text_structure.xml 46.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam członków Komisji i zaproszonych gości. Na dzisiejszym posiedzeniu mamy rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików województw oraz ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (druk nr 818). Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełDariuszLipiński">Chcę wygłosić oświadczenie związane z porządkiem obrad dzisiejszego posiedzenia. Oto jego treść: „Od kilku dni jesteśmy świadkami niedopuszczalnego trybu prac nad zmianą ordynacji wyborczej do rad gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich. Zachowując pozory demokratycznych procedur, posłowie koalicji PiS-Samoobrony-LPR przeforsowali korzystne dla siebie zmiany składu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, rozbudowując ją do monstrualnych rozmiarów. Wbrew obyczajowi parlamentarnemu i ustaleniom międzyklubowym doprowadzili do odwołania przewodniczącego Komisji i sytuacji, w której w nowym prezydium zasiadają wyłącznie posłowie koalicji rządzącej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełDariuszLipiński">Bezprawnie, wbrew regulaminowi Sejmu i łamiąc ustawę o lobbingu, odwołali przeprowadzenie wysłuchania publicznego, uniemożliwiając obywatelom i środowiskom samorządowym przedstawienie swoich opinii. Ignorując istnienie nadzwyczajnej podkomisji do spraw ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików województw, posłowie koalicji powołali swoją podkomisję złożoną wyłącznie z posłów koalicji rządzącej. Podkomisja ta w błyskawicznym tempie przygotowała w dniu dzisiejszym sprawozdanie, którego najważniejszym elementem jest możliwość tzw. blokowania list.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełDariuszLipiński">Powyższe działania, brak reakcji na jednoznacznie negatywne opinie gremiów samorządowych i ekspertów, uniemożliwienie wyrażenia opinii obywateli w ramach wysłuchania publicznego oraz sprowadzenie demokratycznych procedur jedynie do arytmetycznej fasady sprawiają, iż dalszy udział posłów Platformy Obywatelskiej ograniczałby się do milczącego sankcjonowania psucia państwa obywatelskiego i demokratycznego obyczaju. Dlatego posłowie Platformy Obywatelskiej nie będą brali udziału w pracach nad ustawą szkodzącą idei samorządności”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełDariuszLipiński">Pozwalam sobie to oświadczenie złożyć na ręce pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKochanowski">Zgłaszam wniosek formalny o zamknięcie posiedzenia Komisji i zwołanie posiedzenia zgodnie z art. 152 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP. Chcę przytoczyć treść tego artykułu, bo może pan przewodniczący zapomniał, że „Posiedzenia Komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję, jej prezydium lub przewodniczącego”. Ust. 5 art. 152 mówi: „O terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji zawiadamia się członków komisji, Prezydium Sejmu, Najwyższą Izbę Kontroli, Komitet Integracji Europejskiej oraz zainteresowane organy państwowe. Zawiadomienie członków komisji powinno nastąpić co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem komisji, na zasadach i w trybie określonych przez Prezydium Sejmu, chyba że posiedzenie zwołane zostało w wyniku decyzji podjętych na posiedzeniu Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanKochanowski">Wynika z tego, że pan przewodniczący nieprawnie zwołał dzisiejsze posiedzenie Komisji. W związku z tym wnoszę o zamknięcie tego posiedzenia i zwołanie posiedzenia w trybie regulaminowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Zaraz poddam ten wniosek pod głosowanie, ale do głosu zgłasza się jeszcze jedna osoba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełEugeniuszGrzeszczak">W związku z uchybieniami formalnymi w stosunku do Regulaminu Sejmu RP, brakiem sprawozdania podkomisji, sposobem powiadomienia o zwołaniu posiedzenia – na godzinę przed jego rozpoczęciem, brakiem ekspertów, brakiem przedstawicieli strony samorządowej – pragnę oświadczyć, że posłowie Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego nie wezmą udziału w dalszym procedowaniu nad przedmiotową ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełZbyszekZaborowski">Chcę zwrócić uwagę na kilka szczegółów związanych z trybem zwołania Komisji przez pana przewodniczącego. O godz. 11.15 otrzymaliśmy SMS-y, w których poinformowano posłów, że posiedzenie Komisji zwołane jest przez pana przewodniczącego na godz. 13.00, a sprawozdanie podkomisji znajduje się w skrytkach. Sprawdziliśmy to i przekonaliśmy się, że sprawozdania w nich nie było. Sprawozdanie doręczono posłom po godz. 13.00, czyli po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia posiedzenia Komisji. Uważam, że jest to poważne naruszenie procedury.