text_structure.xml
16.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RegionalneIzbyObrachunkowe">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RegionalneIzbyObrachunkowe">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli: Magdalena Młochowska podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Józef Górny p.o. dyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Ryszard Krawczyk przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, Katarzyna Czarkowska starszy specjalista w Departamencie Finansowania Strefy Budżetowej w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Tadeusz Cieśluk, Sławomir Jakubczak, Dariusz Myrcha i Tadeusz Oset - z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Witam serdecznie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli i regionalnych izb obrachunkowych na wspólnym posiedzeniu Komisji. Dzisiejszy porządek dzienny to zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych części budżetowej 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe: a) dochody i wydatki; b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. W pierwszej kolejności ma być minister administracji i cyfryzacji – jeżeli nie ma przedstawiciela, to za chwilę. Panie dyrektorze, proszę o przedstawienie opinii Najwyższej Izby Kontroli. O jest pani minister. Pani minister, bardzo proszę o przedstawienie swojej opinii na temat budżetu w części budżetowej 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe: a) dochody i wydatki; b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Prosiłbym wszystkich państwa oraz pana posła koreferenta o bardzo treściwe i krótkie przedstawienie tych kwestii. Mówimy o regionalnych izbach obrachunkowych. Jestem tu od 11 lat bez względu na to, kto rządził, zazwyczaj odbywało się to bardzo krótko i sprawnie. RIO czuwają nad pieniędzmi. Rozumiem, że w kontroli będziemy mieli podobną opinię. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Szanowny panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, na początku chciałam podkreślić, że NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetów w części 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe. W nawiązaniu do przekazanego Wysokiej Izbie Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. uprzejmie informuję, że dochody i wydatki państwa realizowane były w części 80 przez 16 dysponentów, czyli 16 regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Dochody osiągnięte w części 80 wynosiły 3073 tys. zł. Stanowiło to 124% planu. Najważniejsze źródła dochodu to wpływy z tytułu szkoleń przeprowadzonych dla jednostek samorządu terytorialnego. Jest to 2397 tys. zł. W 2010 r. były one odprowadzone na rachunek dochodów własnych. Wpływy z różnych opłat oraz dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych stanowiły pozostałe dochody.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Wydatki w części 80 wynosiły 104.741 tys. zł. Stanowiło to 102% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Została ona zwiększona w trakcie realizacji budżetu o kwotę 2082 tys. zł do wysokości 104.833 tys. zł. Zwiększenie wydatków wynikało ze zmian dokonanych na podstawie decyzji Ministerstwa Finansów. Środki pochodziły z rezerwy celowej, z przeznaczeniem głównie na wydatki związane z realizacją zadań finansowanych w 2010 r. z rachunku dochodów własnych. W 2010 r. mieliśmy rachunek dochodów własnych, na który wpływały dochody z tytułu szkoleń. Z tego tytułu były również utrzymywane i finansowane szkolenia. W związku z likwidacją rachunków własnych mamy te zmiany w budżetach.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Wydatki bieżące zostały zrealizowane w kwocie 103.058 tys. zł. Stanowiło to 99,9% planu po zmianach. W grupie wydatków bieżących wynagrodzenia wraz z pochodnymi stanowiły 80% całości, czyli 83.150 tys. zł. Pozostałe wydatki w tej grupie to m.in. wynagrodzenia bezosobowe 3547 tys. zł. Są to głownie wynagrodzenia członków regionalnych komisji orzekających, które orzekają w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, koszt związany z działalnością Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach rozpatrywanych przez regionalną komisję orzekającą, wynagrodzenia ryczałtowe nieetatowych członków kolegium. Ponadto mamy podróże krajowe, głównie inspektorów kontroli. Jest to 2626 tys. zł. Zakup pozostałych usług - 2853 tys. zł oraz zakup materiałów i wyposażenia - 3389 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">W budżecie środków europejskich, w części 80 wydatkowano 604 tys. zł. Jest to 91,8% planu po