text_structure.xml
48.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dzień dobry państwu. Otwieram 140 posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam państwa posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji Ministra Administracji i Cyfryzacji o świadczeniu cyfrowych usług pocztowych przez operatora wyznaczonego Pocztę Polską S.A. na zliberalizowanym rynku usług pocztowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Powyższy porządek członkowie Komisji otrzymali. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę, stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę o zreferowanie tematu podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, pana Bogdana Dombrowskiego. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, rynek pocztowy w Europie, jak również na świecie ulega bardzo gwałtownym przeobrażeniom. Spada zainteresowanie tradycyjnymi przesyłkami listowymi, natomiast wzrasta znaczenie wolumenu paczek pocztowych. Jednocześnie elektroniczne formy komunikacji sprawiają, że motorem rozwoju stają się e-usługi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">W chwili obecnej największym wyzwaniem dla Poczty Polskiej jest odpowiedź na postępujący spadek znaczenia wolumenu tradycyjnych przesyłek listowych. Wynika to ze zjawiska e-substytucji, na co dodatkowo nakłada się pełne otwarcie polskiego rynku pocztowego. Dlatego też Poczta Polska modyfikuje i uatrakcyjnia ofertę na tym obszarze, podejmując jednocześnie działania, mające na celu dywersyfikację oferty. Spółka rozwija również cyfrowe produkty pocztowe, realizowane we współpracy ze spółką Poczta Polska Usługi Pocztowe Sp. z o.o. za pośrednictwem platformy Envelo.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">Właśnie usługi cyfrowe, oferowane przez spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe, są przedmiotem obrad dzisiejszego posiedzenia szanownej Komisji. Platforma Envelo jest odpowiedzią Poczty Polskiej na stale rosnące potrzeby klientów, którzy oczekują szybkich, pewnych, wygodnych rozwiązań komunikacyjnych, w których stosowane są najnowocześniejsze technologie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">Od początku działalności misją Envelo jest stworzenie innowacyjnej platformy do swobodnej i bezpiecznej komunikacji, skierowanej do osób prywatnych, firm i instytucji publicznych. O Envelo można powiedzieć, że jest to swego rodzaju internetowy start-up Poczty Polskiej. Spółka tworzy platformę, która łączy ze sobą dwa światy: papierowy i cyfrowy. Poczta Polska oczekuje, że w 2018 r. spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe będzie generowała dla Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej około 4% przychodów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">Platforma, której operatorem jest Poczta Polska Usługi Cyfrowe, konsekwentnie wprowadza na polski rynek nowe produkty i najnowocześniejsze standardy świadczenia e-usług. Warto wspomnieć, że platforma Envelo została uhonorowana tytułem Rynkowy Lider Innowacji 2014 oraz jest nominowana do tytułu Lidera Informatyki 2014. Przyznanie Envelo tytułu Rynkowy Lider Innowacji 2014 to dowód, że opłaca się inwestować w nowoczesne rozwiązania i technologie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">W mojej opinii największym dotychczas sukcesem tego rozwiązania jest wykorzystanie rozwiązań platformy cyfrowej do obsługi korespondencji PGE Obród S.A. Dwuletni kontrakt podpisany pomiędzy Pocztą Polską a PGE S.A. opiewa na kwotę prawie 50 milionów złotych. Świadczy to o sile rynkowej platformy Envelo oraz jakości rozwiązań technicznych. W mojej ocenie należy pozytywnie ocenić pomysł i realizację e-usług sygnowanych marką Envelo przez Pocztę Polską.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiBogdanDombrowski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to chcę przekazać głos panu prezesowi Piecuchowi, który w szczegółach przedstawi prezentację oferty Poczty Polskiej. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IreneuszPiecuch">Szanowny panie przewodniczący, drodzy państwo, pan minister przedstawił pokrótce przedmiot posiedzenia, o którym dzisiaj będziemy dyskutować. Pozwolę sobie rozwinąć jego wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#IreneuszPiecuch">Chcę, żeby państwo z posiedzenia wyszli z silnym przekonaniem, że Poczta Polska to nie tylko usługi bezpieczne, usługi powszechne, ale to także usługi innowacyjne. Innowacyjność to cecha, z którą tradycyjnie nie jesteśmy zbyt często kojarzeni. Pokażemy państwu, że innowacyjność może być realizowana także w przedsiębiorstwach takich jak nasze, które przechodzi proces transformacji do nowego modelu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#IreneuszPiecuch">Proszę wyświetlić pierwszy slajd. Pewnie państwo za wiele nie widzicie z uwagi na mały rozmiar ekranu, dlatego pozwolę sobie krótko przedstawić zawarte na nim informacje.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#IreneuszPiecuch">Jak pan minister już powiedział, Poczta Polska Usługi Cyfrowe to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której 100-procentowym udziałowcem jest Poczta Polska. Jest to rodzaj spółki start-up, czyli organizacji, która jest powołana do przygotowania określonego produktu, jego promocji oraz rozwijania na rynku.