text_structure.xml 80.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów – członków Komisji. Witam serdecznie pana ministra i wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje trzy punkty. Pierwszym jest rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r. Punkt drugi, to rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2014. I punkt trzeci, to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej – druk nr 1354. Zakończyły się prace pod kierownictwem pana posła Marka Gosa. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi dotyczące porządku obrad? Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, chciałabym włączyć do porządku dzisiejszego posiedzenia Komisji list, który marszałek województwa pomorskiego, prezydent miasta Gdańska, prezydent miasta Gdyni oraz prezydent miasta Sopotu skierowali do szanownego pana Donalda Tuska, prezesa Rady Ministrów w sprawie podpisanego przez Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia konkursu ofert w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej na lata 2013-2016, który wyeliminował z rynku usług medycznych wiele doświadczonych i renomowanych podmiotów opieki specjalistycznej. „Powstało realne zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców Trójmiasta i województwa pomorskiego. W zaistniałej sytuacji uważamy, że postępowanie konkursowe powinno być unieważnione, zaś obowiązujące umowy aneksowane. Chaos – i tak duży w służbie zdrowia – potęguje nagła zmiana ambulatoryjnych placówek opieki specjalistycznej powodując brak dostępu pacjentów do lekarzy specjalistów. Czekając w kilkutygodniowych, czasami wręcz miesięcznych, kolejkach do lekarza specjalisty kilkaset tysięcy osób będzie musiało gwałtownie szukać innych, zakontraktowanych przychodni. To igranie z życiem ludzi”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Ponieważ to jest list napisany przez zarówno marszałka jak i prezydentów Trójmiasta, a bardzo wiele podobnych spraw zgłaszane jest z innych regionów – co wynika z moich rozmów z koleżankami i kolegami – korzystając z obecności pana ministra i Komisji Zdrowia chciałabym, żebyśmy się do tego dramatycznego listu – podpisanego wszakże przez rządzących tam przedstawicieli Platformy Obywatelskiej – jako Komisja Zdrowia się odnieśli i zajęli w tej sprawie stanowisko – być może skierowali dezyderat albo do Ministra Zdrowia albo do premiera, albo zgłosili wniosek o dokonanie kontroli tego konkursu ofert przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł Szczypińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, ja też w tej sprawie. Ten list został podpisany przez prezydentów Trójmiasta, ale chciałabym poinformować, że takie same listy i takie same protesty zostały podpisane przez wszystkich prezydentów, burmistrzów i wójtów z całego województwa pomorskiego, ponieważ od 1 lipca pacjenci z tego województwa zostali pozbawieni specjalistycznej opieki w przychodniach. Kontraktów nie podpisało chyba ponad 250 przyszpitalnych poradni specjalistycznych. Zamykano również poradnie ginekologiczne w różnych gminach województwa pomorskiego, co oczywiście wiąże się z brakiem dostępności pacjentek do tych świadczeń zdrowotnych. Sytuacja jest dramatyczna.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJolantaSzczypinska">W tej sprawie wystosowałam pismo do Najwyższej Izby Kontroli, żeby zbadała kontrakty zarówno w województwie pomorskim, jak i w innych województwach, żeby sprawdzić, jak to wygląda. Województwo pomorskie jest w tej chwili królikiem doświadczalnym, bo za chwilę taka sama sytuacja będzie czekać inne województwa. Chciałabym, żeby pan minister w tej sprawie się wypowiedział, ponieważ – powtarzam – sytuacja pacjentów jest dramatyczna. Pacjenci w województwie pomorskim przeżywają horror, o czym osobiście mogę zaświadczyć, i czekają na odpowiedź. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Małecka-Libera, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Chciałabym nieco inaczej spojrzeć na tę sprawę. Po pierwsze, uważam, że list, o którym panie posłanki mówią, nie jest skierowany do Komisji Zdrowia. A po drugie, z moich informacji wynika, że jutro w sprawach bieżących takie pytanie zostanie zadane panu ministrowi zdrowia. Wydaje mi się więc, że dopiero po jutrzejszej odpowiedzi, jaką uzyskamy od ministra zdrowia, możemy podejmować jakieś działania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnnaZalewska">Dziękuję. Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, zaproszeni goście, postaram się połączyć te wszystkie wnioski. Jeżeli pan minister będzie tak łaskawy i jutro będzie w Sejmie, to może postąpmy w ten sposób – i proszę, żeby to było potraktowane jako wniosek formalny – zaprośmy pana ministra, rozszerzmy jutrzejszy porządek obrad. Oprócz tego zaprośmy na jutro prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby problematykę mogły przedstawić dwie osoby za to odpowiedzialne, bo ja jestem z Dolnego Śląska i do mnie również docierają podobne informacje.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAnnaZalewska">To nie jest kwestia jednego województwa. Sprawa robi się poważna. Dosłownie tysiące osób są niezabezpieczone i bardzo dyskusyjnie są rozstrzygane konkursy. Przypominam, że w Narodowym Funduszu Zdrowia prawa zamówień publicznych właściwie nie ma i – tak się nad państwem pastwię – bardzo trudno jest się odwoływać od decyzji konkursowych. Zatem ten mój wniosek proszę potraktować jako formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Proszę, pan przewodniczący Orzechowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, uciekałbym od tego, żebyśmy się tym zajmowali dzisiaj, na gorąco. Znamy to z doniesień medialnych. List rzeczywiście nie jest kierowany do Komisji Zdrowia. Tego typu tematy wielokrotnie stawały na posiedzeniu Komisji Zdrowia, jednak osobą, która odpowiadała i odpowiada za kontraktowanie świadczeń medycznych w Polsce – z całym szacunkiem – nie jest minister zdrowia tylko Narodowy Fundusz Zdrowia, a kwestia rozwiązywania umów również leży w gestii Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeśli więc mielibyśmy dyskutować, dobrze byłoby mieć pełen materiał, po pierwsze, ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia. Po drugie, nie znam treści tego listu, ponieważ nie był do mnie kierowany, żeby go spokojnie ocenić. Nie słyszałem o tego typu doniesieniach – poza incydentalnymi z terenu Dolnego Śląska – ale za chwilę zabierze głos pan minister Jakub Szulc, który pewnie zna bliżej tę sprawę na terenie Dolnego Śląska. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Proszę, jeszcze pan przewodniczący Katulski, a później pan poseł Szulc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJaroslawKatulski">Dziękuję bardzo. To, co chciałem powiedzieć właściwie wyczerpał mój przedmówca. Ja też jestem przeciwny temu, żebyśmy dzisiaj, na gorąco żądali jakiegoś sprawozdania dotyczącego zakontraktowania świadczeniodawców w konkretnym regionie. W ogóle uważam, że wtedy, kiedy sprawa nie dotyczy planowania na dalszą przyszłość, to Komisja Zdrowia doraźnie nie powinna się tego typu kłopotami zajmować, bo to nie jest nasza rola, zwłaszcza że – chciałbym na to zwrócić uwagę – nie jesteśmy w stanie nic od ręki wyjaśnić, zmienić, poprawić.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJaroslawKatulski">W związku z powyższym, powinniśmy raczej szukać rozwiązań perspektywicznych, na przyszłość, jeśli możemy coś podpowiedzieć. Natomiast, Narodowy Fundusz Zdrowia działa na podstawie przepisów prawa i – moim zdaniem – jeśli w ogóle w tym zakresie mamy czegoś konkretnie domagać się od Narodowego Funduszu Zdrowia, to prezes musiałby mieć przynajmniej kilka dni, żeby przygotować dane dotyczące konkretnego regionu kraju. Powiem szczerze, że nie słyszałem, żeby w regionie, w którym mieszkam, były problemy, żeby jakiekolwiek poradnie AOS-u przestały działać.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJaroslawKatulski">Zatem, problem nie jest ogólnopolski. Być może jest jednostkowy – trudno powiedzieć. Słyszę od pani przewodniczącej Szymiec-Raczyńskiej, że poradnie normalnie funkcjonują na Dolnym Śląsku, więc sprawa jest raczej jednostkowa. A listy prezydentów, a nawet marszałków, starostów i burmistrzów kierowane do prezesa Rady Ministrów muzą doczekać się odpowiedzi od adresata, a nie od Komisji Zdrowia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Za moment udzielę głosu ad vocem, jednak najpierw zabierze głos pan minister Szulc, a potem pani poseł Szczypińska. Ja też powiem dwa zdania i zakończymy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJakubSzulc">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, chciałbym, żebyśmy przede wszystkim ustalili, o czym mówimy, bo pani poseł Zalewska rozciągnęła już problem na województwo dolnośląskie i na cały kraj. A ja powiem tylko, że list, o którym mowa – skierowany do premiera – dotyczy jednej konkretnej rzeczy, a więc konkursu na świadczenia w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, jaki miał miejsce w województwie pomorskim. Nigdzie indziej na terenie całego kraju, poza niewielkimi kontraktacjami uzupełniającymi, nie mamy w tym momencie przeprowadzonych konkursów. Prosiłbym więc, żebyśmy nie wprowadzali w błąd podając informacje, które mijają się z rzeczywistością.