text_structure.xml 39.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W porządku obrad mamy dwa punkty. Pierwszy – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji dotyczącego ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, druk nr 3193. Następnie – sprawy różne. Byłem przewodniczącym podkomisji, więc pozwolę sobie przedstawić krótkie sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Komisja na posiedzeniu powołała podkomisję, której przewodniczącym zostałem. Podkomisja rozpatrywała projekt ustawy na posiedzeniach w dniach 18 marca, 23 kwietnia, 11 czerwca i przedstawia załączony projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Szanowni państwo, uzyskaliśmy opinie takich instytucji, jak Związek Powiatów Polskich i Związek Gmin Wiejskich. Przysłały do nas opinie także instytucje państwowe: generalny inspektor ochrony danych osobowych i Biuro Analiz Sejmowych – dwie opinie. Następnie, Rada Powiatu Nowotarskiego, Krajowa Rada Izb Rolniczych. Była też opinia Krajowej Rady Notarialnej. To w zasadzie podstawowe opinie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Podkomisja przesłała te propozycje i uwagi ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, który na piśmie zajął stanowisko odnośnie do poszczególnych propozycji. Oczywiście to stanowisko było rozpatrywane na posiedzeniu podkomisji. Dodatkowo, po dyskusji, podczas procedowania, zleciliśmy przygotowanie opinii Biuru Analiz Sejmowych w zakresie zgodności załączonego projektu z konstytucją, ze szczególnym uwzględnieniem art. 6a – zmiana nr 2 projektu ustawy, art. 8 ust. 2 – zmiana nr 3, art. 8b w zmianie nr 4, art. 8c ust. 3 w zmianie nr 4 i art. 8e w zmianie nr 4.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Uwagi dotyczyły generalnie zastrzeżeń związanych z nabyciem udziałów przez nowe osoby. Przypomnę, że w tej ustawie jest taka procedura, że w pierwszym kroku jest próba ustalenia udziałowców, którzy pierwotnie mieli być tymi udziałowcami, po czym, po upływie pewnego terminu, nowi, którzy przez ostatnie 5 lat posiadali lub użytkowali ten teren, a następnie możliwość przekształcenia we współwłasność udziałów po decyzji władz całej wspólnoty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Drugie zastrzeżenie. Inspektor ochrony danych osobowych w swojej opinii generalnie stwierdza – państwo otrzymali wszystkie te opinie, dlatego nie będę szczegółowo ich referować – że w związku z ochrony danych osobowych jest przeciw upublicznianiu wykazów udziałowców we wspólnocie. Podczas prac podkomisji rząd zajmował stanowisko, które broniło przepisów przedstawionych przez rząd. Przypominam, że jest to projekt rządowy. Dodatkowo otrzymaliśmy wyjaśnienie w sprawie zgodności z konstytucją z Rządowego Centrum Legislacyjnego i przedstawiamy to sprawozdanie do dzisiejszego rozpatrzenia. Jeśli będą pytania, to rząd – przypomnę, że większość rządowa przyjęła to sprawozdanie... Będziemy to rozpatrywać. Dlatego proponuję, abyśmy procedowali sprawozdanie. Jeśli podczas procedowania ktoś będzie mieć konkretne poprawki, to proszę o ich zgłaszanie, ewentualnie pytania. Nie przewidujemy dłuższej dyskusji, dlatego, że – przypominam – mamy wszystkie te opinie, a parlamentarzyści – mam nadzieję – mają wyrobione zdanie. Jeśli któryś z parlamentarzystów będzie chciał o coś zapytać, to oczywiście zawsze można.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są teraz pytania? Pan poseł Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Panie przewodniczący, mam kilka poprawek – tylko dziesięć – które mam na piśmie. Może przekazałbym je panu przewodniczącemu, żeby posłowie mieli przed sobą treść poprawek w trakcie procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Oczywiście. Zapomniałem to powiedzieć. Na przyszłość proszę, żeby, jeżeli ktoś chce zgłaszać poprawki podczas procedowania, to powinien dostarczyć je do sekretariatu – tak będzie lepiej – bo teraz musimy iść je skserować.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Ogłaszam 5 minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Wznawiam posiedzenie Komisji. Kto firmuje te poprawki? 10 poprawek, które uwzględniają wnioski Związku Powiatów Polskich, a także częściowo wniosek GIODO. Czy tak? Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Jeżeli chodzi o generalnego inspektora ochrony danych osobowych, jego poprawki uwzględnimy w tekście ustawy. W poprawce tego nie ma, natomiast w tekście ustawy chcemy zaproponować uwzględnienie wniosku generalnego inspektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">W jaki sposób w tekście? Nie rozumiem. Mamy sprawozdanie dotyczące zmiany ustawy. Oni zgłaszali konkretne zastrzeżenia dotyczące sposobu ogłaszania decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiZiemiąMRiRWZbigniewAbramowicz">Przy tych poprawkach wykreślimy wyrazy „tej informacji”, „Internet” itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jak wykreślimy? Czy to jest w poprawkach? To w czasie procedowania proszę mówić, które wyrazy wykreślamy, a pan poseł Dunin w imieniu rządu – ja go poprę – zgłosi te poprawki. Chodzi o to, żeby uwzględnić zastrzeżenie, jakie złożył generalny inspektor ochrony danych osobowych. Możemy mieć różne zadania, ale on odpowiada za ochronę danych osobowych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do procedowania. Ustawa o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Czy do tytułu są jakieś zastrzeżenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Art. 1, zmiana nr 1. Czy są propozycje zmian, pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 2. Nie słyszę zastrzeżeń. Zmiana nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełArturDunin">Pan poseł Piotr Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pan poseł Walkowski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Tak, w kwestii zmiany nr 3. W czwartym punkcie. Ja będę mówić, panie pośle...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie pośle, teraz jest procedowana zmiana nr 3.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 4. Otrzymali państwo poprawkę nr 1, zgłoszoną przez posła Walkowskiego. Treść poprawki każdy ma – nowe brzmienie art. 6a. Czy są pytania? Mamy to wszystko na piśmie. Jest to nowa propozycja. Nie ma sensu tego czytać – jest uzasadnienie – chyba że ktoś ma pytania. Bardzo proszę. Jeśli nie ma pytań, i nie ma potrzeby wyjaśniania, to przyjmujemy zmianę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 5. Art. 8. Nie widzę zgłoszeń...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełArturDunin">Pan poseł Walkowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Zmiana nr 8, ust. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Proponuje się zmianę na 5c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 8 nie ma... Ja dobrze prowadzę, bo dopiero w art. 8 ust. 6 ustawy otrzymuje brzmienie w podanej treści, czyli w lit. c). Mamy to jako poprawkę drugą.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poprawka druga. Mają to państwo. Czy ktoś chce to wyjaśniać? Nie widzę zgłoszeń. Przyjmujemy zmianę nr 5.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 6. Tu będzie najwięcej propozycji zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Tu są zmiany w art. 8a ust. 2 i 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Tak jest, panie pośle. Chcę to robić powoli. Mam to pozaznaczane. Ponieważ to zostało dostarczone teraz, to tempo będzie trochę wolniejsze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poprawka trzecia dotyczy art. 8a ust. 2 i 3 – sprawa wniosku. Mieliśmy do tej pory ust. 2 i 3 mówiące o tym, co miał zawierać wniosek i jakie miał wskazywać okoliczności. Jest nowa propozycja, co zawiera wniosek. Jest to taka propozycja. Czy są pytania? Pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorMonikaOlakBies">Proszę o skreślenie w pkt 1 wyrazów „zdaniem wnioskodawcy”. Są to wyrazy zbędne. Pkt 1 powinien brzmieć: „określenie nieruchomości, która stanowi wspólnotę gruntową”.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#LegislatorMonikaOlakBies">A w ust. 3, w pkt 1 proszę o skreślenie wyrazu „dana” – „że nieruchomość stanowi wspólnotę gruntową”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy pan poseł Walkowski wyraża zgodę? To jest wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Stanowisko rządu do tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Z tą zmianą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Z tą zmianą. To znaczy, zmiana art. 8a ust. 2 i 3.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Mamy kolejną poprawkę. Art. 8a ust. 7 otrzymuje nowe brzmienie – o nieustaleniu wykazu uprawnionych. Czy są pytania? Czy zmiana jest jasna? Czy ktoś jest przeciw przyjęciu poprawki dotyczącej ust. 7? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przechodzimy dalej. Poprawka piąta. To już będzie art. 8b, ale dalej w zmianie piątej. Całość art. 8b otrzymuje brzmienie... Bardzo proszę powiedzieć, jak uwzględniono wniosek GIODO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proponuję wykreślić zdanie „a także zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej gminy oraz powiatu”. Byłby przepis, który mówi, że „doręcza się poprzez ogłoszenie w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, wywieszenie w urzędzie gminy oraz starostwa na okres 14 dni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy pan Walkowski zmienia treść poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Akceptuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dobrze, bo to pan zgłasza. Czy z tą zmianą uwzględniającą uwagi GIODO...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Panie przewodniczący...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Za chwilę. Teraz wypowie się pan mecenas. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Jest propozycja Biura Legislacyjnego, redakcyjna, żeby zmienić kolejność – nie zaczynać od pisma tylko od decyzji, czyli od najważniejszych dokumentów, które będą ogłaszane. Byłoby więc: „decyzje, postanowienia, pisma, w tym zawiadomienia w sprawach, o których mowa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">To jest związek legislacyjny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Czy mogę się odnieść do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę, pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Zgodnie z k.p.a. pisma są pojęciem szerszym. W pismach mieszczą się decyzje, postanowienia, zawiadomienia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">To dla obywateli, dla nas jest ta ustawa. Chciałbym, żeby było tak, jak mówi pan mecenas, bo wtedy jest to jednoznaczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Kodeks postępowania administracyjnego na początku mówi o pismach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">My to rozumiemy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">W kategorii pism na pewno mieszczą się postanowienia, zawiadomienia i decyzje, ale może jeszcze być coś takiego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pomyśli tak któryś starosta i zamiast decyzji wyśle pismo. Co wtedy? To jest dla urzędników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Ma tu wskazówkę, że są to zawiadomienia. Mogą być takie, że chce przesłuchać jakiegoś świadka, wezwania. Tego typu. Pojęcie pisma jest na pewno szersze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">To jak, panie mecenasie. Zmieniamy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Nasza uwaga miała na celu doprecyzowanie tego przepisu w tym zakresie, że najważniejsze są jednak decyzje i postanowienia, żeby to było na pierwszym miejscu. Jednak, jeżeli jest jakikolwiek problem merytoryczny, to my się nie upieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Popieram pana rozwiązanie, bo ponadto jestem w opozycji do rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">A gdyby krakowskim targiem napisać, że „decyzje, postanowienia oraz inne pisma”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy tak może być? Tak przyjmuje pan mecenas. Chyba że są inne propozycje pań i panów posłów. Czyli, mamy „decyzje, postanowienia oraz inne pisma uważa się za doręczone”.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zatem, art. 8b, po wykreśleniu – po propozycji pana Walkowskiego trochę zmodyfikowanej przez rząd i pana mecenasa – przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poprawka szósta. Art. 8c ust. 5 i 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych też dotyczy wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Przejmujemy poprawkę pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">W którym miejscu to będzie? Czy tu uwzględniono uwagi GIODO? „Prasa lokalna” zostaje. Czy tak? Proszę o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Panie przewodniczący, tutaj trzeba zastosować ten sam manewr, jak poprzednio, kiedy była mowa o wniosku – to, o czym mówiła pani mecenas. Czyli, skreślić wyrazy „która zdaniem wnioskodawcy” i w ust. 6 -„dana”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy tak