text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Witam bardzo serdecznie uczestników posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów oraz zaproszonych gości – pana ministra Marcelego Niezgodę, który w imieniu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego będzie referował temat dzisiejszego spotkania. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich zaproszonych gości obecnych podczas tego posiedzenia. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Stwierdzam także przyjęcie protokołu z czwartego posiedzenia Komisji, wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Porządek dzisiejszego spotkania przewiduje rozpatrzenie Informacji o realizacji Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015 w roku 2010. Czy do zaproponowanego porządku posiedzenia ktoś chciałby złożyć wniosek lub ma uwagi? Nie słyszę zgłoszeń i stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Powiem tylko, że zgodnie z ustaleniami prezydium naszej Komisji nie będziemy procedowali w zakresie powołania podkomisji i wyłaniali przewodniczącego podkomisji, albowiem do pani Marszałek Sejmu złożony został wniosek o powołanie jeszcze jednej podkomisji do spraw ustroju samorządu terytorialnego. Po otrzymaniu zgody, ze względu na to, że należy ustalić odpowiednie struktury personalne, przystąpimy do ich powołania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Członkowie Komisji mieli możliwość zapoznania się z drukiem sejmowym zawierającym Informację. Proponuję następującą procedurę: przedstawiciel rządu przedstawi sprawozdanie, a następnie przystąpimy do dyskusji i przyjęcia stanowiska. Proszę pana ministra Marcelego Niezgodę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoMarceliNiezgoda">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na wstępie powiem, że Informacja dotyczy roku 2010. Informacja została przesłana do Marszałka Sejmu pana Grzegorza Schetyny w dniu 5 września 2011 roku. Stanowisko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Chwileczkę pan minister poczeka. Okazuje się, że można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Tak jak już mówiłem Informacja w dniu 5 września 2011 roku została podpisana przez prezesa Rady Ministrów i przekazana na ręce Marszałka Sejmu pana Grzegorza Schetyny. Informacja dotyczy roku 2010. Wszyscy znamy dobrze ten dokument. Przygotowywany był przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na podstawie wymogu ustawowego wynikającego z ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Informacja ta powstaje na podstawie danych nadesłanych przez poszczególne resorty zaangażowane we wdrażanie celów i programów operacyjnych, również z budżetu państwa i realizujących cele Strategii Rozwoju Kraju na lata 2007-2013. Część finansowa została opracowana na podstawie informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów na podstawie danych dotyczących planu wydatków w układzie zadaniowym w roku 2010. Przedmiotowe sprawozdanie w układzie sektorowym przedstawia stan realizacji strategii w roku 2010. Zaznaczyć należy, że w planowanym okresie, pomimo kryzysu finansowo-gospodarczego zasadnicze wskaźniki realizujące cel główny strategii zbliżyły się do zakładanej w 2010 roku wartości docelowej. Niektóre wskaźniki zostały nawet przekroczone. Przykładowo PKB wyniósł 3,9%. Szacunkowa wartość wynosiła 2,8%, a cała dla Unii Europejskiej wynosiła 2%.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Zauważyć należy również znaczne zwiększenie dostępu do Internetu, przede wszystkim na terenach wiejskich. Poziom wykształcenia – lepszy dostęp do edukacji przedszkolnej. Bariery – wskazano w raporcie, że nie osiągnięto planowanych nakładów na sektor badań i rozwoju w poziomie infrastruktury technicznej oraz społecznej. Dodam tylko, że są to projekty wieloletnie, realizowane w ramach perspektywy finansowej na lata 2007–2013. Rezultaty wymienionych projektów będą dostrzegalne dopiero w późniejszym terminie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Dodam, że w omawianym okresie niemalże połowa wydatków budżetowych (prawie 47%) mieściła się w ramach działań realizujących tę strategię. Jeśli państwo pozwolą, przedstawię krótką informację na temat aktualizacji dokumentów strategicznych. Obecnie trwa