text_structure.xml 39.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Serdecznie witam panie posłanki, panów posłów, zaproszonych gości z panem ministrem Łaszkiewiczem na czele. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia. Nie wniesiono do niego żadnych zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">W porządku dziennym mamy dzisiaj punkt o nazwie: „Ocena stanu realizacji zobowiązań pozacenowych w procesie prywatyzacji”. Tę ocenę przedstawi Minister Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zanim przystąpimy do realizacji porządku chciałbym poinformować państwa, że o godzinie 13-tej odbędą się głosowania, w związku z tym o godzinie 12.50 lub 12.55 zrobimy krótką przerwę. Według mojej wiedzy ma to być jedno głosowanie, więc przerwa pewnie nie będzie długa, ale jest konieczna, bo chyba mamy małe szanse, żeby przed godziną 13-tą zakończyć posiedzenie. Tak więc po przerwie proszę o niezawodną obecność.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Chcę również poinformować państwa, że prezydium Komisji na posiedzeniu w dniu dzisiejszym podjęło decyzję o zwołaniu posiedzenia w dniu 20 maja o godzinie 12-tej. Posiedzenie będzie poświęcone pierwszym czytaniom trzech projektów ustaw: poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji – druk nr 481, rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw – druk nr 482, rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora energetycznego – druk nr 483. Bardzo państwa proszę o niezawodną obecność.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Głos ma pan minister Łaszkiewicz – bardzo proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W tym roku udało się przygotować stosowny materiał wcześniej niż było to zapowiadane, czyli do końca maja. Sądzę, że taką formułę będziemy chcieli również utrzymać w przyszłym roku, bowiem dobrze jest, jeśli przed połową roku jest omawiany stan tego, co działo się w roku poprzednim.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Zobowiązania pozacenowe są integralną częścią umów prywatyzacyjnych. Podstawowym celem zamieszczania w umowach prywatyzacyjnych zobowiązań pozacenowych jest zapewnienie dalszego istnienia i rozwoju sprywatyzowanego podmiotu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Zobowiązania pozacenowe zabezpieczają także interes Skarbu Państwa poprzez realizację inwestycji proekologicznych, zobowiązania z zakresu ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań pozacenowych zabezpieczone jest sankcjami finansowymi w postaci kar umownych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Przyjęty przez resort system monitorowania zobowiązań prywatyzacyjnych spełnia trojaką funkcję:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">– kontrolną (wiemy ile i jakie zobowiązania nie zostały wykonane),</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">– mobilizująca dla inwestorów, aby realizowali właściwie podpisanie umowy prywatyzacyjne,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">– fiskalną (daje możliwość dochodzenia i ściągania wierzytelności).</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Warto nadmienić, iż zobowiązania inwestycyjne zawarte w umowach prywatyzacyjnych odpowiadają 70% łącznych przychodów prywatyzacyjnych uzyskanych dotychczas przez Skarb Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">W latach 1991 – 2007 przychody z prywatyzacji wynosiły ponad 94 mld zł. Dane te wyraźnie wskazują na ogromną skalę zjawiska, będącego przedmiotem niniejszego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Z danych Ministerstwa Skarbu Państwa wynika, że w 2007 r. Skarb Państwa uzyskał przychody w łącznej kwocie prawie 2 mld zł, w tym przychody prywatyzacyjne 1800 mln zł: z tytułu prywatyzacji pośredniej 1500 mln zł, z tytułu prywatyzacji bezpośredniej 300 mln zł, a inne przychody 185 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Przychody prywatyzacyjne zrealizowane w 2007 r. stanowiły 64,9% czyli prawie 65% kwoty planowanych przychodów.