text_structure.xml
28.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełMarekKuchciński">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich państwa przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. W porządku dziennym przewidziane było pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy i powołanie trzech podkomisji w odniesieniu do projektów ustaw, których pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu Sejmu. Chciałbym państwu ponadto zaproponować rozpatrzenie dezyderatu nr 2. Jest to podsumowanie wyjazdowego posiedzenia Komisji, które odbyło się pod koniec marca w województwie podkarpackim, a jego celem było omówienie funkcjonowania wschodniej granicy Unii Europejskiej na odcinku polsko-ukraińskim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełMarekKuchciński">Jeżeli państwo nie mają nic przeciw temu, ten punkt wprowadzilibyśmy do porządku obrad. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła pięciopunktowy porządek obrad. Mam jednak propozycję, żebyśmy pkt II i III – dotyczące powołania podkomisji nadzwyczajnych do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o służbie cywilnej oraz o państwowym zasobie kadrowym, obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych oraz o zmianie niektórych ustaw – połączyli, ponieważ dotyczą tego samego zakresu. Powinna tym zajmować się jedna podkomisja.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełMarekKuchciński">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że te dwa punkty omówimy jednocześnie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednocześnie omówi pkt II i III porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełMarekKuchciński">Przystępujemy do realizacji I pkt porządku dziennego – pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o dokumentach paszportowych, zawartego w druku nr 665. W imieniu rządu projekt ustawy przedstawi nam pan minister Piotr Piętak.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełMarekKuchciński">Od razu państwa uprzedzam, że w porozumieniu z członkami prezydium Komisji, chciałbym zaproponować, zamiast rozpatrywania projektu, który jest dość długi – jest to dla nas nowa sprawa – powołanie podkomisji. Do następnego posiedzenia Sejmu mamy ponad dwa tygodnie, dlatego niepotrzebne wydaje się, żebyśmy dziś, na gorąco omawiali te niezwykle ważne sprawy, aczkolwiek pilne, o których poinformuje nas pan minister.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełMarekKuchciński">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Mam zaszczyt przedstawić państwu opracowany przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o dokumentach paszportowych. Projektowany akt wprowadza do dokumentów paszportowych, z wyjątkiem paszportów tymczasowych, dane biometryczne w postacie wizerunku twarzy i odcisków palców. Powyższe jest konsekwencją konieczności wprowadzenia postanowień rozporządzenia Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej. Zgodnie z wymienionym rozporządzeniem wizerunek twarzy powinien znaleźć się w dokumentach paszportowych najpóźniej do 28 sierpnia 2006 r. Oczywiście mówię o wizerunku twarzy w postaci elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Projektowany akt określa także rodzaje dokumentów paszportowych. I tak, wydawany paszport unieważniany będzie przez wojewodę, a w uzasadnionych przypadkach przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Paszport będzie mógł być wydany małoletnim po ukończeniu 5 roku życia. Na żądanie rodziców małoletniego przed ukończeniem 5 roku życia będzie mógł być wydany paszport, którego ważność nie będzie mogła przekraczać 5 lat. Paszport będzie ważny 10 lat od daty jego wydania, zaś w przypadku małoletniego, który ukończył 5 lat, a nie ukończył 13 lat, paszport będzie ważny 5 lat od daty jego wydania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Projektowany akt mówi także o paszportach tymczasowych. Będą one wydawane i unieważniane w kraju przez wojewodów, a za granicą przez konsulów. Paszport tymczasowy będzie wydawany: małoletnim do ukończenia 5 roku życia, obywatelom polskim przebywającym za granicą, którzy nie posiadają paszportu – dopuszcza się możliwość wydania paszportu tymczasowego z urzędu, jeżeli przemawiają za tym ważne okoliczności – a także obywatelom polskim przebywającym za granicą na czas oczekiwania przez nich na doręczenie paszportu sporządzanego w kraju.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Paszporty dyplomatyczne i paszporty służbowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych będą wydawane i unieważniane przez ministra właściwego do spraw zagranicznych. Wymienione paszporty, za zgodą ministra właściwego do spraw zagranicznych, za granicą będzie mógł wznawiać i unieważniać również konsul. Paszporty dyplomatyczne i służbowe będą ważne przez okres w nich wskazany, ale nie dłużej niż 10 lat.