text_structure.xml 44 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie posłanki, witam panów posłów, witam wszystkich zaproszonych gości, a w szczególności witam pana ministra Mirosława Barszcza, panią minister Elżbietę Janiszewską-Kuropatwę i pana ministra Piotra Stycznia. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">W pierwszym punkcie chcielibyśmy dokończyć głosowanie nad powołaniem kandydata Komisji na przedstawiciela marszałka Sejmu w Komitecie Organizacyjnym Euro 2012, ponieważ na poprzednim posiedzeniu nie doszło do rozstrzygnięcia. Chciałbym tylko przedstawić państwu jeszcze raz, jaka jest sytuacja, ponieważ w Komisji Sportu oraz w Komisji Infrastruktury powinny być wyłonione dwie kandydatury do tego Komitetu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Na poprzednim posiedzeniu Komisji została zaproponowana kandydatura posła Stanisława Wziątka, drugim kandydatem był poseł Janusz Kołodziej. Nie doszliśmy do rozstrzygnięcia ponieważ był remis, a więc dzisiaj w pierwszym punkcie posiedzenia Komisji chcielibyśmy to głosowanie przeprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Czy zgłaszają państwo wnioski do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty, a więc przystępujemy do jego realizacji. Przekazuję prowadzenie posiedzenia Komisji na czas głosowania panu posłowi Antoniemu Mężydło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Myślę, że może przyjęlibyśmy zasadę, iż przedstawicielem Komisji Infrastruktury zawsze będzie przewodniczący tej Komisji i wtedy głosowanie nie będzie potrzebne. Jeżeli byłaby zgoda państwa na takie rozstrzygnięcie to myślę, że byłoby to najrozsądniejsze. Bo dzisiaj przegłosujemy jedną z kandydatur, niedługo będą wybory, wtedy znów będziemy musieli głosować, a tak z automatu przewodniczący Komisji Infrastruktury byłby członkiem tego Komitetu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Czy jest na to zgoda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWiesławAndrzejSzczepański">Zgłaszam sprzeciw. Myślę, że skoro zgłosiliśmy te dwie kandydatury, to proszę o przeprowadzenie głosowania. Chyba, że wpłynie trzecia kandydatura w trakcie dzisiejszego posiedzenia, to wtedy będziemy wybierać z trzech kandydatur. Ale jeżeli nie byłoby więcej kandydatur, to myślę, że z tych dwu osób będziemy mogli wybrać osobę, która mogłaby nas reprezentować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Rozumiem, że ci dwaj kandydaci nie wycofują się z kandydowania. Pan poseł Stanisław Wziątek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławWziątek">Nie wycofuję się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Pan poseł Janusz Kołodziej również.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Czy jest jeszcze jakaś inna kandydatura? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem kandydatury Janusza Kołodzieja na przedstawiciela Komisji Infrastruktury do Komitetu Organizacyjnego Euro 2012?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Kto jest za przyjęciem kandydatury posła Stanisława Wziątka na przedstawiciela Komisji Infrastruktury do Komitetu Organizacyjnego Euro 2012?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Stwierdzam, że za kandydaturą posła Janusza Kołodzieja głosowało 11 posłów, za kandydaturą posła Stanisława Wziątka głosowało 12 posłów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Stwierdzam, że przedstawicielem Komisji Infrastruktury do Komitetu Organizacyjnego Euro 2012 wybrany został pan poseł Stanisław Wziątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszJarmuziewicz">Nie chciałbym, byśmy potraktowali to jako docelowe rozwiązanie dla przyszłego parlamentu. Niech przyszły parlament sam podejmie decyzję, kogo chce mieć i wybierze, kto będzie ich reprezentował w Komitecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełAntoniMężydło">Gratuluję panu posłowi Stanisławowi Wziątkowi wyboru i przekazuję panu przewodniczącemu Januszowi Kołodziejowi dalsze prowadzenie obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji stałej do spraw budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej o senackim projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości, druk nr 602.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Proszę o zabranie głosu posła sprawozdawcę pana Wojciecha Romaniuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWojciechRomaniuk">W imieniu podkomisji stałej chciałbym przedstawić sprawozdanie z jej prac nad senackim projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości, druk nr 602.