text_structure.xml 62.5 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełMirosławSekuła">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek obecnego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o wyścigach konnych (druk nr 2126).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełMirosławSekuła">Witam pana ministra Feliksa Klimczaka oraz wicedyrektora departamentu reprywatyzacji i rekompensat w Ministerstwie Skarbu Państwa, pana Stanisława Kolanowskiego, którzy będą reprezentować rząd oraz pomagać w pracach połączonych komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełMirosławSekuła">Chcę zaproponować pewien, znany już członkom obydwu komisji, tryb procedowania. Kolejne poprawki będą zwięźle przedstawiane przez ich autorów, o ile sami wyrażą taką wolę. Następnie wysłuchamy stanowiska rządu w sprawie danej poprawki oraz głosów za lub przeciw tejże poprawce. Na zakończenie przejdziemy do głosowania. Jeżeli nie zostaną zgłoszone inne uwagi, wówczas uznam, że mam upoważnienie do zastosowania zaproponowanego sposobu procedowania. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z przyjęciem sposobu procedowania, rozpoczynamy rozpatrywanie poprawek. Autorem poprawki nr 1 jest poseł Seweryn Kaczmarek. Poseł proponuje skreślenie pkt. 7 w art. 2 projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełMirosławSekuła">Czy poseł wnioskodawca chce przedstawić dodatkowe wyjaśnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Uważam, że pkt 7 w art. 2 zawiera przepis sprzeczny z ogólnie przyjętymi zasadami organizacji wyścigów w krajach Unii Europejskiej. Uważam, że tylko właściciel lub jego pełnomocnik powinni mieć prawo zgłoszenia koni do wyścigu. Dlatego też uważam, że pkt 7 należy wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMirosławSekuła">O przedstawienie stanowiska rządu poproszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiFeliksKlimczak">Wnosimy także o wykreślenie pkt. 7 z art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy będą zgłoszone wnioski za przyjęciem lub odrzuceniem poprawki? Nie zgłoszono innych wniosków. Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1, zgłoszonej przez posła Seweryna Kaczmarka?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełMirosławSekuła">Za przyjęciem poprawki głosowało 21 posłów, nikt nie był przeciw, natomiast 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje zaproponowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełMirosławSekuła">Poprawkę nr 2 zgłosił pan poseł Romuald Ajchler. Chcę zapytać, czy pan poseł przedstawi obecnie tę jedną poprawkę, czy również kilka następnych poprawek związanych z tą pod nr 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełRomualdAjchler">Sądzę, że lepiej przedstawić poprawki po kolei. Poprawka nr 2 polega na tym, aby w art. 2 dodać pkt. 14 i 15 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełRomualdAjchler">„14) przewinienie dyscyplinarne - czyn naruszający postanowienia regulaminu wyścigów konnych, stwierdzony prawomocnym orzeczeniem organu uprawnionego według przepisów niniejszej ustawy,</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełRomualdAjchler">15) protest - zastrzeżenie w sprawie nieprzestrzegania postanowień regulaminu wyścigów konnych dotyczących gonitwy, wniesione przez osobę uprawnioną w czasie i trybie określonym w tym regulaminie”.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełRomualdAjchler">W moim przekonaniu, omawiana poprawka wypełnia lukę prawną w słowniczku ustawy. Uzupełnia ustawę o niezbędne pojęcia. Wnoszę o przyjęcie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Zdaniem rządu, zaproponowana poprawka jest uzupełnieniem projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Uważam, że poprawka nr 2 powinna być rozpatrywana łącznie z poprawką nr 24. Dopiero tam pojawia się pojęcie przewinienia dyscyplinarnego. Jeżeli poprawka nr 24 nie zostanie przyjęta, wtedy wprowadzenie do słowniczka pojęć, które nie występują w ustawie nie jest uzasadnione i byłoby błędem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMirosławSekuła">Rozumiem, że poseł wnioskodawca zgadza się z uwagą podniesioną przez przedstawicielkę Biura Legislacyjnego. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Także akceptuję przedstawione rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie poprawki nr 2 i 24.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełMirosławSekuła">Za wnioskiem opowiedziało się 22 posłów, jedna osoba była przeciw, a nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniują poprawkę nr 2 i 24.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełMirosławSekuła">Posła wnioskodawcę proszę o przedstawienie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełRomualdAjchler">Poprawka nr 3 wynika z potrzeby dostosowania formuły projektu ustawy do zasad techniki prawodawczej. Nawiązuje ona do opinii Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu z dnia 22 lipca br. Opinia dotyczy art. 3, 4 i 5 dotychczasowego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawki nr 3, 4 i 5 należy rozpatrywać łącznie. Biuro przychyla się do opinii sugerującej połączenie art. 3, 4 i 5 w jeden artykuł, składający się z trzech ustępów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy poseł wnioskodawca ma coś przeciwko tego rodzaju rozwiązaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełRomualdAjchler">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie połączenia poprawek 3, 4 i 5 w jednym artykule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Sądzę, że można przyjąć zaproponowane obecnie rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wobec pozytywnego stanowiska rządu, możemy przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem poprawek nr 3, 4 i 5? Za wnioskiem głosowało 28 posłów. Nikt nie był przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że poprawki nr 3, 4 i 5 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PosełMirosławSekuła">Poprawka nr 6 została zgłoszona przez posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego. Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Uwaga dotyczy kwestii technicznej. Wydaje się, że poprawki nr 6, 8, 11 i 16, zgłoszone przez posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego, należy rozpatrywać łącznie. Ponadto w zestawieniu znajduje się również grupa poprawek, zgłoszonych przez pana posła Adama Łozińskiego oraz poprawka pana posła Romualda Ajchlera. Ta grupa poprawek określa - mówiąc ogólnie - jakim aktem ma być regulamin wyścigów konnych. W związku ze zgłoszonymi tutaj poprawkami, zmienia się art. 12, ale też art. 10, w którym jest mowa o kompetencjach Rady Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. W myśl dotychczasowego projektu, Rada miała uchwalać regulamin wyścigów konnych. Po zmianie Rada tylko opiniuje projekt regulaminu. Także pan poseł Romuald Ajchler proponuje w poprawce nr 7 w pkt. 2 zastąpić wyraz „uchwalanie” wyrazami „opiniowanie projektów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMirosławSekuła">Otrzymałem wiadomość, że w związku z koniecznym wyjazdem posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego, osobą upoważnioną do reprezentowania nieobecnego posła jest poseł Stanisław Kalemba. Proszę pana posła o ustosunkowanie się do uwag przedstawicielki Biura Legislacyjnego. Czy można przyjąć proponowane rozwiązanie? Może zechce pan dodać inne argumenty do poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełStanisławKalemba">Poprawka nr 6 oraz poprawki wymienione przez panią mecenas, sprowadzają się w zasadzie do tego, że regulamin wyścigu nie będzie uchwalany przez Polski Klub Wyścigów Konnych lecz przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę uzupełnić swoją wypowiedź. Poprawki nr 6, 11 i 16 powinny być głosowane łącznie. Przypomnę, że zostały one zgłoszone przez posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego. Natomiast poprawki posłów Romualda Ajchlera i Adama Łozińskiego nakładają się na siebie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W poprawce nr 16 poseł Wojciech Szczęsny Zarzycki zaproponował nowe następujące brzmienie art. 12: „Art. 12. 1. Regulamin wyścigów konnych ustala w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw rolnictwa, mając na celu w szczególności określenie warunków zapewniających rzetelność rozgrywania gonitw oraz ich selekcyjny charakter. 2. Regulamin wyścigów konnych określa szczegółowo sprawy dotyczące:</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">1) ras koni dopuszczonych do udziału w wyścigach konnych,</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">2) systemów, rodzajów i warunków przeprowadzania gonitw,</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">3) obowiązków i uprawnień właścicieli koni, kierowników stajni wyścigowych, trenerów, pracowników obsługi stajni oraz jeźdźców,</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">4) kompetencji i trybu działania komisji technicznej, sędziów technicznych, komisji odwoławczej oraz dyżurnych lekarzy medycyny i weterynarii,</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">5) zgłaszania do Klubu stajni wyścigowych,</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">6) zgłaszania koni do wyścigów w danym roku,</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">7) rejestracji barw wyścigowych,</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">8) identyfikacji koni,</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">9) zapisywania i wycofywania koni z gonitw,</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">10) wag noszonych przez konie w gonitwach,</u>
          <u xml:id="u-23.12" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">11) nagród wyścigowych,</u>
          <u xml:id="u-23.13" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">12) szczegółowych zasad rozgrywania gonitw,</u>
          <u xml:id="u-23.14" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">13) składania protestów,</u>
          <u xml:id="u-23.15" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">14) wykazu niedozwolonych środków dopingujących,</u>
          <u xml:id="u-23.16" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">15) zasad i trybu kontroli antydopingowej jeźdźców i koni,</u>
          <u xml:id="u-23.17" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">16) zasad porządkowych na terenach i w lokalach należących do toru wyścigowego,</u>
          <u xml:id="u-23.18" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">17) katalogu czynów stanowiących przewinienia dyscyplinarne,</u>
          <u xml:id="u-23.19" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">18) kar, które mogą być wymierzane za poszczególne przewinienia,</u>
          <u xml:id="u-23.20" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">19) szczegółowego trybu postępowania w sprawach o przewinienia dyscyplinarne,</u>
          <u xml:id="u-23.21" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">20) wymogów, które powinien spełniać oficjalny program wyścigów konnych”.</u>
          <u xml:id="u-23.22" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zatem regulamin ma być aktem prawnym w randze rozporządzenia. Wnioskodawca proponuje równocześnie zmianę ust. 2, w którym określono treść regulaminu. W wersji zaproponowanej przez posła wnioskodawcę, zakres spraw, które powinny być zawarte w regulaminie jest szerszy w porównaniu z projektem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-23.23" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Natomiast pan poseł Adam Łoziński proponuje tylko, żeby w art. 12 dodać ust. 1, w którym regulamin jest również aktem prawnym rangi rozporządzenia. Poseł wnioskodawca pozostawia ust. 2 w dotychczasowym brzmieniu. Może Komisja przesądzi najpierw o randze przepisu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wydaje się, że wymienione poprawki musimy rozpatrywać łącznie. Dlatego udzielam głosu panu posłowi Adamowi Łozińskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełAdamŁoziński">Oprócz poprawki nr 15, należy wziąć pod uwagę również poprawkę nr 9, w punkcie „c”. Punkt „c” dotyczy tej samej materii, co poprawka nr 7, zgłoszona przez pana posła Romualda Ajchlera oraz poprawka nr 12 zgłoszona przez pana posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego. Dodam, że moja poprawka nr 9 dotyczy dwóch spraw. Punkty - „a” i „b” dotyczą członkostwa w Radzie Klubu, natomiast kwestii regulaminu dotyczy pkt „c”. Moja poprawka brzmi w całości jak następuje:</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełAdamŁoziński">„a) ust. 1: „1. Rada składa się z 15 do 25 członków powoływanych i odwoływanych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa spośród:</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosełAdamŁoziński">1) hodowców koni wyścigowych,</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PosełAdamŁoziński">2) przedstawicieli organizacji zrzeszających właścicieli koni wyścigowych,</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PosełAdamŁoziński">3) przedstawicieli organizatorów wyścigów konnych,</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PosełAdamŁoziński">4) przedstawicieli organizacji zrzeszających trenerów,</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PosełAdamŁoziński">5) przedstawicieli organizacji zrzeszających jeźdźców.”