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">W projekcie określono okoliczności uzasadniające odmowę wydania lub unieważnienia dokumentu paszportowego. Organ paszportowy będzie odmawiał wydania dokumentu paszportowego na wniosek sądu prowadzącego postępowanie w sprawie karnej lub w sprawie o przestępstwo skarbowe, postępowanie w sprawie nieletniego lub prowadzącego postępowanie cywilne przeciwko osobie ubiegającej się o dokument paszportowy, a także na wniosek organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze, organu postępowania wykonawczego w sprawie karnej, w tym o przestępstwo skarbowe, przeciwko osobie ubiegającej się o wydanie dokumentu paszportowego. Dokument paszportowy będzie ulegał unieważnieniu w przypadku złożenia wymienionych wniosków, jeżeli dokument paszportowy został wydany z naruszeniem przepisów ustawy o paszportach, lub, gdy posiadacz dokumentu paszportowego utracił obywatelstwo polskie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">W projekcie określono zakres danych wpisywanych do dokumentu paszportowego. Oczywiście jest to zakres danych elektronicznych umieszczonych w tak zwanym mikroprocesorze. Jest to rozwiązanie nowe w stosunku do obecnie obowiązującej regulacji. W dokumencie paszportowym będą zamieszczane: nazwisko, imiona, data i miejsce urodzenia, obywatelstwo, płeć, wizerunek twarzy i podpis posiadacza, data wydania i data upływu ważności dokumentu paszportowego, jego seria i numer, numer PESEL, nazwa organu wydającego oraz dane biometryczne – tylko wizerunek twarzy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">W projektowanym akcie określono również zakres danych gromadzonych w ewidencjach paszportowych, sposób prowadzenia i zasady udostępniania danych z tych ewidencji oraz organa właściwe w tych sprawach. Jest to rozwiązanie nowe w stosunku do obecnie obowiązującej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Centralną ewidencję wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych prowadzić będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych. Pozostałe organa paszportowe – wojewoda, konsul i minister właściwy do spraw zagranicznych – będą prowadzić ewidencję wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych w zakresie swoich uprawnień. Dostęp do danych gromadzonych w centralnej ewidencji będą miały organa paszportowe i komendant główny Straży Granicznej. Ponadto dane w zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań będą mogły być udostępniane: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, Policji, prokuratorowi, sądowi, Służbie Więziennej, Wojskowym Służbom Informacyjnym i Żandarmerii Wojskowej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Ponadto należy zwrócić uwagę, że projektowana regulacja wprowadza w wyjątkowych sytuacjach, w szczególności uzasadnionych względami ochrony życia i zdrowia obywatela lub związanych z trudnościami w prowadzeniu przez niego działalności zawodowej lub społecznej, a także w przypadkach dotyczących bezpieczeństwa państwa, możliwość wydania tej samej osobie drugiego paszportu. Dokument ten będzie wydawany przez ministra spraw wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">W projekcie zamieszczono również przepis upoważniający ministra właściwego do spraw zagranicznych w przypadkach uzasadnionych potrzebami służby zagranicznej oraz względami bezpieczeństwa do wydania tej samej osobie paszportu dyplomatycznego lub służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Kończąc prezentację projektu ustawy o dokumentach paszportowych zwracam się z prośbą o uwzględnienie w dalszych pracach przedstawionych przeze mnie celów, które towarzyszyły jego przygotowaniu, a w szczególności konieczności wydawania od 28 sierpnia 2006 r. dokumentów paszportowych z danymi biometrycznymi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrPiętak">Jeszcze kilka zdań wyjaśnienia. Chciałbym zwrócić państwa uwagę na to, że wydawanie nowego paszportu biometrycznego jest swoistą rewolucją w naszej administracji publicznej – zmieniają się zasady wydawania paszportów. Przedmiotowa regulacja jest konieczna, abyśmy mogli brać udział w wymianie obywateli na całym świecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarekKuchciński">Ostatnia informacja przekazana przez pana ministra jest bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMarekKuchciński">Ponieważ jest to pierwsze czytanie, otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawie omawianego projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełMarekKuchciński">Rozumiem, że możemy przejść do zapowiedzianego powołania podkomisji. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełMarekKuchciński">Stwierdzam, że Komisja zakończyła pierwsze czytanie projektu ustawy o dokumentach paszportowych. Ponieważ nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne, przystępujemy do powołania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełMarekKuchciński">W imieniu prezydium Komisji proponuję powołać 7-osobową podkomisję, w której skład weszliby przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych i poselskich. Odczytam nazwiska osób, które już zostały zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełMarekKuchciński">Ze strony Prawa i Sprawiedliwości, panowie posłowie Andrzej Dera i Mieczysław Walkiewicz. Ze strony Platformy Obywatelskiej, pan poseł Ireneusz Raś. Ze strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej, pan poseł Kazimierz Chrzanowski, a ze strony Samoobrony, pan poseł Zenon Wiśniewski. Brakuje kandydatów ze strony Polskiego Stronnictwa Ludowego i Ligi Polskich Rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWiesławWoda">Nie brakuje, tylko nikt się nas o to nie pytał.