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełWojciechRomaniuk">Podkomisja odbyła czternaście posiedzeń, na których procedowany był przedstawiony projekt ustawy. Uczestnikami posiedzeń podkomisji byli również przedstawiciele ministerstw oraz organizacji pozarządowych zainteresowanych przedmiotowym projektem.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełWojciechRomaniuk">Projekt ten w wersji stanowiącej dorobek podkomisji nowelizuje w celu synchronizacji prawnej i ekonomicznej przepisy dotyczące nabywania przez uprawnionych najemców mieszkań zakładowych, przepisy dotyczące nabywania przez najemców mieszkań zakładowych zbytych osobom trzecim, nie dając ich najemcom prawa ich nabycia w pierwszeństwie, niektóre przepisy dotyczące przekształcenia własnościowego w spółdzielniach mieszkaniowych, a zwłaszcza przepisy dotyczące tzw. kredytów starego portfela zaciągniętych do 31 maja 1992 r., które objęła hiperinflacja i w stosunku do których bank dokonał jednostronnej zmiany umowy kredytowej, np. z 3% do 83% w ciągu jednego miesiąca. Dopuszczono do stosowania nieuzasadnionego kapitalizowania odsetek, które wzrosły w związku ze zmianą stopy oprocentowania kredytów.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełWojciechRomaniuk">Nowelizuje również niektóre przepisy dotyczące przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Jest to bardzo poważny problem dotyczący zwłaszcza osób na Ziemiach Odzyskanych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełWojciechRomaniuk">Nowelizuje niektóre przepisy dotyczące zwolnień podatkowych oraz kosztów sądowych związanych z przekształceniami własnościowymi nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełWojciechRomaniuk">Ostatecznie więc nowelizacja obejmuje następujące ustawy, są to 4 grupy:</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełWojciechRomaniuk">– ustawy regulujące przekształcenia własnościowe mieszkań, czyli jest to ustawa z 28 września 1991 r. o lasach, ustawa z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa oraz ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości,</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PosełWojciechRomaniuk">– ustawy regulujące przekształcenia własnościowe nieruchomości gruntowych, czyli ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości i ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PosełWojciechRomaniuk">– ustawy dotyczące pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów, tj. ustawa z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielania premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych,</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PosełWojciechRomaniuk">– ustawy regulujące podatek dochodowy i opłaty sądowe od przekształceń własnościowych, czyli ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PosełWojciechRomaniuk">W toku prac legislacyjnych podkomisji posłowie zasięgali opinii organizacji pozarządowych zainteresowanych ustawą, między innymi stowarzyszenia broniącego praw lokatorów z Zabrza, środowiska oficerów rezerwy czy stowarzyszeń uwłaszczeniowych oraz instytucji rządowych i reprezentantów Sejmu RP, jak również ekspertów prawa konstytucyjnego. Tych ostatnich proszono dwukrotnie o opinię na temat projektu, na początku prac i na etapie finalnym. Z trzech nadesłanych opinii dwie były zdecydowanie pozytywne wobec zamysłu upowszechniania własności mieszkań zakładowych, które stanowią mienie zbędne dla funkcjonowania instytucji zbywającej, czyli dla Lasów Państwowych, sił zbrojnych, PKP czy mienia państwowego. Jedna z tych opinii wprowadza zastrzeżenia wobec zamysłu pozbawienia własności właścicieli mieszkań, co naruszałoby art. 32 ust. 1 konstytucji. W odpowiedzi na te zastrzeżenia podkreślono w toku prac podkomisji, iż wobec właścicieli tych mieszkań można postawić zarzut korzyści niesłusznie osiągniętych kosztem najemców mieszkań zakładowych, którym nie dano pierwszeństwa nabycia tych mieszkań w toku prywatyzacji ich zakładów pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PosełWojciechRomaniuk">Z drugiej strony padały również prawne argumenty przemawiające za konstytucyjnością przepisów przedkładanej ustawy. Nieuchwalenie tych przepisów naruszałoby aż 4 zasady konstytucyjne: zasadę godności człowieka, zasadę równości wszystkich obywateli wobec prawa, zasadę sprawiedliwości społecznej oraz zasadę dobra wspólnego. Opinie konstytucjonalistów były podstawą dokonanych korekt w ostatecznej propozycji projektu ustawy przedkładanej w sprawozdaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PosełWojciechRomaniuk">Czego dotyczy merytorycznie przedkładany projekt?