text_structure.xml
26.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dzień dobry państwu. Przepraszam bardzo, ale sytuacja jest szczególna. Chyba państwo rozumiecie, że i tak to spóźnienie jest niewielkie. W związku z tym proszę, na ile to możliwe, o maksymalną dyscyplinę debat i krótkie – jeśli ile to możliwe – maksymalnie krótkie, rzeczowe wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Witam zaproszonych gości. Nie ma pana ministra Mroczka, ale jest pan generał Sodolski. Rozumiem, że w takim razie pan generał występuje w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam. Witam panią Ilonę Kowalską, p.o. prezesa Agencji Mienia Wojskowego, pana Tomasza Szymanika p.o. prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, pana Marka Zająkałę dyrektora w NIK. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Oczywiście, witam wszystkich posłów i media.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że ten porządek, który został państwu rozdany, jest przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">W takim razie proszę pana generała o przedstawienie informacji, a następnie dyrektora Najwyższej Izby Kontroli. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzSodolski">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie i panowie, budżet 2013 r. został wykonany przez resort obrony narodowej rzetelnie i celowo. W 2013 r. skupiliśmy się na budowaniu zdolności operacyjnych sił zbrojnych, na podwyższeniu stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu wojskowego, jak również na zwiększeniu stopnia informatyzacji resortu obrony narodowej. W 2013 r., po nowelizacji ustawy budżetowej we wrześniu, wydatki obronne wyniosły 28.252.000 tys. zł. Z tego w części 29 mieliśmy zaplanowane 28.026.000 tys. zł, a w innych częściach, w dziale – Obrona narodowa, 228.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzSodolski">Dochody budżetu w części 29 zrealizowaliśmy w 100,9%. Było to 119.100 tys. zł, co stanowiło niewielkie przekroczenie planu. Realizacja wydatków w 2013 r. w grupach wydatków wynosiła, jak niżej. W dotacjach zrealizowaliśmy wydatki na 981.000 tys. zł, co stanowiło ponad 95% naszych wydatków. Świadczenia na rzecz osób fizycznych – 7.157.000 tys. zł, co stanowiło bez mała 100% naszego planu. Wydatki bieżące jednostek budżetowych – 13.654.000 tys. zł, co stanowiło 99,7% planu. Wydatki majątkowe na poziomie 99,3%, na kwotę 6.106.000 tys. zł. Czyli budżet resortu obrony narodowej został wykonany w prawie 100%, a dokładnie w 99,5%, w kwocie 27.899.000 tys. zł. Zasilanie w środki budżetowe następowało bez problemów, zgodnie z harmonogramem miesięcznym, rocznym i dekadowym, także w odniesieniu do wydatków, które były finansowane z rezerw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GrzegorzSodolski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, budżet 2013 r. zamknęliśmy bez zobowiązań, w tym bez zobowiązań wymagalnych. Stany ewidencyjne żołnierzy wzrosły w 2013 r. o 950 żołnierzy. Z budżetu opłacanych było 97.929 żołnierzy, czyli prawie 98 tys. żołnierzy, co stanowi wskaźnik wykonania na poziomie 98%. W resorcie obrony narodowej zatrudnionych mieliśmy ponad 45 tys. pracowników, co również stanowiło wskaźnik wykonania planowanych stanów na poziomie prawie 97%.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GrzegorzSodolski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, wykonanie budżetu za 2013 r. u dysponenta części 29 – ministra obrony narodowej – i nie sformułowała zastrzeżeń o charakterze ogólnym. Zastrzeżenia były kierowane do kierowników kontrolowanych jednostek budżetowych. Myślę, że więcej na ten temat powie Izba. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo panu generałowi Sodolskiemu. Proszę pana dyrektora Zająkałę o stanowisko Najwyższej Izby Kontroli. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejwNajwyzszejIzbieKontroliMarekZajakala">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jak przed chwilą powiedział pan generał Sodolski, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, wykonanie budżetu państwa w 2013 r. w części – Obrona narodowa. Tę pozytywną ocenę uzasadniają wyniki kontroli przeprowadzonej w MON, w samym ministerstwie oraz w 8 jednostkach budżetowych, a w szczególności następujące przesłanki. Po pierwsze, wykonanie dochodów w 2013 r. w wysokości 119.000 tys. zł. Po drugie, rzetelne zaplanowanie wydatków budżetowych w kwocie ponad 28.000.000 tys. zł. Po trzecie, zrealizowanie wydatków budżetowych w sposób celowy i gospodarny. Ocena ta została wydana na podstawie badania wydatków budżetowych w łącznej kwocie 5.700.000 tys. zł, co stanowiło blisko 21% wykonanych wydatków w tej części. Po czwarte, terminowe i zgodne z ewidencją księgową sporządzenie sprawozdań budżetowych i kwartalnych sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Po piąte, ta pozytywna ocena wynikała z wiarygodności ksiąg rachunkowych oraz ich zgodności z zasadami rachunkowości, a także skuteczności funkcjonowania systemu rachunkowości oraz mechanizmów kontroli zarządczej dotyczących operacji finansowych i gospodarczych, z wyjątkiem dwóch kontrolowanych przez nas jednostek – Inspektoratu Uzbrojenia oraz Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejwNajwyzszejIzbieKontroliMarekZajakala">Powyższe oceny wydano na podstawie zbadania blisko 1300 dowodów i zapisów księgowych na łączną kwotę prawie 3.000.000 tys. zł, tj. ponad 10% wydatków zrealizowanych w części 29. Pomimo tych pozytywnych aspektów, wyniki kontroli wykazały również nieprawidłowości polegające na czterech głównych zdarzeniach. I tak, po pierwsze, udzielenie przez Inspektorat Uzbrojenia zaliczek w kwocie ponad 1.500.000 tys. zł na podstawie decyzji nr 285 ministra obrony narodowej z dnia 20 września 2012 r. w sprawie zasad udzielania zaliczek na poczet wykonania zamówień sprzętu wojskowego było niezgodne z § 15 ust. 6 rozporządzenia ministra finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejwNajwyzszejIzbieKontroliMarekZajakala">Druga nieprawidłowość polegała na niewykazaniu przez Inspektorat Uzbrojenia w złożonym do Ministerstwa Obrony Narodowej sprawozdaniu RB-28 – sprawozdaniu rocznym za 2013 r. – zobowiązań w kwocie ponad 103.000 tys. zł. Jednak w czasie trwania kontroli to sprawozdanie zostało skorygowane. Trzecia kwestia, to dokonanie przez pracowników Inspektoratu Uzbrojenia czynności prawnych wynikających z umowy PL-D-SAC z 18 kwietnia 2003 r. na dostawę samolotów F-16 wraz z wyposażeniem, z przekroczeniem zakresu upoważnienia udzielonego przez ministra obrony narodowej. Zakres finansowy tych czynności został oszacowany na 125.000 tys. zł. W trakcie kontroli minister obrony narodowej wydał nowe upoważnienie, potwierdzając tym samym ważność dokonanych wcześniej czynności prawnych. I czwarta poważna nieprawidłowość, to jest nieuzyskanie w 2013 roku budżetowym efektu z poniesionych nakładów w postaci wykonania zadań w zakresie rzeczowym w wyniku udzielenia wykonawcom przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Szczecinie zaliczek na kwotę przekraczającą 17.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejwNajwyzszejIzbieKontroliMarekZajakala">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała łączne roczne sprawozdanie budżetowe i łączne kwartalne sprawozdania w zakresie operacji finansowych. NIK także pozytywnie zaopiniowała roczne wyżej wymienione sprawozdania sporządzone przez kierowników kontrolowanych jednostek, z wyjątkiem sprawozdania budżetowego RB-28 Inspektoratu Uzbrojenia. W trakcie kontroli szef Inspektoratu Uzbrojenia złożył dysponentowi głównemu skorygowane sprawozdanie RB-28. Najwyższa Izba Kontroli nie sformułowała wniosków o charakterze ogólnym, natomiast wnioski skierowane do kierowników kontrolowanych jednostek w wystąpieniach pokontrolnych przedstawione zostały w załączniku do informacji o wynikach przedmiotowej kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorDepartamentuObronyNarodowejwNajwyzszejIzbieKontroliMarekZajakala">Ponadto