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJakubSzulc">Oczywiście nie chcę powiedzieć, że problemu w ochronie zdrowia nie ma. Natomiast, jeżeli mówmy o konkretnym problemie, to on w tym momencie dotyczy wyników kontraktacji w zakresie ambulatoryjna opieki specjalistycznej przeprowadzonej w pomorskim oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia. To nie oznacza, że kłopotu nie będzie, dlatego że w tym roku wygasają kontrakty bodajże w ośmiu czy dziewięciu kolejnych województwach w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i jeżeli na tę okoliczność nic się nie zmieni, to poszczególne oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia będą musiały do końca roku przeprowadzić kontraktację na rok 2014 i lata następne. Tu można się spodziewać podobnych kłopotów, jak te, jakich obecnie jesteśmy świadkami w województwie pomorskim.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJakubSzulc">Nie sugerowałbym też, żeby to, iż przy kontraktowaniu świadczeń medycznych nie obowiązuje ustawa – Prawo zamówień publicznych tylko odrębna procedura, jasno określona od początku do końca – co podkreślam – w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, było czymś złym, bo gdybyśmy mieli zastosować ustawę – Prawo zamówień publicznych do kontraktów na świadczenia zdrowotne, to, Wysoka Komisjo, nigdy niczego byśmy nie zakontraktowali, znając stopień skomplikowania i możliwości odwoływania się od decyzji przy zawieraniu umów w ramach ustawy – Prawo zamówień publicznych. Dlatego nie wydaje mi się, żeby odwołanie do Pzp było wskazane. Jeżeli ktoś życzyłby sobie, żeby kontraktacja przebiegała na tych zasadach, to – jak mi się wydaje – niczego dobrego by polskiemu systemowi ochrony zdrowia nie zrobił.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselJakubSzulc">Konkludując, chciałbym powiedzieć o jednej rzeczy. Mamy wniosek zgłoszony przez panią poseł, natomiast, podobnie jak moi przedmówcy uważam, że jeżeli chcemy, żeby Wysoka Komisja się tym zajęła i pochyliła nad kwestią kontraktowania świadczeń w województwie pomorskim czy kontraktowania świadczeń w ogóle, to przede wszystkim trzeba zaprosić ministra, który nadzoruje Narodowy Fundusz Zdrowia, a także prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Wtedy możemy realnie porozmawiać o tym, co się stało. Z tego, co wiem, kontrole już tam zostały skierowane, natomiast – szczerze powiedziawszy – nie spodziewam się, żeby wyniki tych kontroli wskazywały, że dopuszczono się jakichś uchybień proceduralnych. To znaczy, kłopotem w województwie pomorskim jest to, że do kontraktu stanęło 50% podmiotów więcej niż uzyskało kontrakt wcześniej, w związku z czym kontrakty uległy rozdrobnieniu. W tym momencie nie chcę wyrokować, czy to dobrze, czy źle, bo tym powinien się zająć Fundusz, Ministerstwo Zdrowia, a być może także my, tutaj, ale to nie jest dyskusja do prowadzenia na gorąco i żeby podejmować decyzje w ciągu pięciu minut. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Szczypińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Dziękuję, panie ministrze. Dziękuję, przewodniczący. Oczywiście to nie jest dyskusja do prowadzenia na gorąco. Chciałabym tylko poinformować, że jest to wielki problem. W województwie pomorskim tysiące pacjentów zbierają podpisy w celu odwołania szefowej pomorskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJolantaSzczypinska">Ja rozumiem, że dzisiaj tego problemu nie rozstrzygniemy i może nie powinniśmy dzisiaj na ten temat rozmawiać, ale w takim razie mam wniosek, aby na jutro zaprosić ministra zdrowia, a także szefa Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby taką informację przedstawili, ponieważ to jest naprawdę ogromny problem w województwie pomorskim. My nie jesteśmy komisją do spraw zdrowia czy sportu i rekreacji, tylko jesteśmy Komisją Zdrowia. Jeżeli pacjenci do nas się zwracają – a jesteśmy przecież posłami w okręgu – to mamy wręcz obowiązek w tej sprawie wystąpić. A do kogo? Do Komisji Zdrowia. Komisja Zdrowia również musi się w tej sprawie wypowiedzieć, a także uzyskać informację od Ministra Zdrowia czy od szefa Narodowego Funduszu Zdrowia. To, że będę pisać interpelacje czy zapytania poselskie czy prosić o interwencje, to nie ma żadnego znaczenia. Podobnie informacja z sali sejmowej. Chcę zadać wiele pytań i chcę, żeby szef Narodowego Funduszu Zdrowia czy minister nadzorujący Narodowy Fundusz Zdrowia na nie odpowiedzieli, ponieważ –jak powiedziałam – w tej chwili na Pomorzu naprawdę jest chaos i koszmar, i każdego dnia można się dowiedzieć coraz gorszych rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJolantaSzczypinska">A zwracając się do pana posła, który chyba jest z mojego województwa pomorskiego i mówił, że nic takiego nie słyszał – przykro mi, panie pośle, że pan nie słyszał. Mogę panu przedstawić mnóstwo materiałów, żeby pan się z nimi zapoznał. Obecnie w takiej sytuacji jest województwo pomorskie – jak pan minister słusznie zauważył – ale za moment rozpoczną się konkursy w innych województwach i obawiam się, że to będzie kalka tego, co jest w województwie pomorskim – co nie daj panie Boże!</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJolantaSzczypinska">Dlatego jeszcze raz zgłaszam wniosek, żebyśmy jutro podjęli ten temat, zapraszając zarówno szefa Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i ministra nadzorującego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Zanim oddam głos pani poseł Zalewskiej, pozwolą państwo, że podsumuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Po pierwsze, jak rozumiem, jest wola wszystkich, żeby tę sprawę wyjaśnić i mieć pełną informację na temat funkcjonowania i kontraktowania ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Oczywiście prawdą jest to, że w tym zakresie osobą najbardziej kompetentną jest prezes NFZ-u, a w drugiej kolejności wiceminister nadzorujący funkcjonowanie Narodowego Funduszu Zdrowia, dlatego dzisiaj taka dyskusja nie będzie możliwa do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W związku z tym, mamy dwie możliwości. Jedna z nich jest taka, że będzie gotowa szersza informacja dotycząca całego kraju na następne posiedzenie Sejmu, a druga – jak rozumiem, z racji pilności sprawy w województwie pomorskim – uzyskamy wycinkową informację dotyczącą tego województwa.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proponuję, że skoro w dniu jutrzejszym – jak słyszałem – ta sprawa dotycząca województwa pomorskiego ma być poruszana w Sejmie, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy bardziej szczegółową informację – ponieważ minister ma tylko 5 minut na odpowiedź na pytanie w sprawach bieżących – w sprawie dotyczącej wyłącznie tego województwa uzyskali nie tylko od ministra, który będzie odpowiadać jutro, ale i od prezesa czy wiceprezesa na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Natomiast później nie tylko możemy, ale powinniśmy przyjrzeć się kontraktowaniu specjalistyki w całej Polsce. Ma rację pan minister Szulc, że w sytuacji, kiedy zgłosiło się więcej podmiotów, trzeba było dokonać wyboru. Należy jednak zapytać – i to jest rzecz do oceny w przyszłości czy obecnie – czy podjęto właściwą decyzję. Należy też uwzględnić fakt, o którym już mówiliśmy na posiedzeniu Komisji, że pieniędzy jest mniej niż zaplanowano w NFZ. Było ich mniej w zeszłym roku i jest mniej już w tej chwili – brakuje około 400 mln zł, a do końca roku będzie brakować jeszcze więcej – i to zapewne wpłynęło na to kontraktowanie. Niemniej jednak sprawa jest poważna. Została zgłoszona przez najważniejsze osoby w województwie pomorskim. Należy podkreślić apolityczność tego zgłoszenia, ponieważ zrobiły to albo osoby w ogóle niezwiązane z polityką, albo z różnymi sympatiami politycznymi, a nawet w większości członkowie czy sympatycy obecnie rządzącej Platformy Obywatelskiej. Tym bardziej wiarygodne jest to, o czym państwo piszą.