</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PosełWojciechRomaniuk">Po pierwsze, harmonizuje przepisy ustaw dotyczących prawa własności mieszkań zakładowych, będących własnością Lasów Państwowych, Sił Zbrojnych RP, PKP, przedsiębiorstw państwowych, spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, spółdzielni pracy, państwowych osób prawnych, uczelni publicznych oraz Skarbu Państwa, tj. w zakresie art. 1, 2, 3, 5 i 6. Dotyczy to również prawa roszczenia dla najemcy mieszkań zakładowych o nabycie własności tego mieszkania w określonej nieruchomości, w której co najmniej jeden lokal został sprzedany przez zbywcę osobie uprawnionej. W zakres zbywania wchodzą jedynie lokale, które nie są dla zbywcy lokalami niezbędnymi. Dotyczy również bonifikaty na nabycie prawa własności lokalu mieszkalnego oraz prawa własności ziemi związanej z tym lokalem, obniżenia taksy notarialnej do ¼ minimalnego wynagrodzenia miesięcznego za ogół czynności związanych z podpisaniem aktu notarialnego w sprawie nabycia prawa własności lokalu mieszkalnego oraz rozszerzenia zakresu przedmiotowego i podmiotowego prawa nabywania mieszkań zakładowych.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PosełWojciechRomaniuk">Po drugie, wprowadza zmianę dotychczasowych przepisów dotyczących nabywania prawa własności mieszkań komunalnych sprzedanych wraz z najemcami osobom trzecim, a mianowicie nadanie najemcom prawa roszczeń do nabycia prawa własności zajmowanych przez nich mieszkań w sytuacji, gdy sąd stwierdzi, iż nie dano im prawa pierwokupu przy nabyciu tych mieszkań, uściśla tryb postępowania nieprocesowego o ustanowienie na rzecz najemcy prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, rozszerza zakres podmiotowy i przedmiotowy mieszkań zakładowych o byłe mieszkania zakładowe będące własnością spółdzielni pracy, precyzuje kwestie ustalania ceny nabycia mieszkania przez osobę uprawnioną, określa regulacje hipoteczne związane z nabyciem prawa własności przez najemców.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PosełWojciechRomaniuk">Ustawa racjonalizuje, urealnia spłatę kredytu tzw. starego portfela postanawiając, iż po 10 latach systematycznej spłaty kredytu bank umarza w ciężar budżetu państwa pozostałe zadłużenie kredytobiorcy. Jeśli kredyt został zaciągnięty na początku lat 90., a blok mieszkalny oddany do użytku i rozliczony w dniu hiperinflacji w latach 1990, 1991 i 1992, to kwotę nominalną należną budżetowi państwa zmniejsza się o 1/10.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PosełWojciechRomaniuk">Ustawa stwarza realną szansę władania nieruchomością gruntową dla jej użytkowników wieczystych, zwłaszcza na Ziemiach Odzyskanych, którzy prawo użytkowania nabyli przed 30 maja 1990 r.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#PosełWojciechRomaniuk">Ustawa wprowadza także przepisy umożliwiające nabywanie na zasadach bonifikaty prawa własności nieruchomości gruntowej osobom fizycznym w tym członkom spółdzielni mieszkaniowych, którzy nabyli już wcześniej prawo własności swojego mieszkania, a nie nabyli jeszcze prawa własności nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#PosełWojciechRomaniuk">Wnioski końcowe. Przedkładany projekt jest bardzo oczekiwany społecznie. Na projekt ten oczekują nowi osadnicy i repatrianci z Ziem Odzyskanych, którzy do tej pory nie uzyskali prawa własności ziemi, a zwłaszcza to prawo jest faktycznie kwestionowane przez niemieckich uchodźców, najemcy mieszkań zakładowych, którzy do tej pory nie mieli prawnej możliwości uwłaszczenia tych mieszkań, a szczególnie ci, których mieszkanie zostało sprzedane osobom trzecim wraz z nimi, to jest dania im szansy nabycia tych mieszkań na zasadzie pierwszeństwa oraz członkowie spółdzielni mieszkaniowych, zwłaszcza ci, którzy spłacają tzw. kredyty starego portfela na kuriozalnych warunkach przy jednostronnej zmianie warunków oprocentowania z 3 do 93% z jednoczesnym kapitalizowaniem niemożliwych do spłacenia