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWiesławWoda">Zgłaszam panią poseł Krystynę Ozgę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarekKuchciński">Czy Liga Polskich Rodzin zgłasza swojego przedstawiciela? Nie. W takim razie podkomisja będzie 6-osobowa. Jeżeli nie będzie innych zgłoszeń, podkomisja składać się będzie z sześciu osób.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarekKuchciński">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła 6-osobowy skład podkomisji w wymienionym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła 6-osobowy skład podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o dokumentach paszportowych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMarekKuchciński">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku dziennego, a właściwie do dwóch kolejnych punktów – II i III, dotyczących powołania podkomisji nadzwyczajnych. Sprawy poselskiego projektu ustawy o służbie cywilnej i poselskiego projektu ustawy o państwowym zasobie kadrowym, obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych oraz o zmianie niektórych ustaw potraktujemy łącznie. Pierwsze czytanie obu projektów ustaw odbyło się w Sejmie. Wobec tego, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne, przystąpimy do powołania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełMarekKuchciński">Proponujemy, żeby podkomisja liczyła 9 członków, zgodnie z tradycyjnym podziałem – 3, 2, 1, 1, 1, a więc trzech przedstawicieli Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, dwóch Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska i po jednym z pozostałych klubów. Do tej pory otrzymaliśmy zgłoszenia następujących posłów. Ze strony Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, posłowie: Marek Kuchciński, Artur Górski, Małgorzata Sadurska. Ze strony Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, posłowie: Beata Sawicka i Damian Raczkowski. Ze strony Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej, poseł Stanisław Piosik i ze strony Klubu Parlamentarnego Samoobrona poseł Józef Stępkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaKrystynaOzga">Do prac z ramienia Polskiego Stronnictwa Ludowego proponuję pana posła Wiesława Wodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMarekKuchciński">Czy Liga Polskich Rodzin zgłasza swojego przedstawiciela do prac w podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWitoldBałażak">Tak, Witolda Bałażaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarekKuchciński">W tej chwili mamy już 9-osobowy skład podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMarekKuchciński">Pytam, czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji do rozpatrzenia dwóch projektów ustaw w takim składzie? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję w wymienionym składzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWiesławWoda">Panie przewodniczący, zanim rozpocznie działalność podkomisja, korzystając z obecności pana ministra Jana Pastwy chciałbym zapytać o dotychczasowe koszty poniesione z budżetu państwa na utworzenie i funkcjonowanie Służby Cywilnej. Mam na myśli funkcjonowanie Urzędu Służby Cywilnej od chwili jej powołania – szkolenia i dodatki dla członków korpusu Służby Cywilnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarekKuchciński">Panie ministrze, czy może pan w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SzefSłużbyCywilnejJanPastwa">Mogę spróbować głośno pomyśleć...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMarekKuchciński">W takim razie umówmy się w ten sposób, żeby odpowiedział pan na pytanie według wiedzy, jaką pan posiada na teraz, bo jeśli chodzi o lata poprzednie, trzeba by było sięgnąć do materiałów archiwalnych. Dlatego prosiłbym o informację ogólną, a jeżeli pan poseł ma takie życzenie, szczegółową informację pisemną.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SzefSłużbyCywilnejJanPastwa">Urząd Służby Cywilnej w ciągu 9 lat istnienia od 1997 r. kosztował rocznie około 10 mln zł. Na początku było więcej. Teraz jest poniżej 9 mln zł. Taki jest roczny koszt funkcjonowania Urzędu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SzefSłużbyCywilnejJanPastwa">Na szkolenia w Służbie Cywilnej wydaje się rocznie około 40 mln zł – dla 100 tys. członków korpusu Służby Cywilnej. Jeżeliby do tego dodać koszty funkcjonowania Rady Służby Cywilnej i środki wydawane na dodatki oraz środki pomocowe, to licząc 9 razy 50 mln zł otrzymamy kwotę około 500 mln zł. Taki jest koszt funkcjonowania Urzędu Służby Cywilnej od 1997 r., od chwili powołania i wejścia w życie pierwszej ustawy o Służbie Cywilnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMarekKuchciński">A jakie są koszty funkcjonowania samej Rady?