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełZbyszekZaborowski">W tej sytuacji nie rozumiem, dlaczego pan przewodniczący zamierza poddawać cokolwiek pod głosowanie. Skoro posiedzenie Komisji zwołane jest w sposób nieprawny, a sprawozdanie podkomisji zostało doręczone po czasie i posłowie nie mieli możliwości zapoznania się z tym sprawozdaniem, to nad czym mamy procedować? Nad tym, co kilka osób – naszych wspaniałych kolegów z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej – wypracowało?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełZbyszekZaborowski">Przecież posłowie muszą zapoznać się z zaproponowanymi zmianami, a wprowadzono zmiany zasadnicze. Wykreślono Państwową Komisję Wyborczą, wprowadzono terytorialne komisje wyborcze, zmieniono zasady przeliczania głosów, przywrócono 5-procentowy próg w przypadku list zblokowanych – na pierwszy rzut oka widać, że to są bardzo istotne zmiany. Tego typu zmiany trzeba szczegółowo omówić, trzeba mieć czas na zapoznanie się z konsekwencjami takich zmian, na przeliczenie głosów, na zasięgnięcie opinii ekspertów. Dlatego uważam, że pan przewodniczący powinien zrealizować wniosek posła Jana Kochanowskiego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełZbyszekZaborowski">Jeżeli ten wniosek nie zostanie zrealizowany, posłowie Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej również nie wezmą udziału w tym nielegalnym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełKrystianŁuczak">Jeszcze raz chcę przywołać art. 152 ust. 5, a szczególnie tę jego część, która mówi, że „Zawiadomienie członków Komisji powinno nastąpić co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem komisji, na zasadach i w trybie określonych przez Prezydium Sejmu, chyba że posiedzenie zwołane zostało w wyniku decyzji podjętych na posiedzeniu Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełKrystianŁuczak">Nic nie wiem o decyzji podjętej na posiedzeniu Sejmu, a dotyczącej zwołania dzisiejszego posiedzenia o godz. 11.15 SMS-ami, o godz. 11.45 zawiadomieniami wyłożonymi w skrytkach bez dołączenia do nich tekstu druku, mimo iż w zawiadomieniach podany jest numer druku.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełKrystianŁuczak">O godz. 13.00 posiedzenie nie zostało otwarte, nastąpiło to dopiero o 13.10, przy czym tekst sprawozdania podkomisji, nad którym mamy dyskutować, został dostarczony posłom już po terminie zwołania posiedzenia. Dlatego wnoszę o przyjęcie wniosku zgłoszonego przez posła Jana Kochanowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Zwracam uwagę na fakt, że chociaż zdecydowana większość posłów mówi nieprawdę, to jednak jedna zasadnicza nieprawda ma wpływ na dzisiaj rozpatrywane sprawozdanie. Przypominam, wczoraj Komisja zadecydowała o tym, iż podkomisja pracować będzie w dziewięcioosobowym składzie. Zaproponowaliśmy skład podkomisji, ale opozycja nie chciała pracować nad tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Dotychczasowa praktyka parlamentarna wskazuje, iż wszelkie ekspertyzy i wnioski zgłasza się przed posiedzeniem podkomisji, a na posiedzeniu ewentualne propozycje posłów są rozpatrywane. I tak stało się dzisiaj podczas posiedzenia podkomisji, więc proszę nie wprowadzać opinii publicznej w błąd. Opozycja – Platforma Obywatelska, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polskie Stronnictwo Ludowe – nie chciała i nie chce pracować nad tą ustawą, świadomie podejmując działania destrukcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanKochanowski">Zwracam uwagę, że my nie dyskutujemy o tym, czym i jak zajmowała się podkomisja i kto miał jakie intencje. Powołałem się na odpowiedni artykuł Regulaminu Sejmu RP, który jasno i wyraźnie mówi w jakim trybie zwołuje się posiedzenia komisji, w jaki sposób mają być dostarczane materiały. W związku z powyższym dzisiejsze posiedzenie Komisji jest nielegalne. Zwracamy się więc z prośbą, aby zostały spełnione wszystkie formalności regulaminowe, bo klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej nie chciałby uczestniczyć w posiedzeniu Komisji, gdy z góry wiadomo, że Trybunał Konstytucyjny je zakwestionuje, bo zgodnie z regulaminem ono jest nielegalne. W związku z tym nasza praca nie ma sensu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanKochanowski">Taki wniosek złożymy, jeżeli członkowie Komisji postanowią inaczej, ale w tej chwili zwracamy się z prośbą, aby spełnione zostały wszystkie wymagania regulaminowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Zanim przystąpimy do rozpatrzenia wniosku formalnego zgłoszonego przez posła Jana Kochanowskiego, chcę odpowiedzieć na zarzuty, które przed chwilą padły.