text_structure.xml 66 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w latach 2014 i 2015 (COM(2014) 700 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu;</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Program prac Komisji na 2015 r. (COM(2014) 910 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">W posiedzeniu udział wziął Rafał Trzaskowski sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Adam Dudzic – wicedyrektor Biura Spraw Międzynarodowych, Agata Jackiewicz i Joanna Heger – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Międzynarodowych, Bartosz Pawłowski i Mateusz Zreda – eksperci ds. legislacji z Biura Analiz Sejmowych, Dorota Stankiewicz i Anna Zygierewicz – specjaliści ds. systemu gospodarczego z BAS oraz Łukasz Żołądek – specjalista ds. międzynarodowych z BAS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Dzień dobry państwu. W imieniu własnym, ale przede wszystkim w imieniu pani przewodniczącej, która na pewno lada moment mnie zastąpi, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam serdecznie wszystkich członków Komisji, witam pana ministra, towarzyszące mu osoby oraz przedstawicieli innych instytucji państwowych, jeżeli tacy są na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Przypominam o zasadach, które tutaj obowiązują. Nie są restrykcyjne, ale dobrze by było, żeby się trzymać przyjętych czasów wystąpień.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Jest informacja, że w dniu wczorajszym do sekretariatu Komisji wpłynęło pismo z Ministerstwa Spraw Zagranicznych informujące, że na Radzie ds. Zagranicznych nie jest przewidziane rozpatrywanie projektów aktów ustawodawczych, w związku z tym informację o posiedzeniu Rady rozpatrzymy w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Porządek obrad został przyjęty, zatem przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Pkt I to rozpatrzenie w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu informacji Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 9 lutego 2015 r. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Rafała Trzaskowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Dzień dobry państwu. Przepraszam za krótkie spóźnienie. Agenda najbliższego spotkania Rady ds. polityki zagranicznej przewiduje rozmowy o Afryce, terroryzmie, Libii, Jemenie, Iraku i Syrii, natomiast jutro najprawdopodobniej zapadnie ostateczna decyzja, również z inicjatywy naszego rządu, żeby ta agenda objęła kwestie dotyczące sytuacji na Ukrainie. Pytanie jest takie, czy jeżeli wejdzie punkt o Ukrainie, to czy ta agenda zostanie w związku z powyższym skrócona, to znaczy, czy kwestie afrykańskie będą rozpatrywane, czy nie. To się wyjaśni jutro. Wszystko wskazuje na to, prawie na sto procent, że pierwszym tematem będzie Ukraina, zwłaszcza że, jak państwo wiedzą, w przyszłym tygodniu w czwartek odbywa się nieformalne posiedzenie Rady Europejskiej, gdzie też temat Ukrainy i Rosji będzie jednym z tematów wiodących.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Wszyscy wiemy, że sytuacja na Ukrainie się pogarsza. Mamy dalszą eskalację problemu. dążymy do tego, żeby reakcja UE była zdecydowana. Udało się doprowadzić do tego, że szefowie rządów i państw stworzyli jasne stanowisko, w którym nie tylko oceniają sytuację i ubolewają nad tym, co się dzieje, chociaż tam też znalazł się bardzo ważny passus mówiący o jasnej odpowiedzialności Rosji, dlatego że zdarzają się tego typu stanowiska, które podważają jednostronną odpowiedzialność Rosji i separatystów za dalszą eskalację konfliktu, ale również to wspólne stanowisko szefów rządów i państw jasno zapowiedziało podjęcie kolejnych kroków.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">W tej chwili, co jest najistotniejsze, jak państwo wiedzą, jeszcze parę tygodni temu atmosfera w UE była taka, że toczyły się rozmowy na temat zasadności przedłużenia sankcji. Decyzja o przedłużeniu sankcji miała zapaść w marcu. Już teraz wiadomo, że te pierwsze sankcje, które dotyczyły Krymu, zostaną przedłużone do września. Warunkiem absolutnie podstawowym jest to, żeby jak najszybciej ustalić przedłużenie tych sankcji, które już obowiązują, a nie odkładać tej decyzji na później, czyli przedłużenia obecnych sankcji drugiego etapu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Drugą kwestią jest kwestia dopisania dodatkowych osób i firm na listy sankcji wizowych i finansowych. I tu nasz rząd zabiega o to, żeby to nie byli tylko i wyłącznie separatyści, ale również przedstawiciele Federacji Rosyjskiej, którzy są odpowiedzialni za obecną sytuację, tudzież którzy dezawuują porozumienia mińskie, jak również żeby na tej liście znalazły się podmioty, a nie tylko osoby. Zmodyfikowane akty prawne powinny być przyjęte przez Radę w dniu 9 lutego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Kolejna kwestia: jasno mówiliśmy, że na stole musi się pojawić analiza kolejnego etapu sankcji po to, żeby szefowie rządów i państw ewentualnie mogli podjąć na ten temat decyzję. Nowy etap sankcji wymaga pewnych analiz, które z tych sankcji można by było wprowadzić, jakie one mają konsekwencje, również ekonomiczne, które z nich będą bardziej produktywne. Komisja Europejska ma przedstawić informację właśnie na ten temat po to, żeby szefowie rządów mogli podjąć decyzję. Na razie rozmawiamy o spotkaniu ministrów spraw zagranicznych, więc tam będzie informacja, natomiast, tak jak mówię, trzy dni później szefowie rządów i państw będą mogli podjąć na ten temat decyzję.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Dla nas najważniejsze jest to, żeby UE była gotowa do szybkiej reakcji w momencie, kiedy sytuacja będzie się pogarszać, kiedy będziemy mieli do czynienia z utrzymującą się eskalacją konfliktu. Chodzi o to, żeby wtedy nie zasłaniać się tym, że nie mamy przeprowadzonych analiz, że trzeba to dopiero zbadać, tylko żeby to wszystko było na stole po to, żeby ewentualna decyzja, jeżeli taka będzie wola rządów i państw, mogła zapaść jak najszybciej. Więc to jest kwestia Ukrainy, która, tak jak mówię, najpierw będzie dyskutowana przez ministrów spraw zagranicznych, a później przez szefów rządów i państw na nieformalnym posiedzeniu w czwartek.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o Afrykę, tak jak mówię, okaże się, czy ten punkt się utrzyma na Radzie ministrów spraw zagranicznych. Priorytetem jest, rzecz jasna, stabilizacja sytuacji zwłaszcza w regionie Sahelu i lepszej koordynacji UE swojego stanowiska z innymi organizacjami i regionalnymi strukturami współpracy – ONZ, Bankiem Światowym, MFW – po to, żeby przede wszystkim nie dublować, nie powielać swoich wysiłków. Ważne jest też to, żeby patrzeć, jak to się ładnie mówi, holistycznie, na to, co się dzieje w Afryce, czyli żeby nie dominowało tylko i wyłącznie bezpieczeństwo, ale również kwestie dotyczące rozwoju gospodarczego po to, żeby tak naprawdę likwidować przyczyny większości tych napięć, i o zbudowanie pewnego rodzaju partnerstwa z państwami afrykańskimi.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Jesteśmy zdania, że misje prowadzone w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w Afryce przyczyniły się do stabilizacji kontynentu i jesteśmy zdeterminowani, żeby je kontynuować, chociaż oczywiście trzeba brać pod uwagę ograniczenia finansowe.