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SzefSłużbyCywilnejJanPastwa">Rada Służby Cywilnej zatrudnia dwie osoby w sekretariacie w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Poza tym niektórzy członkowie Rady – większość stanowią parlamentarzyści, którzy nie otrzymują wynagrodzeń – otrzymują niewielkie wynagrodzenie. Nie sądzę, żeby to kosztowało więcej niż 1 mln zł rocznie. Wliczyłem to do 50 mln zł, razem ze środkami pomocowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMarekKuchciński">Czy pan poseł chciałby, żebyśmy pełną informację otrzymali w formie pisemnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełWiesławWoda">Gdyby pan minister był łaskaw, byłyby to interesujące dane. Ponieważ zazwyczaj przypadał mi obowiązek ustosunkowania się do budżetu Służby Cywilnej, dlatego chciałbym mieć orientację, czy ta praca miała sens.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMarekKuchciński">W takim razie poproszę pana ministra, szefa Służby Cywilnej, o taką informację od początku funkcjonowania Służby Cywilnej. Rozumiem, że mówimy o roku 1998.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SzefSłużbyCywilnejJanPastwa">Należałoby mówić o roku 1997, ponieważ pierwsza ustawa uchwalona w 1996 r. weszła w życie 1 stycznia 1997 r. i Urząd zaczął funkcjonować od 1 stycznia 1997 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełMarekKuchciński">W takim razie prosiłbym pana ministra o przekazanie do Komisji pisemnej informacji, którą przekażemy wszystkim posłom.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełMarekKuchciński">Zrealizowaliśmy pkt II i III porządku dziennego – powołaliśmy podkomisję nadzwyczajną, która zajmie się rozpatrzeniem poselskich projektów ustaw o służbie cywilnej oraz o państwowym zasobie kadrowym, obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych oraz o zmianie niektórych ustaw.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełMarekKuchciński">Przystępujemy do realizacji kolejnego punktu porządku dziennego – powołania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianach organizacyjnych niektórych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw, zwartych w druku nr 596. Informuję, że pierwsze czytanie odbyło się w Sejmie. Wobec tego, że nie zgłoszono pisemnego wniosku o wysłuchanie publiczne, przystąpimy do powołania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełMarekKuchciński">Jest propozycja, żeby podkomisja liczyła 9 członków. Do tej pory otrzymałem 5 zgłoszeń. Przeczytam nazwiska posłów, którzy zostali zgłoszeni. Są to posłowie: Stanisław Pięta, Wiesław Kilian i Edward Siarka – wszyscy z PiS-u, Stanisław Wziątek z SLD oraz Zenon Wiśniewski z Samoobrony.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PosełMarekKuchciński">Czy są inne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełWiesławWoda">W imieniu Klubu Parlamentarnego PSL zgłaszam panią poseł Krystynę Ozgę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełMarekKuchciński">Czy są inne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełGrzegorzDolniak">Zgłaszam posła Sebastiana Karpiniuka.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełMarekKuchciński">Czy są jeszcze inne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełWitoldBałażak">Witold Bałażak.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełSebastainKarpiniuk">Chcielibyśmy zaproponować pana posła Wojciecha Wilka.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekKuchciński">Zatem mamy 9-osobowy skład podkomisji. Więcej zgłoszeń nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełMarekKuchciński">W związku z tym pytam, czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji nadzwyczajnej w tym składzie? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję w zaproponowanym 9-osobowym składzie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełMarekKuchciński">Kolejnym punktem dzisiejszego porządku obrad jest uchwalenie dezyderatu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych skierowanego do Prezesa Rady Ministrów w sprawie funkcjonowania wschodniej granicy Unii Europejskiej na odcinku polsko-ukraińskim, który jest pokłosiem wyjazdowego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełMarekKuchciński">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w sprawie proponowanej treści dezyderatu? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PosełMarekKuchciński">Informuję, że to było drugie w tym roku wyjazdowe posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Pierwsze, nadzwyczajne, odbyło się w Katowicach w związku z tragicznym wydarzeniem – zawaleniem się hali – które wspólnie przeżywaliśmy. Zostało ono zwieńczone dezyderatem nr 1. Natomiast marcowo-kwietniowe posiedzenie Komisji, które odbyło się na pograniczu polsko-ukraińskim, zamknęlibyśmy dezyderatem nr 2, którego projekt mają państwo przed sobą. Wiem, że są zgłoszenia, żeby w drugim półroczu odbyło się posiedzenie Komisji w innej części Polski, w okolicy wewnętrznej granicy Unii Europejskiej – granicy polsko-niemieckiej lub polsko-czeskiej. Trwają ustalenia, w którym miejscu.