text_structure.xml 9.47 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Będziemy procedowali nad projektem ustawy z druku nr 811, czyli rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Witam serdecznie pana ministra. Pan minister będzie przedstawiał projekt ustawy. Witam serdecznie zaproszonych gości. Przystępujemy do procedowania. Bardzo proszę, aby pan minister przedstawił – w imieniu wnioskodawców – projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Dzień dobry państwu. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zaproszeni goście. Jest to transpozycja dyrektywy w sprawie strategii morskiej z 2008 r., którą zdecydowaliśmy się transponować do prawa polskiego, poprzez zmianę szeregu ustaw – przede wszystkim ustawy – Prawo wodne. Opcja inna była taka, że można było mieć odrębną ustawę dotyczącą wyłącznie realizacji tej dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Powiedziałem, że dyrektywa jest z 2008 r., a mamy teraz 2012 r., więc kilka słów wyjaśnienia dlaczego dopiero dzisiaj debatujemy na ten temat. Otóż, po pierwsze, był dość długo toczący się może nie tyle spór, co dyskusja, kto powinien tą dyrektywę wdrażać: czy dawne Ministerstwo Infrastruktury odpowiedzialne za gospodarkę morską, czy resort środowiska. Rozstrzygnięcie na szczeblu Rady Ministrów było takie, że jednak resort środowiska, bo to są sprawy dotyczące ekologii, a nie gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Dalej, w łonie samej Unii Europejskiej dość długo toczyła się dyskusja, jak podejść do tego, czego wymaga dyrektywa, a mianowicie – co to jest tzw. dobry stan środowiska czy dobry stan środowiskowy mórz europejskich, bo tu chodzi nie tylko o Morze Bałtyckie, ale o Morze Czarne, Morze Śródziemne i Morze Północne. Następnie mieliśmy polską prezydencję i mieliśmy zmianę na stanowisku ministra środowiska, a wiadomo, że trzeba było procedować od nowa. Te wszystkie przyczyny spowodowały, że dopiero dzisiaj spotykamy się w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Chcę powiedzieć, że ta dyrektywa jest wymagająca, bo – po pierwsze – ona wymaga dokonania tzw. wstępnej oceny stanu środowiska wód morskich. I pomimo, że nie jest jeszcze transponowana do prawa polskiego, tę ocenę wstępną wykonaliśmy w lipcu tego roku, zgodnie z harmonogramem samej dyrektywy. Dalej, ta dyrektywa mówi o tym, że mamy wprowadzić 4 rozporządzenia. Rozporządzenie dotyczące zestawu właściwości typowej dla dobrego stanu środowiska – o czym mówiłem wcześniej i co było tak bardzo zajmującym tematem dyskusji w samej Unii Europejskiej. Dalej, opracowania celów środowiskowych, które mają nam przyświecać – zgodnie z naszymi ambicjami i oczekiwaniami. I wreszcie opracowania i wdrożenia programu monitoringu wód morskich.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Całością będzie zarządzać „Krajowy program ochrony wód morskich”, który będzie przyjęty rozporządzeniem Rady Ministrów. Ten program mamy przygotować do 2015 r., m.in. w oparciu o ocenę wstępną, którą wykonaliśmy w tym roku, w lipcu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Ta dyrektywa zmienia szereg ustaw. Po pierwsze zmienia ustawę o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej w takim kontekście, że poszerza jak gdyby katalog zadań administracji morskiej o zadania z dziedziny ochrony środowiska morskiego. Dalej, zmienia ustawę o Inspekcji Ochrony Środowiska, bo stanowi, że zajmuje się tą ustawą i realizacją Inspekcja Ochrony Środowiska, a Główny Inspektor Ochrony Środowiska jest polskim dyrektorem morskim. Następnie zmienia ustawę o ochronie przyrody – w kontekście takim, że ustanawiamy rezerwaty przyrody na obszarach morskich. I to będzie zadanie, które będzie powtórzone w ustawie o ochronie przyrody. I wreszcie mówi o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie i udziale społeczeństwa w ochronie środowiska, z uwagi na to, że zarówno ta ocena wstępna, jak i program naprawczy środowiska morskiego – o którym mówiłem wcześniej – muszą być konsultowane ze społeczeństwem.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Dodam jeszcze od siebie, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska jest przedstawicielem Polski w HELCOM-ie. Jest szefem delegacji. A zatem zadania, które są realizowane w ramach dyrektywy, są realizowane poprzez konwencję HELCOM. I dodatkowo powiem, że Inspektorat Ochrony Środowiska jest również liderem projektu flagowego i obszaru priorytetowego „Eutrofizacja”, w ramach „Strategii UE dla regionu Morza Bałtyckiego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanSzyszko">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze. To jest stara sprawa. Ona jest dyskutowana od wielu, wielu lat. Jakby pan mógł powiedzieć, jako specjalista – zresztą wyśmienity – jaka jest jakość środowiska? Jakie tu przyjmuje się wskaźniki? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Bardzo dziękuję. Proszę o odpowiedź, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Dziękuję panie ministrze, panie profesorze, za to pytanie. Chcę powiedzieć, że myśmy zrobili tą wycenę wstępną i ta ocena wstępna jest jak gdyby zerojedynkowa, to znaczy – albo jest dobry stan, albo nie jest dobry stan. I z tego, co nam wyszło, to jesteśmy w sytuacji kiedy oceniamy czy kieliszek jest do połowy pusty, czy do połowy nalany. Nie mamy dobrego stanu środowiskowego. Mamy stan, który „dotyka” do dobrego stanu, ale jeszcze długa droga przed nami w postaci tego programu, żeby rzeczywiście na 100% osiągnąć dobry stan i być po dobrej stronie tego nalanego kieliszka.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GlownyinspektorochronysrodowiskaAndrzejJagusiewicz">Dodam, że dobry stan jest oceniany poprzez deskryptory i wskaźniki. Mamy 11 deskryptorów, począwszy od stanu zanieczyszczenia sedymentów czy osadów w Morzu Bałtyckim, poprzez hałas morski, poprzez obszary chronione itd. Mamy wskaźniki opisujące każdy z tych deskryptorów. I powiem całkiem otwarcie, że ponieważ była to ocena wstępna, nie wykorzystaliśmy całego pakietu tych deskryptorów i wskaźników, gdyż nie byliśmy jeszcze statystycznie do tego przygotowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę. A ktoś z zaproszonych gości? Nie widzę. Zatem zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 811. Mamy propozycję, aby powołać podkomisję. Proponuję, aby w jej skład weszły 3 osoby z Platformy Obywatelskiej. Ja zgłaszam posła Arkadiusza Litwińskiego. Kto jeszcze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Zgłaszam jeszcze pana posła Mirosława Plutę i posła Pawła Suskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">I bardzo proszę – kto z Prawa i Sprawiedliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanSzyszko">Proponowałbym pana prof. Jędryska i – gdyby pan profesor to zaakceptował – to prosiłbym, aby zgłosił moją kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Zgłaszam pana prof. Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">A więc, pan poseł Szyszko, pan poseł Jędrysek. Kto z PSL?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrystynaPoslednia">Pan poseł Marek Gos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Pani poseł zgłosiła pana posła Marka Gosa. Z Ruchu Palikota? Nie widzę. Z Sojuszu Lewicy Demokratycznej? Pan poseł Marek Balt.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaWolak">Tak więc, mamy skład podkomisji. Bardzo proszę członków podkomisji o zebranie się po zakończeniu posiedzenia Komisji, w celu ukonstytuowania się podkomisji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>