text_structure.xml
67 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Przypomnę, że informacji na temat działań związanych z likwidacją skutków tegorocznej powodzi w obiektach sportowych mieliśmy wysłuchać na posiedzeniu w dniu 23 sierpnia br. Jednak ze względu na tok prac nad nowelizacją ustawy o grach liczbowych i zakładach wzajemnych musimy zająć się tą sprawą już dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Przypomnę, że Senat wniósł poprawkę do uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustawy. Tę poprawkę będziemy rozpatrywać dziś na posiedzeniu plenarnym. W tej sytuacji postanowiłem zwołać posiedzenie naszej Komisji w trybie pilnym. Chciałbym, żeby przedstawiciele Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu poinformowali nas o skutkach przyjęcia rozwiązań zaproponowanych przez Senat. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Przypomnę państwu, że rząd wystąpił z inicjatywą nowelizacji ustawy o grach liczbowych i zakładach wzajemnych. Nowelizacja dotyczyła jedynie możliwości uruchomienia środków zgromadzonych z dopłat do gier liczbowych w 1997 r., które do tej pory nie zostały wydane. W chwili obecnej jest to ponad 30 mln zł. Jest oczywiste, że środki te powinny zostać przeznaczone na usuwanie skutków powodzi z roku bieżącego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W trakcie prac nad projektem ustawy, które toczyły się w Komisji Finansów Publicznych, jeden z posłów zgłosił poprawkę. Zaproponował, żeby od 1 sierpnia do końca bieżącego roku z 20 proc. dopłat do gier liczbowych przekazać 35 proc. zebranych środków na usuwanie skutków powodzi. Poprawka przewidywała, że środki te zostaną przekazane do dyspozycji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Poprawka ta nie uzyskała poparcia w Sejmie. Ustawa została uchwalona w brzmieniu zaproponowanym przez rząd.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jednak w trakcie prac w Senacie rząd opowiedział się za przyjęciem tej poprawki. Senat zaproponował zmianę w brzmieniu, które przed chwilą przedstawiłem. Należy zaznaczyć, że przyjęcie tej poprawki spowoduje ubytek środków w kwocie ok. 50 mln zł. Brak tych środków oznaczać będzie niemożność zrealizowania przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu, a tym samym przez rząd, zapisów dotyczących inwestycji sportowych, zawartych w kontraktach regionalnych, które zostały podpisane z samorządami województw.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Nie będzie także możliwości zrealizowania przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu programu dotyczącego odbudowy obiektów sportowych, które zostały dotknięte skutkami powodzi. Mam przed sobą pismo prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu skierowane do prezesa Rady Ministrów Jerzego Buzka. Prezes Urzędu informuje w tym piśmie, jakie działania zamierza podjąć w ramach środka specjalnego, którym dysponuje. Wartość tych działań przekracza 50 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Środki mają być wykorzystane w sposób celowy. Zgodnie z obowiązującą ustawą zostaną przeznaczone na modernizację i remonty obiektów sportowych, sport dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych. Istnieje możliwość zmiany rozporządzenia ministra finansów w tej sprawie, dzięki czemu w sposób uproszczony można będzie dofinansować do 70 proc. kosztów napraw i remontów obiektów sportowych zalanych przez wodę. W niektórych przypadkach dofinansowanie mogłoby być nawet większe.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Warto zaznaczyć, że takie dofinansowanie powinno umożliwić przeprowadzenie wymaganych remontów w tych obiektach. Jednak będzie to możliwe pod warunkiem, że środki pozostające w dyspozycji Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu nie zostaną przeznaczone na inne cele.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Można z pewnością powiedzieć, że jeśli środki te zostaną przekazane do dyspozycji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, to na pewno nie zostaną przeznaczone na realizację tych zadań. Dowodem na to może być sytuacja z lat poprzednich. Środki nie zostały przeznaczone na remonty obiektów sportowych i nie zostały wykorzystane. Za chwilę przedstawiciele Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu szerzej omówią ten temat.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W związku z tym zwracam się do państwa z prośbą, żeby Komisja zajęła w tej sprawie stanowisko. Powinniśmy podjąć decyzję o tym, czy popierać będziemy realizację działań, które zostały przygotowane przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu. W takim przypadku członkowie Komisji powinni uzyskać poparcie dla tej koncepcji w swoich klubach.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chcę wyraźnie podkreślić, że rozumiemy trudną sytuację terenów dotkniętych powodzią. Chcielibyśmy - jako ludzie sportu - wpisać się w działania dotyczące usuwania skutków powodzi. Jeśli pozbawimy się środków pochodzących z dopłat do gier liczbowych, obiekty służące oświacie, w tym szkolne sale gimnastyczne i boiska, a także inne obiekty sportowe długo będą oczekiwać na odbudowę po powodzi.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeśli uda nam się obronić przyjęte przez Sejm rozwiązanie, w najbliższych 5–8 miesiącach obiekty te zostaną odbudowane. Sądzę, że powinno na to wystarczyć 50 mln zł. W razie potrzeby na ten cel będzie można przeznaczyć dodatkowe środki w przyszłym roku. Będzie to możliwe w ramach istniejących rozwiązań dotyczących uproszczenia procedury i zwiększenia wysokości dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu o przedstawienie informacji na temat podjętych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Już 24 lipca br. rozpoczęliśmy prace nad podjęciem działań, których celem było ulżenie ludziom dotkniętym klęską powodzi. Pierwszym, chociaż dość prostym działaniem było odciążenie rodzin powodzian poprzez zabranie wszystkich dzieci z zalanych terenów. Na realizację tego zadania potrzebne były środki. W tym celu musieliśmy zmienić program realizowany przez Departament Sportu Dzieci i Młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Zawiesiliśmy wykonywanie programu upowszechniania sportu w części dotyczącej wydawnictw i filmów. Uzyskane w ten sposób środki przeznaczyliśmy na pomoc bezpośrednią, która została udzielona bardzo szybko. Dzięki temu młodzież mogła kontynuować sportowe wakacje. Chcę podkreślić, że wakacje mają także inny charakter, o czym za chwilę powiem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Na mocy decyzji kierownictwa Urzędu podjęte zostały pierwsze działania, które dotyczyły organizacji wakacji sportowych dla dzieci z terenów objętych powodzią. Otrzymaliśmy bardzo dużo zgłoszeń z całej Polski o potrzebach w tym zakresie. Wiele zgłoszeń pochodziło od fundacji i samorządów. W pierwszej kolejności rozpatrywaliśmy zgłoszenia samorządów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Poprzez Szkolny Związek Sportowy i wojewódzkie stowarzyszenia zebraliśmy informacje o dzieciach, które należałoby wysłać na wakacje z województw: pomorskiego, małopolskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i lubelskiego. Ostatnio doszły także zgłoszenia z województwa łódzkiego. Przyznam, że wcześniej nie wiedziałem o tym, że w wyniku powodzi poszkodowanych zostało także kilka gmin w województwie łódzkim.