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#IreneuszPiecuch">Jest jednym z filarów naszej strategii dotyczącej funkcjonowania zjawiska, które jest jednocześnie zjawiskiem i pozytywnym, i negatywnym. Oczywiście wykorzystanie technologii cyfrowej wszystkim kojarzy się z bardzo pozytywnymi rzeczami. Dwie trzecie przychodów Poczty Polskiej stanowią tradycyjne usługi pocztowe – tj. papierowe listy, kartki, korespondencja tradycyjna. Jest z tym związany spadek przychodów niezależny od działań podejmowanych przez spółkę. Spadek w tym roku jest na poziomie 8%. Wszyscy doradcy zakładali 4% spadku. 8% stanowi od 200 do 300 milionów. To jest suma, która znika z przychodów Poczty Polskiej niezależnie od tego, co będziemy robić, w jaki sposób konkurujemy, jaka jest konkurencja. Tak zmienia się po prostu ten rynek.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#IreneuszPiecuch">To jest oczywiście dowód na to, że technologia cyfrowa adaptuje się w naszym kraju coraz silniej. Trendy nie są unikalne. Tego typu substytucja technologiczna – jak ją określam – zachodzi w innych krajach. W niektórych krajach procesy były jeszcze głębsze, postępowały jeszcze bardziej agresywnie. Takimi przykładami są Dania i Łotwa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#IreneuszPiecuch">Nie należy więc oczekiwać, że trendy się zmienią. Z tego powodu z dużym wyprzedzeniem zostały podjęte przez Pocztę Polską działania, polegające na przyjęciu nowej strategii w 2011 r. Częścią pomysłu na zaadresowanie zmian było oswojenie zjawiska w myśl zasady, że jeżeli z czymś nie można walczyć, to należy to oswoić. Stwierdziliśmy, że chcemy uczestniczyć w nowym rynku, biorąc pod uwagę fakt, że te usługi się trochę nawzajem niwelują, czyli jakby jedna pochłania drugą.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#IreneuszPiecuch">Natomiast z uwagi na fakt, że trend jest nieodwracalny, to zdecydowaliśmy, że chcemy być podmiotem, który jako pierwszy na skalę masową będzie wykorzystywał te narzędzia. Stąd w 2012 r. powstała spółka, która zajmuje się platformą Envelo.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#IreneuszPiecuch">Za chwilę porozmawiamy o platformie Envelo. Jak wspomniałem, naszym celem jest uzyskanie 4% przychodów Poczty Polskiej w 2018 r. z usług generowanych przez Envelo. To może wyglądać na kwotę stosunkowo niewielką – powiecie państwo, że to tylko 4%. Ale jeżeli chodzi o późniejszą dochodowość, to będzie to wielokrotnie więcej. Te usługi mają to do siebie, że po początkowym okresie inwestycji, późniejszy koszt sprzedaży i dotarcia do klienta jest dużo niższy niż przy usługach tradycyjnych. Operatorzy pocztowi na całym świecie budują podobne platformy, podobne usługi. Na ogół ich udział w przychodach waha się w granicach jednego, półtora procenta. Jak mówię, jest to zjawisko dynamicznie przybierające na sile. W swojej istocie nieodwracalne.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#IreneuszPiecuch">Jeżeli chodzi o założenia, to rozwój produktowy i operacyjny Envelo jest przewidziany na trzy lata. Uzyskanie zyskowności nastąpi w 2016 r. Pełny zwrot zakładanej inwestycji nastąpi w 2019 r., czyli w siódmym roku działalności spółki. To jest bardzo dobry wynik, patrząc z jakiego poziomu startujemy. Dotychczas zrealizowano 40% inwestycji. Będziemy państwu za chwilę pokazywać konkretne produkty, które udało sie nam zrealizować. Co jest ważniejsze, to realizujemy to terminowo, co przy tego typu projektach, przy takim stopniu skomplikowania, przy takiej formule rozpoczęcia i takich tradycjach, jakie mieliśmy, jest moim zdaniem i zdaniem fachowców bardzo dobrym wynikiem.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#IreneuszPiecuch">Poproszę następny slajd. Dzisiaj skupimy się na jednym, bardzo ważnym i kluczowym projekcie z punktu widzenia e-usług cyfrowych – ale nie jedynym oferowanym przez grupę kapitałową. Drodzy państwo, produkty cyfrowe rozwijamy także w głównej spółce naszej działalności, czyli w samej Poczcie Polskiej. Przykładem niech będzie elektroniczny nadawca. Każdy z państwa może wybrać sposób powiadamiania, to jest bądź tradycyjnym, papierowym awizo, bądź możecie państwo zadeklarować w placówce pocztowej, a także w Internecie, że chcecie otrzymywać powiadomienie na skrzynkę mailową. Zamiast awizo będziecie takie zawiadomienie dostawać w formie elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#IreneuszPiecuch">Poproszę następny slajd. Tak więc jak już wspomniałem, dzisiaj skupimy się tylko na tym jednym produkcie. Jednakże jak powiedziałem, do tego nasza innowacyjność się nie ogranicza. Produkt, o którym będziemy dzisiaj mówić, uznajemy za produkt sztandarowy.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#IreneuszPiecuch">Na slajdzie macie państwo pokazany przekrój naszych przychodów. Jeżeli państwo spojrzycie na wykres kołowy z lewej strony, to zobaczycie państwo jego dużą, czerwoną część – to są właśnie usługi tradycyjne listowe, których udział maleje od 4-8%. Założenia nasze są, że to tempo w ciągu najbliższych lat będzie się utrzymywało średnio w granicach 6%. Niebieski, jaśniejszy wycinek to tradycyjne usługi finansowe. To jest element, którego udział także maleje.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#IreneuszPiecuch">Uważamy, że konglomeracja naszych usług może uchodzić za całkiem innowacyjną, szczególnie pod kątem narzędzi, które jeszcze planujemy wdrożyć. Między innymi chodzi o działalność bankowo-ubezpieczeniowa Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej. Wynik całego konglomeratu osiągnięty w tym obszarze w tym roku może spowodować, że będziemy w stanie zahamować spadek przychodów z tradycyjnych usług.