text_structure.xml 63.9 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji. Rozumiem, że jest ciepło, więc drzwi mogą zostać otwarte, ale w takim razie proszę o nierozmawianie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Chciałem przywitać pana ministra Czesława Mroczka, pana generała profesora Stanisława Kozieja, też ministra – oczywiście, pana generała Andrzeja Wasilewskiego oraz pana pułkownika Mariana Babuśkę. Oczywiście, witam także wszystkich obecnych posłów, co oczywiste, dziennikarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Proszę państwa, porządek dzienny jest rozdany. Jeżeli nie będzie uwag do tego porządku, to rozumiem, że został przyjęty. Uwag nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Porządek traktujemy jako przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pkt 1. to zaopiniowanie dla Komisji Spraw Wewnętrznych rządowego projektu ustawy – to jest druk nr 1497 – ponieważ, jak wiadomo, Komisja nie podjęła decyzji w tej sprawie na poprzednim posiedzeniu. Dziś wracamy do tego punktu. Ja nie przewiduję tu dyskusji, bo dyskusja się odbyła. W takim razie rozumiem, że będziemy nad tym głosować. Czy jest co do tego zgoda, żeby przystąpić do głosowania?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Jeżeli jest zgoda, to w takim razie proszę Komisję o zaopiniowanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, itd. Nie będę tego czytał, bo mają państwo przed sobą ten tekst. Kto jest za pozytywną opinią? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Przepraszam bardzo, powtarzamy głosowanie. Kto jest za pozytywną opinią o ustawie? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Czy jeszcze raz są wątpliwości? Jeszcze raz są wątpliwości. Proszę pana, proszę uważnie liczyć. To już trzeci raz są wątpliwości. Pan poseł Łuczak zgłasza wątpliwości do wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Czy pan poseł Łuczak mógłby sprecyzować swoje wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan poseł Łuczak ma wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Ja rozumiem. Chodzi mi o ich sprecyzowanie tych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan poseł mówi, że jego głos nie był policzony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Ciekawe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Proszę państwa, bardzo proszę, żeby jednak starannie liczyć. Głosujemy jeszcze raz. Kto jest za pozytywną opinią o projekcie? Proszę o podniesienie ręki. Proszę bardzo wolno i starannie liczyć. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy nikt się nie wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Proszę panów sekretarzy o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzKomisjiJakubKrowiranda">Za głosowało 11 posłów, przeciw 9, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Wcześniej słyszałem, że 7. Panowie, to jest męczące. To jest nie do zniesienia. Panowie, czy nie można prosić o precyzyjne policzenie? Jeszcze raz, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Panie przewodniczący, może tę funkcję przejmie ktoś inny z prezydium, bo pan chyba nie daje sobie rady z policzeniem głosów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan sobie daje radę. Wiem, że to jest panu nie na rękę, panie pośle. Boleję nad tym. Pan sobie świetnie daje radę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Niech pan nie interpretuje, czy to mi na rękę, czy nie. Czwarty raz do tego podchodzimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Panie pośle, nie jest moją winą, że sekretarze w tej sprawie się mylą. Jeszcze raz proszę o policzenie głosów przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Można głosowanie powtórzyć tylko całościowo. Nie można powtórzyć tylko jednej części głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">A niby dlaczego, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">To jest oczywiste. Jeżeli są wątpliwości, to w takim razie prosiłbym o powtórzenie całego głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dla pana wiele rzeczy jest oczywistych a dla mnie – nie. Dobrze. W takim razie nie będziemy już powtarzać głosowania. Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Panie przewodniczący, bardzo proszę. To jest niepoważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Proszę o podanie wyników. Odbieram panu głos. Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzKomisjiJakubKrowiranda">11 głosów za…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Ile?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzKomisjiJakubKrowiranda">11 za, 9 przeciw, 0 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Wniosek został zaopiniowany pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Przechodzimy do pkt 2. – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy. W tej sprawie oddaję głos sprawozdawcy podkomisji, panu posłowi Mariuszowi Kamińskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Szanowni państwo, panie i panowie posłowie, podkomisja do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw odbyła osiem posiedzeń, na których bardzo szczegółowo, punkt po punkcie omawialiśmy wszystkie zmiany zaproponowane przez resort obrony narodowej. Było bardzo dużo dyskusji. Było bardzo dużo wątpliwości, które były szczegółowo wyjaśniane przez resort obrony narodowej. Staraliśmy się pracować tak, aby nie wylać dziecka z kąpielą wiedząc, że jest to materia bardzo delikatna, która dotyczy służby żołnierzy zawodowych, że dla każdego żołnierza jest to ustawa najważniejsza, bo tak naprawdę definiuje jego codzienną pracę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Dorobek podkomisji mają państwo przed sobą w sprawozdaniu. Ja mam następującą propozycję. Z tego powodu, iż duża część pań i panów posłów pracowała w podkomisji, bo była to duża podkomisja, ja mogę przedstawić państwu w tej chwili głównie te zmiany, które podkomisja wprowadziła do tego projektu oraz te propozycje rządowe, których nie uznała. Mogę również to rozszerzyć i poszerzyć to sprawozdanie o kilkanaście punktów na temat szczegółów tego projektu oraz o to, czego dotyczy sama ustawa i o najważniejsze kwestie, które reguluje. Nie wiem, która opcja – krótsza, czy dłuższa – jest dla państwa bardziej optymalna. Pierwsza? W takim razie tak to przedstawię. Wszyscy z państwa znają ten projekt, który był omawiany na posiedzeniu Komisji. Sprawozdanie jest przed państwem.