text_structure.xml 67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Otwieram 98. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Stwierdzam przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji, to jest od 83 do 90, wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji Ministra Gospodarki o promocji polskiego sektora ICT na świecie na największych branżowych imprezach targowych – kierunki i wyzwania. Powyższy porządek dzienny posiedzenia członkowie Komisji otrzymali. Czy są jakieś uwagi do niego? Nie słyszę, wobec czego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Proszę panią podsekretarz stanu w Ministerstwa Gospodarki, panią Ilonę Antoniszyn-Klik, o zabranie głosu i przedstawienie informacji. Zanim pani rozpocznie przekazywanie informacji, to mam prośbę ode mnie i od prezydium Komisji. Otóż materiałów, które dotyczą posiedzenia, proszę nie przesyłać dwie godziny przed jego rozpoczęciem. Jeden materiał liczy 60 stron, drugi kilka, w związku z tym nie byliśmy w stanie nawet tego przeczytać. Prezydium ani posłowie nie mogli się z tym zapoznać. To moja prośba na przyszłość, proszę o szybszą reakcję. Rozumiem, że macie w tej chwili różne reorganizacje w ministerstwie, ale one muszą się kiedyś skończyć. Z tego powodu mam prośbę, aby pani minister przedstawiła dzisiejszy temat bardziej szczegółowo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiIlonaAntoniszynKlik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Bardzo przepraszamy, że materiał wyszedł tak późno. Przygotował go Departament Gospodarki Elektronicznej, który jest w pionie pana ministra Bogdana. Pan minister Bogdan jest chory, dlatego dzisiaj go zastępuję. Zajmuję się ogólną promocją Polski, dlatego z przyjemnością przedstawię państwu tę część informacji. Pracownicy Departamentu Gospodarki Elektronicznej przedstawią analizę dotyczącą eksportu usług i produktów ICT tak szczegółowo, jak będą w stanie. Jesteśmy gotowi odpowiedzieć na wszystkie państwa pytania. Jeszcze raz bardzo przepraszamy, że tak to wyszło. To nie jest normalny sposób, aby tak państwa traktować.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiIlonaAntoniszynKlik">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o promocję Polski, to branża ICT ma szczególne znaczenie. Pozycja Polski przez ostatnie lata zmieniała się, natomiast wraz ze zmianą pozycji naszego kraju zarówno w Unii Europejskiej, jak i w gospodarce światowej nie zmieniał się obraz naszego państwa. Poprzez umiejętny dobór odpowiednich sektorów do promowania w gospodarce, z jednej strony uzyskujemy efekt zwiększania się obrotów w danym sektorze, ale także pokazujemy pewne cechy naszej gospodarki, których nie spodziewają się nasi partnerzy. To powoduje, że zmienia się paradygmat, czyli sposób patrzenia na Polskę. Z tego powodu tak ważnym elementem jest promocja branży ICT, ponieważ tradycyjnie rozumiana Polska kojarzy się z furą z sianem, ekologicznym rolnictwem, z bocianami latającymi nad zielonymi polami. To wszystko to piękne obrazy, ale nie ukazują i nie uwiarygodniają polskiej produkcji oraz poziomu innowacyjności polskich produktów. Dlatego ważne dla gospodarki jest zwiększenie obrotów branży ICT oraz zwiększenie jej udziałów w PKB. Jednak o wiele ważniejsze jest to, w jaki sposób produkty, które pochodzą z Polski, są odbierane, ponieważ branża ICT promieniuje na wszystkie inne branże promowane w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiIlonaAntoniszynKlik">Szczególnym przykładem promocji kraju poprzez promocję branży ICT były targi CeBIT, które pokazały znaczną liczbę obrazów Polski w mediach światowych poprzez pryzmat właśnie tego sektora. Jesteśmy absolutną europejską potęgą w tej branży, ponieważ mamy odpowiednią kadrę. Jeżeli popatrzymy per capita, to mamy kadrę o wiele większą niż inne kraje. Dzięki temu jest przyciągana większa liczba inwestycji zagranicznych do Polski niż do tej pory. Podsumuję, że jeżeli chodzi o ukierunkowanie promocji naszego kraju w ramach przyciągania inwestycji zagranicznych, to właśnie promowanie branży ICT powoduje, że inwestorzy zagraniczni inaczej patrzą na Polskę. Między innymi jednym z głównych argumentów przy promocji Polski jest liczba inżynierów per capita oraz liczba uczelni wyższych kształcących odpowiednich ekspertów w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiIlonaAntoniszynKlik">Wiemy, że jeżeli chcemy promować kraj, to trzeba mieć nośne tematy. Oprócz faktu, że ICT jest ważne, to w mediach światowych asocjuje się tę branżę z różnymi, ciekawymi osiągnięciami, np. z Doliną Krzemową. Oprócz promowania sektora na różnych targach i wystawach światowych, zrobiliśmy jeszcze wzmocnioną promocję polskich firm w Dolinie Krzemowej jako osobny produkt systemowy. Na ten temat będzie później więcej powiedziane.