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#IreneuszPiecuch">Pewnie państwu przychodzą na myśl przekazy pocztowe i innego tego typu rzeczy, z których ludzie coraz rzadziej korzystają. Przechodzą oni do korzystania z narzędzi elektronicznych. Jeżeli państwo popatrzycie na prawą część ekranu, to jest na 2018 rok, to widać, że usługi bankowo-ubezpieczeniowe stanowią jeden z większych wycinków naszych przychodów. Natomiast maleje obszar listowy, a rośnie obszar paczkowy – o tym dzisiaj nie mówimy, aczkolwiek elektronika i cyfryzacja jest elementem postępującym w tym wolumenie. Śledzenie przesyłek to standardowe produkty Poczty Polskiej, porównywane z innymi tego typu produktami.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#IreneuszPiecuch">Trochę sobie powiedzieliśmy już o informacjach, które są zawarte na następnym slajdzie. Są to usługi o wyższej dochodowości, mimo że ich udział w przychodach jest trochę mniejszy. Mają mocny wpływ na wizerunek szczególnie w grupach klientów, które – mówiąc wprost – nie są dominujące w strukturze klientów. Jak się państwo domyślacie, najbardziej lojalną grupą naszych klientów jest grupa wiekowa 45 plus. Jednocześnie należy zaznaczyć, że do młodych trudno trafić. Stąd mamy szereg elementów, które są adresowane dla młodszych klientów – tj. elementy cyfrowe. Pozwolę sobie wspomnieć o kończącym się programie pilotażowym bezpłatnego dostępu do sieci w ponad 100 placówkach pocztowych, w ramach którego będziemy rozszerzać dostęp do Wi-Fi. Bardzo ciekawe są jego wyniki i na pewno będziemy kontynuować projekt.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#IreneuszPiecuch">Wyjście naprzeciwko nowym trendom, jeżeli chodzi o obsługę klienta – czyli wielokanałowość – jest niezwykle ważne, bo na dzień dzisiejszy klient chce mieć możliwość wyboru, z jakiego kanału skorzystać. Jeżeli ma to być sposób tradycyjny, to ma to być placówka pocztowa. Jeżeli ma to być dostęp on-line, to ma to odbywać się przez Internet. Jeżeli klient chce używać telefonu komórkowego, to będzie to kanał mobilny.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#IreneuszPiecuch">Nowe produkty – jak wspomniałem – są odpowiedzią na e-substytucję, czyli na zjawisko, którego nie można zatrzymać. Jednakże można je w jakimś stopniu oswoić i przekuć na naszą korzyść – to także jest częścią procesu restrukturyzacji Poczty Polskiej, będącego w toku.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#IreneuszPiecuch">Przechodząc dalej, mamy ilustrację w kształcie koniczyny, która pokazuje, gdzie jesteśmy i gdzie będziemy za parę lat miedzy innymi dzięki platformie Envelo. Są na niej przedstawione e-usługi pocztowe, e-usługi rachunkowe, e-usługi komunikacyjne – tak więc mamy produkty, które odpowiadają wyzwaniom dzisiejszych czasów, są nowoczesne, mobilne, łatwo dostępne, bezpieczne dla klientów. Digitalizacja korespondencji to będzie funkcjonalność, która zostanie stworzona przez kolejne produkty, które są planowane w przyszłym roku, czyli pocztę hybrydową i odwróconą hybrydę.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#IreneuszPiecuch">Poproszę następny slajd. Drodzy państwo, jesteśmy szczególnie dumni z naszego pomysłu, ponieważ jest on także innowacyjny z innego punktu widzenia. Otóż jest dużo rozwiązań produktów cyfrowych stosowanych przez różne poczty, natomiast nasza platforma jest unikalna, bo została zaprojektowana jako zintegrowane miejsce zarządzania wszystkimi interesami, produktami, które klient może oczekiwać od poczty, poprzez jedno miejsce. W sytuacji, kiedy bezpieczeństwo obrotu jest coraz ważniejsze, to będzie miało to swoje przełożenie na odbiór produktu, jak i jego późniejsze wykorzystanie.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#IreneuszPiecuch">Jest ważne, że produkty mogą być wykorzystywane przez różne grupy klientów. Jak państwo wiecie, poczta ma to do siebie, że obsługuje produkty biznesowe i klientów indywidualnych. Współpracujemy z oczywistych względów również z instytucjami publicznymi. Na poczcie wprowadzone zostały także w formie pilotażowej zusomaty. Niedługo skończymy dyskusje na temat profilu zaufanego. To są narzędzia, które można wykorzystać w tych wszystkich elementach.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#IreneuszPiecuch">Jeżeli państwo pozwolą, to pokażemy państwu krzywą, która pokazuje rozwój produktów. Zaletą jest to, że plan się nie zmienił. Robimy to, co zamierzaliśmy robić z drobnymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#IreneuszPiecuch">Pan minister był skłonny wspomnieć o naszej platformie do obsługi korespondencji masowej i wygranej w przetargu publicznym, zorganizowanym przez PGE. Warto o tym wspomnieć, że w zamówieniach publicznych konkurujemy jak równy z równym z innymi podmiotami. W zasadzie w przetargu, dotyczącym tej materii, dwa lata temu przegraliśmy, ale w tym roku udało się nam nie tylko wygrać, ale także przenieść na platformę, która w tej chwili jest oceniana w samych superlatywach przez naszego klienta. To jest więc także porównanie do tego, na jakim etapie jesteśmy, jeżeli chodzi o wartość przynoszoną przez nasze produkty.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#IreneuszPiecuch">Zanim przejdziemy do samych produktów, to chcielibyśmy państwu pokazać na krótkim filmie, w jaki sposób wprowadzamy produkty, jak widzimy platformę i jaką wizję chcemy stworzyć po stronie odbiorców.