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Do dziś programem sportowych wakacji objęto łącznie 1126 osób. Wakacje zakończą się 31 sierpnia br. Chcieliśmy, żeby dzieci były na wakacjach jak najdłużej. Początkowo organizowaliśmy zgrupowania sportowe dla młodzieży gimnazjalnej. Uznaliśmy, że młodzież starszą w wieku 16–18 lat należy pozostawić w domu, żeby pomagała rodzicom. W tej chwili akcja obejmuje także dzieci młodsze. Rodzice z terenów objętych powodzią proszą o zabranie tych dzieci na wakacje.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Na naszych zgrupowaniach realizowane są programy, upowszechniające sport. Wszędzie stworzyliśmy warunki do nauki pływania. Wszystkie dzieci zostają poddane sprawdzianowi w tym zakresie. Dzieci, które nie umieją pływać, kierowane są na naukę pływania. Wszystkie dzieci uczone są zachowania się w warunkach ekstremalnych. W województwach, w których odbywają się zgrupowania, do instruktażu młodzieży włączone zostały GOPR i WOPR.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Początkowo mieliśmy zamiar, żeby do organizacji zgrupowań wykorzystać ośrodki COS. Okazało się jednak, że nasze ośrodki są w tej chwili przeciążone, gdyż odbywają się w nich inne zgrupowania sportowe. Mogły nam zaoferować najwyżej 20–30 miejsc, co nam nie odpowiadało. W związku z tym zlokalizowaliśmy nasze zgrupowania w dobrych ośrodkach Szkolnego Związku Sportowego lub w innych ośrodkach wskazanych przez stowarzyszenia wojewódzkie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Ostatnio władze Debrzna w województwie kujawsko-pomorskim chciały przyjąć na wakacje młodzież z województwa małopolskiego. Okazało się jednak, że na tym terenie nie ma już młodzieży, która mogłaby wyjechać na wakacje. Wszyscy wyjechali już na zgrupowania. W tej chwili trudno jest mówić o pełnych kosztach tych działań. Mogę powiedzieć, że realizowane działania kosztują w tej chwili ok. 2 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Podejmujemy także inne działania. Chcemy przygotować podstawowe wyposażenie sportowe dla wyremontowanych sal, hal i innych obiektów sportowych w szkołach. Działanie to zostanie podjęte nieco później. W celu realizacji tego zamiaru będziemy musieli ograniczyć realizowany w tej chwili program sprzętowy. Wstrzymane zostały wydatki związków sportowych, które do tej pory nie uporały się z przetargami. Chcemy szybko pomóc tym szkołom, które zostały zniszczone.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Chcemy także wyposażyć wszystkie dzieci z gimnazjów w sprzęt osobisty do wychowania fizycznego. Niestety, ale tymi działaniami możemy objąć tylko tę grupę młodzieży. Chcemy, żeby każdy uczeń otrzymał sprzęt sportowy, łącznie z butami. Te wszystkie działania są już realizowane. Podjęliśmy je szybko. Wszyscy są z tego zadowoleni. Atmosfera wokół tych działań jest bardzo życzliwa.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Znacznie poważniejszym zadaniem będzie odbudowa zniszczonych przez powódź obiektów sportowych. Realizacja tego zadania wymagać będzie znacznych środków. Mówię o odbudowie zniszczonych przez powódź obiektów. Sytuacja jest katastrofalna. Osobiście zwiedziłem okolice Sandomierza oraz gminy w powiecie nowosądeckim. Byłem także w okolicach Gdańska. W tych rejonach obiekty wyglądają strasznie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">W tej chwili zbieramy informacje od samorządów. Wpływają do nas informacje na temat zniszczeń. Szacowanie strat nie zostało jeszcze zakończone. Np. w województwie małopolskim zniszczeniu uległo kilkadziesiąt obiektów. Najczęściej dochodziło do zalania płyty obiektu lub do zalania podłóg. W niektórych obiektach dochodziło także do zniszczenia ścian nośnych, a nawet stropów. Takie obiekty wymagać będą przeprowadzenia generalnych remontów.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Wnioski w tych sprawach wpływają do nas bezpośrednio od województw. Zgłaszają się do nas również powiaty, co powoduje, że skala szkód znacznie się rozszerza. Według wstępnego szacunku na dziś, szkody w województwie małopolskim wyniosły 4 mln zł. Trudna sytuacja jest także w województwie świętokrzyskim. W tym województwie nie można dokonać oceny strat, gdyż w wielu miejscach jest jeszcze woda. Zgłoszono do nas jedynie informację, w jakich gminach wystąpiła powódź i jakiego rodzaju obiekty zostały zalane.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">W tym roku powódź wystąpiła przede wszystkim w dorzeczu Wisły. Należy jednak pamiętać o tym, że także Odra spowodowała pewne straty w województwie dolnośląskim. Opady deszczu zniszczyły skocznię „Orlinek” w Karpaczu. W tej chwili nie ma tam nawet jak dojechać. Stoi jedynie szkielet skoczni. Trzeba będzie ją naprawić.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Straty w województwie pomorskim szacowane są do tej pory na ok. 3 mln zł. Podkreślę, że także w tym województwie szacowanie strat nie zostało jeszcze zakończone. Nie będę omawiać sytuacji we wszystkich województwach. Ze wstępnych obliczeń wynika, że na pokrycie wszystkich strat może nie starczyć nawet 45 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WiceprezesUrzęduKulturyFizycznejiSportuTadeuszWróblewski">Na mocy decyzji prezesa Urzędu powołany został zespół, w skład którego weszły osoby dobrze znające problemy inwestycyjne i sportowe. Zespół ten pracuje już nad przygotowaniem koncepcji udzielenia jak najszybszej pomocy ofiarom powodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Z informacji wynika również, że prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu wystąpi do ministra finansów o zmianę rozporządzenia umożliwiającego dofinansowanie inwestycji. Zmiana ma polegać na umożliwieniu przekazywania środków finansowych na te cele do wysokości 70 proc. inwestycji. Można się zastanawiać, dlaczego dofinansowanie nie będzie większe. Zgodnie z propozycją Urzędu do środków własnych będzie można zaliczać także środki pochodzące od ubezpieczycieli.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W przypadku, gdy w kwocie 30 proc. środków własnych mieścić się będą także kwoty odszkodowań od firm ubezpieczeniowych, udział środków samorządów i innych właścicieli obiektów sportowych w odbudowie tych obiektów byłby śladowy. Przypomnę, że właścicielami obiektów mogą być stowarzyszenia, a nawet osoby fizyczne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zaprezentowany przez Urząd program może być sprawnie realizowany, jeśli w dyspozycji Urzędu pozostaną środki z dopłat do gier liczbowych. Program ten może zostać zrealizowany sprawnie i przynieść wiele korzyści, podobnie jak stało się w 1997 r. Na początku obecnej kadencji Sejmu wiele obiektów sportowych nie było odbudowanych po powodzi z 1997 r. Jednak dzięki temu instrumentowi udało się to zrobić.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeśli nie będzie takich możliwości, zachwiany zostanie program, który już w tej chwili jest realizowany. Powstanie konieczność przesunięcia realizacji tego programu na następne lata. Urząd nie będzie miał instrumentów do realizacji inwestycji związanych z usuwaniem szkód po powodzi.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W tej sytuacji chciałbym przedstawić państwu następującą propozycję. Chciałbym, żeby Komisja upoważniła prezydium do przygotowania dezyderatu skierowanego do ministra finansów. W dezyderacie chcielibyśmy poprzeć wniosek prezesa Urzędu, dotyczący zmiany rozporządzenia ministra finansów. Należałoby także zwrócić się do prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu z prośbą, żeby do środków własnych inwestora zaliczane były środki pochodzące od ubezpieczyciela.