aktualizacja strategii średniookresowej. Nowa perspektywa obejmowała będzie lata do roku 2020, zgodnie z nową perspektywą budżetową Unii Europejskiej. W tym momencie kończymy konsultacje społeczne i analizujemy otrzymane uwagi. Na ukończeniu jest również długookresowa strategia rozwoju kraju do roku 2030. Opracowywana jest w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pod przewodnictwem pana ministra Michała Boniego. Na ukończeniu są również tak zwane strategie zintegrowane według nowego modelu zarządzania rozwojem. Dziewięć strategii zintegrowanych realizowało będzie cele średniookresowe i w perspektywie okresowej do roku 2030 cele strategii długookresowej. W dniu 13 stycznia 2010 roku przyjęta została jedna z tych strategii – „Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Regiony, Miasta, Obszary Wiejskie”. Przyjęcie pozostałych strategii przez Radę Ministrów planowane jest w bieżącym kwartale.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Dostarczony państwu dokument jest bardzo obszerny i szczegółowy. Jesteśmy wraz z naszymi kolegami z innych resortów do państwa dyspozycji, w razie pytań bądź wątpliwości. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję panu ministrowi za przedstawienie założeń. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, wypowie się pan poseł Witkowski, a następnie pani przewodnicząca Kloc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, mam kilka pytań, które można uznać za szczegółowe. Uważam jednak, że będzie pan na nie w stanie odpowiedzieć, a jeśli nie, to proszę o odpowiedź w późniejszym terminie. Panie ministrze, mam dwa pytania dotyczące programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. W przedstawionej nam Informacji można przeczytać, że kontynuowany był proces przekazywania gruntów oraz byłych lotnisk wojskowych bądź ich części, samorządom. Pamiętamy ustawę, którą wprowadziliśmy w życie w 2008 roku, na podstawie której te grunty były bądź są przekazywane samorządom. Jednym z głównych celów tej operacji było uzupełnienie sieci portów lotniczych, szczególnie o lotniska lokalne. W ustawie, o ile dobrze pamiętam, zaznaczyliśmy termin rozpoczęcia działalności lotniczej. Był on wyznaczony na okres trzech lat. Moje pytanie jest takie, panie ministrze, czy ktoś to kontroluje, koordynuje? Jak ten proces w chwili obecnej wygląda? Rozumiem, że duża część bądź nawet wszystkie lotniska zostały przekazane samorządom. Czy ten proces jest kontrolowany i na jakim jest obecnie etapie? Czy możemy liczyć, że w roku 2013 któreś z tych lotnisk rozpoczną działalność lotniczą, choćby w jakimś zakresie? Nie mówimy o tym, że będziemy mieli kolejne Okęcie, ale czy ta operacja miała sens i dała jakieś wymierne efekty dla rozwoju regionów?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselRadoslawWitkowski">Drugie pytanie również dotyczy programu rozwoju sieci lotnisk. Prowadzono prace nad koncepcją lotniska centralnego dla Polski. Rozumiem, że omawiamy rok 2010, a zagadnienie dotyczy roku 2012, ale gdyby pan minister mógł w dwóch zdaniach streścić, jak wyglądają prace nad tą koncepcją.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselRadoslawWitkowski">Kolejna kwestia, którą chciałbym poruszyć dotyczy priorytetu 6 Strategii Rozwoju Kraju – Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej. Panie ministrze, w informacji czytamy, że w okresie 2007-2010 nastąpiło zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju ekonomicznego pomiędzy regionami. Mamy tu zestawienie ze szczególnym uwzględnieniem województw Polski wschodniej. Moje pytanie – czy Program operacyjny „Rozwój Polski Wschodniej” się nie sprawdził, czy są jakieś problemy, które powodują to rozwarstwienie i niezmniejszanie się różnicy w rozwoju terytorialnym?