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#IreneuszPiecuch">[Prezentacja filmu pt. „Neokartka”]</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#IreneuszPiecuch">To jest pierwszy produkt, od którego rozpoczęliśmy przedstawiać możliwości platformy Envelo. Aczkolwiek jeżeli chodzi o monetyzację, czyli generowanie przychodów, to może nie jest to sztandarowy przykład, bo ważniejszy jest przykład dotyczący PGE. Natomiast przykład związany z neokartką pokazuje, jakie możliwości są stwarzane. Otóż żyjemy w momencie przejścia ze społeczeństwa „analogowego” do społeczeństwa cyfrowego. Jesteśmy bardzo dobrym miejscem do łączenia obu światów. Mamy część analogową, do której wielu ludzi jest przyzwyczajonych i ją docenia, ale mamy także narzędzia, które pozwalają na pokazanie korzyści, jakie wiążą się z wykorzystaniem świata cyfrowego.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#IreneuszPiecuch">E-kartka daje państwu możliwość zrobienia zdjęcia telefonem i przesłania obrazu w formie fizycznej. Czyli na końcu odbiorca dostanie od państwa normalną, fizyczną kartkę z pozdrowieniami z dowolnego miejsca, w normalnych terminach doręczeń. To jest produkt hybrydowy.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#IreneuszPiecuch">Koleżanka i kolega z Envelo przygotowali także szereg materiałów w formie papierowej, drukowanej, będących przykładami innych funkcjonalności platformy. Puścimy je teraz państwu. Jeżeli oczywiście są państwo zainteresowani, to prosimy sobie je obejrzeć.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#IreneuszPiecuch">[Prezentacja filmu pt. „Neolist”]</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#IreneuszPiecuch">To był kolejny przykład działań dostępnych w ramach platformy Envelo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Panie prezesie, ale ta kartka wielkanocna trochę długo idzie do nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszPiecuch">Bo ona jest na przyszłą Wielkanoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewChmielowiec">A ta kartka to chyba na przyszły dzień kobiet.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IreneuszPiecuch">Wiele firm wraca w tej chwili do korespondencji tradycyjnej. Chcemy państwu pokazać kilka produktów, ale już nie w formie prezentacji. Po prostu zostaną one przeze mnie omówione.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#IreneuszPiecuch">Neoznaczek rejestrowany. Koleżanka przygotowała dla państwa jego wzór, aby pokazać, jak to wygląda. To jest narzędzie, które umożliwia i upraszcza wysyłanie listu poleconego. Możecie go państwo wydrukować bezpośrednio na kopercie z Internetu, jednocześnie personalizując to, co jest na znaczku. Czyli jeżeli jest to firma, to może to być nazwa firmy. Jeżeli jest to znaczek rodzinny, to może to być plik jpg z rodziną.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#IreneuszPiecuch">Sam proces nadawania listu, który – mówiąc wprost – jest listem analogowym, trwa bardzo krótko. Polega na wysłaniu jego treści przez platformę, a państwo otrzymujecie zwrotnie kwitek z pokwitowaniem. W zasadzie proces jest zakończony. Jeżeli połączymy to z możliwością informowania SMS-owego, to państwo będziecie mieli także informację o potwierdzeniu odbioru.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#IreneuszPiecuch">Przejdźmy dalej. Tutaj macie państwo znaczki już wydrukowane na kopertach. Widać jeszcze wyraźniej, jak to wygląda w praktyce.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#IreneuszPiecuch">Przejdźmy teraz do neofaktury. Możecie państwo powiedzieć, że w dzisiejszych czasach faktura elektroniczna nie jest już niczym nowym ani innowacyjnym. Natomiast my łączmy tę funkcjonalność w pewną zintegrowaną platformę, która daje możliwość personalizacji, indywidualizacji, masowej obsługi, a przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo i pewność dostarczenia oraz pewność identyfikacji źródła pochodzenia. Także są to wszystko narzędzia, które same w sobie możecie już zobaczyć w innych formułach. Natomiast w tym wydaniu i w tym stopniu zintegrowania są one unikalne.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#IreneuszPiecuch">Przejdźmy dalej. Neofaktura krok po kroku wygląda następująco. Logujemy się, pliki z fakturami wgrywamy na platformę, przetwarzamy, otrzymujemy potwierdzenie wysyłki i dostarczamy w określonej formule. Proszę pamiętać, że Envelo to część Poczty Polskiej, tak więc mamy pełne, funkcjonalne i harmonijne połączenie dwóch światów: analogowego i cyfrowego. Nie trzeba już szukać dwóch dostawców. Tam, gdzie odbiorca subskrybuje usługę i zgadza się na dostarczanie cyfrowe, to dostarczamy cyfrowo. Jeżeli się nie zgadza, to dostarczamy mu w sposób tradycyjny, a powiadomienie i wszystkie elementy związane z raportowaniem mamy skonsolidowane w jednym miejscu.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#IreneuszPiecuch">Następne slajdy w zasadzie pokazują, jak wyglądają kolejne ekrany funkcjonalności, więc myślę, że je pominiemy.