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proponuję zatem – tak, jak powiedziałem – abyśmy jutro uzyskali krótką informację na ten temat, nie pisemną, natomiast być może podczas kolejnego posiedzenia Sejmu w lipcu albo w sierpniu – możemy to za chwilę wpisać do planu pracy Komisji – uzyskali taką informację poszerzoną, pisemną, dotyczącą całej Polski. Tak rozumiem również wniosek pani poseł Zalewskiej. Oddaję pani poseł głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAnnaZalewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ponieważ dwóch posłów z mojego okręgu zabrało głos, chciałabym tylko wyjaśnić. Po pierwsze, do mojego biura poselskiego przychodzą ci, którzy martwią się o przyszłość, dlatego że pamiętają, co działo się jeszcze niedawno, kiedy były ogłaszane konkursy – pani poseł Raczyńskiej przypominam Dzierżoniów, jakie były perturbacje, jaki był duży kłopot, gdy szpital stracił świąteczną ambulatoryjną pomoc – zatem przewidując takie problemy, chcieliby znać jednoznaczne kryteria i pomysły na przyszłość. To po pierwsze – być może nieprecyzyjnie się wraziłam, dlatego więc to wyjaśniam.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselAnnaZalewska">Mówiłam o kłopotach ze specjalistyką, panie pośle Szulc. W Żarowie, nakazano dokonanie określonych remontów, dokupienie sprzętu po to, żeby możliwa była kontynuacja usług ginekologicznych. Jednak z niewiadomych powodów ginekologa w Żarowie nie ma. To przykład, który prowadzi do kolejnego wniosku – stąd pojawienie się sformułowania „prawo zamówień publicznych”. Chodzi mi wyłącznie o możliwość wglądu w dokumenty. Poza posłami, tak naprawdę, nikt tego nie może zrobić, dlatego że są niejasne i niejednoznaczne kryteria. Trudno jest przewidzieć zachowanie Narodowego Funduszu Zdrowia – preferencję, pomysł, plan na właściwe zabezpieczenie. Stąd analogia do prawa zamówień publicznych, które również jest prawem wadliwym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. Dziękuję bardzo. Teraz pozostaje do rozstrzygnięcia tylko kwestia proceduralna. Ponieważ jesteśmy przy przyjmowaniu porządku obrad dzisiejszego posiedzenia, mam wątpliwość – w związku z tym, proszę o podpowiedź ze strony sekretariatu Komisji czy Biura Legislacyjnego – czy na tym etapie możemy realizować głosy formalne dotyczące przyszłego posiedzenia Komisji. Jesteśmy przy przyjmowaniu porządku obrad dzisiejszego posiedzenia, a to – jak mi się wydaje – w jakimś sensie się kłóci. Natomiast od razu powiem, że za chwilę – bo taki jest pierwszy punkt porządku dziennego – będziemy przyjmować plan pracy Komisji na drugie półrocze, między innymi na lipiec, a więc i na dzień jutrzejszy. Być może w tym punkcie moglibyśmy zrealizować tę propozycję. Jednak proszę o podpowiedź. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Wydaje nam się, że jeżeli punkt pierwszy brzmi: „rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.”, to w ramach tego państwo mogą odpowiednio to uzupełnić i wstawić do planu tę propozycję, o której państwo dyskutują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">My w tej chwili jeszcze nie przyjęliśmy porządku obrad. Trwa dyskusja nad porządkiem obrad. Czyli, ten wniosek formalny powinien być realizowany nie w tej chwili, tylko przy rozpatrzeniu projektu planu pracy. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Tak byśmy to mogli rozumieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proszę bardzo, pani poseł, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselAnnaZalewska">Można ewentualnie powiedzieć, że nie wprowadzamy tego do porządku dzisiejszego posiedzenia, bo moglibyśmy zażądać formalnego głosowania. Jest złożony formalny wniosek dotyczący porządku obrad. Zgodnie z sugestiami państwa, którzy denerwują się, że nikt nie jest przygotowany do odpowiedzi, dajemy jeden dzień na to, żeby ta odpowiedź się pojawiła. Możemy przecież również jutro to zgłosić i zażądać przegłosowania. Proszę więc nie opowiadać, że na tym etapie jest to niemożliwe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeszcze raz oddam głos przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Zgodnie z art. 152 ust. 1, posiedzenia komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję i prezydium lub przewodniczącego. Tak stanowi art. 152 ust. 1. Natomiast nie wiem, jak w ostateczności państwo ten wniosek sformułowali. Czy wniosek polega na tym, żeby uzupełnić porządek i dodać, na przykład punkt czwarty o jakimś brzmieniu? Jeżeli tak, jest to wniosek o uzupełnienie porządku i Komisja zdecyduje, czy uzupełnia swój porządek obrad, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">My podejmujemy decyzję odnośnie do uzupełnienia porządku obrad przyszłego – następnego – posiedzenia Komisji, czyli jutrzejszego… Nie, dzisiaj to… Proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, zgłosiłam wniosek, żebyśmy to dołączyli do dzisiejszego porządku. Wysłuchałam wszystkich argumentów i przychylam się do nich. Stwierdzam, że ten punkt dołączymy do jutrzejszego posiedzenia i wysłuchamy tej informacji od pana ministra oraz od pani prezes NFZ-u. Myślę, że tak będzie logicznie, bo gdybyśmy przyjęli to dzisiaj, to musielibyśmy zrobić przerwę i wezwać panią prezes NFZ-u oraz ministra, który nadzoruje NFZ. Tak więc przychylam się do wniosku, aby w ramach jutrzejszego porządku rozpatrzyć ten punkt. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. W takim razie, żeby przeciąć tę dyskusję, przed przyjęciem porządku obrad przegłosujemy wniosek formalny, a następnie będziemy przegłosowywać przyjęcie dzisiejszego porządku obrad…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Ogłaszam 3 minuty przerwy.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Wznawiam posiedzenie Komisji. Chciałbym zapytać, czy są uwagi dotyczące porządku obrad zaproponowanego przeze mnie na początku posiedzenia Komisji? Jeżeli nie ma uwag, stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty i przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego. W punkcie pierwszym przewidziane jest rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W planie pracy, szanowni państwo, mamy część… Bardzo bym prosił o zaprzestanie dyskusji. W planie pracy na miesiąc lipiec przewidujemy rozpatrzenie „Sprawozdania z realizacji Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w roku 2012” oraz Harmonogramu zadań wykonywanych w ramach programu wieloletniego „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” w roku 2013 wraz z kierunkami realizacji zadań tego programu na lata 2014 i 2015. Również w lipcu przewidujemy rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Zdrowia na dezyderat nr 2 w sprawie przeprowadzenia zmian w Programie Szczepień Ochronnych. Jest to kontynuacja.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W sierpniu – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw, druk nr 564. We wrześniu – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o senackim projekcie stawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Również we wrześniu – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. W październiku – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. W listopadzie – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy dotyczącej wyrażenia poparcia Radzie Ministrów w sprawie kontynuacji prac nad programem zdrowotnym dotyczącym in vitro. W listopadzie – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Również w listopadzie – pierwsze czytanie poselskiego projektu rezolucji wzywającej wszystkie władze publiczne do podejmowania konkretnych działań w obronie życia i zdrowia nienarodzonych dzieci poczętych in vitro. W grudniu – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Są to tematy, które albo nie zostały zrealizowane w pierwszym półroczu, albo wynikają z planu pracy Komisji lub ze złożonych projektów poselskich, które, zgodnie z regulaminem, powinny być w tym terminie rozpatrzone.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dodatkowo na posiedzeniu prezydium Komisji uzgodniliśmy kilka kolejnych tematów. Są one następujące. Ocena funkcjonowania podmiotów leczniczych dwa lata po wprowadzeniu ustawy o działalności leczniczej – byłoby to w listopadzie. Następnie, funkcjonowanie systemu ratownictwa medycznego – proponowany termin to wrzesień. Funkcjonowanie Państwowej Inspekcji Sanitarnej – proponowany termin to grudzień. Stan przygotowania systemów informatycznych i rejestrów medycznych przed wejściem w życie elektronicznej dokumentacji medycznej – proponujemy październik… Bardzo bym prosił o zaprzestanie dyskusji. Kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe pracowników ochrony zdrowia – proponowany termin to wrzesień. System opieki stomatologicznej w Polsce – sierpień. Ocena funkcjonowania medycyny rodzinnej – październik. I wreszcie, opieka pulmonologiczna – grudzień. To są propozycje prezydium Komisji. Oczywiście tych propozycji zgłaszanych było więcej, ale nie możemy w tym czasie wszystkiego zrealizować. Pozostałe sprawy będziemy realizować już w kolejnym roku.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy są inne propozycje do planu pracy Komisji? Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Chciałabym zgłosić do planu pracy Komisji informację w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej kontraktowanej na lata 2013-2016. Rozumiem, że państwo zaraz powiedzą, że to dopiero się kontraktuje, ale jak się zakontraktuje, to będziemy to mieli zakontraktowane do roku 2017 i dopiero później będziemy kontraktowali. Zatem, ponieważ ten apel z Pomorza jest dramatyczny i wyrażony jest nie przez jakieś marginalne środowiska tylko przez osoby zarządzające tym regionem, proponuję, abyśmy taką informację pozyskali jak najszybciej. Jest bardzo dużo spraw z tym związanych. Jestem z Podkarpacia, skąd także dochodzą bardzo niepokojące sygnały. Chciałabym więc, żebyśmy to włączyli do planu. A skoro już jestem przy głosie, to jeśli można, niech jak najszybciej, na przykład na lipiec, bo powakacjach już wszystkie konkursy będą przeprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Jeśli można, zwróciłabym jeszcze uwagę na – moim zdaniem – bardzo ważną sprawę. Potrzebna jest nam informacja na temat stanu opieki psychiatrycznej w Polsce. Obserwuję to zjawisko. Od początku transformacji liczba osób będących pod stałą opieką psychiatryczną wzrosła z czterystu kilkudziesięciu tysięcy osób do prawie półtora miliona. Wiele osób w ogóle nie korzysta z opieki psychiatrycznej. Moim zdaniem, sytuacja w tym zakresie jest bardzo trudna i trzeba byłoby to rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Następna sprawa, z którą zgłasza się do mnie bardzo wiele osób, to dostępność zabiegów okulistycznych. Jeżeli z różnych województw zgłaszają się osoby i mówią, że tam są terminy trzy-, cztero-, pięcioletnie, a są to ludzie w wieku 75 lat i więcej, to bardzo przepraszam… To chyba jest zabieg prosty, łatwy i tani, nie widzę więc powodu, dla którego jest taki stan.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">I jeszcze jedna sprawa. Bardzo się cieszę, że jest uwzględniona opieka stomatologiczna, ale już nie będę się martwić o ludzi dorosłych – niech sobie kupią protezy. Nawet widziałam ostatnio, że sprzedają je na bazarze. Jeżeli jednak badania Uniwersytetu Medycznego w Warszawie wykonane na Mazowszu wykazują, że 92% dzieci dwunastoletnich ma próchnicę, to znaczy, że jest to bardzo poważny problem. I jeśli można byłoby to zaznaczyć w planie pracy – chcielibyśmy się dowiedzieć, jak wygląda opieka stomatologiczna odnośnie do dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">I jeszcze to, co sygnalizują mi lekarze. Jest to kwestia opieki i leczenia gruźlicy. Okazuje się – dochodzą informacje o tym – że jednak gruźlica jest stale obecna i to nierzadko. W związku z tym, taka informacja byłaby nam bardzo potrzebna. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, miejcie świadomość, że my na posiedzeniu prezydium – zapewniam – mieliśmy jeszcze wiele innych propozycji, naprawdę bardzo ważnych i mocno podkreślanych przez różne środowiska. Nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrealizować. Poza tym, będziemy przecież pracowali również w styczniu, lutym, marcu i kolejnych miesiącach.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przy okazji wyjaśniam, że ten postulat dotyczący gruźlicy, i nie tylko – bo POChP to też bardzo ważny problem – został uwzględniony. Jest opieka pulmonologiczna. To dotyczy również tej sprawy. To zostało zaproponowane. Tak jak i kwestia stomatologii. Już nie zawężajmy. Jeśli mierzymy się z kwestią opieki stomatologicznej, to spójrzmy na całość zagadnienia, a nie na wycinek. Również, a może przede wszystkim będziemy mówili o problemie próchnicy u dzieci i młodzieży. Tak więc te dwa postulaty są w planie ujęte. Opieka psychiatryczna, owszem, to też jest bardzo ważny temat – o tym też rozmawialiśmy. Być może warto zrealizować to, na przykład, w styczniu. Naprawdę nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrobić, bo zapewniam państwa, że będziemy mieli bardzo dużo spotkań. Dochodzą do tego dodatkowe zagadnienia, które z założenia należą do pracy Komisji – będziemy oceniali sprawozdanie z wykonania ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, kwestie spożycia alkoholu i palenia papierosów i jeszcze wiele innych spraw. Do tego dojdzie budżet, NFZ. Naprawdę nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrealizować przez 4-5 miesięcy. Bardzo proszę, pani poseł Okrągły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJaninaOkragly">Mam tylko uwagę dotyczącą października. Słyszałam, że jest temat – ocena funkcjonowania medycyny rodzinnej. Proponowałabym, żeby to była ocena funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem medycyny rodzinnej, czy kierunki rozwoju podstawowej opieki zdrowotnej, w tym medycyny rodzinnej. Chodzi o trochę inne sformułowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Oczywiście. W pełni zgoda. Widzę, że pani poseł Zalewska też w tej sprawie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAnnaZalewska">Również. Dziękuję pani poseł za złożenie wniosku. Dużo bardziej interesujący plan pracy został przedstawiony ustnie przez pana przewodniczącego, bo rzeczywiście uwzględnia kwestię ratownictwa medycznego. Jednak wrzesień – jak myślę – może być zbyt późnym terminem, proszę państwa, bo w wielu województwach będą zapadać decyzje, czy przedłużyć i anektować umowy, czy ogłaszać konkursy. Dobrze, że ten temat się pojawia. Mam nadzieję, że do tego czasu wojewodowie wstrzymają się z decyzjami. Ja na pewno będę wojewodę dolnośląskiego o to prosiła.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselAnnaZalewska">Chciałabym jednak, żeby pan przewodniczący wymusił – chyba tak, bo z ministerstwem tak się pracuje – propozycje ministerstwa. Ministerstwo co najmniej od kilku miesięcy mówi, że pracuje nad rozwiązaniami dotyczącymi ratownictwa medycznego. Jest do rozstrzygnięcia kilka kwestii ustawowych. Ponieważ ministerstwo nie zgłasza się, rok minie, dobrze byłoby zapytać, na jakim etapie są te ich pomysły i rozwiązania, a posłowie Platformy Obywatelskiej na każdym spotkaniu dotyczącym ratownictwa medycznego, kiedy próbujemy na ten temat dyskutować, mówią, żeby nikt się nie martwił, bo rząd właśnie nad tym pracuje. Dlatego to jest takie interesujące.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselAnnaZalewska">Natomiast, chciałabym poruszyć dwie kwestie, bo z większością uwag zgłoszonych przez pana przewodniczącego się zgadzam. Mniej interesujące są te kwestie związane z pracami rządu – w wielu przypadkach są raczej zapchajdziurami. Są dwie ważne kwestie, panie przewodniczący, w ciągu tego pół roku. Bo ja mogę na posiedzenie Komisji Zdrowia przychodzić dwa razy w ciągu dnia – w Komisji do Spraw Unii Europejskiej cztery razy w ciągu dnia się spotykamy. Wydaje mi się, że bardzo ważną kwestią związaną z przyszłymi kontraktami jest sprawa rehabilitacji. W Polsce rehabilitacja „leży” – jak państwo dobrze wiedzą – szczególnie ta kontraktowana. Jest ona przede wszystkim płatna. Chciałabym więc zaproponować temat – informacja o poziomie i jakości rehabilitacji w Polsce. Nikomu z Komisji Zdrowia i szanownemu gronu nie muszę mówić o tym, że to jest przywracanie nie tylko do zdrowia, ale i wydłużanie życia, usprawnianie, przywracanie do pracy. To jest pierwsze zagadnienie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PoselAnnaZalewska">I drugie, które również się z tym wiąże. Chciałabym poprosić o informację Narodowego Funduszu Zdrowia i ministerstwa, bo one muszą się zgrać, o pomysłach na procedury związane z opieką nad osobami starszymi. W Polsce nadal tego nie ma. Od oddziałów długoterminowych, po zwykłe szkolenia czy dodatkowe punkty za przyjmowanie na podstawowe oddziały osób powyżej 65 roku życia, które oprócz schorzeń podstawowych mają wszystkie schorzenia związane ze starością – od demencji po kłopoty psychiatryczne, o których mówiła tu pani poseł Hrynkiewicz. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Zanim znów udzielę głosu, pozwolę sobie na kilka słów komentarza.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeśli chodzi o kwestię ratownictwa medycznego, pamiętałem, pani poseł, że pani ten temat wielokrotnie poruszała. Jest to uwzględnione w planie pracy. Natomiast, jeśli chodzi o geriatrię, nie tak dawno zajmowaliśmy się tą problematyką. Nie możemy wracać ciągle do tych samych spraw, mimo że one nie zostały załatwione w sposób zadowalający.