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Natomiast teraz opowiem o zmianach, które wprowadziła sama podkomisja, niezależnie od projektu rządowego. Po pierwsze, doprecyzowano przepisy dotyczące sprawności fizycznej żołnierzy zawodowych. To jest zmiana w art. 50a ustawy. Chodzi o poddanie żołnierzy zawodowych rocznemu sprawdzianowi ze sprawności fizycznej w całym roku kalendarzowym. Po drugie, jest to wyeliminowanie zwolnienia z egzaminu ze sprawności fizycznej w danym roku kalendarzowym z przyczyn służbowych, uzupełnienie wytycznych legislacyjnych zawartych w projektowanym art. 87 ust. 6 wojskowej ustawy pragmatycznej oraz przepis dotyczący gratyfikacji urlopowej. Ta zmiana była przyjęta na wniosek pana posła Wziątka.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Nastąpiło uzupełnienie przepisu art. 126 ust. 2, dotyczącego pierwszeństwa w przyjęciu do szkół podoficerskich szeregowych zawodowych, o wymóg pełnienia przez nich zawodowej służby wojskowej przez co najmniej 5 lat. Była to zmiana na wniosek Konwentu Dziekanów. Dodano art. 11, regulujący sytuację żołnierzy, którzy w dniu wejścia ustawy mają określoną kadencję lub zawarty kontrakt na okres dłuższy niż dwa lata. Podczas prac podkomisji rozstrzygnięta została również sprawa zgłoszona przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Generalny inspektor osobiście pojawił się na posiedzeniu podkomisji. Doszliśmy do pewnego kompromisu. Tam był zarzut dotyczący wyłączenia w tej ustawie całego rozdziału z ustawy o ochronie danych osobowych. Podkomisja przyjęła w tym zakresie propozycję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych a nie Ministerstwa Obrony Narodowej, polegającą na rezygnacji z dotychczasowego wyłączenia stosowania względem żołnierzy zawodowych całego rozdziału 3. ustawy o ochronie danych osobowych na rzecz przepisu, że przetwarzanie danych osobowych zgromadzonych w ewidencji wojskowej może odbywać się bez zgody i wiedzy osoby, której dotyczą te dane. Ta zasada zostanie wprowadzona również w art. 48 ust. 6 wojskowej ustawy pragmatycznej w zakresie ewidencji żołnierzy zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Należy również podkreślić, że podkomisja nie przyjęła pewnych propozycji przygotowanych przez resort obrony, w tym m.in. wprowadzenia zasady umożliwiającej żołnierzom zawodowym wchodzenie w skład organów spółek kapitałowych wykonujących działalność leczniczą, utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej, dodania w art. 68 nowego ust. 2a, przewidującego niewypłacanie należności za zwrot kosztów codziennych dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem oraz dodatku za rozłąkę i zwrotu kosztów przejazdów w przypadkach, w których żołnierz zawodowy nie wykonuje zadań służbowych w miejscu pełnienia służby. To była zmiana wprowadzona również przez Konwent Dziekanów. Ponadto podkomisja zaakceptowała zmiany porządkujące, zaproponowane przez Biuro Legislacyjne, w tym ograniczenie projektowania zakresu nowelizacji w art. 80 oraz wskazanie niektórych odesłań do innych przepisów wojskowej ustawy pragmatycznej. To są najważniejsze zmiany, które wprowadziła podkomisja do tej propozycji rządowej. Całość sprawozdania podkomisji mają państwo przed sobą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Również dyskusję przeprowadzi pan przewodniczący Kamiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">W takim razie otwieram dyskusję i proszę państwa o generalne uwagi do tego sprawozdania. Mam też propozycję. Możemy omawiać tę ustawę punkt po punkcie, czyli zmiana po zmianie, co zajmie bardzo dużo czasu i będzie bardzo czasochłonne. Tych zmian jest około 73. Możemy też omówić po kolei artykuły. Art. 1 dotyczy zmian w ustawie pragmatycznej a kolejne artykuły zmian w kolejnych ustawach, które zmieniamy. Wtedy poprosiłbym państwa o zmiany, bo tam będzie najwięcej dyskusji, w art. 1. Czy zgadzają się państwo na taką propozycję, czy będziemy omawiać sprawozdanie zmiana po zmianie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełStanisławWziątek">Rozumiem, że udziela mi pan głosu, panie przewodniczący, więc ja, po pierwsze, chciałem podkreślić, że prace nad tym projektem ustawy były bardzo merytoryczne. Chciałem podziękować także stronie społecznej, która dużo wnosiła w imieniu wszystkich żołnierzy do prac podczas procedowania. Cieszę się także z tego, że strona rządowa, że pana przedstawiciele, panie ministrze, te sugestie bardzo poważnie rozpatrywała. Strona rządowa analizowała je i jeżeli można była uzyskać konsens, to większość takich propozycji została przyjęta. To świadczy o tym, że przy tym projekcie ustawy stworzono dobrą atmosferę do pracy. W tej chwili nie budzi ona żadnych poważnych zastrzeżeń. Dlatego sugeruję, aby przyjąć propozycję pana przewodniczącego, aby procedować ją artykułami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub wnioski? Jeżeli nie, to przejdziemy do rozpatrzenia art. 1 omawianej ustawy. Będzie tu kilka poprawek. Na początku chciałbym oddać głos przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Jest tu poprawka techniczna. W art. 1 pkt 24 lit. c) w ust. 6 jest propozycja, aby skreślić wyrazy „i w art. 43a ust. 2”. Poproszę pana mecenasa o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuSławomirOsuch">To jest zmiana, która – kolokwialnie mówiąc – ma charakter bardziej czyszczący. Art. 43a jest uchylony ustawą o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej, która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. Patrząc na harmonogram prac Sejmu i Senatu, a także na czas potrzebny prezydentowi i czas potrzebny na ogłoszenie i na vacatio legis, mało prawdopodobne jest, żeby ustawa pragmatyczna, którą teraz Komisja proceduje, weszła w życie wcześniej niż w końcu listopada. Stąd też jest pytanie, czy przez miesiąc warto utrzymywać w mocy przepis w takiej sytuacji, kiedy od 1 stycznia nie będzie już go w systemie prawnym. Natomiast jest to tylko zastrzeżenie związane z tym przepisem. Stąd też w przyszłości, po 1 stycznia i tak trzeba będzie dokonać w tym przepisie zmiany legislacyjnej – kolokwialnie mówiąc – czyszczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Resort obrony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzesławMroczek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś z pań lub panów posłów ma uwagi do tego artykułu? Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Do tego artykułu a nie do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Do tej poprawki. Czy ktoś jest przeciw takiej poprawce? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Ta poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Druga kwestia jest dużo szersza i dotyczy zmiany w art. 10. Może poproszę resort obrony o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Czy zakończył pan rozpatrywanie poprawek do art. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Nie. Przez cały czas procedujemy nad tymi poprawkami. Omawiamy art. 1 ustawy pragmatycznej. Będzie w nim jeszcze kilka poprawek. Ta kwestia jest przez cały czas otwarta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Poproszę resort obrony o omówienie kwestii dotyczących poprawki o zmianie stopni zaszeregowania osób, które pozostają w rezerwie. Wyczyszczenie tej sprawy to również bardzo istotna kwestia. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Pan mecenas Niewiadomski, jeżeli państwo pozwolicie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#RadcageneralnywDepartamencieKadrMONAndrzejNiewiadomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, sprawa dotyczy regulacji, która powinna się znaleźć po art. 10, czyli nie w art. 1, ale dopiero po art. 10. Ale – oczywiście – nie ma problemu, żeby ją zaprezentować. W obecnym art. 10…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przepraszam, panie mecenasie. Myślałem, że to powinno być teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Nie. To nie dotyczy art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Jasne. W takim razie przepraszam państwa najmocniej. Poproszę jeszcze o uwagi do art. 1. Pan minister Macierewicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">W zasadzie mam pytanie, jeśli można prosić. Chodzi o zmianę nr 15, odnotowaną w art. 1, dotyczącą dotychczasowego art. 20. Dotyczy ona przenoszenia do rezerwy kadrowej. To jest na str. 6. Ostatni akapit.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">To jest kwestia dotycząca…</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Zaraz. W art. 1 pkt 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Pkt 15. Zmiana nr 15, dotycząca dotychczasowego art. 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Resort obrony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Bardzo proszę pana pułkownika Szala.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#GłównyspecjalistawDepartamencieKadrMONpłkAndrzejSzal">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, w art. 20 zostaje rozszerzona dzisiejsza możliwość przenoszenia żołnierzy służby kontraktowej do rezerwy kadrowej. W dzisiejszym stanie prawnym do rezerwy kadrowej mogli być przenoszeni wyłącznie żołnierze służby stałej. Projekt rozszerza również w pewnych przypadkach możliwość przeniesienia żołnierza służby kontraktowej do rezerwy kadrowej. Oczywiście, różnicujemy tutaj żołnierzy okresem, na jaki mogą być przeniesieni do rezerwy kadrowej. W służbie stałej jest to okres do 2 lat a w służbie kontraktowej – do 6 miesięcy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Panie pośle, proszę państwa, jest to regulacja korzystna z punktu widzenia żołnierzy dlatego, że jeżeli nie będzie dla nich stanowiska, to mogą być czasowo przeniesieni do rezerwy kadrowej. W tym okresie stanowisko dla nich może zostać znalezione. Jest to regulacja jak najbardziej korzystna z punktu widzenia żołnierzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">No, właśnie mam wrażenie, że problem jest bardziej skomplikowany – ale, oczywiście, podporządkuję się wyjaśnieniu, które panowie sformułujecie – dlatego, że pozostaje dotychczasowe sformułowanie, które brzmi „jeżeli przewiduje się wyznaczenie go na inne stanowisko służbowe”. Ono pozostaje. Jeżeli ono pozostaje, to oznacza, że nie ma tej swobody, o której przed chwilą mówił pan minister. Czyli można to zrobić tylko wtedy, kiedy przewiduje się wyznaczenie go na inne stanowisko służbowe. W żadnym innym wypadku nie można tego zrobić, jeżeli dobrze rozumiem to sformułowanie. Powtarzam jeszcze raz. To jest pytanie. Ja się nie spieram, ale mam wrażenie, że to jest ułuda, iż to daje większą swobodę, o czym mówił pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Panie pośle, proszę państwa, celem rezerwy kadrowej jest właśnie oczekiwanie na wyznaczenie na stanowisko kadrowe. Tylko wtedy można przenieść do rezerwy kadrowej. Jeżeli nie ma rokowań, nie ma prognozy co do możliwości wyznaczenia w przyszłości żołnierza na stanowisko służbowe, nie przenosimy go do rezerwy kadrowej. Zatem w dzisiejszym stanie prawnym żołnierze kontraktowi byli pozbawieni możliwości przejścia do rezerwy kadrowej w celu wyszukania stanowiska służbowego. Jeżeli tego stanowiska służbowego nie było po czasie, w którym zmieniał stanowisko, musiał odpuścić szeregi.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">W związku z tym jest to regulacja jak najbardziej korzystna. Celem rezerwy kadrowej jest ten czas na znalezienie stanowiska służbowego, na które żołnierz będzie wyznaczony. Taka jest intencja i taka jest regulacja. Nie ma tu żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Skoro panowie jesteście do tego przekonani, to nie będę się w tej sprawie spierał. Mam wrażenie, że to jest złudne, ale proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Była dosyć długa dyskusja na temat samej rezerwy kadrowej i w służbie czynnej i w służbie kontraktowej. Z tego, co pamiętam, ta poprawka uzyskała również pełne poparcie Konwentu Dziekanów. Nie było żadnych zastrzeżeń do tej kwestii. Pytaliśmy też szczegółowo o konkretne przypadki, o to, jak to może wyglądać i czy rzeczywiście będzie to korzystne dla żołnierzy. I to jest pytanie do nas, jako do organu ustawodawczego, czy zdecydujemy się na taki ruch, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Jeżeli jest to w rzeczywistości korzystne, to tak. Rzecz tylko w tym, iż obawiam się, że przy pozostawieniu zastrzeżenia „jeżeli przewiduje się wyznaczenie go na inne stanowisko służbowe” to może być złudne. Ale jeżeli panowie interpretujecie to rozszerzająco i uważacie, że taka rozszerzająca interpretacja utrzyma się nadal w przyszłości, to ja nie mam nic przeciwko temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Pan poseł Wziątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełStanisławWziątek">Nie ma wątpliwości, że wprowadzona zmiana jest zdecydowanie bardziej rozszerzająca i stwarzająca większe możliwości, także elastycznego gospodarowania zasobami, jakimi dysponujemy. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko taką formalną stronę, to jest to już wystarczające do tego, żeby poprzeć tę zmianę. A jeśli do tego weźmiemy konkretne przypadki, to może być tak, że będzie żołnierz, bardzo dobry, bardzo sprawny i bardzo potrzebny armii, ale nie będzie dla niego stanowiska. Ta rezerwa kadrowa daje szansę na to, że w określonym czasie inne stanowisko służbowe może być uwolnione, które on będzie mógł zająć. A więc oczywiste intencje są jak najbardziej pozytywne. Zresztą takie jest oczekiwanie żołnierzy, więc – moim zdaniem – powinniśmy to w pełni poprzeć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Wszystko i tak zweryfikuje praktyka. Ustawa zasadnicza jest charakterystyczna pod tym względem, że wiele kwestii, które były w poprzednich przepisach i które się nie sprawdziły, jest teraz nowelizowanych. Na pewno i tak czeka nas kolejna nowelizacja. Na pewno zwrócimy uwagę na to, jak ten przepis szczegółowy jest wykonywany w praktyce. Proszę bardzo, pan poseł Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełPawełSuski">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, wysoka Komisjo, w trakcie procedowanie umknęła nam jedna, jak się wydaje, dość istotna kwestia. Chciałbym złożyć poprawkę regulującą sytuację żołnierzy zawodowych, którzy w sposób szczególny, z narażeniem życia lub zdrowia dokonali czynu o charakterze bohaterskim. Poprawka ta daje ministrowi narzędzie, aby mógł mianować żołnierza na wyższy stopień oficerski, włącznie ze zmianą stanowiska pracy za jego życia. W obecnym stanie prawnym można tego dokonać tylko po jego śmierci. Czyli żołnierz dokonuje czynu bohaterskiego a minister nie ma możliwości mianowania na wyższy stopień oficerski żołnierza, któremu udaje się przeżyć podczas dokonywania tego czynu bohaterskiego.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PosełPawełSuski">Jest to akurat w art. 1. Po art. 42 (i tak dodawaliśmy art. 42a i 42b) proponuję dodać art. 42c w brzmieniu, które zacytuję. Mam tę poprawkę na piśmie. Pozwolę sobie złożyć ją na ręce pana przewodniczącego. Art. 42c będzie posiadał trzy ustępy. „Ust. 1. Żołnierza zawodowego, który dokonał czynów o charakterze bohaterskim spełnionych w szczególnie niebezpiecznych warunkach z wykazaniem wyjątkowej odwagi, z narażeniem życia lub zdrowia w obronie prawa, nietykalności granic państwa, życia, mienia i bezpieczeństwa obywateli, minister obrony narodowej może mianować na wyższy stopień wojskowy.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PosełPawełSuski">Ust. 2. Żołnierza zawodowego mianowanego w trybie określonym w ust. 1:</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PosełPawełSuski">1) zaszeregowuje się w ramach zajmowanego stanowiska służbowego do stopnia wojskowego, na który został mianowany, albo</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#PosełPawełSuski">2) wyznacza się na stanowisko służbowe odpowiadające stopniowi wojskowemu, na który został mianowany.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#PosełPawełSuski">Ust. 3. W przypadku braku możliwości wyznaczenia żołnierza zawodowego w sposób, o którym mowa w ust. 2, tworzy się dla niego stanowisko służbowe o stopniu etatowym odpowiadającym stopniowi wojskowemu, na który został mianowany.”.</u>
          <u xml:id="u-63.6" who="#PosełPawełSuski">Jest to konsekwencja mianowania. Wydaje się, że ma to – oczywiście – w znacznej mierze jakieś znaczenie symboliczne, ale daje też żołnierzowi pewność, że w ramach wykonywania swoich obowiązków może wykonywać je w sposób bardzo ofiarny a na pewno zostanie to uhonorowane w ramach wyróżnienia w taki sposób, na jaki będzie to zasługiwało. W moim przekonaniu jest to bardzo zasadna i celowa poprawka. Pozwalam sobie złożyć ją na ręce pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Dziękuję. Czy ktoś z pań lub panów posłów w tej kwestii? Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Resort obrony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Poproszę pana mecenasa Niewiadomskiego o odniesienie się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Panie przewodniczący, wysoka Komisji, rzeczywiście w obecnym stanie prawnym jest taka sytuacja, że za dokonanie czynu bohaterskiego jest możliwość awansowania w stopniu tylko żołnierza, który stracił życie. Czyli nie ma podstawy prawnej, żeby dokonać ruchu w stopniu wojskowym w odniesieniu do bohaterów żyjących, którym się nic nie stało. Pan minister nie ma dzisiaj kompetencji do wyróżnienia ich wyższym stopniem wojskowym. Dzisiaj ustawa o powszechnym obowiązku wojskowym przewiduje, że w razie śmierci żołnierza w czynnej służbie wojskowej, mającej związek z tą służbą, za jego zasługi na rzecz obronności państwa minister a w przypadkach, o których mowa w ust. 4, czyli w przypadkach należących do kompetencji prezydenta – pan prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może mianować pośmiertnie tego żołnierza na wyższy stopień wojskowy.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Nie ma zatem takich możliwości w stosunku do żołnierzy żyjących i pełniących służbę. Jeżeliby uwzględnić fakt, że są to przypadki rzadkie, a takie kompetencje, według propozycji pana posła, będzie miał minister obrony narodowej, to wydaje się, że jest to jak najbardziej racjonalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Pan minister, proszę bardzo. A państwa poproszę o wyciszenie rozmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Proszę państwa, w świetle tego stanu prawnego, który pozwala na mianowanie na wyższy stopień tylko pośmiertnie wydaje się, że ta regulacja jest zasadna. Nasze stanowisko, stanowisko resortu jest takie, że popieramy tę poprawkę, zgłoszoną przez pana posła Pawła Suskiego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do przyjęcia tej poprawki. Czy ktoś z państwa sprzeciwia się tej poprawce? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Poprawka przeszła jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy są jeszcze kolejne poprawki do art. 1 ustawy pragmatycznej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">W takim razie przyjmujemy cały art. 1. Czy ktoś jest przeciw przyjęciu tego artykułu wraz z poprawkami? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">W takim razie przyjęliśmy jednogłośnie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przechodzimy do art. 2 ustawy. To są zmiany do ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Czy są uwagi do art. 2? To jest głównie kwestia stopni. Czy są poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">W takim razie, czy ktoś z państwa sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.7" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przyjęliśmy art. 2 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-69.8" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przechodzimy do art. 3. To są zmiany w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Czy ktoś z pań lub panów posłów ma uwagi do zmian w art. 3? Czy są poprawki do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.9" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.10" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 3 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-69.11" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 4. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Czy są poprawki do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.12" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.13" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przechodzimy do art. 5. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Czy są poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.14" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.15" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 5 został przyjęty jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-69.16" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 6. Czy ktoś chciałby zabrać głos? To jest kwestia uczelni wojskowych. Nie widzę. Czy są poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.17" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu art. 6? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.18" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Artykuł został zaakceptowany jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-69.19" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 7. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Czy są poprawki do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.20" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.21" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 7 przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-69.22" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 8. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy są poprawki do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.23" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.24" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Zaakceptowaliśmy art. 8.</u>
          <u xml:id="u-69.25" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 9. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Czy są poprawki do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.26" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.27" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Dziękuję. Przyjęliśmy art. 9.</u>
          <u xml:id="u-69.28" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 10. Czy ktoś chciałby zabrać głos w kwestiach dotyczących art. 10? Nie widzę. Czy są poprawki do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.29" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-69.30" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Teraz jest propozycja art. 10a. Jest to kwestia wyczyszczenia sprawy dotyczącej żołnierzy, którzy są poza służbą. Jest to ważna sprawa, bo dotyczy to ponad 19 tys. żołnierzy, których stopień nie zgadza się z obecnym stanem prawnym. Poproszę resort obrony o wyjaśnienie. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ponieważ wprowadziliśmy regulacje dotyczące stopni nieistniejących w stosunku do żołnierzy służby czynnej, chcielibyśmy kompleksowo uregulować tę kwestię. Pozwolicie państwo, że zaproponujemy regulację w tym zakresie. Proszę pana mecenasa Niewiadomskiego o przedstawienie tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, rzeczywiście w art. 10, przyjętym przez Wysoką Komisję, likwidujemy tzw. martwe stopnie. W wyniku połączenia poprzednich korpusów podoficerskiego i chorążego zrezygnowano z części stopni. Ale nie zrezygnowano z nich w praktyce i mamy dzisiaj w służbie zawodowej około 5 tys. żołnierzy a w zasobach, w rezerwie i w stanie spoczynku – około 19 tys. żołnierzy nadal noszących stopnie, które dzisiaj w armii formalnie nie występują. Zatem chcemy tę sprawę całkowicie uregulować, nie tylko w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, ale również – zgodnie z propozycją pana przewodniczącego – bardzo dobrze by się stało, gdyby można było uregulować kwestię likwidacji tych martwych stopni również w odniesieniu do tych 19 tys. żołnierzy w zasobach poza służbą zawodową.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Sytuacja jest dzisiaj taka, że ktoś, kto ma stopień starszego plutonowego, sierżanta sztabowego, starszego sierżanta sztabowego, chorążego sztabowego, czy starszego chorążego sztabowego, to takich stopni w służbie zawodowej nie ma a taki stopień nosi żołnierz rezerwy. Gdyby on chciał się zgłosić do służby zawodowej, to dzisiejszy art. 180 ustawy pragmatycznej mówi, że armia może mu zaoferować stopień niższy, czyli praktycznie stopień realnie istniejący niżej. Ten np. starszy sierżant sztabowy po wejściu do armii musiałby nadal występować jako sierżant. W jego odczuciu występowałby dwa stopnie niżej niż ten, który już miał w służbie. W sposób niezasłużony byłby traktowany gorzej. Podobnie, nie mamy tych martwych stopni – jak powiedziałem – na przydziałach mobilizacyjnych. Czyli dzisiaj, jeśli chodzi np. o chorążego sztabowego, to nie ma możliwości przypisania mu przydziału mobilizacyjnego, ponieważ nie ma takich stopni. On jest jak gdyby poza czynnym użytkiem w zakresie służby wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Stąd dobrze by się stało, gdyby to naprawić. Moim zdaniem, ta sprawa powinna być uregulowana wówczas, gdy łączono te korpusy i likwidowano te stopnie. Tak się nie stało. Dzisiaj powinniśmy to jednak naprawić. Życie pokazało, że taka potrzeba istnieje. Żeby zrobić to sprawiedliwie i z satysfakcją dla tych ludzi proponujemy, żeby każdemu z tych żołnierzy dać stopień wyższy, ale realnie istniejący, czyli pierwszy stopień, który funkcjonuje powyżej jego martwego stopnia. To nie rodzi żadnych