zmianach. Na współfinansowanie poszło 102 tys. zł. Jest to 89,5% planu po zmianach. Środki zostały wydatkowane przez 6 izb na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na szkolenia pracowników izb: komputerowe, z zakresu rachunkowości budżetowej, audytu i kontroli oraz obsługi systemu BeSTi@, studia podyplomowe oraz jednodniowe seminaria w zakresie kontroli zarządczej, sprawozdawczości, finansów publicznych, jak również kursy językowe. Wynagrodzenia w łącznej wysokości 84.433 tys. zł zostały naliczone na 237 etatów, czyli etatowych członków kolegiów, oraz na 1182 osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Plan po zmianach wyniósł 83.150 tys. zł, z czego wynagrodzenia to 71.499 tys. zł, a pochodne 11.651 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia wyniosły 71.499 tys. zł, a faktyczne zatrudnienie to 1303 pracowników. Jest to 91,7% planu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Panie przewodniczący, panie i panowie, w związku z pozytywną opinią NIK, proszę o pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. w części 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dziękuję bardzo pani minister. Proszę przedstawiciela NIK o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, pani minister, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa w części 80. Kontrolą objęliśmy Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji jako głównego dysponenta tej części oraz 4 z 16 regionalnych izb obrachunkowych - mianowicie mieściły się w Bydgoszczy, Kielcach, Rzeszowie i Zielonej Górze - jako dysponenci budżetu państwa trzeciego stopnia. Badania 8,4% dochodów i 2,4% wydatków budżetu części 80 wykazało, że rzetelnie zaplanowano i zrealizowano dochody budżetowe, a wydatki były dokonywane w sposób celowy, gospodarny i zgodny z obowiązującymi przepisami. Minister Administracji i Cyfryzacji prawidłowo sprawował nadzór nad wykonaniem budżetu państwa w części 80.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Zastrzeżenia NIK dotyczyły wyłącznie poszczególnych regionalnych izb obrachunkowych. Polegały na: jeżeli chodzi o RIO w Kielcach, nieokreśleniu w polityce rachunkowości zasad kont rachunkowych przy księgowaniu zakupów, w Zielonej Górze - błędach w opisach operacji gospodarczych, w Rzeszowie i Bydgoszczy - dokonywaniu zapłaty przed otrzymaniem dowodu zakupu, a w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy - zapisach księgowych niezgodnych z dowodami źródłowymi oraz sporządzeniu protokołu postępowań o zamówienie publiczne według nieaktualnego wzoru. Nieprawidłowości, a raczej uchybienia, stosownie do przejętych w NIK kryteriów dokonywania ocen, nie spowodowały obniżenia tej oceny i nasza ocena jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Jeżeli chodzi o krajowy budżet, to dochody zrealizowano w kwocie prawie 3100 tys. zł. Jest to 124% planowanej kwoty i ponad czterokrotnie więcej niż w ubiegłym roku. Nie mamy tutaj zastrzeżeń. Ten wzrost wynikał z przejęcia, o czym mówiła pani minister, do realizacji zadań szkoleniowych, informacyjnych i instruktarzowych, które w poprzednich latach finansowano w ramach rachunku dochodów własnych. W zakresie realizacji dochodów nie stwierdziliśmy nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Jeśli chodzi o wydatki, to zrealizowano je w kwocie nieco ponad 104.700 tys. zł. Stanowiło to 99,9%, czyli prawie 100% planu po zmianach. Poniesiono je głównie na wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Ok. 80% ogółu wydatków to wynagrodzenia z pochodnymi. Zarówno dysponenci, jak i prezesi 4 kontrolowanych izb obrachunkowych prawidłowo dokonywali zmian w planie wydatków. Nie stwierdziliśmy także w przypadku wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem środków przeniesionych z rezerw celowych. Przeprowadzona w czterech wymienionych przeze mnie izbach obrachunkowych szczegółowa kontrola wydatków o łącznej kwocie 2500 tys. zł wykazała, że dokonywano ich prawidłowo, przestrzegając przepisów o zamówieniach publicznych. Jak wspomniałem na wstępie, zwracamy jedynie uwagę na błąd formalny polegający na sporządzeniu protokołu z postępowania według nieobowiązującego wzoru oraz dokonywaniu zapłaty przed otrzymaniem faktur od kontrahentów na podstawie tzw. faktur proforma lub zapisów umowy dotyczących rozliczeń.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Jeżeli chodzi o środki europejskie, to wydatkowano w tym zakresie prawie 104 tys. zł. Było to niemal 92% planu po zmianach. Poniesiono je na realizację 6 projektów szkoleniowych realizowanych w RIO w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi oraz Zielonej Górze.