text_structure.xml
20.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Witam państwa na posiedzeniu sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W projekcie porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia mieliśmy, czy mamy, dwa punkty do rozstrzygnięcia Komisji. Mianowicie: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (druk nr 2853) oraz rozważenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1034).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Chcielibyśmy zaproponować, żeby skreślić punkt 2. Porządku dzisiejszego posiedzenia, albowiem nie ma osób, które uczestniczyły w przygotowaniu tego sprawozdania, w szczególności pani poseł Anny Bańkowskiej. Pani wiceprzewodnicząca prosiła, aby odłożyć rozpatrywanie tego sprawozdania do czasu, kiedy będzie mogła uczestniczyć w posiedzeniu Komisji, aby przedstawić swoje stanowisko i wziąć udział w dyskusji. Dlatego proponuję, aby nasz dzisiejszy porządek obejmował tylko zaproponowany punkt 1., czyli pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zawarte w druku 2853. Czy jest akceptacja dla takiego porządku obrad? Nie słyszę uwag. Uznaję, iż Komisja przyjęła taki porządek posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W związku z powyższym dziękuję panu ministrowi Markowi Buciorowi i współpracownikom pana ministra.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji przyjętego porządku obrad. Zwracam uwagę, iż zgodnie z Regulaminem Sejmu – zawartym w art. 37 ust. 4 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy może się odbyć nie wcześniej niż 7 dni od doręczenia posłom druku projektu, chyba że Sejm lub Komisja postanowią inaczej. Ten druk nie został doręczony z 7-dniowym wymogiem regulaminowym, dlatego też stawiam pytanie – czy nie ma sprzeciwu wobec zamiaru rozpatrzenia tego projektu? Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę pana ministra Jarosława Dudę o przedstawienie istoty projektu zawartego w druku 2853.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, ja również chciałbym podziękować za tryb pilny, ponieważ projekt ustawy został przyjęty 28 października podczas ostatniego posiedzenia Rady Ministrów. Przypomnę tylko, że kwestia terminowa – o czym większość z państwa pamięta – jest związana z tym, że rozporządzenie Unii Europejskiej weszło w życie w dniu 1 lipca 2014 r., z półrocznym vacatio legis. Te przepisy muszą znaleźć się w polskim porządku prawnym w dniu 1 stycznia 2015 r. Stąd taki tryb – zapewniam, z naszej strony możliwie najszybszy, bo dotrzymujemy wszystkich wcześniejszych ustaleń harmonogramowych. Jeszcze raz dziękuję za okazaną życzliwość.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Celem omawianego projektu jest zapewnienie ciągłości udzielania pomocy publicznej pracodawcom zatrudniającym lub chcącym zatrudnić osoby niepełnosprawne. Przepisy tego projektu dostosowano do rozporządzenia unijnego nr 651 z 1 lipca 2014 r., które – przypomnę – zmieniło obowiązujące przez wiele lat rozporządzenie 800 z 2008 r., mówiące o formach i rodzajach pomocy, zgodnych ze wspólnym rynkiem i zastosowaniem niezbędnych w tym zakresie przepisów Traktatu – ogólne rozporządzenie o wyłączeniach blokowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Aby nadal skutecznie udzielać pomocy pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne, w szczególności w najbardziej popularnej formie, czyli dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, znowelizowana ustawa – jak już wspomniałem – musi wejść w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Zakres zmian wprowadzonych ustawą wpływa na treść czterech rozporządzeń wydanych na podstawie przywoływanych artykułów. Chciałbym zapewnić, że prace nad rozporządzeniami trwają równolegle, chcemy dochować terminów, aby rozporządzenia weszły w życie razem z ustawą – 1 stycznia 2015 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Najważniejsze zmiany dotyczą:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">– pomocy na przystosowanie stanowiska pracy – art. 26;</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">– dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – art. 26b;</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">– szkolenia pracowników niepełnosprawnych – art. 41, oraz pomocy, udzielanej pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej w formie zwrotu kosztów związanych z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych – art. 32.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Ponadto wprowadzono dodatkowy instrument wsparcia, tj. możliwość przeszkolenia pracowników, pomagających w pracy pracownikowi niepełnosprawnemu. To jest nowa formuła – pracownik pomagający pracownikowi niepełnosprawnemu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Zmiany szczegółowe: art1 pkt 1 lit. a). W odniesieniu do pomocy na przystosowanie stanowisk pracy nowe przepisy rozszerzają krąg osób niepełnosprawnych, za które pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot dodatkowych kosztów związanych z ich zatrudnieniem. Wyjaśniam – chodzi o koszty dostosowania pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, adaptacji zakładu, sprzętu lub urządzeń ułatwiających wykonywanie pracy lub funkcjonowanie niepełnosprawnych w zakładzie pracy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Zaproponowano, aby zwrot kosztów objął wszystkich niepełnosprawnych zatrudnionych przez pracodawcę, a nie tylko tych, których niepełnosprawność powstała w trakcie zatrudnienia. To jest zmiana korzystna.