text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy jeden punkt – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 193). Czy są uwagi do porządku obrad? Czy jest potrzeba poszerzenia porządku o sprawy różne? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Serdecznie witam na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Mikołaja Budzanowskiego, zaproszonych gości oraz panie posłanki i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu. Proszę pana ministra o krótkie wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, podczas analizy struktury Ministerstwa Skarbu Państwa pod koniec ubiegłego roku doszliśmy do wniosku, że – w związku z zaawansowanym procesem prywatyzacji, również w ciągu ostatnich czterech lat, między 2007 r. a 2011 r. oraz zaawansowanym procesem likwidacyjnym wielu spółek – w ramach optymalizacji zarządzania całą strukturą, jaką jest instytucja pod nazwą Ministerstwo Skarbu Państwa, funkcja pierwotna delegatur powołanych ustawą w 1990 r. praktycznie wygasła.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Z perspektywy sytuacji w 1990 r. i rozpoczęcia funkcjonowania delegatur od 1991 r., kiedy 13 delegatur musiało wspierać Ministra Skarbu Państwa w przekształceniach własnościowych prawie 9 tys. przedsiębiorstw państwowych, było to oczywiście jak najbardziej zasadne. Natomiast z perspektywy ostatnich czterech oraz najbliższych dwóch lat związanych z dynamiczną prywatyzacją spółek Skarbu Państwa, których pozostało jeszcze ok. 300, stwierdziliśmy, że delegatury powinny zostać zamknięte, a ich kompetencje – w większości przeniesione do centrali, czyli do Ministerstwa Skarbu Państwa w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Pod koniec 2007 r. w ministerstwie było zatrudnionych ok. 721 pracowników. Pod koniec 2011 r. zatrudnienie zostało zredukowane do poziomu 645 pracowników. Ale nadal uważamy, że ten poziom zatrudnienia jest za duży, że w ramach poszukiwania oszczędności w administracji, ale również bardziej efektywnego zarządzania potencjałem ludzkim, który dzisiaj funkcjonuje w Ministerstwie Skarbu Państwa, istnieje spory potencjał do dalszej redukcji. To są bardzo konkretne oszczędności zarówno osobowe, jak również stricte administracyjne związane z utrzymaniem 13 biur. Przypomnę, że jest to 13 funkcji, nie zwykłych urzędników, tylko jednak 13 dyrektorów, którzy je pełnili i w ten sposób byli wynagradzani. To dodatkowo 13 sekretariatów, 13 samochodów służbowych. Uznaliśmy, że dzisiaj jest to po prostu absolutnie zbędne i te funkcje należy podzielić między wojewodów – w odniesieniu do spraw o lokalnym charakterze, którymi dotychczas zajmowały się delegatury, a wszystkie, które np. dotyczą zobowiązań pozacenowych w wyniku procesów prywatyzacji przenieść na poziom centrali, czyli do Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">W efekcie – jeżeli państwo uznają za stosowne przyjęcie tej ustawy – od 1 maja br. będzie możliwa redukcja zatrudnienia w Ministerstwie Skarbu Państwa o ok. 11%. Zatem jest to wyraźny element wskazujący na pewne oszczędności ludzkie, a także wynikające z tego oszczędności finansowe w wysokości kilku milionów zł. To wiąże się również ze zmianą struktury organizacyjnej Ministerstwa Skarbu Państwa. W pierwszym etapie – likwidacja delegatur, w kolejnym – po zatwierdzeniu nowego schematu organizacyjnego ministerstwa – powołanie nowego departamentu, który będzie koncentrował się przede wszystkim na projektach strategicznych, w dużej mierze projektach energetycznych, przyśpieszeniu realizacji wielu projektów energetycznych. Taki wyspecjalizowany, analityczny departament już powstaje w naszych strukturach. Docelowo – po zakończeniu realizacji dużych projektów prywatyzacyjnych, w ciągu najbliższych dwóch lat przewidujemy, że to będzie ok. 270 projektów prywatyzacyjnych – chcielibyśmy, aby ministerstwo stało się niejako funduszem, który nadzoruje spółki kluczowe – 19 spółek – oraz kilkadziesiąt spółek nie przeznaczonych do prywatyzacji, istotnych z punktu widzenia państwa. Chcielibyśmy, aby nasi pracownicy skoncentrowali się na najważniejszych spółkach, istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego – i również finansowego – państwa. To tyle tytułem wstępu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, postulat likwidacji delegatur terenowych Ministra Skarbu Państwa był już dyskutowany na forum Komisji, niemniej zapytam, czy są jakieś pytania do pana ministra w tej części? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorDorotaRutkowskaSkwara">Szanowny panie przewodniczący, mamy uwagę do brzmienia tytułu. W naszej ocenie, tytuł aby był zgodny z zasadami techniki prawodawczej, powinien mieć brzmienie: „o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa” z odnośnikiem. Naszym zdaniem, końcówka „oraz o zmianie niektórych ustaw” jest zbędna. Wskazuje, że proponowana ustawa ma charakter nowelizujący. A ta ustawa – mimo, że implikuje nowelizację innych ustaw – nie jest ustawą nowelizującą. Nie ma potrzeby zawierania tej informacji w tytule. Tytuł, sformułowany zgodnie z propozycją Biura Legislacyjnego, będzie pełnił właściwą funkcję informacyjną. Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, przedmiot ustawy będzie określony możliwie jak najzwięźlej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Może oddam głos panu dyrektorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuPrawnegoiProcesowegoMSPKrzysztofMajewski">Szanowni państwo, w obecnym brzmieniu tytuł posiada funkcję informacyjną. Ale jestem gotów uwzględnić uwagę legislatorów, ponieważ w tytule znajduje się odnośnik, który odsyła do zmienianych ustaw. Zatem przyjmujemy uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia przez Wysoką Komisję propozycji przedstawionej przez Biuro Legislacyjne? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorMagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, to nie jest uwaga o charakterze legislacyjnym. Natomiast ze względu na terminy konstytucyjne i regulaminowe, naszym zadaniem jest też zwrócenie państwu uwagi, że termin wejścia w życie ustawy określony na 30 kwietnia 2012 r. jest tzw. terminem sztywnym. Istnieje ryzyko, że ustawa nie będzie mogła wejść w życie w tym terminie. Jeżeli drugie i trzecie czytanie projektu odbyłoby się za 2 tygodnie, po czym uchwalona przez Sejm ustawa trafia do Senatu, w przypadku zgłoszenia poprawek wraca ponownie do Wysokiej Izby, później musimy policzyć termin dla prezydenta i publikacji w „Dzienniku Ustaw”, to ten termin może okazać się niemożliwy do dochowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LegislatorMagdalenaKlorek">Są dwie możliwości: albo państwo zdecydują się w tej chwili – to jest decyzja wnioskodawcy – na zmianę na tym etapie prac, albo w przypadku poprawek Senatu, trzeba będzie ten problem uwzględnić na etapie prac senackich. Naszym zdaniem, w przypadku wniesienia poprawek przez Senat ten termin jest niemożliwy do dochowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Wolałbym dzisiaj nie zmieniać daty. Na razie ustalamy termin na 30 kwietnia. Jeżeli później okazałoby się, że z przyczyn proceduralnych musi nastąpić opóźnienie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">W toku dalszych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Powtarzam pytanie, czy jest sprzeciw wobec zapisów art. 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorDorotaRutkowskaSkwara">Panie przewodniczący, w art. 2 w pkt 2 w lit. a proponujemy skreślić wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 5”, ponieważ w ramach danej jednostki redakcyjnej nie powinno się zgłaszać żadnych zastrzeżeń. Nasza uwaga jest zgodna z zasadami techniki prawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Panie ministrze, proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuMSPKrzysztofMajewski">Przyjmujemy uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przedstawionej przez Biuro Legislacyjne, dotyczącej zapisów art. 2 pkt 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia przez Wysoką Komisję zapisów art. 2 w pełnym brzmieniu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 2. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorMagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tym razem uwaga językowa. W art. 7c ust. 3 – str. 4 druku – proponujemy małą zmianę redakcyjną, która – naszym zdaniem – przyczyni się do lepszej czytelności tekstu. „Wojewoda przekazuje nieruchomości, o których mowa w ust. 1, wraz z dokumentacją ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, na jego żądanie...” i w konsekwencji skreślenie wyrazów „temu ministrowi” na końcu zdania w tym ustępie. Sens jest ten sam, natomiast – w naszej ocenie – jest to lepsza redakcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przepraszam, czy mogę prosić o powtórzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorMagdalenaKlorek">„Wojewoda przekazuje nieruchomości, o których mowa w ust. 1, wraz z dokumentacją ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, na jego żądanie, w terminie 2 miesięcy...” i dalej bez zmian. W konsekwencji skreślenie na końcu zdania wyrazów „temu ministrowi”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę rząd o stanowisko. Panie ministrze? Panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Przyjmujemy. Bardzo rozsądna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest zgoda Wysokiej Komisji? Rozumiem, że nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 3. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia przez Wysoką Komisję zapisów art. 3 wraz ze zmianą zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przechodzimy do art. 4. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie zapisów art. 4? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia przez Wysoką Komisję zapisów art. 4? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 5. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie zapisów art. 5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia przez Wysoką Komisję zapisów art. 5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 6. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 7. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 8. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 9. Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Szałamacha</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPawelSzalamacha">Jednym z problemów zarządzania mieniem Skarbu Państwa w postaci nieruchomości – nie dotyczy to mienia po likwidowanych przedsiębiorstwach – jest przekazanie tych uprawnień jednostkom samorządu terytorialnego. Prowadzi to – w miastach stanowią one pewną grupę nieruchomości w – że tak powiem – kiepskim stanie ewidencyjnym – do pewnych dziwnych sytuacji. Przypominam sobie konkretne sytuacje z mojego doświadczenia, gdy zwolniono nieruchomość Skarbu Państwa w Warszawie na Placu Starynkiewicza. Aplikowałem o to, aby Fundacja Skarbu Państwa mogła w niej mieć swoje biura. Pani prezydent Warszawy odpowiedziała wówczas, że w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa podejmuje inne decyzje i lokuje tam urzędy miasta. Moim zdaniem, jest to pewna pozostałość po danym przedpowiatowym reżimie struktury państwa. Uważam, że należy docelowo uregulować tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselPawelSzalamacha">Rozpatrywana ustawa nie dotyczy tego zagadnienia. Ale jeżeli myślelibyśmy o sensowym uregulowaniu kwestii zarządzania majątkiem Skarbu Państwa, to być może należałoby takie uprawnienie przekazać wojewodzie. Aczkolwiek pojawia się tutaj pewien problem – jest jedynie 16 urzędów wojewódzkich, a w kraju jest mnóstwo tych nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselPawelSzalamacha">Obecne rozwiązanie co do zasady nie jest dobre. Dlatego, że gminy nie traktują tych nieruchomości jak swoich. Traktują je – nie powiem, że po macoszemu – ale jako drugą kategorię. Nie przykładają należytej staranności do ich zewidencjonowania i prowadzenia. A na koniec powstają dziwne sytuacje, jak odmowa zadysponowania mieniem organu wykonującego uprawnienia udzielona formalnemu właścicielowi.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselPawelSzalamacha">Przedkładam ministrowi – korzystając z jego obecności – kwestię rozwiązania systemowego. Jeżeli Komisja przychyliłaby się, to być może należałoby przyjąć dezyderat w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przypominam, że w tej chwili rozpatrujemy art. 9. Ale rozumiem, że przy okazji pan poseł poruszył kwestię, która zainteresowała pana ministra. Pan minister jest otwarty na rozwiązanie tego problemu w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MinisterSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">To bardzo słuszna uwaga, wynikająca z doświadczeń pana ministra w Ministerstwie Skarbu Państwa. Być może należałoby zastanowić się nad rozwiązaniem tej kwestii, gdy będzie przyjęta przez Radę Ministrów i skierowana do Sejmu nowa ustawa o nadzorze właścicielskim. Rozwiązanie tej kwestii wymaga również zmiany w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Ale trzeba rozwiązać ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Wracamy do art. 9. Czy jest sprzeciw wobec zapisów art. 9? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu w wersji przedstawionej przez rząd z poprawkami przyjętymi przez Komisję podczas rozpatrywania projektu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzKomisjiIwonaKubaszewska">9 głosów za, brak przeciwnych, 5 wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przed nami wybór sprawozdawcy. Pozwalam sobie zgłosić swoją skromną osobę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Ustalam 6 marca br. jako termin przedstawienia opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>