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Osiągnięte w 2007 r. przychody z prywatyzacji były wyższe o 68% w stosunku do przychodów uzyskanych z tego samego tytułu w 2006 r. w wysokości prawie 622 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. Ministerstwo Skarbu Państwa nadzorowało i monitorowało stan realizacji zobowiązań pozacenowych w 295 czynnych umowach prywatyzacyjnych, w tym w 229 umowach zawartych w trybie prywatyzacji bezpośredniej oraz 66 umowach zawartych w trybie prywatyzacji pośredniej.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Umowy czynne zawarte w ramach prywatyzacji bezpośredniej, to: 33 umowy wniesienia przedsiębiorstwa do spółki, 59 umów sprzedaży przedsiębiorstwa i 137 umów o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Z ogólnej liczby czynnych umów prywatyzacyjnych 98%, czyli 289 umów, zawiera zobowiązania dotyczące nakładów inwestycyjnych. Powtarzam, iż są to zobowiązania inwestycyjne w umowach czynnych według stanu na 31 grudnia 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Łączna kwota zobowiązań inwestycyjnych wynikająca z czynnych umów prywatyzacyjnych, według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r., wynosi 21 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Zgodnie z regulacjami umownymi do końca 2007 r. inwestorzy powinni dokonać nakładów inwestycyjnych w wysokości 9 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Z kolei na koniec roku sprawozdawczego, zgodnie z zapisami umów prywatyzacyjnych, zostały wykonane inwestycje w kwocie prawie 7 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Do końca 2007 r. najwyższą kwotę nakładów inwestycyjnych zobowiązani byli zrealizować inwestorzy z udziałem kapitału zagranicznego – prawie 5 mld zł, polskiego – 3,3 mld zł i mieszanego – 68 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. Ministerstwo Skarbu Państwa wstępnie stwierdziło niewykonanie nakładów inwestycyjnych na kwotę 162 mln zł, co stanowi 0,77% ogólnej kwoty zobowiązań inwestycyjnych, wynikających z czynnych umów prywatyzacyjnych, czyli z kwoty 21 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Zobowiązania pozacenowe idą również w kierunku utrzymania poziomu zatrudnienia. I tak w umowach czynnych, według stanu ma koniec 2007 r., zobowiązania te należą do grupy zobowiązań socjalnych i jako takie umieszczone są zarówno bezpośrednio w umowach prywatyzacyjnych, jak i w pakietach socjalnych podpisywanych ze związkami zawodowymi. Najczęściej zobowiązania takie umieszczane były w umowach sprzedaży przedsiębiorstwa – w 98%, tzn. w 58 z 59 umów, w przypadku oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania w 96%, tzn. w 131 ze 137 umów, a w umowach prywatyzacji pośredniej w 97%, tzn. w 64 z 66 umów.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Rozpatrując umowy prywatyzacyjne według typu kapitału, zobowiązanie dotyczące utrzymania zatrudnienia znajduje się niemal we wszystkich umowach zawartych zarówno z udziałem kapitału zagranicznego, tj. w 97%, jak i polskiego – w 96%.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Z kolei w zamkniętych umowach prywatyzacyjnych do 2007 r. Ministerstwo Skarbu Państwa zakończyło nadzór nad stanem realizacji zobowiązań pozacenowych, wynikających z 1532 umów prywatyzacyjnych, z których 80% – 1225 umów – zawartych zostało w trybie prywatyzacji bezpośredniej, natomiast pozostałe 20% – 307 umów – w trybie prywatyzacji pośredniej.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Struktura umów zawartych w trybie prywatyzacji bezpośredniej wyglądała następująco: 173 umowy wniesienia przedsiębiorstwa do spółki, 345 umów sprzedaży przedsiębiorstwa i 707 umów oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, czyli w leasing pracowniczy.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Jeśli chodzi o umowy prywatyzacyjne zamknięte w 2007 r. – ministerstwo monitorowało je i zakończyło wykonywanie nadzoru zobowiązań w 107 umowach prywatyzacyjnych, w tym w 20 umowach z zakresu prywatyzacji pośredniej oraz 87 umowach z zakresu prywatyzacji bezpośredniej.