text_structure.xml 45 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Chciałbym powitać na posiedzeniu Komisji nowego członka. Pan poseł Marek Krząkała zastąpił pana posła Marcinkiewicza. Reprezentuje Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Porządek dzienne został państwu przedstawiony na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt I. Bardzo proszę pana ministra Jacka Najdera o przedstawienie kandydatury pana Wojciecha Bożka na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Wielkiej Libijskiej Arabskiej Dżamahiriji Ludowo-Socjalistycznej, Republice Czadu i Republice Nigru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Pan Wojciech Bożek urodził się 1 lutego 1961 r. w Gliwicach. W 1986 r. ukończył studia wyższe w Moskiewskim Instytucie Stosunków Międzynarodowych ze specjalizacją w dziedzinie krajów arabskich. W 1987 r. ukończył studia podyplomowe w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Jest zawodowym dyplomatą. Łącznie przepracował ponad 14 lat na placówkach w krajach arabskich oraz afrykańskich, w Egipcie, Libii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Syrii, Libanie, Kuwejcie, Tanzanii, w tym w pięciu jako kierownik placówki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Jako stażysta odbył praktyki zawodowe w ambasadach w Kairze i Trypolisie. W latach 1991–1993 pracował jako II sekretarz w ambasadzie RP w Abu Zabi; organizował tę placówkę. W latach 1993–1996 był II sekretarzem, a następnie I sekretarzem ambasady RP w Damaszku. Dwa lata kierował tą placówką jako chargé d’affaires. W latach 1997–1998 był naczelnikiem wydziału Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu w Departamencie Terytorialnym MSZ. w latach 2001–2005 był ambasadorem RP w Kuwejcie z dodatkową akredytacją w Bahrajnie. W latach 2005–2007 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Afryki i Bliskiego Wschodu. W tym okresie uczestniczył jako koordynator w spotkaniach wyższych urzędników Procesu barcelońskiego oraz zasiadał z ramienia Polski w Radzie Gubernatorów Eurośródziemnomorskiej Fundacji Dialogu Kultur im. Anny Lindh. Od października 2007 r. do października 2008 r. pracował w ambasadzie RP w Dar-es-Salaam jako kierownik placówki – chargé d’affaires oraz jej likwidator.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Jest autorem publikacji na temat Polaków i Polonii w krajach arabskich w drugiej połowie XX wieku. Jego hobby to jogging i fotografowanie. Jest żonaty, ma córkę. Obecnie zatrudniony jest w Departamencie Afryki i Bliskiego Wschodu. Biegle zna języki angielski, arabski i rosyjski, biernie – język francuski.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">W imieniu Ministra Spraw Zagranicznych uprzejmie rekomenduję państwu pana Wojciecha Bożka na stanowisko ambasadora RP w Libii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę pana Wojciecha Bożka o krótkie przedstawienie koncepcji swojej pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Krótką prezentację celów misji w Trypolisie chciałbym rozpocząć od kilku uwag ogólnych odnoszących się do obecnej sytuacji Libii na forum międzynarodowym i na płaszczyźnie wewnętrznej. Po pierwsze, Libia zakończyła proces wychodzenia z izolacji międzynarodowej, spowodowanej między innymi zamachem na samolot Pan Am nad Lockerbie 21 lat temu. W chwili obecnej nie jest objęta żadnymi sankcjami międzynarodowymi. Trypolis przyznał się do odpowiedzialności za dokonanie zamachu oraz wypłacił odszkodowania rodzinom ofiar. Konsekwentnie realizuje decyzję o wyrzeczeniu się broni masowego rażenia i odbudowuje zaufanie społeczności międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Po drugie, libijski przywódca Muammar Kadafi w pełni znormalizował i niezwykle dynamicznie rozwija kontakty gospodarcze i polityczne z całym światem. Nastąpiła pełna normalizacja relacji z USA. Realizowana jest strategiczna współpraca z Rosją. Szczególne relacje łączą Libię z Włochami. W końcu zeszłego roku podjęto negocjacje z Unią Europejską w sprawie ramowej umowy o współpracy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Po trzecie, Trypolis jest aktywnym, choć nierzadko kontrowersyjnym uczestnikiem debat na forum międzynarodowym. Dąży do odgrywania kluczowej roli na kontynencie afrykańskim. W bieżącym roku Kadafi przewodniczy unii Afrykańskiej. Do końca bieżącego roku Libia jest niestałym członkiem Rady Bezpieczeństwa ONZ.