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiIlonaAntoniszynKlik">Pozwolę sobie na wstępie wspomnieć jeszcze jedną rzecz. Mianowicie branża ICT ma bardzo dużo różnych elementów, ale jednym z najbardziej widocznych z nich jest branża gier komputerowych, w której Polska staje się powoli absolutnym liderem na skalę światową. Branża gier komputerowych ma bardzo ważną charakterystykę, to znaczy jest produktem masowym. Gry komputerowe są w stanie promować markę polską przez to, że trafiają praktycznie pod każdą strzechę. Ponadto trafiają do młodych klientów, których można uczyć nowego postrzegania świata, a tym samym nowego postrzegania roli Polski na świecie. Z tego powodu mamy drugi projekt systemowy, który szczególnie promuje nasze firmy z zakresu gier komputerowych i ich osiągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiIlonaAntoniszynKlik">Jeżeli chodzi o stronę techniczną, to najpierw przekażę głos pani dyrektor Bule-Kopańskiej z Departamentu Instrumentów Wsparcia, która powie więcej o naszym wielkim programie promocji ICT. Potem przekażę głos pani prezes Piątkowskiej. Czy będzie pani chciała coś jeszcze powiedzieć na ten temat? Tak? Czyli późnej zabierze głos pani prezes Piątkowska, a jeżeli chodzi o przedstawienie szczegółów analizy eksportu usług i produktów ICT, to przekażę głos panu Truszowi. W takim razie proszę pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuInstrumentowWsparciaMinisterstwaGospodarkiAgnieszkaBulaKopanska">Dzień dobry państwu. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Przepraszam jeszcze na moment. Pominęłam jedną z najważniejszych z przybyłych osób, człowieka, który prowadzi projekt dotyczący Doliny Krzemowej oraz część branżowej promocji. Mianowicie chodzi o pana dyrektora Polańskiego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektordepartamentuMGAgnieszkaBulaKopanska">Działania MG w obszarze promocji i wsparcia polskiego sektora ICT opierają się głównie na środkach Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu systemowego 6.5.1 pt. „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” realizujemy promocję branży ICT. To jest trzyletni program promocji. Przedsiębiorcy zajmujący się tą branżą mogą aplikować o środki unijne, mogą otrzymać dofinansowanie do projektu w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektordepartamentuMGAgnieszkaBulaKopanska">Promocja polskiego sektora ICT realizowana jest poprzez programy pomocy. Jednym z nich jest „Branżowy program promocji branży usług IT/ICT”. Jest to program na lata 2012–2015, koncentrujący się na promocji branży w następujących krajach: w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji, w Norwegii i w Japonii.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektordepartamentuMGAgnieszkaBulaKopanska">W ramach programu przedsiębiorcy, którzy zadeklarowali chęć przystąpienia do programu, mogą uczestniczyć w największych światowych wystawach i targach odbywających się na terenie wymienionych krajów. Zaliczają się do nich: Japan IT Week w Tokio, CeBIT w Hanowerze, Futurecom w Rio de Janeiro, Mobile Word Congress w Barcelonie oraz IT- Innovation w Goteborgu. Przedsiębiorcy mogą także wziąć udział w misjach gospodarczych do krajów objętych programem promocji, podczas których mogą zapoznać się z charakterystyką danego kraju, nawiązać kontakty z przedsiębiorcami i instytucjami biznesu z wymienionych przeze mnie krajów czy uzyskać wsparcie merytoryczne związane z wejściem na rynek od pracowników wydziałów promocji handlu i inwestycji, które obecne są w każdym z krajów znajdujących się w programie. Na wszystkich wydarzeniach targowych znajdujących się w branżowym programie MG promuje sektor IT/ICT poprzez stoiska informacyjno-promocyjne na targach, reklamy w prasie, kampanie informacyjne w