</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PosełAdamŁoziński">b) ust. 2 nadać brzmienie: „2. Członkowie Rady powołani spośród hodowców koni wyścigowych stanowić będą 75% Rady.” c) w ust. 4 pkt 1 nadać brzmienie: 1) opiniuje projekt regulaminu wyścigów konnych”.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PosełAdamŁoziński">Zatem rozpatrując kwestię regulaminu, należy wziąć pod uwagę także ów pkt „c” z poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego o wskazanie, które poprawki są najdalej idące. Takie właśnie poprawki rozstrzygną o innych poprawkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że jeżeli Komisja przesądzi o poprawce nr 16, czyli jakie brzmienie uzyska art. 12 ustawy, wtedy poprawki pana posła Adama Łozińskiego staną się bezprzedmiotowe. Chodzi bowiem głównie o ust. 2 w art. 12, w którym znajdą się warunki rozgrywania wyścigów konnych określone w regulaminie. Chodzi o to, że ust. 1 w art. 10 ma - po korekcie - takie samo brzmienie, jak poprawka nr 9. Dlatego najpierw należy rozstrzygnąć poprawkę nr 16 oraz art. 12 ust. 2. Są tam zawarte przepisy dotyczące rozszerzenia zakresu regulaminu wyścigów konnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zatem chodzi o rozstrzygnięcie dotyczące art. 12 ust. 2. Tego zaś dotyczy poprawka pana posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełLeszekDziamski">Omawiana materia jest dość złożona. Większość tutaj obecnych chciałaby widzieć regulamin wyścigów konnych jako akt prawny w randze rozporządzenia. Chcę jednak zwrócić uwagę, że druga część poprawki nr 16 jest bardzo dyskusyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełStanisławKalemba">Kwestia sformułowania art. 12 była przedmiotem szerokiej dyskusji podczas drugiego czytania. Ośmielę się stwierdzić, że treść art. 12 w wersji zaproponowanej w poprawce nr 16 jest zgodna z zasadami przyjętymi przez Światową Federację Wyścigów Konnych oraz z prawem Unii Europejskiej. Zaproponowane tutaj sformułowanie art. 12 pozwoli wyeliminować nieprawidłowości, które mają miejsce podczas wyścigów konnych. Przepis staje się też bardziej precyzyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełMirosławSekuła">Rozumiem, że pan poseł stawia wniosek o pozytywne zaopiniowanie ust. 2 w poprawce nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełLeszekDziamski">Jeszcze raz chcę podkreślić, że nikt nie kwestionował treści regulaminu. Wielu sugerowało natomiast, aby regulamin był aktem prawnym rangi rozporządzenia, a nie dokumentem opracowanym przez Radę Klubu Wyścigów Konnych. Dlatego uważam, że regulamin wyścigów konnych powinien być zawarty w rozporządzeniu, natomiast treść regulaminu powinna być taka, jaką zapisano w rządowym projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy jest to głos przeciw poprawce nr 16?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełLeszekDziamski">Ujmując różne przepisy w rozporządzeniach, spotykamy się następnie z zarzutami, że w ustawie nie określono dokładnie formy i treści upoważnienia. W poprawce nr 16 bardzo precyzyjnie zostały określone sprawy, które powinny znaleźć się w rozporządzeniu. Dlatego też opowiadam się za przyjęciem poprawki nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMirosławSekuła">Chcę zaproponować pewien tryb rozstrzygnięcia sprawy. Najpierw głosowalibyśmy nad poprawką nr 16, dotyczącą art. 12 ust. 2. Ewentualne przyjęcie tej poprawki rozstrzygnie kwestię poprawki nr 15 oraz poprawki 9 pkt „c”. Poproszę o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Poprawka nr 16 posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego zawiera 20 punktów, które powinny znaleźć się w regulaminie wyścigów konnych. Niemal wszystkie te punkty rzeczywiście powinny znaleźć się w regulaminie, co nie budzi większych sporów. Kwestią sporną jest natomiast to, kto ma ustalać ów regulamin. Rząd stoi na stanowisku, że regulamin powinien być ustalany w drodze rozporządzenia. Jeżeli jednak będą wyłączone kary, wówczas rząd nie będzie miał nic przeciwko temu, aby regulamin był uchwalany przez Polski Klub Wyścigów Konnych. Zatem treść regulaminu, jego zawartość, decydują o tym przez kogo powinien on być uchwalany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełMirosławSekuła">Dla wielu posłów jest ważne, czy rząd popiera pkt 2 w poprawce nr 16, czy proponuje jej odrzucenie. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu w omawianej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Rząd pozostawia wybór decyzji posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zatem w tym przypadku rząd nie ma zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Chcę zwrócić uwagę na pewną ważną sprawę. Jeżeli w ustawie jest mowa o rozporządzeniu, wówczas powinna ona również zawierać szczegółowe wytyczne, dotyczące owego rozporządzenia. W ust. 2 art. 12 tego rodzaju wytyczne są zawarte. Nie ma zatem powodu do sporów. Uważam, że poprawka nr 16 jest jak najbardziej słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełMirosławSekuła">Sądzę, że możemy już przystąpić do głosowania nad poprawką nr 16. Chodzi o pkt 2 w art. 12.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej części poprawki?</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełMirosławSekuła">Za wnioskiem głosowało 14 posłów, 11 było przeciw, a nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały pkt 2 w art. 12, który został ujęty w poprawce nr 16 pkt 2. Jednocześnie negatywnie została zaopiniowana poprawka nr 15 oraz część poprawki 9 w pkt. „c”.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PosełMirosławSekuła">Z kolei przechodzimy do rozpatrzenia poprawek nr 6, 11 oraz pkt. 1 w poprawce nr 16. W poprawkach zgłoszonych przez posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego chodzi: w poprawce nr 6 - o skreślenie pkt. 2 w art. 7 ust. 2; w poprawce nr 11 - o to, aby w art. 10 w ust. 4 w pkt. 1 wyrazy: „uchwala regulamin” zastąpić wyrazami: „opiniuje projekt regulaminu”. Punkt 1 w poprawce 16 był już cytowany, ale przypomnę, że dotyczy on ustalania regulaminu wyścigów konnych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Dodam, że bardzo podobne są poprawki nr 6 i 7a. W tej ostatniej pan poseł Romuald Ajchler proponuje, aby w art. 7 w ust. 2 w pkt. 2 wyraz „uchwalanie” zastąpić wyrazami „opiniowanie projektów”.