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Po czwarte, 1 września br. Libia będzie obchodzić 40-lecie rewolucji, która wyniosła Muammara Kadafiego do władzy. Sytuacja wewnętrzna w Libii pozostaje stabilna. Jednocześnie pojawia się coraz więcej pytań w kontekście możliwej sukcesji władzy w obrębie rodziny Kadafiego. Mimo światowego kryzysu ekonomicznego gospodarka Libii ma szanse stabilnego rozwoju i utrzymania fazy ożywienia, między innymi dzięki wciąż wysokim dochodom z ropy i gazu, otwartości sektora ropy i gazu na inwestycje zagraniczne oraz dzięki ożywieniu w budownictwie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Jak w świetle wyżej wymienionych uwarunkowań przedstawiają się polskie interesy w Libii? W moim przekonaniu Polska ma w Libii konkretne i wymierne finansowo interesy gospodarcze. Ich realizacja wymaga w świetle tamtejszych uwarunkowań wyraźnego politycznego wsparcia na możliwie wysokim szczeblu, które to wsparcie otwiera drogę do korzystnej współpracy i kontraktów. W interesie naszego kraju jest rozwijanie eksportu inwestycyjnego oraz towarowego, zwłaszcza artykułów konsumpcyjnych. Sprzyja temu ostateczne rozwiązanie kwestii wzajemnych zobowiązań finansowych z lat 70. i 80. W interesie Polski jest uwzględnianie Libii w naszych zabiegach mających na celu dywersyfikację źródeł zaopatrzenia w ropę i gaz. W naszym interesie jest również zwiększenie liczby Polaków zatrudnionych w Libii na korzystnych kontraktach indywidualnych i zbiorowych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Polska gospodarka dysponuje dostosowaną dla potrzeb rynku libijskiego ofertą eksportową, a nasze firmy posiadają dobre, długoletnie doświadczenia na tamtejszym rynku. Według szacunków, przez ostatnie 40 lat do dnia dzisiejszego w Libii pracowało lub mieszkało łącznie z rodzinami blisko 300 tys. Polaków. Słowo „Polska” wywołuje w tym kraju bardzo pozytywne konotacje. Jesteśmy w Libii wyjątkowo rozpoznawalni.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Przechodząc do omówienia moich zamierzeń związanych z ewentualnym objęciem kierownictwa placówki w Trypolisie, wymienię zadania, na które położyłbym szczególny nacisk. Cztery z nich określiłbym jako zadania podstawowe, a pozostałe mają charakter szczegółowych zadań merytorycznych. Pod pojęciem zadań podstawowych rozumiem nasilenie działalności informacyjnej i analitycznej placówki, utrzymanie wysokiej aktywności ambasadora wobec strony libijskiej i przekonanie władz w Trypolisie do wzajemności oraz uznania Polski za ważnego partnera europejskiego. Trzecie zadanie to właściwe realizowanie nadzorczej roli ambasadora wobec przedstawicielstw polskich firm działających w Libii, czwarte – aktywny udział w lokalnych kontaktach Unii Europejskiej z Libią, między innymi w ramach przygotowań do polskiej prezydencji, sprzyjanie włączaniu Libii do współpracy i dialogu Libii z Unią Europejską w ramach Procesu barcelońskiego i Unii dla Śródziemnomorza oraz w ramach negocjowanej umowy ramowej Unia Europejska – Libia.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Co się tyczy zadań szczegółowych, chciałbym aktywnie i twórczo promować polskie interesy gospodarcze na rynku libijskim. Wymieniłbym następujące działania, które zamierzam podjąć. Po pierwsze, działania na rzecz realizacji wizyty w Libii poważnych misji handlowych, udział firm obydwu krajów w imprezach wystawienniczych. Statystyki ostatnich lat pokazują, że możliwy jest znaczący wzrost polskiego eksportu do Libii. Jest również interesującym rynkiem dla polskich eksporterów sektora obronnego. Zamierzam wspierać kroki w kierunku zawarcia nowych kontraktów z partnerami libijskimi, dotyczących szeroko rozumianej infrastruktury. Mam na myśli budowę dróg i mostów.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Zamierzam monitorować kontrakty obecnie realizowane przez nasze firmy w Libii, w tym umowę koncesyjną na poszukiwanie ropy i gazu, którą w lutym 2008 r. podpisało PGNiG. Libia może w ciągu najbliższych lat stać się alternatywnym źródłem zaopatrzenia Polski w ropę i gaz. Planuję także podjąć działania na rzecz przyciągnięcia do Polski inwestycji libijskich, zwłaszcza w zakresie przemysłu paliwowego oraz hotelarstwa. Chciałbym zintensyfikować wysiłki na rzecz zawarcia kontraktów usługowych w ramach podwykonawstwa, zwłaszcza dla firm włoskich i niemieckich. Ponadto chciałbym podjąć próby współdziałania Polski z Ukrainą na rynku libijskich, z uwagi na dynamiczny rozwój stosunków ukraińsko-libijskich oraz wieloletnie polskie doświadczenia na tym rynku, których brakuje Ukraińcom. Wysoce wskazane wydaje mi się zainicjowanie współpracy parlamentarnej obu krajów, zwłaszcza w kontekście deklarowanego zainteresowania strony libijskiej tą współpracą. Mam nadzieję, że będę mógł liczyć na przychylność członków Komisji w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Specyfika Libii wymaga, aby w stałym polu widzenia polskiego ambasadora w Trypolisie pozostawały kwestie konsularne, a przede wszystkim opieka i pomoc Polakom zamieszkałym i zatrudnionym w tym kraju. W chwili obecnej jest to około 320 osób. Tradycyjnie zamierzam dbać o opiekę nad polskimi grobami na alianckim cmentarzu wojskowym w Tobruku. Zamierzam też zacieśnić kontakty z libijskimi absolwentami polskich uczelni i umocnić propolskie lobby w tym kraju. Ważną dziedziną polsko-libijskiej współpracy jest archeologia. Od 2001 r. nasi archeolodzy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego posiadają koncesję na prowadzenie wykopalisk w Ptolemais. Dotychczas Polacy nie prowadzili wykopalisk na tej klasy stanowiskach okresu grecko-rzymskiego. O współpracy kulturalno-naukowej i w dziedzinie archeologii warto pamiętać jako o instrumencie wspomagającym działalność biznesową.