text_structure.xml
69.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Otwieram wyjazdowe posiedzenie Komisji w Dowództwie Garnizonu Warszawa. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Porządek dzisiejszych obrad obejmuje informację o funkcjonowaniu garnizonu Warszawa. Jeśli nie ma uwag do porządku obrad, to uznaję, że porządek został przyjęty. Proszę o przedstawienie informacji. Kto z panów zabierze głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WieslawGrudzinski">Szanowni państwo, jest mi niezmiernie miło powitać państwa w progach Dowództwa Garnizonu Warszawa. Byli już państwo w naszej sali tradycji. Teraz przechodzimy do głównego punktu naszego dzisiejszego spotkania. Jeszcze raz bardzo serdecznie witam panie i panów na dzisiejszym wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Panie przewodniczący, jeśli pan przewodniczący pozwoli, to krótko zapoznałbym państwa z zakresem zadań naszej instytucji, z tym, jak ta instytucja jest odbierana, w jakich strukturach funkcjonuje i z obszarami, które są najważniejsze w naszym działaniu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WieslawGrudzinski">Panie przewodniczący, panie i panowie, Dowództwo Garnizonu Warszawa sformowano w dniu 1 sierpnia 1995 r. na podstawie zarządzenia ministra obrony narodowej z tegoż roku na bazie rozformowanego Dowództwa Zgrupowania Jednostek Zabezpieczenia Instytucji Centralnych Ministerstwa Obrony Narodowej. W strukturę Dowództwa Garnizonu Warszawa włączono również Komendę Garnizonu miasta stołecznego Warszawa, wraz z podporządkowanymi jej pododdziałami reprezentacyjnymi. Zgodnie z decyzją ministra obrony narodowej dowódca garnizonu Warszawa został wyznaczony na dowódcę garnizonu miasta stołecznego Warszawa. Tak, że będą tu funkcjonowały dwie nazwy dowódca garnizonu Warszawa i dowódca garnizonu miasta stołecznego Warszawa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WieslawGrudzinski">Jakie jest miejsce i rola Dowództwa Garnizonu Warszawa w siłach zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej? Zgodnie z decyzją nr 175 z 5 czerwca 2012 r. ministra obrony narodowej w sprawie bezpośredniego podporządkowania jednostek organizacyjnych pod- ległych ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanych, nasza instytucja jest bezpośrednio podporządkowana ministrowi obrony narodowej. Natomiast szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego podlegamy przede wszystkim w zakresie planowania bieżącego, operacyjnego, mobilizacyjnego oraz wojennego systemu dowodzenia. Struktura organizacyjna Dowództwa Garnizonu Warszawa przedstawia się tak, jak pokazano na slajdzie. Na dzień dzisiejszy jest ona następująca. Jest Dowództwo, tu są moi zastępcy, jak już państwu wskazałem, sekretariat, sztab, pion logistyki, pion szkolenia, pion garnizonowy i ceremoniału wojskowego, dwa oddziały – wychowawczy i finansowy – oraz 3 wydziały – wydział prasowy, wydział służby zdrowia i wydział ochrony informacji niejawnych. Na dzień dzisiejszy stan etatowy naszej instytucji to 221 osób, w tym 135 żołnierzy zawodowych oraz 86 pracowników wojska.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WieslawGrudzinski">W czasie pokoju Dowództwo Garnizonu Warszawa realizuje zadania przy udziale 13 jednostek wojskowych – 1 brygady, 3 pułków i innych przedstawionych tutaj jednostek. Może pokrótce je przedstawię: 15. Brygada Wsparcia Dowodzenia, Pułk Ochrony, Pułk Dowodzenia, 10. Pułk Samochodowy, 24. Polowa Techniczna Baza Wojsk Łączności, Oddział Zabezpieczenia Dowództwa Garnizonu Warszawa, Oddział Zabezpieczenia, Oddział Zabezpieczenia Garnizonu Stołecznego, a ponadto Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo-Kondycyjny w Mrągowie, Ośrodek Reprezentacyjny Ministra Obrony Narodowej, Batalion Reprezentacyjny Wojska Polskiego, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz Orkiestra Wojskowa w Warszawie. Stan etatowy Dowództwa Garnizonu Warszawa i podległych jednostek wojskowych na dzień dzisiejszy wynosi 3618 żołnierzy zawodowych i 1610 pracowników wojska. Z tych 13 jednostek wojskowych 8 znajduje się na terenie Warszawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WieslawGrudzinski">Na planie pokazaliśmy dyslokację tych jednostek wojskowych. Mamy tutaj 2 pułki, Batalion Reprezentacyjny WP, 3 oddziały zabezpieczenia, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa i Orkiestrę Wojskową w Warszawie. Pozostałe 5 jednostek podległych dowódcy garnizonu Warszawa znajduje się poza garnizonem. Są to: 15. Brygada Wsparcia Dowodzenia w Sieradzu, 10. Pułk Dowodzenia we Wrocławiu, 24. Polowa Techniczna Baza Wojsk Łączności w Opolu, Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo-Kondycyjny w Mrągowie i Ośrodek Reprezentacyjny Ministra Obrony Narodowej w Helenowie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WieslawGrudzinski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Dowództwo Garnizonu Warszawa jest instytucją przeznaczoną do kompleksowego zabezpieczenia funkcjonowania jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek wojskowych garnizonu stołecznego. Dowództwo realizuje 7 podstawowych grup zadań. Te zadania, to:</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WieslawGrudzinski">– zabezpieczenie elementów sytemu kierowania obronnością państwa poprzez rozwinięcie i zabezpieczenie funkcjonowania stanowisk kierowania i dowodzenia, zgodnie z zadaniami wojennego systemu dowodzenia oraz mobilizacyjne rozwinięcie komórek i jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WieslawGrudzinski">– zabezpieczenie centralnych uroczystości państwowych, wojskowych oraz patriotyczno-religijnych wykonywanych na terenie garnizonu miasta stołecznego Warszawa, jak również poza garnizonem i poza granicami Polski. Wykonujemy te zadania na wyraźne polecenie, doraźne zlecenie ministra obrony narodowej, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a w wielu przypadkach również Kancelarii Sejmu, jak również władz samorządowych, jeżeli wystąpią do nas z taką prośbą, o ile są takie możliwości;</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WieslawGrudzinski">– zabezpieczenie funkcjonowania w czasie pokoju jednostek i komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej pod względem logistycznym i transportowym;</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WieslawGrudzinski">– planowanie i realizowanie zabezpieczenia finansowego komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, a także sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykorzystywaniem przydzielonych środków finansowych;</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WieslawGrudzinski">– organizacja ochrony i obrony obiektów Ministerstwa Obrony Narodowej w garnizonie stołecznym.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WieslawGrudzinski">Ponadto realizujemy standardowe działania polegające na przygotowaniu podległych wojsk do działania zgodnie z ich przeznaczeniem oraz dowodzenie w czasie pokoju, kryzysu i wojny podległymi wojskami. Dla zobrazowania naszych zadań przedstawię główne zadania, jakie realizowaliśmy i będziemy realizowali w 2013 r.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WieslawGrudzinski">Do ogółu tych zadań będzie przede wszystkim należało zabezpieczenie ćwiczeń, które są organizowane przez szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, jak np. „Stokrotka 13”, czy „Poczta 13”, przez Dowództwo Operacyjne, jak np. „Jodła 13”, „Jesion 13”, „Modrzew 13”, a ponadto ćwiczenia „Steadfast Jazz 2013” organizowane przez dowództwo JFC z Brunssum (będą to ćwiczenia wielonarodowe) oraz ćwiczenie zarządzania kryzysowego NATO „CMX 2013”.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WieslawGrudzinski">Przechodzący obecnie reorganizację wojenny system dowodzenia, w związku z nowym wdrażaniem instrukcji organizacji funkcjonowania wojennego sytemu dowodzenia sił zbrojnych oraz sformowanie do końca maja br. Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych również nakłada na nas odpowiednie zadania z tym związane. W tym obszarze podejmowane są również prace i zadania do realizacji. Ponadto zaplanowanie użycia podległych jednostek wojskowych do zabezpieczenia rozwijania, przemieszczenia i funkcjonowania organów dowodzenia poziomu strategicznego i operacyjnego, realizacja przez nasz Oddział Zabezpieczenia Garnizonu Stołecznego zabezpieczenia jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej znajdujących się w garnizonie Warszawa, a przydzielonych na zaopatrzenie gospodarcze, w tym m.in. zespołu, który w tej chwili pracuje nad nowym systemem kierowania i dowodzenia siłami zbrojnymi.