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełDawidJackiewicz">W odpowiedzi na oświadczenie posłów Platformy Obywatelskiej, stwierdzam, że jest to całkowicie polityczne oświadczenie, pełne inwektyw i dlatego nie będę się do niego odnosił. Jeżeli chodzi o wątpliwości posła Jana Kochanowskiego, to powiem, że w Regulaminie Sejmu RP zapisano „powinno” – zawiadomienie powinno nastąpić co najmniej na trzy dni przed. Powinno, nie musi. W wyjątkowych sytuacjach, a więc w takich okolicznościach, w jakich myśmy się znaleźli, przy tej stracie czasu, z którą mieliśmy do czynienia w ostatnich tygodniach, uważam za konieczne przyspieszenie tempa prac nad tym konkretnym projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Sprawozdanie podkomisji zostało dostarczone posłom w tej chwili. Ci, którzy byli zainteresowani lub mieli możliwość uczestniczenia w pracach podkomisji, znają wszystkie szczegóły. Z całą pewnością bardzo gorliwie brali udział w pracach podkomisji przedstawiciele opozycji, bo jest ich aż czterech, a w każdym razie są cztery miejsca dla przedstawicieli opozycji. Jeśli nie brali udziału, to proszę mieć pretensję do samych siebie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Co do głosu, że posłowie otrzymali SMS z informacją, iż sprawozdanie podkomisji znajduje się w skrytkach, to proszę uważnie czytać przekazywane informacje, bo mam przed oczami treść tego SMS, który mówi o tym, że zawiadomienie o posiedzeniu Komisji znajduje się w skrytkach.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Przechodzimy do wniosku formalnego posła Jana Kochanowskiego. Proszę pana posła o dokładne sformułowanie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanKochanowski">Zgłosiłem wniosek formalny o zamknięcie dzisiejszego posiedzenia Komisji i zwołanie posiedzenia w trybie regulaminowym, zgodnie z art. 152 ust. 5 Regulaminu Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanKochanowski">Przed przystąpieniem do głosowania proszę jeszcze o stanowisko Biura Legislacyjnego KS w sprawie trybu zwołania posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy Biuro Legislacyjne KS zechce zająć stanowisko w tej sprawie? Nie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku posła Jana Kochanowskiego?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przy 1 głosie za, 31 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła wniosek o zamknięcie dzisiejszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWitoldBałażak">Niech mi wolno będzie wygłosić pewną refleksję po tym, co przed chwilą stało się na posiedzeniu Komisji. Szkoda, że już nie ma na sali posłów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełWitoldBałażak">Pojawiają się bardzo poważne zarzuty pod adresem legalnych sejmowych komisji. Mówi się o legalności posiedzenia Komisji, słychać głosy o zamachu na demokrację, o zawłaszczaniu państwa. Czy jednak nie mamy do czynienia z brakiem pogodzenia się z wynikiem demokratycznych wyborów przez ugrupowania, które bojkotują pracę Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełWitoldBałażak">Obawiam się, że wkrótce może zostać sformułowana teza, iż Sejm, w którym Sojusz Lewicy Demokratycznej, Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe są w mniejszości, jest Sejmem nielegalnym. Bo taki zarzut jest obecnie formułowany przez sejmową opozycję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełWitoldBałażak">Co do ordynacji wyborczej, to przedstawiciel Platformy Obywatelskiej sformułował bardzo ryzykowne stwierdzenie, że ordynacja wyborcza jest korzystna dla koalicji. Każda ordynacja wyborcza ma wymiar obojętny. W ordynacji nie zapisano, na kogo głosować, określone są tam tylko reguły gry. One są takie same zarówno dla opozycji, jak i dla koalicji. Dlatego kategorycznie chcę się sprzeciwić tego typu głosom i jeszcze raz przestrzegam przed głoszeniem tezy, z którą możemy mieć wkrótce do czynienia. Ugrupowania, które rządziły przez 16 lat, są po raz pierwszy w mniejszości i trudno im się z tym pogodzić, ale takie są reguły demokracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Ponownie pytam, czy są jakiekolwiek uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny. Wobec tego proszę posła Adama Puzę, który przewodniczył podkomisji, o krótkie i treściwe zreferowanie jej sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełAdamPuza">Proponuję, aby posłowie, słuchając mojego wystąpienia, mieli przed oczami dwa dokumenty – druk nr 818, czyli projekt ustawy, oraz proponowane przez podkomisję zmiany zawarte w sprawozdaniu – ponieważ część zapisów z projektu pozostała, część uległa zmianie, a część została usunięta.