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">W odniesieniu do krajów dodatkowej akredytacji – Czadu i Nigru priorytetem dla mnie będzie pomoc polskiemu kontyngentowi wojskowemu kończącemu udział w unijnej operacji EUFOR w Czadzie oraz zdyskontowanie naszego zaangażowania wobec władz w N’Djamenie. W moim przekonaniu Polska może przy stosunkowo niewielkich nakładach odnieść drobne, ale konkretne korzyści z rozwoju kontaktów gospodarczych oraz politycznych z tymi krajami. Ważnym narzędziem, którym chciałbym się posługiwać, będzie przemyślane wykorzystanie środków przeznaczonych z budżetu państwa na pomoc rozwojową oraz humanitarną.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#KandydatnaambasadoraRPwWielkiejLibijskiejArabskiejDżamahirijiLudowoSocjalistycznejRepubliceCzaduiRepubliceNigruWojciechBożek">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Dziękuję serdecznie. Przechodzimy do rundy pytań. Kto z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszIwiński">W osobie kandydata mamy przykład jak najwłaściwszej polityki kadrowej. Człowiek, który jest absolwentem arabistyki i był w wielu krajach, ma wszelkie predyspozycje do działania na tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełTadeuszIwiński">Szkoda, że w notatce MSZ nie wspomina się o tym, że Polacy odbudowali kiedyś miasto Barka po trzęsieniu ziemi. O tym pamięta się w Libii. Na ile, biorąc pod uwagę ostatnie przemiany i stosunek Unii Europejskiej do Libii, możemy odgrywać tam samodzielną rolę? Polityka poszczególnych państw Unii znacząco się różni. W okresie dynamicznej współpracy w Libii pracowało 11 tys. Polaków.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełTadeuszIwiński">W związku z tym, że pan będzie akredytowany w Czadzie i Nigrze, mam pytanie, jaka jest pana znajomość francuskiego. Interesuje mnie również, jak pan ocenia zasadność wycofania polskiego kontyngentu z Czadu. Powiem otwarcie, że uważam to za ewidentny błąd rządu. Wiem, że pan nie może przyznać, iż jest to błąd rządu, zatem poproszę o uzasadnienie, dlaczego to jest dobra decyzja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanKuriata">Pierwsze pytanie dotyczy stosunku Libii do Unii dla Śródziemnomorza. Jak wiemy, Libia jako duży kraj zbojkotowała tę inicjatywę. Ponadto oskarżyła Francuzów, że w ten sposób chcą powrotu do polityki neokolonialnej. Unia dla Śródziemnomorza jest dla Polski o tyle istotna, że będziemy chcieli łączyć ją z polską inicjatywą Partnerstwa Wschodniego. Jak ocenia pan możliwości wciągnięcia Libii do tej inicjatywy, która ma piękne cele? Czy uda się przekonać Kadafiego do tej koncepcji?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanKuriata">Drugie pytanie dotyczy Czadu i interesów francuskich. Uważam, że wysyłanie tam polskich wojsk było nieco przedwczesne, ponieważ jest to strefa wpływów francuskich. Słabo znamy tamte problemy, uwarunkowania klimatyczne, mentalność ludzi. Jak pan ocenia szanse na ustabilizowanie sytuacji w Czadzie, również w kontekście darfurskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTomaszLenz">Powiedział pan o koncepcji kooperacji gospodarczej z Ukraińcami na terenie Libii. Czy mógłby pan rozwinąć ten wątek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem bardzo proszę kandydata na ambasadora o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Odpowiadam na pytania pana posła Iwińskiego. Pierwsze dotyczyło stosunku Unii Europejskiej do Libii oraz kwestii, na ile Polska może odgrywać samodzielną rolę w relacjach Unii Europejskiej z Libią. Wydaje mi się, że podstawą próby odgrywania samodzielnej roli są tradycje naszej współpracy z Libią, marka Polski i rozpoznawalność w tym kraju. Moim marzeniem jest, by projekty realizowane przez Unię Europejską kojarzyły się poprzez udział Polaków w tych projektach z Polską. Z pewnością naszą marką będzie w najbliższych latach archeologia, budownictwo. Planowana jest budowa zakładów azotowych w tym kraju. Oznacza to powrót w te obszary działania, w których byliśmy kiedyś silni.