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałbym także prosić członków Komisji o to, żeby przedstawili w swoich klubach działania, które zamierza realizować Urząd Kultury Fizycznej i Sportu w celu likwidacji skutków powodzi w szeroko rozumianych obiektach oświatowych i sportowych. Należy także pamiętać o prowadzonych przez Urząd działaniach socjalnych i społecznych, związanych ze sportowymi wakacjami oraz tzw. wyprawką sportową dla szkół i uczniów.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się na temat proponowanego stanowiska Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławPaszczyk">W pełni popieram propozycje przedstawione przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu. Opowiadam się za podtrzymaniem stanowiska, które Komisja przedstawiła Sejmowi przy nowelizacji ustawy o grach liczbowych i zakładach wzajemnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławPaszczyk">Mogę stwierdzić, że dzięki rozwiązaniom, które zostały wprowadzone 4 lata temu, bez większych problemów wyremontowane zostały wszystkie obiekty sportowe dotknięte powodzią. Było to możliwe jedynie dzięki temu, że Urząd dysponował środkami z dopłat do gier liczbowych. Obiektom sportowym dość szybko umożliwiono normalne funkcjonowanie. Można powiedzieć, że żaden zniszczony obiekt nie został bez pomocy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławPaszczyk">Uważam, że to rozwiązanie daje szansę na w miarę szybkie usunięcie skutków powodzi z bieżącego roku. Nie będzie jednak żadnej możliwości zrealizowania przyjętych programów, jeśli środki zostaną przekazane do dyspozycji premiera. Chcę przypomnieć, że do na koncie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów znajduje się 12,5 mln zł. Środki te zostały zgromadzone w 1997 r. i do tej pory nie zostały wykorzystane. Uważam, że stało się tak dlatego, iż nie miały one gospodarza.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełStanisławPaszczyk">Urząd Kultury Fizycznej i Sportu podjął pierwsze działania już w dniu 24 lipca br., dając dowód swojej wrażliwości na powstałe problemy. Jeśli środki zostaną odebrane Urzędowi i przekazane do wspólnego zagospodarowania, obiekty sportowe znajdą się w grupie obiektów, które nie zostaną wyremontowane w pierwszej kolejności. Środki zostaną przeznaczone na inne cele. Może zdarzyć się, że powtórzy się sytuacja sprzed czterech lat i środki nie zostaną wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełStanisławPaszczyk">W spadku po poprzedniej powodzi pozostało 12,5 mln zł. Rząd może wykorzystać te środki do rozwiązania problemów związanych z tegoroczną powodzią. Doświadczenia z 1997 r. wskazują, że remonty obiektów sportowych powinny być traktowane w sposób strategiczny. Nie można już w tej chwili żądać od samorządów, żeby znalazły 30 proc. własnych środków na remonty. Zanim je zgromadzą upłynie pół roku. Remonty należy przeprowadzić jak najszybciej, żeby można było ponownie korzystać z tych obiektów.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełStanisławPaszczyk">Nie jestem przygotowany do sformułowania konkretnego wniosku w tej sprawie. Wszystko będzie zależało od decyzji ministra finansów. Uważam, że Komisja powinna wystąpić z wnioskiem o zaliczenie remontów obiektów sportowych do zadań strategicznych. W takim przypadku powinna być możliwość dofinansowania inwestycji na poziomie 95 proc. ich wartości. Jeśli obiekty sportowe nie zostaną uporządkowane w ciągu kilku najbliższych miesięcy, w zimie ulegną zniszczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Nie można dopuścić do tego, żeby jakikolwiek rząd - bez względu na wagę motywów - sięgał po pieniądze pochodzące z wpływów Totalizatora Sportowego. Wielokrotnie mówiliśmy o tym przy rozpatrywaniu projektów budżetu na kolejne lata. Uważam, że planowane przez Urząd działania są racjonalne, w związku z czym należy je poprzeć. Pieniądze przeznaczone na pomoc dla powodzian spowodują określone skutki.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Nie możemy jednak zgodzić się na łamanie przyjętych zasad dysponowania tymi środkami. Jeśli tak się stanie, rząd będzie mógł sięgać po te środki z różnych powodów. Jeśli przyjęte zostanie rozwiązanie, które umożliwia wykorzystywanie środka specjalnego do zaspokojenia innych potrzeb, każdy rząd będzie wykorzystywał środek specjalny w taki sposób, jak będzie mu wygodnie. W takiej sytuacji środki będzie można wykorzystać na dofinansowanie szkół lub chórów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Uważam, że te zamiary są bardzo niebezpieczne. Nie możemy się zgodzić ze stanowiskiem Senatu w tej sprawie. Po raz kolejny okazuje się, że społeczeństwo znacznie lepiej rozumie potrzeby sportu niż politycy. Łatwo jest zabrać komuś środki, żeby załatać pilne potrzeby. Uważam, że pomysł ten jest groźny także w wymiarze zaufania społeczeństwa. W tej chwili nie ma zgody osób, które dokonują tych wpłat na inne wykorzystanie tych środków.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Uważam, że takie działanie odbywałoby się wbrew woli społeczeństwa. Każdy, kto gra w totolotka wie, że część jego pieniędzy jest przeznaczona na środek specjalny, z którego budowane są obiekty sportowe. Uważam, że rząd i Sejm nie mają prawa sięgać do tych pieniędzy. Są to pieniądze, które gracze dobrowolnie wpłacają na określony cel. Nikt nie ma prawa, żeby sięgać po te środki w celu zaspokojenia innych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Można zaproponować graczom, żeby dopłacali dodatkowe 10 proc. z przeznaczeniem na realizację konkretnych działań. Takie rozwiązanie będzie uczciwe, jeśli ludzie wyrażą na to zgodę. Wykorzystanie środków bez zgody ludzi jest po prostu nieuczciwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZygmuntRatman">Dziś omawiamy niezwykle ważny i trudny temat. Chcę przypomnieć, że Sejm podjął już w tej sprawie decyzje. Senat spojrzał na ten problem nieco inaczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chcę przypomnieć, że Sejm nie wyraził zgody na tę propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZygmuntRatman">To prawda. Popieram stanowisko przedstawione przez posła Stanisława Paszczyka. Po powodzi samorządy będą musiały się zająć nie tylko odbudową obiektów sportowych. Spadnie na nie także obowiązek odbudowy obiektów wodociągowych i kanalizacyjnych, innych obiektów komunalnych, a także dróg i mostów. Wydaje się, że w szczególnych przypadkach prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu powinien mieć możliwość podejmowania indywidualnych decyzji po dokładnym rozpoznaniu sytuacji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełZygmuntRatman">Nie wszystkie gminy zostały dotknięte klęską powodzi w jednakowym stopniu. Należy przyjąć zasadę, że pomoc udzielana będzie do wysokości 70 proc. wartości inwestycji. Powinniśmy jednak stworzyć furtkę, która umożliwiać będzie zwiększenie dotacji w szczególnych przypadkach. Na pewno są takie gminy, które nie będą miały żadnych możliwości zebrania środków własnych po powodzi. Na pewno władze gminy nie wezmą się za remont obiektu sportowego, jeśli w wyniku powodzi został zniszczony wodociąg.