text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam panów ministrów, panie i panów posłów, chociaż już raz się witaliśmy, bo to jest dzisiaj drugie posiedzenie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do omówienia pkt I, czyli posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, które odbędzie się 13 marca. Bardzo proszę pana ministra Sławomira Żałobkę o wprowadzenie do tematu. Oczywiście posłowie otrzymali materiały, tak więc proszę o możliwie zwięzłe wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, rzeczywiście 13 marca odbędzie się posiedzenie Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. W czasie tego posiedzenia spodziewamy się, że będzie okazja do debaty ministrów na tematy kolejowe, i to istotne tematy, w ramach czwartego pakietu kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">Jeżeli chodzi o konkretne sprawy, które będą poruszane, to są dwa projekty aktów normatywnych UE. Pierwszy to jest dyrektywa, która ma służyć zmianie 34. dyrektywy dotyczącej otwarcia krajowych kolejowych przewozów pasażerskich i zarządzania infrastrukturą kolejową. Drugi projekt to rozporządzenie dotyczące otwarcia krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego. W zasadzie ta dyskusja z perspektywy Polski powinna dotknąć trzech wątków, które nas szczególnie interesują, to znaczy w przypadku dyrektywy wątku niezależności zarządców infrastruktury kolejowej i kontroli ex ante, organu regulacyjnego, u nas to jest Urząd Transportu Kolejowego wobec podmiotów, które tam na rynku funkcjonują, a w przypadku rozporządzenia chodzi o dostęp do taboru.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">Jeżeli mówimy o dyrektywie, Polska zamierza wstrzemięźliwie podejść do tematu, tak jak napisaliśmy w informacji, jaką państwo posłowie otrzymali. Mamy obawy, że zbyt otwarte podejście Komisji mogłoby spowodować niekorzystne skutki w postaci przekształceń w podmiotach, które zajmują się u nas przewozami pasażerskimi, jakie by generowały poważne konsekwencje finansowe na poziomie nawet miliardów złotych. Będziemy się więc temu bardzo przyglądali i ostrożnie o tym starali się rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">Jeżeli pani minister będzie się wypowiadać, to bronilibyśmy stanowiska, które sprzyjałoby stopniowemu, nie chcę powiedzieć powolnemu, ale wyważonemu dochodzeniu do tych rozwiązań, jakie proponuje Komisja. Zależy nam na przedłużonych okresach dostosowawczych. Tak więc będziemy się starali moderować niejako apetyty na otwieranie tego rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">W tym kontekście może się również pojawić wątek przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo. Ten temat dotyczy naszego holdingu grupy PKP i wydaje się, że tutaj w ramach prezydencji łotewskiej dogadaliśmy się, mówiąc kolokwialnie. Najprawdopodobniej nasze oczekiwania zostaną spełnione. Tak więc to jest pozytywna informacja.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">Jeżeli chodzi o to, o czym powiedziałem w trzecim punkcie, czyli kontrole ex ante, to tu mamy zastrzeżenia nie tyle do filozofii, co do takiego wątku, który wiąże się z ingerencją w okoliczności korporacyjne podmiotów działających na rynku. Pojawiają się takie propozycje zapisów, które mogłyby spowodować, że regulator miałby ingerować w to, jak kształtowane są zarządy, jak kształtowane są kadencje, na czym zarządy czy w ogóle władze spółek opierają jakieś rozwiązania dotyczące mobilności pracowników. Tak więc też będziemy podchodzili do tych spraw z dużą ostrożnością. W zasadzie naszym istotnym argumentem jest to, że w ustawie o komercjalizacji już wprowadziliśmy pewne rozwiązania, które mają chronić te wartości, na jakich Komisji zależy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuSlawomirZalobka">Jeżeli chodzi