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Drugie pytanie pana posła dotyczyło mojej znajomości języka francuskiego. Zaliczyłem dwuletni kurs języka francuskiego w czasie studiów i ponownie przez rok uczyłem się francuskiego w ramach kursów prowadzonych w MSZ. Uważam, że biernie jestem w stanie władać tym językiem. W krajach dodatkowej akredytacji językiem, którym będę mógł swobodnie się posługiwać, jest arabski oraz angielski.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Kolejne pytanie dotyczyło zasadności wycofania polskich wojsk z Czadu. Odpowiadając, mogę bazować tylko na wiedzy, którą posiadam. Polski kontyngent EUFOR w Czadzie, zgodnie z decyzją Rady Bezpieczeństwa ONZ zakończy misję do 15 marca br. Zgodnie z decyzją Prezydenta RP, do 30 maja br. jest mandat na obecność tych sił w Czadzie. Trudno mi komentować rozważania prasowe odnośnie zasadności przedłużenia obecności części polskiego kontyngentu po tym okresie i przejścia części żołnierzy pod dowództwo misji ONZ. Dla mnie najważniejsze jest to, że działając z Trypolisu, będę dopomagał logistycznie oraz prowadził działalność analityczną, która wzbogaci wiedzę na temat możliwego rozwoju sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Odpowiadam na pytanie posła Kuriaty dotyczące stosunku Libii do Unii dla Śródziemnomorza. Libia zbojkotowała spotkanie założycieli Unii dla Śródziemnomorza, które odbyło się w Paryżu w 2008 r. Warto jednak pamiętać, że Unia była dosyć aktywnym obserwatorem wszystkich spotkań Procesu barcelońskiego. Spotkania te były unikalnym forum, na którym spotykali się przedstawiciel szczebla dyrektorskiego Libii z przedstawicielem MSZ Izraela. W chwili obecnej Libia stanowczo odrzuciła możliwość udziału w Unii dla Śródziemnomorza, należy jednak oczekiwać pewnej ewolucji poglądów. Można spodziewać się, że Libia będzie chciała uczestniczyć w tej inicjatywie jako obserwator, generalnie deklarując, iż preferuje kontakty między Unią Europejską a Unią Afrykańską. Tu realizuje się plan przywódcy libijskiego dotyczący przywództwa w Afryce.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Nie jest tajemnicą, iż podstawową przyczyną niechęci Libii do aktywnego udziału w Unii dla Śródziemnomorza jest udział Izraela w tym forum. Nie należy oczekiwać, iż to się szybko zmieni. Liczę na udział Libii początkowo jako obserwatora.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Jeśli chodzi o moją ocenę sytuacji w Czadzie, w tej chwili sytuacja jest niestabilna. Należy jednak mieć na uwadze, że w końcu bieżącego roku odbędą się wybory prezydenckie w Czadzie i – być może – po raz trzeci zostanie wybrany na prezydenta Idriss Déby. Niewątpliwie czynnikiem stabilizującym sytuację jest obecność naszego kontyngentu i misji EUFOR. Miejmy nadzieję, że sytuacja w Darfurze, mimo trudności, nie wpłynie na dalsze pogorszenie się sytuacji miedzy Sudanem a Czadem. Jak wiadomo, Libia jest jednym z krajów, które bardzo zręcznie negocjują i starają się załagodzić relacje między tymi dwoma krajami.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Odpowiadam na pytanie pana posła Lenza, dotyczące możliwości współpracy Polski z Ukrainą na rynku libijskim. Ukraińcy mają po wizycie Kadafiego, która odbyła się w listopadzie 2008 r., plan rozwoju relacji z Libią. Obroty handlowe Ukrainy z Libią wynoszą 180 mln dolarów i są trzykrotnie wyższe niż nasze obroty. Prasa donosi o potężnym kontrakcie NAFTOHAZ-u, który uzyskał koncesję na poszukiwania ropy i gazu w Libii na obszarze stanowiącym 2/3 terytorium Polski. Prasa spekuluje o możliwości podzielenia tej koncesji i przejęcia części prac poszukiwawczych.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KandydatnaambasadoraRPWojciechBożek">Jednym z punktów dyskutowanych w czasie wizyty Kadafiego na Ukrainie była również współpraca w dziedzinie rolnictwa. Libia poprzez fundusze państwowe zamierza zainwestować w produkcję pszenicy na Ukrainy i tę pszenicę importować do Libii. Oczywiście są również plany odnośnie modernizacji sprzętu wojskowego. Chciałbym podjąć próbę współpracy z Ukrainą we wspomnianych obszarach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Ponieważ nie ma więcej pytań, bardzo proszę pana ministra Najdera o przedstawienie kandydatury pana Jarosława Spyry na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Peru, Republice Boliwii i Republice Ekwadoru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Pan Jarosław Spyra urodził się 17 grudnia 1965 r. w Warszawie. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, który ukończył w 1989 r., uzyskując tytuł magistra nauk politycznych. W 1994 r. na tym samym wydziale obronił pracę doktorską „Polityka zagraniczna Brazylii w okresie Getulio Vargasa 1930–1954”, uzyskując stopień doktora nauk humanistycznych. W 1991 r. odbył staż w Akademii Dyplomatycznej w Wiedniu, a w 1992 r. w Instytucie Hoovera przy Uniwersytecie Stanforda. Obecnie kończy podyplomowe studia z prawa międzynarodowego na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie swojej pracy w MSZ był także wykładowcą Instytutu Iberystyki UW i Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Pan Jarosław Spyra jest autorem szeregu publikacji na temat polityki, sytuacji wewnętrznej i relacji dwustronnych państw Ameryki Łacińskiej. Po ukończeniu studiów do 1991 r. pan Jarosław Spyra pracował w Instytucie Stosunków Międzynarodowych UW jako stażysta i asystent. W 1991 r. po zdaniu egzaminu konkursowego rozpoczął pracę w MSZ od stanowiska aplikanta. Następnie był radcą i ekspertem w Departamencie Ameryki Północnej i Południowej. W 1993 r. został II sekretarzem ambasady RP w Limie. Następnie został przeniesiony na stanowisko I sekretarza ambasady RP w Brazylii.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W 1996 r. uzyskał awans na stopień radcy. W 1999 r., po powrocie do kraju, został skierowany do Departamentu Azji, Australii i Ameryki Łacińskiej. W 2000 r. powierzono mu obowiązki zastępcy dyrektora tegoż departamentu, a w 2001 r. zastępcy dyrektora Departamentu Ameryki. W 2002 r. został mianowany ambasadorem RP w Chile. Po powrocie z placówki w grudniu 2007 r. podjął pracę w Departamencie Strategii i Planowania Polityki Zagranicznej, którym przez pewien czas kierował.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Interesuje się historią dyplomacji i wojskowości. Jest żonaty, ma dwoje dzieci. Zna języki angielski, hiszpański, francuski, portugalski. Od 2000 r. jest urzędnikiem służby cywilnej. Od 2003 r. posiada stopień dyplomatyczny radcy ministra.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W imieniu Ministra Spraw Zagranicznych mam zaszczyt rekomendować państwu pana Jarosława Spyrę na stanowisko ambasadora RP w Limie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Bardzo proszę pana Jarosława Spyrę o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Dziękuję za możliwość przedstawienia koncepcji mojej pracy na stanowisku ambasadora RP w Limie, z jednoczesną akredytacją w Boliwii i Ekwadorze. Swoje wystąpienie chciałbym rozpocząć od kilku ogólnych uwag dotyczących krajów, gdzie mam pracować. Wszystkie kraje należą do andyjskiej części ameryki Łacińskiej. Można wskazać łączące je elementy kultury i tradycji historycznej. Państwa andyjskie to kolebki wielu cywilizacji prekolumbijskich, które rozwijały się na kontynencie amerykańskim. Większość mieszkańców tych krajów stanowi rdzenna ludność Ameryki.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Peru jest krajem od kilku lat szybko rozwijającym się i nadrabiającym zapóźnienia z końca XX wieku. W 2007 r. wzrost gospodarczy kraju wyniósł 8,9%, w 2008 r. 9,4%. W 2009 r. w związku z międzynarodowym kryzysem finansowym i gospodarczym należy spodziewać się pewnego spowolnienia rozwoju, chociaż gospodarka peruwiańska nie znajdzie się w fazie recesji. Sytuacja polityczna państwa jest stabilna, chociaż, jak w pozostałych krajach regionu, proces tworzenia społeczeństwa obywatelskiego i pogłębiania demokracji wymaga ciągłych wysiłków. Rząd prezydenta Alana Garcii Pereza prowadzi otwartą politykę gospodarczą, opartą na wolnym rynku, której celem jest modernizacja kraju i ograniczenie biedy oraz nierówności społecznych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Boliwia i Ekwador wybrały odmienną drogę rozwoju, rezygnując z dotychczas realizowanego modelu gospodarczego, próbując wypracować nowy, w którym przy zachowaniu podstaw gospodarki rynkowej motorem rozwoju i przebudowy systemu społecznego jest państwo. Również tym krajom w 2009 r. nie grozi recesja, chociaż ich wzrost ulegnie spowolnieniu. Podstawowym problemem tych republik jest niska identyfikacja stanowiącej większość rdzennej ludności z własnym państwem oraz fasadowość demokracji i zdominowanie aparatu państwowego przez grupy oligarchiczne.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Ameryka Łacińska nie jest już tylko „podwórkiem” Stanów Zjednoczonych, ale staje się coraz bardziej interesującym regionem w stosunkach międzynarodowych, w których pod względem politycznym wybijają się dwa potencjalne mocarstwa – Brazylia i Meksyk. Mimo wewnętrznych różnic Ameryka Łacińska staje się ciekawym obszarem dla inwestycji zagranicznych. Coraz szerszej otwiera się na region Pacyfiku. Wzrasta obecność Chin. Próby powrotu do Ameryki Łacińskiej podejmuje Rosja. Aktywną politykę w tym regionie prowadzą nasi partnerzy z unii Europejskiej, zwłaszcza Hiszpania, Francja, Niemcy i Portugalia.