text_structure.xml 8.93 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo, w porządku dziennym mamy do rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2014 r. (druk nr 3508) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę – rozumiem, że pan dyrektor będzie to przedstawiać. Uprzejmie proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliPiotrWasilewski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W 2014 r. Departament Zdrowia realizował w szerokim zakresie kontrole dotyczące funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Przeprowadziliśmy łącznie 29 kontroli jednostkowych. Ponadto departament koordynował realizację sześciu kontroli planowych dotyczących istotnych obszarów funkcjonowania systemu ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliPiotrWasilewski">Poza kontrolami budżetowymi, w departamencie opracowano 5 informacji o wynikach kontroli koordynowanych. Najpierw informację o wynikach kontroli dostępności świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, którą przedstawiliśmy w marcu 2013 r. Następnie, informację o wynikach kontroli „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych” z czerwca 2014 r.; informację o wynikach kontroli dostępności i finansowania rehabilitacji leczniczej z września 2014 r.; informację o wynikach kontroli realizacji zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach planu finansowego z października 2014 r. oraz informację o wynikach kontroli programów terapeutycznych i lekowych finansowanych ze środków publicznych – w listopadzie 2014 r. W pierwszym kwartale 2015 r. opracowano informację o wynikach kontroli opieki medycznej nad osobami w wieku podeszłym oraz informację o wynikach kontroli działalności szpitali samorządowych przekształconych w spółki kapitałowe. Wszystkie te informacje, oczywiście, przekazaliśmy do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliPiotrWasilewski">W ciągu najbliższych dwóch lub trzech miesięcy przekażemy państwu kolejne informacje o wynikach kontroli realizowanych w końcu roku 2014. Należą do nich takie kontrole, jak: funkcjonowanie szpitali klinicznych, kontrola zatrudnienia w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz kontrola funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Myślę, że jak na zasoby nieco ponad 30-osobowego departamentu, to dość istotny zakres działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliPiotrWasilewski">Ponadto, prowadzimy we wszelkim zakresie współpracę ze środowiskami naukowymi i eksperckimi. Staramy się, żeby nasze kontrole były dobrze ogniskowane, tak więc nasz tegoroczny dorobek – mam nadzieję – będzie wzbogacony w kolejnych okresach działalności. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję uprzejmie. Otwieram dyskusję. Na początek pozwolę sobie zauważyć, panie dyrektorze, że nie ilość, a jakość decyduje – patrzę chociażby na to sprawozdanie, które nam państwo przedstawili. Jest ono bardzo krótkie, treściwe. Pamiętam, że niejeden raz posłowie narzekali, że pewne informacje są zbyt lakoniczne, ale dla nas są absolutnie wystarczające, ponieważ państwo wiele aspektów związanych z ochroną zdrowia bardzo szczegółowo kontrolowali. I muszę powiedzieć, że wiele razy byli państwo prawdziwym wsparciem dla nas w Komisji Zdrowia, jeżeli chodzi o obiektywne spojrzenie na wiele zagadnień związanych z ochroną zdrowia. Tak więc, osobiście chciałbym panu, i państwu, pogratulować obiektywizmu przy przedstawianiu pewnych danych, o których tutaj rozmawiamy. Cieszę się, i już oczekuję wyników następnych kontroli, o których pan wspomniał.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeżeli mógłbym jeszcze prosić – będąc przy głosie – o to, w ramach kontroli szpitali klinicznych, czy przy innej okazji – jeżeli będzie potrzeba, to być może będziemy o to występować, lub ja osobiście – by zwrócić baczną uwagę na outsourcing, którego jest coraz więcej. Mam wrażenie, że zbyt często dotyka dziedzin, które – w moim przekonaniu – nie powinny być wyprowadzane w outsourcing, jeżeli patrzymy z punktu widzenia efektywności zarządzania szpitalem. I cieszę się nawet, jeśli już mówię o outsourcingu, że po latach, osoby nawet o poglądach liberalnych, też doszły do takiego wniosku, że pewne dziedziny medycyny nie powinny być wypuszczane w outsourcing, bo to później – tak naprawdę – może generować większe koszty – już nie mówię o kosztach społecznych – związane chociażby z kwestią zakażeń szpitalnych czy wieloma innymi sprawami.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">To wszystko z mojej strony. Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, panie dyrektorze, szanowni państwo, chciałabym Najwyższej Izbie Kontroli podziękować za te bardzo wnikliwie, rzetelne raporty, które odkrywają całe obszary systemu ochrony zdrowia wymagające naprawy, i ukazują skutki podejmowanych rozwiązań prawnych, finansowych i organizacyjnych. To jest niezwykle pomocne w pracach sejmowej Komisji. Żałuję tylko, że rzadko rząd – tak, jak dzisiaj popisał się pan minister – nie odpowiedział na te uwagi, które zgłasza NIK. I z tym, panie przewodniczący, musimy wystąpić do marszałka Sejmu, i zgłosić, że prosimy rząd, aby odpowiadał na uwagi zgłaszane przez NIK, a rząd nie raczy odpowiedzieć, bo nie ma na to ochoty.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Natomiast, pozostanę jednak przy swoim zdaniu, panie dyrektorze, że niewydanie środków publicznych, jakie zostały zarezerwowane, zaplanowane i wypracowane przez społeczeństwo na zadania planowe, które są zapisane w planie finansowym, nie jest tylko takim sobie skromnym niedopatrzeniem, tylko – moim zdaniem – jest poważnym naruszeniem programu realizacji zadań rządowych. I w tym przypadku wydaje mi się, że niewydawanie takich środków, które zostały przecież zabrane z innych dziedzin, jakie być może były również potrzebne jak w ochronie zdrowia, nie jest praktyką prawidłową, i wynika – krótko mówiąc – ze złego zarządzania i złego nadzoru ministra konstytucyjnego, któremu te środki do realizacji programu rządu zostały powierzone.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Oczywiście, jeszcze raz chciałabym podziękować. To są bardzo cenne materiały – bardzo za nie dziękuję – i muszę powiedzieć, że kiedykolwiek zwracam się do Najwyższej Izby Kontroli, zawsze otrzymuję wsparcie w wyjaśnieniu wielu przecież bardzo trudnych zagadnień, bez względu na to, czy proszę o ogólne wyjaśnienia, czy o szczegółowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W takim razie, z przyjemnością odczytam opinię 31 Komisji Zdrowia. „Komisja na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2015 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2014 r. (druk nr 3508) w zakresie działania Komisji, i nie wnosi uwag ani wniosków”.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia takiego stanowiska? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja tę opinię przyjęła jednomyślnie. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrWasilewski">Chciałem tylko podziękować za ciepłe słowa i powiedzieć, że na pewno będą dla nas dodatkową motywacją do dalszej i lepszej pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Gratuluję, panie dyrektorze. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>