Internecie, konferencje branżowe, organizację misji przyjazdowych do polski dla dziennikarzy branżowych oraz kontrahentów z zagranicy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektordepartamentuMGAgnieszkaBulaKopanska">Poza programem promocji usług IT/ICT, Ministerstwo Gospodarki realizuje roczne programy promocji o charakterze ogólnym. Takim programem jest program dotyczący branży gier wideo. Jest on skierowany do firm z sektora gospodarki kreatywnej, będących developerami gier wideo. Program obecnie, tak jak branżowy, zakłada udział przedsiębiorców z sektora w największych światowych wystawach branżowych. Pierwszy program promocji branży gier wideo został opracowany przez MG w 2012 roku. Jego realizacja teraz trwa – to znaczy obejmuje rok 2013. W programie tym, znalazły się dwa najważniejsze dla firm z branży gier wideo kraje, tj. USA oraz Niemcy. W ramach programu przedsiębiorcy mogli wziąć udział w takich wystawach światowych jak: Electronic Entartainment Expo w Los Angeles, Gamescom w Kolonii, Game Developer Conference w San Francisco, Consumer Electronic Show w Las Vegas.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DyrektordepartamentuMGAgnieszkaBulaKopanska">Realizacja programu promocji branży gier wideo w 2013 roku jest w tej chwili na finiszu, ale od kilku miesięcy MG pracuje nad nowym programem na rok 2014. Po przeprowadzeniu badań skuteczności takiej formy wsparcia dla firm z branży, MG zdecydowało się na kontynuację programu. Dlatego w 2014 roku narzędzia wsparcia i promocji dotyczyć będą większej liczby rynków oraz targów i konferencji branżowych, w których przewidywany jest udział polski firm. Kolejna edycja zakłada przeprowadzenie promocji polskiego sektora gier wideo w takich krajach jak: Stany Zjednoczone, Niemcy, Chiny oraz Francja.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#DyrektordepartamentuMGAgnieszkaBulaKopanska">W programie znalazły się wszystkie najważniejsze dla polskich firm wydarzenia targowe i konferencje, o których już mówiłam. Odbywać się będą w Los Angeles, w Kolonii, w San Francisco, natomiast nowością jest China Joy w Szanghaju. W trakcie wydarzeń targowych znajdujących się w programie, Ministerstwo Gospodarki promuje sektor gier wideo poprzez stoiska informacyjno-promocyjne na targach, reklamy w prasie, kampanie informacyjne w Internecie, konferencje branżowe. W przyszłym roku przewidujemy znacznie większe stoiska informacyjne. W tym roku były to małe i symboliczne, natomiast w przyszłym roku przewidziane powierzchnie są znacznie większe, aby promować Polskę i polskich producentów branży IT/ICT, w tym oczywiście gier wideo. Tyle z mojej strony, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Proszę pana dyrektora o zabranie głosu, a potem panią prezes</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">Dziękuję państwu. Nazywam się Michał Polański i reprezentuję Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam przyjemność realizować część działań PARP, które służą szeroko rozumianej promocji branży IT/ICT. Tych działań jest sporo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">Jako najważniejsze w bieżącym roku, mogę wymienić nasze zaangażowanie w organizację polskiej obecności na targach CeBIT. Przynajmniej część państwa miała okazję być na tej imprezie i widziała skalę przedsięwzięcia. Przypomnę, że było to największe polskie wystąpienie na tego typu branżowych targach. Obejmowało bardzo wiele komponentów, a przede wszystkim – co wydaje mi się unikalnym przykładem – obejmowało swoją skalą bardzo wiele różnych aspektów branży IT/ICT. Od firm start-up, które miały okazję w ogóle po raz pierwszy uczestniczyć w tego typu przedsięwzięciach, a które wcześniej uzyskały od nas wsparcie w ramach naszego działania 8.1, poprzez firmy, które już korzystają lub korzystały z usług promocyjnych, aż po duże firmy, które miały okazję prezentować się nie pierwszy raz na targach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">Na uwagę zasługuje fakt, że udało się w czasie tego przedsięwzięcia zorganizować tak dużą grupę polskich przedsiębiorców. Wydaje się, że to było wyjątkowe. Tak wiele firm było w okolicach polskiego stoiska oraz uczestniczyło w polskich przedsięwzięciach. Udało nam się zaistnieć w kilkunastu akcjach branżowych, które odbywały