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Podejmując ewentualną misję w wymienionych krajach chciałbym skoncentrować się na czerech strategicznych celach. Pierwszym będzie zwiększenie wymiany gospodarczej. Statystyki z ostatnich lat wskazują na istniejące możliwości zwiększenia polskiego eksportu. Widzę możliwość współpracy w dziedzinie rolnictwa, rybołówstwa, dostaw sprzętu i maszyn górniczych, przemysłu chemicznego oraz meblarskiego. Sądzę, że istnieją możliwości inwestycyjne dla naszych przedsiębiorstw, szczególnie w górnictwie oraz przetwórstwie rolnym. Warto także prowadzić promocję naszego przemysłu obronnego, biorąc pod uwagę proces modernizacji sił zbrojnych krajów regionu i ich zaangażowanie w walkę z terroryzmem, przemytem oraz handlem narkotykami.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Będę starał się, aby oprócz eksportu towarów wzrósł także eksport polskich usług oraz know how. Będę czynił wysiłki, aby zorganizować odpowiednią promocję polskiej gospodarki we współpracy z polskimi przedsiębiorstwami. Tym planom będzie sprzyjać wynegocjowanie oraz podpisanie umowy o stowarzyszeniu między Unią Europejska a częścią Wspólnoty Andyjskiej. Boliwia na razie zawiesiła umowę z Unią Europejską. Zbadam możliwości rozszerzenia instrumentów prawnych wspierających polskich przedsiębiorców o umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania i wzajemnej ochronie inwestycji, jeżeli będzie taka konieczność. Te kroki nie będą skuteczne, jeśli polscy przedsiębiorcy nie będą zainteresowani dywersyfikacja swoich rynków zbytu.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Drugim priorytetem będzie utrzymanie i pogłębienie dialogu politycznego z państwami andyjskimi. Będę kontynuował realizację regularnych konsultacji politycznych na wysokim szczeblu między Ministerstwami Spraw Zagranicznych oraz będę wspierał rozszerzenie kontaktów na resorty obrony i kultury. Mając na uwadze realizację ustaleń podjętych w czasie wizyty premiera Donalda Tuska, postaram się doprowadzić do wizyty w Polsce prezydenta Alana Garcii. Sądzę, że stosunki polityczne doskonale wspiera współpraca parlamentarna, dlatego będę aktywnie współpracował z jej rozwoju. Postaram się doprowadzić do aktywniejszej współpracy między odpowiednimi służbami naszych państw w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej. Chciałbym, aby zawarto odpowiednie umowy z Peru i w miarę potrzeb z Ekwadorem.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Należy także uwzględnić, że w 2011 r. przypadnie polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Nałoży to wiele nowych obowiązków na polskie przedstawicielstwa za granicą, ale jednocześnie stworzy możliwości wzmocnienia międzynarodowego autorytetu naszego kraju. Jest to szansa, którą będę chciał w pełni wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Trzecim tematem, który będę chciał podjąć, jest współpraca naukowa, kulturalna oraz pomoc rozwojowa. Od dłuższego czasu w Peru działa Ośrodek Badań Prekolumbijskich UW, który ma znaczne zasługi dla badań archeologicznych w tym kraju. Będę chciał rozszerzyć tę współpracę na inne dziedziny, przy wykorzystaniu przypadających w 2009 r. w Boliwii i Ekwadorze rocznic 200-lecia niepodległości tych krajów oraz rozpoczynających się przygotowań do podobnych obchodów w Peru.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Mimo kryzysu finansowego będę dążył do zapewnienia finansowania w ramach polskiej pomocy rozwojowej i proporcjonalnie do posiadanych zasobów projektów przynoszących szybkie efekty i poprawiających warunki życia ludności. Pomoc rozwojowa jest bardzo efektywnym narzędziem współczesnej dyplomacji. Oprócz budowy pozycji politycznej państwa stanowi wsparcie i jedną z dróg ekspansji dla naszych przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#KandydatnaambasadoraRPwRepublicePeruRepubliceBoliwiiiRepubliceEkwadoru">Zamierzam zintensyfikować współpracę z nieliczną Polonią w tych krajach. Moja główna uwaga będzie skierowana na opiekę nad polskimi obywatelami, także tymi przebywającymi w aresztach lub odbywającymi karę pozbawienia wolności. Chciałbym doprowadzić do sytuacji, przy wykorzystaniu międzynarodowych konwencji, aby mogli oni odbywać karę w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Kto z państwa posłów chciałby zadać pytanie kandydatowi na ambasadora?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">W notatce dotyczącej Peru jest uwaga, że w 2008 r. jednym z głównych obszarów obcych inwestycji było górnictwo. Polska ma doświadczenie w tej dziedzinie. Mam zatem pytanie, czy w Peru jest obecna polska myśl projektowa, czy są polscy inwestorzy. Jeśli nie, to czy istnieją szanse na nawiązanie kontaktów.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełAndrzejGałażewski">W tej samej notatce znajduje się informacja, że niedawno z wizytą w Peru był pan minister Szejnfeld, któremu towarzyszyli przedstawiciele KGHM. Czy możliwe jest nawiązanie relacji biznesowych pomiędzy górnictwem i przetwórstwem miedzi a przemysłem peruwiańskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Również w tym przypadku mamy do czynienia z dobrym przykładem kontynuacji zainteresowań i doświadczeń. Pamiętam pana ambasadora Bożka z jego obecności w Kuwejcie, zaś pana Spyrę w Chile.