text_structure.xml
14.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">W porządku mamy dzisiaj pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3323). To jest tzw. ustawa etykietowa. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Jeśli nie, to przystępujemy do realizacji porządku dziennego i chciałbym prosić pana ministra, witając go bardzo serdecznie, o zaprezentowanie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przedmiotowy projekt ustawy zmienia ustawę z 14 września 2012 r. o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię, która z kolei implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie na temat zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Ustawa o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię wprowadziła m.in. system kontroli produktów wykorzystujących energię. Nałożyła także obowiązki na dostawców oraz dystrybutorów produktów wykorzystujących energię w zakresie wymagań dotyczących etykietowania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Przedmiotowa regulacja ma na celu doszczelnienie istniejących przepisów, w zakresie systemu kontroli produktów wykorzystujących energię, wdrażających przepisy dyrektywy 2010/30/UE, a także zapewnienie stosowania art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 106/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r., w sprawie wspólnotowego programu znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja to wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Projekt ustawy rozszerza zakres kontroli przeprowadzanych przez te instytucje. W wyniku przeprowadzonej kontroli dostawcy oraz dystrybutorzy urządzeń wykorzystujących energię mogą zostać obciążeni karami finansowymi za nieprzestrzeganie przepisów ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Stosowanie przepisów ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię wykazało, że nie zapewniają one w pełni wykonania przepisów dyrektywy w zakresie nadzoru rynku. Nie jest bowiem prowadzona kontrola wymagań w zakresie etykietowania energetycznego w odniesieniu do wszystkich grup produktów wykorzystujących energię, zgodnie z wydawanymi przez Komisję Europejską aktami delegowanymi. Konieczne jest zatem doszczelnienie obecnych przepisów. W tym celu przedmiotowy projekt ustawy zmienia ustawę o Inspekcji Handlowej i wprowadza przepis ogólny, który w sposób jednoznaczny określa pełny zakres kompetencji wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, nie wymieniając jednocześnie wszystkich aktów delegowanych wchodzących w ten zakres. Jednocześnie projekt ustawy doprecyzowuje obowiązki dostawcy oraz dystrybutora w zakresie sporządzania i udostępniania karty produktu. Projekt ustawy znosi obowiązek dostawcy w zakresie dołączenia karty do każdego produktu oddzielnie. Zgodnie z projektem ustawy, dostawca jest zobowiązany jedynie do dołączenia karty do wszelkich broszur lub innej dokumentacji dostarczanej wraz z produktem wykorzystującym energię.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Projekt ustawy precyzuje także, że dystrybutor produktu udostępnia użytkownikowi końcowemu kartę produktu wykorzystującego energię wraz z broszurami lub z inną dokumentacją dostarczoną z tym produktem. Ponadto, projekt ustawy obniża wysokość kar za naruszenie przepisów ustawy w zakresie wymagań dotyczących etykietowania produktów wykorzystujących energię. Jak bowiem pokazała praktyka, wysokość kar pieniężnych określonych w ustawie, w niektórych przypadkach jest zbyt rygorystyczna w stosunku do stwarzanego zagrożenia. Zgodnie z obecną ustawą wynosi ona od pięciokrotnego do dwudziestopięciokrotnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Natomiast zgodnie z planowaną regulacją, wysokość kar pieniężnych ma wynosić od jedno- do dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady numer 174/2013 w sprawie wspólnotowego programu znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, weszło w życie 26 marca 2013 r. Zmieniło dotychczasowy art. 12 rozporządzenia z 2008 r. na mocy art. 12 ust. 3 rozporządzenia. Państwa członkowskie zobowiązane zostały do podejmowania odpowiednich działań w zakresie właściwego stosowania wspólnego logo Energy Star na urządzeniach biurowych, w celu zapewnienia zgodności z przepisami tego rozporządzenia na terytorium państwa członkowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">W związku z powyższym, mimo, że rozporządzenie nr 174 z 2013 r. obowiązuje bezpośrednio, konieczne jest zapewnienie wykonania art. 12 ust. 3. Dlatego projekt ustawy nakłada obowiązek na prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie kontrolowania wspólnego logo Energy Star na urządzeniach biurowych. Energy Star to jest program ustanowiony przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych w celu poprawy efektywności energetycznej urządzeń biurowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Przygotowano analizę skutków wprowadzenia ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez urządzenia wykorzystujące energię. Projekt ten powinien przyczynić się do zwiększenia efektywności dotychczasowego sytemu etykietowania produktów wykorzystujących energię, dzięki wzmocnieniu systemu kontroli produktów wykorzystujących energię. Mechanizm etykietowania produktów wykorzystujących energię zapewnia racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych, sprzyjając ograniczeniu negatywnego oddziaływania na środowisko.