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PosełMarekKuchciński">Czy są uwagi do treści zaproponowanego dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławWziątek">Nie mam wątpliwości do zasadności wystosowania dezyderatu. Uważam, że jest taka potrzeba. Natomiast zastanawiam się nad redakcją jednego zdania. W zdaniu zaczynającym się od wyrazów; „W związku z powyższym Sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych...” użyto sformułowania „zaspokojone wyzwania i potrzeby najbliższych lat”. Gdybyśmy zrezygnowali z wyrazu „wyzwania”, zdanie to by brzmiało: „W związku z powyższym sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kontynuowanie działań, w wyniku których zostaną zaspokojone potrzeby najbliższych lat, jakimi jest dobrze rozwinięta infrastruktura graniczna”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMarekKuchciński">Tak, pan poseł ma słuszność. Jestem autorem tego projektu i przyjmuję uwagę pana posła jako autopoprawkę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełMarekKuchciński">Czy są inne uwagi do projektu dezyderatu? Nie ma więcej uwag.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełMarekKuchciński">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja poprzez aklamację przyjęła treść dezyderatu nr 2 kierowanego do premiera. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat nr 2.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełMarekKuchciński">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełWiesławWoda">Panie przewodniczący, składałem wniosek, aby na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji minister administracji i spraw wewnętrznych przedstawił swoich zastępców oraz poinformował Komisję o zakresie obowiązków, które na nich spoczywają. Mówię o tym dlatego, że jako członek Komisji chciałbym wiedzieć – myślę, że mam do tego prawo – kto z kierownictwa resortu czym się zajmuje i ilu jest zastępców ministra, bo na ten temat krążą różne informacje. Nie wiem, czy jest siedmiu, czy ośmiu wiceministrów. Na każdym posiedzeniu pojawia się nowa osoba. Wczoraj zwróciłem się do jednego z panów obecnego na posiedzeniu Komisji, który powiedział mi – ależ ja już nie jestem wiceministrem. Ponieważ nie chciałbym się znajdować w takich sytuacjach, prosiłbym o wprowadzenie do porządku obrad informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji o swoich zastępcach i zakresie ich obowiązków.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMarekKuchciński">Pan poseł wyraził słuszną, porządkową uwagę. Myślę, że w porządku najbliższego posiedzenia Komisji, które będziemy musieli przeprowadzić dzień przed rozpoczęciem posiedzenia Sejmu, 11 lipca br. w godzinach popołudniowych – żeby wszyscy zdążyli przyjechać – znajdzie się taki punkt. Poprosimy pana ministra, żeby nam przedstawił aktualny skład kierownictwa cywilnego.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełMarekKuchciński">Czy dobrze zrozumiałem panie pośle, że chodzi panu o cywilne kierownictwo resortu? Czy może także o służby mundurowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełWiesławWoda">Nie, chodzi o ministra i jego zastępców.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełMarekKuchciński">Na zakończenie posiedzenia Komisji przypadł mi szczególny obowiązek. Dziś po raz ostatni uczestniczy w posiedzeniu szefowa naszego sekretariatu, pani Waleria Wojciechowska. Z tej okazji, w imieniu całej naszej Komisji, chciałbym pani Walerii złożyć serdeczne podziękowania za wsparcie, pomoc, szybką interwencję – nieraz pracowaliśmy w godzinach nocnych – i wyrozumiałość dla naszych ambitnych planów, które my, zwykli przecież ludzie, nie święci, mamy możliwość przeprowadzania, czasem błędnego. Dziękujemy pani za pracę i życzymy miłego odpoczynku i mile spędzonych następnych dni i dziesięcioleci. Życzymy pani sto lat. Wszystkiego najlepszego!</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzKomisjiWaleriaWojciechowska">Dziękuję państwu bardzo. Jestem wzruszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełWiesławWoda">Myślę, że jestem najstarszym stażem posłem w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Jest to moja trzecia kadencja. W pełni zgadzam się ze słowami pana przewodniczącego, bo pani Waleria – zawszę się tak do niej zwracałem – jest wzorem cnót urzędnika. Niezależnie od tego, kto był szefem Komisji, z każdym potrafiła się porozumieć. Jeśli zachowania posłów bywały różne – tak to nazwijmy – to pani Waleria w sposób kulturalny i dyskretny potrafiła o tym powiedzieć, co zawsze było dla nas korzystne. Kiedyś były przewodniczący na posiedzeniu Rady Służby Cywilnej powiedział – pani Waleria jest wzorem kandydata na urzędnika Służby Cywilnej, co w pełni potwierdzam. Wyrażam szacunek i podziękowanie dla pani Walerii od siebie i całego naszego zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełMarekKuchciński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>