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełAdamPuza">Podkomisja zaproponowała zmianę nazwy ustawy. Obecna nazwa brzmi – ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełAdamPuza">W druku nr 818 w art. 1 zmiany nr 1, 2 i 3 zostały skreślone przez podkomisję, ponieważ ich materia jest już uregulowana ustawą z 2004 r., która wejdzie w życie 30 października br., i ma wpływ na tryb przeprowadzania wyborów. Wybory samorządowe będą już przeprowadzane zgodnie z tą ustawą. Podkomisja skreśliła trzy pierwsze zmiany, w związku z tym pierwsza zmiana w sprawozdaniu podkomisji dotyczy art. 64g.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełAdamPuza">W sprawozdaniu podkomisji w art. 1 zmiana nr 1 polega na tym, że w art. 64g po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: „Zabrania się umieszczania w nazwie komitetu nazwy partii politycznej, skrótu nazwy partii politycznej lub części nazwy utożsamianej z daną partią …” i tak dalej, zgodnie z treścią zawartą w sprawozdaniu. Spełniając wolę pana przewodniczącego, nie będę odczytywał poszczególnych zapisów, tylko będę mówił o ich istocie, a przy rozpatrywaniu każdej zmiany gotów jestem udzielić bardziej szczegółowych wyjaśnień, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zmiana nr 1 ma uniemożliwić podszywanie się pod nazwy komitetów innych partii.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 2 polega na tym, że po art. 64 l dodaje się art. 64 la, a dotyczy on możliwości grupowania list wyborczych, w jakich przypadkach i w jaki sposób można to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 3 jest dość istotną zmianą, dotyczy art. 88 i mówi o wprowadzeniu progu 5%, co oznacza, że do wyniku wyborczego będą wliczane listy, które osiągną wynik 5%, i tylko te listy będą uczestniczyły w podziale mandatów. W sumie na zgrupowane listy musi być oddanych łącznie 10% wszystkich ważnie oddanych głosów. Ust. 5 mówi: „Przy ustalaniu wyniku głosowania na grupę list nie uwzględnia się głosów oddanych na komitety, których listy wchodzące w skład tej grupy nie uzyskały co najmniej 5% ważnie oddanych głosów w danej jednostce samorządu terytorialnego”. Czyli komitety te nie mają wpływu na zgrupowanie list i nie biorą udziału w podziale mandatów.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 4 dotyczy art. 110, w którym po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „Oświadczenie o wycofaniu zgody na kandydowanie złożone w terminie krótszym niż 14 dni przed dniem wyborów nie wywołuje skutków prawnych określonych w ustawie, chyba że na liście nie pozostaje nazwisko żadnego kandydata”.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 5 polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 3 w art. 118: „Jeżeli znak «x» postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie przy nazwisku kandydata z jednej tylko listy, w sytuacji określonej w art. 113 ust. 2, głos uznaje się za nieważny”.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 6 dotyczy art. 121 ust. 7 i polega na nadaniu nowego brzmienia pkt 7: „7) głosów ważnie oddanych na każdą z list kandydatów oraz grup list;”, a nie tak jak było do tej pory – z przywołaniem innego artykułu. Uważamy, że w tej chwili przepis jest bardziej czytelny. Analogiczne zmiany zostały wprowadzone w miejscach dotyczących samorządu powiatowego i samorządu wojewódzkiego.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 7 dotyczy art. 123 i polega na nadaniu mu nowego brzmienia. Chodzi o sposób naliczania głosów, podkomisja zaproponowała wewnątrz grupy list liczenie głosów systemem klasycznego d´Hondta 1; 3; 5; 7. W ust. 2 art. 123 jest wprowadzona korekta tekstu, aby go doprecyzować.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 8 dotyczy art. 124 ust. 3 i polega na nadaniu mu nowego brzmienia: „3. W protokole podaje się również przebieg losowania, o którym mowa w art. 122 ust. 2 i 3 oraz w art. 123 ust. 2”.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 9 dotyczy art. 134 i polega na nadaniu nowego brzmienia temu artykułowi. Dotyczy on rad powiatów i grupowania list z progiem 10%.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 10 dotyczy art. 147 ust. 3 i określa sposób głosowania, czyli kiedy głos jest nieważny.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 11 dotyczy art. 150 ust. 2 pkt 7 i polega na uproszczeniu zapisu pkt 7.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 12 dotyczy art. 151 i polega na nadaniu nowego brzmienia temu artykułowi, a mówi o sposobie przeliczania głosów na mandaty.