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#IreneuszPiecuch">Oczywiście jest możliwość personalizacji w kontrakcie, o którym mówimy. Jest to opisane dalej, więc zobaczymy to później. To jest właśnie następny slajd – neofaktura masowa. To jest specjalna platforma, stworzona z myślą o konkretnym kliencie. Została zaprojektowana w unikalnie krótkim czasie. Dzięki temu, że powstała spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe, to uzyskaliśmy też możliwość elastycznego i szybkiego dostosowywania się do potrzeb klientów. Drodzy państwo, ta platforma powstała w dwa miesiące na bazie wcześniejszych produktów. Jest więc wynikiem połączenia wcześniejszych prac. Zostało to zrobione w rekordowo krótkim czasie i tylko dzięki temu, że Poczta Polska zdecydowała się w to zainwestować, było możliwe wygranie przetargu, o którym już wspominaliśmy. Świadczy to chociażby o tym, jakim narzędziem jest spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe dla Poczty Polskiej.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#IreneuszPiecuch">Przejdźmy dalej. Widzimy krótki opis, jak wygląda funkcjonowanie portalu. Myślę, że od strony algorytmicznej to nie jest skomplikowana rzecz, ale proszę mi wierzyć, że daje bardzo duże możliwości zarządzania w środowisku, które do tego momentu nie było tak łatwe do spersonalizowania.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#IreneuszPiecuch">Może przeskoczymy od razu do slajdu dotyczącego aplikacji mobilnej Envelo. To jest kolejny rozwijany przez nas element. Mianowicie chcemy, aby usług pocztowe były dostępne także w „kieszeni” klienta, czyli żeby Envelo było dostępne z platformy mobilnej. Elementy na slajdzie, które zostały odhaczone, to są elementy, które już w naszej platformie istnieją. Aplikacja działa pod systemem Android, iOS, a także Windows Phone. To są trzy najpopularniejsze w tej chwili systemy mobilne. W dalszym ciągu pracujemy nad aplikacją w zakresie udostępnienia kalkulatora opłat pocztowych, neorachunków, skrzynki odbiorczej, a także neolistu elektronicznego. Będzie to podłączane w miarę ukończenia tych produktów. Tak więc jest to platforma żywa, współgrająca z produktami, które na bieżąco rozwijamy.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#IreneuszPiecuch">Poproszę następny slajd. Mamy na nim przedstawiony neolist elektroniczny. To są kwestie, nad którymi w tej chwili pracujemy. Termin udostępnienia produktu to 1 grudnia…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Na Boże Narodzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IreneuszPiecuch">Tak, ale proszę pamiętać – jak zapewne państwo doskonale wiecie – w tej chwili zmienia się cały kształt legislacji europejskiej w zakresie wymiany zaufanej korespondencji elektronicznej. Także jest kwestia związana z identyfikacją nadawców i podpisem elektronicznym. Bardzo pilnie studiujemy prace legislacyjne, które są w tej mierze prowadzone. Nasze produkty będą spełniać wymagania, które zostaną sformułowane. Produkty już w fazie projektowania i realizacji mają wystarczającą elastyczność, aby dopasować się do wymogów, które w tej mierze będą obowiązywać. Tak więc platforma będzie nie tylko zintegrowana, ale będzie zapewniała także poziom zgodności legislacyjnej, który będzie wymagany nie tylko przez prawo europejskie, ale także polskie implementacyjne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IreneuszPiecuch">Myślę, żeby nie będę przeprowadzał już państwa przez poszczególne inne elementy. Mamy również kwestię neopodpisu. To są produkty, które są na naszej liście produktowej, ale których ostateczny kształt będzie zależał od kształtu rozwiązań legislacyjnych. Neoumowa, możliwość udostępniania danych z rejestrów – to wszystko stanowi możliwości, które platforma Envelo stwarza. Zamierzamy udoskonalać te rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#IreneuszPiecuch">Myślę, że prezentacja dość dobrze pokazała, czym platforma Envelo jest w tej chwili, a czym będzie. Jeżeli macie państwo pytania, to na każde pytanie jesteśmy w stanie odpowiedzieć – na posiedzeniu jest także koleżanka i kolega z firmy Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Zajmują się oni rozwojem produktów i struktury Envelo. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Dziękuję panu prezesowi. Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Do zabrania głosu w dyskusji zgłosił się pan przewodniczący Elsner. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWincentyElsner">Szanowni państwo, chcę zadać parę pytań rozszerzających temat. Zadam najpierw bardziej szczegółowe, a później dotyczące głównych kierunków i koncepcji rozwoju.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselWincentyElsner">Dużo słyszeliśmy o zastosowaniu e-substytucji listów, czyli przejścia od listów papierowych do listów generowanych w formie elektronicznej i dostarczanych w postaci papierowej. Ponadto na platformie istnieje również usługa o nazwie neoumowa. Mam pytanie o usytuowanie prawne usług. Kartkę świąteczną możemy wysłać bez żadnych konsekwencji, natomiast najważniejsze byłoby, aby e-substytucji nadać równorzędną formę prawną. W szczególności, jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju rygory doręczenia, aby wywierały właściwy skutek prawny. To jest pytanie skierowane do MAiC.