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselRadoslawWitkowski">Kolejna kwestia dotyczy województwa mazowieckiego. W informacji możemy przeczytać, że to województwo osiągnęło 96% średniej unijnej, według Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych. Jakie to będzie miało przełożenie na nową perspektywę unijną na lata 2014–2020? Już słyszeliśmy informację, że województwo mazowieckie nie będzie regionem celu I i otrzyma mniejsze środki z Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselRadoslawWitkowski">Ostatnia kwestia – jednym z celów Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, czyli tego dokumentu, który jest wymieniony w Informacji jako przyjmowany w roku 2010, jest wzrost konkurencyjności regionów, przy założeniu wpływu silnych miast na otoczenie. Moje pytanie jest takie – ponieważ uczestniczyłem w konferencji dotyczącej mazowieckiego programu rozwoju regionalnego. Jeden z przedstawicieli Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego stwierdził, że realny zasięg procesów rozwojowych Warszawy ogranicza się maksymalnie do 50-60 km. Ten promień jest bardzo mały jak na województwo mazowieckie. Czy pan minister chciałby skomentować tę wypowiedź i ewentualnie ją skontrować? Mógłby pan też powiedzieć, jakich procesów dyfuzyjnych Warszawy w ramach Strategii Rozwoju Regionalnego możemy się w najbliższych latach w województwie mazowieckim spodziewać. To tyle, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu panią poseł Izabelę Kloc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselIzabelaKloc">Najważniejszym elementem tej Informacji są podstawowe wskaźniki realizacji Strategii Rozwoju Kraju. Mam tu na myśli przede wszystkim wskaźniki finansowe. Mówiliśmy o tym w roku 2010 i w roku 2011. Przedstawiona nam w dniu dzisiejszym tabela tych podstawowych wskaźników nie napawa optymizmem. Po ponad roku nadal nie mamy wielu wskaźników potrzebnych do tego, aby jednoznacznie określić stan realizacji tej strategii. Należałoby je uzupełnić. Ta sytuacja się powtarza. Dwa lata temu również nie mieliśmy tych wskaźników, zgłaszaliśmy sprzeciw i zostały one po jakimś czasie uzupełnione. Dlatego mam pytania o nakłady na działalność badawczą i rozwojową. Czy tego nie można w dniu dzisiejszym już określić i policzyć? Udział podmiotów gospodarczych w nakładach na działalność badawczo-rozwojową – to są ważne wskaźniki, dotyczące chociażby Polski wschodniej, udziału województw Polski wschodniej w PKB. Nawiązuję do tego, co mówił wcześniej pan poseł. Nie mamy wskaźników, nawet w roku 2009. To jest istotne, abyśmy wiedzieli na ile realizacja programu „Polska Wschodnia” przekłada się na jej rozwój. Jest też wiele innych danych, których teraz nie sposób wymienić.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselIzabelaKloc">Państwo mają tę tabelę, można spojrzeć i stwierdzić, że bardzo wiele wskaźników jest całkowicie nieomówionych. Przykładowo, może to być emisja zanieczyszczeń powietrza w kilogramach na mieszkańca – ta informacja nie jest w ogóle przedstawiona, w żadnym roku. Trudno nam się dziś odnieść do tego i przyjąć tę informację, nie mając dostępu do podstawowych danych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselIzabelaKloc">Moje szczegółowe pytanie dotyczy jednego wskaźnika, który jest zatrważający. Chodzi o wskaźnik umieralności niemowląt. Zaraz, chyba źle go odczytałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Jest pozytywny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselIzabelaKloc">Przepraszam, źle to odczytałam, teraz widzę, że jest inaczej, poprawię się. Faktem jest, że wskaźnik zagrożenia relatywnym ubóstwem jest taki, że może budzić pewne niepokoje. Rośnie, zamiast spadać. Powinno być 15% a jest 17,6%, w roku ostatecznym (2015) powinien osiągnąć 13%. Te elementy tej informacji budzą spory niepokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na pytania odpowiem w kolejności. Jeśli chodzi o program rozwoju sieci lotnisk, to jest to dokument opracowywany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Na sali obecni są nasi koledzy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wówczas to ministerstwo było Ministerstwem Infrastruktury. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, później będą mogli się odnieść do tych kwestii, również w kontekście tej ustawy. To jest część związana z funkcjonowaniem i budową nowych lotnisk czy też z ich rozbudową.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Jeżeli chodzi o Program operacyjny „Rozwój Polski Wschodniej” i jego wpływ na regiony i województwa Polski wschodniej, to jest on – moim zdaniem – pozytywny. Potwierdzają to przeprowadzone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i udostępnione na naszych stronach internetowych trzy niezależne badania ewaluacyjne. Wskazują one jednoznacznie, że w tych regionach wzrost był większy niż w regionach, które nie były objęte tym programem. Te badania są udostępnione w Internecie, tak jak wspominałem.