o rozporządzenie, to jest tutaj dość ważny wątek. Mianowicie pojawił się pomysł otwarcia rynku pod kątem udostępniania taboru dla innych przewoźników. To jest rzecz wysoce wątpliwa, bo w naszych polskich warunkach mamy do czynienia z sytuacją, w której nie dość, że podmioty publiczne, państwowe i samorządowe zainwestowały w ten tabor, to jeszcze często stało się to z wykorzystaniem znacznych środków europejskich z funduszu spójności, z funduszu regionalnego. Teraz mielibyśmy mieć do czynienia z takim stanem rzeczy, gdzie zgodnie z przepisami unijnymi zainwestowaliśmy, a następnie w jakichś bliżej nieokreślonych ramach mielibyśmy to udostępniać. Jest to więc sprawa kłopotliwa. Przyjmujemy, że również jeżeli chodzi o przyszłość, nasze przewidywalne ograniczenia budżetowe spowodują, że takich rozwiązań nie będziemy jakoś szczególnie intensywnie popierali. Będziemy się im przyglądać, będziemy analizować, ale wsparcia w tym obszarze byśmy udzielali ograniczone. Myślę, że to są najistotniejsze wątki, które pojawią się w czasie dyskusji ministrów 13 marca. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu UE na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii na posiedzeniu, które odbędzie się 13 marca, w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Bardzo dziękuję panu ministrowi za wyczerpującą informację.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do omówienia pkt II, czyli posiedzenia Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa. Bardzo proszę pana ministra Tadeusza Nalewajka o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, na agendzie najbliższej Rady staje między innymi po raz kolejny rozporządzenie PE dotyczące produktów ekologicznych. Jest wiele niedomówień i rozwiązań, które mogą mieć negatywny wpływ na produkcję ekologiczną w Polsce. Polska wielokrotnie na grupach roboczych, które się odbywały w międzyczasie, zwracała się o przyjęcie możliwych prostych i czytelnych rozwiązań i nasze stanowisko jest zdecydowanie negatywne, jeżeli chodzi o poparcie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Druga kwestia, która staje po raz kolejny, między innymi z inicjatywy naszego Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotyczy regulatorów rynku związanych z embargiem rosyjskim. Chodzi o spadek ceny produktów rolniczych, szczególnie wieprzowiny i mleka. Chcę poinformować Wysoką Komisję, że jeśli chodzi o wieprzowinę, prawdopodobnie 6 marca będzie wydany akt wykonawczy Komisji Europejskiej mówiący o prywatnym przechowywaniu wieprzowiny. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to 9 marca wejdzie on w życie. Jest również propozycja Komisji Europejskiej w sprawie wdrożenia pewnych mechanizmów dotyczących mleka.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Chcę wspomnieć w tym momencie, jeśli można, że wcześniej dopominaliśmy się o zmianę niewykorzystanej kwoty sprzedaży bezpośredniej na dostawy hurtowe. Nie było zgody Komisji. A także o zmianę współczynnika tłuszczowego. Też nie było na to zgody. Nie było zgody państw.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Trzecia kwestia dotyczy tego, że występowaliśmy o niekaranie rolników za przekroczenie kwot mlecznych, mimo że kraje w większości je przekroczyły. Na przykład, za lata 2013-2014, Niemcy, najbliżej nas – o około 4,8 proc. Nie było również zgody na odejście od karania za lata 2013-2014, bo jak wiemy, w tym roku z końcem marca kończy się w ogóle kwotowanie w UE. Wiadomo było od 2007 roku, że to kwotowanie się skończy. Dlatego występowaliśmy również o uruchomienie innych mechanizmów, typu zwiększenie cen interwencyjnych na skup mleka odtłuszczonego w proszku i masła w blokach, bo na dzień dzisiejszy cena jest niesatysfakcjonująca. Wdrożony jest mechanizm, a faktycznie nie funkcjonuje, bo w naszym przypadku jest