text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Przepraszam za opóźnienie w rozpoczęciu posiedzenia Komisji. Wiąże się to z tym, że nie została nam na czas udostępniona sala. W związku z tym musieliśmy przenieść obrady Komisji do innego pomieszczenia i powiadomić o tym członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Otwieram 162 posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Witam serdecznie państwa posłów i zaproszonych gości. Witam przedstawicieli ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji ministra administracji i cyfryzacji o stanie realizacji planu naprawczego dla polskiej informatyzacji, tzw. Remedial Action Plan (RAP) – kontynuacja.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Powyższy porządek i materiały członkowie Komisji otrzymali. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian. Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, pana Juranda Dropa, o zreferowanie tematu. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiJurandDrop">Dziękuję bardzo panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiJurandDrop">Szanowni państwo, przede wszystkim pragnę się przedstawić. Jestem od dwóch tygodni podsekretarzem stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Wcześniej pracowałem przez cztery lata w Brukseli. Między innymi towarzyszyłem poprzednim ministrom podczas rozmów z Komisją Europejską w sprawie Remedial Action Plan.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiJurandDrop">Jak rozumiem jest to drugie spotkanie w ramach Komisji. Dlatego nie będę streszczał podstawowych informacji na temat RAP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Panie ministrze, przepraszam, że panu przerwę. Chcę wyjaśnić członkom Komisji i gościom, że pierwsze spotkanie zostało przerwane. Na tamtym posiedzeniu został nawet złożony wniosek o zakończenie pracy Komisji odnośnie tego tematu, jednakże został on odrzucony w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Pan minister podjął się uzupełnienia informacji, bo materiał w pierwotnym brzemieniu był nie do przyjęcia przez Komisję. Tak więc jest to formalna kontynuacja tematu z poprzedniego posiedzenia. Naprawdę poprzedni dokument nie nadawał się na rozpatrzenie na posiedzeniu Komisji. Dlatego dzisiaj obradujemy nad uzupełnionym tematem. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Oczywiście to rozumiemy. W drugim przekazanym materiale staraliśmy się uzupełnić informacje o kwestie, które wynikły z poprzedniego posiedzenia Komisji i których przedstawienie okazało sie konieczne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">W tym kontekście chcę przypomnieć, że RAP, czyli plan działań naprawczych, został opracowany dla projektów 7. osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG). Zaznaczam, że został przygotowany dla tej osi, a nie dla całej informatyzacji w Polsce. Został on opracowany w związku z zastrzeżeniami zgłoszonymi przez Komisje Europejską co do prawidłowości funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli w programie oraz skuteczności i efektywności funkcjonowania instytucji zaangażowanych we wdrażanie PO IG. a także w związku z uwagami co do poprawności realizacji projektów przez beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">To były trzy główne rodzaje zastrzeżeń. Do tych trzech uwag staraliśmy się odnieść. Przede wszystkim RAP musiał dotyczyć tych trzech zastrzeżeń zgłoszonych przez Komisję. Myślę, że nie będę przypominał, że to były sprawy z 2012 r. Komisja Europejska zdecydowała wtedy o wstrzymaniu refundacji programów.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Było to związane z nieprawidłowościami finansowymi przeprowadzanych postępowań o zamówienia publiczne przez Centrum Projektów Informatycznych (CPI). Wtedy w tej instytucji było realizowanych pięć projektów na łączną sumę ponad 1 mld zł. W pierwszym okresie zakwestionowane zostały wydatki na 127 mln zł. Zostały one zostały bezzwłocznie wycofane z certyfikacji i nie zostały zrefundowane przez Komisję Europejską. To była pierwsza sprawa. Później w ciągu całego procesu z certyfikacji wycofano wydatki związane z realizacją 19 umów na sumę 337 mln zł. Stanowiło to 8,6% alokacji na tę oś priorytetową. Przypominam, że RAP odnosił się do 7. osi PO IG.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">W przedstawionej przez nas informacji jest opisany przebieg negocjacji z Komisją Europejską. Uważamy, że był to proces prowadzony bardzo skrupulatnie ze strony Komisji. Również skrupulatnie przygotowywaliśmy RAP.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">W wyniku negocjacji i przygotowanego planu osiągnęliśmy korzyści, o których pokrótce powiem.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Po pierwsze, uzyskaliśmy poprawę koordynacji pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w realizacje 7. osi, co było jednym z kluczowych problemów. Koordynację poprawiono przez funkcjonowanie MAiC, Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji i rozmaitych innych gremiów technicznych zajmujących się koordynacją. Brak koordynacji był zarzutem ze strony Komisji i to był problem związany z 7. osią. Według nas została ona znacznie poprawiona.