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Czy mogę rozszerzyć to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWincentyElsner">Proszę chwilę zaczekać – tylko dokończę myśl. Wobec tego mam pytanie, kiedy MAiC planuje podjąć działania prawne, mające usankcjonować równorzędnie obie formy – tj. klasyczną korespondencję papierową oraz formę, którą nazywamy e-substytucją. Proszę o uzupełnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję panu przewodniczącemu…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWincentyElsner">Będę jeszcze kontynuował swoją wypowiedź. Chcę na chwilę oddać głos panu posłowi Napieralskiemu, bo chce coś dodać w tym temacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Chcę rozszerzyć pytanie skierowane do pana ministra. Jakie są planowane zmiany w prawie, aby działania poczty hybrydowej, o której mówił pan prezes, mogły swobodnie funkcjonować w obrocie prawnym? Pytanie jest bardzo szerokie: jak mają wyglądać zmiany w prawie, kiedy nastąpią i jak wygląda tok prac nad nimi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWincentyElsner">Wobec tego mam analogiczne pytanie, jeżeli chodzi o neoumowy. Kiedy i w jakim trybie ministerstwo planuje doprowadzić, aby neoumowy – a więc umowy zawierane na odległość i potwierdzane cyfrowym stemplem pocztowym – miały pełną moc prawną?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselWincentyElsner">Idąc dalej, czy państwo planujecie – to właściwie pytanie także do ministra – przewidzieć dla urzędów pocztowych możliwość dokonywania czynności, które są zastrzeżone dla urzędów administracji publicznej, a więc jak na przykład złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, złożenie wniosku o wydanie paszportu, otrzymanie wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego, odpisu z rejestru gruntów. W tej chwili możliwość realizacji tego typu usług w placówkach pocztowych mogłaby mieć kolosalne znaczenie, jeżeli chodzi o ułatwienie dostępu do usług administracji, szczególnie na terenach wiejskich. Jak wiadomo, na terenach wiejskich najłatwiejszy jest dostęp do placówek pocztowych ze wszystkich sieci tworzonych przez różne podmioty.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselWincentyElsner">Teraz przejdę do najbardziej bazowego, najszerszego pytania, które zadałem już ministrowi Halickiemu podczas posiedzenia Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, poświęconego budowie społeczeństwa informacyjnego. Czy MAiC planuje rozważenie konstrukcji rządowego programu dotyczącego informatyzacji społeczeństwa w oparciu i z wykorzystaniem sieci pocztowej już po wyborze operatora wyznaczonego oraz na rzecz tego operatora? Tego typu dodatkowe kontrakty rządowe pozwoliłyby upowszechniać, rozbudowywać, ułatwiać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Jak powiedziałem przed chwilą, jest to ważne z punktu widzenia wszystkich miejsc, gdzie dostęp do Internetu i usług zdalnych jest ograniczony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję panu przewodniczącemu Elsnerowi. Poproszę pana przewodniczącego Grzegorza Napieralskiego…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWincentyElsner">Jeżeli jeszcze mogę zabrać głos na chwilę. Zapisałem sobie jeszcze pytanie o neofakturę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWincentyElsner">Mamy obecnie uregulowania prawne dotyczące neofaktury. Natomiast podejrzewa się, że przy niezbyt przychylnej interpretacji Ministra Finansów może się okazać, że jako miejsce wystawienia neofaktury może zostać uznane miejsce, w którym faktura jest fizycznie drukowana. Dlatego zadaję dokładnie to samo pytanie, które zadawałem odnośnie poprzednich kwestii. Jakie są podstawy prawne funkcjonowania już teraz neofaktury oraz jakie ewentualnie są plany co do zmiany przepisów jej dotyczących?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Jako drugi zgłosił się pan przewodniczący Napieralski. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Mam pytanie skierowane do pana prezesa. Chcę zapytać, jak wygląda współpraca z urzędami państwowymi. Czy urzędy państwowe są już gotowe, aby przekazywać wam dokumenty w ten sposób, abyście mogli je otrzymać w formie elektronicznej, wydrukować i przekazać dalej?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Drugie pytanie, także jest skierowane do pana prezesa. Czy na projekt Envelo wykorzystaliście pieniądze z programu operacyjnego, a jeżeli nie wykorzystaliście, to ile tych pieniędzy tak naprawdę pozyskaliście ze środków Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z panów posłów chce zabrać głos? Proszę uprzejmie. Pan poseł Chmielowiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselZbigniewChmielowiec">Mam krótkie pytanie do pana prezesa w związku z wprowadzeniem usług Envelo. Panie prezesie, w 2013 r. listy stanowiły źródło 60% przychodu, natomiast w 2018 r. przewidujecie, że będą stanowiły 46%. Czy w związku z tym dojdzie do zwolnień? Może będzie to konieczne w ramach restrukturyzacji? Jeżeli nie, to może część osób będzie odchodziła na emeryturę? Czy ewentualnie część tych osób planujecie państwo przenieść do innych działów? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos, zanim pan minister i pan prezes udzielą odpowiedzi? Proszę, pan doradca Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Radek Nielek, stały doradca Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Mam pytanie, a właściwie komentarz do wypowiedzi pana prezesa. On dotyczy platformy, która sama w sobie jest bardzo ciekawym rozwiązaniem. W tej chwili platforma Envelo jest elementem przewagi konkurencyjnej Poczty Polskiej w starciu z operatorami niezależnymi na rynku.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Natomiast wydaje się, że kolejnym krokiem byłoby zbudowanie ekosystemu w oparciu o platformę Envelo. To znaczy otwarcie jej na tyle, aby innowacyjne firmy, ludzie i wszyscy, którzy mają dobre pomysły byli w stanie świadczyć usługi w oparciu o jej infrastrukturę. Oczywiści odbywałoby się to przez zapłatę jakiejś sprawiedliwej kwoty.