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Kolejną kwestią jest kwestia terroryzmu. Wszyscy wiemy, że to jest temat, który będzie w tej chwili tematem wiodącym, i ministrowie spraw zagranicznych będą rozmawiać na ten temat na najbliższym posiedzeniu Rady. Notabene w Rydze odbyło się nieformalne posiedzenie ministrów spraw wewnętrznych. Będzie to też pierwszy temat, który będzie poruszany na nieformalnej Radzie Europejskiej. Wiadomo, że to, co ma się stać w poniedziałek, ma niejako przygotować obrady szefów rządów i państw. Mamy już pewne dokumenty. Chodzi o to, żeby w kwestii zwalczania terroryzmu szefowie rządów i państw wysłali bardzo konkretny, zdecydowany sygnał o tym, że są zdeterminowani wzmacniać możliwości zwalczania terroryzmu. Oczywiście, chodzi tutaj o wymiar zewnętrzny, czyli bardziej globalny, w kwestiach współpracy z naszymi partnerami jeżeli chodzi o zwalczanie terroryzmu. Ale ważny jest również wątek wewnętrzny, i na nim się szefowie rządów będą skupiać, czyli wzmocnienie granic oraz walka z budzącym się ekstremizmem w Europie. To są kwestie, na których szefowie rządów będą się skupiać.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Przejdę od razu do dwóch czy trzech dylematów. Głównie chodzi o to, żeby nie wylać dziecka z kąpielą, tylko żeby się skupić na tych instrumentach, które naprawdę mogą wzmocnić UE, i to szybko wzmocnić. W związku z tym pojawiły się tego typu pomysły w debacie europejskiej, żeby próbować zmieniać rozporządzenia, które są podstawą Schengen. Natomiast z naszej analizy i z analizy Komisji Europejskiej – ja też o tym wczoraj szeroko rozmawiałem w Brukseli – wynika, że można wzmacniać kontrolę na mocy obowiązujących przepisów, zwłaszcza ludzi, którzy wyjeżdżają i wjeżdżają, również jeśli chodzi o wrażliwe kierunki geograficzne, bez konieczności przechodzenia przez bardzo trudny proces legislacyjny, który też, mówiąc zupełnie wprost, wywołałby sporo kontrowersji. Naszym zdaniem, nie powinniśmy podważać całego systemu Schengen, tylko powinniśmy raczej wykorzystywać wszystkie możliwości, które w tym systemie już dzisiaj są.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Kolejna kwestia to kwestia lepszej wymiany informacji o pasażerach podróżujących samolotami. To, co się nazywa angielskim skrótem PNR. Tutaj, jak też pewnie państwo wiedzą, inicjatywa ustawodawcza ugrzęzła w negocjacjach z PE, który miał zdanie, że niektóre postanowienia idą zbyt daleko, są nieproporcjonalne etc. Teraz jest szansa, żeby tę umowę odblokować. To jest istotne, żeby móc lepiej sprawdzać czy mieć większą świadomość, z jakich kierunków ludzie podróżują, dokąd, jak. Ten system może posłużyć do tego, żeby zbudować lepsze systemy, które będą informować o tym, dokąd obywatele europejscy podróżują, w jaki sposób, i wychwytywać czy oznakowywać tych, którzy podróżują w miejsca, które mogą rodzić podejrzenia, że mają jakikolwiek związek z terroryzmem.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Sprawa była kontrowersyjna. Wydaje się, że w tej chwili debata zmierza ku temu, żeby osiągnąć porozumienie. Oczywiście, trzeba być ostrożnym, żeby te kroki, które zostaną przedsięwzięte, były proporcjonalne. Czyli żeby również brać pod uwagę kwestie zwłaszcza ochrony wrażliwych danych osobowych. Ale wydaje się, że właśnie w tym kierunku ta debata będzie zmierzać.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Trzecim bardzo konkretnym polem dyskusji jest kwestia próby wyłapywania przeróżnego rodzaju ekstremistycznych zachowań w internecie, zwłaszcza tych, które nawołują do agresji. To jest sprawa dosyć delikatna, trzeba to zrobić w sposób sensowny, taki, który rzeczywiście pomoże monitorować tego typu strony internetowe, ale który nie doprowadzi do zbyt daleko idącego naruszania wolności obywatelskich. Może się bowiem potem okazać, że tak naprawdę będziemy mieli z tym więcej problemów, że to doprowadzi, na przykład, do cenzury w Internecie, niż że przyniesie konkretne efekty. Ale taka dyskusja się odbędzie i rząd polski na pewno będzie aktywny.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Tak jak mówię, dyskusja ministrów spraw wewnętrznych przygotowała już grunt. Ministrowie spraw zagranicznych odbędą na ten temat dyskusję, natomiast 12 lutego szefowie rządów i państw pochylą się i tak naprawdę w przyszłym tygodniu możemy się spodziewać konkretnych decyzji.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Prawdopodobnie będziemy też mieli w agendzie Libię, Irak, Syrię i Jemen. Jeżeli chodzi o Libię, z zadowoleniem przyjmujemy wznowienie rozmów pokojowych. UE powinna rozważyć sposoby wsparcia mediacji, które się w tej chwili toczą. Zresztą, jak już państwu mówiłem, uważam, że ten problem powinien być rozwiązany w sposób polityczny, a jasne, że przyglądamy się temu obszarowi, bo w związku z tym, co mówiłem poprzednio, że walka z terroryzmem ma swój wymiar globalny, wiemy o tym, że w Libii są obecne ugrupowania terrorystyczne, również powiązane z islamskim państwem Iraku i Lewantu.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o Jemen, wiemy, że mamy do czynienia z drastycznym pogorszeniem się sytuacji bezpieczeństwa i dlatego jest to temat obrad ministrów spraw zagranicznych, przede wszystkim z nastawieniem na zażegnanie groźby wybuchu wojny domowej. Ma to również swoje reperkusje jeżeli chodzi o terroryzm, o czym nie muszę państwu mówić.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">Irak i Syria – bardzo podobnie. Wiemy, że islamskie państwo w Iraku i Lewancie destabilizuje Bliski Wschód, stwarzając bardzo realne zagrożenie dla UE. Unia finalizuje unijną strategię regionalną wobec Syrii i Iraku. Mogherini przedstawi 9 lutego główne założenia tego dokumentu. O tym też ministrowie spraw zagranicznych będą dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalTrzaskowski">To tyle, jeśli chodzi o kwestie dotyczące posiedzenia Rady ds. Zagranicznych. Możemy przejść do kolejnego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Jeszcze będziemy dyskutować. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan poseł Sellin, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJaroslawSellin">Panie ministrze, wspomniał pan też, i to jest ściśle powiązane, to jest w kolejnym punkcie, ale chciałem już dopytać, że potem, parę dni później, odbędzie się posiedzenie Rady Europejskiej. Na pewno zresztą temat ukraiński jest zaprogramowany w Radzie Europejskiej. Na początek krótkie pytanie, czy Polskę na Radzie Europejskiej będzie reprezentować premier Kopacz czy prezydent Komorowski? A w związku z tym mam pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Po uzyskaniu odpowiedzi, tak? To poproszę o krótką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Premier Kopacz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJaroslawSellin">Panie ministrze, w związku z tym chciałem zapytać, czy w sprawie ukraińskiej i wojny rosyjsko-ukraińskiej Polska jedzie na Radę ds. Zagranicznych w poniedziałek, a potem na Radę Europejską w czwartek z jakimś polskim planem, z jakimś polskim pomysłem? Czy my coś proponujemy naszym partnerom w UE w sprawie po pierwsze pomocy państwu ukraińskiemu, jak i wypracowania jakiejś jednolitej strategii całej UE, jak pomóc państwu ukraińskiemu wyjść z tej wojny, odbudować państwo. Po drugie, jak pomóc państwu ukraińskiemu wyjść z tej wojny i odbudować, i jak pomóc zakończyć tę wojnę? W jaki sposób, jakimi pomysłami, jakimi ideami rozjemczymi, pokojowymi? Czy Polska na te rozmowy poniedziałkowe i czwartkowe jedzie z jakimś planem? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Dziękuję. Pani poseł Zalewska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnnaZalewska">Dziękuję bardzo, panowie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, ja też w podobnej kwestii, bo pan minister wspomniał tutaj, że rzeczywiście będzie takie staranie, żeby poszerzyć agendę o kwestie sankcji i generalnie problematykę ukraińską i że będą dokonywane analizy, czy będzie żądanie dokonywania analiz na przyszłość jeżeli chodzi o różnego rodzaju sankcje, utrzymanie, zaostrzenie. Mam pytanie, czy będzie też taka propozycja ze strony Polski, żeby dokonać analizy realizacji tychże sankcji i dwustronnych rozwiązań poszczególnych państw UE z partnerami w Rosji, które luzują tę solidarność UE? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrzysztofSzczerski">Panie ministrze, mam w zasadzie nie pytanie, tylko prośbę albo wniosek, czy może nam pan minister udostępnić papier, który krążył przed poprzednim spotkaniem ministrów spraw zagranicznych, który był nieformalną propozycją dotyczącą tego, co mogłoby się dziać dalej, gdybyśmy po zmianie sytuacji nawiązali z Rosją jakieś bardziej konstruktywne formy dialogu. Pan nam anonsował, że pojawi się taki dokument, i wiemy, że się pojawił. A ponieważ nie jest to dokument oficjalny, to go nie mamy, a może warto by było go przeczytać, żeby wiedzieć, co było na stole postawione na poprzednim posiedzeniu ministrów spraw zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Zamykając listę mówców, zadam kilka pytań. Jedno będzie dotyczyło Ukrainy, a pozostałe Basenu Morza Śródziemnego. Jeśli chodzi o Ukrainę, to czy pani Mogherini i w ogóle nasze służby dysponują twardymi danymi z agencji na temat źródeł finansowania zakupu broni przez separatystów, a jeżeli nie zakupów, to dostaw broni. Jeżeli są to zakupy, to jest to przykład nielegalnego handlu bronią na niespotykaną dotąd skalę, bo najnowsza generacja uzbrojenia jest zdobywana bez źródeł finansowania. Rozumiem, że separatyści nie mają własnych źródeł, a jeżeli to ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">I pytania dotyczące basenu Morza Śródziemnego. Problemem UE są nie tylko zamachy terrorystyczne, ale udział obywateli UE w oddziałach zbrojnych państwa islamskiego. Ci obywatele w jedną stronę zgodnie z przepisami unijnymi mogli sobie wyjechać, później się dołączyli, ale będą wracać. Czy ten problem w jakiś sposób na poziomie unijnym, czy tylko na poziomie państw członkowskich będzie rozwiązywany? Bo to jest czasami niebagatelna grupa ludzi.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">Drugie pytanie dotyczy tego, czy służby UE współpracują ze Stanami Zjednoczonymi i arabskimi państwami regionu w wypracowaniu wspólnych działań w stosunku do państwa islamskiego. Z doniesień o tym, co się ostatnio działo w Jordanii, wynikało, że Jordania byłaby gotowa na taką współpracę.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGalazewski">I trzecie pytanie: czy jest wspólne stanowisko UE w sprawie państwa islamskiego? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące terroryzmu, to oczywiście jest współpraca pomiędzy UE, Stanami Zjednoczonymi i państwami regionu. Amerykanie są w ścisłym kontakcie. Zresztą z tego, co słyszałem, prokurator Holder będzie organizował tego typu spotkanie w Stanach Zjednoczonych, gdzie będą przedstawiciele UE. Tutaj ta strategia musi być absolutnie zintegrowana, co do tego nie ma żadnych wątpliwości, i wymiana informacji jest daleko idąca. To jest jeden z tematów, który będzie omawiany, jak wzmocnić współpracę z naszymi partnerami, i to nie tylko ze Stanami Zjednoczonymi i krajami samego basenu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu, ale nawet szerzej – i Kanadą, i Australią, i Nową Zelandią. Ta współpraca absolutnie musi być zwiększona, zwłaszcza że źródła terroryzmu, zwłaszcza wspierania, mamy właściwie rozproszone na całym świecie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o następne pytanie dotyczące nadzoru nad obywatelami UE, którzy biorą udział w wojnie po stronie islamskich ekstremistów, to temu też ma służyć wzmocnienie i lepsze wykorzystanie tych wszystkich mechanizmów, które mamy w ramach Schengen, po to, żeby taki monitoring przeprowadzić jeśli chodzi o wyjazdy, a później odpowiedzialność poszczególnych państw członkowskich, która na nich spoczywa po to, żeby monitorować później zachowanie tych ludzi u siebie w krajach, również przy wzmocnieniu absolutnie współpracy, zwłaszcza w wymianie informacji pomiędzy państwami członkowskimi. Notabene tutaj Polska też wnosi, żeby przyspieszyć prace nad dyrektywą dotyczącą bezpieczeństwa sieci, czyli wymiany informacji, jeżeli chodzi o różnego rodzaju incydenty dotyczące cyberterroryzmu, które, jak wiadomo, też dotyczą tych spraw, o których mówimy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o twarde dane, to nie podejrzewam, żeby były dane pokazujące, że separatyści kupują gdziekolwiek broń, natomiast są dane, i to dosyć twarde, mówiące o tym, skąd tę broń dostają. Jasne wskazanie odpowiedzialności znalazło się w tym wspólnym stanowisku szefów rządów i państw UE, i, jak mniemam, znajdzie się również w konkluzjach szczytu. Przynajmniej będziemy o to zabiegać.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o kolejną kwestię, to ten oficjalny dokument Mogherini pojawił się w dwóch odsłonach – w pierwszej i w drugiej. I nawet w tej, że tak to nazwę, łagodniejszej wersji, został odrzucony na tym posiedzeniu. Wydaje mi się, że to jest oficjalny dokument, który był dystrybuowany na tym posiedzeniu, i wtedy nie widzę żadnych przeciwwskazań, żeby był panu przekazany, ale muszę to sprawdzić, bo nie wiem, jaką on ma sygnaturę.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o nasz plan, to tu już przechodzimy trochę do Rady Europejskiej, ale te rzeczy się ze sobą wiążą. Dla nas, tak jak państwu mówiłem, plan polega na tym, żeby przede wszystkim zadbać o to, żeby UE dalej mówiła jednym głosem i zajęła stanowisko absolutnie pryncypialne. A jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą sankcji, bo od tego chciałem zacząć, to dla nas jest absolutnie kluczowe, żeby sankcje, które dzisiaj obowiązują, tak zwane sankcje drugiego etapu, zostały jak najszybciej przedłużone i żeby nikt tego nie stawiał pod znakiem zapytania. A wiedzą państwo, że takie głosy się pojawiają. Jest tu też pod znakiem zapytania zachowanie rządu greckiego i to jest absolutnie warunek sine qua non i fundament.