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Wśród 107 zamkniętych w 2007 r. umów prywatyzacyjnych 102 zawierały zobowiązania dotyczące dokonania nakładów inwestycyjnych. Jest to około 95%.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Łączna kwota zobowiązań inwestycyjnych, wynikająca z zamkniętych w 2007 r. umów prywatyzacyjnych, wynosiła 27,8 mld zł, z czego zostały zrealizowane inwestycje w wysokości 27,7 mld zł, co stanowi niemal 100% ogólnej kwoty inwestycji. Na powyższe kwoty znaczący wpływ miała wysokość nakładów inwestycyjnych wynikająca z zamkniętej w 2007 r. umowy sprzedaży Telekomunikacji Polskiej, która zobowiązała się do realizacji inwestycji w wysokości 27 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">W wyniku realizacji umów zamkniętych w 2007 r. inwestorzy ponieśli nakłady ogółem przekraczające nakłady wymagane postanowieniami tych umów o kwotę 2 mld zł, tj. o 7,5% więcej, w stosunku do nakładów, do których zobowiązani zostali przez Skarb Państwa w trybie podpisanych umów.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Łączna kwota zobowiązań inwestycyjnych, wynikająca z zamkniętych umów prywatyzacyjnych, według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. wynosi 44,7 mld zł. Do końca 2007 r. inwestorzy powinni byli wykonać nakłady inwestycyjne w wysokości 44,6 mld zł, natomiast zrealizowali je w wysokości 44,1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">I tu trzeba powiedzieć, iż w 2007 r. inwestorzy zrealizowali w tej grupie inwestycje ponad nakłady wymagane postanowieniami umów prywatyzacyjnych na kwotę ponad 7 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Jeżeli chodzi o wspomniane wcześniej zobowiązania do utrzymania poziomu zatrudnienia w umowach zamkniętych na koniec ubiegłego roku, to zostały one określone w 1118 zamkniętych umowach prywatyzacyjnych zawierających zobowiązania pozacenowe, co stanowi 73% ogólnej liczby umów.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Najczęściej zobowiązanie takie umieszczane było w umowach sprzedaży przedsiębiorstwa oraz w umowach zawartych w trybie prywatyzacji pośredniej.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Analiza umów prywatyzacyjnych wskazuje, iż zobowiązanie dotyczące utrzymania zatrudnienia znajduje się najczęściej w umowach zawieranych z inwestorem zagranicznym. Spośród 158 takich umów 87% zawiera gwarancje zatrudnienia, podczas gdy w umowach z inwestorami polskimi jest to 71%.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Spośród 1118 zamkniętych umów prywatyzacyjnych zawierających zobowiązanie pozacenowe dotyczące zatrudnienia, zobowiązanie to zostało wykonane w 90%, tj. 1010 umowach. Na koniec 2007 r. niewykonano tego zobowiązania w przypadku 108 umów.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Rejestr niewykonanych zobowiązań prywatyzacyjnych obejmował 565 inwestorów, z czego niewykonujący zobowiązań cenowych i pozacenowych stanowili 116, niewykonujący zobowiązań cenowych – 179, a niewykonujący zobowiązań pozacenowych – 270.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Łączna kwota niewykonanych zobowiązań cenowych z tytułu zawartych umów prywatyzacyjnych, według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r., wynosiła 856.379 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Największą liczebnie grupę dłużników Skarbu Państwa stanowili inwestorzy, których zadłużenie jednostkowe nie przekraczało 1 mln zł, a więc nie są to kwoty duże. W grupie tej znajdowało się 167 inwestorów, o łącznej kwocie zadłużenia ponad 46 mln zł. Natomiast 128 inwestorów, w stosunku do których jednostkowe roszczenia Skarbu Państwa przekraczały 1 mln zł, zalegało na łączną kwotę 810 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Jeżeli chodzi o niewykonanie zobowiązań pozacenowych, prowadzony rejestr inwestorów wykazuje, iż 386 inwestorów nie wykonało łącznie 923 zobowiązań umownych, w tym: 285 zobowiązań inwestycyjnych, 269 zobowiązań socjalnych, 215 zobowiązań informacyjno-sprawozdawczych, 70 zobowiązań kapitałowych, 10 zobowiązań z zakresu ochrony środowiska