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Dzięki temu, z jednej strony, popularyzowana byłaby samą platformę w miejscach, do których Poczta Polska nie będzie mogła dotrzeć. Z drugiej strony, byłoby to bardzo pozytywne dla samego rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce i rozwoju usług cyfrowych. Zaznaczam, że tej sprawy Poczta Polska nie załatwi sama na całym obszarze Polski. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z gości chce zabrać głos? Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#CzlonekzarzaduglownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Przemysław Jatkiewicz, Polskie Towarzystwo Informatyczne.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#CzlonekzarzaduglownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Czy neofaktura obejmuje także wysyłkę faktur korygujących? Jeśli tak, to jakbyście państwo sobie poradzili z kwestią poświadczenia odbioru, które dla tego typu faktury jest niezbędne? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">W takim razie proszę pana ministra i pana prezesa o udzielenie odpowiedzi. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCBogdanDombrowski">Pierwsze pytania były bardzo konkretne. Dotyczyły kwestii rozwiązań prawnych, legislacyjnych. Chcę prosić Wysoką Komisję o to, żebyśmy mogli odpowiedzieć na te pytania na piśmie. Proces legislacyjny jest na różnych etapach. Jest kilka ważnych elementów, które pan przewodniczący podniósł. Nie chciałbym, żeby później nasze wypowiedzi były niezgodne z procesem, który ma teraz miejsce.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCBogdanDombrowski">Natomiast co do reszty pytań, to odpowie na nie pan prezes. Jeżeli nie będzie mógł odpowiedzieć szczegółowo na nie w tej chwili, to pewnie też odpowie na piśmie. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Rozumiem, że Komisja otrzyma odpowiedź w formie pisemnej. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#IreneuszPiecuch">Po pierwsze, bardzo dziękuję za wszystkie pytania. Są one bardzo istotne z punktu widzenia tego, co w tej chwili robimy, jak i tego, w którą stronę będziemy szli.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#IreneuszPiecuch">Będąc z zawodu prawnikiem, mogę powiedzieć, że na dzień dzisiejszy legislacja daje już spore możliwości zastosowania narzędzi elektronicznych, ale jeżeli chodzi o spójność całego systemu, to pewnie jeszcze wiele rzeczy pozostaje do zrobienia. Możemy na przykład zawierać już w tej chwili umowy w sposób elektroniczny bez większego problemu, ale zdarzają się problemy z traktowaniem tego typu umów jako dowodów równorzędnych wersji papierowej. Ma pan absolutną rację, że jeszcze szereg prac musi zostać podjętych.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#IreneuszPiecuch">Co więcej, jeszcze raz podkreślę, że toczą się w tej chwili na poziomie Komisji Europejskiej prace dotyczące nowego rozporządzenia w tym zakresie, które będzie w sposób istotny precyzowało stopień zaufania do obrotu elektronicznego. Rozumiem, że państwa Komisja na pewno też będzie w to zaangażowana.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#IreneuszPiecuch">Z naszego punktu widzenia oraz biorąc pod uwagę obecny odbiór narzędzi, to elementy, które zostały przez nas już udostępnione, mogą być wykorzystywane zgodnie z przepisami prawa. Takie jest oczywiście nasze zdanie. Natomiast produkty, nad którymi w szczególności teraz pracujemy, czyli na przykład neopodpis i neoumowa, to te elementy muszą być zgodne z pewnością obrotu oraz muszą być zgodne z możliwością substytucji produktów, tj. do uznawania ich przed urzędami i wymiarem sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#IreneuszPiecuch">Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego dotyczące urzędów, to nie czuję się kompetentny, aby się wypowiadać w tej sprawie, czyli stwierdzać, czy urzędy są do tego przygotowane. Natomiast otworzyliśmy szereg projektów pilotażowych. Przykładem jest – to nie jest oczywiście urząd ani organ administracji – Biuro Informacji Kredytowej. To przykład pokazujący, czym poczta może się stać. Teraz w naszych placówkach klient, obywatel może sprawdzić swoją historię kredytową. Może ją również wydrukować. Na podstawie naszej umowy z Biurem Informacji Kredytowej ma to taką moc jaka jest potrzebna, żeby historię załączyć m.in. do wniosku kredytowego.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#IreneuszPiecuch">Pracujemy także nad innymi tego typu produktami. Państwo macie w tej sprawie rację. Możliwość dotarcia do każdego miejsca w Polsce, która jest też wynikiem rozwiązań regulacyjnych, daje nam przewagę, że na poczcie można załatwić od razu szereg rzeczy. Robiąc jedną rzecz, można załatwić inne. Dlatego współpracujemy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, dlatego rozmawiamy z MAiC na temat profilu zaufanego, bo chcemy element propagacji też w naszej działalności zmieścić.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#IreneuszPiecuch">Jeżeli chodzi o finansowanie, to projekt jest współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 24 milionów złotych. Nie mogę stwierdzić, czy uda się nam całą dotację w określonym czasie zrealizować. Jednakże tu jest kwestia taka, że na razie idzie nam całkiem nieźle. Zawsze waham się, gdy mam powiedzieć, że idzie nam nieźle wydawanie pieniędzy. Jednak prawda jest taka, że to jest współfinansowanie, czyli część pieniędzy wykłada Poczta Polska. Tak więc rozwój platformy Envelo jest również uzależniony od szybkości transformacji, dokonywanej w naszej organizacji.