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Dzięki RAP wzmocniono refundację wydatków ponoszoną przez beneficjentów projektów z zakresu e-administracji w PO IG. To był skutek korzystny dla beneficjentów, że można było refundować te wydatki. Ponadto osiągnięto racjonalizację wydatków w ramach 7. osi. Plan działań naprawczych dotyczył systemu, w ramach którego funkcjonowała 7. oś. Jego funkcjonowanie było zarzutem ze strony Komisji Europejskiej. Wprowadzenie zmian doprowadziło do racjonalizacji wydatków ponoszonych w całej osi, a nie tylko w tych programach, które zostały zakwestionowane i których certyfikacja została wstrzymana. Jeszcze raz zaznaczam, że dotyczyło to wszystkich projektów w ramach osi. To jest duża wartość dodana.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Na podstawie materiału mogę podać jako przykłady takich zmian modyfikacje z zakresu rzeczowego i ograniczenie wartości projektów systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego. Właśnie w tym obszarze wystąpiło znaczne ograniczenie kosztów działania systemu.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Innym efektem RAP było umożliwienie realizacji nowych, wartościowych przedsięwzięć. Tutaj kluczową rzeczą jest, że właśnie wycofywanie z certyfikacji programów umożliwiło realizację nowych przedsięwzięć. W wyniku tego działania od 2012 r. podpisano umowę o dofinansowanie dla 13 projektów na łączną wartość 627 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Następna korzyść osiągnięta w ramach projektów 7. osi, której dotyczył RAP, to korzyści osiągnięte dzięki wprowadzeniu kontroli ex-ante w postępowaniach przetargowych. To jest kolejna kluczowa sprawa, aby przeprowadzać kontrolę ex-ante, czyli zanim doszło do zakończenia postępowania, aby było już ono ocenione. Kontrola ex-ante prowadzona jest przed rozstrzygnięciem zamówienia publicznego. Pełni funkcje gwarancyjne. Widzimy w danych, że dzięki przeprowadzonym kontrolom możliwe było wyeliminowanie uchybień na sumę w wysokości 23,5 mln zł. Kolejna ważna funkcja to funkcja prewencyjna. Instytucje przeprowadzające postępowanie wiedziały, że taka kontrola nastąpi, dlatego to zmieniło także zachowanie samych podmiotów zaangażowanych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Dzięki RAP zapewniono większą konkurencyjność zakupów i dostaw dokonywanych w ramach projektów poprzez zdecydowane ograniczenie możliwości prowadzenia zamówień z wolnej ręki. Tutaj zawsze mamy kwestie elastyczności prowadzenia takich wydatków. To był zawsze argument na korzyść zamówień z wolnej ręki. Natomiast dzięki RAP dokładniej stwierdziliśmy, które postępowania można prowadzić w tym trypie. Liczbę zamówień z wolnej ręki znacznie ograniczono, co zresztą było jednym z ważnych postulatów Komisji Europejskiej. Dla Unii było istotne, aby była możliwość konkurencyjnego podejścia do zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Następną bardzo ważną kwestią w całym procesie jest przygotowanie pracowników. W szczególności chodzi o ich kompetencje w szczególności w zakresie zapewnienia efektywności systemu i ograniczenia możliwości występowania niewłaściwych zachowań. W tym zakresie przeszkolono 770 osób w obszarze zarządzania projektami i w zakresie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Uważamy, że znacznie usprawniono realizację projektów w zakresie 7. osi PO IG.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Kolejnym także ważnym efektem osiągniętym dzięki doświadczeniom przy pracach nad Remedial Action Plan było przygotowanie do opracowania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC). Mianowicie chodzi o wyciągnięcie odpowiednich wniosków na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">W informacji, którą otrzymali państwo posłowie, znajdują się szczegóły w zakresie alokacji i liczby projektów. Są szczegółowe, aktualne informacje na temat efektów wydarzenia projektów w ramach 7. osi. Myślę, że nie będę wchodził w szczegóły. Oczywiście odpowiem na ewentualne pytania. Dziękuje bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję panu ministrowi. Jak powiedziałem na samym wstępie, materiał otrzymany przez członków Komisji wygląda zupełnie inaczej niż materiał, który otrzymaliśmy na poprzednim posiedzeniu. Jest to materiał, nad którym można dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Proszę, pan przewodniczący Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję bardzo. Chcę również dołączyć do oceny pana przewodniczącego, że w przeciwieństwie do poprzedniego materiału, ten tym razem jest na temat. Szkoda, że musieliśmy przekładać rozpatrzenie informacji na temat RAP. Dobrze, że pojawił się ten materiał. On jest rzeczywiście ciekawy i można z niego wyciągnąć wnioski na temat działania programu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekSuski">Oczywiście zawsze są jakieś niedoskonałości, bo nic nie jest doskonałe. Ten program pokazuje, że konkretne, pozytywne efekty zostały osiągnięte. Szkoda, że