oraz 74 innych zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Reasumując należy stwierdzić, iż w ostatnich latach utrzymują się stałe tendencje zarówno w ilości zawartych umów, jak i w sposobie wykonania zobowiązań przez inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Podkreślenia wymaga fakt, iż pomimo wystąpienia niewykonanych zobowiązań cenowych oraz pozacenowych, większość z dotychczasowych zawartych umów była wykonana przez inwestorów, zaś jeden z najwyższych stopni wykonania zobowiązań odnotowano w grupie zobowiązań o charakterze socjalnym – co jest bardzo istotne z punktu widzenia załóg i związków zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Należy podkreślić skalę realizowanego programu. W Departamencie Kontroli i Monitorowania Należności Skarbu Państwa aktualnie prowadzony jest monitoring prawie 300 czynnych umów prywatyzacyjnych, zaś wszystkie umowy prywatyzacyjne zawarte do chwili obecnej zawierają około 19 tysięcy zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Sądzę, że tryb przyjęty w Ministerstwie Skarbu Państwa i prowadzony monitoring w sposób skuteczny – co pokazały liczby – zabezpiecza interes Skarbu Państwa i daje dalszą możliwość ściągania należności od tych, którzy nie realizują umów, w trybie postępowań pozasądowych i sądowych, w celu wyegzekwowania do końca podpisanych umów.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Tak pokrótce wygląda sposób monitoringu i sama struktura zobowiązań, natomiast państwo dostaliście materiał znacznie obszerniejszy i tam można odnaleźć dane dokładniejsze. Ja przekazałem informacje najbardziej istotne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo panie ministrze za ciekawe wystąpienie i bardzo obszerny, przejrzysty materiał.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Rozpoczynając dyskusję chciałbym podzielić się z panem ministrem refleksją na temat skali owych zobowiązań pozacenowych, zawieranych przy okazji umów prywatyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otóż tego rodzaju zobowiązania są jednak daleko idącą ingerencją w wolny rynek, w swobodę transakcji. Ich istota polega na tym, żeby zmusić przedsiębiorcę do zachowań innych niż te, które podejmowałby w ramach swojej normalnej mikroekonomicznej racjonalności.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Rozumiem, że w pewnych sytuacjach narzucanie tego rodzaju zobowiązań ma sens, jako że można zakładać – zdarzały się takie przypadki – iż ktoś kupuje daną firmę nie po to, żeby prowadzić dalej tę działalność, tylko po to, żeby zlikwidować konkurencję.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Ja, ze swojej praktyki, pamiętam transakcję dotyczącą krakowskiej Tele-Foniki, Elektrimu, Kabli i konflikt w Ożarowie, który później się wydarzył.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Natomiast wydaje się, że na globalnym, otwartym rynku, gdzie konkurencja jest coraz silniejsza, tego rodzaju zjawiska zdarzają się coraz rzadziej. Ilość monopoli maleje i stąd taka refleksja, pytanie: czy Ministerstwo Skarbu Państwa nie wymusza w nadmiernym stopniu na inwestorach zaciągania owych zobowiązań, które czasami są kłopotliwe? A kłopotliwe są w kontekście egzekucji, bo ktoś musi to nadzorować. Poza tym jest to materia potencjalnie korupcjogenna, bo ktoś administracyjnie musi podejmować decyzje o wymuszaniu realizacji tych zobowiązań. Ponadto sytuacja wielu firm w długim okresie czasu zmienia się i czasami dotrzymywanie zobowiązań wcześniej zawartych jest dosyć kłopotliwe, a czasami nawet bezzasadne.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy skala tego zjawiska, w przypadku otwartego rynku – a na takim teraz funkcjonujemy – nie jest zbyt duża?