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przypomnę, że cała poprawka nr 7 dotyczy art. 7 ust. 2, w którym pan poseł proponuje dokonanie następujących zmian:</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">„a) w pkt. 2 wyraz „uchwalanie” zastąpić wyrazami „opiniowanie projektów”,</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">b) w pkt. 3 po wyrazie „konnych” dodać wyrazy „oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez organizatora wyścigów postanowień ustawy, regulaminu wyścigów konnych i warunków określonych w udzielonym mu zezwoleniu”,</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">c) pkt. c nadać brzmienie: „5) przyznawanie licencji na trenowanie i dosiadanie (powożenie) koni oraz pełnienie funkcji sędziego wyścigowego”,</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">d) skreślić pkt 6,</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">e) dodać pkt. 7a-7d w brzmieniu: „7a) powoływanie komisji odwoławczej, 7b) nadzór nad orzecznictwem komisji technicznych oraz komisji odwoławczej, 7c) sporządzanie listy osób uprawnionych do pełnienia na torach wyścigowych funkcji dyżurnych lekarzy medycyny i weterynarii, 7d) prowadzenie ksiąg stadnych dla ras koni dopuszczonych do udziału w wyścigach konnych”.</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przypomnę również, że art. 7 mówi o zadaniach Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. W jednej poprawce proponuje się skreślenie pkt. 2 w art. 7 ust. 2, w którym jest mowa o tym, że „Klub realizuje swoje zadania w szczególności przez: (...) 2) uchwalanie regulaminów wyścigów konnych”. W drugiej poprawce proponuje się tylko zastąpienie wyrazu „uchwalanie” wyrazami „opiniuje projekt” zatem należy rozstrzygnąć - jakby kierunkowo - między poprawkami 6 i 7a. Chodzi o to, czy w zadaniach Klubu nie wymienia się uchwalania regulaminu, czy dotychczasowe sformułowanie zostanie zastąpione określeniem, iż Klub „opiniuje projekt”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełMirosławSekuła">Kolejne pytanie kieruję do pana posła Romualda Ajchlera. Czy pan poseł także uważa za celowe, aby głosować łącznie nad poprawkami nr 6, 11 oraz 16 pkt 1? Takie głosowanie rozstrzygnie o części poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełRomualdAjchler">Tak. Opowiadam się za takim rozwiązaniem. Korzystając jednak z możliwości zabrania głosu, chcę zaproponować, aby zastąpić wyraz „uchwalanie” wyrazem „opiniowanie projektu”. Moim zdaniem jest to najważniejsza kwestia w art. 10 projektu ustawy. Dlatego nie można pozostawić w przepisie określenia „uchwalanie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełMirosławSekuła">Następne pytanie chcę zadać posłowi Stanisławowi Kalembie. Czy przy takim stanowisku posła Romualda Ajchlera, pan poseł jako upoważniony do prezentowania omawianych poprawek, nie zastanowiłby się nad wycofaniem poprawki posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego? Mam na myśli poprawkę nr 6. Chodzi o to, że poprawka 7a jest w zasadzie dalej idąca niż poprawka nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełStanisławKalemba">Takie rozwiązanie wydaje się logiczne...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zatem pan poseł wycofuje poprawkę nr 6, zgłoszoną przez posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego. Dlatego obecnie powinniśmy przegłosować poprawkę nr 12 oraz część poprawek nr 7 i 12. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu do tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Artykuł 7 ust. 2 pkt 1 wyraźnie nadaje Klubowi Wyścigów Konnych uprawnienia dotyczące inicjowania i opiniowania rozwiązań prawnych związanych z wyścigami konnymi. Jeżeli zostanie przyjęta poprawka posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego, powodująca skreślenie pkt. 2 w art. 7 ust. 2, wówczas sprawa będzie załatwiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poprawka nr 6 została wycofana. Jest tylko kwestia poprawki 7a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">W takim razie nie mam innego wyjścia, jak zgodzić się na poprawki pana posła Romualda Ajchlera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełMirosławSekuła">Jeszcze raz przypomnę, że poddaję pod głosowanie poprawki nr 7a, 11 oraz 16 w części dotyczącej pkt. 1 w art. 12.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem wymienionych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosełMirosławSekuła">Za wnioskiem głosowało 21 posłów, nikt nie był przeciw, a dwie osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że połączone komisje pozytywnie zaopiniowały poprawki nr 7a, 11 i 16 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PosełMirosławSekuła">W następnej kolejności rozpatrzymy poprawkę nr 7b. Czy pan poseł Romuald Ajchler chce przedstawić dodatkowe uzasadnienie do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełRomualdAjchler">Podtrzymuję wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Poprawka może być wprowadzona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełMirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania nad poprawką 7b.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 7b?</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełMirosławSekuła">Za wnioskiem głosowało 17 posłów, 2 było przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę 7b.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PosełMirosławSekuła">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Chcę zapytać, czy pan poseł Stanisław Kalemba zamierza przedstawić dodatkowe uzasadnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełStanisławKalemba">Poseł Wojciech Szczęsny Zarzycki zaproponował dodanie pkt. 16–20 w art. 7 w ust. 2 w następującym brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PosełStanisławKalemba">„16) sporządzanie listy osób uprawnionych do pełnienia na torach wyścigowych funkcji dyżurnych lekarzy medycyny i weterynarii,</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PosełStanisławKalemba">17) powoływanie komisji odwoławczych,</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PosełStanisławKalemba">18) nadzór nad orzecznictwem komisji technicznych i komisji odwoławczych,</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#PosełStanisławKalemba">19) nadzór nad przestrzeganiem przez organizatora wyścigów konnych postanowień ustawy, regulaminu wyścigów konnych i warunków zawartych w udzielonym mu zezwoleniu,</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#PosełStanisławKalemba">20) prowadzenie ksiąg stadnych dla ras koni dopuszczonych do udziału w wyścigach konnych”.</u>