się podczas targów, czyli w konferencjach, szkoleniach, dniach informacyjnych. Mieliśmy transmisję do Internetu tego, co działo się na naszym stoisku. Przekaz spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Mieliśmy 130 tys. osób, które oglądały transmisję z targów CeBIT, co pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszyło się przedsięwzięcie. Oczywiście, ma istotne znaczenie także kilkadziesiąt publikacji prasowych, które ukazały się po targach. Dziennikarze, z którymi miałem przyjemność rozmawiać w Niemczech, powiedzieli, że jest to taki coming out Polski. To była wyjątkowa okazja. Jeżeli dawniej postrzegano Polskę jako kraj, który w branży IT/ICT jest krajem raczkującym, to w tej chwili pokazaliśmy się jako znaczący gracz w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">Przejdę do drugiego, ważnego projektu, w tej chwili realizowanego przez nas dla branży IT/ICT. Chodzi o projekt pod tytułem Polski Most Krzemowy. Jego celem jest promocja polskich przedsiębiorców działających w branży IT/ICT na terenie Doliny Krzemowej. Projekt realizowany jest we współpracy z Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji w Waszyngtonie, który dla celów tego projektu między innymi otworzył swój oddział na terenie Doliny Krzemowej. Oddział znajduje się w San José, ale są plany przeniesienia go do Palo Alto.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">W ramach projektu, w najbliższym czasie rozpoczniemy rekrutację dla firm, które – po pierwsze – przejdą intensywne szkolenia na terenie Polski. Szkolenie będzie dwuetapowe. Najpierw odbędzie się szeroki trening dla firm planujących lub mających zamiar skorzystać z możliwości dawanych przez rynek amerykański. Później będzie kolejna faza szkoleń warsztatowych dla firm. Na końcu, ocenione i wybrane przez naszych ekspertów firmy będą miały okazję uczestniczyć w programie akceleracyjnym na terenie Doliny Krzemowej. Szacujemy, że w programie każda z nich będzie brała udział około trzech miesięcy. Uzyska możliwość sfinansowania różnego typu usług doradczych, konsultacyjnych i informacyjnych, które w innym wypadku musiałaby zakupić na rynku. Firmy dostaną możliwość prezentacji na sesjach pokazowych, jak również możliwość skorzystania – co jest bardzo ważne na tym rynku – z pomocy mentora Jego zadaniem jest wprowadzenie firmy w sieć, występującą na terenie Doliny Krzemowej.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">W celu uzupełnienia dwóch najważniejsze podjętych działań PARP, podzielę się informacją, że mieliśmy przyjemność organizować polskie stoisko na targach CeBIT w Istambule w bieżącym roku. To jest kontynuacja projektu dotyczącego programu CeBIT. W tej chwili przygotowujemy się do przygotowania polskiej prezentacji w kolejnej edycji tych targów w Hanowerze.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">Poza tym, mieliśmy także okazję promować polską branżę IT/ICT na rynkach Dalekiego Wschodu. Chcę zwrócić uwagę szanownej Komisji właśnie na ten aspekt promocji. Wydaje się, że konkurujemy z rynkiem azjatyckim. Bardzo wiele firm z branży IT/ICT docenia, że może uczestniczyć w wydarzeniach na rynkach azjatyckich. W bieżącym i zeszłym roku woziliśmy firmy na targi do Hongkongu, na Tajwan – to też jest taki hub, jeżeli chodzi o technologie IT/ICT. Byliśmy również w Korei Południowej. Mieliśmy okazję organizować w niej dwie misje dla branży „gamingowej”. Uczestnicy misji podkreślają, że jest to miejsce, w którym polskie firmy powinny mieć szansę zaistnieć oraz warto o nie uzupełnić programy. Okazuje się, że oferta polskiej branży gier komputerowych również może spotkać się z zainteresowaniem odbiorców z Dalekiego Wschodu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#DyrektorDepartamentuPromocjiGospodarczejPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMichalPolanski">To jest skrót najważniejszych działań, które podejmujemy dla branży IT/ICT. Poza tym są również realizowane przez agencję działania bieżące. Wiele firm korzysta z naszego wsparcia w ramach działania pt. „Paszport do eksportu”. Z niego również korzystają firmy z branży IT/ICT. W jego ramach tworzą własny harmonogram wyjazdów oraz działań, które mogą zrealizować dla swojej promocji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękujemy bardzo. Teraz pani prezes Piątkowska zabierze głos, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MonikaPiatkowska">Powiem dosłownie kilka zdań, jak to wygląda z punktu widzenia Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Nie powiem zapewne nic nowego, ponieważ działania MG, PARP oraz PAIiIZ są przez ministerstwo bardzo mocno koordynowane. W celu wzmocnienia przekazu i jego jedności idziemy razem jednym frontem. Wspólnie organizujemy największe imprezy, między innymi wydarzenia targowe, o których już powiedziano.