text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 2 grudnia 1967 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Cieślaka (ZSL), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1968 oraz podstawowych założeń planu na rok 1969 w częściach dotyczących Komitetu Nauki i Techniki, Głównego Urzędu Statystycznego i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Komitetu Nauki i Techniki z I zastępcą przewodniczącego - ministrem - Mieczysławem Leszem, Głównego Urzędu Statystycznego z prezesem - Wincentym Kawalcem, Najwyższej Izby Kontroli z prezesem - Konstantym Dąbrowskim i wiceprezesami - Bolesławem Gałęzą i Bolesławem Szlązakiem oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem obszerne materiały dotyczące planowanych na rok 1968 zamierzeń wymienionych instytucji. W hallu Sejmu urządzona została przez Komitet Nauki i Techniki wystawa obrazująca osiągnięcia polskiej myśli badawczej i technicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Sprawozdawcą projektu planu rozwoju nauki i techniki na lata 1968/69 oraz projektu budżetu Komitetu Nauki i Techniki na rok 1968 był poseł Ryszard Reiff (bezp. „Pax”).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Sprawą niezupełnie jeszcze skrystalizowaną jest podział zadań między Polską Akademią Nauk i Komitetem Nauki i Techniki w zakresie koordynacji i planowania badań podstawowych i stosowanych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Niezbędne jest wyraźniejsze określenie kompetencji instytucji zajmujących się zagadnieniami nauki i prac badawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Jak wskazywano na posiedzeniach innych komisji sejmowych, występują opóźnienia we wdrażaniu do praktyki wyników prac naukowych i badawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Nawiązując do planu rozwoju nauki i techniki wydaje się celowe zwrócenie uwagi na konieczność przyspieszenia badań i rozwiązań naukowych mających na celu przeciwdziałanie korozji, która powoduje duże i niepowetowane straty w gospodarne; na zwalczanie zanieczyszczeń powietrza, wód i gruntów przez zakłady przemysłowe; na niektóre kompleksowe problemy rolnictwa z pogranicza ekonomii i techniki. Szczególnej uwagi wymaga zintensyfikowanie prac badawczych w zakresie chemii, zwłaszcza wielkiej syntezy organicznej i tworzyw sztucznych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Preliminarz budżetowy Komitetu Nauki i Techniki nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Łastowski (PZPR), Bronisław Warowny (ZSL), Zdzisław Siedlewski (SD), Wiktor Obolewicz (PZPR), Bolesław Bednarek (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL), Stanisław Hasiek (PZPR), Michalina Tatarkówna- Majkowska (PZPR), Ewa Trojanowska (bezp.), Jan Dziemba (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki - Minister Mieczysław Lesz.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">W dyskusji podkreślono postęp, jaki nastąpił w perspektywicznym planowaniu rozwoju nauki i techniki. W złożonej nowoczesnej gospodarce, jak potwierdziły to doświadczenia wielu krajów, niezbędne jest istnienie rządowego organu koordynującego postęp w obu tych dziedzinach; Komitet Nauki i Techniki powinien bardziej oddziaływać na rozwój nauki i techniki.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">KNiT czuwa coraz skuteczniej nad prawidłowym rozwojem całej sieci placówek badawczych. Wysiłek ten przynosi wyniki i powinien być kontynuowany.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">W dyskusji zwracano uwagę, że administracja gospodarcza zbyt mało poświęca wysiłku na rzecz unowocześniania technologii, że niedostateczną troską otacza się ruch racjonalizatorski i wynalazczy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Na rok 1968 przewiduje się zwiększenie akumulacji przedsiębiorstw. Głównym środkiem do osiągnięcia tego celu - poza usprawnieniem organizacji i umocnieniem dyscypliny - jest postęp techniczny. Wymaga to ze strony administracji gospodarczej wykorzystania wszystkich środków przeznaczonych na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Omawiano również kształtowanie się proporcji nakładów kierowanych na rozwój badań podstawowych i stosowanych, postulowano dalej idącą koncentrację badań.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Komisja przyjęła projekt planu rozwoju nauki i techniki oraz projekt budżetu na rok 1968 w części dotyczącej Komitetu Nauki i Techniki.