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WieslawGrudzinski">Kolejnym ważnym zadaniem, które w tym roku realizujemy, jest opracowanie koncepcji rozwoju garnizonu miasta stołecznego Warszawa, uwzględniającej lokalizację nowych siedzib dowództw rodzajów sił zbrojnych po wdrożeniu nowego systemu dowodzenia i kierowania. Bardzo istotnym elementem, nad którym pracują nasze jednostki, jak również Dowództwo Garnizonu Warszawa, jest Zintegrowany Wieloszczeblowy System Informatyczny RON, który w tej chwili jest wprowadzany w Wojsku Polskim. Ma on ułatwić prowadzenie ewidencji środków trwałych i materiałowych, ułatwić funkcjonowanie i użycie logistyki. Prowadzone jest także przygotowanie i realizacja centralnych uroczystości obchodów świąt państwowych. 3 maja mamy już poza sobą. Przed nami 15 sierpnia, 11 listopada, 69. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego i święto wprowadzone z naszej inicjatywy – święto Kawalerii Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WieslawGrudzinski">Zabezpieczenie udziału asysty honorowej w zagranicznych uroczystościach państwowych. Opracowanie koncepcji bardzo istotnych, dotyczących zadań ochrony. Opracowanie koncepcji systemu kontroli dostępu i kodowania kart dla garnizonu stołecznego, z perspektywą wdrożenia tego systemu w całych siłach zbrojnych. Doskonalenie funkcjonowania systemów ochrony poprzez pełniejsze wykorzystanie środków technicznych wspomagających ochronę. Skierowanie wszystkich sił ochronnych w zakresie współdziałania w sytuacjach ekstremalnych na terenie ochranianych obiektów oraz stopniowe wprowadzanie na wyposażenie sił ochronnych na terenach zalesionych mobilnych platform wartowniczych i kamer termowizyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WieslawGrudzinski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w ramach kompleksowego zabezpieczenia funkcjonowania jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek wojskowych garnizonu stołecznego, Dowództwo Garnizonu Warszawa odpowiada za zabezpieczenie mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych, zarówno formowanych od nowa, jak również występujących w czasie „P”.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#WieslawGrudzinski">Dowództwo Garnizonu Warszawa w ramach systemu kierowania i dowodzenia zabezpiecza rozwinięcie i funkcjonowanie stanowisk dowodzenia i zapasowych stanowisk dowodzenia szczebla strategicznego i operacyjnego. Jeśli chodzi o zadania wynikające z zabezpieczenia funkcjonowania wojennego systemu dowodzenia, to głównym zadaniem Dowództwa Garnizonu Warszawa w tym obszarze jest zapewnienie wysokiego poziomu gotowości podległych jednostek dowodzenia w obszarze logistycznym, łączności i informatyki, ochrony oraz transportu do rozwinięcia i zabezpieczenia stanowisk kierowania i dowodzenia poziomu strategicznego i operacyjnego. Zasadniczymi zadaniami, które Dowództwo realizuje w tym zakresie, są: udział w planowaniu i organizowaniu systemu dowodzenia i łączności dla potrzeb zabezpieczenia stanowisk kierowania i stanowisk dowodzenia, doskonalenie struktur organizacyjnych i zwiększanie potencjału technicznego jednostek dowodzenia i łączności, planowanie oraz koordynowanie przedsięwzięć związanych z modernizacją techniczną oraz wprowadzaniem i wykorzystaniem zautomatyzowanych systemów dowodzenia, doskonalenie zdolności pododdziałów dowodzenia do realizacji zadań poprzez ich udział w zabezpieczeniu ćwiczeń organizowanych przez Dowództwo Operacyjne Sił Zbrojnych, jak również przez Zarząd Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności P-6 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#WieslawGrudzinski">Szanowni państwo, uwzględniając specyficzne zadania Dowództwa Garnizonu Warszawa włączeni jesteśmy w proces wdrażania oddzielenia funkcji finansowo-gospodarczych od operacyjno-szkoleniowych. Jest to realizowane w tej chwili w Wojsku Polskim i dotyczy to również naszej instytucji. W 2012 r., wykonując rozkaz szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w tej sprawie dotyczący reorganizacji zabezpieczenia finansowego i logistycznego w garnizonie, zadania te zostały podzielone pomiędzy 3 oddziały zabezpieczenia, które podlegają dowódcy garnizonu Warszawa. Są to: Oddział Zabezpieczenia, Oddziała Zabezpieczenia Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz Oddział Zabezpieczenia Garnizonu Stołecznego, sformowany w grudniu 2011 r., który od stycznia tego roku realizuje swoje zadania statutowe. Poszczególne oddziały zabezpieczenia zabezpieczają instytucje, które zostały pokazane na slajdzie. Liczba zaopatrywanych żołnierzy oraz pracowników wojska waha się w granicach ok. 20 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#WieslawGrudzinski">Ponadto będący w strukturach Dowództwa Garnizonu Warszawa 10. Pułk Samo- chodowy zapewnia transport samochodowy dla komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, zarządów Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz pozostałych jednostek organizacyjnych w garnizonie Warszawa. Dla zobrazowania tego zadania powiem, że Pułk dziennie realizuje ok. 160 jazd. Ponadto pojazdy Pułku realizują również 50 wyjazdów zagranicznych, a także obsługują wizyty delegacji zagranicznych na terenie kraju w ciągu całego roku. Nasz potencjał transportowy – Dowództwo i podległe jednostki na dzień dzisiejszy dysponują różnego rodzaju środkami transportu, poczynając od samochodów osobowych, poprzez samochody ciężarowe i autobusy, aż po samochody specjalne. Szanowni państwo, rocznie pojazdy przejeżdżają łącznie prawie 6,5 mln km.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#WieslawGrudzinski">Kolejnym obszarem, w którym Dowództwo Garnizonu Warszawa wykonuje zadania, jest ochrona obiektów i informacji niejawnych. Realizując zadania ochrony fizycznej i technicznej w garnizonie miasta stołecznego Warszawa, nasze zadania ukierunkowane są przede wszystkim na obiekty Ministerstwa Obrony Narodowej, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych, sądów i Prokuratury Wojskowej oraz innych instytucji, w tym także naszych własnych jednostek, które znajdują się na terenie garnizonu stołecznego, jak również poza nim. Zadania te realizujemy poprzez ich skupienie w jednej zorganizowanej i wyspecjalizowanej strukturze – w Pułku Ochrony</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#WieslawGrudzinski">– w zakresie systemu wart wojskowych i cywilnych, służb portierskich, obsługi biur przepustek oraz służb. W obszarze tym znajdują się również zadania związane z wytwarzaniem, kodowaniem i dystrybucją przepustek oraz elektronicznych kart dostępu do obiektów wojskowych. System przepustek do ochranianych obiektów obsługuje w ciągu roku ponad 100 tys. interesantów oraz wyposaża w przepustki stałe i okresowe ok. 16 tys. żołnierzy zawodowych i pracowników wojska w naszym garnizonie.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#WieslawGrudzinski">Ponadto realizowane są zadania związane z konwojowaniem uzbrojenia, wartości pieniężnych, materiałów niejawnych oraz doraźnym organizowaniem ochrony rejonów ćwiczeń wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#WieslawGrudzinski">Ponadto DGW poprzez własny pion ochrony – a przedstawiałem już państwu naszego szefa ochrony informacji niejawnych – wyznacza, zgodnie z decyzją ministra obrony narodowej, odpowiedzialnych za organizację i funkcjonowanie ochrony kompleksów, obiektów wojskowych garnizonu miasta stołecznego Warszawa oraz przydziela siły i środki do jej realizacji. Organizuje systemy ochrony obiektów doraźnie przydzielonych, np. podczas delegacji zagranicznych, które przyjeżdżają na zaproszenie ministra obrony narodowej, czy szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, doraźnie wystawiamy warty do ochrony obiektów reprezentacyjnych. Nasz pion pełni również funkcję integratora docelowego systemu kontroli dostępu w siłach zbrojnych, przez co koordynuje działania zmierzające do ujednolicenia systemu kontroli dostępu w garnizonie Warszawa oraz utworzenia garnizonowego centrum nadzoru. Zabezpieczamy również, zgodnie z decyzją ministra obrony narodowej, niszczenie dokumentów niejawnych z jednostek i komórek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej dyslokowanych na terenie garnizonu Warszawa, poprzez centralny punkt niszczenia dokumentów.