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Jeżeli chodzi o sprawozdawczość, to nasza opinia jest pozytywna w zakresie rzetelności i prawidłowości rocznych łącznych sprawozdań budżetowych. Zostały one sporządzone terminowo i prawidłowo na podstawie wiarygodnych danych, wynikających z jednostkowych sprawozdań podległych dysponentów, i przekazują prawidłowy obraz dochodów, wydatków, a także należności zobowiązań. Jednostkowe sprawozdania budżetowe sporządzone przez kontrolowane izby obrachunkowe były prawidłowe i zgodne z zapisami ksiąg rachunkowych.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">NIK pozytywnie oceniła także wiarygodność ksiąg rachunkowych oraz skuteczność funkcjonowania mechanizmu kontroli zarządczej dotyczących operacji finansowych i gospodarczych ustanowionych we wszystkich kontrolowanych izbach obrachunkowych. Błędy formalne ujawnione w Bydgoszczy i Zielonej Górze nie miały wpływu na ocenę. Zgodność ksiąg rachunkowych z zasadami rachunkowości oceniono w RIO w Kielcach i Rzeszowie pozytywnie, natomiast w Bydgoszczy pozytywnie z zastrzeżeniami – z uwagi na braki formalne. Polegały na niedostosowaniu polityki rachunkowości do obowiązujących przepisów. Niestety w Zielonej Górze oceniono to negatywnie w związku ze stwierdzeniem, że stosowany system finansów księgowych posiada wady uniemożliwiające wskazanie w dzienniku wymaganej przepisami daty oraz czytelnego opisu operacji gospodarczej. Należy zaznaczyć, że od lutego 2012 r. w RIO funkcjonuje nowy system finansowo-księgowy.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliJozefGorny">Na zakończenie chciałbym zwrócić uwagę na to, co zapisaliśmy w informacji. Zwracamy uwagę na utrzymujący się od kilku lat zahamowany wzrost wynagrodzenia pracowników i członków kolegium regionalnych izb obrachunkowych oraz w 2011 r. spadek wydatków na krajowe podróże służbowe. Może to wpłynąć na realizację ustawowych zadań wykonywanych przez RIO. Utrzymanie tej tendencji może być po prostu niebezpieczne. Mówimy o tym z tego względu, że blisko współpracujemy z RIO. Wykorzystujemy wyniki kontroli regionalnych izb obrachunkowych. Do naszych kontroli te wyniki dają asumpt do podjęcia kontroli w różnym aspekcie w jednostkach samorządu terytorialnego. W związku z tym uważamy za stosowne zwrócić na to uwagę. Średnia płaca w ubiegłym roku wraz z dodatkowym wynagrodzeniem oraz nagrodami wyniosła 4575 zł. Była wyższa o 8 zł niż w poprzednim roku. Są to wynagrodzenia kontrolerów, którzy nie powinni mieć innych zajęć oprócz tych kontrolerskich. Są to ludzie o bardzo wysokich kwalifikacjach. To grozi tym, że te osoby po prostu będą szukać innej pracy. Pragniemy na to zwrócić uwagę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Jeśli NIK zwraca uwagę na ten fakt, który jest drażliwy, doskonale o tym państwo wiecie, to pani minister kiwając głową rozumie powagę problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMlochowska">Jak najbardziej rozumiem. Podjęliśmy starania w związku z podjętymi pracami nad planem budżetu na 2013 r., aby w 2013 r. wyglądało to trochę lepiej. Ministerstwo Finansów będzie miało ostateczny głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Życzę powodzenia. Pan poseł Andrzej Sztorc jest koreferentem. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejSztorc">Panie przewodniczący, szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Panie pośle prosiłbym krótko, bo posłowie muszą wyjść na inne posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejSztorc">Króciutko. Cóż dodać. Wszystko wydaje się jasne poza tym ostatnim akapitem, gdzie wyszła kwestia wynagrodzeń kontrolerów. To może w przyszłości, jeśli nie zostanie to załatwione, bardzo skutecznie utrudniać prace kontrolerów. W świetle przedstawionych dokumentów wnoszę o pozytywne zaopiniowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dziękuję. Czy są inne głosy w dyskusji? Nie słyszę. Jest projekt pozytywnego zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych części budżetowej 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Uznaję, że połączone Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie. Poseł sprawozdawca? Pan poseł Sztorc?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejSztorc">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dziękuję. Nie ma innej kandydatury, więc pan poseł będzie sprawozdawcą Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję. Zamykam posiedzenie. Do widzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>