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Sprawozdawcą projektu budżetu na 1968 r. w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego był poseł Józef Lastowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Projekt budżetu na rok 1968 przewiduje m.in. wydatki na prace przygotowawcze do spisu powszechnego 1970 r., które podjęte z odpowiednim wyprzedzeniem - stworzą trwałą podstawę do szeregu innych badań masowych. W grudniu przyszłego roku przeprowadzony zostanie spis próbny w celu wypróbowania formularzy, instrukcji spisowych, oraz założeń organizacyjnych, a także uzyskania materiałów do przeprowadzenia eksperymentalnych opracowań przy pomocy zainstalowanej już w GUS maszyny elektronicznej do prac statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Z zadowoleniem stwierdzić trzeba wyraźną podniesienie poziomu wydawnictw SUS. Na podkreślenie też zasługuje rozszerzenie tematów publikowanych informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Komisja metodologiczna GUS weryfikująca program badań i sprawozdawczości na rok 1968 dokonała ograniczenia sprawozdawczości. Równocześnie wprowadzono szereg nowych badań statystycznych wynikających z potrzeby pogłębienia analiz statystyczno-ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Dotychczasowa działalność badawcza GUS wskazuje na konieczność zmian w trybie prac sprawozdawczo-statystycznych. Wnioski te nasuwają się m.in. na tle wyników przeprowadzonego eksperymentu krakowskiego, gdzie terenowe organy statystyki państwowej przejęły opracowanie sprawozdań zbiorczych od wydziałów prezydiów rad narodowych. Osiągnięto znaczną poprawę jakości opracowań, a także poważne oszczędności etatowe. Należy rozpatrzeć możliwość przeniesienia zasad organizacyjnych eksperymentu krakowskiego na inne województwa.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Wskazać należy na potrzebę dalszego nawiązywania kontaktów przez GUS z przedsiębiorstwami i zjednoczeniami, a także na potrzebę dalszego zwalczania tzw. nielegalnej sprawozdawczości.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Michalina Tatarkówna- Majkowska (PZPR), Stanisław Hasiak (PZPR), Bolesław Bednarek (PZPR), Feliks Starzec (ZSL), Leon Kasman (PZPR), Jan Pysz (PZPR), Czesław Burski (ZSL), Eugeniusz Witek (ZSL), Stanisław Cieślak (ZSL), Edward Graliński (PZPR), Władysław Kuszyk (PZPR), Ryszard Reiff (bezp. „Pax”).</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">Pozytywnie oceniono działalność GUS, zwracając szczególną uwagę na znaczną poprawę metod organizacji badań statystycznych i podniesienie poziomu wydawnictw GUS. Realizacja przewidzianych na rok przyszły zamierzeń GUS pozwoli na zaspokojenie szeregu pilnych potrzeb. Szereg opracowań regionalnych zaspokoi potrzeby władz terenowych i ogniw gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes Głównego Urzędu Statystycznego - Wincent Kawalec.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Przewodniczący obradom - poseł Stanisław Cieślak (ZSL):</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Przypadające w roku przyszłym 50-lecie statystyki polskiej jest okazją dokonania oceny i podkreślenia wysokiej użyteczności prac prowadzonych przez GUS. Wyrazić należy duże uznanie dla efektów działalności Urzędu i jego pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Komisja przyjęła projekt budżetu na rok 1968 w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Sprawozdanie z działalności i wykonania budżetu Najwyższej Izby Kontroli za rok 1966 oraz główne kierunki działania i projekt budżetu NIK na 1968 r. przedstawił poseł Czesław Burski (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Najwyższa Izba Kontroli kontynuowała szeroką i różnorodną działalność, rozszerzając zakres przedkładanych sprawozdań o wynikach kontroli. Sejmowi, Radzie Ministrów i Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów. Stanowiły one istotny i wartościowy materiał przy rozpatrywaniu przez komisje sejmowe sprawozdań organów państwowych oraz formułowaniu wniosków i dezyderatów zmierzających do dalszego usprawnienia działalności tych organów. Analogiczne osiągnięcia mają delegatury NIK w dziedzinie współpracy z radami narodowymi wszystkich szczebli.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Działalność NIK koncentrowała się na kontroli realizacji przez administrację państwową i gospodarczą podstawowych zadań określonych w Narodowym Planie Gospodarczym oraz w budżecie państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Przedmiotem kontroli NIK była również realizacja dezyderatów uchwalonych przez komisje sejmowe.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Delegatury NIK wydatnie zacieśniły współpracę z wojewódzkimi zespołami poselskimi, przekazując im opracowania zbiorcze wyników kontroli dotyczący podstawowych zagadnień z terenu ich działalności.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">W roku 1966 osiągnięto dalsze usprawnienie koordynacji kontroli wykonywanych przez organa kontroli resortowej, jak również organizacji spółdzielczych. Wiele zagadnień kontrolowano przy współudziale innych organów kontroli i inspekcji, inspirując także te organy do podejmowania we własnym zakresie kontroli problemów wynikających z aktualnej sytuacji gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">Na skutek wniosków pokontrolnych NIK, jednostki zwierzchnie różnych szczebli wydały w ciągu roku 1966 ok. 2.300 ważniejszych zarządzeń zmierzających do usunięcia stwierdzonych w toku kontroli niedociągnięć.