skutków finansowych. Jest to tylko kwestia dokumentów. Nie ma z tego żadnych uprawnień. Natomiast wojsko będzie mogło skorzystać z tych ludzi na przydziałach mobilizacyjnych. Kiedy taki żołnierz ewentualnie zgodzi się przyjść do armii, a my będziemy mieli potrzeby w siłach zbrojnych, żeby ponownie przyjąć go do służby zawodowej, to nie będziemy go karać przyznaniem mu stopnia realnie niższego, gdyż on będzie już miał swój realnie istniejący stopień. Stąd wydaje się, że ta propozycja jest ze wszech miar zasadna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Ja odczytam państwu treść tej poprawki. Potem poproszę jeszcze resort obrony o wyjaśnienie pewnych kwestii technicznych, ale to już za chwilę. Poprawka brzmi następująco: „W art. 10a:</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">1) Żołnierze rezerwy i osoby niepodlegające obowiązkowi służby wojskowej posiadający stopnie wojskowe starszego plutonowego (starszego bosmanmata), sierżanta sztabowego, starszego sierżanta sztabowego, młodszego chorążego sztabowego i chorążego sztabowego z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mianuje się na:</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">– starszego plutonowego na stopień sierżanta,</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">– sierżanta sztabowego i starszego sierżanta sztabowego na stopień młodszego chorążego,</u>
          <u xml:id="u-72.4" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">– młodszego chorążego sztabowego i chorążego sztabowego na stopień starszego chorążego sztabowego.</u>
          <u xml:id="u-72.5" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">2) Decyzję o mianowaniu, o którym mowa w ust. 1, wydaje dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwy do spraw kadr, na wniosek wojskowego komendanta właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące żołnierza rezerwy lub osoby niepodlegającej obowiązkowi służby wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-72.6" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">3) Akt mianowania w sprawach mianowań, o których mowa w ust. 1, sporządza szef wojewódzkiego sztabu wojskowego.</u>
          <u xml:id="u-72.7" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">4) W zakresie trybu i sposobu mianowania na stopnie wojskowe, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 76 ust. 14 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.”.</u>
          <u xml:id="u-72.8" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">W związku z powyższą zmianą jednocześnie należałoby dokonać innych zmian. Po pierwsze, w art. 1, po art. 70 należałoby dodać art. 71 w brzmieniu: „Uchyla się art. 180.”. I druga rzecz – w art. 12 należy dodać następujące brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit. a), pkt 4 lit. a), tiret pierwsze – tiret trzecie, pkt 8, pkt 9 lit. b), pkt 20, pkt 22 lit. a), pkt 24, art. 2, art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 10 i art. 10a, które wchodzą w życie w dniu 1 stycznia 2014 r.”.</u>
          <u xml:id="u-72.9" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Odczytałem państwu dużo artykułów, ale dotyczą one głównie tej kwestii, aby ta zmiana nastąpiła od 1 stycznia 2014 r. Zwracam państwu uwagę na dwie kwestie. Oczywiście, w Marynarce Wojennej będą to odpowiednie stopnie w każdym przypadku. Po pierwsze – starszy plutonowy zostanie w takim przypadku sierżantem. Teraz – sierżant sztabowy i starszy sierżant sztabowy, jeden z nich zostanie awansowany jak gdyby o jeden stopień a drugi o dwa, bo tych stopni tak naprawdę, de facto nie ma. Nie da się tego inaczej zrobić. Podobnie jest w przypadku awansowania młodszego chorążego sztabowego i chorążego sztabowego na stopień starszego chorążego sztabowego.</u>
          <u xml:id="u-72.10" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Ja poproszę jeszcze resort obrony narodowej o wyjaśnienie, jak to się będzie odbywało technicznie, bo mamy 19 tys. takich osób, których ta sprawa dotyczy. Jak zostaną poinformowani? Jak to będzie wyglądało? Jak zostanie to zrobione w praktyce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Pan generał Wasilewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#DyrektorDepartamentuKadrMONAndrzejWasilewski">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w zasadzie ten cały algorytm działania jest zawarty w tej propozycji. Całą stronę organizacyjną przejmuje dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwy do spraw kadr, czyli dyrektor Departamentu Kadr, w porozumieniu z administracją wojskową. Ten czas, który został nam do 1 stycznia 2014 r., byłby spożytkowany do właściwego zorganizowania – aby w sposób uroczysty i godny nadać stopnie tym żołnierzom. Oczywiście, jest cała procedura dodatkowych sprawdzeń. Przecież mamy ich wszystkich w ewidencji, ale dodatkowo trzeba tutaj zachować należytą staranność, żeby nie pomylić ani nazwiska, ani stopnia. Więc powiedziałbym, że od strony organizacyjnej nie byłoby żadnych kłopotów. Myślę, że w pierwszym miesiącu przyszłego roku rozliczylibyśmy się z tego zadania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Jeszcze pytanie. Na pewno zdążycie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#DyrektordepartamentuwMONAndrzejWasilewski">Nie takie rzeczy wykonujemy, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">To ważne, żeby z formalnego punktu widzenia wszystko było tutaj dograne. Pan poseł Wziątek i pan poseł Seliga. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełStanisławWziątek">Dziękuję bardzo. To jest dokładnie ta sprawa, panie ministrze, którą ja podnosiłem podczas pierwszego czytania projektu ustawy. Wówczas jakby nie do końca rozumieli panowie, o co mi chodzi. Ale cieszę się, że de facto w finale tego naszego procedowania dochodzimy do wniosku, iż potrzeba uregulowania tych stopni była i następuje. Najważniejsze jest to, jaki jest efekt. To jest dobra propozycja.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PosełStanisławWziątek">Natomiast, generalnie moja uwaga dotyczy jednak kwestii związanych ze skutkami. Czy jakiekolwiek skutki się pojawią? Mówiliście panowie, że nie. Ale jeżeli jest awans z plutonowego na sierżanta, to ja nie wiem, czy we wskaźnikach emerytalnych nie będzie to związane z tym, że będzie on miał możliwość otrzymywania wyższej emerytury. Proszę o jednoznaczną deklarację w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Pan poseł Seliga. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełDariuszSeliga">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, chciałbym dopytać, jakby dla pewnego porządku. Pan minister powiedział o tym porządkowaniu. Bardzo dobrze, że tak się dzieje po latach, iż jest to porządkowane. Czy resort ma to policzone? Czy będzie to jakiś koszt dla resortu, bo dotyczy to prawie 20 tys. żołnierzy? Czy ta cała operacja dla resortu obrony spowoduje jakieś koszty? No, musi tak być, ale czy pan minister wie, jaki to będzie koszt? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy są jeszcze zgłoszenia w tej kwestii? Nie widzę. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Odnosząc się do wypowiedzi pana przewodniczącego Wziątka mogę powiedzieć, że to rzeczywiście musiało być jakieś nieporozumienie. Intencja resortu była taka, że to my wnieśliśmy kwestie tych już nieistniejących stopni w stopniach etatowych do regulacji. Tą normą nie objęliśmy żołnierzy rezerwy i tych, którzy są w stanie spoczynku. To było jakieś nieporozumienie. Cieszę się, że mamy na ten temat jednakowe spojrzenie. Cieszymy się i chcemy to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Natomiast, jeżeli chodzi o koszty, to – proszę państwa – nie ma żadnych kosztów finansowych a w szczególności – związanych z wypłatą emerytur. Dlatego, że podstawą emerytury jest uposażenie w ostatnim miesiącu służby. My w żaden sposób nie zmienimy uposażenia żołnierzy, którzy są już na emeryturze. Koszty, to będą koszty pracownicze i koszty zorganizowania tych spotkań, wydrukowania i wręczenia mianowania na wyższy stopień wojskowy, więc będą to koszty niewielkie. Nie wyliczyliśmy ich, ale trzeba będzie przygotować te 19 tys. aktów mianowania a później je wręczyć. To są wszystkie koszty tej całej operacji. Jest to jednak ważne dlatego, proszę państwa, że usuwamy zgrzyt, czy to niedostosowanie pomiędzy stopniem wojskowym posiadanym przez żołnierza rezerwy a stopniem wojskowym etatu, do którego przypisalibyśmy go np. w ramach kontraktu Narodowych Sił Rezerwowych. Z punktu widzenia państwa i funkcjonowania sił zbrojnych jest to operacja jak najbardziej uzasadniona. To, co powiedział pan mecenas Niewiadomski – powinno to być zrobione w momencie, kiedy likwidowano określone w tym przepisie stopnie wojskowe. Nie zrobiono tego. Z punktu widzenia techniki legislacyjnej na pewno było to bardzo niedobre rozwiązanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy są jeszcze uwagi w tej kwestii? Nie widzę. Proszę jeszcze Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Oczywiście, co do meritum nie zgłaszamy żadnych uwag. Natomiast mamy taką prośbę, ponieważ poprawka jest spora objętościowo i bez wątpienia spowoduje zmiany redakcyjne w art. 13, jeśli chodzi o odesłania. Stąd też prośba do Komisji, żebyśmy mogli wprowadzić jeszcze do sprawozdania oczywiste zmiany redakcyjne związane z pracą Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy jest zgoda? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu poprawki? To jest art. 10a. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przechodzimy teraz do art. 11. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.5" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu art. 11? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.6" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 12. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy są poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.7" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.8" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Art. 13. Czy są uwagi? Oczywiście, jest tu ta zmiana dotycząca art. 10a, który zostanie tutaj dopisany. Nie widzę. Czy ktoś zgłasza poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.9" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.10" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Przechodzimy do głosowania nad całością ustawy. Kto jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji? (21) Kto jest przeciw? Nie widzę. (0) Kto się wstrzymał? Nie widzę. (0)</u>
          <u xml:id="u-85.11" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Sprawozdanie zostało przyjęte jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-85.12" who="#PrzewodniczącyposełMariuszAntoniKamiński">Dziękuję serdecznie państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dziękuję panu posłowi Kamińskiemu i gratuluję. Proszę państwa, przypadł mi miły zaszczyt wyznaczenia sprawozdawcy Komisji, posła sprawozdawcy. Myślę, że oczywista jest kandydatura pana posła Mariusza Kamińskiego, którą pozwolę sobie zgłosić. Dla formalności poddam tę kandydaturę pod głosowanie. Przegłosujmy to. Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Kamińskiego? (21) Kto jest przeciw? (0) Nikt. Kto się wstrzymał? (0) Nikt.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Jednogłośnie. Jeszcze raz gratuluję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Proszę państwa, sprawy bieżące. Jeszcze Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Potrzebny jest jeszcze termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Jest powszechna zgoda w gronie posłów, że termin na opinię dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych to 4 dni. Rozumiem, że nie ma tu uwag, więc akceptujemy ten termin. Jest to zgodne z prawem Unii Europejskiej. Czy Biuro Legislacyjne w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Panie przewodniczący, mamy taką prośbę z uwagi na to, że musimy przygotować sprawozdanie z poprawkami i wersję jednolitą sprawozdania. Termin 4 dni upłynąłby w niedzielę. Tak? Sugestia jest taka, żeby ewentualnie była to nawet środa w przyszłym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">N, dobrze. Pytałem o to, ale nie było głosów. Dobrze. W takim razie tydzień. Rozumiem, że do terminu tygodnia nie ma uwag. Czy pan poseł w tej sprawie, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełDariuszSeliga">Panie przewodniczący, ja wiem, że to jest spóźnione, ale jeśli można, to mam takie pytanie do resortu, tylko dla uporządkowania. Wiemy, że żołnierz zawodowy nie może być w spółkach lub fundacjach. Ale czy żołnierz zawodowy może być radnym? Bo są tacy żołnierze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Tak, są takie przypadki. Ja od razu odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Sekundę. Przecież zdążymy. Zada pan to