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełZygmuntRatman">Najważniejszym zadaniem gmin będzie zaopatrzenie ludzi w wodę do normalnej konsumpcji, a także do produkcji rolnej. Popieram pomysł uchwalenia dezyderatu. Proponuję, żebyśmy w dezyderacie zwrócili uwagę na możliwość zwiększenia dotacji w szczególnych przypadkach. Popieram także wnioski, które zgłoszono w trakcie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Sądzę, że za chwilę podejmiemy w tej sprawie decyzję. Proponowano, żeby dofinansowanie mogło sięgać do 95% wartości inwestycji. Każdy przypadek będzie rozpatrywany przez radę inwestycyjną lub bank. Uważam, że należy jednak pozostawić wymóg zgromadzenia środków własnych, choćby na poziomie 5 proc. wartości inwestycji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chodzi o to, żeby środki uzyskane z ubezpieczenia zostały w całości przeznaczone na odtworzenie obiektu. Nie może być tak, że dofinansowanie stanowić będzie 95 proc. wartości inwestycji, gdy wypłacone zostanie odszkodowanie w wysokości ok. 30 proc. zniszczonego obiektu. Nie chcielibyśmy, żeby na tej operacji ktoś mógł zarobić.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Moglibyśmy przyjąć, że dofinansowanie będzie mogło stanowić do 95 proc. kosztów inwestycji, jednak pod warunkiem, że w kosztach inwestycji uwzględnione zostaną środki z ubezpieczenia. Wtedy okaże się, że w wielu przypadkach kwota dofinansowania będzie niższa niż 95 proc.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełKarolŁużniak">Ja także chciałem zwrócić uwagę na to, że dofinansowanie inwestycji nie powinno pójść zbyt daleko. Przypomnę propozycję, którą zgłaszałem już wcześniej wraz z innymi posłami. Może należałoby wprowadzić ją do dezyderatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełKarolŁużniak">Wyraźnie widać, że niezbędne są nadzwyczajne środki do usuwania skutków kataklizmów. Kataklizm z 1997 r. powtórzył się po czterech latach. Prognozy meteorologów wskazują, że w 2004 r. może nas dotknąć jeszcze bardziej tragiczny w skutkach kataklizm. Wynika to nie tylko z tego, że obiekty melioracyjne są niedoinwestowane, ale także z tego, że zmienia się klimat.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełKarolŁużniak">Uważam, że Komisja powinna wystąpić z wnioskiem o to, żeby Totalizator Sportowy - jako państwowy monopolista - uruchomił nową grę. W tej chwili nie mam konkretnego pomysłu, dotyczącego tej gry. Słyszałem np. o zakusach PML i prywatnych inwestorów na uruchomienie gier telewizyjnych. Sądzę, że powinniśmy zainteresować się tą sprawą. Należałoby uruchomić nową grę, z której dochód byłby kierowany na fundusz przeznaczony na usuwanie skutków katastrof.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełKarolŁużniak">Środki z tego funduszu byłyby wykorzystywane na usuwanie skutków suszy, huraganów, obsunięć ziemi lub powodzi. Trzeba pamiętać o tym, że ostatnio kataklizmy pojawiają się masowo. Na pewno byłoby lepiej, gdyby nie było takich zdarzeń. Jestem jednak przekonany, że utworzenie takiego funduszu jest niezbędne. Dzięki temu bez problemów można będzie zaspokajać bieżące potrzeby związane z usuwaniem skutków kataklizmów.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełKarolŁużniak">Z tego funduszu można będzie także dofinansowywać inwestycje, które chronić nas będą przed kataklizmami, szczególnie w okresach, gdy nie będą one występowały. Uważam, że Komisja powinna podjąć taką inicjatywę. Totalizator Sportowy powinien uruchomić nową grę, z której dochody przeznaczone będą na fundusz usuwania skutków katastrof. Nie chodzi wyłącznie o usuwanie skutków powodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Wydaje się, że warto podjąć ten wniosek. W tym przypadku mógłby funkcjonować podobny mechanizm, jak w chwili obecnej. Może to być dopłata do nowych gier liczbowych prowadzonych przez Totalizatora Sportowego lub inne instytucje. Dopłata może obejmować telegry, o których ostatnio wiele się mówi. W ich cenie może być zawarta dopłata na usuwanie skutków katastrof. Środki na ten cel mogą być gromadzone systematycznie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełPawełJankiewicz">Uważam, że propozycje przedstawione przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu są racjonalne z gospodarczego i prawnego punktu widzenia. Propozycje te nie powodują potrzeby zmiany ustaw. Zapewniają one możliwość realizacji celów i zadań państwa związanych z dbałością o kulturę fizyczną. Propozycja Urzędu pozwala na przegrupowanie środków i skierowanie ich na zaspokojenie potrzeb związanych z usuwaniem skutków powodzi. Uważam, że taki sposób działania jest najbardziej racjonalny. Do racjonalnych rozwiązań nie można zaliczyć natomiast zmian w ustawie budżetowej lub uchwalania nowej ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełPawełJankiewicz">Chciałbym przedstawić propozycję, która uwzględnia przedsięwzięcia prowadzone przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu oraz wypowiedź posła Stanisława Paszczyka. Należałoby przyjąć zasadę dofinansowania remontu obiektów sportowych do kwoty 70 proc. wartości inwestycji. W szczególnych przypadkach, zwłaszcza tam, gdzie niewystarczające będą środki od ubezpieczycieli, powinna istnieć możliwość dofinansowania inwestycji do 95 proc. jej wartości. Byłby to wyjątek od zasady ogólnej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełPawełJankiewicz">Uważam, że takie rozwiązanie byłoby racjonalne pod względem gospodarczym i finansowym. Biorąc pod uwagę odszkodowania można będzie określić wartość dofinansowania potrzebnego do przeprowadzenia remontu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławKopeć">Ja także popieram propozycje dotyczące sposobu postępowania. Chciałbym jednak zadać pytanie prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. W przekazanej Komisji informacji napisano: „W roku 2001 budżet UKFiS zamyka się kwotą 162 mln zł (zapowiedziano zmniejszenie o ok. 10 mln)”. Czy zmniejszenie wydatków budżetowych Urzędu jest już faktem? Czy jest to tylko zapowiedź? Kogo dotknie ewentualne zmniejszenie wydatków Urzędu?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełStanisławKopeć">Rozumiem, że moja uwaga nie ma żadnego związku z powodzią. W tym przypadku problem dotyczy trudności budżetowych i generalnych cięć w wydatkach. O jaki procent zostanie zmniejszony budżet Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełStanisławKopeć">Będę popierał wnioski, które zostały zgłoszone w trakcie dyskusji. Przyznam, że za najlepsze uważam rozwiązanie zaproponowane przez posła Pawła Jankiewicza. Ogólna zasada powinna mówić o dofinansowaniu do 70 proc. wartości inwestycji. Jedynie w szczególnych przypadkach dofinansowanie mogłoby sięgać 95 proc. wartości inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Ja także popieram tę propozycję. Uważam, że nikt nie powinien w poważny sposób traktować wniosku dotyczącego przeznaczenia środków z dopłat do gier liczbowych i loterii na usuwanie skutków kataklizmów i zmian klimatycznych. Jest to zbyt poważny problem. Nie można uzależniać usuwania skutków wichury lub trzęsienia ziemi od tego, czy Polacy będą chcieli uprawiać hazard. Uważam, że takie rozwiązanie nie jest poważne.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełMaciejJankowskiniez">Na pewno rząd powinien mieć świadomość, że wszystko wskazuje na to, iż zmiany klimatyczne będą powodować coraz większe szkody. Środki na usuwanie tych szkód muszą być zaplanowane w budżecie państwa. Nie można planować, że środki na ten cel pochodzić będą z dopłat do nowych gier hazardowych. Nie wiadomo przecież, czy takie gry się przyjmą.