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełTadeuszIwiński">Pan zaczynał swoją karierę dyplomatyczną w Limie. Jak pan ocenia z perspektywy minionych lat, co udało się zrealizować w relacjach z Peru, a czego nie udało się dokonać? Jak to się ma do zadań, które pan przedstawił?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełTadeuszIwiński">Uważam, że niesłusznie ośmieszona wizyta premiera Tuska była bardzo potrzebna. Czy pana zdaniem możemy być partnerami Peru w zakresie rybołówstwa?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełTadeuszIwiński">Był pan ambasadorem Chile, a teraz będzie pan akredytowany w Boliwii. Jak przedstawia się stan historycznego konfliktu boliwijsko-chilijskiego? Czy pana 5-letnia obecność w Chile pomoże panu w pełnieniu misji w Boliwii, czy raczej zaszkodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Nie widzę więcej pytań, zatem poproszę kandydata o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Jeśli pan poseł Gałażewski pozwoli, na jego dwa pytania odpowiem łącznie. Jeśli chodzi o górnictwo, niewątpliwie jest to jedna z głównych gałęzi gospodarki peruwiańskiej. Polska była obecna w górnictwie peruwiańskim w latach 80. Była tam firma KOPEX, która interesowała się wydobyciem węgla kamiennego. Obecnie KOPEX poważnie zastanawia się nad badaniem złóż węgla kamiennego w Peru, które dotychczas były nieeksploatowane ze względu na ich szczególne geologiczne położenie. W tym momencie stały się one opłacalne ze względu na wzrost cen węgla. Jak sytuacja będzie się kształtować przy generalnym spadku cen surowców, to się okaże.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">KGHM był zainteresowany na początku obecnej dekady i prowadził działania mające na celu zidentyfikowanie złóż miedzi, które mógłby eksploatować. Początkowo mówiono o współpracy z partnerami chińskimi, następnie KGHM zastanawiał się nad samodzielną współpracą w tym względzie. Po pewnym czasie zainteresowanie KGHM osłabło, chociaż przeprowadzono pewne badania geologiczne. Obecnie, podczas misji pana ministra Szejnfelda KGHM ponownie poruszył tę kwestię. W Peru każdy inwestor zagraniczny cieszy się dużą życzliwością państwa, tym bardziej że Peru zależy na wzroście wydobycia miedzi. Kraj ten posiada nie tylko odpowiedni złoża miedzi, ale także srebra, złota i rzadkich metali szlachetnych, które można wykorzystać w przemyśle precyzyjnym, a także w przemyśle lotniczym.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Należy wspomnieć, że polskie przedsiębiorstwa górnicze były również obecne na Targach w Santiago i w Limie. Wiem, że doszło do zawarcia kontraktów. Należy zatem wspierać ekspansję KGHM.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Jeśli chodzi o pytania posła Iwińskiego, Peru, które zastałem w 1993 r., było zupełnie inne od Peru w 2009 r. Przede wszystkim był to kraj wstrząsany terroryzmem, który wychodził z ciężkiego kryzysu gospodarczego. To doświadczenie było szczególne, ponieważ byłem jedynym dyplomatą polskim w Peru. Przez pewien czas byłem II sekretarzem chargé d’affaires, co niestety utrudniało kontakty z państwem akredytacji.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Jeśli chodzi o dokonania, należy wspomnieć przede wszystkim o rozwoju stosunków kulturalnych i naukowych. Współpraca, która istnieje teraz między Polską a Peru w dziedzinie kulturalnej i naukowej, jest zupełnie odmienna od tej w 1993 r. Sukcesy odnotowujemy w dziedzinie współpracy rozwojowej. W 1993 r. nie finansowaliśmy żadnego projektu współpracy rozwojowej w Peru, gdyż nie było nas na to stać. W 2008 r. sfinansowaliśmy kilka ciekawych projektów za ponad 200 tys. dolarów. W porównaniu z innymi krajami nie jest to suma duża, ale pozwala zaistnieć Polsce. Ponadto udzieliliśmy pomocy, gdy Peru zostało dotknięte trzęsieniem ziemi. Nasz wkład 100 tys. dolarów był znaczący.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Ożywiły się nasze stosunki polityczne, natomiast jeśli chodzi o stosunki gospodarcze, zmiany nie były zbyt satysfakcjonujące. Nasze obroty obecnie wynoszą ponad 60 mln dolarów, zaś 16 lat temu kształtowały się na poziomie 5–8 mln dolarów. Jest znaczny postęp, ale nie jest on zadowalający.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Jeśli chodzi o wizytę premiera Tuska, była ona bardzo dobrze odebrana w Peru. Peruwiańczycy byli niezwykle usatysfakcjonowani, że przy okazji szczytu Unia – Ameryka Łacińska złożono również wizytę bilateralną.