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 13 dotyczy art. 162 i polega na nadaniu nowego brzmienia temu artykułowi, a mówi o wprowadzeniu progów 5% i 10% w wyborach do sejmików województw.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 14 dotyczy art. 173 ust. 2 i mówi, kiedy głos jest nieważny.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 15 dotyczy art. 176 i mówi o powiatowych komisjach wyborczych, które na podstawie protokołów głosowania w wyborach do sejmików województw ustalają wynik głosowania na poszczególne listy oraz grupy list i sporządzają protokół wyniku głosowania na obszarze powiatu.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#PosełAdamPuza">Zmiana nr 16 dotyczy art. 178 i mówi o sposobie przeliczania głosów w województwie.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#PosełAdamPuza">Art. 2 w projekcie ustawy został skreślony przez podkomisję z tych samych powodów co trzy pierwsze zmiany w art. 1. Natomiast ostatnia zmiana w sprawozdaniu podkomisji dotyczy art. 2 i mówi, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli vacatio legis jest 14-dniowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję posłowi sprawozdawcy. Teraz przejdziemy do przyjęcia poszczególnych zmian w sprawozdaniu podkomisji. Proponuję, abyśmy ograniczyli się do jednego głosu za, jednego głosu przeciw. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja wyraziła zgodę na zaproponowany tryb procedowania.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia tytułu ustawy. Podkomisja zaproponowała, aby brzmiał on: ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1: „W ustawie z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw wprowadza się następujące zmiany: zmiana nr 1 – w art. 64g po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:”. Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzPaństwowejKomisjiWyborczejKazimierzCzaplicki">Zwracam uwagę, że dodawany ust. 5 jest contra lege ustawie o partiach politycznych, a w szczególności art. 11 i 17. Ustawa mówi, że partia polityczna wpisana do ewidencji nabywa osobowość prawną, a jej nazwa podlega ochronie prawnej. Natomiast dodawany przepis powoduje, że gdyby dwie partie działające na podstawie konstytucji i wpisu do ewidencji partii politycznych niedostatecznie różniły się nazwami, to jedna nie może bez zgody drugiej używać własnej nazwy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SekretarzPaństwowejKomisjiWyborczejKazimierzCzaplicki">Ponadto ten przepis pozostaje w sprzeczności z innymi przepisami ordynacji dotyczącymi komitetów wyborczych partii politycznych. Art. 64a mówi wyraźnie, że komitet wyborczy partii politycznej nosi nazwę składającą się z wyrazów „komitet wyborczy” i nazwy partii politycznej. Natomiast w tym przepisie uzależnia się korzystanie z nazwy od zgody innego podmiotu. Wydaje się, że nie jest to zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym, a w szczególności z ustawą o partiach politycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełAlfredBudner">Może literalnie jest tak, jak przedstawił to pan minister, ale wiemy, skąd się biorą podwójne nazwy partii. Partia rejestrująca się jako druga robi to celowo i należy wreszcie temu postawić tamę. Dosyć partii, które nazywają się tak samo jak partia, która od dawna już istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszJaroszyński">Biuro Legislacyjne KS podziela przedstawiane przez Państwową Komisje Wyborczą wątpliwości. Mamy także dodatkowe uwagi co do samej treści zmiany nr 1.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszJaroszyński">W pierwszym zdaniu proponujemy wprowadzić drobną korektę. W sformułowaniu „bez zgody organu statutowego partii politycznej” dodać wyraz „innej”, co uściśli cel, jaki ma być osiągnięty. Umknęło nam to na posiedzeniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszJaroszyński">W zdaniu drugim jest wytłuszczony fragment tekstu, ponieważ na posiedzeniu podkomisji nie było jasności co do tego, w jaki sposób to sformułowanie ująć. Jedną z możliwości jest pozostawienie go w zaproponowanym przez podkomisję brzmieniu, czyli przyjęcie odniesienia do momentu zgłoszenia do ewidencji partii politycznych. Jednak wydaje się, że bardziej właściwe byłoby odniesienie do momentu wpisu do ewidencji partii politycznych, a wtedy ten fragment mógłby brzmieć: „Jeżeli wpis do ewidencji partii politycznych uzyskały dwie lub więcej partie, to” i na końcu zdania analogicznie: „która pierwsza uzyskała wpis do ewidencji partii politycznych”.