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MonikaPiatkowska">Jeżeli chodzi o branżę IT/ICT, to sukcesywnie zwiększa swój udział w projektach prowadzonych przez PAIiIZ. Jest to jedna z naszych lepszych specjalności eksportowych, która bardzo dobrze wpływa na wizerunek kraju. To oznacza, że pomaga nam w efektywny i istotny sposób walczyć ze starym wizerunkiem Polski, który jeszcze gdzieś funkcjonuje. Pokazujemy się jako kraj młodych i dynamicznych ludzi, jako kraj innowacyjny.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MonikaPiatkowska">Braliśmy udział w jednej z najważniejszych imprez – CeBIT w Hanowerze. Polska była partnerem strategicznym tych targów. Na tej imprezie była obecna bardzo mocna reprezentacja firm z Polski Wschodniej, chcę to podkreślić. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych organizuje projekt systemowy promocji eksportu i promocji Polski Wschodniej. Mieliśmy przyjemność zabrać ze sobą kilkudziesięciu przedsiębiorców, zainteresowanych udziałem w targach. Podobna sytuacja miała miejsce na targach październikowych, które odbyły się w Istambule. Zresztą rynek turecki otwiera się na współpracę. Myślę, że przyszły rok będzie rokiem, w którym będziemy mogli zweryfikować efekty tej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MonikaPiatkowska">Chcę teraz państwu podać parę konkretnych danych. Jeżeli chodzi o inwestycje zagraniczne w Polsce, które prowadzimy w tym momencie, to w latach 2010–2012 w ramach sektora ICT PAIiIZ zakończyła 23 projekty. Ich łączna wartość wynosi ponad 24.000 tys. euro. Zatrudnienie wyniosło blisko 4000 osób. W tym roku już zakończyliśmy 6 projektów. Powtarzam, nie mówię o projektach prowadzonych, tylko zakończonych. Jeżeli chodzi o liczbę osób zatrudnionych, to wyniosła prawie 3000 ludzi. Poza tym prowadzimy kilka projektów. Trzy z nich być może uda się nam jeszcze w najbliższym czasie sfinalizować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję. Czy pani minister chce coś jeszcze dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Rozumiem, że pan przewodniczący pyta się o szczegóły analizy dotyczącej eksportu. Czy możemy powiedzieć jeszcze na ten temat dwa słowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Oczywiście, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieGospodarkiElektronicznejMinisterstwaGospodarkiWojciechTrusz">Dzień dobry. Nazywam się Wojciech Trusz, jestem z Ministerstwa Gospodarki. Szanowna Komisjo, szanowny panie przewodniczący, na wstępie chcę w imieniu dyrektora Christowa przeprosić za jego nieobecność dzisiaj. Nie poinformował mnie dokładnie, co się wydarzyło, ale nie mógł przyjść na dzisiejsze posiedzenie. Poprosił również, abym nie mówił zbyt wiele o targach CeBIT, gdyż chce przedstawić te zagadnienie osobiście na którymś z przyszłych posiedzeń. Głównie wynika to z tego powodu, że CeBIT nie jest pojedynczą imprezą, tylko to jest element składowy roku partnerstwa polsko-niemieckiego. Rok 2013 jest właśnie takim rokiem. Jeszcze się nie zakończył, jeszcze trwają niektóre akcje. W przyszłości to podsumujemy. Dyrektor Christow albo minister Bogdan chcieliby przedstawić sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieGospodarkiElektronicznejMinisterstwaGospodarkiWojciechTrusz">Powiem trochę na ten temat w skrócie. Targi CeBIT gościły ponad 200 tys. zwiedzających. Brało w nich udział około 150 firm z Polski. Powierzchnia wystawiennicza wyniosła 3,5 tys. metrów, co jest chyba rekordem, jeżeli chodzi o kraje partnerskie do tej pory. Hiszpania miała do tej pory rekord wynoszący trzy tysiące metrów. Tak więc Polska pokazała się z bardzo dobrej strony.