dopiero Unia Europejska musiała zagrozić nam cofnięciem środków, abyśmy zaczęli kontrolować, jak przebiega proces realizacji informatyzacji kraju. To dowodzi, że niestety nieodpowiedzialni ludzie wzięli się za rządzenie. Dopiero interwencje Komisji Europejskiej spowodowały, że zaczęto kontrolować tę radosną twórczość, jaka się w tej materii dzieje w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselMarekSuski">Mam pytanie do efektów działań planu naprawczego. Jest mowa o powołaniu specjalnego ciała koordynującego, czyli Komitet RM ds. Cyfryzacji. Mam pytanie, ile było posiedzeń tegoż ciała i jakie wnioski płyną z przebiegu jego posiedzeń? Ewentualnie, czy nastąpiła realizacja wniosków, jeżeli takowe były zgłaszane? Proszę o przedstawienie informacji na temat działania tego komitetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Udzielę w takim razie głosu sobie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Panie ministrze, mówił pan, że w wyniku analizy obniżono wartość projektu na budowę i wyposażenie Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Początkowo wartość wynosiła 350 mln, jednakże nie podał pan do jakiej kwoty obniżono wartość projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Główne zarzuty ze strony Komisji Europejskiej były kierowane pod adresem Centrum Projektów Informatycznych, bo to ta instytucja przygotowywała przetargi. Jakie były konsekwencje dla CPI za to, że przetargi były organizowane nieprawidłowo?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Panie ministrze, przecież skarb państwa poniósł olbrzymie koszty. Jeżeli straciliśmy 127 mln zł, bo beneficjenci otrzymali wypłaty niezgodnie z prawem, to wydaje się, że jakieś głowy za to powinny polecieć. Jaką wiedzę ma pan na ten temat?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">To tyle z mojej strony. Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekSuski">Poleciała głowa ministra do Brukseli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">W takim razie, czy nasi goście mają pytania do pana ministra?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Jeżeli nie ma więcej pytań, to panie ministrze proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Po pierwsze, à propos pierwszego posiedzenia Komisji dotyczącego RAP pragnę powiedzieć, że absolutnie nie było naszą intencją zatajanie czegokolwiek. Natomiast z mojego doświadczenia negocjacyjnego mogę powiedzieć, że zawsze problem jest z komunikacją i tym, co jest oczekiwane przez drugą stronę. Bardzo przepraszamy, że wtedy nie dostarczyliśmy odpowiedniej informacji, której oczekiwała Komisja. Po posiedzeniu lepiej zrozumieliśmy, co interesuje członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Jeśli chodzi o Komitet RM ds. Cyfryzacji, to jest to ciało, które spotyka się co dwa tygodnie. Tak więc w celu obliczenia liczba posiedzeń musielibyśmy przemnożyć odpowiednie liczby. Myślę, że bardziej miarodajną informacja jest to, że komitet zbiera się co dwa tygodnie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Oczywiście nie na wszystkich posiedzeniach była omawiana sprawa PO IG. Natomiast oceniamy, że na ponad 100 był to główny temat dyskusji, jeden z głównych tematów albo były konsultowane istotne rzeczy w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Ważną rzeczą jest, aby w takim ciele brały udział osoby, które rzeczywiście są decyzyjne i dzięki którym można odpowiednio skoordynować działania. Jak pewnie pamiętamy, Komisja Europejska miała zarzuty co do koordynacji całego systemu zarządzania. Komitet działa na poziomie ministerialnym i w jego pracach uczestniczyli reprezentanci resortów na wysokim poziomie. Umożliwiło to podejmowanie odpowiednich decyzji.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Jeśli chodzi o poruszaną materię, to oprócz modyfikacji samego PO IG i opinii w tym zakresie, na forum tego ciała były i są uzgadniane projekty ustaw i rozporządzeń, na przykład w zakresie informatyzacji, w szczególności dotyczące systemu informacji o projektach CPI. To było kluczowe.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Dzięki systemowi, który jest nowym systemem monitorowania PO IG, można było zebrać informacje o rzeczach, które były rozsiane wcześniej w różnych miejscach, tj. na przykład w zakresie kontroli, że jakieś podmioty prowadziły kontrole i inne ciała o tym nie wiedziały. Jest to baza wiedzy kontroli prowadzone przez urzędy kontroli skarbowej, Najwyższą Izbę Kontroli i inne podmioty. To bardzo dobrze się przysłużyło, żeby później wprowadzać modyfikacje i prowadzić nadzór nad osią 7.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Oczywiście, Komitet w dużej mierze jest forum opiniodawczym w zakresie PO PC, w związku z funkcjonowaniem MAiC i prowadzeniem prac legislacyjnych. Ponadto to ciało przygotowuje różne projekty wewnątrz samego rządu. Wydaje się nam, że jest to bardzo ważny element koordynacyjny. Także dzisiaj jest to znakomity instrument.