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Podzielając tę filozofię możemy wskazać rządowi, że w pakiecie podejmowanych działań można uwzględnić również kumulowanie środków na te cele. Jest oczywiste, że konkretne rozwiązania będą podejmowane przez stronę rządową.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proponuję, żeby Komisja poparła działania Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu w zakresie usuwania skutków powodzi, organizacji sportowych wakacji oraz przygotowania wyprawki sportowej dla młodzieży. Uważam, że Komisja powinna wystąpić do ministra finansów o nowelizację rozporządzenia w sposób zaproponowany przez posła Pawła Jankiewicza.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zmiana rozporządzenia powinna umożliwiać dofinansowanie odbudowy obiektów sportowych na poziomie 70 proc. kosztów inwestycji. W szczególnych przypadkach, gdy kwota ubezpieczenia nie będzie pokrywać w całości kosztów remontu, powinna istnieć możliwość dofinansowania na poziomie 95 proc.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zwracam jednak uwagę, że uchwalenie takiego dezyderatu będzie miało sens jedynie wtedy, jeśli Sejm podtrzyma swoje dotychczasowe stanowisko i odrzuci poprawkę Senatu. Jeśli poprawka Senatu zostanie przyjęta, nie będzie sensu wysyłania takiego dezyderatu. W takim przypadku nie będzie już środków, o których mówimy w dezyderacie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem tej propozycji? Stwierdzam, że propozycja została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane przez posła Stanisława Kopcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiceprezesTadeuszWróblewski">Jest prawdą, że sprawa ta nie dotyczy powodzi. Jednak taka informacja jest państwu na pewno potrzebna. Otrzymaliśmy od Ministerstwa Finansów informację, w której napisano, że nasz budżet nie zostanie wykonany na kwotę 10,5 mln zł, co stanowi 6,4 proc. naszych wydatków. Nie będę w tej chwili narzekać, gdyż nic to nie da.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiceprezesTadeuszWróblewski">Przez dwa tygodnie pracowaliśmy nad rekonstrukcją naszych wydatków przy udziale dyrektorów departamentów, które korzystają ze środków budżetowych. Zmniejszenie naszych wydatków grozi całkowitym załamaniem programu Ateny dla dyscyplin olimpijskich od września. Istnieje zagrożenie, że ten program nie będzie realizowany. Praktycznie pozostaną nam środki, które wystarczą jedynie na badania lekarskie. Uważamy, że jest to priorytet.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WiceprezesTadeuszWróblewski">Krótko mogę powiedzieć, że pieniędzy nie wystarczy nam na nic. Martwię się w tej chwili strukturą związków sportowych, którą ktoś musi obsługiwać. Departament Sportu Powszechnego będzie musiał zmniejszyć swoje wydatki o 2 mln zł. W czwartym, kwartale zmniejszą się wydatki na Ludowe Zespoły Sportowe, Zarząd Główny AZS i inne organizacje, które realizują w tej chwili programy sportu powszechnego. Jest to wielka bolączka.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WiceprezesTadeuszWróblewski">Chcę państwa poinformować, że w ograniczony sposób realizowany będzie program przygotowań do olimpiady zimowej. Nie będzie realizowany na takim poziomie, jak do tej pory. Uznaliśmy, że jest to priorytet, w związku z czym nie można znacząco zmniejszyć zaplanowanych na ten cel wydatków. Ich ograniczenie oznaczałoby, że wszystkie wcześniejsze wydatki na ten program zostałyby stracone.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WiceprezesTadeuszWróblewski">Sytuacja jest bardzo trudna. Na następnym posiedzeniu sztabu olimpijskiego przedstawimy ten problem w kontekście proponowanych rozwiązań. Będziemy zastanawiać się nad tym, co zrobić, żeby kadra olimpijska mogła zrealizować założony program.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławKopeć">Z pana wypowiedzi zrozumiałem, że zmniejszenie wydatków o tę kwotę jest już faktem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiceprezesTadeuszWróblewski">Spodziewamy się, że zmniejszenie wydatków może być jeszcze większe.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławPaszczyk">Możemy pochwalić stanowisko kierownictwa Urzędu w sprawie nowelizacji ustawy. Jednak nagannie należy ocenić starania o to, żeby w najbliższej przyszłości wybudować trzy hale sportowe. W odległości kilku kilometrów od hali „Oliwii” ma być wybudowana nowa hala, która ma mieścić 10 tys. widzów. Nowa hala ma być także wybudowana we Wrocławiu, chociaż w tej chwili nie można zapełnić Hali Ludowej. Planowana jest także budowa nowej hali w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełStanisławPaszczyk">W roku bieżącym Urząd ma do dyspozycji znacznie mniej pieniędzy niż w roku ubiegłym. Teraz dowiadujemy się, że wydatki będą mniejsze niż planowano. Już wiadomo, że w przyszłym roku będzie jeszcze mniej pieniędzy, niż w roku bieżącym. Uważam, że w tej chwili uznanie budowy tych hal za strategiczne zadanie Urzędu jest karygodne. Na budowę każdej z tych hal trzeba przeznaczyć ok. 50 mln zł. Proszę, żeby pan przewodniczący oraz osoby, które są w radzie programowej podjęły działania, których celem będzie powstrzymanie tych planów. Nie można dopuścić do tego, żeby zostały podpisane umowy. Oznaczać to będzie ruinę całego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Członkowie rady programowej biorą udział w posiedzeniu Komisji. Są nimi nie tylko posłowie, ale także przedstawiciele Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Każdy z nich mógł usłyszeć ten apel.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W tej chwili sytuacja ulega zmianie. Nie wiemy jeszcze, czy zostanie przyjęta poprawka Senatu. Konieczne jest podjęcie działań związanych z usuwaniem skutków powodzi. Kierownictwo Urzędu będzie musiało przedstawić Komisji plany dotyczące swoich działań i wygospodarowania na ten cel odpowiednich środków.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Wielokrotnie zwracano uwagę na to, że obrona środka specjalnego Urzędu jest konieczna ze względu na zawarte kontrakty regionalne. W tej sytuacji jedyny możliwy manewr polega na odłożeniu realizacji tych kontraktów na później. Środki z tzw. inwestycji strategicznych powinny być przekazane na odtworzenie obiektów sportowych, które ucierpiały w wyniku powodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Chciałabym uzupełnić odpowiedź na pytanie o zmniejszenia wydatków budżetowych. Sprawa nie została w tej chwili przesądzona. W wyniku nowelizacji ustawy budżetowej przyjęto, że deficyt zostanie zwiększony o 8,6 mld zł. Z przeprowadzonych symulacji wynika, że wzrost deficytu do 13 mld zł nie spowoduje konieczności zmniejszenia wydatków w budżetach poszczególnych resortów.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Sytuacja będzie zależeć przede wszystkim od napływu dochodów. Nie będę szczegółowo omawiała tych problemów. Jeśli uda się utrzymać deficyt budżetowy na poziomie nie przekraczającym 13 mld zł, wydatki resortów nie będą zmniejszane. Nie można w tej chwili mówić, że zmniejszenia wydatków są już przesądzone. Może okazać się, że zmniejszenie wydatków Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu będzie mniejsze niż 10,5 mln zł. Może się również zdarzyć, że w drastycznej sytuacji zmniejszenie to będzie znacznie większe.