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Kolejna zmiana szczegółowa dotyczy art. 1 pkt 2. Tu złagodzono warunek uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W przypadku zatrudnienia nowego pracownika niepełnosprawnego warunkiem uzyskania dla jego dofinansowania będzie wzrost netto zatrudnienia ogółem, a nie – jak dotychczas – wykazanie wzrostu netto zatrudnienia ogółem i wykazanie netto wzrostu liczby pracowników niepełnosprawnych, czyli w związku z zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych w danym miesiącu. Również ta zmiana jest korzystna.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Art. 1 pkt 3. Obecne przepisy określają, że pracodawca może uzyskać ze środków PFRON jedynie zwrot kosztów zatrudnienia osób pomagających pracownikom niepełnosprawnym w pracy w zakresie komunikowania się z otoczeniem czy wykonywania czynności trudnych. Po zmianach wprowadzonych do ustawy pracodawca będzie mógł dodatkowo otrzymać zwrot kosztów szkolenia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w wyżej wymienionych czynnościach. Przyjęto, że będzie to 100% kosztów szkolenia, nie więcej jednak niż równowartość kwoty najniższego wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Kolejna szczegółowa zmiana dotyczy art. 1 pkt 4. Zmieniono przepisy dotyczące zwrotu pracodawcom, prowadzącym zakłady pracy chronionej, dodatkowych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Po tych zmianach pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej będzie mógł uzyskać zwrot kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu, a nie – jak dotychczas – kosztów ich budowy lub rozbudowy.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Art. 1 pkt 5. Zmieni się również wysokość refundacji z PFRON kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych. Obecnie, na wniosek pracodawcy, poniesione koszty szkoleń osób niepełnosprawnych mogą być zrefundowane ze środków PFRON do wysokości 80%, nie więcej jednak niż do wysokości dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia na jedną osobę. Uwzględniając wymogi rozporządzenia unijnego, w projekcie nowelizacji ustawy obniżono intensywność pomocy do 70%.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Na zakończenie: w art.1 pkt 1 lit. b) – zgodnie z zaleceniem Rządowego Centrum Legislacji – w projekcie ustawy dokonano zmiany w art. 26 ust. 9, polegającej na uzupełnieniu zakresu upoważnienia dla ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego do wydania rozporządzenia w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych. W delegacji dodano szczegółowe warunki udzielania pomocy, o której mowa w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">To tyle informacji wprowadzających i omawiających proponowaną nowelizację, zgodnie z potrzebą wejścia do polskiego porządku prawnego rozporządzenia Unii Europejskiej nr 651 z 1 lipca 2014 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję, panie ministrze. Biuro Legislacyjne sygnalizowało pewne kwestie wymagające wyjaśnienia. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Nasze uwagi są bardzo drobne. Prosimy – jeśli Komisja wyrazi zgodę – o dokonanie korekty językowej. Tak, aby zmiana nr 1, dotycząca art. 26 ust. 2 pkt 1, brzmiała: „bezrobotnych lub poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu”. Chodzi o dopisanie spójnika „i” , tak jak jest w dotychczasowym tekście ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Jeśli można odnieść się do tej propozycji. Zostało to zweryfikowane. Rządowe Centrum Legislacji wykreśliło tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Rozumiem, że nie wpisujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Nie może być spójnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Rozumiem. Czy inne uwagi drobne mogę zgłosić teraz, czy później?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proszę, pani mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Prosimy też – jeżeli Komisja wyrazi taką zgodę – w zmianie nr 3 w ust. 2 o wykreślenie przecinka po wyrazie „pracy”. Może przeczytam, żeby nie było wątpliwości. „Wysokość zwrotu miesięcznych kosztów zatrudnienia pracowników, pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy”. Tu proponujemy wykreślenie przecinka, bo – naszym zdaniem – jest on zbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Tak? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Jest akceptacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Jeszcze – żeby się upewnić. Pan minister o tym wspominał, ale może ponownie zadamy to pytanie. Po wejściu w życie ustawy, przez jakiś czas nie podtrzymujemy rozporządzeń? Rozumiemy, że nie jest to potrzebne, bo rozporządzenia wejdą w życie razem z ustawą? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Są dołączone do projektu ustawy. Jest to komplet rozporządzeń, które są już przygotowane do przyjęcia z chwilą wejścia w życie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Dziękuję bardzo. To były wszystkie nasze wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję pani mecenas. Kto z państwa chce zabrać głos w dyskusji? Bardzo proszę, pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Propozycja projektu rządowego wynika z wprowadzonych rozporządzeń unijnych. Chciałbym zapytać o zmianę nr 2. Czy ta propozycja nie spowoduje ograniczenia liczby osób niepełnosprawnych, które mogą otrzymać dofinansowanie? Rozumiem, że do tej pory nie było to zależne od tego, czy w danym czasie zmniejszała się lub zwiększała liczba zatrudnionych osób z niepełnosprawnością. W tej chwili wprowadzamy zasadę, że w danym miesiącu musi to być liczba netto. Prosiłbym o skomentowanie różnicy między tym co proponujemy, a rozwiązaniem, które aktualnie obowiązuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Bardzo proszę, pani poseł Beata Mazurek.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselBeataMazurek">Panie ministrze, chciałabym prosić o wyjaśnienie. Omawiając projekt ustawy powiedział pan, że prace nad rozporządzeniami trwają równolegle i wejdą one w życie w roku 2015. Z kolei teraz, odpowiadając na pytania i wątpliwości legislatorów, powiedział pan, że jest to komplet. W związku z tym: albo czegoś nie zrozumiałam, albo nie usłyszałam, o jakie rozporządzenia chodzi? Czy byłby pan uprzejmy to wyjaśnić? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJaroslawDuda">Pozwoli pan, panie przewodniczący, aby na pierwsze pytanie pana posła Tomaszewskiego odpowiedziała pani dyrektor Pomierna. Natomiast odpowiadając pani posłance Mazurek: mówimy tu o projektach rozporządzeń, które są przygotowane. One są w komplecie z ustawą. Mówiłem to w tym kontekście. Dziękuje bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pani dyrektor Pomierna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZastepcadyrektoraBiuraPelnomocnikaRzadudoSprawOsobNiepelnosprawnychAlinaWojtowiczPomierna">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Zmiana nr 2 jest korzystna w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów dlatego, że dziś, aby pracodawca mógł otrzymać dofinansowanie na nowozatrudnionego pracownika, musi wykazać, że skutkiem takiego zatrudnienia jest wzrost liczby zatrudnionych w zakładzie ogółem i wzrost liczby osób niepełnosprawnych w tym zakładzie. Natomiast zmiana nr 2 skutkuje tym, że pracodawca będzie musiał wykazać jedynie wzrost zatrudnienia w zakładzie ogółem. Czyli nie ma dwóch warunków, jest tylko jeden.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Nie widzę więcej zgłoszeń. Zamykam pierwsze czytanie. Informuję, iż nie wpłynął wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie tego projektu. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Tytuł ustawy przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 1, zdanie wprowadzające. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana nr 1. Czy do zmiany nr 1 są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany nr 1? Nie słyszę. Zmiana nr 1 – przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana nr 2. Czy do zmiany nr 2 są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana nr 3. Czy do zmiany nr 3 są uwagi? Czy jest sprzeciw. Nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana nr 4. Czy do zmiany nr 4 są uwagi? Nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana nr 5. Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana nr 6 – ostatnia w art. 1. Czy są uwagi do zmiany nr 6? Nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Podaję pod głosowanie cały projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, druk 2853. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego projektu wraz z korektami redakcyjnymi, zgłoszonymi przez Biuro Legislacyjne i zaakceptowanymi przez pana ministra? Dziękuję. Czy jest ktoś przeciwny? Nie widzę. Czy ktoś się wstrzymał? Nie widzę. Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszLipski">21 osób było za.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">21 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Przyjęliśmy projekt ustawy. Sprawozdawca projektu ustawy? Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMalgorzataKochan">Proponuję pana przewodniczącego, Sławomira Piechotę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo dziękuję. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Dziękuję, będę reprezentował Komisję w dalszych pracach nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyznaczam termin przedstawienia opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych do 13 listopada br. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję wszystkim państwu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>