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Województwo mazowieckie – w propozycji obecnych rozporządzeń w ramach polityki spójności na lata 2014-2020 rząd polski – w dniu dzisiejszym Komisja Unii Europejskiej przyjęła jego stanowisko – będzie opowiadał się za ustaleniem kategorii tak zwanych regionów przejściowych. W zależności od PKB regiony do 75% średniej unijnej będą traktowane, jako regiony słabiej rozwinięte. Od 75% PKB do 90% będzie kolejna kategoria regionów, a powyżej 90% jako lepiej rozwinięte. Te trzy kategorie będą różnicowały, może nie tyle poziom wsparcia, ale poziom współfinansowania z różnych funduszy. Rząd polski walczy o to, aby ustalona została kategoria regionów przejściowych tak, aby regiony, które mają poziom zbliżony do 90%... a mówiąc inaczej, regiony, które obecnie były w kategorii mniej rozwiniętej, poniżej średniej unijnej 75% PKB i wychodząc z tej kategorii, miały ustanowione specjalne zasady. Propozycja Komisji Europejskiej przedstawiona w dniu 6 października jest taka, aby poszczególne kategorie regionów miały różne poziomy współfinansowania z różnych programów. Przykładowo, regiony słabiej rozwinięte – przynajmniej 25% alokacji danego programu operacyjnego (poza Funduszem Spójności) musi być współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dla regionów najbardziej rozwiniętych ten wskaźnik wynosi 52%. W przyjętych stanowiskach rząd opowiada się za większą elastycznością, tak aby poszczególne państwa członkowskie mogły samodzielnie decydować o wysokości tych proporcji, uwzględniając specyfikacje regionalne czy też krajowe. Wiemy, że nie każde państwo charakteryzuje się taką samą potrzebą czy skalą interwencji danego funduszu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Jeżeli chodzi o procesy dyfuzyjne i związane z polityką miejską – myślę, że należy łącznie czytać Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego oraz Koncepcję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Myślę, że czytanie łącznie tych dokumentów, jak również… dostępne na chwilę obecną projekty stanowisk rządu dotyczące polityki spójności, za dłuższą chwilę propozycje przyszłych programów... Opowiadamy się za tworzeniem silniejszych relacji i powiązań na linii miasto–wieś. Chcę powiedzieć, że w obecnej propozycji Komisji interwencje wszystkich funduszy, łącznie z europejskim funduszem rolnym oraz europejskim funduszem rybackim – proszę mi wybaczyć użycie niepełnych nazw – objęte były wspólnymi ramami strategicznymi. W chwili obecnej prowadzimy wspólne ustalenia z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Chciałem zapewnić Wysoką Komisję i pana posła, że nie tracimy widoku na cały obszar Polski i chcemy, aby interwencja skierowana była zarówno na rozwój, jak i w taki sposób, aby nie pogłębiać dysproporcji, a wręcz przeciwnie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Był taki głos niepokoju, odnoszący się do tego, że występują takie dysproporcje. Odnosząc się do wypowiedzi pani poseł Kloc, jeżeli chodzi o wskaźniki, jakie są zamieszczone w tabelach, to nie da się zaprzeczyć statystyce. Chcę tylko powiedzieć, że statystyka regionalna jest publikowana z pewnym opóźnieniem przez Główny Urząd Statystyczny. Myślę, że jest to opóźnienie wynikające ze sprawozdawczości regionów, a nie opieszałości tej instytucji. Te projektowane dane były dostępne w połowie roku 2011. Myślę, że w chwili obecnej mielibyśmy już dostęp do nowszych danych.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMRRMarceliNiezgoda">Jeżeli chodzi o walkę z ubóstwem, to nie mogę się do tego odnieść jednoznacznie. Chcę powiedzieć, że w projektowanych obecnie dokumentach – omawiamy rok 2010 – była planowana zmiana czy też renegocjacje w samym rozporządzeniu ustanawiającym ramy dla funduszy…. Przepraszam bardzo, muszę się napić wody. Myślę, że wszystkie fundusze, w tym Europejski Fundusz Społeczny są ukierunkowane na… Przepraszam, głos tracę. Na realizację celu 3 Strategii Europa 2020 czyli rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy odpowiedzi usatysfakcjonowały pytających?