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">I jeszcze uwaga ogólna. Szanowni państwo, ja wyjątkowo dwukrotnie – bo na ogół odbywa się to jeden raz – na dwóch kolejnych posiedzeniach zgłaszałem prośbę o przedstawianie propozycji do planu pracy, i przesuwałem termin. Nie dostałem ani jednej propozycji – podkreślam, ani jednej propozycji – od żadnego członka Komisji. Powiedziano mi, że do Komisji nic na piśmie nie wpłynęło. W związku z tym, w gronie prezydium przygotowaliśmy propozycje do planu pracy, oczywiście szukając pewnego kompromisu. Zaznaczam, że następne postulaty będziemy realizowali w kolejnych miesiącach, proszę tylko, żeby to było systematycznie zgłaszane do sekretariatu Komisji. Bardzo proszę, pan poseł Janik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie mogłem tego złożyć wcześniej, bo dzisiaj przedstawione zostało sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich i pani rzecznik kilkakrotnie wymieniała Ministerstwo Zdrowia w bardzo negatywnym świetle. Powiedziała wprost, że jest to ministerstwo, z którym pracuje się jej najgorzej. Mówiła, że albo dostaje odpowiedzi nie na temat, albo, jeżeli przyznają jej rację, to mówią, że problem jest bardzo ważny – ma rację, ale ministerstwo zajmie się tym, na przykład, za dwa lata.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselGrzegorzJanik">Wiemy, że do Rzecznika Praw Obywatelskich nie zgłaszają się osoby zadowolone z naszej służby zdrowia, tylko w pewien sposób pokrzywdzone przez służbę zdrowia – i to nie są tylko pacjenci, żeby sprawa była jasna. To są lekarze, pielęgniarki i inne osoby. Może byśmy zapytali pana ministra, jak mu się układa współpraca właśnie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan przewodniczący Katulski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJaroslawKatulski">Chciałbym wzmocnić głos pana przewodniczącego, ale musi pan zrozumieć, panie przewodniczący, że przysłanie propozycji do planu pracy jest anonimowe. Poseł przysyła konkretną propozycję, pochyla się nad nią prezydium i akceptuje albo nie. Natomiast tu można zająć kilkanaście minut opowiadając wszystkim, jak to się troszczymy o pacjentów, o lekarzy, o cały system. I tylko dlatego ta dyskusja w tej chwili się odbywa.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJaroslawKatulski">Natomiast zabieram głos tylko dlatego, że przestrzegam przed takim postawieniem problemu, jak łaskawa to była uczynić pani poseł Zalewska, sugerując, że powinniśmy się zająć rehabilitacją, ocenić jej jakość i poziom – to było drugie słowo, jakiego użyła. Moim zdaniem, my absolutnie nie mamy uprawnień do tego, żeby oceniać jakość i poziom jakiegokolwiek leczenia. Możemy oceniać dostępność czy system, w jakim funkcjonuje, natomiast nie mamy żadnego prawa do tego, żeby tak ujmować zagadnienia jak to nam próbowała zasugerować pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję. Pan poseł Piontkowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Uzupełniając rozmowę na temat planu pracy, po dzisiejszej sprawie dotyczącej Pomorza i kontraktowania świadczeń, chciałbym zaproponować punkt dotyczący zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia i możliwe zmiany w systemie prawnym kontraktowania świadczeń. Myślę, że tak ogólnie sformułowany temat jest konieczny do tego, abyśmy co trzy-cztery miesiące nie zajmowali się kolejną interwencją dotyczącą pojedynczego województwa.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">W moim województwie jakiś czas temu też był bardzo podobny problem dotyczący kontraktowania niektórych świadczeń zdrowotnych i tego, że brakowało pewnej kontynuacji. Tłumaczono nam, że NFZ jest ograniczony rozwiązaniami prawnymi – nie może poza te rozwiązania prawne wyjść. Warto więc, abyśmy jako Komisja wspólnie z ministerstwem jeszcze raz przyjrzeli się tym uwarunkowaniom prawnym i wskazali, w którym miejscach należałoby dokonać zmian tak, aby dyrektorzy NFZ-u mieli rzeczywiście prawo do tego, aby zapewnić ciągłość świadczeń zdrowotnych w poszczególnych regionach kraju i w bardzo niewielkim stopniu rozszerzać to na nowe podmioty, które się pojawiają, bo inaczej doprowadzimy do sytuacji, że pojawią się podmioty silne finansowo, które złożą ofertę przebijającą większość podmiotów dotychczas funkcjonujących na rynku medycznym i dokonają rewolucji na tym rynku. Nie wiem, czy takie jest założenie, taktyka i strategia Ministerstwa Zdrowia w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Kończąc tę dyskusję – bo myślę, że czas już ją podsumować i zakończyć – powiem, że jeżeli chodzi o kwestię kontraktowania, niedługo odbędziemy dyskusję na temat planu finansowego NFZ-u. Wtedy będzie miejsce na szczegółowe pytanie dotycząc kontraktowania. To było w jakimś sensie powtórzenie tego tematu, który jest w planie pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proponuję natomiast uwzględnienie dwóch postulatów. Pierwszego, dotyczącego lipca i kwestii – żeby się nie powtarzać – o której dość długo dyskutowaliśmy na początku, czyli kontraktowania AOS-ów. Druga kwestia jest związana z rehabilitacją. Proponuję – w kwestii rehabilitacji będziemy mieli wyjazdowe posiedzenie w Kołobrzegu, poświęcone lecznictwu uzdrowiskowemu. Wtedy doskonale będzie pasować poszerzenie zakresu również o rehabilitację. W związku z tym, proponuję uwzględnić te dwa zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy są głosy przeciwne, aby przyjąć plan pracy w kształcie zaproponowanym przez mnie w imieniu prezydium i dodatkowo te dwa punkty? Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie stwierdzam, że plan pracy Komisji na miesiące od lipca do grudnia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przechodzimy do kolejnego punktu, dotyczącego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJaninaOkragly">Z podstawową opieką zdrowotną…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Tak, oczywiście. Powiedziałem, że to będzie skorygowane. Słuszna uwaga.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego – rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2014 r. Bardzo proszę, pan przewodniczący Orzechowski… Przepraszam, za chwilę udzielę panu głosu. Najpierw głos zabierze pan przewodniczący Orzechowski i za moment…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselRajmundMiller">Chciałem tylko technicznie prosić, żeby państwo trochę ciszej mówili, bo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Za blisko mikrofonu. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselRajmundMiller">Tak, za blisko. Jest tak głośno, że przez dłuższy czas nie da się tego rejestrować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselMaciejOrzechowski">Dobrze. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Rokrocznie spotykamy się, oceniamy programy profilaktyczne, zwłaszcza te, które dotyczą nowotworów. W tych programach przewija się system nieproporcjonalnego wydatkowania środków w stosunku do uzyskiwanych korzyści. Rokrocznie postulujemy większą efektywność. Proponowałbym wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o sprawdzenie, czy rzeczywiście te środki na programy profilaktyczne wydawane są w najlepszy możliwy sposób, najbardziej efektywny i czy gdzieś nie przeciekają przez palce.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselMaciejOrzechowski">Ten program został trochę zmodyfikowany – system wysyłania zaproszeń. Dochodzą mnie informacje o nie zawsze precyzyjnej koordynacji wysyłania mammobusów czy cytomammobusów, które pojawiają się bez dobrego przygotowania i niewielka liczba pacjentek może z nich skorzystać, a wiemy, że potrzeby są bardzo duże. Taki byłby mój wniosek odnośnie do kontroli Najwyższej Izby Kontroli programów profilaktycznych realizowanych w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselAnnaZalewska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, kontynuując pomysł pana przewodniczącego Orzechowskiego, chciałabym dodać, że Najwyższa Izby Kontroli powinna zwrócić uwagę nie tylko na produkt, czyli sam program profilaktyczny, ale i na to, jakimi narzędziami te programy profilaktyczne są realizowane. Dyskutujemy tutaj o poziomie mammobusów i o tym, jaki w tych mammobusach jest sprzęt, natomiast ja mam propozycję tematu kontroli dla Najwyższej Izby Kontroli – jestem konsekwentna. Bardzo prosiłabym o skontrolowanie Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie ofert i rozstrzygania konkursów dotyczących ratownictwa medycznego. Przypominam o podwójnych umowach, które składane są przez podmiot prywatny i przez podmiot publiczny. To jest absurd, który wymyka się spod kontroli, z realnego myślenia. To jest pierwsza propozycja.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselAnnaZalewska">I druga, również związana z całym systemem dotyczącym ratownictwa medycznego urazów. Dochodzą bardzo niepokojące sygnały i informacje z całej Polski – bo byłam na Kongresie Regionów w Świdnicy, gdzie przyjechali prezydenci i dyrektorzy szpitali z całej Polski. Należy się dogłębna kontrola Najwyższej Izby Kontroli w tym zakresie. Mianowicie, przypominają sobie państwo, ile pieniędzy ze środków budżetowych, ale również z funduszy strukturalnych, przeznaczono na tworzenie SOR-ów w szpitalach. Ponieważ Narodowy Fundusz Zdrowia zadbał o to, że SOR-y są po prostu nieopłacalne. W tej chwili SOR-y są zamykane i przekształcane w izby przyjęć. Należy sprawdzić, jakie środki zostały na to uruchomione, ile tych środków pochodzi z funduszy strukturalnych, z których ewentualnie będziemy musieli dokonywać zwrotu, i jak w ogóle to się ma do jakiegokolwiek logiki systemu.