          <u xml:id="u-56.6" who="#PosełStanisławKalemba">Sam nie mam nic do dodania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wydaje mi się, że popełniłem pewien błąd, mówiąc o pkt. 7b, pomijając zaś pkt. 7c, 7d, 7e. Przepraszam, że powiedziałem coś innego niż miałem na myśli. Sądziłem bowiem, że głosujemy nad pozostałą częścią poprawki nr 7, poza punktem 7a, który rozstrzygnęliśmy we wcześniejszym głosowaniu. Dlatego przed przystąpieniem do dyskusji i głosowania nad poprawką nr 8, przesądzimy o poprawkach w punkcie 7c, d, e. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem wymienionych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PosełMirosławSekuła">Za wnioskiem opowiedziało się 14 posłów, 5 było przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że połączone komisje pozytywnie zaopiniowały także tę część poprawki nr 7, która została ujęta w punktach „c”, „d”, „e”.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PosełMirosławSekuła">Z kolei proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Rząd ma zastrzeżenia do części poprawki, oznaczonej jako pkt 20. W poprawce chodzi o: „prowadzenie ksiąg stadnych dla ras koni dopuszczonych do udziału w wyścigach konnych”. Przykro mi to stwierdzić, ale wymieniona poprawka wiąże się z wcześniej przegłosowaną poprawką 7e. W poprawce 7e, obowiązek prowadzenia ksiąg stadnych był wymieniony w podpunkcie 7d. Sądziłem, że przedmiotem głosowań będą kolejne podpunkty w poprawce 7e. Tak się nie stało. Poprawka została przyjęta w całości.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Chcę przypomnieć, że prowadzenie ksiąg stadnych jest uregulowane ustawą o organizacji hodowli, rozrodzie zwierząt gospodarskich z 1997 r. W myśl tej ustawy, kto inny zajmuje się prowadzeniem ksiąg stadnych. Ich prowadzenie może być - co najwyżej - zlecone Klubowi Wyścigów Konnych przez ministra rolnictwa, na mocy omawianej ustawy. Dlatego jesteśmy przeciwni wprowadzeniu pkt. 20 w poprawce nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełMirosławSekuła">Chcę zapytać panów posłów Romualda Ajchlera i Stanisława Kalembę, czy po wyjaśnieniu pana ministra Feliksa Klimczaka, nie zechcą wycofać propozycji dotyczących prowadzenia ksiąg stadnych? Mam na myśli podpunkt 7d w poprawce 7e oraz pkt 20 w poprawce nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełAndrzejUmiński">Chcę dowiedzieć się, kto zatem prowadzi owe księgi stadne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Mówiąc generalnie, księgi stadne prowadzi Polski Związek Hodowców Koni. W przypadku koni wyścigowych, księgi stadne prowadzi na zlecenie pracownik toru wyścigów konnych na warszawskim Służewcu. Chodzi o to, że zlecenie prowadzenia ksiąg stadnych może być udzielone z mocy innej ustawy, niż omawiana obecnie. Mówiąc wprost, ta kwestia jest już uregulowana prawnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełAndrzejUmiński">Uważam za zasadne, aby omawiana problematyka znalazła się w jednym akcie prawnym. Nie ma chyba potrzeby rozrzucania przepisów dotyczących jednej sprawy w kilku ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o wyrażenie stanowiska pana posła Stanisława Kalembę. Mam na myśli uwagi pana ministra w sprawie prowadzenia ksiąg stadnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełStanisławKalemba">O ile pan poseł Romuald Ajchler zgodzi się na taką propozycję, wówczas ja także wyrażę zgodę na wycofanie pkt. 20 w poprawce nr 8. Jednak nie mam na myśli całej poprawki nr 8, ale wyłącznie ów pkt 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy pan poseł Romuald Ajchler zgadza się na wycofanie poprawki w podpunkcie 7d, ujętym w punkcie 7e?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełRomualdAjchler">Nie wycofuję zgłaszanej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawki nr 7e i 8 właściwie nakładają się na siebie. Zatem jeżeli komisje przesądziły o przyjęciu jednej z nich, wówczas poprawka nr 8 staje się bezprzedmiotowa. Chyba że poseł wnioskodawca zmodyfikuje, albo wycofa swoją poprawkę. Mam na myśli także pkt 7b w poprawce pana posła Romualda Ajchlera oraz pkt 19 w poprawce nr 8 pana posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego. Treść poprawek jest niemal tożsama. Wycofanie wniosku przez pana posła Romualda Ajchlera znacznie ułatwi głosowanie podczas posiedzenia Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Chcę jeszcze zwrócić uwagę posłów na pewną konsekwencję niewłaściwie użytych określeń w poprawkach nr 7 pkt 6e podpunkt 7d oraz w pkt. 20 w poprawce nr 8. W obu przypadkach użyto sformułowania „dla ras koni dopuszczonych do udziału w wyścigach konnych”. Nie ma ksiąg stadnych dopuszczonych koni. Można mówić o sytuacji odwrotnej, tzn. konie wpisane do ksiąg stadnych mogą być dopuszczane do wyścigów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełMirosławSekuła">Kolejne pytanie kieruję do pana posła Romualda Ajchlera. Chyba rzeczywiście wystąpił błąd w sformułowaniu omawianych części poprawek. Proszę o wyrażenie opinii wobec uwagi wygłoszonej przez pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełRomualdAjchler">Chcę jeszcze zapytać, jak pan minister skomentuje sformułowanie przepisów zawartych w art. 12? Przepisy te dotyczą właśnie koni wyścigowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zanim podniesiona wątpliwość zostanie wyjaśniona, proszę pana posła Mariana Dembińskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełMarianDembiński">W świetle wyjaśnień przedstawionych przez pana ministra, wnoszę o reasumpcję głosowania nad poprawką nr 7. Z wypowiedzi wynika jednoznacznie, że omawiana sprawa została uregulowana w innej ustawie. Nakładanie się przepisów dotyczących tej samej sprawy jest zbyteczne. Ponadto poprawki nr 7 i 8 są bardzo podobne. Dlatego uważam, że poprawkę nr 8 powinniśmy odrzucić, albo poprosić pana posła Stanisława Kalembę o jej wycofanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełMirosławSekuła">Chcę zapytać, czy wniosek o reasumpcję dotyczy całego art. 8, czy tylko punktów c, d, e w tej poprawce? Przypomnę, że wcześniej głosowaliśmy odrębnie nad punktami 7a i 7b, natomiast później głosowaliśmy łącznie nad pkt. c, d, e.