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">Gospodarka środkami budżetowymi prowadzona była przez NIK oszczędnie.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">W roku 1968 Najwyższa Izba Kontroli nadal koncentrować będzie działalność kontrolną na realizacji głównych zadań Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa, na przestrzeganiu dyscypliny gospodarczej i finansowej oraz na zabezpieczeniu mienia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">W założeniach planu kontroli zwrócono szczególną uwagę na takie zagadnienia, jak:</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">- legalność, gospodarność, celowość i rzetelność działania organów administracji gospodarczej i ogólnej, skuteczność przeciwdziałania marnotrawstwu i nadużyciom;</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">- organizacja pracy i stosowanie właściwej polityki kadrowej oraz przeciwdziałanie przejawom biurokratyzmu;</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">- doskonalenie systemu zarządzania i organizacji, usprawnienie koordynacji branżowej i terenowej;</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">- rytmiczność produkcji i wykorzystanie zdolności produkcyjnej;</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#">- rola czynnika ekonomicznego przy podejmowaniu decyzji gospodarczych, umacnianie dyscypliny państwowej oraz odpowiedzialności organów zarządzania, nadzoru służbowego oraz kontroli wewnętrznej za niewykonywanie poruszonych zadań i tolerowanie zaniedbań;</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#">- wykorzystanie przez jednostki wniosków i zaleceń z poprzednich kontroli, realizacja zarządzeń pokontrolnych oraz ich skuteczność w zakresie usuwania zaniedbań i zapobiegania im na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#">Kontynuowana będzie współpraca z organami kontroli społecznej. Jedną z form tej współpracy jest badanie przez NIK, w jakim stopniu administracja wykonuje uchwały organów samorządu robotniczego. NIK współdziałać będzie również z kontrolą społeczną w dziedzinach ważnych z punktu widzenia warunków bytowych ludności.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#">Preliminarz budżetowy Najwyższej Izby Kontroli na rok 1968 został opracowany racjonalnie i oszczędnie.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Łastowski (PZPR), Władysław Kuszyk (PZPR), Feliks Starzec (ZSL), Stanisław Cieślak (ZSL), Eugeniusz Witek (ZSL) i Józef Kulesza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Prezes Najwyższej Izby Kontroli - Konstanty Dąbrowski, który stwierdził m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#">Najwyższa Izba Kontroli śledzi procesy przebiegające w naszej dynamicznie rozwijającej się gospodarce i - poprzez swoje oceny i wnioski pokontrolne - wnosi swój wkład w eliminowanie występujących zjawisk negatywnych.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#">Stwierdzić można, że wiele dziedzin zostało uporządkowanych. Osiągnięto, choć jeszcze niedostateczny, postęp w zakresie dyscypliny realizacji budżetu, jak również postęp w porządkowaniu rachunkowości, ewidencji i gospodarki magazynowej w zakładach.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#">Najwyższa Izba Kontroli interesuje się problematyką sprawności zarządzania i organizacji pracy, jako czynnikami mającymi głęboki wpływ na poziom dyscypliny i wydajności pracy. W planach NIK na rok 1968 sprawa kontroli realizacji wniosków komisji zakładowych powołanych dla usprawnienia zarządzania i organizacji pracy, w myśl uchwały VII Plenum KC PZPR, znajduje się na jednym z pierwszych miejsc.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#">W związku z tym, iż działalność kontrolna Sejmu i jego organów stale się pogłębia, niezbędne jest także dalsze doskonalenie i pogłębianie materiałów analitycznych, jakimi służy Sejmowi Najwyższa Izby Kontroli w zakresie wykonywania przez administrację postanowień. Sejmu. Tak samo terenowe delegatury Najwyższej Izby Kontroli służyć będą coraz lepszą pracą analityczną i kontrolną wojewódzkim radom narodowym i wojewódzkim zespołom poselskim.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu przez Najwyższą Izbę Kontroli w roku 1966 oraz projekt budżetu NIK na rok 1968 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#">Z okazji 10-lecia Najwyższej Izby Kontroli przewodniczący obradom poseł Stanisław Cieślak złożył w imieniu Komisji na ręce Prezesa NIK - Konstantego Dąbrowskiego wyrazy uznania dla kierownictwa i zespołu pracowników Najwyższej Izby Kontroli za dotychczasową działalność i życzenia pomyślnych wyników pracy na przyszłość.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>