text_structure.xml 12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Dzień dobry państwu. Poruszanym dzisiaj tematem będzie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, zawartego w druku nr 2535. Czy są uwagi do porządku obrad? Jeżeli nie ma, uznaję, że ustaliliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo serdecznie witam wszystkich państwa na naszym posiedzeniu. Przede wszystkim witam pana ministra Pietrewicza.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Jest obecny wnioskodawca projektu, pan poseł Mieczysław Kasprzak. Oddaję mu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Projekt dotyczący Prawa energetycznego, który mam zaszczyt reprezentować, proponuje zmiany w dwóch aspektach. Oczywiście, dotyczy to energii odnawialnej, a mówiąc ściślej, produkcji prosumenckiej. Są to sprawy, które od dawna gdzieś tam się wałkują, są poruszane. Zresztą dzisiejsza dyskusja nad projektem dotyczącym odnawialnych źródeł energii, nad rządowym projektem też wchodziła dokładnie w te tematy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Na czym polegają zmiany, dwie konkretne zmiany? Energia prosumencka, a więc mikroprodukcja, mikrogeneracja do 40 kW, w dotychczasowych przepisach ma zastosowanie tylko do gospodarstw domowych, gospodarstw indywidualnych. Chcemy objąć szerszą grupę nie zmieniając warunków produkcji energii na zasadach prosumenckich. Chcemy objąć osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną posiadające zdolność prawną. Sprzedaż takiej energii nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Mówiąc inaczej, w prosty sposób, chodzi o to, żeby inne podmioty, małe przedsiębiorstwa, osoby prowadzące działalność gospodarczą, też mogły produkować energię na tych samych warunkach. Jeżeli mówimy, że zależy nam na rozwoju prosumenckiej produkcji, na rozwoju energii odnawialnej, że jest to korzystne, że korzyści są nie tylko dla systemu energetycznego, ale dla samych odbiorców energii, ponieważ mogą oni taniej dla siebie wyprodukować, jeżeli ktoś prowadzi działalność gospodarczą, małą działalność gospodarczą, a my staramy się szukać różnych sposobów wsparcia dla owej działalności gospodarczej, to dlaczego tutaj nie dać możliwości, żeby nie na sposób przemysłowy, ale na własne potrzeby ktoś mógł produkować dla siebie energię elektryczną do 40 kW? Dotyczy to również instytucji. Samorządy i inne jednostki, obsługiwane, nadzorowane przez samorządy typu szkoły czy straże pożarne, też mogłyby z tego korzystać. Oczywiście, nie jest to obligo, tylko możliwość.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Druga zmiana dotyczy wysokości stawki płaconej przez odbiorcę z urzędu za energię, którą wpuszczalibyśmy do sieci, za nadwyżkę niewykorzystaną przez prosumenta. Do tej pory jest 0,8. Chodzi o to, żeby było jeden do jednego, czyli po takiej cenie, po jakiej kupujemy. W ustawie jest zapisana cena z roku ubiegłego, a więc tutaj na pewno wystąpiłyby różnice. Inaczej mówiąc, chodzi o to, żeby zastosować cenę, jaka obowiązuje w sprzedaży przy zakupie energii elektrycznej. Jest to druga zmiana. Krótkie, czytelne, jasne propozycje z naszej strony. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Panie przewodniczący, na chwilę obecną brak jest uzgodnionego stanowiska rządu do przedmiotowego projektu ustawy. Jak sądzę, w najbliższym czasie zostanie ono uzgodnione i przyjęte przez Radę Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji? Pani poseł Zalewska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAnnaZalewska">Panowie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze!</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAnnaZalewska">Chciałabym tylko dopytać, zwrócić uwagę na dwie kwestie. Projekt zmiany ustawy powinniśmy czytać razem z ustawą, o której chcemy debatować, to znaczy z ustawą o odnawialnych źródłach energii – to, po pierwsze – dlatego że tam jest mowa o jakiejś konkretnej polityce. Jest to pierwsze pytanie do wnioskodawcy, w jaki sposób widzi tutaj korelację.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselAnnaZalewska">I druga kwestia. Proszę zauważyć, że w ustawie o odnawialnych źródłach energii, której pierwsze czytanie odbyło się dzisiaj, widać pomysł wsparcia jednych źródeł, niewsparcia drugich, natomiast tutaj mówimy o wszystkich mikroinstalacjach. Posła wnioskodawcę chciałabym zapytać również o to, czy zmiany te nie będą w sprzeczności z ustawą o odnawialnych źródłach energii. To, czego jestem przeciwnikiem, to to, że już zrobiliśmy wyłom. Musieliśmy zrobić mały trójpak energetyczny. Trochę powybieraliśmy to, co ewentualnie było nam potrzebne. Kiedy natomiast procedujemy bardzo dużą ustawę, uważam, że powinniśmy jednak pilnować, żeby wszystkie przepisy współgrały. W tej chwili na gorąco trudno mi jest odnieść te właśnie zapisy do zapisów ustawy o odnawialnych źródłach energii. Dlatego mam prośbę do pana posła wnioskodawcy, żeby odniósł się do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Może pan poseł podsumuje i odpowie na pytania. Mamy jeszcze jedno zgłoszenie. Potem oddam głos panu posłowi wnioskodawcy. Proszę bardzo, pan Marek Kulesa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorBiuraTowarzystwaObrotuEnergiaMarekKulesa">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szacowni goście!