Najwyższa Izba Kontroli zwróciła uwagę na potrzebę poprawy skuteczności prowadzonej na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzacji, w tym w zakresie należności, drogą otrzymania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych należności oraz wyjaśnienia ewentualnych różnic, a także zwróciła uwagę na konieczność podjęcia skoordynowanych działań przez departamenty Ministerstwa Obrony Narodowej, tj. Departament Budżetowy, Departament Prawny, Departament Kontroli oraz audytorów wewnętrznych, w celu uzyskania poprawy w windykowaniu należności budżetowych. Minister obrony narodowej nie wniósł zastrzeżeń do wystąpienia pokontrolnego, a w odpowiedzi na nie poinformował Najwyższą Izbę Kontroli o przyjęciu wszystkich wniosków pokontrolnych do realizacji oraz o działaniach podjętych w celu ich wykonania. Należy przy tym podkreślić, że w odniesieniu do uregulowania w prawie powszechnie obowiązującym kwestii udzielania zaliczek na poczet wykonywanych zamówień, których przedmiotem jest uzbrojenie i sprzęt wojskowy, w resorcie obrony narodowej podjęte zostały działania pod nadzorem sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Dziękuję, panie przewodniczący. To w skrócie najważniejsze dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Proszę bardzo, zanim poproszę o przedstawienie projektu opinii pana przewodniczącego Łuczaka, pozwolę sobie na jedno zdanie. Dzisiaj w Kancelarii Tajnej, jako przewodniczący Komisji, przeczytałem opinię, której – oczywiście – nie mogę ujawniać. To jest opinia Najwyższej Izby Kontroli – myślę, że jest ona też znana panu dyrektorowi – na temat wykonania budżetu przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Najwyższa Izba Kontroli w tej części tajnej nie ma żadnych uwag na ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Proszę bardzo, pan przewodniczący Łuczak. Projekt opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, podkomisja do spraw budżetu i zaopatrzenia wojska po rozpatrzeniu sprawozdania Ministerstwa Obrony Narodowej z wykonania budżetu za 2013 r. proponuje państwu następującą opinię, którą pozwolę sobie przedstawić: „Projekt. Opinia nr 13 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie wykonania budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w 2013 r., uchwalona na posiedzeniu w dniu 25 czerwca 2014 r.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Komisja Obrony Narodowej pozytywnie ocenia wykonanie budżetu resortu obrony narodowej za 2013 r. w części 29 Obrona Narodowa.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Za priorytety w finansowaniu zadań w roku 2013 w resorcie obrony narodowej przyjęto zwiększenie zdolności operacyjnych, podwyższenie stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu wojskowego sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, pogłębianie współpracy międzynarodowej na rzecz obronności Rzeczypospolitej, zwiększanie stopnia produktywności potencjału naukowo-badawczego na rzecz obronności, zwiększenie stopnia informatyzacji resortu obrony narodowej. Stojące przed resortem obrony narodowej w 2013 r. zadania zostały zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">1) Plan dochodów resortu obrony narodowej na 2013 r. wyniósł 118.000 tys. zł. Dochody budżetowe uzyskano z 13 tytułów, a ich realizacja na koniec roku ukształtowała się na poziomie 119.100 tys. zł, co stanowi 100,1% realizacji planu. W stosunku do wykonania roku poprzedniego zanotowano spadek o 55,4 mln zł.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">2) Na dzień 31.12.2013 r. realizacja planu wydatków resortu obrony narodowej (wynoszącego, po nowelizacji ustawy budżetowej 28.026.400 tys. mln zł) wyniosła 27.899.300 tys. zł, tj. ponad 99,5%. Na różnicę składał się plan wydatków zablokowany decyzjami ministra obrony narodowej (79.600 tys. zł) oraz środki niepobrane, niewydatkowane i zwrócone przez dysponentów w tzw. okresie przejściowym (47.400 tys. zł).