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#WieslawGrudzinski">Przejdę teraz do struktury wydatków budżetowych Dowództwa Garnizonu Warszawa. Dowództwo Garnizonu Warszawa realizuje budżet poprzez dysponentów. Realizują oni budżet w 19 rozdziałach klasyfikacji wydatków budżetowych. Finansujemy m. in., co widzą państwo na slajdach, dzierżawę łączy komunikacyjnych dla całych sił zbrojnych, łączność satelitarną z naszymi kontyngentami zagranicznymi, kontakty zagraniczne w zakresie wyjazdów i przyjazdów na rzecz 13 koordynatorów i dla 36 instytucji, zadania obsługi transportowej i ochrony obiektów wojskowych, inwestycje łączności i usługi telekomunikacyjne stacjonarne i komórkowe całych sił zbrojnych, z wyłączeniem przedstawionych na slajdach instytucji, albo rodzajów sił. Finansujemy całość budżetów ordynariatów polowego i prawosławnego oraz Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego, jak również zadania dotyczące obsługi organizacyjnej świąt państwowych i religijnych oraz pogrzebów realizowanych na terenie Warszawy. Za nasze pieniądze były realizowane m.in. wszystkie pogrzeby osób związanych z Ministerstwem Obrony Narodowej po katastrofie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#WieslawGrudzinski">Struktura wydatków budżetowych Dowództwa Garnizonu Warszawa przedstawia się w ten sposób, że Dowództwo realizuje zadania finansowe na rzecz 265 instytucji wojskowych, w tym instytucji centralnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek podległych ministrowi obrony narodowej takich, jak np. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia, Inspektorat Uzbrojenia, Żandarmeria Wojskowa, Dowództwo Operacyjne, Departament Administracyjny, Prokuratura Wojskowa i sądy wojskowe. Dla zobrazowania, jakimi pieniędzmi obracamy, budżet Dowództwa Garnizonu Warszawa w 2013 r. kształtował się na wysokości 1.071.764.638 zł i był realizowany w takich grupach, jak wydatki osobowe z pochodnymi, świadczenia, modernizacja techniczna, inwestycje, remonty budowlane i bieżące wydatki rzeczowe. Zadania te realizujemy za pośrednictwem 13 dysponentów budżetu państwa trzeciego stopnia, przy czym 6 dysponentów podlega bezpośrednio dowódcy garnizonu Warszawa, a pozostali podlegają pod inne instytucje nadzorowane, bądź kierowane przez ministra obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#WieslawGrudzinski">Szanowni państwo, Dowództwo Garnizonu Warszawa realizuje zadania reprezentacyjne, a więc to, co jest państwu najbardziej znane i z czym państwo na co dzień się spotykacie. Dla zobrazowania proszę spojrzeć na te górne liczby. Pokazują one ile razy nasi żołnierze uczestniczyli w uroczystościach w 2012 r. W ciągu roku było 1356 uroczystości. Te wszystkie działania w większości przypadków realizujemy przy wykorzystaniu Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego, czyli jednostki, która kreuje wizerunek sił zbrojnych w społeczeństwie oraz zapewnia należną oprawę wizyt oficjalnych delegacji zagranicznych. Te zadania są wykonywane nie tylko na terenie Polski, ale również poza granicami kraju. W tym roku mieliśmy już okazję uczestniczenia w uroczystościach poza granicami kraju. Byliśmy m.in. we Włoszech na rocznicy wyzwolenia Bolonii. Ostatnio nasza asysta wojskowa była w Austrii w Mauthausen.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#WieslawGrudzinski">Najważniejsze uroczystości, jakie realizujemy w ciągu roku, to przede wszystkim 3 najważniejsze święta państwowe – 3 maja, 15 sierpnia i 11 listopada. Do tego dochodzą przede wszystkim wizyty głów państw, szefów rządów, ministrów obrony narodowej, szefów sztabów oraz mniejsze delegacje reprezentujące parlamenty i mniejsze resorty. Ponadto w planie współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2013 r. oraz w ramowym planie obchodów świąt państwowych, wojskowych i rocznicowych zaplanowaliśmy 90 uroczystości. Należy się spodziewać, że w tym roku będzie również wiele uroczystości, które nie były planowane. Wynikają one z potrzeby chwili. Wówczas realizujemy je w ramach posiadanych własnych środków finansowych na podstawie decyzji ministra obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#WieslawGrudzinski">Dowództwo Garnizonu Warszawa w ramach planu współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej w 2012 r. oraz w ramach przedsięwzięć nieplanowych zrealizowało 37 wyjazdów zagranicznych. 4 wyjazdy dotyczyły współpracy garnizonów stołecznych i współpracy dwustronnej. W Sali Tradycji mieli państwo okazję stanąć przed gablotą, w której są pokazane eksponaty dotyczące naszej współpracy w ramach Commanders’ Capital Club. Jest to klub dowódców garnizonów Europy Środkowej. Już prawie 10 lat funkcjonujemy w ramach tego klubu i w ramach tej współpracy między garnizonami dokonaliśmy tych 4 przedsięwzięć. Jest także 21 w ramach przygotowania i przeprowadzenia uroczystości z udziałem wojskowej asysty honorowej, 10 w ramach przedsięwzięć integracyjnych z NATO i Unią Europejską, również w ramach współpracy z eurokorpusem i w ramach warsztatów systemów łączności i dowodzenia „Combined Endeavor”. Tutaj zawsze wysyłamy małe komponenty na zabezpieczenie tych ćwiczeń „Combined Endeavor”, przede wszystkim z naszych jednostek wsparcie dowodzenia. Zrealizowano również 5 wizyt delegacji zagranicznych w Polsce, które były realizowane przez inne instytucje takie, jak Akademia Obrony Narodowej, czy Wojskowa Akademia Techniczna. Również w ramach obowiązków państwa gospodarza zabezpieczamy pobyty w naszym kraju jednostek i żołnierzy przebywających, bądź przejeżdżających przez Polskę, realizujących jakiekolwiek zadania wynikające z naszych zobowiązań sojuszniczych.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#WieslawGrudzinski">Szanowni państwo, żołnierze i pracownicy naszej instytucji, jak również naszych podległych jednostek, realizują zadania w ramach polskich kontyngentów wojskowych. Na dzień dzisiejszy jest ich 359. Wśród nich 80 uzyskało status weterana, a 5 weterana poszkodowanego. To m.in. z myślą o nich, bazując na uchwalonej i obowiązującej od ubiegłego roku ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz decyzji ministra obrony narodowej w sprawie organizacji systemu pomocy rodzinom zmarłych żołnierzy i pracowników wojska i poszkodowanym żołnierzom i pracownikom wojska, w podległych mi jednostkach wojskowych zorganizowaliśmy system wsparcia i pomocy. Przede wszystkim główny wysiłek skupiliśmy na pomocy psychologicznej uczestnikom misji i ich rodzinom. Właśnie temu celowi służą organizowane turnusy w naszym Wojskowym Ośrodku Szkoleniowo-Kondycyjnym. Są to turnusy rehabilitacyjne z treningiem psychologicznym. Biorą w nich udział nie tylko żołnierze, którzy uczestniczyli w misjach. Te treningi zorganizowaliśmy przede wszystkim pod takim kątem, żeby mówiąc krótko przywrócić ojca, czy matkę rodzinie. Wiadomą rzeczą jest, że po powrocie z takiej misji najważniejsze jest psychiczne nastawienie człowieka. Wielokrotnie nie znajdował on i nie znajduje zrozumienia wśród swoich najbliższych. Temu właśnie służą te nasze turnusy z treningiem psychologicznym. Podczas seansów psychologicznych spotykają się współmałżonkowie ze swoimi dziećmi i rozmawiają o faktycznych problemach, których np. ojciec nie dostrzega, bo przez cały czas myśli o tym, jak był w Afganistanie, czy Iraku. Bywa, że żony nie dostrzegają stanu psychicznego tych panów, którzy wracają i faktycznie potrzebują pomocy. Stąd później biorą się następne wyjazdy na kolejną misję. Jeśli ktoś nie znajduje zrozumienia wśród bliskich, to szuka zrozumienia u kolegów, z którymi wykonuje misje. Dlatego podjęliśmy tego typu działania.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#WieslawGrudzinski">Mało tego. W tym roku pracujemy nad nowym programem. Idąc wzorem państw zachodnich, a przede wszystkim Amerykanów, chcemy organizować turnusy dla żołnierzy, którzy są kalekami, czyli są w takiej, czy innej formie, pozbawieni kończyn dolnych, czy górnych. Będziemy ich uczyli jeździć na nartach, pływać żaglówkami, czy nurkować. Będą to tego typu rzeczy, aby ci ludzie również czuli się potrzebni. Do tego ma również służyć nasz Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo-Kondycyjny. Będziemy starali się przyjmować tam na turnusy osoby poszkodowane. Myślę, że znajdzie to zrozumienie wśród naszych przełożonych, jak również myślę, że państwo wesprzecie nas w tego typu działaniach.