jest, panie mecenasie? Czy ktoś ma inne uwagi? Jeśli nie, to przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Art. 8f – propozycja następnej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proponuję wykreślić zdanie „a także zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej gmin oraz powiatu”. To jest to samo, co proponuje GIODO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Panie mecenasie. Inne propozycje? Czy pan Walkowski wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Tak, po głębokim namyśle. Tak jak poprzednio zmieniliśmy, tutaj też musimy zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czyli, ta propozycja odnośnie do art. 8f w ustawie jest... Następnie mamy art. 8m. Jest tu odwołanie się do uregulowań Kodeksu postępowania administracyjnego – był podany wojewoda. Panie mecenasie, jaka jest ocena. Może być. Czy pan Walkowski podtrzymuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Oczywiście, mocno podtrzymuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są inne pytania, wnioski? Jeśli nie ma, to przyjmujemy. Zmianę nr 6 i wszystkie poprawki ze zmianami, które zaproponował pan poseł Walkowski, przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 7. Poprawka dziesiąta jest później. Na razie mamy po zmianie nr 7 dodać zmianę 7a. Czy tak, panie mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Tutaj zastosowalibyśmy rozwiązanie analogiczne do uzgodnionego wcześniej z przedstawicielami rządu. Czyli, byłoby: „decyzje, postanowienia oraz inne pisma”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przyjmujemy to. Przyjmujemy zmianę. To jest propozycja wprowadzenia zmiany 7a uchylającej art. 11, ale w ustawie matce. A jak on brzmi? Przypomnijmy, bo może uchylamy immunitety poselskie: „Dla nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową nie prowadzi się ksiąg wieczystych. Dotychczasowe księgi wieczyste tracą moc i podlegają zamknięciu”. Jest jednak postulat kilku instytucji, żeby księgi wieczyste były prowadzone. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy ktoś chciałby tu coś dodać? Chodzi o to, żeby była możliwość prowadzenia ksiąg wieczystych. Jeśli ktoś chce, to może ją założyć, tak jak jest w obecnym stanie prawnym. Czyli, krok do przodu. Rząd zrobił dobrze. Przyjmujemy zmianę nr 7a.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Mamy następnie...Tak, art. 2, ale mamy jeszcze zmianę nr 8. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 9. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 10. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 11. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 12. Co tu uchylamy? Przeczytajmy, bo nie ma co brać na wiarę. Dla rządu wszystko...</u>
          <u xml:id="u-59.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Art. 26, rozdział 2 „Rozporządzanie wspólnotami”. Art. 26 – skreślamy ust. 1, 3 i 4.</u>
          <u xml:id="u-59.8" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Ust. 1: „Zbycie, zamiana, jak również przeznaczenie na cele publiczne lub społeczne wspólnot gruntowych lub ich części oraz zaciąganie pożyczek pieniężnych przez spółkę może nastąpić tylko za zgodą właściwego wójta”. Czyli, ograniczamy władzę. Myślę, że to jest zasadne. Czy ktoś ma inne zdanie?</u>
          <u xml:id="u-59.9" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Następnie, ust. 3: „Przepis ust. 1...”. To jest konsekwencja. Jeśli skreślamy ust. 1, to ust. 3 wypada automatycznie, i ust. 4 wypada automatycznie. Czyli, jest to konsekwencja wykreślenia zgody wójta/burmistrza. Skoro to jest własność współudziałowców, wspólnoty, to po co wójt ma mieć dodatkowo korzyści z tego powodu. Czyli, zmianę nr 12 przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-59.10" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 13. „Zbycie udziału we wspólnocie gruntowej wymaga formy aktu notarialnego”. To też było postulowane przez środowiska.</u>
          <u xml:id="u-59.11" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zmiana nr 14. Część wnioskodawców, który przesyłali pisma, opinie, kwestionowała możliwość przekształcania wspólnot gruntowych we współwłasność. Tutaj – jak widzą państwo w art. 30a – „Uprawnieni do udziału we wspólnocie gruntowej mogą podjąć uchwałę o przekształceniu wspólnoty gruntowej we współwłasność w częściach ułamkowych”.</u>