</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">3) Wydatki majątkowe (tj. inwestycje budowlane i zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych, wydatki na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO i Unii Europejskiej oraz dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów i zakupów inwestycyjnych innych jednostek sektora finansów publicznych) zaplanowane w ustawie budżetowej na 2013 r. wyniosły 6.292.500 tys. zł. W trakcie roku plan wydatków majątkowych został zmniejszony o kwotę 144.200 tys. zł i po zmianach, na dzień 31.12.2013 r., osiągnął wartość 6.148.300 tys. zł. Realizacja wyniosła 6.106.300 tys. zł, co stanowi 99,3 % w stosunku do planu wydatków majątkowych (po zmianach).”</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Ja trochę będę przynudzał, bo tego jest trochę do czytania.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">„4) Plan wydatków na wynagrodzenia pracowników wojska wraz z wypłatami dodatkowego wynagrodzenia rocznego ukształtował się ostatecznie na poziomie 1.743.900 tys. zł. Realizacja wydatków osobowych pracowników wojska wyniosła 1.742.900 tys. zł, co stanowi 99,9 % planu po zmianach. Przeciętna liczba emerytów i rencistów w 2013 r. ukształtowała się na poziomie 166.455 osób, zaś przeciętne świadczenie ukształtowało się na poziomie 3123,7 zł, w tym: świadczenie emerytalne – 3276,4 zł, renta inwalidzka – 3072,1 zł, renta rodzinna – 2708,0 zł.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">5) Plan wydatków na uposażenia ukształtował się ostatecznie na poziomie 4.977.300 tys. zł. Niższe niż planowano wydatki na uposażenia były głównie wynikiem niewykonania stanów średniorocznych żołnierzy zawodowych oraz w pewnej mierze również zmian w strukturze kadry na korzyść zwiększającego się udziału szeregowych i podoficerów w ogólnej liczbie żołnierzy. Realizacja wydatków na uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy wyniosła 4.973.900 tys. zł, co stanowi 99,9% w stosunku do planu po zmianach. Przeciętna wysokość uposażenia i wynagrodzenia (wraz z 1/12 nagrody rocznej) w 2013 r. w części 29 – Obrona narodowa wyniosła dla żołnierza zawodowego – 4332 zł, dla pracownika wojska – 3313 zł (brutto).”.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">I tu taka moja uwaga. Porównajcie państwo, jaka jest emerytura, a jaka jest aktualnie płaca. To jaką emeryturę w przyszłości będą mieli ci pracownicy i żołnierze?</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">„6) Stan ewidencyjny żołnierzy zawodowych na dzień 31.12.2013 r. wynosił 97.929 i w stosunku do stanu na koniec 2012 r. zwiększył się o 950, co było wynikiem zahamowania w 2013 r. procesu zwolnień żołnierzy z zawodowej służby wojskowej. W 2013 r. zwolniono z zawodowej służby wojskowej 3184 żołnierzy (w 2012 r. – 5582), tj. 80% ich stanu planowanego (4000).</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">7) Przeciętne zatrudnienie pracowników wojska (bez pracowników Służby Wywiadu Wojskowego) wyniosło w 2013 r. 43.860 osób, co stanowiło 96,9 % ich stanu planowanego przez dysponentów (45.243 pracowników).</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">8) W 2013 r. na przygotowanie, wyposażenie i funkcjonowanie polskich kontyngentów wojskowych poza granicami kraju zaplanowano kwotę 559.900 tys. zł. Na wniosek Rady Ministrów dnia 19 września 2013 r. prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał postanowienie o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu, podejmując jednocześnie decyzję o ograniczeniu użytych sił z liczby 1800 do 1000 żołnierzy i pracowników. W związku z powyższym zaistniała konieczność zmniejszenia planu wydatków na misje i operacje poza granicami kraju, który ostatecznie określono na poziomie 369.100 tys. zł, z czego zrealizowano kwotę 364.200 tys. zł, tj. 98,7 %. Największy udział w zrealizowanych wydatkach miał PKW Afganistan (88,1% ogólnej kwoty wydatków), PKW KFOR – Kosowo (8,9%) oraz PKW EUFOR – Bośnia i Hercegowina (1,7%).