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełMarianDembiński">Wniosek o reasumpcję głosowania składam z pewnego, uzasadnionego powodu. Chciałbym, aby po przyjęciu wniosku o reasumpcję, komisje rozstrzygały w głosowaniu kolejne podpunkty w obu poprawkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełMirosławSekuła">Rozumiem, że wniosek dotyczy ostatniego głosowania, tzn. punktów c, d, e w poprawce nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełMarianDembiński">Nie chodzi o całą poprawkę nr 7 lecz o punkty c, d, e.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełMirosławSekuła">Taki sam wniosek zamierzał zgłosić pan poseł Jacek Tworkowski. Poddaję pod głosowanie wniosek dotyczący reasumpcji głosowania nad punktami „c”, „d”, „e” w poprawce nr 7.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za reasumpcją głosowania w tej sprawie? Za wnioskiem opowiedziało się 14 posłów, 8 było przeciw, a 3 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje przyjęły wniosek o reasumpcję głosowania nad punktami c, d, e w poprawce nr 7. Jednocześnie przepraszam za pewne zamieszanie w obradach.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#PosełMirosławSekuła">Przypomnę, że dalsza część wniosku posła Mariana Dembińskiego dotyczyła odrębnego głosowania nad kolejnymi punktami w poprawce nr 7. Zatem rozumiem, że obecnie przystępujemy do rozpatrzenia i głosowania poprawki nr 7c. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjmuję, że komisje będą głosować oddzielnie nad poprawkami nr 7c i 7d. Jeżeli właściwie zrozumiałam intencję pana posła, to należy również odrębnie głosować nad podpunktami w poprawce nr 7e. Czy tak jest w istocie?</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli posłowie nie zamierzają wprowadzić do ustawy owego podpunktu 7d w punkcie 7e, wówczas podczas łącznego głosowania nad poprawką 7e, mogą upaść także sprawy, wymieniane w podpunktach 7a, 7b i 7c. Dlatego wydaje się celowe, aby rozłącznie głosować nad wszystkimi podpunktami w punkcie 7e.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełMirosławSekuła">Rozstrzygnijmy najpierw poprawkę nr 7c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełRomualdAjchler">Wobec zakwestionowania podpunktu 7d w punkcie 7e przez przedstawiciela rządu, wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełMirosławSekuła">W takim razie stwierdzam, że podpunkt 7d z poprawki nr 7 pkt 7e został wycofany przez posła wnioskodawcę. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie poprawki 7c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Proponowane rozwiązanie może być przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie punkt c w poprawce nr 7.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tego punktu przez połączone komisje? Za wnioskiem opowiedziało się 23 posłów, nikt nie był przeciw, a 2 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały punkt c w poprawce 7.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o stanowisko rządu w sprawie poprawki 7 pkt d.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Poprawka została wycofana przez posła wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poseł Romuald Ajchler wycofał tylko podpunkt 7d w punkcie 7e. Natomiast nie mówił o punkcie d w tejże poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełRomualdAjchler">Podpunkt 7d został skrytykowany przez pana ministra. Ponieważ nie chcę przeszkadzać we wprowadzeniu koncepcji rządowej, wycofałem poprawkę zawartą w tym podpunkcie. Zachowałem natomiast punkt d w poprawce nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z tym punkt d w poprawce nr 7 chcę poddać pod głosowanie. Dlatego proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem punktu d w poprawce nr 7? Za wnioskiem głosowało 7 posłów, 16 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że ta część poprawki 7 została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-87.3" who="#PosełMirosławSekuła">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu e w poprawce nr 7, mając na uwadze, że podpunkt 7d został wycofany przez posła wnioskodawcę. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Rząd opowiada się za utrzymaniem podpunktów 7a, 7b i 7c. Jest natomiast przeciwny utrzymaniu podpunktu 7d.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poseł Romuald Ajchler wycofał podpunkt 7d. Znamy stanowiska w tej sprawie. W związku z tym poddaję pod głosowanie podpunkty 7a, 7b i 7c w punkcie e w poprawce nr 7.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej części poprawki nr 7? Za wnioskiem głosowało 24 posłów, nikt nie był przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały podpunkty 7a, 7b i 7c w punkcie e w poprawce nr 7.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#PosełMirosławSekuła">Następnie musimy rozwiązać problem dotyczący poprawki nr 8. Proszę o stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka nr 8 jest bezprzedmiotowa. Proponuję panu posłowi jej wycofanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę pana posła Stanisława Kalembę o ostateczną decyzję, w związku z tym, że sprawy o których mowa w poprawce nr 8 zostały już rozstrzygnięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełStanisławKalemba">W poprawce nr 8 wycofałem wcześniej punkt 20...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Punkt 19 został przegłosowany jako punkt 7b. Pozostałe punkty też zostały rozstrzygnięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że poseł Stanisław Kalemba wycofał poprawkę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PosełMirosławSekuła">Przypomnę, że poprawka nr 9 została negatywnie zaopiniowana w części „c”. Proszę posła wnioskodawcę o uwagi dotyczące punktów „a” i „b”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełAdamŁoziński">Przypomnę, że w art. 2 zapisaliśmy, iż celem wyścigów konnych jest wybranie odpowiedniego materiału zarodowego dla ulepszania ras koni. Poprawka nr 9 w pkt. a, b dotyczy zaś składu Rady Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Dlatego uważam, że hodowcy koni wyścigowych powinni mieć znaczną reprezentację w Radzie. Jest to przyczyna przedstawienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec pkt. a i b w poprawce nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWFeliksKlimczak">Rząd podziela pogląd posła wnioskodawcy i opowiada