          <u xml:id="u-59.12" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jaka jest różnica między współwłasnością a współudziałami, to wiemy. Są większe możliwości dysponowania swoją własnością, jeśli jest współwłasność. To jest generalna zasada.</u>
          <u xml:id="u-59.13" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy ktoś jest przeciw temu przepisowi – dodaniu takiego rozdziału? Na tym etapie – nie. W drugim czytaniu zawsze można wnieść poprawkę, żeby to wykreślić.</u>
          <u xml:id="u-59.14" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Teraz art. 2. Jest propozycja poprawki. Pan poseł Walkowski, proszę zreferować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Tak, tu jest zmiana. W projektowanym art. 2 ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych proponuje się nadać brzmienie: „Postępowania wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 marca 2016 r.”. I ust. 2: „Po zakończeniu postępowania, o którym mowa w ust. 1, nie składa się wniosku, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych”.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PosełPiotrWalkowski">Sprawa jest prosta. Wszystko jest napisane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Bardzo dobrze, bo do tej pory rząd przygotował ten projekt nie za bardzo jasno, a poprawka Walkowskiego to wyprostowała. Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">To chyba nie jest takie proste, wbrew pozorom. Poprawka polega na tym, że dodajemy ust. 2, w którym jest sformułowanie „Po zakończeniu postępowania, o którym mowa w ust. 1”. Natomiast z uzasadnienia pana posła wynika, że raczej chodzi nie o zakończenie postępowania w sensie administracyjnym, tylko po upływie tego terminu, o którym mowa w ust. 1, ponieważ chodzi o płynne przejście ze starego trybu na postępowanie w nowym. Jeżeli rzeczywiście tak jest intencja, to prosilibyśmy o potwierdzenie tego przez rząd i pana posła, bo mielibyśmy propozycję, żeby przeformułować legislacyjnie ten przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czyli, przeredagowujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Wtedy ten przepis – według nas – mógłby brzmieć w ten sposób: „Po dniu 31 marca 2016 r. postępowania, o których mowa w ust. 1, prowadzi się na podstawie ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z tym, że nie składa się wniosku, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">To pan proponuje. Czy są inne propozycje? Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Może niepotrzebnie o tym wniosku, bo do tego momentu wszystko się zgadza. Po prostu, jeżeli było postępowanie i ono było zakończone – bo są dwie możliwości – trzeba byłoby przewidzieć pierwszą możliwość. To znaczy, postępowanie zakończyło się, wszystko się zgadza, a ktoś będzie jeszcze składać wniosek na podstawie tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Oczywiście, tak może być. Tylko, że to jest zmiana o charakterze merytorycznym. My proponujemy rozwiązanie zmiany...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jestem za tym, żeby przyjąć rozwiązanie Biura Legislacyjnego. Czy są inne propozycje? Jeśli nie ma, to proponuję przyjąć rozwiązanie Biura Legislacyjnego. W związku z tym, art. 2 przyjęlibyśmy w tej wersji podanej przez pana mecenasa.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Art. 3. Jasna sprawa. Wejście w życie ustawy – 1 stycznia 2016 r. Nie ma zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Całość ustawy. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Jest przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pytanie do rządu, czy jest potrzeba opinii ministra spraw zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWZbigniewAbramowicz">Absolutnie nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Absolutnie nie – proszę to zapisać.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Poseł sprawozdawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełArturDunin">Jeżeli mogę, to zgłaszam pana przewodniczącego Krzysztofa Jurgiela, z uwagi na to, że był przewodniczącym podkomisji, on to prowadził. Zgłaszam pana Krzysztofa Jurgiela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są inne kandydatury? Znowu będę mógł mówić ze dwie godziny. Dobrze, bo tu jest o czym mówić. W każdym razie, dziękuję bardzo, jeśli nie ma innych kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zamykam ten punkt posiedzenia. Przechodzimy do punktu drugiego. Pierwszy szykował się poseł Bogucki. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełJacekBogucki">Nie mam powodu, żeby prosić, ale...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Słucham?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełJacekBogucki">Mam inny wniosek...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełZbigniewBabalski">O przesunięcie posiedzenia Komisji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zakończmy to posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełJacekBogucki">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić wniosek – właściwie obowiązek i konieczność – w imieniu rolników województwa podlaskiego, o rozpatrzenie, i to w pilnym trybie, wniosku Podlaskiej Izby Rolniczej o ogłoszenie stanu klęski żywiołowej na terenie województwa.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PosełJacekBogucki">Województwo podlaskie w ostatnim okresie zostało dotknięte kilkoma zdarzeniami nadzwyczajnymi, które, z jednej strony, nie pozwalają na to, aby rolnicy, a przynajmniej ich znaczna część, prowadzili gospodarstwa rolne i utrzymali się bez interwencji państwa, a z drugiej strony, są to zdarzenia, na które ci rolnicy nie mieli żadnego wpływu. Po pierwsze, już od ubiegłego roku, a właściwie, od kilku lat, rolnicy naszego województwa walczą o rekompensatę za szkody łowieckie. Nasze tereny, to Puszcza Białowieska, Puszcza Knyszyńska, a więc jedne z najbardziej zalesionych terenów w Polsce. Rolnicy doceniają tę jednorazową pomoc, którą otrzymali za rok ubiegły, chyba wiosną tego roku, ale – niestety – sytuacja powtórzyła się. Dlatego, wnosząc o wprowadzenie punktu, również w trybie odpowiedniego artykułu wnoszę o informację rządu na temat skutków szkód łowieckich dla gospodarstw województwa podlaskiego.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PosełJacekBogucki">Podam przykład jednego dużego gospodarstwa, w którym w ubiegłym roku szkody oszacowano na 400 tys. Jednak w związku z tym, że pomoc zaliczono do pomocy de minimis, maksymalna kwota pomocy z budżetu państwa mogła wynieść tylko około 60 tys. Ten rolnik jest na skraju bankructwa. Grozi mu licytacja gospodarstwa, które ma to nieszczęście, że jest położone w sąsiedztwie lasu, a cała ziemia jest położona tak, że aby dziki przeszły na inne pola, żeby coś zniszczyć, żeby dokarmić się, to muszą przejść przez jego pola. To 200 ha już trzeci raz w tym roku obsiewa kukurydzą. Przez ostatnie lata działo się tak samo.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PosełJacekBogucki">Wiem, że w Sejmie jest ustawa – Prawo łowieckie. Niestety, ta ustawa nie rozwiązuje problemu szkód łowieckich. Dlatego informacja na temat skutków – Agencja szacowała to w naszym województwie – oraz porównanie tego z wypłaconymi odszkodowaniami, jak też określenie, jak poradzić sobie z tym problemem, jest niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-79.4" who="#PosełJacekBogucki">Drugi powód, to ASF i wdrażanie programu bioasekuracji. Przecież rolnicy nie ze swojej winy mają zamykane chlewnie. Wprawdzie budżet państwa wypłaca odszkodowania za stada ubijane w związku z chorobą, ale kosztów inwestycji w postaci budowy chlewni i kredytów nikt im nie rekompensuje. W programie bioasekuracji jest taka możliwość, ale ci, którzy wcześniej zlikwidowali produkcję – właściwie zlikwidowano im produkcję – takich rekompensat nie dostaną. Proponowane przez rząd 100 zł rocznie za jednego tucznika nie rekompensuje kosztów inwestycji, kosztów utraty dochodów, bo przypomnę, że odszkodowanie jest tylko za ubite zwierzęta, które są w danym momencie w gospodarstwie. A co z tym, co stracili z wcześniejszych nakładów? Co z tym, że nie mają z czego żyć?</u>