</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">9) Dodatkowym źródłem finansowania wydatków obronnych jest fundusz celowy pn. Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych (FMSZ). W ramach Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych zgromadzono środki przeznaczone na dofinansowanie zadań z zakresu modernizacji technicznej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Plan finansowy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych w 2013 r. obejmował pozostałość środków z ubiegłego roku w wysokości 114.100 tys. zł. Na dzień 31.12.2013 r. na konto FMSZ wpłynęła ogółem kwota 66.600 tys. zł (kwota planowana 64.500 tys. zł), głównie z tytułu wpłat z Agencji Mienia Wojskowego – 59.900 tys. mln zł. Z tytułu lokat bankowych i odsetek uzyskano przychody w wysokości 3200 tys. zł. Wydatki z FMSZ przeznaczone na wyposażenie i uzbrojenie w 2013 r. wyniosły 26.900 tys. zł, tj. 14,9 % planu.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">10) Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, wykonanie budżetu w 2013 r. w części 29 – Obrona narodowa. NIK w wystąpieniu pokontrolnym sformułowała cztery wnioski, w których wnosi o skuteczny nadzór nad wykonaniem wydatków budżetowych przez podległych dysponentów w zakresie udzielania zaliczek na poczet wykonania zamówień, efektywne w zakresie rzeczowym wykorzystywanie środków finansowych gromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, poprawę skuteczności dochodzenia należności, rozstrzygnięcie w przedmiocie uznania środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Agencji Mienia Wojskowego na koniec 2012 r. w kwocie 140.500 tys. zł za nadwyżkę środków finansowych w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.”</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Tu jest błąd w druku, który należy poprawić, bo tam jest w „transzach”.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">„Komisja, w kontekście wniosku NIK, zauważa potrzebę kompleksowego uregulowania w jak najkrótszym czasie przez” – i tu jest również błąd drukarski. Ministerstwo Obrony Narodowej nie będzie tego regulowało, bo musi to zrobić minister obrony narodowej – „ministra obrony narodowej problemu udzielania zaliczek przy zakupach uzbrojenia i sprzętu wojskowego, tj. zamówień istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.”.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Tyle z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMieczyslawMarcinLuczak">Podkomisja wnosi o przyjęcie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Chciałem przywitać pana ministra Mroczka. Witamy na naszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Otwieram dyskusję. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Jeżeli nie ma zgłoszeń, to w takim razie przystępujemy do głosowania. Proszę państwa, w takim razie głosujemy nad opinią nr 13 – państwo ją mają – wraz z tymi drobnymi poprawkami, które odczytał pan przewodniczący Łuczak. Kto jest za przyjęciem przez Komisję opinii nr 13? Proszę o podniesienie ręki. (13) Kto jest przeciw? (3) Kto się wstrzymał? (0) Nie ma.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Proszę państwa, za opinią nr 13 było 13 głosów, przeciw – 3, nikt się nie wstrzymał. Opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">W takim razie pozwalam sobie, bo jeszcze sprawozdawca… Więc proponuję, żeby Komisję Obrony Narodowej reprezentował przed Komisją Finansów Publicznych – co jest oczywiste – pan poseł Mieczysław Łuczak. Pan poseł się zgadza. Czy są inne kandydatury? Jeżeli nie ma, to rozumiem, że Komisja jednogłośnie przyjęła kandydaturę pana przewodniczącego. Gratuluję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Przystępujemy do głosowania nad opinią nr 14. Tylko jeszcze prosiłbym o krótką opinię pana dyrektora. Komisja ma za zadanie zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK w 2013 r. Proszę pana dyrektora o krótką informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKMarekZajakala">Dziękuję, panie