się za przyjęciem zgłoszonej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawki nr 9 i 10 powinny być rozpatrywane łącznie, ponieważ dotyczą tej samej materii. Posłowie muszą wybrać jedną z tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę posła Stanisława Kalembę o przedstawienie opinii w tej sprawie. Rozumiem przy tym, że rozstrzygając poprawkę nr 9 w pkt. a, b, równocześnie zdecydujemy o poprawce nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Chciałem zabrać głos po wypowiedzi pana posła Stanisława Kalemby. Skoro jednak jestem przy głosie, chcę zgłosić uwagę do treści poprawki nr 9 w punkcie b. Przypomnę, że poprawka brzmi następująco: „2. Członkowie Rady powołani wśród hodowców koni wyścigowych stanowić będą 75% Rady”. Utrzymanie takiego wskaźnika będzie możliwe tylko wtedy, jeżeli Rada będzie liczyła 16, 20 lub 24 osoby. W związku z tym nie należy uniemożliwiać powołania Rady w innym składzie liczbowym. Powołanie Rady w innym składzie nie będzie zresztą możliwe.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Dlatego chcę zaproponować wnioskodawcy, aby zmienił sformułowanie proponowanego przepisu i ująć go np. tak, że chodzi o taki skład Rady, w której hodowcy koni wyścigowych będą stanowić „nie mniej niż 75% składu” lub „co najmniej 75% składu”. Przepis ten można też sformułować inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę posła Adama Łozińskiego o wyrażenie stanowiska w sprawie przedstawionej przez posła Mirosława Pietrewicza. Czy wprowadza pan autopoprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PosełAdamŁoziński">Jest to logiczna poprawka. Można użyć określenia „co najmniej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wtedy punkt b w poprawce nr 9 uzyska następujące brzmienie: „Członkowie Rady powołani spośród hodowców koni wyścigowych stanowić będą co najmniej 75% Rady”. Takie sformułowanie przyjmuję jako autopoprawkę do pkt. b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Omawiana sprawa wiąże się ze zgłoszoną przeze mnie poprawką nr 13. Proponuję, żeby w ogóle nie określać ilu członków ma liczyć Rada. Proponuję natomiast pozostawić formułę otwartą, którą przedstawiłem w poprawce. Dlatego zaproponowałem, aby w ust. 1 w art. 10 skreślić wyrazy „z 15 do 25”. Chodzi m.in. o to, aby nie było potrzeby zbyt częstej modyfikacji przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosełMirosławSekuła">Przedstawioną uwagę rozumiem w ten sposób, że głosowanie powinniśmy rozpocząć od poprawki nr 13. Chodzi o to, że w przypadku jej przyjęcia poprawka nr 9 w punkcie „b” oraz poprawka 10 staną się bezprzedmiotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Nie. Chodzi o inne brzmienie art. 10. W omawianym projekcie ustawy zapisano, że „Rada składa się z 15 do 25 członków powoływanych i odwoływanych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa...” Uważam, że nie powinniśmy określać w ustawie liczby członków Rady lecz zostawić otwartą formułę kształtowania jej składu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę o pomoc Biura Legislacyjnego. Chodzi o to, w jakiej kolejności powinienem poddawać poprawki pod głosowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję zacząć od poprawki nr 13. Chcę jednak zwrócić uwagę, że jej przyjęcie nie przesądza o bezprzedmiotowości poprawki 9b. Niezależnie od liczby członków Rady, 75% składu mają stanowić hodowcy. Później będziemy może musieli wybierać między poprawkami 9b i 10b. Proponuję jednak rozpocząć od głosowania nad poprawką nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PosełMirosławSekuła">W zależności od rozstrzygnięcia poprawki nr 13, komisje będą ewentualnie głosować nad poprawkami 9b i 10b, dokonując koniecznego wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PosełRomualdAjchler">Nie mam nic przeciwko zaproponowanej kolejności głosowania. Wcześniej jednak chcę powtórzyć zapytanie do przedstawiciela rządu, na które nie uzyskałem odpowiedzi podczas posiedzenia Sejmu. Zapytanie to wiązało się z poprawką dotyczącą art. 10. Podczas debaty w Sejmie poprosiłem o podanie przykładu zastosowania rozwiązania przedstawionego w projekcie omawianej ustawy. Chodziło o podanie przykładów państw, w których w składzie rady wyścigów konnych znaleźliby się przedstawiciele organizacji zrzeszających trenerów i jeźdźców. Chcę się dowiedzieć, czy w jakimkolwiek kraju europejskim przedstawiciele tych organizacji wchodzą w skład rady? Może sformułowanie zawarte w projekcie ustawy jest naszym oryginalnym odkryciem w dziedzinie organizacji wyścigów konnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PosełStanisławKalemba">Uważamy, że w radzie powinny decydować głównie trzy organizacje, wymienione jako pierwsze w projekcie ustawy. Z posiadanych przez nas informacji wynika, że blisko 90% kar dyscyplinarnych w Światowej Federacji Wyścigów Konnych dotyczy trenerów i jeźdźców. W związku z tym stoimy na stanowisku, że te grupy nie powinny być reprezentowane w Radzie Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Takie są bowiem standardy światowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszGłogowski">Z naszych informacji wynika, że przedstawiciele organizacji trenerów i jeźdźców są członkami tamtejszej rady wyścigów konnych. W Niemczech w skład rady wchodzą organizatorzy wyścigów. Do tej grupy należą właśnie trenerzy oraz jeźdźcy. Tak jest tylko w Niemczech.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszGłogowski">Chcę tylko dodać, że jeżeli w punkcie b w poprawce nr 9 zostanie zachowany ów wskaźnik 75% odnoszący się do hodowców koni wyścigowych, może się zdarzyć, że spełnienie tego warunku nie będzie praktycznie możliwe. Ten aspekt sprawy poddaję pod rozwagę posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PosełMirosławSekuła">Obecnie chciałbym zarządzić głosowanie nad omawianą już poprawką nr 13. W zależności od wyniku, komisje będą rozstrzygać następne poprawki. Nie słyszę innych wniosków. W związku z tym poddaję pod głosowanie poprawkę nr 13 zgłoszoną przez posła Seweryna Kaczmarka.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 13? Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki głosowało 6 posłów, 13 było przeciw, a 5 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że poprawka nr 13 została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-113.3" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z takim właśnie wynikiem głosowania, wracamy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Chcę zapytać pana posła Adama Łozińskiego o opinię, czy tę poprawkę należy rozbić na dwie części i głosować oddzielnie nad obydwoma punktami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PosełAdamŁoziński">Nie ma takiej potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PosełMirosławSekuła">Pan poseł postawił wniosek, aby poprawki w punktach a, b zostały przegłosowane wspólnie. Chcę podkreślić, że wynik głosowania rozstrzygnie równocześnie sprawę ujętą w poprawce 9b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Trzeba wybrać między poprawkami 9a i 10a, aby zdecydować, jaki ma być skład Rady. Należy rozstrzygnąć, jaki ma być skład Rady. Należy rozstrzygnąć m.in., czy w skład Rady wejdą także przedstawiciele trenerów i jeźdźców, czy może nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zatem przyjęcie poprawek nr 9a i 9b oznaczałoby równocześnie negatywne zaopiniowanie poprawki nr 10a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">To też nie jest tak. Z poprawką 9a łączy się poprawka 10a. Natomiast kwestia wskaźnika procentowego jest jeszcze czymś innym. Dlatego należy wybrać jedną z dwóch poprawek albo 9a, albo 10a. Jeżeli zostanie przyjęta jedna, wówczas druga odpada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PosełMirosławSekuła">Naszą wymianę zdań kierujemy głównie do posłów wnioskodawców. Dlatego oczekuję opinii z ich strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PosełAdamŁoziński">Jeżeli istnieje uzasadniona potrzeba, zrezygnuję z łącznego głosowania nad całością poprawki. Przecież ma to służyć również klarowności tworzonego przez nas prawa. Dlatego też uważam, że pierwsza część zgłoszonej poprawki powinna być głosowana w zestawieniu z poprawką 10a, zgłoszoną przez posła Wojciecha Szczęsnego Zarzyckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poseł wnioskodawca wyraża zgodę na głosowanie nad punktem „a” w poprawce nr 9. Jednocześnie to głosowanie rozstrzygnie o przyjęciu lub odrzuceniu poprawki nr 10a. Tę kwestię chcę poddać pod głosowanie. Wcześniej proszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec omawianej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PosełStanisławKalemba">Wcześniej chcę wyrazić opinię, że poprawka 10a jest dalej idąca. Skreślenie pkt. 4 i 5 w ust. 1 w art. 10 oznacza wykreślenie za składu Rady organizacji zrzeszających trenerów i jeźdźców. Dlatego poprawkę 10a powinniśmy rozstrzygnąć w pierwszej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PosełMirosławSekuła">Kolejność głosowania w takim właśnie przypadku jest obojętna. Tak przynajmniej sądzę. Jednak nie mam nic przeciwko, aby najpierw poddać pod głosowanie poprawkę nr 10a, wynik głosowania byłby rozstrzygający dla poprawki nr 9a.</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#PosełMirosławSekuła">Po wypowiedziach pani mecenas, oraz panów posłów Adama Łozińskiego i Stanisława Kalemby uważam, że należy poddać pod głosowanie pkt 7a w poprawce nr 10. Punkt ten zawiera wniosek o skreślenie punktów 4 i 5 z art. 10 omawianego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszGłogowski">Chcę zwrócić uwagę posłów, że wykreślenie owych punktów 4 i 5 oznacza rezygnację z samorządności w środowisku, którego dotyczy ustawa. Tymczasem umożliwienie trenerom i jeźdźcom udziału w Radzie miało w intencji rządu tę samorządność zachować. Wobec możliwości wyeliminowania przedstawicieli dwóch środowisk ze składu Rady, reprezentacja organizacji związanych ściśle z wyścigami konnymi w Polsce zostanie zawężona. Dlatego opowiadamy się za utrzymaniem całego punktu „a” w poprawce nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zatem jest to stanowisko przeciwne zmianie zaproponowanej w poprawce 10a.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#PosełMirosławSekuła">Przechodzimy do głosowania nad poprawką 10a. Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Za wnioskiem opowiedziało się 7 posłów, 12 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-125.2" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że poprawka zawarta pod nr 10a została negatywnie zaopiniowana przez połączone komisje.</u>
          <u xml:id="u-125.3" who="#PosełMirosławSekuła">Z kolei przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 9a. Kto opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 9a? Za wnioskiem głosowało 13 posłów, 5 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-125.4" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że komisje negatywnie zaopiniowały poprawkę nr 9a.</u>
          <u xml:id="u-125.5" who="#PosełMirosławSekuła">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawek nr 9b i 10b. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PosełAndrzejUmiński">Chcę zabrać głos w sprawie formalnej. Chcę zapytać pana przewodniczącego, czy mamy kworum, aby podejmować decyzje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PosełMirosławSekuła">W podobnych sytuacjach ogłaszam pięciominutową przerwę, po czym sprawdzam kworum. Uważam, że także w tym przypadku mogę tak postąpić. Dlatego ogłaszam pięciominutową przerwę. Po tym czasie odbędzie się sprawdzenie kworum w obydwu komisjach.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-127.2" who="#PosełMirosławSekuła">Na wniosek pana posła Andrzeja Umińskiego zarządzam sprawdzenie kworum w obydwu komisjach.</u>
          <u xml:id="u-127.3" who="#PosełMirosławSekuła">W pierwszej kolejności proszę o podniesienie ręki członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a pracowników sekretariatu o policzenie obecnych.</u>
          <u xml:id="u-127.4" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że na sali posiedzeń jest 10 posłów, członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Stwierdzam brak kworum.</u>
          <u xml:id="u-127.5" who="#PosełMirosławSekuła">Następnie o podniesienie ręki poproszę posłów z Komisji Finansów Publicznych, a pracowników sekretariatu o policzenie obecnych.</u>
          <u xml:id="u-127.6" who="#PosełMirosławSekuła">Na sali posiedzeń jest obecnych 8 posłów, członków Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-127.7" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam brak kworum także w tym przypadku.</u>
          <u xml:id="u-127.8" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z powyższym pozostaje mi tylko podziękować tym, którzy pozostali do tego momentu razem z nami.</u>
          <u xml:id="u-127.9" who="#PosełMirosławSekuła">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>