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekSuski">Moje pytanie jest akurat w odwrotnym kierunku: w jaki sposób Skarb Państwa chce zmusić inwestorów do wykonania nałożonych zobowiązań, których nie wykonują? Bo np. w przedłożonym materiale jest mowa, że w poprzednich latach wzrosła wartość kar nakładanych za niewykonywanie umów. Wzrosła o 22,5% i o tyle wzrosła też ilość niewykonanych zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarekSuski">Zatem można powiedzieć, że ta filozofia, którą przed chwilą prezentował pan przewodniczący, jest w dużym stopniu podzielana przez inwestorów, którzy mówią: państwo nakłada na nas zobowiązania zupełnie niepotrzebnie, a skoro nakłada na nas kary, to można sobie Skarb Państwa zignorować.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełMarekSuski">Ja uważam, że skoro jest sprzedaż majątku Skarbu Państwa czy rozdysponowywanie go i częścią ceny nabycia – często znacznie niższej niż wartość wyceny przedsiębiorstw – jest to, że inwestor zobowiązuje się do pewnego rodzaju pozacenowych zobowiązań umownych, to jest to element pewnego pakietu socjalnego, miejsc pracy itd., który państwo w jakimś sensie jest winne społeczeństwu, jeśli rozprzedaje majątek narodowy. To zobowiązanie wpływa na obniżenie ceny. Czyli są mniejsze wpływy do budżetu państwa, natomiast są jakieś zabezpieczenia socjalne, inwestycyjne czy modernizacyjne itd.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełMarekSuski">Gdybyśmy teraz mieli od tego odstępować w źle pojętym – według mnie – interesie inwestora, bo wówczas mielibyśmy znacznie częściej do czynienia z takimi sytuacjami, jak z Elektrimem-Ożarów, to mielibyśmy znaczny wzrost redukcji zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełMarekSuski">Dlatego wydaje się, iż powinniśmy zastanowić się, w jaki sposób wzmocnić nadzór Skarbu Państwa w sensie windykacyjnym. I tu mam pytanie: jakie działania podejmuje ministerstwo, żeby te zobowiązania były egzekwowane? A także: jakie narzędzie trzeba byłoby dać Skarbowi Państwa, budżetowi czy w ogóle Państwu Polskiemu, żeby mogło te zobowiązania sprawniej egzekwować?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełMarekSuski">Tak więc różnice w podejściu widać w tych pytaniach. Pan przewodniczący mówi, że trzeba „gorset” poluzować, ja uważam, że trzeba go zacieśniać, bo jeśli ktoś się do czegoś zobowiązuje, to trzeba znaleźć takie narzędzia, żeby to wyegzekwować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Ad vocem mogę tylko powiedzieć, że moja wypowiedź nie miała na celu wspieranie niedotrzymywania zobowiązań. Chodziło o zawieranie zobowiązań. Natomiast każde zobowiązanie pozacenowe skutkuje obniżeniem ceny, która wpływa do budżetu państwa. Tak więc, to nie jest coś, co nie kosztuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Panie ministrze, chciałbym zapytać o jedną z kategorii zobowiązań pozacenowych, występujących w trakcie procesu prywatyzacji, czyli o zobowiązania dotyczące utrzymania stanu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Jestem sprowokowany nie tak dawną wypowiedzią pana premiera Donalda Tuska i pana ministra Aleksandra Grada, że przewidywany przez panów proces prywatyzacji nie tylko nie zmieni stanu zatrudnienia, co wręcz zwiększy zatrudnienie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Po pierwsze chciałbym zapytać o to czy pan minister dysponuje wiedzą, która pozwoliłaby nam się zorientować, jaka jest skala tego problemu – problemu niedotrzymywania zobowiązań, jeśli chodzi o gwarancje zatrudnienia w procesie prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Z materiału, który otrzymaliśmy, wynika, że jest około 20 umów, w których nie dotrzymano tego zobowiązania, co stanowi niecałe 10% zawartych umów. Mnie jednak interesuje jak ta sprawa wygląda w liczbach rzeczywistych – jak wielu pracowników dotknął ten problem? Czy jest to liczba, która wskazuje, że powinniśmy się niepokoić? Poza tym – jakiego rodzaju narzędziami dysponuje ministerstwo, żeby egzekwować dotrzymywanie umów w tym bardzo wrażliwym obszarze społecznym, jakim jest kwestia zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełDawidJackiewicz">I wreszcie kwestia kar, o których w materiale jest mowa. Jaka jest współmierność pomiędzy wysokością kary a problemem, który tworzy się w przypadku zwolnienia czy zredukowania liczby pracowników np. o połowę, co czasami dotyczy kilkuset czy kilku tysięcy pracowników?