przewodniczący. Króciutka informacja w sprawie zadań realizowanych przez Departament Obrony Narodowej w roku ubiegłym i częściowo w roku bieżącym. W 2013 r. Departament przeprowadził cztery kontrole planowe: kontrolę wykonania budżetu w części 29, kontrolę wycofywania z Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zbędnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz jego zagospodarowania, kontrolę stanu przygotowania sił i środków Wojsk Specjalnych do wykonywania zadań w powierzonych obszarach odpowiedzialności oraz kontrolę wykonania budżetu za 2012 r. przez Wielonarodowy Korpus Północno-Wschodni w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektordepartamentuwNIKMarekZajakala">Na przełomie ubiegłego i bieżącego roku Departament przeprowadził kontrolę rozpoznawczą dotyczącą zabezpieczenia środków bojowych dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W pierwszym kwartale 2013 r. opracowano informacje o wynikach kontroli przeprowadzonych w 2012 r., tj. o wyposażeniu i zaopatrywaniu polskich kontyngentów wojskowych uczestniczących w operacjach poza granicami państwa, a także kontroli organizacji i funkcjonowania systemu zaopatrywania jednostek wojskowych. W pierwszym kwartale br. przeprowadziliśmy kontrolę budżetową, o której była mowa przed chwilą. Od maja br. Departament realizuje kontrolę przygotowania rezerw osobowych na potrzeby mobilizacyjne i wojenne sił zbrojnych, kontrolę obsady załóg statków powietrznych sił zbrojnych, kontrolę zabezpieczenia środków bojowych dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz kontrolę wykorzystania dotacji ministra obrony narodowej przez wybrane podmioty służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DyrektordepartamentuwNIKMarekZajakala">Ponadto Departament w tym roku weźmie udział w kontroli koordynowanej przez Departament Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego, pod tytułem „Realizacja przez podmioty państwowe zadań w zakresie ochrony cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej” – tę kontrolę przeprowadzimy w Ministerstwie Obrony Narodowej – oraz w kontroli adekwatności i efektywności systemu kontroli zarządczej w wybranych jednostkach administracji publicznej. Tę kontrolę będziemy realizować również w Ministerstwie Obrony Narodowej. W ubiegłym roku, którego ma dotyczyć opinia Wysokiej Komisji, przedstawiciele Departamentu Obrony Narodowej uczestniczyli ogółem w 33 posiedzeniach komisji sejmowych, w tym w 29 posiedzeniach Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Proszę państwa, w takim razie jest projekt opinii nr 14. Ona jest już napisana. Ja już nie będę jej czytać. Jednak mam ją przeczytać? Proszę bardzo. Jest sugestia, żebym ją jednak przeczytał. „Opinia nr 14 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, uchwalona na posiedzeniu w dniu 25 czerwca 2014 r.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Komisja Obrony Narodowej, po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r. (druk nr 2496), pozytywnie oceniła wynik pracy Izby w zakresie działania Komisji. Zdaniem Komisji, zakres tematyczny prowadzonych kontroli w 2013 r. w obszarze bezpieczeństwa i obrony narodowej należy uznać za prawidłowy i przydatny w pracy Komisji.”.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Kto jest za opinią nr 14? Proszę o podniesienie ręki. (13) Kto jest przeciw? Brak (0) Kto się wstrzymał? (3)</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Podaję wyniki. „Za” – 13 głosów, nikt nie był „przeciw”, 3 osoby się wstrzymały. Ogłaszam, że Komisja Obrony Narodowej przyjęła opinię nr 14.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">W pkt III zwracam się do państwa posłów o zgłaszanie do sekretariatu Komisji propozycji tematów posiedzeń w II połowie 2014 r. Plan pracy Komisji zostanie przyjęty na kolejnym posiedzeniu Komisji, tj. w dniu 9 lipca br.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Jeżeli nie ma, to dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>