odsetek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Dziękuję bardzo. Udzielam głosu pani poseł Aldonie Młyńczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAldonaMłyńczak">W związku z obawami wielu posłów, że realizacja tej ustawy bardzo naruszy budżet państwa, wobec tego, mając oczywiście na uwadze dobro ludzi, którzy są poszkodowani i muszą płacić odsetki od odsetek, rozumiejąc ten problem, chcemy zgłosić wniosek formalny z prośbą o oficjalne stanowisko Ministerstwa Finansów, w sprawie obciążenia budżetu państwa z rozpisaniem na kolejne lata, bowiem obawiamy się, że rok 2008 będzie rokiem, który przejmie prawie wszystkie zobowiązania finansowe. Szacujemy, że cały koszt realizacji tej ustawy może wynieść nawet ponad 3 mld zł, ale w tej chwili to są tylko domysły. Trzeba naprawdę wyważyć i znaleźć równowagę pomiędzy tym, ile możemy z tego budżetu spożytkować na to, żeby pomóc ludziom, którzy znaleźli się w tak trudnej sytuacji. Tak więc zgłaszam wniosek formalny o przedstawienie właśnie takiego wyliczenia obciążenia budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Proszę przedstawiciela rządu o odpowiedź. Może pani dyrektor Grażyna Grzyb przedstawi stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAldonaMłyńczak">Zgłosiłam wniosek formalny o wyliczenie obciążenia budżetu państwa w związku z realizacją tej ustawy, jego rozłożeniem na lata i przedstawienie Komisji tego wyliczenia na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Zgłaszam wniosek przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorAdamBiela">Ja reprezentuję Senat w pracach nad drukiem nr 602, gdyż ten projekt jest inicjatywą Senatu. W sprawie przyjęcia wniosku formalnego o ekspertyzę chcę powiedzieć, że już dwukrotnie były wykonywane ekspertyzy związane z tym projektem. Jeśli ktoś miał wątpliwości, mógł poprosić o taką ekspertyzę wcześniej. Teraz zaś oznacza to, że względy społeczne i ci ludzie są po prostu ignorowani. Przede wszystkim ci sprzedani wraz z mieszkaniem najemcy mieszkań; ich się po prostu zignoruje, z tego powodu, iż ta ustawa nie będzie zrealizowana. Przypominam, że Senat ponad rok temu przesłał swój projekt, swoją inicjatywę. Teraz mamy przystąpić do finału i wnioski o dodatkową ekspertyzę muszę potraktować jako wyraz niechęci wobec tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAldonaMłyńczak">Wniosek ten mówi raczej o odpowiedzialności, ponieważ nie można akceptować wszystkich obciążeń i przyjmować ustaw, które tak obciążają budżet, że kolejne rządy nie będą w stanie wywiązać się z tych ustaw. Dlatego też jest absolutnie konieczne wyważenie, ile można z budżetu państwa jeszcze dofinansować. Szczególnie, że ta ustawa ma naprawdę duże obciążenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SenatorAdamBiela">Każdemu, kto był zainteresowany pracami nad tym projektem, nie zabroniono, aby uczestniczył w pracach podkomisji, która się nim zajmowała. Przez ponad rok w czasie prac w tej podkomisji pokazywaliśmy bardzo wyraźnie, że budżet państwa straci nie przyjmując tej ustawy. Takimi wyliczeniami dysponujemy, gdyż co roku budżet państwa wykupuje część tych niespłaconych odsetek i procedurą tego wykupywania ten problem rozwiązywany nie jest, ani dzięki tej ustawie, która obowiązuje obecnie. Jej poprawa jest absolutną koniecznością, jest po prostu wyjściem naprzeciw interesowi budżetu państwa właśnie oraz rozwiązaniu problemów członków spółdzielni, którzy niezasłużenie płacą aż tak dalece uciążliwy haracz. Chciałbym, aby zabrała głos pani prezes Stanisława Mach, która dysponuje takimi wyliczeniami budżetowymi i może państwa przekonać do tego, o czym już mówiliśmy na posiedzeniu podkomisji. Jeśli państwo nie przychodziliście na posiedzenia podkomisji, a teraz chcecie torpedować prace nad tym projektem, to jest to bardzo dalece niestosowne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Złożony został wniosek formalny. Podkomisja zakończyła już pracę, zatem nie możemy od początku zajmować się tymi sprawami na posiedzeniu Komisji, bo obecni są zaproszeni goście i prace już się zakończyły. Poddaję pod głosowanie wniosek pani poseł Aldony Młyńczak. Bardzo proszę panią poseł o powtórzenie jeszcze raz tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełAldonaMłyńczak">Proszę o oficjalne stanowisko Ministerstwa Finansów i podanie skutków finansowych w związku z realizacją ustawy, nad którą procedujemy, w rozłożeniu na kolejne lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SenatorAdamBiela">W sprawie tego wniosku. Czy nie można rozszerzyć tego wniosku o skutki finansowe niewprowadzenia tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Nie, gdyż dochodzimy do absurdu. Proszę o ciszę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pani poseł Aldony Młyńczak?