</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełDawidJackiewicz">Proszę o przybliżenie nam, co oznacza ta liczba 20 niedotrzymanych umów i jakie to są kary. Co to oznacza w rzeczywistości i jaka jest skala tego problemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proszę panie ministrze o ustosunkowanie się do wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Ja odpowiem ogólnie na pewne kwestie poruszone przez państwa, natomiast potem poproszę pana dyrektora Matuszewskiego, żeby odniósł się do kwestii szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Pytano czy nie jest za dużo ingerencji w uprawnienia inwestorów. Być może w niektórych przypadkach można byłoby w umowach zawieranych kiedyś – bo to nie są umowy zawierane obecnie, one były zawierane przez Ministerstwo Skarbu Państwa, przez nieistniejącą dzisiaj Agencję Prywatyzacji, przez wojewodów – z tego zrezygnować. Chciałbym jednak podkreślić, iż mimo tych zobowiązań inwestorzy wykonali w 9 mld zł ponad to, do czego się zobowiązali. Zatem nie było to globalnie jakieś zbytnie obciążenie. Natomiast w poszczególnych, jednostkowych przypadkach – być może tak.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Dodam, że w bardzo newralgicznych sytuacjach – właśnie ze względu na koniunkturę, o czym mówił pan przewodniczący – istnieje możliwość renegocjacji umów i ewentualnie wówczas jakaś sytuacja może być zmieniona.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące kwestii zatrudnienia, to proszę pamiętać, że generalnie – zgodnie z przepisami prawa – umowę, tzw. pakiet socjalny inwestor podpisuje ze związkami zawodowymi, czyli jakby z przedstawicielami załogi. Tutaj Skarb Państwa nie jest stroną. Owszem, on w jakiś sposób uczestniczy w tym, ale jest to umowa między tymi dwoma wymienionymi podmiotami.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Teraz poproszę pana dyrektora o dokładne, szczegółowe odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Myślę, że w początkowej fazie rozwoju gospodarki rynkowej taka ingerencja powinna być. Gdyby tej ingerencji nie było, to bezrobocie w Polsce byłoby znacznie większe i obciążenie budżetu byłoby również większe z tytułu pomocy socjalnej dla pracowników, którzy tracą pracę w zakładach pracy. Taki jest mój pogląd.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Jeżeli gospodarka rynkowa będzie już dojrzała, wtedy możemy się nad tym zastanawiać, ale nadal nie jesteśmy w tej dojrzałej fazie, chociaż coraz bardziej się do niej zbliżamy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Ministerstwo Skarbu Państwa oprzyrządowało się w określone narzędzia, żeby można było zarówno monitorować, jak i później przejść do windykacji tych należności, jeżeli są niewłaściwie realizowane.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Po pierwsze w ministerstwie jest zintegrowany system informatyczny, który poprzez delegatury i działania Departamentu Kontroli i Monitorowania Należności Skarbu Państwa kontroluje te sprawy. Wszystkie umowy wpisywane są do systemu i są monitorowane. Na 30 dni przed terminem realizacji danego zobowiązania płyną meldunki do departamentu, w którym pracuję, abyśmy mogli przeciwdziałać niewykonywaniu zobowiązań, bowiem te meldunki pokazują proces zaawansowania realizacji umowy prywatyzacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Jeśli chodzi o te „narzędzia”, to są to akty wewnętrzne, czyli zarządzenia Ministra Skarbu Państwa. Ostatnio np. przygotowaliśmy takie dwa zarządzenia, ponieważ jest drobna reorganizacja w strukturze organizacyjnej, a zarządzenia muszą się do tej zmiany dostosować.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Jeżeli umowy nie są realizowane, przystępujemy do windykacji należności. Wysyłamy wezwanie do zapłaty, ponawiamy je, a jeżeli to nie pomaga to kierujemy wnioski do Departamentu Zastępstwa Procesowego o wszczęcie postępowania sądowego. Po wyroku sądowym komornicy przystępują do zabezpieczenia należności Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Drodzy państwo, powiem tylko, że Ministerstwo Skarbu Państwa stara się z narzuconych obowiązków wywiązywać należycie. Swoją pracę doskonalimy i to zarówno pod względem informatycznym, jak i pod względem wykonawczym. Myślę, że właśnie te narzędzia sprawiają, że tak wielu inwestorów realizuje swoje zobowiązania, a tylko niewielu ich nie realizuje.