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Kolejną kwestią jest, jak też już mówiłem to, co ministrowie spraw zagranicznych mają przygotować, czyli rozszerzenie sankcji imiennych, tak żeby ta decyzja również zapadła. Natomiast co jest dla nas najistotniejsze? Dla nas najistotniejsze jest to, żeby UE była przygotowana na każdy scenariusz. Mieliśmy tego typu poczucie, zwłaszcza trzy tygodnie temu, że UE jest przygotowana ewentualnie na status quo. Również pewne dokumenty czy rozmowy z pewnymi politykami sprawiały takie wrażenie, że UE chce się przygotować na lepszy scenariusz. Natomiast nie było przygotowania na scenariusz gorszy. Dlatego też dla nas najistotniejsze jest to, żeby Komisja przedstawiła możliwości wprowadzenia kolejnych sankcji, i to się stanie, mamy nadzieję, w przyszłym tygodniu po to, żeby szefowie rządów i państw mogli podjąć decyzję. W tej chwili prowadzone są rozmowy na ten temat. Będziemy wnosić o to, żeby taka ewentualność znalazła się na stole, i wtedy będziemy podejmowali ewentualnie decyzje o tym, czy te sankcje kolejnego etapu powinny być wdrożone w życie.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Pytają też państwo o strategię. Sprawa jest o tyle nieoczywista, że każda z tych kwestii musi być dokładnie przeanalizowana. My mamy swoje analizy, ale zależy nam również na tym, żeby zrobiła to Komisja Europejska, dlatego że niektóre sankcje, które na przykład wyglądają na dotkliwe, po analizie okazuje się, że albo wcale takie dotkliwe nie są, albo czas, w którym zaczną być naprawdę dotkliwe, jest odległy, albo niektóre z tych sankcji przede wszystkim wpływają na UE, a niekoniecznie na Rosję. I do tego potrzebna jest analiza. I mogę też państwu powiedzieć, że jak się człowiek zagłębi w szczegóły, to się okazuje, że niektóre rzeczy nie są do końca oczywiste. To znaczy rzeczy, które na pierwszy rzut oka wydają się trywialne, okazują się bardzo bolesne, a rzeczy, które się wydają skuteczne, po głębszej analizie okazują się nieskuteczne. Najważniejsze, żeby ten plan był na stole, żeby nikt się nie zasłaniał tym, że potrzebujemy czasu do analiz, żeby nie odsuwać tej sprawy na później, tylko żeby szefowie rządów i państw, jeżeli będzie taka wola polityczna, mogli taką decyzję podjąć.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o plany polskie, to zostały w jasny sposób przedstawione. Bo jedną kwestią jest kwestia sankcji, drugą – kwestia pomocy samej Ukrainie i tutaj jest klarowny plan rządu, żeby się bardziej zaangażować, jeśli chodzi o pomoc Ukrainie, zwłaszcza jeśli chodzi o ekspertyzę i wymianę informacji ekspertyzy poprzez uczestnictwo naszych ekspertów w pracach rządu ukraińskiego lepiej skoordynowane z pełnomocnikiem ze strony polskiej. W tej chwili właśnie toczą się prace, które mają w jak najszybszym tempie pokazać tę strukturę, gdzie ona ma być umieszczona i w jaki sposób to ma być zorganizowane.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Oczywiście, nie ukrywam, że problemem jest też to, że musimy od Ukraińców dostać klarowny sygnał, gdzie oni tego wsparcia potrzebują. Bo często jest tak, że my mamy bardzo dobry pomysł, specjalnie nie chcę mówić o szczegółach, gdzie moglibyśmy Ukraińcom pomóc, a potem się okazuje, że nie ma tam zapotrzebowania. Tak że strona ukraińska zgadza się co do ogólnych zasad, a potem wcale nie chce ekspertów tam, gdzie my uważamy, że to by było zasadne. Te kontakty bardzo różnymi drogami zostały Ukraińcom przekazane, to znaczy ten przekaz, że musimy zacząć wcielać porozumienie w życie, tak samo, jak położyliśmy na stole możliwość wiązanego kredytu, i czekamy na odpowiedź strony ukraińskiej, czym byliby zainteresowani, wsparciem gdzie, w jakiej dziedzinie. Sami też oczywiście mamy pewne pomysły i je badamy, tak jak na przykład kwestia ewentualnej sprzedaży węgla Ukrainie, która, jak wiadomo, nie będzie łatwa z różnych powodów, głównie z powodów technologicznych przystosowania technologicznego do wykorzystania akurat tej kategorii węgla, którą my mamy. Tak że te prace się toczą.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Równocześnie jest rozmowa o tym, w jaki sposób ambitniej pomagać Ukrainie jeżeli chodzi o kwestie finansowe z budżetu unijnego, bo uważamy, że te pieniądze, które zostały zadeklarowane, mogłyby być hojniejsze, ale też musimy brać pod uwagę inne miejsca, w których być może interwencja UE, również finansowa, będzie potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o plan pokojowy, mamy w tej chwili na stole jasny plan pokojowy: porozumienia mińskie. Problem polega na tym, że nie są one wcielane w życie. Natomiast, oczywiście, toczą się nieformalne dyskusje na temat tego, co dalej.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Powiem tylko tyle, bo często się słyszy tego typu głosy – co dalej, że powinniśmy być bardziej ambitni, powinniśmy pewne rzeczy robić szybciej. Rozumiem, że nasza cierpliwość jeśli chodzi o to, w jaki sposób działa UE, czasami jest testowana, bo wszyscy byśmy chcieli, żeby UE reagowała szybciej, natomiast zanim się dwadzieścia osiem państw porozumie, to, niestety, to zajmuje czas. Ale mają państwo przykład, choćby z jasnym stanowiskiem szefów rządów i państw, że szukamy przez cały czas niekonwencjonalnych metod do tego, żeby UE była w stanie reagować znacznie szybciej. Natomiast proszę mi uwierzyć, że jeżeli porównamy to do tego, co do tej pory UE robiła, to ta odpowiedź jest niesłychanie szybka i zdeterminowana. Bo zawsze trzeba się zastanowić, do czego porównujemy: czy porównujemy do realnych możliwości UE działania szybciej, czy porównujemy do wyobrażenia, co byśmy chcieli. Ale wtedy by to oznaczało, że musielibyśmy się zgodzić z tego typu wizją, że UE staje nagle państwem unitarnym i podejmuje decyzje z dnia na dzień, a takiej akurat wizji przynajmniej rząd polski nie popiera.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeszcze jedna rzecz, bo pani poseł pytała o luzowanie sankcji. Były rzeczywiście takie sygnały, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie dotyczące handlu wieprzowiną, i tutaj rząd polski zareagował niesłychanie szybko i pryncypialnie, również ustami ministra rolnictwa, i nie tylko ustami, ponieważ zostały podjęte konkretne kroki dyplomatyczne, i to zostało natychmiast ukrócone. Zresztą rozmawialiśmy w Paryżu również o tym. Minister rolnictwa spędził dwie godziny na rozmowie ze swoim odpowiednikiem głównie o tej kwestii i ta samowola urzędnika niższego stopnia w Komisji Europejskiej została powstrzymana przez komisarza, który powiedział, że absolutnie nie było na to zgody, żeby podejmować jakiegokolwiek rodzaju wysiłki bilateralne, które mogłyby służyć do rozmiękczenia sankcji, że tutaj, zwłaszcza jeżeli chodzi o politykę rolną, politykę handlową, Unia musi mówić jednym głosem i nie ma mowy o tym, żeby każde państwo podejmowało tego typu wysiłki. I też takie zobowiązanie wynegocjował minister Sawicki. Ale oczywiście jesteśmy czujni i będziemy się starali wszelkim tego typu próbom, jeżeli się pojawią, przeciwdziałać, i to przeciwdziałać natychmiast, bo one rzeczywiście mogą prowadzić do tego, że podważane będzie jednolite stanowisko co do sankcji, a wiadomo, że tego typu kwestia natychmiast byłaby wykorzystana przez rosyjską propagandę. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Jeszcze pan poseł Naimski. Tylko krótko, proszę, bo wiem, że lista już była zamknięta. Potem jeszcze pan przewodniczący Szczerski. I zamykamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPiotrNaimski">Pani przewodnicząca, panie ministrze, trudno sobie wyobrazić, żeby na posiedzeniu Rady Europejskiej nie było dyskusji na temat dostaw defensywnej broni dla Ukrainy. Jakie będzie stanowisko rządu polskiego w tej sprawie? Chciałbym to wiedzieć. To jest dyskusja, która już w tej chwili będzie publiczną dyskusją pomiędzy Waszyngtonem, Berlinem i Paryżem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Pan przewodniczący Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Mówił pan o tym mówieniu jednym głosem przez UE, a właśnie pojawiła się informacja o tym, że jeszcze dziś w Kijowie będzie kanclerz Merkel z prezydentem Hollande’em, a jutro w Moskwie. Czy wiemy, w czyim imieniu i jakie stanowisko prezentują, na czym polega ten wspólny głos Europy? Czy Polska była konsultowana w sprawie tej wizyty i czy jest to wspólny głos Europy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Powiem tylko tyle: dzisiaj się odbyło kilka rozmów na ten temat. Minister Steinmeier jest zresztą w Warszawie, zdaje się, że za moment będzie rozmawiał z ministrem Schetyną.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące broni defensywnej, to UE jako taka nie może dostarczyć nikomu broni. Ukraina nie jest objęta embargiem i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kupowała broń w UE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Teraz zakończyliśmy dyskusję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informacje Rady Ministrów o posiedzeniu rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 6 lutego 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt II – Rada ds. Ogólnych, która odbędzie się 10 lutego. Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Tak jak państwu mówiłem, te kwestie są ze sobą powiązane, bo zarówno kwestia dotycząca tego, co będzie przedmiotem rozmów na Radzie ds. Zagranicznych, potem posiedzenia Rady ds. Ogólnych i samego nieformalnego spotkania Rady Europejskiej, tak jak mówię, te kwestie oczywiście są ze sobą powiązane.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o kwestie tego, o czym będziemy rozmawiali na Radzie ds. Ogólnych, to będzie techniczna decyzja dotycząca zmiany rozporządzenia dotyczącego wspólnych ram finansowych, zwłaszcza kwestii dotyczących niewykorzystanych środków oraz tak naprawdę podjęcie decyzji, co z tymi kwestiami zrobić. Tutaj od razu mówię, że rewizja zaproponowana przez Komisję Europejską będzie dla Polski pozytywna. Nie wpłynie na możliwość realizacji polityki spójności. Wiedzą państwo, że pojawiały się tutaj różnego rodzaju pomysły dotyczące tego, czy nie przekierunkowywać niewykorzystanych pieniędzy na fundusz Junckera. Udało się postawić temu tamę jeżeli chodzi o politykę spójności.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Od razu chcę państwa przeprosić, że ten dokument, który tego dotyczy, późno został państwu przekazany, ale decyzja o tym dokumencie została podjęta dosłownie na dniach. Staraliśmy jak najszybciej to państwu udostępnić.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o inne kwestie, to znowu walka z terroryzmem, bilans dotychczasowych działań i dalsze kroki. Tu właściwie wszystko już państwu powiedziałem, bo niejako rolą Rady ds. Ogólnych jest przygotowanie Rady Europejskiej. W związku z tym ta kwestia zostanie omówiona. Zabieramy się również do przygotowywania kolejnej Rady Europejskiej w dniach 19 i 20 marca, a jak państwo wiedzą, z kolei ta marcowa Rada UE będzie poświęcona unii energetycznej oraz wytycznym na szczyt partnerstwa wschodniego. I tutaj, jeżeli chodzi o unię energetyczną, rozwija się dyskusja. Komisarz Sefcovic, wiceprzewodniczący Komisji, odpowiedzialny za unię energetyczną, był w Polsce w poniedziałek. Generalnie plany, które Komisja Europejska ma położyć na stole, zmierzają w dobrym kierunku, zwłaszcza jeżeli chodzi o mechanizmy solidarnościowe i o przejrzystość kontraktów, bo to jest najistotniejsze, jeżeli chcemy zadbać o to, żeby poszczególne państwa UE nie były rozgrywane przez dostawców energii z krajów trzecich. Ważna jest ta transparencja, ważna jest ta lista klauzul kontraktowych, które miałyby być zakazane. Klaruje się również pomysł dowolnych zakupów, stworzenia takiej platformy możliwości dokonywania zakupów wspólnych przez UE w sytuacjach wyjątkowych.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Wstępny zarys dokumentu już jest. Nad jego założeniami będziemy dyskutować. Dla nas najważniejsze jest to, żeby ten wstępny zarys został przełożony na bardzo konkretną pracę nad aktami ustawodawczymi, ponieważ, jak państwo wiedzą, zwłaszcza jeżeli chodzi o bezpieczeństwo dostaw, diabeł tkwi w szczegółach. Ale ta dyskusja zmierza w dobrym kierunku. W tym miesiącu będziemy mieli do czynienia z publikacją tego dokumentu, więc wtedy będziemy mogli się odnieść już bardziej szczegółowo i też państwa o tym poinformuję bardziej szczegółowo, w którą stronę ta dyskusja zmierza.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Dla nas jest oczywiście istotne, żeby również wytyczne na szczyt partnerstwa wschodniego były jasne, żebyśmy mieli dowód politycznej jedności UE i przede wszystkim żeby opracować konkretne decyzje, które będziemy w stanie w maju podjąć. Bo czasami mamy takie wrażenie, że jest pewien problem z konkretnymi propozycjami, a jeżeli ten szczyt ma wysłać odpowiedni sygnał do krajów partnerstwa, to muszą na nim zapaść konkretne decyzje, choćby dotyczące kwestii związanych z wizami, chociaż wszyscy wiemy, że w obecnej atmosferze to nie będą decyzje łatwe. Tak się zastanawiam, czy coś jeszcze, ale to z grubsza wszystko, jeżeli chodzi o posiedzenie Rady ds. Ogólnych.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Oczywiście, Rada ds. Ogólnych przygotowuje Radę Europejską. Na Radzie Europejskiej dyskutowane będą trzy kwestie: jedna to Ukraina, którą bardzo dogłębnie omówiliśmy, druga to kwestia walki z terroryzmem, którą też omówiliśmy, i trzecia to kwestia dotycząca unii gospodarczo-walutowej. Jeszcze kilka tygodni temu wszystko wskazywało na to, że tak naprawdę to będzie podstawowy temat Rady Europejskiej, natomiast w związku z tym, że te dwa tematy: Ukraina i walka z terroryzmem przesłoniły tę debatę, i również, mówiąc zupełnie otwarcie, z brakiem „apetytu” państw członkowskich do podejmowania daleko idących decyzji strategicznych dotyczących unii gospodarczej i walutowej, będziemy mieli do czynienia raczej z oceną sytuacji, tej reformy unii gospodarczej i walutowej, oraz jej implementacji, z którą mieliśmy do czynienia w poprzednich latach, oczywiście, z nastawieniem na lepsze wykorzystanie tych wszystkich instrumentów, które w tej chwili funkcjonują, zwłaszcza procedur w zakresie semestru europejskiego. Taką podstawą ma być inicjatywa wypracowana przez czterech przewodniczących: Komisji Europejskiej, szczytu strefy euro, eurogrupy i banku we współpracy z państwami członkowskimi, ale, mówiąc zupełnie szczerze, to będzie raczej dyskusja oparta o pewną analizę tego, co się w tej chwili dokonało, bez daleko idących propozycji na przyszłość, a, tak jak mówię, jedynie dyskusja o wykorzystaniu tych instrumentów, które w tej chwili mamy do dyspozycji, po to, żeby lepiej koordynować politykę gospodarczą w strefie euro.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Wszyscy znamy kontekst, dlaczego ta dyskusja prawdopodobnie nie zostanie podjęta w tej chwili. Przede wszystkim dlatego, że mamy inne palące priorytety, ale również dlatego, że sytuacja wewnętrzna po wyborach w Grecji nie sprzyja podejmowaniu daleko idących decyzji w tej materii. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Czy są jakieś pytania w tym punkcie? Nie widzę. Dokument COM(2015) 15 będziemy rozpatrywać na posiedzeniu 18 lutego i w związku z tym stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych, która odbędzie się 10 lutego. Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska w odniesieniu do dokumentu COM(2015) 15.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt III – Rada Europejska. Pan minister w zasadzie wszystko już powiedział w tej sprawie, więc pytanie do państwa posłów, czy są jeszcze jakieś pytania do pana ministra, jeśli chodzi o Radę Europejską? Nie widzę. W związku z tym stwierdzam, że Komisja w trybie art. 3 ust. 2 ustawy przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 12 i 13 lutego 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt IV, dokument COM(2014) 700. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Pod tym żargonowym tytułem kryje się rozpatrzenie komunikatu Komisji dotyczącego strategii rozszerzenia UE. Tutaj najważniejsze, że ta sprawa się pojawia w agendzie, dlatego że wiadomo, że rozszerzenie jest dla nas istotne i nawet jeżeli nie będą podejmowane wiążące decyzje w najbliższym czasie, to ważne, żeby się zastanowić, w jaki sposób dostosować strategię rozszerzenia do tego, co się dzieje wokół nas. Przede wszystkim podtrzymana została decyzja o wiodącej roli Komisji Europejskiej, jeżeli chodzi o negocjacje. Oczywiście, chodzi o to, żeby konsolidować wysiłek Komisji i trochę przyjrzeć się temu, co się działo do tej pory, wyciągnąć z tego wnioski, proponując pewnego rodzaju nowe podejście, które nie będzie jakąś rewolucją, ale generalnie pokaże kierunek, w którym należy zmierzać, na przykład, priorytetowe traktowanie pewnych rozdziałów negocjacyjnych, które są dla nas w tej chwili wyjątkowo istotne, zwłaszcza te, które dotyczą wymiaru sprawiedliwości i praw podstawowych czy sądownictwa, wolności, bezpieczeństwa, w związku z tym, że tutaj powinniśmy razem przeciwdziałać tym zjawiskom, z którymi mamy do czynienia. Będzie tego typu zalecenie, żeby te negocjacje zaczynać jako pierwsze w tych obszarach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Strategia wprowadza również zapis dotyczący klauzuli równowagi, która będzie służyła bardziej przejrzystemu monitorowaniu postępów danego państwa kandydującego, zwłaszcza w momencie, kiedy występują opóźnienia w budowaniu porządku demokratycznego. I tutaj strategia zakłada powiązanie trzech rzeczy: rządów prawa, zarządzania gospodarczego i reformowania administracji publicznej. Wiemy też, mamy doświadczenia z poprzednich rozszerzeń, że nie zawsze postęp w tych dziedzinach był ze sobą dobrze zsynchronizowany.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">W kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej szczególną uwagę będzie się zwracać na dołączenie rozdziału dotyczącego polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony do nowego podejścia negocjacyjnego, bo stoimy na takim stanowisku, że nie tylko kwestie dotyczące bezpieczeństwa wewnętrznego, walki z terroryzmem, ale również ta solidarność w wymiarze zewnętrznym jest niesłychanie istotna. I to też jest postulat Polski. Te państwa, które aspirują do członkostwa w UE, wywiązywały się ze swoich zobowiązań szybciej jeżeli chodzi o solidarność w podejściu do polityki zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Rząd polski stoi na stanowisku, że kwestia dotycząca popierania dalszego rozszerzenia jest niesłychanie istotna. Co prawda możemy mówić o tym, że ta strategia powinna być bardziej spójna, oparta na warunkowości, niemniej jednak UE nie powinna rezygnować ze swoich ambicji. Tak jak powiedziałem, to jest klarowny sygnał, że UE z tej drogi nie zejdzie, a dla nas jest istotne to, żeby wyciągać wnioski z tego procesu, który miał miejsce do tej pory, i pod tym kątem zaproponować nowe podejście do samego negocjowania, zwłaszcza jeżeli chodzi o priorytety, ścisłe egzekwowanie solidarności państw aspirujących z państwami UE przy zajmowaniu stanowisk dotyczących wyzwań globalnych, bardziej poważne egzekwowanie zasady uwarunkowania otwarcia UE z postępami we wprowadzaniu reform, co notabene jest szczególnie istotne w procesie rozszerzenia, ale również szczególnie istotne w procesie stowarzyszenia, o czym państwu nie muszę mówić, i synergia pomiędzy działaniami, które dane państwo aspirujące do członkostwa podejmuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan przewodniczący Andrzej Gałażewski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Dziękuję bardzo. Zanim przejdę do samego dokumentu, chcę poinformować, że odbyło się godzinne spotkanie z komisarzem Hahnem, które, między innymi, było poświęcone temu problemowi. W tym spotkaniu wzięło udział kilkoro posłów. Ja prowadziłem to spotkanie. To, co teraz powiem, będzie też wynikało z odpowiedzi, jakie tam uzyskaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselAndrzejGalazewski">Dokument trzeba rozważać, mając na uwadze, że przewodniczący Komisji Europejskiej Juncker powiedział, że w aktualnej dekadzie nie będzie żadnego rozszerzenia. Takie zdanie wypowiedział, jest ono aktualne. Problem jest w definicji – czy dotyczy dekady, która się kończy na 2020, czy dekady od momentu, w którym pan przewodniczący to powiedział.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselAndrzejGalazewski">I druga decyzja pana przewodniczącego Junckera to powierzenie dwóch zadań komisarzowi Hahnowi, a mianowicie polityki sąsiedztwa i rozszerzenia, raczej z naciskiem na politykę sąsiedztwa niż na rozszerzenie. Tak się wydaje po tej rozmowie, jaką przeprowadziliśmy. W związku z tym trzeba też było dostosować strategię do tego, w cudzysłowie oczywiście, martwego sezonu, mianowicie, żeby przygotować państwa kandydujące do polepszenia funkcjonowania w różnych dziedzinach, właśnie tak jak pan minister powiedział, szczególnie w tych trzech.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselAndrzejGalazewski">Co prawda, w dokumencie jest informacja, że reforma administracji publicznej nie wchodzi w zakres formalny wymagań rozszerzeniowych, niemniej tutaj nastąpiła pewna korekta. I to jest kierunek dobry, dlatego że sam proces dostosowywania państw do członkostwa, a wiemy to po sobie, ma wartość jako taką, dlatego że zwiększa zdolność kraju do funkcjonowania w międzynarodowej społeczności w konkurencyjnym świecie gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PoselAndrzejGalazewski">Z tego zestawu, który dotyczy głównie Bałkanów Zachodnich, bo Islandia zrezygnowała jak na razie z kandydowania, wyłamuje się oczywiście Turcja, dlatego, że to wszystko, co dotyczy krajów kandydujących z Bałkanów Zachodnich, nie dotyczy Turcji. Proponowanie Turcji pewnych schematów europejskich jest dziwne, dlatego że rozwój gospodarczy Turcji był znacznie szybszy od rozwoju gospodarczego UE. Powiedziałbym, że tutaj nie wiadomo kto kogo ma czego uczyć. To jest zagadnienie, które oczywiście musi być wzięte pod uwagę. Co prawda, ten rozwój gospodarczy ostatnio słabnie, niemniej jego efekty są znaczące.