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek przy 13 głosach za, 11 głosach przeciw i braku wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełGrzegorzTobiszowski">Chciałbym, aby wniosek pani poseł Aldony Młyńczak został uzupełniony o to, o czym mówił pan senator Adam Biela. Jakie będą skutki finansowe w czasie w obecnym stanie prawnym, jeżeli nie wprowadzimy tych rozwiązań finansowych. Myślę, że mielibyśmy pełny obraz, bo koszty związane z wprowadzeniem tej ustawy są, nie ulega wątpliwości, natomiast jest kwestia taka, że jeżeli tej regulacji nie wprowadzimy, również występują w czasie koszty finansowe. Natomiast w obecnym stanie prawnym również mamy kwestie finansowe związane z tą regulacją. Dobrze by było, abyśmy poznali obydwie te kwestie, by się do tego odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełAldonaMłyńczak">Bardzo proszę, żeby to był oddzielny wniosek. Rozumiem, że pan poseł Grzegorz Tobiszowski zgłasza swój wniosek, który będzie głosowany jako drugi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełWiesławAndrzejSzczepański">Mam uprzejmą prośbę, bo rozumiem, że w tej chwili na sali jest bardzo gorąca atmosfera, a jest wiele osób oczekujących na tę ustawę, aby pan przewodniczący zobowiązał na piśmie Ministerstwo Finansów, żeby przedłożyło Komisji to stanowisko do wtorku, tak, żeby można było odbyć jeszcze kolejne posiedzenie, z pełną świadomością tego, jakie będą skutki finansowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Chciałbym, aby było to przekazane do wtorku, ale rozszerzone o wniosek pana posła Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że wyrażacie państwo zgodę na wystąpienie do Ministerstwa Finansów o tak rozszerzoną opinię.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek pana posła Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Musimy zakończyć procedowanie nad tym projektem, do czasu uzyskania całości informacji potrzebnych do dalszego procedowania. Kończąc, chcę podziękować gościom, którzy przybyli na posiedzenie Komisji w związku z tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przechodzimy do następnego punktu porządku dziennego naszego posiedzenia. Obejmuje on pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego, druk nr 2090. O uzasadnienie tego projektu proszę pana posła Edwarda Czesaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MinisterBudownictwaMirosławBarszcz">Mam wniosek formalny i zarazem gorącą prośbę o drobną zmianę porządku procedowania. Proszę, aby w pierwszej kolejności, jeżeli to możliwe, odbyło się procedowanie nad drukiem nr 2092. Jest to spowodowane tym, że w tej części posiedzenia Komisji chciałbym uczestniczyć, a muszę wyjść, ponieważ mam zobowiązania wynikające z moich obowiązków służbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że wniosek pana ministra Mirosława Barszcza został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2092. Uzasadnienie przedstawi pan poseł Andrzej Adamczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Mam zaszczyt przedstawić poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2092. Do projektu ustawy dołączono bardzo obszerne uzasadnienie. Ponieważ jest już bardzo późno, przed nami sporo tematów, które musimy rozpatrzyć, ograniczę się tylko do kilku sformułowań i odsyłam państwa do uzasadnienia na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Przedłożony projekt ustawy ma przyczynić się do wzrostu intensywności budownictwa mieszkaniowego i złagodzenia procedur związanych z realizacją obiektów budownictwa mieszkaniowego. Wprowadza bardzo ciekawe rozstrzygnięcia liberalizujące przepisy w zakresie procedur uzyskania pozwolenia na budowę dla budynków mieszkalnych o powierzchni do 5000 m2 powierzchni użytkowej, wysokości do 12 m – to jest bardzo szeroki obszar obiektów budownictwa mieszkaniowego, który jest realizowany obecnie, wprowadza nowe rozstrzygnięcia w zakresie uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego, wprowadza mniejszą liczbę obligatoryjnych warunków, które winny