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieGospodarkiElektronicznejMinisterstwaGospodarkiWojciechTrusz">Na fali CeBIT przygotowaliśmy raport, który państwo macie przed sobą. Został on przygotowany na bazie analizy i ankiety przeprowadzonej wśród firm zrzeszonych w Krajowej Izbie Gospodarki Cyfrowej. Jest to młoda organizacja zrzeszająca młode i małe firmy głównie z branży e-commerce, ale także z branży „gamingowej”. Zapytaliśmy ich wprost, jakie są bariery w eksporcie, co ich wstrzymuje. Z ankiety wynika, że tylko 25% firm zrzeszonych w izbie na dzień dzisiejszy eksportuje swoje towary. Eksportują je głównie w obrębie Europy, a konkretnie do Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Francji. Skupiają się także na Stanach Zjednoczonych. Kilka firm wspomniało o Portugalii, Czechach, Danii, Szwecji oraz o Hiszpanii. Były to jednak promile. Warto zaznaczyć, że firmy, które są skupione w tej izbie eksportują średnio do dwóch krajów. Natomiast trzy czwarte firm skupionych w organizacji deklaruje, że chce stawiać na eksport i wciągu najbliższych dwóch, trzech lat planują rozszerzyć swoją działalność o eksport do krajów europejskich, ale także – co jest ciekawe – do krajów położonych w Azji, to jest do Chin, Indii, Korei Południowej i do Japonii. Nawet niektóre firmy wspominały o Brazylii. 84% przedsiębiorców deklaruje, że będzie eksportowało produkty i usługi w ciągu najbliższych trzech lat. W zasadzie są to najważniejsze dane.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieGospodarkiElektronicznejMinisterstwaGospodarkiWojciechTrusz">Spytaliśmy również o inne bariery eksportowe występujące wśród tych małych firm. Główną barierą jest problem w nawiązaniu kontaktów z przedsiębiorcami zza granicy. Firmy deklarują, że będą chętnie brały udział w targach i misjach gospodarczych, realizowanych między innymi przez MG, ale też przez PARP i przez PAIiIZ. Celem tej aktywności ma być poznanie przedsiębiorców z krajów, do których chcą eksportować, oraz utrzymywanie z nimi kontaktu. Dzięki temu firmy będą mogły rozwijać swoją działalność.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieGospodarkiElektronicznejMinisterstwaGospodarkiWojciechTrusz">Kolejną barierą, w mniemaniu tych firm, jest brak wsparcia ze strony rządu albo problem dotarcia do tego wsparcia. To zostało wskazane w raporcie. Staramy się uświadamiać firmy, wskazywać programy, które prowadzi pani minister Klik, a niektóre firmy wręcz prowadzić za rękę. Mamy nadzieję, że zgodnie z deklaracjami, za trzy lata eksport polskich usług i produktów IT będzie znacznie większy niż jest na dzień dzisiejszy, nawet pomimo faktu, że dzisiejszy jest już dość wysoki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Przystępujemy do dyskusji. Pierwszy zgłosił się pan przewodniczący Napieralski. Oddaję głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Mam następującą refleksję. Wypowiadaliście się o sektorze gier, o pięknym wydarzeniu, jakim było CeBIT, ale dla przykładu na nim nie było „Wiedźmina”. Zabrakło mi również największej polskiej firmy – Asseco Poland S.A. Czy mogą państwo powiedzieć, dlaczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo, za chwilę oddam głos pani minister. Proszę, pan prof. Kaźmierczak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanKazmierczak">Pani minister, panie przewodniczący, szanowni państwo, wzorem pana przewodniczącego Napieralskiego zacznę od refleksji. Otóż wydaje mi się, że bardzo dobrze, że instytucje i osoby odpowiedzialne za promocję polskich produktów na świecie dostrzegają rolę sektora ICT. Myślę, że sektor ma jedną ważną zaletę z naszego punktu widzenia. W wielu obszarach innowacyjności nie jesteśmy w stanie przebić się głową przez problemy związane z patentami, także naszymi. Aktywność Polaków w zakresie patentowania jest taka sobie, ale na szczęście w sektorze informatycznym zwykle się nie patentuje, w związku z tym jest tu pewna perspektywa dla Polski. Zresztą podejście w tej kwestii się sprawdza. Rzeczywiście sobie radzimy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanKazmierczak">W związku z tym mam następujące pytanie. Państwo wspominaliście o grach oraz Polsce, jako liderze tego obszaru ekspansji. Czy instytucje, które państwo reprezentujecie – chodzi mi o rolę ministra gospodarki, ale także zapewne PAIiIZ oraz PARP – dostrzegają także inne miejsca, w których polskie utwory informatyczne mają szansę? To