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PoselAnnaZalewska">Trzecia kwestia, która również jest związana z ratowaniem życia – ale to się wszystko wiąże. To jest poziom wdrażania systemu alarmowego 112. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim pana ministra Boniego, zachłystującego się efektami swojej pracy, ale wiemy, że numer 112 nie działa, co bezpośrednio jest związane z ratowaniem ludzkiego życia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Zanim oddam głos pani poseł Hrynkiewicz – my oczywiście to wszystko notujemy – trzeba to precyzyjnie nazwać. To uwaga do pani poseł Zalewskiej. Uprzedzam jednak państwa, że jeżeli „wrzucimy” NIK-owi kilka spraw, to oni i tak wszystkiego nie skontrolują. Realny poziom to dwie-trzy sprawy. Musimy mieć tego świadomość. Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Sądzę, że ważną sprawą jest zadłużenie szpitali. Myślę, że Najwyższa Izby Kontroli, o ile jakością słabo będzie się zajmować, o tyle niewątpliwie świetnie może zbadać mechanizm zadłużania szpitali. Wtedy będziemy mogli zobaczyć skutki tego, co się dzieje. Na przykład, w województwie lubuskim mamy bardzo zadłużony szpital – właściwie jedyny szpital wojewódzki, działa na tamtym terenie. Rzecz jasna, dotyczy to także innych placówek – w Kościerzynie, w różnych miejscach. Myślę, że to jest temat bardzo ważny. A ponieważ nie chcemy się jednak zająć opieką psychiatryczną, choć dużo wskazuje na to, że opieka psychiatryczna w Polsce jest bardzo zła – świadczy o tym dramatyczny skutek braku opieki psychiatrycznej, jakim jest wzrost liczby samobójstw w Polsce – to proponowałabym, żeby Najwyższa Izby Kontroli przyjrzała się temu, jak odbywa się kontraktowanie, jaka jest dostępność usług opieki psychiatrycznej.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Proszę państwa, to naprawdę jest dramatyczne zjawisko. Nie zdajecie sobie z tego sprawy, bo tego nie widzicie, ale to nie jest zjawisko, które dotyczy tylko ludzi starych czy demencji – to jest czasem naturalny proces starzenia się – bo dotyczy też dzieci i młodzieży. I to niekoniecznie młodzieży ze środowisk zaniedbanych – także takich, z jakimi pracuję na co dzień. Jeśli można prosić o zgłoszenie tych dwóch punktów, to byłabym bardzo zobowiązana</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pewne rzeczy chcę doprecyzować, bo druga sprawa wiąże się z planem pracy. Muszę poinformować, że choć skład Komisji się zmienia, Komisja, mimo zmieniających się kadencji, pracuje w trybie ciągłym i konsekwentnie. Opieką psychiatryczną zajmowaliśmy się pod koniec ubiegłej kadencji Sejmu. Jest bardzo dużo tematów z różnych dziedzin medycyny, które są pilne – różne środowiska sygnalizują konieczność zajęcia się tym, i do niektórych z pewnością będziemy wracać kolejny raz, jeszcze kolejny i jeszcze kolejny raz. Natomiast, nie możemy się zajmować jedną bardzo ważną sprawą trzy razy, a inną wcale. Dlatego na razie nie ma w planie opieki psychiatrycznej, bo nie tak dawno szczegółowo się tym zajmowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W kwestii kontroli dokonywanej przez Najwyższą Izbę Kontroli, chodzi w ogóle o kontraktowanie – jak rozumiem – które zresztą się odbywa. Natomiast chcę powiedzieć, że jeżeli chodzi szczególnie o Gorzów Wielkopolski, to w roku ubiegłym odbyła się kontrola. Mamy tu sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli, czym się zajmowała. Zajmowała się dokładnie tą sprawą, o której pani poseł wspomniała. NIK zajmowała się tematem – mogę dokładnie przeczytać tytuł tej kontroli – „Działania podejmowane w latach 2009-2011 w celu ustabilizowania sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim”. Z pewnością musimy zajrzeć do tych dokumentów, z pewnością musimy przyjrzeć się sytuacji szpitala w Gorzowie, bo jest bardzo zła z różnych względów, również te decyzje, które są podejmowane w tej chwili, są mocno kontrowersyjne, jednak taka kontrola już odbyła się.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Natomiast ja proponowałbym, żeby zrealizować kontrolę finansową dotyczącą szpitali klinicznych i szpitali uniwersyteckich. Wszyscy wiemy, jakie są efekty i skutki wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej, jakie byłyby ewentualne skutki wykazania ujemnego wyniku finansowego za rok 2012. W szczególnej sytuacji są szpitale kliniczne i szpitale uniwersyteckie z racji tego, że organ założycielski nie ma środków finansowych na pokrycie ewentualnej straty, tak jak jest w przypadku szpitali powiatowych, miejskich czy marszałkowskich. Warto poznać gospodarkę finansową w tych szpitalach tym bardziej, że chyba każdy z nas słyszy różne opinie na temat nie zawsze racjonalnych decyzji, również inwestycyjnych prowadzonych w tych placówkach. Stąd wynika moja propozycja, aby szczególnie przyjrzeć się finansom szpitali klinicznych i uniwersyteckich. Jest ich sporo, ale jednak nie aż tak dużo jak wszystkich szpitali w Polsce, i to pewnie będzie możliwe do zrealizowania przez NIK.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy są jeszcze inne propozycje dotyczące planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli? Szanowni państwo, proszę pamiętać – musimy uwzględnić, że to są nasze propozycje. Nie każda z nich zostanie przyjęta przez Najwyższą Izbę Kontroli. Tak to jest z propozycjami. To nie są wytyczne. Nie widzę zgłoszeń. W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycje do planu pracy. Proszę jeszcze tylko panią poseł Zalewską o doprecyzowanie, ponieważ jej propozycja była potraktowana bardzo opisowo.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przechodzimy do punktu trzeciego dzisiejszego porządku obrad – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, druk nr 1354. Sprawozdanie przedstawia przewodniczący podkomisji, pan poseł Marek Gos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselMarekGos">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, szanowna Komisjo, zaproszeni goście, przypomnę pokrótce, czego dotyczył projekt ustawy. Dotyczył zmiany daty, do której Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych powinno przygotować programy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Intencja projektu była taka, aby ten termin był prolongowany o dwa lata, a więc do dnia 23 sierpnia 2015 r. Zapis dotyczył art. 99. W podkomisji staraliśmy się te uwzględnić intencje, jakie były przedstawione, a odnośnie do których były zarzuty. Czyli chodzi o możliwość wprowadzenia tych zmian w terminie takim, aby cała procedura parlamentarna była przeprowadzona i aby zdążyć na czas. Również wzięliśmy pod uwagę zapisy, szczególnie te dotyczące możliwości prowadzenia studiów podyplomowych czy kształcenia podyplomowego na podstawie dotychczasowych ramowych programów, na które liczyliśmy. Muszą stanowić bazę do dalszego kształcenia aż pojawią się i zostaną przyjęte programy nowe.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselMarekGos">Przedłożyliśmy państwu propozycję ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej uwzględniającą intencje oddane w złożonym poselskim projekcie ustawy. W propozycjach podkomisji utrzymujemy te intencje, o których mówiłem, a więc wyrażamy zgodę, czyli prolongujemy ten termin na przygotowanie programów kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych o dwa lata, tylko, po prostu, zapisy w ustawie byłyby inne, zgodne z pragmatyką i praktyką stanowienia prawa. Zapis ust. 2 w punkcie trzecim pozwoliłyby również na dalsze kształcenie pielęgniarek i położnych na podstawie aktualnie obowiązujących programów kształcenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Chciałabym zapytać pana ministra, czy tym razem dwa lata wystarczą na przygotowanie tych programów. Chciałabym też zapytać, czy pani dyrektor Beata Cholewka zostanie zwolniona z realizacji różnych programów z funduszy europejskich i z występowania w Polskim Radiu w reklamach i zabierze się rzeczywiście za przygotowanie tych programów, bo zdaje się, że to jest ten departament, który powinien się tymi sprawami zajmować. Przepraszam, że tak pytam, ale jeżeli dostaję plan pracy na piśmie i w nim wszystkie punkty na sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień to czytanie poselskich projektów i jednego projektu senackiego, to domyślam się, że do Sejmu przeniosła się cała praca legislacyjna i w ministerstwie przynajmniej połowa Departamentu Prawnego jest już zwolniona z pracy. Tak by z tego wynikało.