to na przykład 60 ton masła. Dlatego jest propozycja Komisji dla rolników, którzy przekroczyli kwoty mleczne za 2013-2014. Oczywiście będzie to dotyczyło również lat 2014-2015, bo rok obliczeniowy Agencja będzie mogła wykonać z końcem sierpnia, ponieważ taka jest procedura. Jednak chodzi o rozłożenie ewentualnych kar na bezprocentowe raty trzyletnie, tj. z dniem 1 października 2015, 2016, 2017 w ramach pomocy de minimis. Dlatego my również będziemy składać wnioski, żeby nie było to w ramach de minimis, ponieważ zakładamy, że może być część rolników, która z tej pomocy de minimis skorzystała. Chcę przypomnieć, że to jest 16 tys. euro w ciągu trzech lat na każde gospodarstwo rolne.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Będziemy również stawiać na tej Radzie kwestię ustanowienia tak zwanej tymczasowej pomocy nadzwyczajnej. Chcę wspomnieć, że taka pomoc była przeznaczona dla polskich rolników, i nie tylko, bo dla wszystkich rolników UW. Gdy był dołek mleczny w 2009 roku, dostaliśmy ponad 22 mln euro. Dysponentem tych pieniędzy byli Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Rynku Rolnego. Był pewien mechanizm przyznawania pomocy, oczywiście w ramach, tak jak powiedziałem, środków nadzwyczajnych. Na dzień dzisiejszy taką pomoc dostali Bałtowie i Finlandia, z tej prostej przyczyny, że u nich eksport do Rosji wynosił 60 proc. U nas póki co jest 9 proc., jeśli chodzi o produkty mleczne. A spadek mleka rok do roku, jeżeli chodzi o surowiec wynosi 19 proc. Chcemy oczywiście za prezydencji łotewskiej o ten element wystąpić.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Oczywiście podstawowy element na dzień dzisiejszy, jeśli chodzi o uruchomienie refundacji wywozowych do przetworów mlecznych, i nie tylko przetworów mlecznych, ale i innych, co do zasady jest dzisiaj stawka zero. Jednak Komisja może w nadzwyczajnych okolicznościach te instrumenty uruchomić. To są nasze wnioski co do omówienia sytuacji na rynku mleka.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Będzie również omawiana wspólna polityka rolna, ponieważ prezydencja łotewska postawiła sobie jako jeden z celów, żeby uprościć procedury administracyjne z wdrażaniem wspólnej polityki rolnej, dotyczące szczególnie rolników. Jednak nie ma jeszcze dokumentów, dlatego dyskusja na ten temat planowana jest w maju.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszNalewajk">Przez Komisję Europejską będzie także przedstawiona informacja, jeśli chodzi o aktualny stan negocjacji między Komisją Europejską a Stanami Zjednoczonymi i tak zwaną Rundę Doha. Chcę przypomnieć, że byliśmy jednym z krajów, które podnosiły kwestię, aby sektor rolny nie był potraktowany inaczej niż inne sektory, żeby pewne uzgodnienia nie odbyły się kosztem sektora rolno-spożywczego. Jak wiemy, jeśli chodzi o wymogi sanitarne, weterynaryjne, średnie powierzchnie, jakie mamy w UE, nie mówiąc o Polsce, w rywalizacji ze Stanami Zjednoczonymi, jeśli chodzi o koszty jednostkowe na dzień dzisiejszy, nie mówiąc o ilości GMO, na 182 mln ha, jak dobrze pamiętam, na świecie 70 mln jest w Stanach Zjednoczonych. Tak więc te kwestie są przez nas podnoszone w kontekście całych uregulowań, jeśli chodzi o ewentualną umowę pomiędzy Komisją Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tego punktu porządku posiedzenia? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie Traktatu o Funkcjonowaniu UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, które odbędzie się 16 marca, w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Pkt III – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Jeszcze informacyjnie powiem, że następne posiedzenia Komisji odbędą się 18 i 19 marca. Mamy po dwa posiedzenia w tych dniach, o godzinie 10.30 i o 12.00. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>