</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorBiuraTowarzystwaObrotuEnergiaMarekKulesa">Marek Kulesa. Towarzystwo Obrotu Energią.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorBiuraTowarzystwaObrotuEnergiaMarekKulesa">Jeżeli można, chciałbym zadać pytanie wnioskodawcy. Analizowaliśmy ustawę. W niektórych aspektach wydaje się nam, że projekt nowelizacji może nie do końca być właściwy dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i chcących produkować na bazie koncesji, wytwarzać energię elektryczną. Biorąc pod uwagę to, że wtedy osoba prawna mająca pojedyncze mini źródło mogłaby prowadzić działalność gospodarczą, uzyskać koncesję, a także świadectwa pochodzenia, wydaje się nam, że w odniesieniu do osób prawnych można zastanowić się, czy nie zostawić możliwości… To znaczy, tak jak mówił pan poseł projektodawca, w przypadku, kiedy jest to naprawdę mała działalność i nie dotyczy ona stricte wytwarzania energii elektrycznej, wtedy można rozpatrywać prosumenckość, o której była tutaj mowa. Ale w przypadku, kiedy ktoś w ramach swojej działalności gospodarczej będzie miał, np. tysiąc małych źródeł, to, moim zdaniem, chyba nie jest on już prosumentem. Dlaczego wtedy de facto nie miałby prowadzić działalności gospodarczej? Literalnie czytam propozycję, że każdy kto jest osobą prawną i zamierza wytwarzać energię w mikroinstalacji, jednej, drugiej, trzeciej, nie prowadzi działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DyrektorBiuraTowarzystwaObrotuEnergiaMarekKulesa">Proszę też o komentarz do zapisu art. 9v ze względu na to, że jeżeli prosumenckość w mikroinstalacjach – a nawet w małych – miałaby mieć znaczenie, to wydaje mi się, że powinno być tak, jak zaproponował projektodawca, że nadwyżki energii elektrycznej są kupowane. Każda kilowatogodzina. Sprzedawca z urzędu bez żadnej rekompensaty będzie zmuszony do kupowania energii elektrycznej. Jestem w stanie wyobrazić sobie – tak jak jest w niektórych krajach – że ktoś w ogóle nie zasiedlając domu da panele fotowoltaiczne na dachu i całą nadwyżkę, przepraszam za słowo, będzie „pchał” do sieci. I ze względów technicznych, i ze względów handlowych chyba nie temu powinna służyć tego typu nowelizacja. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję. Tylu było dyskutantów. Teraz proszę pana posła Mieczysława Kasprzaka o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Jeżeli chodzi o wątpliwości pani poseł Zalewskiej, chciałbym powiedzieć, że dzisiaj sprawy związane z energią odnawialną są w Prawie energetycznym. Ustawy o odnawialnych źródłach energii jeszcze nie ma, jest dopiero projekt w Sejmie. Kiedy wnosiliśmy nasz projekt, automatycznie składaliśmy go do Prawa energetycznego. Porównując zapisy, które proponujemy, z tym, co dotychczas jest w Prawie energetycznym oraz w projekcie ustawy o odnawialnych źródłach energii, nie widzę tam sprzeczności i konfliktu. Oczywiście, później trzeba będzie to zgrać, zsynchronizować, ale nie widzę tam konfliktu. Dotychczasowa ustawa – Prawo energetyczne, jeżeli chodzi o mikrogeneracje, wspiera wszystkie źródła. Mówi się tam o wszystkich źródłach do 40 kW, również o wiatrakach, pani poseł, z tym że są to małe wiatraczki, które, myślę, że są pożądane i potrzebne. A więc tutaj nie ma takich obaw, gdyż mówimy o 40 kW.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAnnaZalewska">Definicja mikroinstalacji wystarczająco mnie uspokaja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Jeżeli natomiast chodzi o drugą kwestię, sprawę przedsiębiorcy, to, oczywiście, mówimy tutaj nie o firmie, która zawodowo chce się zajmować produkcją energii, ale cały czas mówimy o 40 kW. Jeżeli są tu wątpliwości, żeby nie powodowało to jakichś pobudek czy pokusy do nadużyć, tak jak pan powiedział, że ktoś rzeczywiście może tak robić, można to dookreślić w toku dalszych prac, ale tutaj tego nie widzę. Oczywiście, patologie zawsze mogą się zdarzać, ale cały czas mamy na myśli małą generację do 40 kW w przedsiębiorstwie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Jeżeli natomiast chodzi o cenę zakupu, cena zakupu jest już zapisana w tej chwili. Jest obowiązek zakupu i przyjęcia przez sieć, z tym że jest to 0,8 stawki, która w poprzednim roku była na rynku energii, na giełdzie energetycznej. Natomiast my chcemy, żeby był to jeden. Jest tutaj jedynie różnica o 0,2. Nic tutaj nie zmieniamy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję. Na tym kończymy pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Stwierdzam, że nie złożono wniosku o odrzucenie, dlatego do dalszego procedowania nad projektem ustawy przejdziemy po wpłynięciu do Komisji opinii rządu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję za obecność.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>