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">W grupie zobowiązań najważniejsze są dwa zobowiązania: zobowiązania inwestycyjne i zobowiązania dotyczące zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Jak państwo wiecie zobowiązania inwestycyjne pozwalają w sprzedanych przedsiębiorstwach poprawić technologie, dzięki czemu te przedsiębiorstwa mogą być konkurencyjne, w stosunku do innych spółek europejskich. Natomiast zobowiązania związane z zatrudnieniem pozwalają nam utrzymać odpowiedni poziom zatrudnienia. Wprawdzie teraz bezrobocie się zmniejsza, ale w pewnym okresie czasu bezrobocie było bardzo dokuczliwe, bo jeśli stanowiło 19% to było to bardzo duże obciążenie i dla gospodarki i dla budżetu.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Pan przewodniczący Jackiewicz pytał o konkretne liczby. W tej chwili nie mogę ich podać, bo to są dane bardzo szczegółowe, ale jeśli będzie pan sobie życzył, to przygotujemy taką odpowiedź na piśmie. Dodam tylko, że generalnie nie jest źle, natomiast w poszczególnych firmach zdarzają się tego typu nieprzyjemne, dokuczliwe sytuacje – wówczas staramy się, razem z przedstawicielami Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, negocjować.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Powiem też, że czasami dochodzi i do takich sytuacji, że następuje renegocjacja umów w postaci aneksu, ze względu na zmieniające się warunki. Powoływani są wówczas przedstawiciele z Departamentu Kontroli i Monitorowania Należności Skarbu Państwa, Departamentu Zastępstwa Procesowego, Departamentu Prawnego, Departamentu Nadzoru i Prywatyzacji, czasem z delegatury Ministerstwa Skarbu Państwa i rozważamy wszelkie możliwe przyczyny, które powodują, iż inwestor znalazł się w trudnej sytuacji i nie radzi sobie z wykonaniem zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">W efekcie albo te zobowiązania rozkładane są na dłuższy okres ich realizacji, albo rozkładamy je na raty lub nawet umorzenia, jeśli za tym przemawia jakaś siła wyższa, która powoduje, iż inwestor znalazł się w bardzo trudnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuKontroliiMonitorowaniaNależnościSkarbuPaństwaMSPJanMatuszewski">Jeśli chodzi o zobowiązania dotyczące zatrudnienia w umowach wygasłych, to na 1118 umów w 108 przypadkach nie zrealizowano tych zobowiązań. Te kwestie na ogół zabezpieczane są karami umownymi i zwykle wdrażana jest procedura sądowa, jeśli inwestor nie zapłaci. W przypadkach pakietów socjalnych zwykle te postępowania toczą się pomiędzy związkami zawodowymi a inwestorem, ponieważ Skarb Państwa nie jest stroną umów zawieranych ze związkami zawodowymi. W takich przypadkach my możemy jedynie coś doradzać, ale sami, jako strona, nie występujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie dyrektorze. Pan poseł Jackiewicz zgłaszał się do zabrania głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję za odpowiedź. Oczywiście liczby, których pan dyrektor nie był w stanie podać z oczywistych powodów interesują mnie i pewnie uzyskam je już w bezpośrednich rozmowach z panem ministrem Łaszkiewiczem.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Chcę jednak, zwrócić uwagę na jedną rzecz. Otóż w dokumentach, które od państwa otrzymaliśmy, wynika, że zobowiązania pozacenowe, czyli zobowiązania do utrzymania stanu zatrudnienia, są jednak integralnym elementem raczej umów prywatyzacyjnych niż pakietów socjalnych. Tak więc zdecydowanie jest to w tym obszarze, na który państwo macie wpływ, niż w obszarze negocjacji między załogą a inwestorem-nabywcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Suski ma głos. Mamy realne szanse zakończyć posiedzenie przed głosowaniami, a więc nie byłoby potrzeby ogłaszania przerwy, ale oczywiście nie chcę nikogo ograniczać czasowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełMarekSuski">Mamy realne szanse.