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Jeśli chodzi o rozwój kontaktów, widzę interesujące możliwości w dziedzinie rybołówstwa. Oczywiście nie sądzę, aby polska flota mogła pojawić się u wybrzeży Peru. Istnieją jednak perspektywy współpracy w przetwórstwie rybnym.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Co do mojego wcześniejszego pobytu w Chile, nie sądzę, żebym musiał się do tego przyznawać. Nie uważam jednak, żeby to szczególnie utrudniało moją pracę w Boliwii. Stosunki Chile z Boliwią są, jakie są. Obecnie te kraje nie mają stosunków dyplomatycznych, lecz stosunki konsularne. Dla Boliwii podstawą budowy tożsamości jest kwestia powrotu nad Pacyfik, czyli odzyskanie ziem, które utraciła w wojnie o Pacyfik. Przypomnę, że wojna o Pacyfik była w XIX w. Konflikt trwa zatem ponad 100 lat. Pamiętam jednak, że ambicją pani prezydent Michelle Balechet było dojście do porozumienia z prezydentem Moralesem do końca jej kadencji. Kadencja prezydent Bachelet kończy się w 2010 r. i nie istnieje wielkie prawdopodobieństwo, aby Chile i Boliwia doszły do porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#KandydatnaambasadoraRPJarosławSpyra">Boliwia wciąż domaga się suwerennego dojścia do morza, co oznacza cesję przez Chile części tego terytorium. Na to nie ma zgody ze strony chilijskiej. Chile jest skłonne tylko i wyłącznie udzielić długoterminowej dzierżawy, tj. na okres 99 lat, portu i linii kolejowej. Nie ma jednak zgody politycznej na to, żeby Boliwia otrzymała cesję części terytorium Chile. Chile nie może udzielić jakiejkolwiek cesji terytorialnej na byłym terytorium Peru, które również zagarnęło w wyniku wojny o Pacyfik, bez zgody Peru. To powoduje, że sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Jeżeli nie ma więcej pytań, przechodzimy do części zamkniętej. Bardzo proszę panów kandydatów na ambasadorów o opuszczenie sali. Jeśli są na sali przedstawiciele mediów, niestety muszą opuścić obrady.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów, ma pytania, które w części zamkniętej chciałby zadać panu ministrowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Mam pytanie wynikające z faktu, że w obu przypadkach chodzi o akredytację przyszłych ambasadorów w dwóch innych państwach. Jaka jest obsada kadrowa placówki w Libii oraz w Peru?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Bardzo proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Proszę o udzielenie odpowiedzi pana dyrektora Chodorowicza i panią dyrektor Kinast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuAfrykiiBliskiegoWschoduJacekChodorowicz">Obsada w Trypolisie wydaje się być wystarczająca. Jest zastępca ambasadora, chargé d’affaires, którym jest radca handlowy. Te dwie funkcje będą jednak rozdzielone. Jest również konsul.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuAmerykiEwaKinast">Placówka w Limie została wzmocniona i będzie liczyła 4 dyplomatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Ponieważ nie widzę więcej pytań, przechodzimy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem przez Komisję Spraw Zagranicznych kandydatury pana Wojciecha Bożka? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie udzieliła pozytywnej opinii kandydaturze.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Jarosława Spyry? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie udzieliła pozytywnej opinii kandydaturze.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Zamykam zamkniętą część posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Z prawdziwą przyjemnością chciałbym poinformować, że Komisja postanowiła jednogłośnie pozytywnie zaopiniować obie kandydatury. Serdecznie gratuluję i życzę wielu sukcesów w pracy na placówce oraz w reprezentowaniu Rzeczypospolitej.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Przechodzimy do realizacji pkt II. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 10 lutego 2009 r. zawiadomienie z druku nr 1643 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy. Chodzi o Umowę między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie wykonywania robót geologicznych w rejonie wspólnej granicy państwowej, podpisanej w Pradze dnia 19 sierpnia 2008 r. (druk nr 1643).</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Czy są pytania do pana ministra w tej sprawie? Nie widzę. Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Opinia prawna Biura Analiz Sejmowych wykonana przez panią Agnieszkę Grzelak nie kwestionuje przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Informuję, że o godz. 18.00 w sali nr 12 odbędzie się wspólne posiedzenie z Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych, poświęcone pierwszemu czytaniu projektu ustawy z druku nr 1665 r. o małym ruchu granicznym z Ukrainą.</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofLisek">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>