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Ministerstwo Finansów przesłało do dysponentów poszczególnych części budżetów zalecenia dotyczące weryfikacji planowanych wydatków i wprowadzenia do planu wydatków pewnych ograniczeń. Nie mówimy jednak o zmniejszeniu wydatków lecz niektórych tytułów. Uważamy, że niektóre wydatki można ograniczyć. Nie wszystkie środki budżetowe Urząd Kultury Fizycznej i Sportu przeznacza na swoje potrzeby. Część środków trafia do dysponentów niższych szczebli.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">W takiej sytuacji może powstać możliwość ograniczenia niektórych wynagrodzeń lub wydatków biurowych. Uważamy, że nawet drobne oszczędności będą bardzo pożyteczne. Nie podjęto jednak do tej pory decyzji o zmniejszeniu wydatków budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Uważam, że poinformowanie dysponentów budżetowych o tym, że możliwe jest zmniejszenie ich wydatków jest uzasadnione. Lepiej, żeby wiedzieli o tym już w tej chwili. Przecież muszą oni podjąć decyzje dotyczące ograniczenia swojej działalności i przeniesienia niektórych wydatków na następny rok. Jednak w przypadku wielu partnerów społecznych nie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełPawełJankiewicz">Chciałbym zadać pytanie przedstawicielce Ministerstwa Finansów. Nie jestem finansistą ani matematykiem. Nowelizacja ustawy budżetowej nie obejmowała wydatków. Wydatki pozostały na poziomie określonym w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełPawełJankiewicz">W tej sytuacji planowane wydatki poszczególnych resortów nie zostały zmniejszone. Przy nowelizacji budżetu Sejm wyraził jedynie zgodę na powiększenie deficytu budżetowego. Oznacza to, że wydatki budżetowe będą finansowane z innych źródeł niż podatki. Takim źródłem mogą być np. pożyczki. Jakie są podstawy dokonania cięć budżetowych przez ministra finansów, jeśli wydatki budżetowe nie zostały zmniejszone przy nowelizacji budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Mówiłam już o tym, że wszystko będzie zależało od dochodów państwa. Jeśli zwiększą się wpływy, nie będzie potrzeby zmniejszania wydatków. Jest to możliwe, jeśli nastąpią pewne ograniczenia wydatków. Warto pamiętać o dużych wydatkach, które budżet musi ponieść. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych musi przekazać środki do otwartych funduszy emerytalnych. Uważamy, że w tych wydatkach mogą nastąpić pewne oszczędności.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Deficyt budżetu został zwiększony, co pozwala pozostawić w tej chwili wydatki na zaplanowanym poziomie. Dzięki zwiększeniu deficytu wydatki zaczynają się bilansować. Dopiero kiedy deficyt przekroczy kwotę 13 mld zł, trzeba będzie podjąć decyzję o ograniczeniu wydatków. Przewidujemy, że w wydatkach mogą nastąpić pewne oszczędności.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Postaram się państwu wyjaśnić tę sprawę. Istnieją tzw. oszczędności naturalne. Zazwyczaj nie w pełni wykorzystywane są środki, które były planowane w rezerwach celowych. W tej chwili środki z rezerw celowych zostały wykorzystane na poziomie 4,7 mld zł. Przypomnę, że w rezerwach celowych zaplanowano ponad 8 mld zł. Szacujemy, że część środków z rezerw celowych zostanie wykorzystana. Szacuje się, że będzie to dodatkowo ok. 1,7 mld zł. Pozostałe w rezerwach środki stanowić będą oszczędność, jeśli dana rezerwa nie zostanie w pełni rozdysponowana.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Oznacza to, że wydatki zaplanowane w budżetach poszczególnych dysponentów nie będą ograniczone w znacznym stopniu. Wykorzystanie tych środków spowoduje, że ograniczenia będą mniejsze. Zmniejszenie wydatków poszczególnych resortów, nastąpi dopiero wtedy gdy deficyt przekroczy pewien pułap.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Informacje na ten temat zostały przekazane Komisji Finansów Publicznych. Rząd zobowiązał się do tego, że co miesiąc będzie przedstawiał Komisji Finansów Publicznych informację z monitoringu dochodów i wydatków budżetowych. Już w tej chwili zamrożone zostały decyzje o wydawaniu środków z rezerw celowych. Utworzono specjalny zespół międzyresortowy, który co miesiąc będzie przedstawiał informację o możliwości wydatkowania środków z rezerw celowych.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Chodzi o to, żeby poziom tych wydatków nie spowodował dalszych perturbacji. O wszystkich podejmowanych działaniach informowana będzie Komisja Finansów Publicznych. Rząd będzie starał się o to, żeby informacje te były jak najszersze. Będzie także dążył do tego, żeby ograniczenia w wydatkach poszczególnych resortów były jak najmniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławKopeć">Kiedy rząd przedstawi pierwszą taką informację? Czy będzie to za miesiąc, czy za dwa miesiące? Nie jest to zbyt wygodna sytuacja dla dysponentów, którzy realizują budżet.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Pierwsza informacja powinna być przekazana we wrześniu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Należy pamiętać o tym, że ściągalność dochodów ma charakter sezonowy. Uwaga ta dotyczy także wydatków. Wiadomo, że dochody pojawiają się na początku roku budżetowego, a później pod koniec roku. Sytuacja przy wydatkach kształtuje się w inny sposób.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Na skutek powstałych trudności w chwili obecnej wydatki będą kumulować się w końcu roku. Dlatego musimy wiedzieć w jaki sposób realizowane będą dochody. Wpływ dochodów będzie określał możliwości realizacji wydatków. Informacja o realizacji dochodów pozwoli na stwierdzenie, czy istnieje potrzeba zablokowania niektórych wydatków w poszczególnych resortach.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Minister finansów poinformował resorty o przewidywanych zmniejszeniach wydatków. Informacja została sporządzona na podstawie wstępnych szacunków, które przeprowadzono w lipcu. Sytuacja budżetu zmienia się w poszczególnych okresach. W tej chwili pojawiły się dodatkowe wydatki w związku z powodzią, co także należy brać pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Wszystko będzie zależało od dochodów budżetu państwa. Badając dochody będziemy mogli powiedzieć, czy wykorzystany został możliwy do sfinansowania deficyt. Dopiero wtedy podejmowane będą decyzje o ewentualnym zmniejszeniu wydatków poszczególnych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKulturyFizycznejiSportuJanMaj">Sądzę, że minister finansów nie tylko poinformował nas o ewentualnych zmniejszeniach wydatków. Odczuwalne są już praktyczne skutki w tym zakresie. Co miesiąc otrzymujemy środki na realizację naszych wydatków. Już w tej chwili nie stanowią one części odpowiadającej planowi budżetowemu. Środki te są mniejsze. Nie sądzę, że w grudniu cała różnica zostanie rozliczona i otrzymamy wszystkie środki.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKulturyFizycznejiSportuJanMaj">Nie możemy żyć iluzjami. Tych pieniędzy po prostu nie będzie. Byłoby dobrze, gdyby zmniejszenia wydatków nie były większe. W praktyce wydatki już w tej chwili nie mogą być realizowane. Musimy je zmniejszać, gdyż nie otrzymujemy pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławPaszczyk">Obawiam się, że wprowadza nas pani w błąd. Brak środków doprowadza do ruiny najważniejsze stowarzyszenia i związki sportowe. W ubiegłym roku już na początku grudnia zabrakło środków finansowych. Działo się to w sytuacji, gdy podpisane były różne umowy i trzeba było zrealizować przyjęty program.