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#IreneuszPiecuch">Musimy brać pod uwagę szereg elementów, żeby odnieść się do tego, co pan poseł powiedział w kwestii wpływu substytucji na nasz biznes. Poczta Polska nie zwolni ludzi, tylko zwalnia ludzi i zwalniała ludzi, ponieważ kształt rynku wyglądał i wygląda zupełnie inaczej niż kiedyś. Natomiast uważamy za powód do dumy fakt, że odbywa się to na zasadach uzgodnionych. To są wszystko zwolnienia na zasadach PDO (program dobrowolnych odejść).</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#IreneuszPiecuch">Oczywiście poziom zwolnień byłby dużo większy, gdyby nie działania podejmowane w kierunku rozszerzania naszej działalności o takie czynności, jak na przykład sprzedaż polis ubezpieczeniowych. Grupa Poczty Polskiej prowadzi także działalność w tym aspekcie. Ponad tysiąc listonoszy jest w tej chwili certyfikowanych jako doradcy ubezpieczeniowi. To znaczy, że maja prawo sprzedawać polisy.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#IreneuszPiecuch">Oprócz usług pocztowych świadczymy także usługi bankowe. To też jest bardzo istotne – od maja bieżącego roku realizujemy projekt o nazwie „Ekspansja”, który ma za zadanie utworzyć to, o czym mówił pan doradca, czyli ekosystem.</u>
<u xml:id="u-32.10" who="#IreneuszPiecuch">Otóż Poczta Polska uważa za ważny obszar przesyłek paczkowych. To jest wolumen, który rośnie, drodzy państwo. To jest obszar, w którym wzrost przychodów Poczty Polskiej jest większy niż wzrost rynku. To jest powód do faktycznie dużej satysfakcji. Aczkolwiek poziom startu jest mniejszy. Dla porównania, 60% to udział przychodów z tytułu listów. ok. 15% to przychód z paczek. W związku z tym poziomy są różne, ale jeżeli chodzi o ten element naszej działalności, to stanowi on potencjał i możemy oczekiwać wzrostów.</u>
<u xml:id="u-32.11" who="#IreneuszPiecuch">Oczywiście robimy także szereg innych rzeczy, o których dzisiaj nie rozmawialiśmy. Poczta Polska w zasadzie jako jedyny operator tego typu w Polsce ma ambitny plan zaadresowania całego łańcucha wartości dla e-commerce. Tak więc osoba, która będzie chciała prowadzić biznes, będzie mogła do nas przyjść i z pomocą naszych produktów bądź naszych partnerów prowadzić swoją firmę.</u>
<u xml:id="u-32.12" who="#IreneuszPiecuch">Nie trzeba wszystkiego robić samemu. Chcemy wciągnąć w naszą działalność szereg szacownych firm, które specjalizują się w konkretnych produktach – czy to są płatności internetowe, czy sklepy internetowe, czy oprogramowanie. Poczta nie musi robić tego sama. Chcemy, aby taka obsługa była możliwa od samego początku, czyli poprzez proces sprzedaży, dostawy, magazynowania, konfekcjonowania, aż do procesu dostarczenia i pobrania pieniędzy od klienta, łącznie z obsługą zwrotów.</u>
<u xml:id="u-32.13" who="#IreneuszPiecuch">Te obszary są krytycznym elementem handlu e-commerce, którego poziom w Polsce – jak zapewne państwo wiecie – na dzień dzisiejszy stanowi jedynie połowę średniej europejskiej. Polacy rzadziej kupują w Internecie niż przeciętny Europejczyk. Jednak mając na uwadze dynamikę rozwoju, Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków europejskich w zakresie e-commerce.</u>
<u xml:id="u-32.14" who="#IreneuszPiecuch">Myślę, że to, co pan mówił o stworzeniu ekosystemu, to pewnie jest logicznym następstwem działań, które w tej chwili realizujemy. Proszę pamiętać, że jesteśmy jeszcze w fazie rozwoju produktu. Pewnie jest za wcześnie, żeby podejmować już konkretne działania. Natomiast nie jest za wcześnie, aby rozpoczynać dyskusje w tym aspekcie.</u>
<u xml:id="u-32.15" who="#IreneuszPiecuch">Nie możemy porównywać się do tego, co zrobił Amazon na skalę światową. Jednak stworzenie rodzaju ekosystemu, z którego nomen omen Amazon uzyskuje 50% swoich przychodów, będzie następnym etapem działań Poczty Polskiej. Zaznaczam, że Amazon nie uzyskuje większości swoich przychodów z głównego sklepu, tylko z udostępniania platformy. Niewykluczone, że nam też będzie dane stworzenie podobnej platformy, jej udostępnienie i stworzenie ekosystemu na styku elektronicznej poczty i e-commerce. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Salę mamy jeszcze do dyspozycji przez spory czas. Jeżeli ktoś po wystąpieniu pana ministra i pana prezesa chce zabrać głos, to proszę bardzo. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Wrócę jeszcze do kwestii urzędów. To, co chcę powiedzieć, to nie jest oczywiście przytyk do pana prezesa. Warto byłoby – zwracam się do ministra – żeby urzędy centralne korzystały z tego, co robi Poczta Polska. Spółka pracuje nad wieloma ciekawymi i innowacyjnymi rzeczami.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Z tego powodu składam gratulacje całemu zespołowi, panie prezesie. Oby wszystko szło tak dalej i żebyście nie stracili tempa. Najważniejszy moment zawsze można przespać. Dlatego trzeba być czujnym, bo znamy na świecie przypadki, że ktoś dobry produkt schował do szuflady, żeby nie „zabijał” głównego produktu, a potem przegrał wszystko, co mógł przegrać.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Jeżeli chodzi o urzędy administracji publicznej, to one powinny być na takie usługi przygotowane i powinny współpracować z taką platformą.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Nie słyszę więcej zgłoszeń. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>