spełnić samorządy. Natomiast dotychczasowe obligatoryjne przenosi w zakres warunków fakultatywnych, co w znacznym stopniu skróci czas przygotowania, uchwalania i realizowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Rozstrzygnięcia, rozwiązania zawarte w przedłożonym projekcie poselskim stwarzają też stabilne podstawy finansowania akcji kredytowej z jednoczesną poprawa dostępności finansowania kredytów na realizację budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Reasumując, rozstrzygnięcia te są niezbędne i konieczne z punktu widzenia interesu państwa oraz interesu obywateli realizujących budownictwo mieszkaniowe. Wnoszę o przejście do dalszych prac nad tym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytań posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełAldonaMłyńczak">Zgłaszam wniosek o powołanie podkomisji do procedowania nad tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełWiesławAndrzejSzczepański">Mam pytanie do posłów wnioskodawców. Ponieważ po raz pierwszy spotykam się z tym, że projekt w ciągu 6 dni od daty zarejestrowania przeszedł do pierwszego czytania, czy wnioskodawcy mogą powiedzieć, jakie konsultacje zostały przeprowadzone zgodnie z regulaminem Sejmu? Ponieważ ta materia reguluje jednak legislację kilku ustaw, proszę o informacje, czy zgodnie z regulaminem Sejmu takie konsultacje zostały odbyte. Czy marszałek przesyłając ten projekt do Komisji zwracał uwagę, że tych konsultacji nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Wprawdzie powinienem przejść do dalszego procedowania, bo padł wniosek pani poseł Aldony Młyńczak, ale udzielam jednak głosu posłowi sprawozdawcy w celu udzielenia odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Procedura wprowadzenia przedmiotowego projektu ustawy zawartego w druku nr 2092 nie narusza ogólnie przyjętych zasad procedowania. Co do opinii, to one zostaną dostarczone na żądanie, jeżeli będzie takie żądanie właściwej podkomisji, która – mam nadzieję – będzie w dniu dzisiejszym powołana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Chciałbym odpowiedzieć panu posłowi. Myślę, że pan poseł Andrzej Szczepański jest zbyt doświadczonym posłem, żeby nie wiedzieć, że wnioski poselskie nie muszą być opatrzone takimi opiniami. Natomiast w czasie prac podkomisji na pewno takie się pojawią.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Ja mam wniosek formalny rozszerzający wniosek pani poseł Aldony Młyńczak, która zaproponowała procedowanie podkomisji nad jednym projektem, aby powołać podkomisje do obu tych projektów w jednym składzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełWiesławAndrzejSzczepański">Pan poseł Andrzej Fedorowicz wywołał mnie jako osobę, doświadczoną i znającą się na procedurach, prosiłbym jednak, żeby przedstawiciele Biura Legislacyjnego wypowiedzieli się w kwestii, czy te projekty potrzebują opinii i konsultacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Zwracam się do pana posła Andrzeja Fedorowicza, żeby jednak przeanalizował zgłoszony przez siebie wniosek, gdyż sumaryczne procedowanie w jednej podkomisji nad obydwoma projektami może znacznie wydłużyć całą procedurę. Przed nami wielce prawdopodobne rozwiązanie Sejmu w przyszłym tygodniu, mam nadzieję, jestem wręcz przekonany, że przedłożony projekt ustawy uda nam się, mimo zapewne wielu problemów, przeprowadzić przez całą procedurę legislacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Czy pan poseł Andrzej Fedorowicz wycofuje swój wniosek? Myślę, że procedowanie nad tymi dwoma projektami oddzielnie i powołanie dwóch podkomisji, to byłaby ta szybsza ścieżka pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Uważam, że nie ma potrzeby wycofywać się z tej propozycji, ponieważ tematyka nakłada się na siebie. Podkomisja może być większa, będzie pracowała sprawniej, nie będą kolidowały ze sobą posiedzenia, co miałoby miejsce, gdyby były dwie podkomisje.