pytanie, tylko przegłosujmy. Za chwilę udzielę panu głosu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Chciałbym, żeby był pewien porządek. Proszę państwa, siedem dni na opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Czy jest na to zgoda Komisji? Jest na to powszechna zgoda. Dziękuję bardzo. Głos ma pan poseł Seliga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełDariuszSeliga">No, właśnie. Jeśli można, to jeszcze pytanie do resortu. W art. 57 ustawy zaznaczono, że żołnierz zawodowy nie może wchodzić w skład organów spółek, fundacji oraz innych organów przedsiębiorstw. Czy może być radnym? Wiemy, że są takie przypadki. Czy może być posłem? Czy resort może odpowiedzieć, jak to będzie uporządkowane, bo są takie przypadki, że mamy oficerów radnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#SekretarzstanuwMONCzesławMroczek">Bardzo proszę, pan mecenas Niewiadomski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, żołnierz zawodowy nie może być posłem, ani senatorem. Jest to jak gdyby rozpisane w konstytucji oraz w naszej ustawie pragmatycznej, bo żołnierz nie może być. Natomiast żołnierz zawodowy może być radnym. To nie jest stała praca. To jest często działalność społeczna. W związku z tym radnym żołnierz może być. Nie może zajmować stanowisk administracyjnych, czy takich zarządczych w samorządzie terytorialnym, czyli nie może być wójtem, czy burmistrzem, bo to jest jakby pełna praca. To jest etat. Natomiast radnym może być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan przewodniczący Kamiński. Sekundę, panie pośle. Nie udzieliłem głosu. Pan przewodniczący Kamiński a następnie pan przewodniczący Rozenek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosełMariuszAntoniKamiński">Była dyskusja podczas prac podkomisji o tym punkcie, nawet taka dosyć szeroka. Rozważaliśmy nawet zmianę tego, ale Konwent Dziekanów i wszyscy inni wypowiadali się, że w tym przypadku dotyczy to przede wszystkim mniejszych gmin. Mamy statystyki. Ja chętnie je panu posłowi wyślę i wszystkim zainteresowanym. To jest taka kwestia, że żołnierz uczestniczy też jak gdyby w życiu lokalnej społeczności. Głównie nie są to jakieś specjalnie wielkie gminy. Takich przypadków w Polsce nie jest dużo. Zazwyczaj jest to w takim przypadku, gdy jest jakiś poligon, albo jednostka. Tam żołnierz może uczestniczyć. Mamy takie statystyki. Dostaliśmy je od ministerstwa. Oczywiście, żołnierz nie może być członkiem partii politycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan przewodniczący Rozenek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosełAndrzejRozenek">Ja mam prośbę do pana mecenasa, bo pierwsza część wypowiedzi pana mecenasa została przerwana i nie została dokończona. Żołnierz zawodowy nie może być posłem lub senatorem, bo…? Tego pan nie dokończył.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Wynika to z przepisów konstytucyjnych. Jest przepis konstytucji, który jednoznacznie określa, jakich zawodów nie można łączyć z byciem posłem lub senatorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełAndrzejRozenek">Ale nie wynika to z tego, że nie może być członkiem partii politycznej, tylko z osobnego przepisu w konstytucji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#RadcawMONAndrzejNiewiadomski">Nie może być członkiem partii politycznej. Natomiast żołnierz zawodowy nie ma zabranych praw wyborczych, w tym również biernego prawa wyborczego. Tak wynika z konkretnej normy prawnej. Natomiast żołnierz, który zostałby wybrany do parlamentu, nie będąc członkiem żadnej partii politycznej, musi zwolnić się z zawodowej służby wojskowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Dorn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PosełLudwikDorn">Znaczy w przypadku posła i senatora mamy rozstrzygnięcie ustrojowe, konstytucyjne. Jeśli chodziłoby o radnych, czyli członków organów stanowiących samorządu terytorialnego, to rozumiem – o ile sobie przypominam w kwestiach biernego i czynnego prawa wyborczego – konstytucja się nie wypowiada. Odsyła do ustawy. Jeżeliby chcieć tę sprawę regulować, to poprzez zmianę Kodeksu wyborczego. Nie jest to zadanie naszej Komisji. Oczywiście, posłowie mogą wpływać na swoich kolegów z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, by tę sprawę podjąć, ale nie jest to sprawa Komisji Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan mecenas, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Było pytanie o przepis konstytucji, który te kwestię reguluje. Jest to art. 103 ust. 2: „Sędzia, prokurator, urzędnik Służby Cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz Policji oraz funkcjonariusz służby ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego.”. A to, co powiedział pan poseł Dorn, wynika z ust 3 tego samego artykułu konstytucji: „Inne przypadki zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania może określić ustawa.”. Może określić, czyli jest to odesłanie do ustawy zwykłej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Pan poseł Budnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PosełJerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Pan mnie wyręczył. Chciałem powiedzieć, że zajmowaliśmy się tym w Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Pan mecenas był łaskawy odczytać przed chwileczką ten katalog. Oczywiście, gdyby ustawodawca chciał ten katalog rozszerzyć, to wpisałby funkcję radnego do tego katalogu a jej nie wpisał. W związku z tym trzeba przyjąć, że to, co nie jest zakazane, jest dozwolone. Stąd wyprowadzamy wniosek, że wolno kandydować żołnierzowi zawodowemu i zostać wybranym na radnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w takim razie jeszcze tylko sprawy bieżące. Pozwolę sobie poinformować państwa, że w dniu 2 września br., czyli w poniedziałek, zaplanowany został wyjazd na otwarcie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Proszę jeszcze przez sekundę nie rozmawiać. Wyjazd o godz. 6.45 spod Nowego Domu Poselskiego. Powrót w godzinach popołudniowych.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">W dniu 10 września br., czyli we wtorek, przed posiedzeniem Sejmu zaplanowana została wizytacja Komisji w Jednostce Wojskowej „GROM” w Warszawie-Rembertowie. Wyjazd o 11.15 spod Nowego Domu Poselskiego. Powrót ok. godz. 16.00.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#PrzewodniczącyposełStefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>