pytanie wiążę się nie tylko z rodzajem produktu, ale także z kierunkiem ekspansji. Państwo wspominaliście o Azji. Z jednej strony pojawiła się Turcja, czyli obszar blisko położony, a z drugiej strony pojawiły się dalsze państwa w Azji – Korea, Hongkong, Chiny. Jeszcze przewinęły się Indie. Natomiast jest całkiem spory kawałek Azji, która nie zalicza się do tych obszarów. Pytam o to z bardzo praktycznego punktu widzenia. Otóż, z różnych powodów jestem ostatnio eksploatowany przez nowego ambasadora Kazachstanu w Polsce, który ostatnio był u mnie w Gliwicach. Ponieważ kiedyś mu to obiecałem, to poprosił o zorganizowanie spotkań w wybranych firmach. Wybrał sobie dwie firmy. Jedną firmą jest Flytronic Sp. z o.o. – zajmuje się bardziej produktami, niż informatyką. Drugą wybraną firmą był katowicki COIG S.A., który pokazywał bardzo ciekawy produkt. Może powiem to trochę szyfrem. Są na rynku systemy klasy ERP (enterprise resource planning), czyli duże systemy zarządzania przedsiębiorcami. Mówiąc w dużym skrócie, COIG przygotował system dedykowany dla węgla. Do Karagandy w Kazachstanie, choć niechętnie, w przeszłości emigrowało wielu Polaków. To jest powód, że są zainteresowani zakupem systemu z Polski.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJanKazmierczak">W związku z tym mam pytanie. Czy oprócz wymienionych obszarów, są jakieś inne kierunku ekspansji? Zwłaszcza w Azji, ponieważ jest miejsce, gdzie trzeba szukać nowych rynków zbytu. Wszyscy to robią. Z tego co słyszałem, to jeżdżą do tych obszarów premierzy i zachęcają do współpracy. Właśnie w pewnym momencie szczerości przy lampce wina pan ambasador powiedział, że Kazachstan jest taką „panną na wydaniu”, do której wszyscy powinni uderzać. Oni się dziwili, że nie wszyscy do niej uderzają. To był taki delikatny przytyk pod naszym adresem, ale teraz to się chyba trochę zmieniło.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselJanKazmierczak">Tak więc proszę o odpowiedź na dwa pytania. Czy widzicie państwo oprócz gier także inne kierunki IT, w których Polska mogłaby skutecznie zaistnieć? Po drugie, czy obszar niewymieniony przez państwa, na przykład azjatycki, też wchodzi w grę, jako potencjalny rynek? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo panu profesorowi. Do pytania, które zadał pan przewodniczący Napieralski, chcę dodać następującą kwestię. W związku z tym, że nie było naszej firmy Asseco, to mam pytanie, w jaki sposób wygląda dobór polskich firm na targi? Jakie kryteria muszą spełnić? Ewentualnie, czy jest to wyłącznie decyzja MG? Bardzo proszę. Pani minister pierwsza? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Może odpowiem na pytania w innej kolejności. Zacznę od Kazachstanu, a potem przejdę do naboru firm, a na końcu do konkretnych uczestników targów CeBIT.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące Kazachstanu, to trudno mi się odnieść do przenośni panny na wydaniu, ale może powiem tak. Mamy pięć krajów, które uznaliśmy za najbardziej perspektywiczne spośród 200 istniejących na świecie. Kazachstan zalicza się do nich. Ilość zabiegów, które wykonujemy w celu pozyskania dobrych kontaktów w tym państwie, jest ponadprzeciętnie duża. Jesteśmy pod wrażeniem aktywności pana ambasadora Yerika Utembayeva. Mówię poważnie. Pan ambasador bardzo mi się podoba, ponieważ wchodzi w konkretne projekty. Nie opowiada tylko o generalnej przyjaźni między narodami, tylko rozpoznaje nasze poszczególne branże. Jeżeli potrzebuje wsparcia, to jasno przekazuje, jakiego zbudowania relacji pomiędzy firmami potrzebuje. Uważam, że bardzo duże szanse mamy w tym przypadku, chociażby z następujących powodów: przyszłościowego charakteru Kazachstanu oraz jego bardzo mądrej polityki zagranicznej i handlowej, jak i bardzo strategicznego położenia, a także bardzo dobrego doboru kadry, jeżeli chodzi o reprezentację tego kraju. Nasze działania w tym wypadku na pewno nie ulegną zmniejszeniu. Jest ważne pytanie, jakie będzie główne nasze zainteresowanie w stosunku do EXPO 2017, które odbędzie się w Kazachstanie. Popieraliśmy, aby wystawa miała miejsce w Kazachstanie. On wygrał, a dzięki temu zyskaliśmy przychylność tego kraju. Uważamy, jak na początku powiedziałam, że branża IT/ICT pokazuje nas z zupełnie innej stronie. Na pewno będzie ona jednym z mocniejszych elementów we współpracy z Kazachstanem.