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego o zmniejszenie wartości projektów w dyspozycji CPI, to zmniejszono je do wartości 190 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">To jest bardzo dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">To jest bardzo dużo. To wiązało się z modyfikacjami. Natomiast najważniejszą kwestią była efektywność systemu. Jednym jest sprawa zmniejszenia kwoty z czym wiązała się modyfikacja, natomiast ważniejsze jest zwiększenie efektywności.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Jeżeli chodzi o Centrum Projektów Informatycznych, to pan przewodniczący pytał, czy głowy poleciały. Pragnę poinformować, że one poleciały. To zdarzenie było bezpośrednim następstwem wymiany całego kierownictwa CPI. Jednak osobiście skupiłbym się bardziej na kierowniku projektu. Jest kluczowe, żeby nie tylko poleciały same głowy dyrekcji, ale również sami wdrażający muszą się zmienić, aby projekty były lepiej zarządzane.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Z drugiej strony, poza zmianami personalnymi, które są najłatwiejsze do dostrzeżenia i wykonania, zwiększono rolę ministerstwa w nadzorze nad CPI.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Którego ministerstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, które nadzoruje CPI. Oczywiście ministerstwo jest wyposażone w środki nadzoru w stosunku do Centrum Projektów Informatycznych. Dodatkowo kwestie z tym związane są koordynowane przez Komitet RM ds. Cyfryzacji. Jednak jeśli chodzi o realizację projektów, to instrumenty ministerstwa wzmocniono.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Myślę, że już odpowiedziałem na wszystkie zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekSuski">Mam jeszcze jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Jeszcze głos zabierze pan przewodniczący. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekSuski">Moje pytanie dotyczy technologii przetwarzania w chmurze. W materiale jest informacja, że zaniechano realizacji tego projektu w perspektywie finansowej 2007-2013.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselMarekSuski">W związku z tym co z planowaną realizacją? Czy w ogóle odstąpiono od tego, czy realizacja jest przełożona na następną perspektywę? Jeżeli tak, to na kiedy jest planowana realizacja projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Przetwarzanie w chmurze jest dosyć nową technologią… Ale nawet ciężko powiedzieć, że jest to technologia. Określiłbym to raczej jako całą otoczkę. Wiąże się z tym dużo kwestii prawnych i technologicznych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Wyobraźmy sobie na przykład prawną kwestię ochrony danych osobowych, kto jest kontrolerem itd. Abstrahując od powodów, pięć lat temu – albo nawet jeszcze dawniej, bo projekty były już wcześniej realizowane – oceniliśmy, że projekt jest nieefektywny i dlatego go skasowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Natomiast wraz z rozwojem technologii, dostrzegliśmy, że takie działanie jest potrzebne w tej chwili administracji publicznej. Dlatego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa został zgłoszony odpowiedni projekt. W ramach programu będzie wprowadzana ta technologia. Dzisiejsza sytuacja wymaga takiej technologii.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Również na poziomie Unii Europejskiej – przypominam, że byłem 4 lata w Brukseli, więc wiem, co tam się dzieje – są plany wdrożenia chmury. Na szczeblu unijnym spotyka się regularnie grupa składająca się z dość wysokich urzędników. Jest świadomość tego, że jest potrzebna chmura europejska, tj. chmura na poziomie Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Jednakże pragnę zaznaczyć, że w naszym kraju na pewno jest także potrzebna bezpieczna chmura zgodna z normami prawnymi. Teraz będziemy nad nią pracować. Nie będę wyprzedzać przetargu, ale zostało to teraz zgłoszone. Będzie to realizowane w ramach PO PC.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarekSuski">Czy perspektywa czasowa jest ściśle określona, czy jest to na takim etapie, że nie można tego określić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Projekt został przygotowany i zgłoszony. Jak rozumiem, jest aktualnie oceniany. Czas jego realizacji ma wynieść maksymalnie 3 lata. Akurat myślę, że jest to dość racjonalna prognoza.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Z takich rzeczy, które mogę tutaj mieć znaczenie, to będę przedstawiał w ministerstwie rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Będzie to akt prawny kluczowy na poziomie unijnym. To będzie rozporządzenie unijne, tak więc będzie bezpośrednio obowiązywało. W szczególności w tej kwestii zasługuje na uwagę na przykład problem cyberbezpieczeństwa, które w ramach chmury jest bardzo trudne do rozwiązania. Chodzi w szczególności o to, kto jest, tak naprawdę, za nie odpowiedzialny itd.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCJurandDrop">Tak więc myślę, że wprowadzenie chmury zajmie maksymalnie 3 lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Więcej pytań nie było. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo państwu za udział w posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>