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełMarekSuski">W materiale podano, że to jest 10% niedotrzymanych zobowiązań, ale bardzo prosilibyśmy, żeby te dane liczbowe dostarczono wszystkim posłom. Wszyscy chcemy wiedzieć ile osób straciło pracę przez niedopełnienie zobowiązań i jaki jest to procent wobec liczby osób zatrudnionych, bo to jest dowód na to, że gdyby jeszcze poluźniono ten gorset zobowiązań wynikających z umów pozafinansowych, to wielka operacja prywatyzacji sprowadziłaby się do tego, że mielibyśmy przy 700 spółkach prywatyzowanych bardzo dużą rzeszę osób, które by straciły pracę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełMarekSuski">Dlatego apelowałbym do pana Aziewicza, żeby nie zgłaszał takich postulatów, dotyczących poluzowywania tego gorsetu, bo jednak nie doszliśmy jeszcze do kapitalizmu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełMarekSuski">To jest też dowód na to, że jednak nie będzie tak, jak mówił premier Donald Tusk, iż spowoduje to wzrost miejsc pracy, bo raczej spowoduje to 10-procentowy spadek miejsc pracy w prywatyzowanych spółkach.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełMarekSuski">Wiemy co nas czeka i ja dlatego miałbym prośbę o przekazanie tych liczb, bo chcemy mieć przynajmniej te dane bardziej szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PosełMarekSuski">Dzisiaj nie mamy już czasu, ale jeśli można, to prosiłbym również o informację na temat powodów niezrealizowania tych zobowiązań. Powody są pewnie różne. Nie wszystkie zależne od Skarbu Państwa, nie wszystkie pewnie też zależne od inwestorów, bo nie zawsze to jest brak chęci, ale jednak chcielibyśmy uzyskać jakąś większą wiedzę na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PosełMarekSuski">Ja pytałem czy należy dać jakieś dodatkowe narzędzia ministerstwu. Z odpowiedzi wynika, iż państwo uważacie, że obecne narzędzia są wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Ja tylko tytułem uzupełnienia. Otóż aby ta informacja była pełna, to prosiłbym, panie ministrze, żeby w tych umowach, które będą objęte tą analizą, podać także wzrost nakładów inwestycyjnych i wzrost zatrudnienia wynikający z procesów przekształceń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Zatem bardzo proszę, panie ministrze, o krótką odpowiedź. Mamy realną szansę, aby zakończyć posiedzenie przed głosowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">A zatem króciutko. Te dane, o których mówił przewodniczący Jackiewicz, podamy na piśmie i złożymy na ręce przewodniczącego Komisji dla wszystkich posłów, do wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Jeśli chodzi o kwestię, którą podniósł pan poseł Suski – czy wyposażać Skarb Państwa jeszcze w jakieś dodatkowe narzędzia – to my poruszamy się w ramach istniejącego prawa i w przekonaniu Skarbu Państwa jest to wystarczające. Poprzez sąd załatwić można tyle, ile można. To jest ostateczność.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Chcę zwrócić uwagę, że mamy też do czynienia z takimi przypadkami, że część załogi zgadza się odejść w zamian za jakieś odszkodowanie, a inwestor i tak płaci karę. Widać jest to opłacalne i dla załogi i dla inwestora.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofŁaszkiewicz">Ostatnia kwestia, którą poruszył przewodniczący Karpiński, dotyczyła wzrostu nakładów i zatrudnienia. Ja podawałem, iż wzrost nakładów jest cały czas monitorowany i okazuje się, że inwestorzy wydatkowali w tym obszarze ponad to, co jest w umowach, jeszcze 9 mld zł. Natomiast jak się ma do tego zatrudnienie – musimy to zbadać i przygotujemy odpowiedni materiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo panie ministrze. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra Łaszkiewicza. Nie słyszę sprzeciwu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo wszystkim zaproszonym gościom i uczestnikom.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>