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Mając na względzie, że 3 lipca 2013 Komisja Europejska wszczęła nieformalne postępowanie przeciwko Polsce w związku z uchybieniami w wykonywaniu nadzoru rynku w zakresie produktów wykorzystujących energię, zasadnym jest jak najszybsze uchwalenie przedmiotowego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Pan poseł Tomasz Nowak.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszPiotrNowak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w związku z tym, że jest to projekt, nad którym trzeba popracować, proponuję powołanie podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Dziękuję. Pani poseł Zaremba. Przepraszam bardzo panią poseł, oczywiście Zalewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAnnaZalewska">Panie przewodniczący, czyżbym ja nie utkwiła w pana pamięci?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Przepraszam bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnnaZalewska">Po tylu miesiącach wspólnej pracy, jestem zdziwiona. Ale sympatyczna koleżanka siedzi obok.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Jeszcze ma pani wielkie pole do działania, żeby wejść mi tak za skórę, aby nawet śniła mi się pani po nocach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnnaZalewska">Panie przewodniczący, mam dwa krótkie pytania do pana ministra, dlatego że rzeczywiście przedstawił skutki, ale one są skutkami ogólnikowymi. Właściwie do każdej ustawy możemy sobie to napisać. Mnie interesują skutki finansowe, to znaczy wdrożenie tej implementacji, tego systemu. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselAnnaZalewska">Troszeczkę więcej na temat programu dobrowolnego, o którym pan minister tutaj mówi, a jednocześnie chciałabym, żeby pan minister powiedeział, co będzie działo się po wdrożeniu tej ustawy. To znaczy, jak będą wyglądały instrumenty kontrolowania, kto to będzie robił? Jeśli już coś robimy, to wiedzmy, że za moment trzeba będzie to wdrożyć. W związku z tym, proszę o kilka słów pana ministra na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia do dyskusji? Nie ma. W związku z tym zamykam dyskusję. W takim razie pan minister króciutko odpowie. Jeśli przychylimy się do wniosku pana posła Nowaka, to wszystkie szczegóły będziemy mogli poznać podczas prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMGTomaszTomczykiewicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł, robimy zmiany w związku ze zmianą rozporządzenia unijnego. Ta ustawa funkcjonuje już od 2012 r., w związku z tym nie przewidujemy wzrostu kosztów funkcjonowania tego systemu, a praca kontrolna spoczywa na wojewódzkich inspektorach Inspekcji Handlowej i, oczywiście, na prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Ta zmiana dotyczy uwzględniania etykiet funkcjonujących w Stanach Zjednoczonych, które dotychczas nie były stosowane na produktach europejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję. W takim razie zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Pani poseł, nie jest pewnie zbyt wielką tajemnicą, że jest pani zgłoszona do podkomisji, więc będzie dość czasu, żeby tam porozmawiać. Ja nie wiem, czy pani zmieści się w tej podkomisji, bo jest zbyt dużo pań, a my musimy dbać o parytety. Musimy bronić mężczyzn. Zobaczymy jak będzie w głosowaniu, ale jest szansa, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAnnaZalewska">Jestem wzruszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">W takim razie zamykam pierwsze czytanie. W pierwszym czytaniu został zgłoszony wniosek o powołanie podkomisji i mam zgłoszenia następujących osób: pan przewodniczący Jacek Najder, pani poseł Elżbieta Królikowska-Kińska, pani poseł Renata Zalewska…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Zaremba.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Zaremba. Zacznie mi się pani śnić, a to już będzie niebezpieczne.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Przepraszam. Pani poseł Renata Zaremba, pani poseł Mirosława Nykiel, pani poseł Anna Zalewska i pan poseł Grzegorz Tobiszowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Matusiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">A nie ty? Aha, Matusiak. Tu jest zamiana. Pan poseł Grzegorz Matusiak.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Pani poseł Renata Zaremba rezygnuje. Mamy rezerwę, więc możemy powołać podkomisję pięcioosobową. Jeśli ktoś jeszcze chciałby… Na przykład, pan poseł Tobiszowski. Pytam.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Tak, to okej. Mamy posła Tobiszowskiego i parytet mężczyzn został uratowany. Dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Nie ma kolejnych zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że sześcioosobowa podkomisja, z nazwiskami, które przeczytałem, została powołana.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Przypomnę, że mamy do 19 maja datę ustaloną przez pana marszałka na przyjęcie stanowiska i sprawozdanie. Dlatego bardzo prosiłbym państwa posłów pracujących w podkomisji, żeby było to czynione niezwłocznie, czyli, żeby na kolejne posiedzenie Sejmu mieć możliwość dyskusji nad sprawozdaniem w Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Jeśli nie będzie dalszych uwag, to zamykam posiedzenie Komisji. Proszę członków powołanej podkomisji o przyjście do prezydium.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>