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszJaroszyński">To są uwagi porządkujące tę propozycję z generalnym zastrzeżeniem, że jest ona niedobra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełAdamPuza">Na posiedzeniu podkomisji dyskutowaliśmy na ten temat i doszliśmy do wniosku, że spróbujemy zaproponować taki przepis, pomimo wątpliwości związanych z funkcjonowaniem ustawy o partiach politycznych i skutkami tej propozycji, bo litera prawa litera prawa literą prawa, a życie życiem. Mam na myśli ustawę o partiach politycznych, która wprowadziła dualizm nazw partii.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełAdamPuza">Propozycja, która zgłosił pan mecenas, wydaje się zasadna i godna przyjęcia, ponieważ precyzuje istotę zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy mogę uznać, że w formie autopoprawki podkomisja zgłasza te poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełAdamPuza">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są inne pytania lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Proszę przeczytać ostateczne brzmienie ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">„5. Zabrania się umieszczania w nazwie komitetu wyborczego nazwy partii politycznej, skrótu nazwy partii politycznej lub części nazwy utożsamianej z daną partią, bez zgody organu statutowego «innej» partii politycznej, której nazwa albo skrót ma zostać umieszczona w nazwie komitetu wyborczego. Jeżeli wpis do ewidencji partii politycznych uzyskały dwie lub więcej partii, których nazwy nie odróżniają się wyraźnie od siebie mogąc tym samym wprowadzać wyborcę w błąd, wymóg zgody organu statutowego dotyczy partii politycznej, która pierwsza uzyskała wpis do ewidencji partii politycznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1 wraz z autopoprawką podkomisji, czyli poprawkami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Czy należy to rozumieć w ten sposób, że jeżeli powstanie komitet wyborczy Akcja Wyborcza Skierniewice, to wymagać to będzie zgody partii Akcja Wyborcza Solidarność?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełAdamPuza">Odpowiedź wydaje się prosta, bo nie ma partii o nazwie Akcja Wyborcza Solidarność, dlatego komitet o nazwie Akcja Wyborcza plus jakaś nazwa byłby możliwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1. Przechodzimy do zmiany nr 2 odnoszącej się do art. 64 l.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełAdamPuza">Właśnie zauważyłem błąd i zgłaszam to. Na posiedzeniu podkomisji w art. 64 la ust. 1 ustaliliśmy, że dopiszemy jeszcze jedno zdanie – „W ramach jednej jednostki samorządu terytorialnego ten sam komitet wyborczy może uczestniczyć tylko w jednej grupie list”. W posiadanym przeze mnie tekście redakcja ust. 1 jest nieco inna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Panie pośle, zwracam się do posła Adama Puzy, proponuję, aby poprawić tekst ust. 1 w drugim czytaniu. Nie mamy przygotowanej poprawki, a nie chciałbym opóźniać prac nad projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełAdamPuza">Proponuję, aby zrobić to już dzisiaj. Jest to autopoprawka podkomisji. Ust. 1 art. 64 la brzmi następująco: „1. Dwa lub więcej komitety wyborcze mogą w drodze umowy utworzyć grupę list wyborczych w celu wspólnego udziału w podziale mandatów między listy kandydatów. Umowę w imieniu komitetów wyborczych podpisują pełnomocnicy wyborczy poszczególnych komitetów lub osoby przez nie upoważnione. W ramach danej jednostki samorządu terytorialnego ten sam komitet wyborczy może uczestniczyć w jednej grupie list”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Dodanie tego ostatniego zdania powinno być potraktowane jako poprawka zgłoszona przez posła i przyjęta przez Komisję. Wiem, że poseł Adam Puza reprezentuje podkomisję, ale nie może jednoosobowo podejmować decyzji w tylu przypadkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Biorąc pod uwagę tempo prac, Biuro Legislacyjne KS starało się oddać to, co na posiedzeniu podkomisji zostało przyjęte. W poprawkach złożonych na piśmie nie było takiego rozszerzenia, możliwe, że nam to umknęło. Jeżeli w tej chwili zostanie odczytana pełna treść ust. 1, to Komisja może ją przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Mam tylko prośbę, aby poseł sprawozdawca przeczytał jeszcze raz w całości treść ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełAdamPuza">„1. Dwa lub więcej komitety wyborcze mogą w drodze umowy utworzyć grupę list wyborczych w celu wspólnego udziału w podziale mandatów między listy kandydatów. Umowę w imieniu komitetów wyborczych podpisują pełnomocnicy wyborczy poszczególnych komitetów lub osoby przez nie upoważnione. W ramach danej jednostki samorządu terytorialnego ten sam komitet wyborczy może uczestniczyć tylko w jednej grupie list”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła poprawkę do ust. 