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Nie zgadzam się natomiast z tym wydźwiękiem propagandowym. Przestańcie koledzy z PiS-u uprawiać przedwyborczą propagandę. Nie zdążyliście do tej pory, to nie róbcie na koniec hucpy z ustawami. Trzeba było pracować w ciągu roku, a nie się tam gdzieś po kątach obijać. Dziś jest czas taki, jaki jest. Nie chciało się wam pracować w ciągu roku, to dzisiaj nie usiłujcie nadrabiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełGrzegorzTobiszowski">Wyrażam opinię, że lepiej będzie powołać dwie mniejsze podkomisje zamiast jednej większej. W mniejszych grupach sprawniej się pracuje. Składam wniosek, aby przy powoływaniu podkomisji kierować się tak jak dotychczas polityką parytetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Na podstawie art. 34 ust. 2 i 3 regulaminu Sejmu, uzasadnienie wszystkich projektów powinno zawierać wynik przeprowadzonych konsultacji oraz informację o przedstawionych wariantach i opiniach w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgania takich opinii wynika z przepisów ustawy. Co więcej, zdanie drugie ust. 3 art. 34 regulaminu Sejmu expresis verbis mówi, że w wypadku komisyjnych i poselskich projektów ustaw w stosunku, do których nie przeprowadzono konsultacji, marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania kieruje projekt do konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#LegislatorJarosławLichocki">Praktyka jest taka, że wszystkie projekty są objęte procedurą konsultacji, jeżeli ta procedura konsultacji wynika z odrębnych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Proszę Biuro Legislacyjne Sejmu o końcową konkluzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Konkluzja jest taka, że obowiązek przeprowadzenia konsultacji dotyczy wszystkich projektów ustaw, bez względu na to, który z upoważnionych podmiotów ten projekt ustawy do Sejmu wniósł. Jeżeli taki obowiązek wynika z odrębnych przepisów, wówczas obowiązek przeprowadzenia konsultacji należy zrealizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełGrzegorzTobiszowski">Pan wspomniał, że jest w obowiązku pana marszałka skierowanie projektu do konsultacji przed skierowaniem do komisji, jak dobrze zrozumiałem, do pierwszego czytania. Czy my to mamy za sobą, czy jesteśmy jeszcze przed tym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Jesteśmy w trakcie pierwszego czytania. Jeżeli marszałek nie widzi potrzeby kierowania projektu ustawy do konsultacji, nie kieruje jej do konsultacji tylko do pierwszego czytania. Co więcej, to od marszałka zależy ocena formalna, czy wszystkie wymogi, które nakłada w tym przypadku art. 34 regulaminu Sejmu zostały spełnione, czy nie. Jeżeli marszałek uzna, że zostały spełnione, kieruje projekt ustawy do pierwszego czytania i to jest autonomiczna decyzja marszałka Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Czyli jesteśmy władni procedować nad tym projektem ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Ależ tak, naturalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">A więc przechodzimy do procedowania. Padły dwa wnioski, żeby powołać dwie podkomisje do dwóch projektów.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2092.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, informuję państwa, że nie złożono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa taki wniosek chciałby złożyć? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Jeszcze raz powtórzę. Padł wniosek, by do jednego projektu ustawy powołać jedną podkomisję. Nad drugim wnioskiem jeszcze nie procedowaliśmy, więc myślę, że nie możemy w tej chwili podejmować decyzji co do drugiego projektu.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">A więc powołujemy podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2092. Według zasad, które Komisja przyjęła, są następujące parytety: 3 posłów z PiS, 2 z PO, 1 z SLD, 1 z Samoobrony, 1 z PSL i 1 z LPR. Proszę zatem o podanie kandydatów do pracy w tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">W imieniu klubu PiS zgłoszono kandydatury posła Witolda Czarneckiego, Jerzego Materny i Andrzeja Adamczyka, z PO – pana posła Łukasza Marię Abgarowicza i panią poseł Aldonę Młyńczak, z SLD – posła Witolda Klepacza, z Samoobrony – posła Marka Wojterę, z PSL posła Mieczysława Marcina Łuczaka oraz z LPR – posła Janusza Kołodzieja.