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Dlatego bardzo proszę, aby państwo jednak odpowiedzieli. Nie wystarczy tylko przedstawić informację Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, co państwo robili w latach 2002-2012. Chcę się dowiedzieć, czy te dwa lata, które państwu przyznamy, będą wystarczające, czy podstawy programowe będą przedstawione i że – na przykład – za rok o tej porze dowiemy się, że państwo są już gotowi i możemy to uchwalić.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">I jeszcze jedno pytanie. Ile to ma kosztować i kto ma to robić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Muszę jeszcze dopowiedzieć, pani poseł, że żaden z tych projektów poselskich nie jest sygnowany przez posłów obecnej koalicji. Jest więc jeszcze gorzej niż pani poseł zakłada. Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselAnnaZalewska">Dziękuję, panie przewodniczący, mam już tylko dwa krótkie pytania. Po pierwsze, czy zdążymy z procedurą legislacyjną. Po drugie, jakie mamy gwarancje finansowe. Przypominam państwu, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia pytałam o te gwarancje, bo tak było zapisane w uzasadnieniu, że państwo czekają na decyzję Ministerstwa Finansów. Bardzo proszę o przedstawienie tej decyzji na piśmie, bo zdaje się, że wcześniejsze problemy wynikały z tego, że Ministerstwo Finansów się z tego nie wywiązało. Proszę więc poinformować, jakie były gwarancje budżetowe, gdzie zostały zapisane i jakim prawem ktoś mógł się z tych zobowiązań nie wywiązywać.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselAnnaZalewska">Proszę państwa, my udajemy, że tematu w ogóle nie ma. Pani profesor słusznie pyta o konsekwencje służbowe, które powinny być wyciągnięte w stosunku do osoby, która była za to odpowiedzialna. Może jednak ktoś przeanalizuje, dlaczego to się nie wydarzyło. Nie można wzruszać ramionami nad strategicznymi kwestiami i zrzucać odpowiedzialności za szybką procedurę wdrażania na posłów Rzeczypospolitej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Ja też ma krótkie pytanie, panie ministrze. Już nie będę mówił o kwestiach personalnych, tylko powiem jak najprościej – jakie wnioski państwo wyciągają z tej dwuletniej zwłoki i z tego odkładania terminu w sytuacji, kiedy nic nie zrobiono? Jakie wnioski pan osobiście wciąga odnośnie do kwestii choćby organizacyjnych w ministerstwie? Dziękuję. Proszę o odpowiedź, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAleksanderSoplinski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowne panie i szanowni panowie posłowie, odpowiadając na pytanie pani poseł Hrynkiewicz, czy wystarczą dwa lata na przygotowanie nowych programów kształcenia, chciałbym powiedzieć, że programy kształcenia są. One wymagają tylko pewnej weryfikacji, a kształcenie cały czas trwa. Jednak wraz z nowymi specjalnościami trzeba opracować nowe programy specjalizacyjne. I z tego wynika ten czas – dwa lata – potrzebny na opracowanie nowych programów kształcenia specjalizacyjnego pielęgniarek.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAleksanderSoplinski">Chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o programy nauczania, to tych programów było 1601. Pielęgniarek, które wykształciliśmy, które uzyskały tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa, w ciągu ostatnich dwóch lat jest ponad 7 tys. Tak więc to kształcenie jest kontynuowane i trwa. Chodzi nam o nowe specjalizacje i specjalności, których liczbę zmniejszamy, wraz z wymogami, na przykład, jeżeli chodzi o opiekę długoterminową czy inną. Dlatego musimy mieć nowe programy. I dlatego uważam, że te dwa lata powinny wystarczyć na opracowanie tych programów.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAleksanderSoplinski">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Zalewskiej odnośnie do kwestii finansowania, pani poseł prosi o odpowiedź pisemną, dlatego też taką odpowiedź pisemną dla pani poseł przygotujemy. Jak powiedziałem na poprzednim posiedzeniu Komisji, to finansowanie będzie realizowane z budżetu Ministra Zdrowia, dlatego jest kwestia pewnych decyzji, które mają zapaść. Opinia Ministra Zdrowia odnośnie do tego projektu jest pozytywna, natomiast opinia rządu jest w trakcie opracowywania.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAleksanderSoplinski">Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, jakie są wnioski, powiem, że na pewno lepiej byłoby, gdyby te programy były opracowane. Jednak chciałbym zwrócić uwagę na to, że pula środków w ministerstwie nie tylko musi być podzielona na pielęgniarki, ale i na lekarzy, inne specjalności i programy zdrowotne. Dlatego pracujemy nad tym, żeby urealnić ten czas i żeby zdążyć z opracowaniem tych wszystkich programów.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAleksanderSoplinski">To nie tylko dotyczy programów, bo wiąże się również z egzaminami i całym systemem informatycznym, przygotowaniem tematów do egzaminów. To jest cały kompleks. Jest tutaj pani dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Jeżeli pan przewodniczący będzie na tyle uprzejmy, to pani dyrektor udzieli szczegółowej odpowiedzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. W takim razie, proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DyrektorCentrumKsztalceniaPodyplomowegoPielegniarekiPoloznychBarbaraKotDoniec">Dziękuję za udzielenie głosu. Wszystkie zadania, które realizuje Centrum…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przepraszam bardzo, pani dyrektor. Bardzo proszę, bliżej mikrofon, bo jest to protokołowane. Proszę najpierw się przedstawić, a później mówić do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DyrektorCKPPiPBarbaraKotDoniec">Barbara Kot-Doniec, dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#DyrektorCKPPiPBarbaraKotDoniec">Wszystkie zadania, które Centrum realizuje przez 15 lat, są zapisane w statucie i regulaminie Centrum. Opracowywanie programów jest jednym z zadań, które w tym czasie są wykonywanie. W materiale, które państwu Centrum przygotowało, są ujęte wszystkie zadania realizowane w tym czasie przez Centrum.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#DyrektorCKPPiPBarbaraKotDoniec">Jeśli chodzi o programy ramowe, które obecnie funkcjonują, są one uaktualnianie, natomiast wszystkie treści, które są nowe, zamieszczane są na stronie internetowej Centrum, a także przekazywane pisemnie do organizatorów kształcenia jako zalecenie. Jednocześnie weryfikujemy pytania do egzaminów państwowych, literaturę oraz opracowujemy, w ramach własnych obecnie posiadanych środków, programy kursów specjalistycznych. W ostatnich dwóch latach były opracowane cztery takie programy, a dwa są w trakcie przygotowania. Natomiast te programy, które będą opracowywane, to nowe programy szczegółowe, a więc nie zawierają tylko ramowych treści, jak poprzednie, tylko będą wypełnione treściami specjalistycznymi, szczegółowymi.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#DyrektorCKPPiPBarbaraKotDoniec">By opracować te nowe programy musimy mieć rozporządzenie wykonawcze, dotyczące rodzaju i liczby dziedzin, bo inaczej nie będziemy wiedzieć, w jakich dziedzinach te programy występują. Dotychczas było 26 ramowych programów szkolenia specjalizacyjnego, 21 kursów kwalifikacyjnych i 46 kursów specjalistycznych. W ostatnim projekcie, z którym się zapoznaliśmy, jest mowa o zmniejszeniu liczby dziedzin – proponuje się 14 dziedzin, 23 kursy kwalifikacyjne – natomiast w przypadku kursów specjalistycznych należy zrobić weryfikację i opracować tylko te programy szczegółowe, które są realizowane przez większą liczbę organizatorów.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#DyrektorCKPPiPBarbaraKotDoniec">Oczywiście, ponieważ jest to nowe zadanie, Centrum musi posiadać dodatkowe środki na umożliwienie powoływania ekspertów, którzy by te programy opracowywali i recenzowali. Myślę, że dwa lata – jeżeli będą akty wykonawcze i będzie zabezpieczenie finansowe – to wystarczający czas na to, żebyśmy przygotowali wszystkie programy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi? Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielkaCKPPiPRenataSzczech">Panie przewodniczący, tytułem uzupełnienia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Ale też proszę się najpierw przedstawić, a potem uzupełnić wypowiedź. Proszę krótko, bo chcemy rozpocząć procedowanie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaCKPPiPRenataSzczech">Renata Szczęch. Jestem przedstawicielem Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzedstawicielkaCKPPiPRenataSzczech">Ze strony procesu legislacyjnego chciałabym zwrócić państwu szczególną uwagę na może mylnie postawiony zarzut. Otóż, aby zrealizować programy, muszą one być realizowane na podstawie wydanego rozporządzenia w sprawie wykazu dziedzin. Jest to rozporządzenie z nowej ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej – art. 4 ust. 2 – które – o czym wspominała pani dyrektor Kot-Doniec – jest już na końcowym etapie procesu legislacyjnego. Zatem, pytanie o realizację programów i o sfinansowanie tych programów jest ostatnim pytanie, które powinno zostać zadane dopiero w momencie, kiedy rozporządzenie zostałoby już wydane. Na chwilę obecną, ponieważ ubiegamy się o wydłużenie terminu na realizację programów, myślę, że ten czas, już po ogłoszeniu i publikacji rozporządzenia, to którym mówimy, będzie zdecydowanie krótszy, ponieważ to rozstrzygnięcie dotyczące istoty, będzie już w rozporządzeniu, które – jak wspomniałam – jest już na końcowym etapie procesu legislacyjnego. Tak więc proszę nie mieć obaw – ten okres powinien w zupełności wystarczyć.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzedstawicielkaCKPPiPRenataSzczech">Jeszcze gwoli komentarza dodam, że była duża zmiana ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej w roku 2007. Był to projekt z lipca 2007 r., który kompleksowo dostosowywał ustawę pod kątem właśnie kształcenia, a także innych umiejętności nabytych przez pielęgniarki z krajów Unii Europejskiej, ale wtedy ten problem – bo on istniał już od kilku lat – nie został rozwiązany. Zatem ustawa z 2011 r. kompleksowo te sprawy podjęła. Nowe upoważnienie dla Ministra Zdrowia rzeczywiście było dużym wyzwaniem. Projekt został rozesłany aż do 87 podmiotów. W tej chwili te uzgodnienia się kończą – jak wspomniałam, jesteśmy na końcowym etapie – proszę więc nie mieć obaw, ten okres powinien wystarczyć. Dziękuję za głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselAnnaZalewska">Dziękuję, panie przewodniczący za udzielenie głosu, dlatego że jest kilka rzeczy, które zbiły mnie z pantałyku.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselAnnaZalewska">Po pierwsze, panie ministrze, dziękuję za odpowiedź pisemną, ale ja się troszczę o to, czy państwo mają pisemne deklaracje Ministerstwa Finansów, i o takową deklarację pisemną ministerstwa zapytałam. Gdyby państwo mieli ją przy sobie, to ewentualnie mogliby ją pokazać. Ja naprawdę nie życzę sobie… To znaczy, dziękuję za taką deklarację, ale nie potrzebuję informacji pisemnej. To państwo powinni się o to martwić. To jedna kwestia.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PoselAnnaZalewska">Druga kwestia. Ja nie pytałam o rozporządzenie, czy dwuletni okres – czy państwo zdążą, czy nie, tylko o tę zmianę przepisu, bo jest mało czasu na podpis prezydenta. Bowiem po tym czasie państwo w ogóle nie będą mogli kształcić, jeżeli tej zmiany nie będzie. Oczekuję więc na taką odpowiedź, czy zdążymy i kiedy to zrobimy – jak to jest postanowione w harmonogramie sejmowo-senacko-prezydenckim? I bardzo bym prosiła o rozwinięcie kwestii sformułowania tego rozporządzenia. Rozumiem, że mamy clou państwa kłopotów – nie ma rozporządzenia i dlatego państwo nic nie mogli w tej dziedzinie zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę o krótką odpowiedź, bo chcę już przejść do procedowania ustawy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzedstawicielkaCKPPiPRenataSzczech">Panie przewodniczący, pani poseł, państwo posłowie, jeśli chodzi o procedurę legislacyjną, bardzo bym prosiła o stanowisko biura legislacyjnego rządu, dlatego, że to jest ich stanowisko, a pani poseł może jednak nie zrozumiała. Rozporządzenie, które powinno być wydane, jest na końcowym etapie. Ono jest już po drugiej konferencji uzgodnieniowej. Projekt jest dostępny na stronach ministerstwa… Rozporządzenie, które powinno wejść w sprawie wykazu… Razem z datą wejścia w życie ustawy… To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. W takim razie, to tyle. Przechodzimy do procedowania ustawy. Czy pan minister jeszcze chciałby coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Przepraszam bardzo, do Biura Legislacyjnego to chyba zwraca zgłasza się pan przewodniczący albo minister, a nie pani, która odpowiada na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę wszystkich o przestrzeganie jednak porządku obrad. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAleksanderSoplinski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę procedować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. Czy są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego? Nie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#SekretarzNaczelnejRadyPielegniarekiPoloznychJoannaWalewander">Czy strona społeczna może zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#SekretarzNRPiPJoannaWalewander">Szanowny panie przewodniczący, jest to bardzo istotne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo bym prosił o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#SekretarzNRPiPJoannaWalewander">Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych – Joanna Walewander, sekretarz Rady.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#SekretarzNRPiPJoannaWalewander">Jest to dla nas bardzo istotne, jeśli chodzi o proces legislacyjny dotyczący zmiany tego zapisu ustawy. Bo jeżeli faktycznie tak się stanie, że nie będzie czasu na to, żeby wprowadzić ten zapis, to faktycznie w tym momencie – jak powiedziała pani poseł i jest to jak najbardziej zasadne – nie będzie kontynuowania kształcenia. Bardzo prosimy, jeżeli jest taka możliwość, o szybkie procedowanie, a jeżeli nie, to o odpowiednie zapisy. Jest to dla nas bardzo ważna sprawa. Chciałybyśmy, żeby dzisiaj ostatecznie przekazać nam informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rozumiem, że państwo na posiedzeniu podkomisji między innymi o tym rozmawiali. Po to była powołana podkomisja, aby właśnie nie było tego, o czym pani wspomniała. Jednak, aby sprawę do końca wyjaśnić, proszę o komentarz w tej sprawie, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAleksanderSoplinski">Kształcenie będzie kontynuowane na obecnych zasadach. Tak więc nikt nie będzie przerywać żadnego kształcenia. Dlatego dyskutowaliśmy nad tym z przedstawicielami Biura Legislacyjnego i został tam dopisany ten punkt trzeci, żeby była jasność, że kształcenie będzie kontynuowane, nie będzie przerwane. To było uzgodnione w czasie prac podkomisji z Biurem Legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pan poseł Gos, przewodniczący podkomisji, chce coś jeszcze powiedzieć w tej sprawie. Bardzo proszę, krótko, i przechodzimy do procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselMarekGos">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja bardzo krótko. W zasadzie te kwestie, o które państwo pytają, są rozstrzygnięte w propozycjach podkomisji. Były wątpliwości, czy wyrobimy się w terminie. W związku z tym, jest taki zapis, że nie musimy trzymać się tego terminu, który nas ograniczał.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PoselMarekGos">Była obawa, że nie można kształcić dalej, bo nie ma ram. Jest taki zapis, który pozwala kształcić w dotychczasowych ramach. W związku z tym, czego dotyczą te wątpliwości. Natomiast, jest prośba do ministerstwa, żeby to rozporządzenie naprawdę się ukazało, żeby dać zielone światło do opracowania programów w określonym terminie, jaki dajemy państwu do dyspozycji. I taki jest wniosek podkomisji. Panie przewodniczący, myślę tak – procedujmy i przyjmujmy to, bo szkoda tracić czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Wszystko jest jasne. Właśnie chcę to zrobić. Przystępujemy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś z państwa posłów – członków Komisji, ma uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi dotyczące art. 1? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-86.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi dotyczące art. 2? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-86.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przechodzimy teraz do głosowania nad całością nowelizacji. Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny przyjęciu nowelizacji ustawy zaproponowanej w druku sejmowym nr 1354? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-86.5" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pozostają do rozstrzygnięcia jeszcze dwie sprawy. Kwestia wyznaczenia posła sprawozdawcy. Proponuję, aby to był pan poseł Gos. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselMarekGos">Tak, panie przewodniczący. Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy są głosy przeciwne temu, aby pan poseł Gos był posłem sprawozdawcą? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam zatem, że pan poseł został posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">I jeszcze kwestia terminu dla MSZ-u. Proponuję termin do 17 lipca br. To wszystko. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>