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#WieslawGrudzinski">Jeśli chodzi o pomoc psychologiczną uczestnikom misji i ich rodzinom, to powołaliśmy również dwa ośrodki wsparcia rodzin. Są to Centra Pomocy Rodzinie. Tak to się nazywa. Jedno Centrum znajduje się przy naszym Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa, drugie funkcjonuje w Sieradzu na bazie klubu 15. Brygady Wsparcia Dowodzenia. Ich głównym zadaniem jest pełne i rzetelne informowanie o świadczeniach wynikających z obowiązujących aktów prawnych przysługujących osobom uprawnionym, jak również o zakresie i wysokości tych świadczeń, a także o sposobie ich realizacji przez właściwe jednostki i komórki organizacyjne resortu obrony narodowej. Pełniący w nich dyżury psychologowie z naszych jednostek są pierwszym ogniwem wsparcia psychologicznego w przypadku zaistnienia zdarzenia kryzysowego. Uzupełnieniem tego systemu będzie na pewno utworzone w najbliższej przyszłości Centrum Żołnierza Weterana Misji Zagranicznych. W tych działaniach, które podejmuje Ministerstwo, znacząca jest również rola Dowództwa Garnizonu Warszawa.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#WieslawGrudzinski">Szanowni państwo, personel jednostek wojskowych realizuje również złożone i specyficzne zadania, które – tak, jak w przypadku żołnierzy pododdziałów reprezentacyjnych, wartowników chroniących stołeczne oddziały wojskowe, żołnierzy pododdziałów łączności, czy wojskowych kierowców – wymagają dużej odporności psychofizycznej. Dlatego też bardzo dużą wagę przywiązujemy do obszaru oddziaływań wychowawczych, a w szczególności do rozwiązywania społecznych problemów służby wojskowej. Efektem przyjętych w Dowództwie Garnizonu Warszawa i podległych jednostkach wojskowych kierunków działań profilaktycznych jest systematyczny spadek przypadków naruszenia prawa z udziałem żołnierzy. Informuję państwa, że od kilku lat jednostki wojskowe Dowództwa Garnizonu Warszawa znajdują się wśród laureatów tytułów honorowych „Przodujący Oddział Wojska Polskiego” i „Przodująca Instytucja Wojska Polskiego”, jak również nadawanego przez ministra obrony narodowej w ramach konkursu „Lex et Patria” dla najbardziej praworządnej jednostki w Wojsku Polskim. I tak, dla przykładu, w tym roku 15 Brygada Wsparcia Dowodzenia w Sieradzu oraz Pułk Ochrony w Warszawie otrzymują tego typu wyróżnienia.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#WieslawGrudzinski">Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi stanowi dla nas bardzo ważny element działalności służbowej. Z każdym rokiem wzrasta liczba przedsięwzięć realizowanych w tym obszarze. Na przykład w 2012 r. było takich przedsięwzięć 169, a w bieżącym roku zaplanowaliśmy ich prawie 300. Tak duża skala przedsięwzięć, jakkolwiek wiąże się z dodatkowym obciążeniem naszych jednostek wojskowych, świadczy o uznaniu partnerów społecznych dla naszych instytucji i stanowi doskonałą okazję do promocji całego wojska. Dzięki dobrej współpracy z wszelkiego typu stowarzyszeniami, czy organizacjami kombatanckimi, możemy poszczycić się realizacją takich projektów, jak Święto Kawalerii Polskiej, program „Żołnierska Pamięć”, czy program edukacyjny dla żołnierzy i młodzieży szkolnej pt. „Szlakiem dowódców września 1939 r.” na cmentarzu wojskowym Powązki. Realizujemy to we współpracy ze Stowarzyszeniem Historycznym „Cytadela”.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#WieslawGrudzinski">W 2012 r. po raz czwarty braliśmy udział w ogólnopolskiej akcji „Noc muzeów”, a w tym roku już zgłosiliśmy swój akces. W czasie tej akcji nasza Sala Tradycji gości średnio ok. 3 tys. osób. Bardzo ważnym elementem, o którym chciałbym wspomnieć, jest cykl zajęć historycznych organizowanych przed Grobem Nieznanego Żołnierza oraz w naszej Sali Tradycji. Z tej formy edukacji skorzystało w ubiegłym roku ok. 1500 uczniów z ponad 30 placówek oświatowych z terenu miasta Warszawy, jak również spoza Warszawy. Są również szkoły z Podkarpacia, czy z Kielecczyzny, które przyjeżdżają cyklicznie na tego typu lekcje historii.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#WieslawGrudzinski">Drodzy państwo, mówiąc o zadaniach reprezentacyjnych muszę wspomnieć o jeszcze jednym. Jest to zabezpieczenie przedsięwzięć reprezentacyjnych, które realizuje nasz ośrodek reprezentacyjny w Helenowie. Przede wszystkim skupia się on na zabezpieczeniu wizyt delegacji zagranicznych przybywających na zaproszenie do ministra obrony narodowej lub do szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#WieslawGrudzinski">Drodzy państwo, Dowództwo Garnizonu Warszawa jest instytucją wojskową, która tak samo, jak całe Wojsko Polskie, będzie ulegała pewnym przeobrażeniom strukturalno-organizacyjnym. Bardzo czynnie funkcjonujemy w tym programie. Czynnie włączamy się do tego programu. Chciałem tylko zaznaczyć, że prawdopodobnie w przyszłości nasza instytucja, jeśli chodzi o wojenny system dowodzenia, będzie zabezpieczała stanowiska kierowania szczebla strategicznego i operacyjnego. Nasza instytucja jest instytucją, która w bardzo szerokim zakresie włączona jest w tryb realizacji wojennego systemu dowodzenia właśnie poprzez zabezpieczenie systemów dowodzenia i łączności na stanowiskach dowodzenia i kierowania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#WieslawGrudzinski">To byłoby tyle informacji dla państwa. Panie przewodniczący, jeżeli będą jakieś pytania, to są ze mną moi bliscy współpracownicy. Każdy z nich chętnie odpowie na każde państwa pytania w obszarze swojego działania. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to poproszę o pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję. Pan minister Mroczek ma posiedzenie rządu. Przeprasza bardzo. Przyszedł nas przywitać, ale nie może być obecny. To dzięki jego decyzji jest to spotkanie tak, że dziękujemy. Bardzo dziękuję panie generale za ten bardzo precyzyjny, zwięzły, jasny i bardzo dobry wykład.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">W takim razie można powiedzieć, że posiedzenie Komisji już trwa. Otwieram dyskusję. Oczywiście, pytania mogą przekraczać zakres prezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Zgłasza się pan poseł Kamiński i pani poseł Butryn.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Tak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMariuszAntoniKaminski">Panie generale, wspomniał pan o tym, że Dowództwo Garnizonu Warszawa przygotowuje koncepcję przyszłego rozmieszczenia, czy dyslokacji po reformie systemu dowodzenia sił zbrojnych. Czy mógłby pan trochę przybliżyć nam przynajmniej tę wstępną koncepcję? Czy Sztab Generalny Wojska Polskiego zmieni swoją siedzibę? Gdzie będzie siedziba Dowództwa Generalnego, a gdzie Dowództwa Operacyjnego? Czy są jakieś wstępne plany w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Może jeszcze sekundę panie generale. Może jeszcze pani posłanka Butryn. Czy są jeszcze jakieś pytania? Ja nie kończę możliwości zadawania pytań tylko pytam. W tym momencie nie ma. Jeszcze pani posłanka Kłosin. Przepraszam, ale nie zauważyłem. To może jeszcze pani posłanka Kłosin, a potem pan generał będzie odpowiadał. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRenataButryn">Dziękuję. Panie generale, z dosyć dużym zainteresowaniem wysłuchaliśmy, jaki ogrom zadań spoczywa na jednostce. Wśród nich jest jedno moim zdaniem dosyć trudne i – powiedziałabym – niosące nowe wyzwania, a mianowicie macie pion informatyczny. Chciałam zapytać, czy zabezpieczenie w tym zakresie należy również do Dowództwa Garnizonu Warszawa? Chodzi mi o dowodzenie, bo jest łączność, są stanowiska dowodzenia i łączności. Czy to również wy jesteście odpowiedzialni za zabezpieczenie informatyczne danych, przesyłanych informacji, itd.? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo. Pani posłanka Kłosin.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaKlosin">Panie generale, ja słuchając tego sprawozdania zwróciłam uwagę, że w strukturach państwa Dowództwa znajdują się również departamenty zajmujące się zabezpieczeniem zdrowotnym i służbą zdrowia. Chciałabym zapytać, jakie są szczegółowe zadania tego inspektoratu? Ile osób jest tam zatrudnionych i czym się zajmują? Jaki jest budżet dedykowany do tej służby zabezpieczenia zdrowotnego?