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw w zaproponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw w zaproponowanym składzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełStanisławWziątek">Naszym zdaniem, ale już nie tylko naszym, projekt ustawy jest obarczony poważną słabością braku konsultacji społecznej. Zgłaszam więc wniosek o szybkie zwrócenie się do partnerów społecznych o przedstawienie opinii dotyczących tego projektu, bądź też zaproszenie do uczestniczenia w pracach podkomisji przedstawicieli środowisk, tak, aby mieli możliwość wyrażenia swoich opinii na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Proszę wniosek złożyć na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przechodzimy do rozpatrzenia następnego punktu posiedzenia naszej Komisji, tj. pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego, druk nr 2090. Proszę o uzasadnienie tego projektu pana posła Edwarda Czesaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełEdwardCzesak">Wysoka Komisjo. Chciałbym przedstawić stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego, druk nr 2090. Projekt tej ustawy jest wynikiem potrzeby szybkiego wdrożenia postanowień Dyrektywy Europejskiej 2002/91/WE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełEdwardCzesak">Pragnę podkreślić potrzebę pilnych prac legislacyjnych w związku z tym, że Dyrektywa winna być wprowadzona już w styczniu 2006 r. Natomiast z różnych względów prace nad projektem tej ustawy nie były prowadzone. Dzisiaj została również złożona poprawka do tego projektu, który obejmuje swą treścią ocenę energetyczną budynków, bo o tym mówi Dyrektywa.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosełEdwardCzesak">Głównym celem Dyrektywy jest budowanie świadomości społecznej w zakresie możliwości poprawy własnych warunków mieszkaniowych oraz znacznego ograniczenia kosztów związanych z eksploatacją budynków, w których mieszkamy i pracujemy. Zgodnie z intencją Unii Europejskiej Dyrektywa ma również stanowić jeden z dźwigarów polityk energetycznych krajów członkowskich, bowiem w efektywności energetycznej drzemie potężny potencjał, na przykład w Polsce jest szacowany w granicach 40% ogólnie pojętej energii, tj. gaz, energia elektryczna, ropa itd. Biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie oszczędzania i tworzenia perspektywy dla zmniejszenia zapotrzebowania na te czynniki energetyczne, wydaje się zasadne, aby ten projekt ustawy został sprawnie i szybko wdrożony.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosełEdwardCzesak">Powołanie podkomisji i prace nad przedłożonym projektem wraz ze złożoną dzisiaj autopoprawką wydają się jak najbardziej zasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy oraz pytań posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego, druk nr 2090.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie złożono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa taki wniosek chciałby złożyć? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Prezydium Komisji proponuje powołanie 9-osobowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu, proszę o propozycję kandydatur do pracy w tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Z klubu PiS zgłoszono posłów Edwarda Czesaka, Zbigniewa Chmielowca i Jarosława Żaczka, PO zaproponowało panią poseł Lidię Staroń i pana posła Stanisława Lamczyka, z SLD – pan poseł Wiesław Andrzej Szczepański, Samoobrona zaproponowała pana posła Wojciecha Romaniuka, PSL – pana posła Bronisława Dutkę i LPR – pana posła Stanisława Papieża.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Czy zaproponowani posłowie wyrażają zgodę? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego w zaproponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego w zaproponowanym składzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">W części sprawy bieżące, chciałbym się odnieść do wątpliwości jednego z kolegów posłów, który dociekał, z jakich powodów nastąpiło tak duże opóźnienie, a teraz przyspieszenie prac nad tematami zawartymi w przedłożeniach zawartych w drukach 2090 i 2092. Pragnę powiedzieć panu posłowi do protokołu, że wydaje się, iż wcześniejsze kierownictwo resortu jakby nie miało czasu i tutaj odsyłam pana posła do szefa resortu z Samoobrony i do wiceszefa z LPR. Może pan poseł dociecze, dlaczego było opóźnienie. Myślę, że zmiana spowodowała duże przyspieszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełWiesławAndrzejSzczepański">Chciałbym przypomnieć panie pośle, że w sierpniu ubiegłego roku projekt ustawy dotyczącej audytu energetycznego mieliście państwo omawiać na posiedzeniu Rady Ministrów i sami go po prostu zdjęliście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Proszę członków podkomisji o ukonstytuowanie się.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszKołodziej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>