text_structure.xml
6.49 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełPawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełPawełArndt">Pierwotnie w porządku dziennym przewidziano dwa punkty. Jednak od chwili propozycji porządku posiedzenia, punkt drugi był warunkowy, tj. jego rozpatrywanie było w zależności od przebiegu drugiego czytania pilnego rządowego projektu ustawy o zasadach i formach uregulowania zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej. Okazało się, że w trakcie drugiego czytania nie zgłoszono żadnych poprawek. Wobec tego porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje jeden punkt, tj. zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. Sprawa jest dość pilna. Proponuję, aby procedować w ten sposób, że najpierw pani minister Hibner wprowadzi nas w sprawę, uzasadni wniosek, a następnie przeprowadzimy dyskusję i podejmiemy decyzję. Czy do tak zaproponowanego porządku obrad i procedowania są uwagi, sprzeciw lub inne propozycje? Nie widzę. Wobec tego uznaję, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia i sposób procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaHibner">Na początku chciałabym bardzo serdecznie podziękować za możliwość przedstawienia problemu, który stanął przed ministrem finansów i przed rządem i możliwość przeprowadzenia tej debaty w tak krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaHibner">W dniu wczorajszym do opinii publicznej i do nas dotarła informacja, że prezydent Kwaśniewski nie podpisze ustawy o wykonywaniu budżetu, tylko prześle ją do Trybunału Konstytucyjnego. Dla finansów publicznych ma to swoje konsekwencje i konkretny wymiar. W szczególności będzie to uciążliwy fakt dla finansowania zobowiązań budżetu państwa z tytułu Karty Nauczyciela, które nie zostały wypłacone w roku budżetowym 2000. Środki na ten cel zostały umieszczone w rezerwach celowych budżetu państwa w pozycji 61 pod nazwą: „Dotacja dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań oświaty i wychowania”. Kwota tej rezerwy wynosi 754 633 tys. złotych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaHibner">W ustawie o wykonywaniu budżetu państwa znajdowała się delegacja dla ministra finansów oraz dla ministra edukacji narodowej, która polecała obu ministrom zawrzeć w rozporządzeniu podział tej dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego i przekazać środki na cel, na który rezerwa została przeznaczona. Brak ustawy o wykonywaniu budżetu państwa uniemożliwia wydanie rozporządzenia ponieważ nie ma delegacji do jej wydania. Wobec tego minister finansów poszukuje innej drogi uruchomienia tych środków. Jest to sprawa dosyć pilna, ponieważ czas pracuje na naszą niekorzyść. Zobowiązania budżetu państwa z tytułu odsetek od zaciągniętych kredytów narastają w skali miesięcznej o kwotę 17 mln złotych. To oznacza, że zwłoka dwóch tygodni daje 8,5 mln złotych dodatkowej kwoty, którą należałoby spłacić z tytułu narastających odsetek. Zatem pilne podjęcie tej kwestii oszczędza w budżecie państwa konkretne środki. Z drugiej strony, samorządy każdego szczebla oczekują na realizację wypłat, gdyż premier zobowiązał się, że najdalej do końca marca kwoty te będą przekazane na konta jednostek samorządu terytorialnego. Tak by się stało, gdyby ustawa została podpisana. Na marginesie dodam, że odpowiednie rozporządzenie w tej zostało już przygotowane, a decyzje finansowe policzone. Ponieważ możliwość, którą daje ustawa o wykonywaniu budżetu, już nie istnieje, minister finansów zwraca się do Komisji Finansów Publicznych o pozytywne zaopiniowanie wniosku o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 61 na te same zadania, ale na inną formę płatności. Chodzi o zapisanie w wymienionej 61 pozycji, że kwota 754 633 tysiące złotych będzie przeznaczona w całości na zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej. W przypadku uzyskania pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych, minister finansów znowelizuje swoje rozporządzenie o zasadach podziału subwencji na zadania oświatowe. Gdyby szybko udało się uzgodnić tryb podziału i druk tego rozporządzenia, to w ciągu tygodnia, najdalej dwóch tygodni, moglibyśmy rozpocząć uruchamianie środków, które docierałyby w pierwszej połowie kwietnia do budżetów jednostek samorządu terytorialnego. I to jest merytoryczne uzasadnienie do wniosku. Jednocześnie proszę o pozytywne zaopiniowanie wniosku przez Komisję Finansów Publicznych w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełArndt">Otwieram dyskusję, czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w dyskusji lub zadać pani minister pytanie? Nie widzę. Sprawa jest ważna, ale pani minister dość szczegółowo wyjaśniła problem. Być może dlatego nie ma pytań. Wobec braku chętnych do dyskusji poddam wniosek pani minister pod głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 61 - „Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań oświaty i wychowania i przeznaczeniem tej rezerwy na zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej”?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisja 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała wniosek ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaHibner">Chciałabym bardzo serdecznie podziękować Komisji za sprawne rozpatrzenie opinii i przeprowadzenie głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełPawełArndt">Dziękuję pani minister, dziękuję państwu. Na tym zamykamy posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>