          <u xml:id="u-79.5" who="#PosełJacekBogucki">Trzeci powód, to susza, która także nasze województwo dotyka. Z tego, co słyszę, problem jest większy w Wielkopolsce, na Kujawach, pewnie w całej Polsce, ale w naszym województwie, na lżejszych glebach – znaczna część naszego województw to gleby lekkie, klasy V i VI – problem jest już bardzo duży. Niech postawią się państwo w sytuacji rolnika, u którego zbiegną się te trzy czynniki. Dlatego proszę o informację na temat skutków ASF i wdrażania programu bioasekuracji, skutków suszy w województwie podlaskim i w Polsce, skutków szkód łowieckich. W związku z tym proszę o rozpatrzenie wniosku o ogłoszenie stanu klęski żywiołowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo, panie pośle. Już to wzięliśmy wstępnie pod uwagę. Wpłynęło pismo Podlaskiej Izby Rolniczej z tym wnioskiem, o którym pan mówi. We środę rozpatrujemy o godzinie 9.00 pkt 1 – informacja Najwyższej Izby Kontroli o realizacji kontroli w zakresie kontroli, którą zleciliśmy jako Komisja, przygotowania Polski do realizacji zwalczania skutków ASF. Wystąpiłem do ministrów: środowiska oraz rolnictwa i rozwoju wsi o opinię w zakresie wprowadzania stanu klęski żywiołowej, czyli o podanie tego stanu, o którym pan mówił, a więc, jakie są szkody i co z tego wynika. Wtedy opinia Komisji może być skierowana do rządu, ale proszę też podać w sekretariacie dodatkowe informacje, które pan chciał dodać – to jeszcze się to uzupełni – do tej informacji, która będzie przedstawiana w środę o godzinie 9.00, dotyczące skutków bioasekuracji. Proszę to uszczegółowić. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełJacekBogucki">Dobrze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Jeśli chodzi o suszę, to w środę o godzinie 17:00 mamy specjalny punkt...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełJacekBogucki">Nie wiem, czy nie warto byłoby tego połączyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dla całego kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Jeśli chodzi o szkody i suszę, to wydaje mi się, panie przewodniczący, żeby uwzględnić cały kraj. Szkody łowieckie też.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Szkody łowieckie? To proszę to sformułować w sekretariacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Jeśli to będzie możliwe, taka informacja przydałaby się wszystkim – szkody i susza w całym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Warmińsko-mazurskie też? Dobrze. Kto następny chciałby zabrać głos? Pan poseł Walkowski. Jakiś wniosek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Chciałbym dołączyć swój głos, ponieważ Instytut w Puławach już dwa tygodnie temu ogłosił komunikat dotyczący obszarów kraju, na których wystąpiła tak zwana susza rolnicza. Żeby ktokolwiek mógł ogłosić skutki suszy, potrzebne jest rozpoczęcie funkcjonowania komisji w gminach i powiadomienie wojewody. Dopiero na podstawie tych szacunków będzie można podjąć decyzję o tym, czy jest stan klęski żywiołowej, czy nie. Przepisy to szczegółowo regulują. Natomiast straty rzeczywiście są, nawet 100-procentowe w niektórych plantacjach. U nas, na zachodzie, jęczmień ozimy jest już młócony, już zaczynają barwić się rzepaki. Rzeczywiście te szkody będą. Zresztą, na poprzednim posiedzeniu Komisji ktoś pytał, dlaczego zboże drożeje. To chyba pan przewodniczący. Jest już ocena plonów, że będą one niższe o 30%, a w niektórych przypadkach o 40–70%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Dlatego właśnie w prezydium podjęliśmy decyzję o specjalnym posiedzenie Komisji o godzinie 17:00, bo wtedy jest najmniejsze słońce i będziemy o suszy rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Słyszę wnioski dotyczące dzisiejszego posiedzenia o 16:00, na które są zaproszeni goście. Planujemy, żeby przez godzinę wysłuchać podstawowych zastrzeżeń i wypowiedzi, a następnie mamy zarezerwowane sale na czwartek, na trzy godziny, żeby każdy mógł przygotować poprawki, jakie uzna za stosowne. Tak zaplanowaliśmy, żeby na pierwszym posiedzeniu były zapytania i wyjaśnienia, a potem już tylko poprawki i zmiany.</u>
          <u xml:id="u-90.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przypominam, że szesnastego i siedemnastego jest posiedzenie podkomisji w Parku Biebrzańskim. Przewidywany jest spływ tratwą. Kto umie pływać, to zapraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełPiotrWalkowski">Czy będzie tratwa, która wytrzyma mają wyporność?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Chcemy właśnie, żeby kilku takich pojechało, to wtedy będzie się płynęło spokojnie.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są inne wnioski? Będzie następne posiedzenie Komisji, będzie dalszy ciąg. Proszę zastanowić się, o co jeszcze można zapytać rząd. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-92.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>