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaKlosin">I moje drugie pytanie. Chciałabym dowiedzieć się troszkę więcej na temat współpracy z organizacjami pozarządowymi. Państwo pokazali na slajdzie, że w 2013 r. będzie zdaje się 290 takich organizacji, z którymi współpracujecie. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam. W 2012 r. było 169 takich organizacji. Jakiego rodzaju jest to współpraca? Pan generał mówił, że udzielacie też pewnego rodzaju wsparcia tym organizacjom, organizując i wspierając różnego rodzaju imprezy. Chciałabym zapytać, jakiego rodzaju są to imprezy i na czym polega to wsparcie? Na czym w ogóle generalnie polega realizacja współpracy ze stowarzyszeniami, z którymi państwo współpracujecie? To jest taki bardzo pożyteczny odcinek działalności, szczególnie dla młodych ludzi i dla społeczeństw lokalnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Zanim poproszę pana generała, chciałem podziękować panu pułkownikowi Kubarkowi za bardzo piękny wykład przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Wcześniej o tym zapomniałem. Przepraszam. Bardzo dziękujemy. Oczywiście, muszę powiedzieć, że dla mnie wiele rzeczy – a trochę zajmuję się historią, wprawdzie amatorsko – było zupełnie nowych. Niby wszystko się wie, ale jednak wielu rzeczy się nie wie. Oczywiście, dziękuję wszystkim obecnym tutaj oficerom i pracownikom garnizonu, jeżeli można tak powiedzieć, Dowództwa Garnizonu Warszawa. Jeszcze raz dziękuję, panie pułkowniku.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Proszę bardzo, panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WieslawGrudzinski">Dziękuję. Może odpowiem na pierwsze pytanie. Kiedy przedstawiałem państwu nasze zadania mówiłem, żeby zwrócili państwo uwagę na dwie nazwy – dowódca garnizonu Warszawa i dowódca garnizonu miasta stołecznego Warszawa. Dowódca garnizonu Warszawa, to mówiąc krótko instytucja, która kieruje i dowodzi podległymi jednostkami na czas „P”. Dowódca garnizonu miasta stołecznego Warszawa oprócz zadań na czas „P” ma zadania na czas kryzysu i czas wojny. Dowódca garnizonu miasta stołecznego Warszawa odpowiedzialny jest za dyslokowanie jednostek i instytucji wojskowych, które przebywają na terenie garnizonu stołecznego. Właśnie z tego stanowiska, czyli z tych uprawnień, które minister obrony narodowej mi powierzył, wynika zadanie, że muszę przygotować koncepcję dyslokowania instytucji i jednostek na terenie garnizonu miasta stołecznego Warszawa. Musi to być jak najbardziej aktualny dokument, z którego będzie praktycznie wynikało wszystko, co dotyczy Warszawy, czyli to, ile mamy kompleksów wojskowych, o jakiej powierzchni, o jakiej kubaturze, ilu żołnierzy w nich służy, jakie jest ich uzbrojenie, itd., co pozwoli wykorzystać te dane w odpowiednich chwilach, jeżeli będzie taka potrzeba. Jak mówię, w dniu dzisiejszym prowadzone są ma razie prace zespołu, który ma opracować i przedstawić ministrowi obrony narodowej nowy system dowodzenia siłami zbrojnymi. Dlatego w dniu dzisiejszym nie mogę jeszcze precyzyjnie odpowiedzieć panu posłowi, w którym miejscu będzie dyslokowane Dowództwo Operacyjne, inne dowództwa, czy Sztab Generalny Wojska Polskiego, ponieważ ten zespół w tej chwili pracuje. Ma prawdopodobnie do końca czerwca przygotować swoją koncepcję. Jeżeli zostanie ona przyjęta, to będę miał 3 miesiące na to, żeby przygotować odpowiednie dokumenty dotyczące dyslokacji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WieslawGrudzinski">Doskonale państwo wiecie, że w dniu dzisiejszym Dowództwo Operacyjne jest przy ul. Radiowej, a Sztab Generalny Wojska Polskiego przy ul. Rakowieckiej. Gdzie będą pozostałe dowództwa? To zależy tylko od tego, czy ten system zostanie przyjęty przez ministra obrony narodowej, przez sejmową Komisję i przez parlament, bo – jak mówię – jest szeroka dyskusja na ten temat. Włącza się w nią również Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie precyzyjnie panu odpowiedzieć, w których miejscach będzie to dyslokowane, ale patrząc zdroworozsądkowo, w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WieslawGrudzinski">Patrząc również pod kątem kosztów wydaje mi się, że dowództwa pozostaną chyba w tych samych miejscach. Trzeba patrzeć na to również racjonalnie. Tak, że nie możemy tutaj kierować się tym, że zmiana systemu będzie generowała dodatkowe koszy, które będą obciążały budżet ministra obrony narodowej. Jeżeli będziemy już pracowali nad tym dokumentem i ten dokument znajdzie – że tak powiem – uznanie wśród naszych przełożonych, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy tutaj w którymś momencie się z państwem spotkali i zaprezentowali, jak faktycznie wygląda ta koncepcja rozmieszczenia jednostek i instytucji w garnizonie stołecznym.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WieslawGrudzinski">Przejdę teraz do pytań pań. Przede wszystkim chciałbym oddać głos szefowi Oddziału Wychowawczego panu pułkownikowi Sosińskiemu, który dokładnie omówi relacje z naszymi partnerami społecznymi i jak my się w tym kierunku spełniamy, bo on dysponuje dokładnymi danymi. Jeśli chodzi o służbę zdrowia, to wydaje mi się, że pani troszkę źle to zrozumiała. Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia jest u nas na zaopatrzeniu finansowym tylko w pewnej części. To nie jest instytucja, która podlega Dowództwu Garnizonu Warszawa. W Dowództwie Garnizonu Warszawa posiadamy komórkę organizacyjną, którą jest Wydział Służby Zdrowia. Ten Wydział Służby Zdrowia koordynuje działania związane z działalnością bieżącą pozostałych grup zabezpieczenia medycznego, które znajdują się w naszych jednostkach wojskowych. Te grupy zabezpieczenia medycznego, są to zespoły, które zabezpieczają bieżące ćwiczenia, szkolenia, zajęcia poligonowe, itd. My funkcjonujemy w tej chwili na takich samych zasadach, jak funkcjonuje państwo polskie i służba zdrowia. Tę służbę, którą mamy w dniu dzisiejszym, mamy tylko po to, żeby zabezpieczała bieżące działania i szkolenia. To jest podstawowe działanie. Natomiast Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia to całkowicie inny twór, który mi nie podlega. Podlega pod ministra obrony narodowej. Rzeczywiście, są tam różne struktury. Jakie będą jego losy, nie mnie to oceniać, bo po prostu ja się nie zajmuję akurat tym obszarem działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrystynaKlosin">Panie generale, a co to znaczy, że są u państwa na zabezpieczeniu finansowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WieslawGrudzinski">To znaczy, że w pewnych działach… Momencik. Pan pułkownik Wronecki, to, co mamy na Radiowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcadowodcygarnizonuWarszawaszeflogistykiDowodztwaGarnizonuWarszawaplkAdamWronecki">Centrum Reagowania Epidemiologicznego Sił Zbrojnych jest tylko na zaopatrzeniu np. w zakresie transportu. To znaczy, że mogą tylko zapotrzebować samochody. Natomiast oni są głównym wykonawcą w zakresie zabezpieczenia medycznego organizacji zakupów, planowania i realizacji zakupów medycznych dla całych sił zbrojnych. To Centrum Reagowania ma przejść w nasze całkowite podporządkowanie gospodarczo-finansowe do końca 2014 r. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły. Natomiast nie podlega nam pod względem medycznym. Jest to jeden wyspecjalizowany twór na całe siły zbrojne. To właśnie jest to Centrum Reagowania Epidemiologicznego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZastepcadowodcygarnizonuWarszawaszeflogistykiDowodztwaGarnizonuWarszawaplkAdamWronecki">Jest też jeszcze taka placówka w Celestynowie – w skrócie WOFITM –również wyspecjalizowana w zakupach szczepionek i innych rzeczy, których zakup zleca im Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia. Inspektorat nam nie podlega, tylko jest u nas na zabezpieczeniu gospodarczym. To znaczy np., że nasza infrastruktura, nasz Wydział Infrastruktury zabezpiecza bieżące utrzymanie czystości i tych wszystkich niezbędnych dodatków, które zapewniają funkcjonowanie – ciepło, media, itd. Nasze zadanie jest tego typu, żeby zabezpieczyć właśnie w ten sposób funkcjonowanie Inspektoratu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WieslawGrudzinski">Może jeszcze pan pułkownik Kauwiński, szef finansów, powie dwa słowa na ten temat, żeby miała pani pełny obraz naszego działania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WieslawGrudzinski">Główny księgowy, szef finansów DGW płk Jarosław Kauwiński:</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WieslawGrudzinski">Panie generale, szanowni państwo, w uzupełnieniu informacji powiem, że Centrum Reagowania Epidemiologicznego jest dysponentem środków budżetowych trzeciego stopnia poległym finansowo dowódcy garnizonu Warszawa. Natomiast merytorycznie podlega szefowi Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia. W rzeczywistości przez nasze plany finansowe przechodzą środki na zakupy i realizację usług Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia. Jednakże merytorycznie nie mamy wpływu na to, jakie zadania są realizowane. Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia ma własny oddział gospodarczy – dysponenta trzeciego stopnia, który realizuje zakupy i usługi na rzecz wojskowej służby zdrowia. Łączny budżet tej instytucji w ubiegłym roku to 139 mln zł. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WieslawGrudzinski">To teraz proszę pana pułkownika Sosińskiego na temat naszej działalności z partnerami Społecznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SzefOddzialuWychowawczegoDGWplkJaroslawSosinski">Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani poseł, odpowiadając na pytanie dotyczące skali, czy liczby tych przedsięwzięć, na samym wstępie chciałem złożyć taką informację. Oczywiście, realizujemy współpracę zgodnie z resortowym aktem normatywnym, tj. z decyzją nr 187 ministra obrony narodowej, która określa zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi. Realizujemy tę współprace w trzech wymiarach. Wymiar pierwszy, to konkretne porozumienia podpisane z partnerem społecznym. Wymiar drugi, to są właśnie przedsięwzięcia wynikające z planu współpracy. Wymiar trzeci, to są wszelkie przedsięwzięcia pozaplanowe, tzw. przedsięwzięcia doraźne. Realizujemy tę współpracę z partnerami, czyli z organizacjami i stowarzyszeniami, mówiąc krótko z organizacjami pozarządowymi, z jednostkami samorządu terytorialnego, a także ze związkami wyznaniowymi.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SzefOddzialuWychowawczegoDGWplkJaroslawSosinski">Jeśli chodzi o podpisane porozumienia, to samo Dowództwo Garnizonu Warszawa oraz podległe jednostki podpisały łącznie 31 porozumień o współpracy. Wydaje nam się, że jest to dobra skala, biorąc pod uwagę fakt, że minister obrony narodowej – szef resortu – ma podpisanych 79 takich porozumień. Oczywiście nie wszystkie stowarzyszenie są tak eksponowane i tak duże. Jednak te 31 porozumień, to dla nas jest również spory wysiłek. Jeżeli chodzi o przedsięwzięcia, to plan współpracy jest takim dokumentem, który określa zasady użyczania, udostępniania, oddawania w najem pomieszczeń, ruchomości i sprzętu wojskowego, a także używania zwartych komponentów wojskowych. Takich przedsięwzięć w planie współpracy było w 2012 r. – jak podawał dowódca – ponad 160, a w bieżącym roku jest ich blisko 300. Oznacza to, że prawie każdego dnia my i podległe nam jednostki realizują te porozumienia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SzefOddzialuWychowawczegoDGWplkJaroslawSosinski">Będziemy realizować dwa duże projekty. Mamy taki pomysł. Pierwszy projekt, to oczywiście Powązki Wojskowe. To wzbudza duże zainteresowanie, zwłaszcza szkół. Jest to dobra lekcja historii. Drugi projekt, to oczywiście Święto Kawalerii Polskiej. Jest to realizowane przez nas i z naszej inicjatywy święto, na które – co pokazuje nam kolejny rok – przybywa coraz więcej osób, nie tylko mieszkańców Warszawy. Organizujemy i realizujemy to ze Stowarzyszeniem Pododdziałów Reprezentacyjnych Wojska Polskiego i innymi kawaleryjskimi stowarzyszeniami funkcjonującymi w Polsce. Chcemy także włączyć się dosyć aktywnie w projekt związany z klasami wojskowymi i z kuratorium oświaty. W tej sprawie Dowództwo Garnizonu Warszawa podjęło już pierwsze rozmowy. Na tę chwilę to byłoby wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo panie pułkowniku. Proszę bardzo, pani posłanka Sławiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselBozenaSlawiak">Ja chciałabym poprosić o informację, czy budżet garnizonu zabezpiecza w zadowalają- cym stopniu państwa zadania? Czy nie macie jakichś większych problemów finansowych przy realizacji swoich zadań? Jakie macie plany inwestycyjne? Czy takie potrzeby też są przez was realizowane? Czy środki, które państwo posiadacie, w zadowalającym stopniu zabezpieczają te potrzeby?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselBozenaSlawiak">Chciałam również zapytać, czy występują jakieś braki kadrowe? Czy wszystkie etaty są u państwa obsadzone? Czy nie występują teraz u państwa problemy absencji chorobowej? Kiedyś była ona dość nasilona. Czy teraz, po tych zmianach, które zostały wprowadzone, ta absencja nie sprawia państwu jakichś większych problemów? Jednocześnie chciałam zapytać, czy garnizon brał udział w przygotowaniu EURO 2012? Jaka była rola garnizonu w tej sprawie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Zakrzewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Panie generale, w informacji podał pan, że zajmujecie się wsparciem psychologicznych weteranów i że odbywa się to w waszym ośrodku. Czy robiliście analizę, ile osób skorzystało z tego wsparcia psychologicznego? Z jakim skutkiem? Czy mieliście takie przypadki, że któryś z weteranów korzystał z Kliniki Stresu Bojowego na Szaserów?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMichalJach">Mam pytanie bardzo korespondujące z tym, co mówiła przed chwilą pani przewodnicząca. Panie generale, wobec tej bardzo ciekawej inicjatywy dotyczącej wsparcia weteranów, nie tylko psychologicznego, jak pan to przedstawiał, mam takie pytanie. Czy to jest inicjatywa Dowództwa Garnizonu Warszawa? Czy dotyczy ona tylko weteranów związanych organizacyjnie przynajmniej kiedyś z Dowództwem, czy dotyczy to też innych weteranów? Wspomniał pan generał, że jest przygotowane całe centrum weterana. Czy jest to centrum w Dowództwie, czy centralnie w skali sił zbrojnych? Czy może pan ewentualnie przybliżyć tę ideę? Jak to ma mniej więcej wyglądać? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję panu posłowi. Proszę bardzo panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WieslawGrudzinski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, może zacznę od odpowiedzi na ostatnie pyta- nie. Będzie mi łatwiej. Centrum weterana ma być utworzone w skali Wojska Polskiego. W zeszłym roku minister obrony narodowej pan Tomasz Siemoniak podjął taką decyzję, że w skali sił zbrojnych, w Warszawie, utworzone zostanie centrum wsparcia weteranów. Przygotowana jest już lokalizacja tego miejsca. W tej chwili podjęte są już prace organizacyjne. Będzie to centrum w skali Wojska Polskiego. My włączamy się w to tylko w sferze logistyczno-budowlanej. Tak bym to określił, bo będziemy uczestniczyli przy wyposażaniu tego centrum. Będziemy również przeprowadzali tam mniejsze przetargi, które będą prowadzone na drobne prace adaptacyjne. Generalnie jest to inicjatywa ministra obrony narodowej, która – że tak powiem – rozszerza się na całe Wojsko Polskie poprzez tworzenie centrów wsparcia rodziny, które są przy klubach.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WieslawGrudzinski">Idąc dalej, czy była to nasza inicjatywa, jeśli chodzi o te turnusy treningu psychologicznego dla rodzin? Tak. To był pomysł, który zrodził się u nas, w Dowództwie Garnizonu Warszawa. Zrodził się m.in. w głowie pana generała Gilarskiego, którego imię nosi ta sala. Od trzech, a w zasadzie od czterech lat zaczęliśmy wdrażać ten pomysł w życie. Muszę powiedzieć, że z tej pomocy korzystają nie tylko nasi żołnierze. Powiedziałbym wręcz w ten sposób, że nasi żołnierze w najmniejszym stopniu korzystają z tego. W większym stopniu korzystają z tego żołnierze z różnych rodzajów sił zbrojnych. Jest to dużo w skali sił zbrojnych. Wiadomo, że Mazury mają to do siebie, że najbardziej atrakcyjne w lecie, ewentualnie późną wiosną. W Mrągowie posiadamy stok zjazdowy, na którym można pojeździć na nartach.