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselIzabelaKloc">Mam propozycję, abyśmy mieli pełną jasność co do tych wskaźników, aby zwrócić się do Ministra Rozwoju Regionalnego, żeby w przeciągu miesiąca lub dwóch je uzupełnił. Moglibyśmy wówczas ponownie nad nimi się pochylić. Gdy analizuje się to głębiej, to można dostrzec, że – z jednej strony – środki wskazywałyby na to, że w znaczący sposób przyczyniają się do podniesienia poziomu PKB. Gdy dokonamy analizy tych składników szczegółowych, to widać, że to niekoniecznie tak działa. W tym momencie trzeba by się zastanowić, jaka jest efektywność działania polityki spójności. PKB nam rośnie i może być wzrost, ale to nie oznacza, że niweluje się dysproporcje rozwojowe.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselIzabelaKloc">W tym kontekście chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Średnia stopa inwestycji również maleje, z 22,3% w roku 2008 spadła w 2009 roku do 21,2% a teraz jest to już 19,7%, a zgodnie z założeniem powinno być 21%, a w roku docelowym 2015 – 25%. To kolejny element, który może wpływać na to, że Polska się nie rozwija – mówię tu o szerokorozumianym rozwoju społeczno-gospodarczym – tak jak byśmy chcieli, mimo dostępu do funduszy europejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, został zgłoszony wniosek o przyjęcie sprawozdania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja sprawozdanie przyjęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselIzabelaKloc">W tym momencie zgłaszam może nie tyle sprzeciw, co prośbę, aby dziś nie głosować nad przyjęciem sprawozdania, a zrobić to po dwóch miesiącach, kiedy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uzupełni wspomniane dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">W takim razie proponuję głosowanie. Pani przewodnicząca będzie mogła sobie wtedy swoje stanowisko wyrazić. Oczywiście, jeżeli będzie taka potrzeba… Słyszę, że przedstawiciel Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej chciałby uzupełnić pewne kwestie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SpecjalistawMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejKrzysztofWalczak">Dziękuję bardzo. Krzysztof Walczak – Departament Lotnictwa Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Nawiązując do słów pana ministra chciałem tylko poinformować państwa w sprawie dwóch przedstawionych w Informacji wniosków. Pierwszy z nich dotyczył przekazywania gruntów pod lotniska. W tym przypadku główne działania skupiały się w latach 2009-2010 – biorąc pod uwagę okres trzech lat – te pierwsze kontrole będą przypadały na rok 2012 i 2013. Ministerstwo transportu będzie oczywiście brało te kontrole pod uwagę. Chodzi o poszczególne inwestycje i lotniska, które były budowane w 2010 roku – były to już funkcjonujące lotniska – Wrocław i Zielona Góra oraz nowe lotniska – Gdynia, Radom, Modlin oraz Szymany. Z tego co wiemy, lotnisko Modlin ruszy w połowie bieżącego roku, tuż przed EURO będzie oddane do ruchu – general aviation – czyli małego ruchu, natomiast po EURO lotnisko powinno ruszyć już pełną parą. Jeśli chodzi o Gdynię, będzie to możliwe około roku 2012–2013. W przypadku lotniska centralnego, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przeprowadza dalsze analizy w tym zakresie. Wynikają one także z pewnych zmian w gospodarce i na rynku lotniczym. Musimy brać je pod uwagę. Wszystkie analizy wynikają z rekomendacji raportu, który został sporządzony w 2010 roku. Będą one polegały przede wszystkim na analizie funkcjonowania użytkowego, a więc wszelkich wymagań, jeżeli chodzi o to lotnisk – analizę modeli oraz rodzaj gospodarowania projektem. Są to obszary niezmiernie ważne także dla budżetu państwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Kto jest za? (11) Kto jest przeciw? (5) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie w wyniku głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Na stanowisko posła sprawozdawcy został zgłoszony pan poseł Witkowski. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Tak, panie przewodniczący, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja posła sprawozdawcę wybrała. Sprzeciwu nie słyszę, zatem zamykam nasze posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>