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę do ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 64 la ust. 1 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję wraz z autopoprawką. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 64 la ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła ust. 2 i 3 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła ust. 2 i 3. Czy są uwagi lub pytania do ust. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełAntoniSosnowski">Proponuję ust. 4 nadać nowe brzmienie: „Umowa, o której mowa w ust. 1, nie może zostać rozwiązana, ani też nie można od niej odstąpić”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełAdamPuza">Jest to poprawka nowa, zgłoszona w tej chwili. Proszę więc pana ministra i legislatorów o opinię w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzPKWKazimierzCzaplicki">Umowa ma to do siebie, że jest to zgodna wola stron umawiających się. Prawo cywilne przewiduje możliwość odstąpienia od umowy w każdym momencie. Można ją w tym przypadku nazwać umową obowiązkową, czyli sprzyjającą bardziej koalicji niż umowie grupowania list.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Trudno odnosić się do takiej propozycji w takim szybkim trybie, jednak na pierwszy rzut oka wydaje się, że byłaby to propozycja wielce nowatorska w polskim systemie prawnym. Jak podkreślił pan minister, umowność czynności niesie za sobą ich dobrowolność i możliwość odstąpienia, a w tym przypadku mamy do czynienia z ustawowym związaniem i uniemożliwieniem odstąpienia od takiej umowy czy jej rozwiązania. Trudno przewidzieć skutki takiego przepisu w praktyce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełWaldemarNowakowski">Zwracam się do posła wnioskodawcy z prośbą, aby wycofał swoją propozycję. Co stanie się, panie pośle, jeżeli ktoś się pomyli na niekorzyść i podpisze umowę? Co wtedy będzie mógł zrobić? A w terenie mogą być różne sytuacje. Proszę, aby pan poseł jeszcze raz to przemyślał, bo to jest groźny przepis.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełWaldemarNowakowski">Zgadzam się z legislatorami, że byłaby to nowość w prawie polskim. W życiu mamy do czynienia z przeróżnymi sytuacjami. Ktoś podpisze umowę, a nie zawsze pan ma na to wpływ, i zanim pan się dowie o tym i będzie mógł zareagować, sytuacja będzie bez wyjścia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełAdamPuza">Jeśli spojrzeć na zapisy ustawy, czyli na terminy, w których zgłasza się listy wyborcze, i kiedy można zawrzeć umowę o zgrupowaniu, to okazuje się, że są one tak krótkie, że trudno wyobrazić sobie sytuację, aby w ciągu dwóch czy trzech dni ktoś się rozmyślił i odstępował od umowy. Rozumiem, że jeśli ktoś zawiera umowę, to wiąże się tą umową. Proszę posła wnioskodawcę o rozważenie tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy poseł wnioskodawca jest skłonny wycofać swoją propozycję i ewentualnie wrócić do niej w drugim czytaniu, abyśmy mieli więcej czasu na jej przemyślenie i zastanowienie się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełAntoniSosnowski">Wycofuję swoją poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję panu posłowi. Jeszcze pan minister prosi o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzPKWKazimierzCzaplicki">Zwracam uwagę, że w sprawozdaniu używa się sformułowania „grupa list wyborczych”. To jest nowe pojęcie, którego nie ma w ordynacji. Ordynacja mówi o listach kandydatów, więc konsekwentnie powinno się zastosować sformułowanie „grupa list kandydatów”. Znaczy to samo, ale trzyma się w nomenklaturze ustawowej. To jest taka redakcyjna poprawka, która nie ma znaczenia merytorycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Zajmiemy się tym, bo mamy jeszcze możliwość wprowadzenia takich poprawek.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła sugestię zgłoszoną przez pana ministra. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja wyraziła zgodę na zastąpienie sformułowania „grupa list wyborczych” sformułowaniem „grupa list kandydatów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Po ponownej lekturze tekstu projektu zgłaszamy uwagę do ust. 5. Proponujemy, aby w ust. 5 zgodnie z przyjętą w całym tekście ustawy zasadą wprowadzić liczbę mnogą, czyli: „Terytorialne komisje wyborcze podają do publicznej wiadomości informacje o tym, jakie grupy list kandydatów zostały utworzone w jednostce samorządu terytorialnego – tutaj potrzebny byłby przecinek – w obwieszczeniu, o którym mowa w art. 109 ust. 5, art. 142 i art. 167”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła ust. 5 z uwzględnieniem poprawki zgłoszonej przez Biuro Legislacyjne KS. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła ust. 5. Przechodzimy do zmiany nr 3 i 4. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3 i 4 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3 i 4. Przechodzimy do zmiany nr 5, która dotyczy art. 118. Czy są uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Konsekwencją nadania nowego brzmienia art. 118 ust. 3 jest konieczność nadania nowego brzmienia również ust. 2. Chodzi o to, że w art. 118 ust. 2 – niezmienianym – jest odesłanie do ust. 3, które po przyjęciu nowego brzmienia ust. 3 będzie niepotrzebne.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Proponuję, aby w zmianie nr 5 dodać nowe brzmienie ust. 2: „Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak «x» w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub więcej liczby kandydatów z różnych list lub nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z którejkolwiek z list”. W dotychczasowym brzmieniu było tam jeszcze sformułowanie: „z zastrzeżeniem ust. 3”. W tej chwili treść ust. 3 uległa zmianie i ten zapis jest już niepotrzebny. Jest to zmiana porządkująca, która nie zmienia przyjętych rozwiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Ponieważ to rzeczywiście jest poprawka porządkująca, przejmuję tę poprawkę i zgłaszam w brzmieniu przedstawionym przez Biuro Legislacyjne KS. Czy są inne uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5 z uwzględnieniem przedstawionej poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5. Czy są uwagi lub pytania do zmian nr 6, 7, 8 i 9? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 6, 7, 8 i 9. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany nr 6, 7, 8 i 9. Przechodzimy do zmiany nr 10. Czy są uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">Sygnalizuję potrzebę wprowadzenia korekty podobnej do tej w zmianie nr 5, to znaczy trzeba nadać nowe brzmienie ust. 2 w art. 147: „Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak «x» w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list lub nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z którejkolwiek z list”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są inne uwagi lub pytania do zmiany nr 10? Nie słyszę. Przejmuję poprawkę zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne KS i zgłaszam ją w przedstawionym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 10 z uwzględnieniem przedstawionej poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 10. Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 11 i 12? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11 i 12 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11 i 12. Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 13?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszJaroszyński">W zmianie nr 13 pogrubione zostały wyrazy „sejmiku województwa”, z tego względu, że podkomisja zajmując się analogicznym przepisem dotyczącym rad powiatów przyjęła liczbę mnogą – rad powiatów. Proponujemy, aby zachować spójność tekstu ustawy i tu również zapisać w liczbie mnogiej – sejmików województw. Jest to poprawka porządkująca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Pytam przewodniczącego podkomisji, czy akceptuje tę poprawkę. Tak. Wobec tego przejmuję tę poprawkę i zgłaszam propozycję, aby zapisać w liczbie mnogiej – do sejmików województw. Czy są inne uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 13 z uwzględnieniem przedstawionej poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 13. Czy są uwagi lub pytania do zmian nr 14, 15 i 16? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmiany nr 14, 15 i 16 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany nr 14, 15 i 16. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2, który brzmi: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji z uwzględnieniem przyjętych poprawek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Proszę jeszcze o stanowisko Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMarcinDrwięcki">Projektowana ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Pozostaje nam tylko wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby pracę nad tym projektem kontynuował poseł Adam Puza. Czy pan poseł przyjmuje ten obowiązek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełAdamPuza">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Dziękuję panu posłowi. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wybrała posła Adama Puzę na posła sprawozdawcę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Adamowi Puzie. Dziękuję wszystkim za sprawną pracę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>