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WieslawGrudzinski">Muszę powiedzieć, że jeszcze nie do końca spełnia to nasze oczekiwania. Wynika to z tego, że mimo wszystko mały jest przepływ informacji, chociaż mamy swoje własne programy i informacje na stronach internetowych. Staramy się w każdym miejscu, gdzie jesteśmy, rozpropagować tę ideę. Oczywiście, nie jesteśmy konkurencją dla tych centralnych ośrodków, które są np. w Ciechocinku, czy Krynicy. Jest to ośrodek, który – jak powiedziałem – pozwala całej rodzinie spędzić te dwa tygodnie ze sobą. W pozostałych ośrodkach w większości przypadków weteran spędza czas sam, ewentualnie w towarzystwie kolegów, z którymi – mówiąc krótko – rozmawia dokładnie o tym samym, co na misji. A tutaj jest z rodziną. Bawi się. Dzieci się bawią. Mamy psychologów. Mamy pedagogów, którzy zajmują się dziećmi. To jest nasz nowatorski pomysł.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#WieslawGrudzinski">Jest też ten pomysł, który państwu przekazałem. Będziemy chcieli przygotować również taki program z kolei dla kalekich weteranów. To też jest nasze rozwiązanie. Kiedyś na Discovery oglądałem, jak kaleki saper amerykański bez rąk i nóg uczył się latać i pływać. Tak, że wpadło mi do głowy, że my również możemy wykorzystać nasz ośrodek do tego celu. Ale, jak mówię, na razie jest to przyszłość.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#WieslawGrudzinski">Jeśli chodzi o sprawy związane z EURO, to powiem w ten sposób. W ramach naszej współpracy dowódców garnizonów Europy Środkowej, przygotowaliśmy takie materiały, jeszcze zanim podjęto u nas w kraju działania dotyczące przygotowań do EURO. Nasi przyjaciele z Wiednia i Berlina dzielili się uwagami i swoimi doświadczeniami, jak np. Dowództwo Garnizonu Berlin, czy Dowództwo Garnizonu Wiedeń uczestniczyły w organizacji Euro, czy mistrzostw świata. Uczestniczyłem w różnego rodzaju konferencjach, na których przedstawiano rolę wojska. W Dowództwie Garnizonu Warszawa zorganizowaliśmy dużą konferencję, w której uczestniczyli przedstawiciele sił zbrojnych, jak również Policji, straży miejskiej, straży pożarnej i tych służb, które miały być w to zaangażowane. Nasi przyjaciele z Berlina i Wiednia dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Myślę, że były to dosyć cenne wskazówki.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#WieslawGrudzinski">A jeżeli chodzi o taki konkretny udział, to w związku z tym, że jesteśmy w Warszawie, jesteśmy odpowiedzialni za porządek i dyscyplinę, jeśli chodzi o wojsko na terenie garnizonu. Byliśmy przygotowani również do tego, żeby stworzyć bazy zapasowe dla sił porządkowych, żeby dobra informacja o tym docierała do naszych służb funkcjonujących w garnizonie. Taki był nasz udział. Powiedziałbym, że logistyczny w mniejszym zakresie, ale byliśmy przygotowani, bo wiadomo, że trzeba było tę rezerwę i tę bazę przygotować. Byliśmy również przygotowani pod kątem medycznym, ponieważ nasze jednostki na terenie garnizonu stołecznego posiadają również odpowiedni sprzęt do udzielania pierwszej pomocy medycznej. Nasze siły i środki były też włączone do tego ogólnego, krajowego systemu działań w ramach zabezpieczenia EURO. Wydzielaliśmy również siły i środki pod względem materiałowym i sprzętowym, które były zgłoszone do tego centralnego zasobu, którym kierował Sztab Generalny Wojska Polskiego i Dowództwo Operacyjne. Tak wyglądał nasz udział, jeśli chodzi o EURO 2012. Tak, jak mówię, byliśmy chyba jedną z pierwszych instytucji, która zrobiła konferencję w wojsku na ten temat.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#WieslawGrudzinski">Teraz tak, czy budżet nam wystarczy? Myślę, że ten budżet, którym dysponujemy, który państwu tutaj zaprezentowałem, zaspokaja nasze potrzeby, jeśli chodzi o działalność bieżącą. Wiadomo i zdajemy sobie z tego sprawę, że jesteśmy, jeśli chodzi o inwestycje remontowo-budowlane uzależnieni od centralnych planów. A centralne plany są tworzone na szczeblu Ministerstwa Obrony Narodowej poprzez Departament Budżetowy, Zarząd P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a przede wszystkim, głównie przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych. My nie realizujemy – że tak powiem – zadań, angażujących dużych pieniędzy. Do tych centralnych planów zgłaszamy nasze potrzeby, które są realizowane poprzez Stołeczny Zarząd Infrastruktury. Ale, jeśli chodzi o te sprawy, to poproszę, żeby bliżej wyjaśnił je pan pułkownik Wronecki i pan pułkownik Kauwiński, którzy zajmują się tym na co dzień.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcadowodcygarnizonuWarszawaplkAdamWronecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, inwestycje i modernizacje, remonty o wartości powyżej 500 tys. euro realizuje Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, któremu podlega 10 rejonowych zarządów infrastruktury, w tym Stołeczny Zarząd Infrastruktury w Warszawie. Ten Zarząd Infrastruktury był planowany do przejęcia przez Dowództwo Garnizonu Warszawa do końca bieżącego roku. Jednak te plany zostały zmienione. Będzie przejęty w 2015 r.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZastepcadowodcygarnizonuWarszawaplkAdamWronecki">Stołeczny Zarząd Infrastruktury, podobnie jak Rejonowe Zarządy Infrastruktury w Bydgoszczy, w Olsztynie i we Wrocławiu zabezpieczają wskazane na planszy jednostki, które są w terenie. Realizują one wszystkie przedsięwzięcia inwestycyjne na podstawie planów, o których dowódca tu wspomniał. Są to przedsięwzięcia zgłaszane przez dowódców jednostek wojskowych umieszczane w tych planach. Jeżeli uzyskają akceptację, to są realizowane siłami tych Zarządów. Tak naprawdę w naszych możliwościach pozostają tylko prace konserwacyjne, które realizujemy siłami naszych wydziałów infrastruktury. Mamy 3 takie wydziały w Warszawie, w każdym z trzech oddziałów zabezpieczenia. Mamy też sekcję infrastruktury w Ośrodku Reprezentacyjnym w Helenowie. Każdy z nich realizuje sprawy utrzymania bieżącego. Jest to po kilka zadań o wartości od 50 do 100 tys. zł. Łączny budżet w tym zakresie to ok. 6 mln zł, chociaż nie znam danych szczegółowych. Środki, które są nam zapewnione wystarczają na to, żeby bieżąco funkcjonować w zakresie infrastruktury. Skończyłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WieslawGrudzinski">Proszę, pan pułkownik Kauwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SzeffinansowDGWplkJaroslawKauwinski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w uzupełnieniu odpowiedzi powiem w ten sposób. Z tego budżetu w wysokości 1700 mln zł Dowództwo Garnizonu Warszawa realizuje w ramach inwestycji wydatki na kwotę 67 mln zł. Są to wydatki inwestycyjne służby łączności. Jest to rozbudowa systemów łączności realizowana merytorycznie przez Departament Informatyki i Telekomunikacji MON. My jesteśmy tylko organem finansującym. Merytorycznie i rzeczowo sprawuje nad tym nadzór całkowicie inne służba, nie podlegająca dowódcy garnizonu Warszawa. Natomiast z wydatków na modernizację techniczną Dowództwo Garnizonu Warszawa ma na ten rok 10 mln zł. Są to wydatki nieuwzględnione dotychczas w planach zakupów, czyli wynikające z bieżących potrzeb, a nie z potrzeb ustalonych wcześniej. Natomiast ten budżet w wysokości 1071 mln zł na chwilę obecną w pełni zabezpiecza wszystkie potrzeby Dowództwa Garnizonu Warszawa i jednostek zaopatrywanych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WieslawGrudzinski">Poproszę teraz o odpowiedź na pytanie pani poseł Zakrzewskiej pana pułkownika Sosińskiego. Pan pułkownik Mruk odpowie na temat spraw związanych z informatyką i z naszymi potrzebami.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SzefOWDGWplkJaroslawSosinski">Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani poseł, uzupełniając wypowiedź dowódcy pragnę powiedzieć, że w Wojsku Polskim funkcjonują 4 szpitale uzdrowiskowe, które świadczą również usługi na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych, czyli dla osób, dla żołnierzy i pracowników, dla personelu, który kończy misję poza granicami państwa. Oferta naszego ośrodka jest ofertą uzupełniającą. Do tego ośrodka nie są kierowani żołnierze, czy pracownicy, którzy mają zdiagnozowane tzw. problemy psychotyczne. Nie trafiają tam żołnierze z PTSD, czyli ze stresem pourazowym. Trafiają tam żołnierze, którzy – mówiąc w skrócie – nie mają większych problemów zdrowotnych. Jeśli chodzi o tzw. duże problemy zdrowotne, to ci wszyscy żołnierze kierowani są, zgodnie z systemem opracowanym przez resort obrony narodowej, właśnie do Kliniki Stresu Bojowego. Mamy 11 żołnierzy poszkodowanych w wyniku działań w ramach misji poza granicami państwa. Spośród tych 11 żołnierzy wszyscy są objęci standardową pomocą resortu obrony narodowej. Tym wszystkim żołnierzom resort wypłacił należne odszkodowania. Sprawowana jest przez cały czas opieka zarówno zdrowotna, czyli medyczna, jak i psychologiczna. Ci żołnierze są pod naszym stałym dozorem i pod opieką. Żaden z tych żołnierzy nie potrzebował konsultacji, diagnozy, pobytu, czy leczenia w Klinice Stresu Bojowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WieslawGrudzinski">Proszę, pan pułkownik Mruk.