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PoselAndrzejGalazewski">Druga sprawa: rozszerzenie w odniesieniu do Turcji to jest zmiana granic zewnętrznych UE na granice, które są niezwykle niebezpieczne i trudne do utrzymania w pokoju. To też musi być brane pod uwagę. Trzecie to nierozwiązany problem Cypru.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PoselAndrzejGalazewski">Zapytałem pana komisarza Hahna, dlaczego jest tak, że państwo niekandydujące – Kosowo – nieuznane przez kilka państw członkowskich, jest wymienione w tej strategii i UE obserwuje zmiany gospodarcze i te trzy punkty dotyczą też Kosowa, a nie ma tam wzmianki na temat Gruzji, Mołdawii czy Ukrainy. Może Ukrainy mniej, ale Gruzji i Mołdawii, które są w podobnej sytuacji jak Kosowo, a nawet chyba pod względem perspektywy członkostwa znacznie lepszej. Na to odpowiedzi nie było i to jest pewien mankament tej strategii, że jeśli się wymienia jedno państwo, które przechodzi przez proces stowarzyszenia, to powinno się też wymienić pozostałe państwa, istotne z naszego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PoselAndrzejGalazewski">I to właściwie na tyle. Jeszcze jedna rzecz szczegółowa. Tam jest oczywiście wymieniona sytuacja we wszystkich dziedzinach, o których mówi strategia w poszczególnych państwach członkowskich, ale jest też Bośnia i Hercegowina wymieniona jako szczególnie trudny partner. W tym kraju ustrój społeczny jest narzucony rozwiązaniem oenzetowskim i, według mnie, dopóki nie będzie normalnej struktury państwowej, to żadna reforma administracji nic tu nie da, dlatego że będzie się reformowało coś, co kompletnie nie jest przystosowane do normalnego państwa demokratycznego. Te fragmenty narodowościowe itd. W związku z tym albo przestaniemy się tym problemem zajmować, albo będziemy mieć jakąś inną perspektywę dla Bośni i Hercegowiny. Wydaje mi się, że to wymaga trochę mniej schematycznej dyskusji w przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, również za relację ze spotkania z panem komisarzem. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselAnnaZalewska">Dziękuję bardzo, państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, cieszę się, że pan przewodniczący Gałażewski rozszerzył ten komunikat o to spotkanie i wnioski z niego, bo po przeczytaniu tego komunikatu mam takie nieodparte wrażenie, że tak naprawdę analiza, zresztą dosyć powierzchowna, koncentruje się na tym, co ewentualnie może się udać lub co się udało, natomiast w ogóle nie analizuje sytuacji trudnych. Na przykład, we wspomnianych krajach, wymienionych w komunikacie, właściwie kilkuzdaniowo mówi się o dużym problemie, jakim jest korupcja. To jednak kładzie cień nad wszystkimi trzema rozwiązaniami kluczowymi stawianymi przed tymi krajami.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselAnnaZalewska">W związku z tym pytanie, czy ewentualnie są jakieś koncepcje, analizy, zastanawianie się, w jaki sposób sobie poradzić z tym problemem. To jest pierwsze pytanie. Drugie – też jestem zdziwiona brakiem analizy zawieszenia akcesji Islandii. Jest tylko komunikat, że stało się to w maju 2013 r., a to też wymagałoby analizy, dlaczego Islandia przestała być zainteresowana. Ma do tego prawo i gdzieś tam, myślę, powinny być wyciągnięte wnioski, bo one też będą skutkowały czy będą pokazywały tę przyszłość, która podobno ma być martwa.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselAnnaZalewska">Natomiast ostatnie pytanie: jeżeli następna dekada to tak naprawdę brak rozszerzenia, to po co łudzenie poszczególnych krajów, między innymi tych wymienionych, że coś się może wydarzyć. Czy istnieje takie ryzyko, że po prostu nastąpi zmęczenie tak zwanego materiału i wzruszenie ramion, i w ogóle niegodzenie się na realizację koncepcji opisanych w komunikacie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Panie ministrze, chciałby się pan odnieść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Tak. Powiem tylko tyle, że oczywiście wnioski są wyciągane z tego, co się działo, jeżeli chodzi o korupcję, jak najbardziej. Mamy takie okresowe raporty dotyczące poszczególnych państw członkowskich i tam jest ten problem szczegółowo opisany i również zaproponowane są działania, które mają temu przeciwdziałać… W państwach aspirujących, przepraszam. Mamy doświadczenia z poprzedniego rozszerzenia, z Bułgarii i z Rumunii, ale nie tylko. W tej strategii jest jasno powiedziane, że te rozdziały negocjacyjne, które tego dotyczą, mają być traktowane priorytetowo, właśnie dlatego, żeby najpierw próbować rozwiązywać sprawy absolutnie fundamentalne. Bo do tej pory najczęściej negocjacje wyglądały w ten sposób, że na dzień dobry rozwiązywało się proste rzeczy, najprostsze rozdziały negocjacyjne trafiały na stół, a sprawy kontrowersyjne odsuwało się na koniec. I później pod presją polityczną czasami niektóre bardzo ważne sprawy były traktowane ulgowo. Więc ta odpowiedź najbardziej istotna na te doświadczenia, z którymi mieliśmy do tej pory do czynienia, to jest właśnie zmiana filozofii prowadzenia negocjacji. A jeżeli chodzi o raporty okresowe dotyczące poszczególnych państw, to tam znajduje to swoje odzwierciedlenie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Jeżeli chodzi o Islandię, to też dokładnie było to analizowane. Możemy na ten temat rozmawiać. Głównym problemem są negocjacje dotyczące kwot połowowych jeżeli chodzi o Islandię, ale też nie ma co ukrywać, że kwestia dotycząca krachu finansowego i systemu bankowego miała też swoje odzwierciedlenie w podejściu Islandii do kwestii związanych z integracją. A napięcie jest dosyć spore jeżeli chodzi o opinię publiczną, bo tam podejście do integracji z UE się zmienia. Po krachu było dużo więcej zwolenników przerwania tego procesu niż jest w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Nie do końca umiem zupełnie jednoznacznie odpowiedzieć pani poseł na pytanie, co powinna robić UE w tym zakresie. To znaczy, wydaje mi się, że UE próbuje postępować w sposób racjonalny, to znaczy, z jednej strony, jest absolutnie jasny sygnał do naszych wszystkich partnerów, że rozszerzenie nie dokona się natychmiast, że mamy bardzo trudny kontekst zarówno polityczny, jak i gospodarczy, ale, z drugiej strony, i o to zabiega głównie polski rząd, jest również jasne zobowiązanie co do tego, że drzwi UE pozostają otwarte na mocy art. 49. Dlatego też uważam, że jednak jest zasadna próba zmiany strategii i kontynuowania rozmów, bo wydaje mi się, że gdyby podejść do tego na zasadzie takiej, że ponieważ prawdopodobnie rozszerzenie się nie dokona w najbliższych latach, w związku z tym zawieszamy całą sprawę na kołku, to to właśnie byłoby interpretowane jako to, że UE całkowicie zmienia swoją strategię. Wydaje mi się, że dla zwolenników pozostawiania otwartych drzwi UE taka strategia mogłaby być kontrproduktywna. Tak że wydaje mi się, że stanowisko UE jest racjonalne. To znaczy, nikt nie obiecuje państwom aspirującym do członkostwa, że będą tu podejmowane jakieś szybkie decyzje. Jest również jasny sygnał w tej zmienionej strategii, że proces dochodzenia do UE będzie trudny i trudniejszy, bo będzie się więcej wymagać od państw, które aspirują, ale, z drugiej strony, nie zamyka im się drzwi. Moim zdaniem więc ten sygnał jest taki, jaki powinien być, i tutaj UE zachowuje się racjonalnie. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Nie widzę więcej pytań. W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat komunikatu, dokument COM(2014) 700, i odnoszącego się do niego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt V, czyli dokument COM(2014) 910. Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Proszę państwa, rozmawialiśmy na ten temat, dlatego że program prac Komisji Europejskiej referowałem państwu w momencie, kiedy rozmawialiśmy o Radzie ds. Ogólnych. Najważniejsze jest to, że Komisja Europejska zamierza pracować w sposób znacznie bardziej polityczny. Również struktura tej nowej Komisji na to wskazuje i pierwsze doświadczenia są takie, że Juncker rzeczywiście chce się skoncentrować z całą Komisją na najważniejszych priorytetach. Nie zalewać UE setkami przeróżnego rodzaju propozycji tylko dlatego, że proces trwa i takie jest oczekiwanie poszczególnych dyrekcji generalnych czy na przykład niektórych posłów do PE, czy niektórych państw członkowskich, tylko skoncentrować się absolutnie na priorytetach i tam, gdzie rzeczywiście jest przeprowadzony taki test wartości dodanej dla UE, żeby tam inicjatywy podejmować i przeprowadzać je szybko i skutecznie, a tam, gdzie dana inicjatywa takiego testu nie przejdzie, żeby tego typu prac nie proponować, a nawet prace, które już zostały podjęte, wycofać. I wydaje mi się, że to jest dobre podejście.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">I, tak jak mówię, struktura Komisji Europejskiej zmierza w tę stronę. Również wzmocnienie tego typu komórek, które mają odpowiadać za ocenę legislacji, to są posunięcia w dobrą stronę. Również wzmocnienie wiceprzewodniczących Komisji Europejskiej po to, żeby stanowili swoisty filtr polityczny, jeżeli chodzi o zbyt dużo inicjatyw, a w tych priorytetach, które Komisja zawiera w swoim programie pracy, znajdują się wszystkie najważniejsze rzeczy dla Polski. Przede wszystkim zapewnienie efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, to jest sprawa dla nas absolutnie fundamentalna. Wiemy, że w tej chwili w UE mamy przeróżnego rodzaju napięcia i czasami niektóre swobody są kwestionowane. Implementacja celów unii energetycznej, budowa jednolitego rynku cyfrowego, jednolita wspólna odpowiedź wobec wyzwań globalnych – to są wszystkie te punkty, które tak naprawdę są uwzględnione w tych dziesięciu priorytetach Komisji, i to uwzględnione na tych najważniejszych miejscach.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Również zgadzamy się z tym, że nad projektami, które nie są zasadne, powinno się przestać pracować. Tutaj wiem, że Komisja Europejska i komisarz Timmermans bardzo poważnie również traktuje całe ćwiczenie, które się nazywa retreat, czyli wycofanie tych aktów prawnych, które nie przynoszą żadnej wartości dodanej jeżeli chodzi o UE.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Tak że, krótko podsumowując, my się z tym podejściem politycznym zgadzamy, z tym, żeby UE jasno realizowała swoje priorytety i skupiła się na tym, co rzeczywiście może zrobić lepiej, a nie na działaniach we wszystkich obszarach. To wywołuje czasami konsternację, a nawet pewien opór. Nie wiem, czy państwo wiedzą, że po raz pierwszy od wielu, wielu lat odbyła się sesja PE, gdzie nie było żadnych aktów prawnych do głosowania, właśnie dlatego, że Komisja Europejska chce w tej chwili kierować do procesu legislacyjnego tylko te rzeczy, które są absolutnie niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#SekretarzstanuwMSZRafalTrzaskowski">Ponieważ, w naszej ocenie, wszystkie priorytety, które są istotne dla Polski, w tym programie się znalazły, czyli nie ma takiego niebezpieczeństwa, że jakiś priorytet, na którym nam specjalnie zależy, nie będzie realizowany, dlatego ten program i ten kierunek popieramy. Natomiast oczywiście trzeba być czujnym, żeby się nie okazało, że w tym procesie dyskontynuacji, tudzież w procesie wycofywania pewnych rozwiązań prawnych, znalazły się kwestie, które dla Polski są istotne. Ale na razie nic na to nie wskazuje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan przewodniczący Andrzej Gałażewski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Dziękuję bardzo. Program pracy został przyjęty, w związku z tym dla parlamentów narodowych on ma raczej walor edukacyjny, a nie sprawczy, więc w ramach tych edukacji jako osoba, która się zajmowała swego czasu zawodowo różnymi programami, mogę powiedzieć, że ten podział na cztery części jest istotny, ważny i przejrzysty, natomiast w pierwszej części, która jest zatytułowana „Nowe inicjatywy”, de facto większość to są inicjatywy zainicjowane przez poprzednią Komisję albo co najmniej zdecydowanie zasygnalizowane. Ja dostrzegłem tylko dwie nowe inicjatywy. Z tych kontynuowanych to jest między innymi „Przegląd strategii 2020”, „Wspólny rynek cyfrowy”, „Przeciwdziałanie długotrwałemu bezrobociu wśród młodzieży”, „Rewizja polityki sąsiedztwa” – to było wszystko sygnalizowane lub rozpoczęte przez poprzednią Komisję.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselAndrzejGalazewski">Niemniej te dwie inicjatywy zupełnie nowe to jest po pierwsze obudowanie legislacyjne Europejskiego Funduszu Strategicznych Inwestycji. To jest dyskutowane i to jest jak najbardziej nowa inicjatywa. Na pewno przez pewien czas będziemy się tym zajmować. I drugie to ustanowienie strategicznych ram dla unii energetycznej, czyli podtrzymanie pewnej idei zgłoszonej swego czasu przez Polskę.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselAndrzejGalazewski">Ale w tej ostatniej inicjatywie zauważyłem punkt, na który trzeba będzie zwrócić w przyszłości uwagę, o którym zresztą rozmawialiśmy podczas roboczego lunchu z panem Sefcovicem tutaj, w Warszawie, na którym byli obecni przedstawiciele Komisji Gospodarki i naszej, a także przewodniczący komisji gospodarczej Senatu. Mianowicie tam jest napisane, że w ramach ustanowienia strategicznych ram unii energetycznej zaproponuje się dekarbonizację miksów energetycznych. Miks energetyczny to było de facto pewne uelastycznienie podejścia do wytwarzania energii. Za miks energetyczny były odpowiedzialne poszczególne państwa członkowskie. Jeżeli teraz UE będzie kształtować poszczególne miksy energetyczne pod kątem dekarbonizacji, to de facto zastąpi decyzję państw członkowskich. To jest według mnie niedopuszczalne. Miksy energetyczne powinny być ukształtowane przez państwa członkowskie, ze wszystkimi tego konsekwencjami. To znaczy, jeżeli UE uzna, że emisja dwutlenku węgla ma jakiś tam dopuszczalny poziom, lub inaczej – kosztowny w taki lub inny sposób – to jest zupełnie inna sprawa, natomiast podjęcie decyzji co do miksu energetycznego powinno leżeć w gestii państw członkowskich i dobrze by było, żeby Komisja Europejska nie „grzebała” w tych miksach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie przewodniczący. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Pan minister chyba już nie ma potrzeby zabierać głosu, tak że stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat komunikatu Komisji, dokument COM(2014) 910, i odnoszącego się do niego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacaposelAgnieszkaPomaska">Pkt VI – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 18 lutego. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>