text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, bardzo proszę o zajęcie miejsc, byśmy mogli rozpocząć posiedzenie Komisji. Witam. Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W projekcie porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1727). Proponuję także rozszerzenie porządku naszego posiedzenia o uzupełnienie składu osobowego podkomisji stałej do spraw rynku pracy. Czy są uwagi do takiej propozycji porządku? Nie słyszę, zatem uznaję, iż porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do jego realizacji. Bardzo proszę pana przewodniczącego Tadeusza Tomaszewskiego o przedstawienie istoty tych dodatkowych prac podkomisji nad projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, zgodnie z sugestią Komisji, podkomisja spotkała się w dniu wczorajszym ponownie i przeanalizowała poprawkę, którą zgłosili przedstawiciele rządu. Ta poprawka również została uzgodniona legislacyjnie z Biurem Legislacyjnym, z zastrzeżeniem biura, że ona trochę wykracza… Inaczej. Przepraszam, nie będę stopniował. Wykracza poza materię projektu rządowego. Niemniej jednak podkomisja rekomenduje Komisji jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że w art. 2 w zmianie nr 2 doprecyzowujemy sytuację, kiedy naczelnik urzędu skarbowego odstępuje od przekazania 1% podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Dzieje się tak m.in. wtedy, kiedy organizacja podała nieprawidłowy numer rachunku. Po drugie, również wtedy, kiedy podatnik umieścił numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, czyli numer KRS, niewłaściwy, tzn. taki, który nie jest zawarty w wykazie organizacji pożytku publicznego. Po trzecie, jest również nowa sytuacja, w której podatnik wskazuje w zeznaniu podatkowym kwotę większą niż to wynika z wyliczenia możliwości przekazania 1%. Wówczas w takiej sytuacji – to dzisiaj nie jest uregulowane – naczelnik urzędu skarbowego musiał wezwać podatnika, żeby tutaj dokonać zmiany. Ta nowelizacja pozwoli już bez tych dodatkowych czynności, a więc i szybciej, na rzecz organizacji pożytku publicznego przekazać kwotę maksymalną, która wynika z wyliczenia zeznania podatkowego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">I zmiana, która upoważnia ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Chodzi o możliwość wydania rozporządzenia, w wyniku którego podległe organy mogłyby przejąć zadanie dotyczące przekazywania 1%. Dzisiaj czynią to naczelnicy urzędów skarbowych właściwych do złożenia zeznania podatkowego, czyli zdarza się, że dla jednej organizacji wpływa kilkaset przelewów z różnych urzędów skarbowych. Trwają prace nad tymi nowymi rozwiązaniami z przekazywaniem 0,5% lub innych jeszcze danin z odpisu od podatku dochodowego, np. 1% na rzecz nauki. Gdybyśmy przyjęli to rozwiązanie, można by było zbudować systemowe rozwiązanie, związane również z oprzyrządowaniem elektronicznym, komputerowym, aby wyznaczone przez Ministra Finansów podmioty przekazywały te odpisy na rzecz organizacji pożytku publicznego z jednego miejsca. Z zastrzeżeniem, że ten przekaz z jednego miejsca na rzecz organizacji pożytku publicznego będzie w dalszym ciągu zawierał pełną informację, którą podatnik w zeznaniu określił. Jeśli zaznaczył, że chce, żeby było znane jego imię i nazwisko, to będzie. Jeśli zaznaczył, że chce przekazać na określony cel, to ten cel również będzie w tej informacji przekazany od jednego organu do organizacji pożytku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Inne zmiany. Oczywiście, jest konsekwencja później w podatku dochodowym zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast inne zmiany kosmetyczne, których dokonaliśmy na wniosek Biura Legislacyjnego w sprawozdaniu wcześniejszym, już tutaj omówiłem wcześniej. Wobec powyższego zgłaszam do Komisji o wniosek przyjęcie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy na tym etapie pan minister chciałby coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJacekMecina">Chciałbym tylko dodać, że w pełnej zgodności z panem przewodniczącym podkomisja obradowała i w konsensusie zgodziliśmy się z tymi wszystkimi poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Wobec informacji o braku kontrowersji i braku kwestii spornych proponuję, byśmy ustawę przyjęli poszczególnymi artykułami. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja zaakceptowała taki tryb rozpatrywania sprawozdania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy są uwagi do tytułu? Nie słyszę. Uznaję, iż przyjęty został tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 1? Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Proszę bardzo, pani legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, jak pan przewodniczący wskazał wcześniej, Biuro Legislacyjne w zakresie art. 2 i 3 chciało podtrzymać swoje stanowisko, które było wyrażane wcześniej, odnośnie do zakresu zmian nr 3 i 4 w tych artykułach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Jak już mówiłem pani legislator w kuluarach, w moim przekonaniu zasada zakazu wykraczania poza przedłożenie ma chronić przed włączaniem do projektów ustaw kwestii, które nie są przedmiotowo elementem pierwotnego projektu. Jeżeli natomiast w tym zakresie jest tu taka pełna zgodność, to w moim przekonaniu też nie ma podmiotu, który mógłby skarżyć tego typu poszerzenie przedmiotu ustawy. Przyjmuję więc, że jest to też w zgodzie z konstytucyjną ochroną procesu legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 2 zatem. Czy do art. 2 są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru jego przyjęcia? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 3? Nie słyszę, zatem art. 3 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 4. Czy są uwagi? Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 5. Czy są uwagi? Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 5a. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">I art. 6, ostatni. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy zawarty w sprawozdaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego projektu? (20) Czy ktoś jest przeciw? (0) Nie widzę. Czy ktoś się wstrzymał? (0) Nie widzę. Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszLipski">Za 20 głosów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">20 Za głosów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Zatem ustawa przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proponuję, by sprawozdawcą Komisji był pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem pan poseł Tomaszewski będzie sprawozdawcą Komisji. Wyznaczam termin na przedstawienie opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych do 12 grudnia do godziny 10.00.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">To tyle co do punktu pierwszego. W punkcie drugim proponujemy, by uzupełnić skład podkomisji stałej do spraw rynku pracy. Tam powstał wakat. To jest wakat Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Jest propozycja, żeby pani poseł Janina Okrągły wróciła do tej podkomisji. Była tam kiedyś, zanim opuściła naszą Komisję. Czy co do tej propozycji są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem pani poseł Janina Okrągły wraca do podkomisji stałej do spraw rynku pracy. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>