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SzefsztabuDGWplkWieslawMruk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o braki kadrowe w Dowództwie Garnizonu Warszawa, to można powiedzieć, że generalnie są one znikome. To znaczy, na dzień dzisiejszy w jednostkach Dowództwa Garnizonu Warszawa i w samym Dowództwie brakuje nam jednego oficera na 3618 etatów kadry. Brakuje nam również 29 podoficerów. Na 13 jednostek jest to kwestia 1-2 podoficerów w poszczególnych jednostkach wojskowych. To jest niewielki problem. Natomiast, na dzień dzisiejszy brakuje nam 80 szeregowych. Jest to stan na dzień dzisiejszy. Mniej więcej po wakacjach będziemy mieli ten problem rozwiązany, dlatego że przeprowadziliśmy kilkanaście naborów i kwalifikacji do służby. Jeżeli ci kandydaci pomyślnie przejdą badania lekarskie, to stan ewidencyjny Dowództwa Garnizonu Warszawa będzie uzupełniony. Tak, że nie ma wielkiego problemu. Jeżeli chodzi o absencję chorobową, to w Dowództwie Garnizonu Warszawa ten problem w ogóle nie występował. Myślę, że wiąże się to przede wszystkim z tym, iż dosyć rygorystycznie prowadzony jest nabór żołnierzy, zarówno szeregowych zawodowych, jak i pozostałej kadry do Dowództwa Garnizonu Warszawa. Mamy dosyć poważne kryteria. Powiem, że mamy ostre kryteria. W związku z tym ten problem nie występuje.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SzefsztabuDGWplkWieslawMruk">Jeśli chodzi o zabezpieczenie informatyczne, to tym problemem również się zajmujemy, chociaż nie bezpośrednio. Dlatego, że głównym kreatorem w tej dziedzinie jest Departament Informatyki i Telekomunikacji MON. To on generalnie rzecz biorąc zabezpiecza nam środki. Natomiast Dowództwo Garnizonu Warszawa zbiera potrzeby z kilkudziesięciu instytucji, które są na naszym zaopatrzeniu na terenie Warszawy i nie tylko. Zbieramy te potrzeby. Analizujemy je. Konsultujemy. Zgłaszamy do Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, który prowadzi centralny zakup. My je dystrybuujemy, uruchamiamy, wprowadzamy do użycia i nadzorujemy funkcjonowanie tego całego systemu w tych instytucjach, które zabezpieczamy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Dziękuję bardzo. Aha, jeszcze pan poseł. Proszę bardzo. Prosiłbym, żeby już bardzo szybko, bo już musimy kończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJerzyBudnik">Jedno krótkie pytanie. Panie generale, wszystkie jednostki, które wchodzą w skład garnizonu warszawskiego mają obowiązek prowadzenia naboru do Narodowych Sił Rezerwowych. Z innych posiedzeń Komisji wiemy, że różnie to bywa w poszczególnych rodzajach sił zbrojnych. Czy jest to dla was problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WieslawGrudzinski">Nie jest to dla nas problem. Owszem, pojawiają się takie sytuacje, zwłaszcza dlatego, że my mamy jednostki specjalistyczne. Mamy jednostki wsparcia dowodzenia, w których poszukujemy na wakaty specjalistów posiadających odpowiednie wykształcenie. Doskonale wiecie państwo, że dzisiaj na rynku informatycy są poszukiwani nie tylko w wojsku, ale w każdej dziedzinie życia i w gospodarce. Tak, że jest z tym problem, ale dajemy sobie z tym radę chociażby poprzez to, że organizowane są kursy.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WieslawGrudzinski">Jeżeli chodzi o Narodowe Siły Rezerwowe, to my mamy przydzielony stosunkowo nie- wielki procent limitu, który dotyczy sił zbrojnych, przede wszystkim właśnie ze względu na naszą specyfikę. Nasze jednostki są jednostkami, które realizują zadania bieżące. Nie możemy pozwolić sobie na to, żebyśmy mieli nie obsadzone stanowiska. Zadania bieżące, czyli jak powiedziałem, zadania transportowe, logistyczne, czy ochronne. Tutaj nie możemy sobie pozwolić na wakaty. Oczywiście, są pewne stanowiska, które są uzupełniane przez żołnierzy Narodowych Sił Rezerwowych, ale z tym są znikome problemy. Jest to na zasadzie, że pojawia się problem, ale za chwilę znika, bo uzupełniamy obsadę. Tak, że w tym przypadku nie mamy problemów. Na dzień dzisiejszy mamy chyba ok. 230 stanowisk do obsadzenia przez żołnierzy Narodowych Sił Rezerwowych. Jest to znikoma liczba. Nie mamy z tym problemu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#WieslawGrudzinski">Poza tym w tej chwili, o czym doskonale państwo wiecie, w Wojsku Polskim poprzez Narodowe Siły Rezerwowe staramy się uzupełniać stany osobowe w jednostkach wojskowych. Najpierw są kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych. Dwa razy w roku są dla nich kursy przygotowawcze. Następnie stanowią oni doskonałą bazę do uzupełnienia później naszej służby zawodowej i kontraktowej. Tak, że w ciągu danego roku to się ciągle zmienia. Tak, jak powiedziałem, największy problem, jeżeli moglibyśmy jakiś mieć, to tylko w jednostkach wsparcia dowodzenia. Jak już powiedziałem, wynika to z tego, że trzeba mieć odpowiednie poświadczenie dopuszczające do danego stanowiska. Z tym są problemy. Jak państwo wiecie, proces nadawania poświadczeń trwa od 6 do 9 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#WieslawGrudzinski">Szczerze mówiąc, w cywilu nikt się nad tym nie zastanawia. W wojsku kandydat, który ma być obsadzony na stanowisku musi mieć odpowiednie dopuszczenia do danych tajnych, ściśle tajnych i poufnych. Jeżeli tego nie ma, to jest problem z tym, żeby daną osobę wyznaczyć na stanowisko. Stąd mogą u nas występować problemy, jeśli chodzi o obsadzenie na stanowisku żołnierza Narodowych Sił Rezerwowych.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#WieslawGrudzinski">W innych przypadkach ten problem u nas nie istnieje, nie występuje. Powiedział- bym tak, że do naszych jednostek wojskowych młodzi ludzie stoją wręcz w kolejce, żeby się przyjąć do służby, poczynając od Batalionu Reprezentacyjnego, gdzie ostatnio było 6 kandydatów na jedno miejsce, poprzez Pułk Samochodowy, gdzie bywały takie sytuacje, że było i po 30 kandydatów na jedno wolne miejsce. Tak, że w tej chwili nasze jednostki wojskowe są dosyć atrakcyjne. Już nie wspomnę o Pułku Ochrony, czy o jednostkach wsparcia dowodzenia. To tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Chciałem raz jeszcze bardzo serdecznie podziękować panu generałowi i wszystkim oficerom, wszystkim obecnym osobom i wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że to spotkanie się odbyło. Proszę państwa, jest to pierwsze spotkanie Komisji Obrony Narodowej z garnizonem. Nawet muszę trochę przeprosić za to, że tak długo czekaliśmy. W tej kadencji, czy w ogóle?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Przez dwadzieścia lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Przez dwadzieścia lat. Nie wiem, jak było za marszałka Rokossowskiego, ale w Polsce po 1989 r. mamy zaszczyt po raz pierwszy spotkać się z dowództwem garnizonu. Nic więcej nie będę mówił. Jeszcze tylko dwa słowa. Sami się państwo przekonaliście, że jest to nie tylko kwestia reprezentacji. Tak to zwykle się kojarzy, że garnizon Warszawa, to są piękne parady, składanie kwiatów i uroczystości, a jest to mała część, najbardziej widoczna i spektakularna.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Tak, że za tę informację, za jasny wykład i za wykład o samym Grobie Nieznanego Żołnierza, bardzo dziękuję – bo jest to trochę oddzielny fragment historii Polski. Są tam przecież nazwiska generałów, którzy odegrali wielką rolę w historii Polski, w historii całej Polski. Tak, że jeszcze raz za wszystko dziękuję, panie generale i do zobaczenia, może jeszcze w tej kadencji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelStefanNiesiolowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>