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełStanisławPaszczyk">Dotyczyło to szczególnie programu przygotowania seniorów do mistrzostw Europy i świata. Związki, które nie otrzymały pieniędzy, musiały się zadłużyć. W tym roku pojawiły się kolejne cięcia wydatków. Zmniejszenie wydatków jest ewidentne. Nie jest prawdą to, co pani powiedziała, że minister finansów dopiero podejmie takie decyzje, gdy zobaczy jak będzie się rozwijała sytuacja budżetu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełStanisławPaszczyk">Od września nie będzie już problemów związanych z upowszechnianiem kultury fizycznej. Zakończą się zgrupowania. Do zrealizowania pozostaną jedynie wydatki związane z wielkimi wydarzeniami sportowymi, jakimi są mistrzostwa Europy i świata. Trzeba mówić prawdę. Dziwię się, że Urząd Kultury Fizycznej i Sportu nie mówi o tym głośno. Bez pieniędzy dojdzie do dramatycznych sytuacji.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PosełStanisławPaszczyk">Najlepsi polscy zawodnicy nie będą mieli szansy startu w tych imprezach. Sądzę, że związki sportowe zrobią wszystko co możliwe, żeby zawodnicy mogli w nich uczestniczyć. Pewne jest, że w tej sytuacji będzie pogłębiać się zadłużenie tych związków. Minister finansów może jedynie z politowaniem pokiwać głową nad trudną sytuacją niektórych związków sportowych.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PosełStanisławPaszczyk">Może okazać się, że z tej sytuacji nie będzie żadnego wyjścia. Minister finansów powie, że związki nie mogły wydawać pieniędzy, których nie otrzymały z Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Takie działania doprowadzają polski sport do ruiny. Mówię o tym z ogromną powagą, gdyż od ubiegłego roku mamy na to dowody.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Odpowiadałam tylko na zadane pytanie. Przedstawiłam państwu sytuację. Zwracałam uwagę na to, że w tej chwili nie można jednoznacznie powiedzieć, że Urząd otrzyma wszystkie środki lub ich nie otrzyma.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławPaszczyk">Wiemy na pewno, że Urząd nie dostanie wszystkich pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Jeśli dochody budżetowe nie pojawiają się na pewnym etapie realizacji budżetu, nie oznacza to wcale, że te dochody do budżetu nie wpłyną. Dochody mogą być zrealizowane w mniejszym lub większym stopniu. Żaden resort nie otrzymuje co miesiąc środków w wysokości 1/12 planu wydatków. Nigdy tak nie było.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Wydatki są wykonywane w konkretnych okresach. Resorty przedstawiają harmonogram realizacji wydatków. Zasilenie jest realizowane w miarę możliwości związanych z wykonaniem dochodów. W tej chwili nie możemy powiedzieć, że wydatki zostaną zmniejszone. Poseł Stanisław Kopeć pytał, czy zmniejszenie wydatków w Urzędzie Kultury Fizycznej i Sportu jest już faktem. Odpowiedziałam jedynie, że taki fakt nie ma miejsca.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Sytuacja budżetu jest trudna przede wszystkim dlatego, że z różnych powodów nie możemy ściągnąć dochodów. Nie mówię, że planowane wydatki nie zostaną zmniejszone. Zwracałam jednak uwagę na to, że poziom zmniejszenia wydatków może być inny niż przedstawiony w informacji ministra finansów. W tej informacji przedstawiono orientacyjne dane na podstawie przeprowadzonych szacunków. Dodam, że ewentualne zmniejszenia wydatków nie dotyczą jedynie Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławPaszczyk">Urząd Kultury Fizycznej i Sportu ponosi największe wydatki w drugim i trzecim kwartale. Tak było zawsze. Urząd zawsze występował o zwiększone zasilanie w tym okresie. W drugim i trzecim kwartale wydatki osiągają 2/3 planu, gdyż jest to pełnia sezonu sportowego. W trakcie wakacji odbywa się intensywne szkolenie dzieci, młodzieży i seniorów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełStanisławPaszczyk">Pan dyrektor powiedział, że otrzymywane środki nie stanowią nawet 1/12 planowanych wydatków. Oznacza to, że powstaje ogromna luka. Zaległości te nigdy nie zostaną uzupełnione. Zwracam uwagę, że potrzeby w ostatnich trzech miesiącach były znacznie większe. Nawet środki na poziomie 1/12 budżetu nie byłyby wystarczające dla Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Natomiast w ostatnich dwóch miesiącach roku wydatki Urzędu są niewielkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Mówimy w tej chwili o sposobie przekazywania środków Urzędowi. Środki te przekazywane są później przez Urząd partnerom społecznym. Stanowisko przedstawione przez posła Stanisława Paszczyka jest oczywiste. Jednak sytuacja budżetu jest trudna, o czym mówiła przedstawicielka Ministerstwa Finansów. Dysponentom budżetowym można przekazać tylko te środki, które wpłyną do budżetu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Możemy mieć jedynie nadzieję, że budżet zostanie zrealizowany zgodnie z nowelizacją ustawy, a planowane wydatki zostaną zrealizowane. Rozumiem, że w takiej sytuacji w ostatnich trzech miesiącach Urząd otrzyma większe środki niż do tej pory. Jeśli dochody nie będą wpływać do budżetu, trudności będą się pogłębiać.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Partnerzy społeczni Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu, w tym stowarzyszenia i związki sportowe, w pierwszym kwartale br. podpisały umowy z Urzędem. Na bazie tych umów przygotowały swoje programy i zaczęły je realizować. Na tej podstawie wystawiały zamówienia i podejmowały zobowiązania. W wielu przypadkach nie można się z nich wycofać nawet po otrzymaniu informacji, że wydatki zostaną zmniejszone.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zaciągnięte zobowiązania powodują trudną sytuację w wielu związkach. Trudności te mogą powiększyć się w przyszłym roku. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych związki te mogą zostać pozbawione dotacji, jeśli nie spełnią określonych warunków.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełRomanJagielińskiniez">Przedstawiona informacja potwierdza moje przypuszczenia, że rząd nie mówi prawdy i załatwia sprawy w tajemnicy. W trakcie dyskusji nad projektem nowelizacji ustawy budżetowej jednoznacznie stwierdzono, że planowane wydatki budżetowe nie zostaną zmniejszone. Rząd nie odpowiedział na apel posłów w tej sprawie uznając, że konieczne będzie jedynie powiększenie deficytu budżetowego.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełRomanJagielińskiniez">Dowiedziałem się, że zmniejszone zostaną dotacje dla organizacji, które prowadzę, w tym dla Polskiego Związku Jeździeckiego i Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych. Uznałem, że jest to jedynie przykry dowcip. Otrzymałem w tej sprawie stanowcze pismo, w którym napisano, że dotacja zostanie zmniejszona o 640 tys. zł. Pismo zostało podpisane przez osobę pełniącą obowiązki dyrektora departamentu.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełRomanJagielińskiniez">Nie bardzo rozumiem, o co tu chodzi. Przedstawicielka Ministerstwa Finansów twierdzi, że nie ma decyzji w sprawie zmniejszenia wydatków. Na jakiej podstawie prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu zmniejsza dotacje, które zostały określone w zawartych umowach?</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PosełRomanJagielińskiniez">Uważam, że na podstawie wcześniejszych wyjaśnień sprawa jest oczywista. Proszę przedstawicielkę Ministerstwa Finansów o udzielenie odpowiedzi na to pytanie. Jeśli będzie potrzeba, dodatkowych wyjaśnień udzielą przedstawiciele Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Mogę powiedzieć jedynie tyle, że w tej chwili nie zostały podjęte jeszcze żadne decyzje. W informacji ministra finansów oszacowane zostały przypuszczalne niedobory środków. Nie można jednak powiedzieć, że jest to ostateczna kwota niedoborów. Nie potrafimy precyzyjnie określić tej kwoty. Będzie ona zależała od wpływu dochodów. Kwota niedoborów może ulec zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełRomanJagielińskiniez">Byłem członkiem rządu, ale nigdy nie brałem udziału w takiej dyskusji. Jest to dla mnie zupełnie nowa sytuacja. Rząd nie potrafi określić dochodów i zagwarantować wydatków.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełRomanJagielińskiniez">Przypomnę jedynie, że w imieniu pewnych organizacji podpisałem umowy. Na tych umowach podpisali się także przedstawiciele Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Umowy zostały zawarte w maju lub czerwcu. Po trzech miesiącach okazuje się, że zmienione zostały podjęte wtedy decyzje. Może pretensji w tej sprawie nie powinienem kierować do pani naczelnik. Uważam jednak, że sposób postępowania rządu nie jest właściwy.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PosełRomanJagielińskiniez">W roku bieżącym sytuacja budżetu jest szczególna.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełStanisławKopeć">W takim razie należało zwrócić się do Sejmu o nowelizację wydatków.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełPawełJankiewicz">W tej sytuacji chciałbym zadać jeszcze jedno pytanie. Uchwalona została ustawa budżetowa. Zawartych w niej postanowień należy przestrzegać. W ustawie zapisane zostały wydatki, które rząd jest zobowiązany wykonać. Podobne zobowiązanie dotyczy wykonania zapisanych w ustawie dochodów.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełPawełJankiewicz">Jeśli któryś z tych planów nie jest możliwy do wykonania, można go skorygować nowelizując ustawę. W tym przypadku rząd wystąpił o dokonanie korekty dochodów. Nie występował o korektę planu wydatków. Rząd ma obowiązek wykonania postanowień ustawy. Wydatki powinny być wykonane zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie. Każdy, kto ma zaplanowane środki w ustawie budżetowej, ma prawo domagać się, żeby rząd wykonał postanowienia ustawy.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PosełPawełJankiewicz">Rząd nie chciał dokonać nowelizacji wydatków w ustawie budżetowej. W tej sytuacji rząd powinien wykonać swój obowiązek. Rząd nie chciał znowelizować planu wydatków, co powoduje określone roszczenia. Rząd ma prawo do tego, żeby dokonać pewnych korekt. Jednak w tym przypadku rząd wystąpił jedynie o korektę deficytu budżetowego.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PosełPawełJankiewicz">W swojej wypowiedzi mówiła pani o pewnych oszczędnościach. Sprawa nie jest dla posłów zbyt jasna, gdyż oszczędności te są w pewien sposób ukryte. Rozumiem, że w pewnym momencie rząd przedstawi dokładny bilans dochodów, oszczędności i wydatków. Wtedy wszystko będzie jasne.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PosełPawełJankiewicz">Uważam, że niewykonanie ustawy budżetowej po stronie wydatków możliwe jest jedynie tylko wtedy, gdy ustawa budżetowa zostanie zmieniona. W innym przypadku rząd złamie prawo, gdyż nie wykona postanowień ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Pan poseł mówił o ustawie budżetowej. W ustawie o finansach publicznych napisano, że w przypadku, gdy nie ma możliwości realizacji dochodów, możliwe jest blokowanie wydatków. Rząd ma prawo do podjęcia decyzji w tej sprawie. Sądzę, że w razie potrzeby rząd będzie chciał skorzystać z tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">W uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy budżetowej przedstawiono działania, które zamierza podjąć rząd. Napisano, że w zakresie wydatków rząd zamierza skorzystać z możliwości określonych w art. 101 ustawy o finansach publicznych. Właśnie ten przepis mówi o możliwości dokonania blokady wydatków.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">Mówili państwo o ukrytych rezerwach. Wszystkie rezerwy celowe są określone w ustawie budżetowej. Przedstawiając co roku informację o wykonaniu budżetu, rząd przedstawia jednocześnie informację o wykonaniu rezerw celowych. Jeśli środki z rezerw celowych nie są wykorzystane w 100 proc., powstają pewne oszczędności. Zazwyczaj oszczędności te nie są duże. Jednak oszczędności te są istotne. O kwotę ewentualnych oszczędności nie trzeba będzie zmniejszać wydatków.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">O kwocie oszczędności będziemy mogli mówić dopiero wtedy, gdy wszystkie rezerwy celowe zostaną rozdysponowane. Dopiero wtedy będziemy wiedzieli, jaka będzie wysokość oszczędności. Nie ma tu żadnych ukrytych rezerw.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy przedstawiciele Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu wiedzą już w tej chwili o ile mniej środków wpłynęło do Urzędu w pierwszym półroczu niż planowano?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#DyrektorgeneralnyJanMaj">Wrócę raz jeszcze do problemu zmniejszenia wydatków. Minister finansów zwrócił się do nas z prośbą o zgłoszenie zapotrzebowania na środki do końca roku. Jednak z góry zastrzegł, że w tym zapotrzebowaniu nie należy uwzględniać kwoty 10,5 mln zł. Z góry założono, że nie możemy uwzględnić w swoim planie tych wydatków.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#DyrektorgeneralnyJanMaj">Podam państwu pewien przykład. Z rezerwy ogólnej budżetu państwa otrzymaliśmy 500 tys. zł dla Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Jednak tych środków nie otrzymaliśmy. Zwiększony został plan wydatków. Tę kwotę mamy przekazać w ramach otrzymywanego zasilania. W jaki sposób mamy przekazać Polskiemu Związkowi Lekkiej Atletyki pieniądze, których nie mamy?</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#DyrektorgeneralnyJanMaj">Minister finansów przekazał nam także środki z rezerwy ogólnej budżetu państwa na zadłużenie w spłacaniu czynszu dla zakładu obsługi. Na ten cel przeznaczono 750 tys. zł. Także w tym przypadku powiększony został plan wydatków, ale nie otrzymaliśmy na ten cel pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#DyrektorgeneralnyJanMaj">Musimy realnie liczyć się z tym, że tych pieniędzy nie otrzymamy do końca roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaChuszcza">W związku z tą wypowiedzią pana dyrektora chciałabym zadać pytanie. Wykonanie wydatków w części 56 na koniec czerwca wyniosło 50,9 proc. Oznacza to, że Urząd otrzymał te środki. W innym przypadku tak wysokie wykonanie planu nie byłoby możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DyrektorgeneralnyJanMaj">W tej chwili mówimy o różnych pozycjach. Założono, że do końca roku nie otrzymamy 10,5 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 23 sierpnia br. Proszę, żeby Urząd Kultury Fizycznej i Sportu przekazał Komisji przed tym posiedzeniem pisemną informację o dochodach i wydatkach Urzędu. Chcielibyśmy wiedzieć, jak realizowane jest zamówienie Urzędu na środki finansowe.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Rozumiem, że wstępne decyzje rządu o oszczędnościach w wydatkach mogą być anulowane, jeśli poprawi się sytuacja budżetu. Do końca roku wydatki mogą zostać zrealizowane na poziomie przewidzianym w budżecie państwa.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>