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Przejdę do pytania dotyczącego doboru firm. Zależy od tego, jaka to jest impreza. Mamy firmy informatyczne obecne także na wyjazdach strategicznych. Comarch SA zawsze może liczyć na naszą pomoc w krajach, w których szuka możliwości do ekspansji, czy to będą Stany Zjednoczone, czy Niemcy. Podobnie może liczyć na nasze wsparcie Asseco. Do tej chwili było parę projektów nie tylko związanych z Azją, ale także związanych z Afryką. Kojarzę, że duże firmy otrzymywały różnego rodzaju wsparcie, jak tylko go potrzebowały. Jednocześnie jestem pod wrażeniem operatywności i kreatywności menedżerów tych firm informatycznych, ponieważ znajdują dojścia także poza dojściami rządowymi.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Jeżeli chodzi o dobór bezpośrednio na targi CeBIT, to przekażę głos, ponieważ nie wiem, jak dokładnie wyglądał skład delegacji na CeBIT. Wiem jedynie, że z nasze strony były bardzo duże zabiegi, aby stworzyć jak najsilniejszą reprezentację polskiej branży IT/ICT na targach. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której nie byłoby oferty przedstawionej tak prominentnym firmom, które pan wymienił, panie pośle. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Proszę panie Trusz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GlownyspecjalistawMGWojciechTrusz">Zacznę od pytania pana przewodniczącego. Nie było żadnego klucza, jeżeli chodzi o wybór firm. Po prostu wystawiliśmy otwartą ofertę na naszej stronie internetowej. Firmy, które chciały wziąć udział, musiały wypełnić odpowiedni formularz, dzięki czemu mogły znajdować się w ramach naszego stoiska na imprezie CeBIT. Natomiast jeżeli chodzi o wielkie firmy, jak Asseco, czy Comarch, to miały one swoje własne stoiska poza tą częścią, nad którą pieczę sprawowaliśmy. Chciały one zaprezentować się osobno. Asseco, jak i Comarch wystąpiły pod swoją niemiecką marką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanKazmierczak">A Wasko S.A.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#GlownyspecjalistawMGWojciechTrusz">Nie pamiętam, szczerze przyznam, że nie pamiętam. Jeżeli chodzi o „Wiedźmina”, to rozmawialiśmy intensywnie z CD Projekt S.A. podczas CeBIT 2012. Byli obecni na tej imprezie. Jednak podobnie jak inne firmy z branży „gamingowej” stwierdzili, że o ile te targi są ogólnoinformatyczne oraz są bardzo interesujące, to dla branży gier komputerowych nie są one kluczowe. Zdaje się, że jak trwał CeBIT 2013, to CD Project przygotowywał się do wielkiej konferencji z Microsoftem. Nie mógł fizycznie wziąć udziału w samej imprezie. Swoje materiały promocyjne przekazali, a więc przez to byli dostępni na stoisku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Pan chce coś uzupełnić. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektordepartamentuPARPMichalPolanski">Nie chcę, aby powstało takie poczucie, że oferta po prostu została przedstawiona firmom, a kto się zgłosił to pojechał. Rekrutacja była prowadzona na różnych poziomach, dlatego uczestnictwo firm było także na różnych poziomach.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DyrektordepartamentuPARPMichalPolanski">Po pierwsze, było wiele organizacji otoczenia biznesu, które miały swoje stoiska. One zapraszały, czy raczej brały ze sobą firmy. Tu jest mowa o różnych parkach, województwach. Na każdym z tych stoisk były firmy, które zostały zaproszone, a również klastry miały swoje możliwości zaprezentowania się. Klaster to jedna grupa firm. Była również grupa firm, która została zebrana poprzez konkurs prowadzony przez PARP. Mówię w tym wypadku o firmach typu start-up. W celu dokonania selekcji, została przeprowadzona procedura konkursowa. Te firmy, które ją przeszły, zostały wybrane.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#DyrektordepartamentuPARPMichalPolanski">Był także nabór firm, które nie chciały wystawić z różnych powodów, ale chciały zaistnieć na CeBIT, do udziału w giełdzie B2B (business-to-business), która była współorganizowana przez PARP. Rekrutacja, którą prowadziliśmy w tym wypadku, była bardzo aktywna i szeroka. Oznacza to, że przez kilka miesięcy staraliśmy się dotrzeć z ofertą o spotkaniach B2B do wszystkich firm, które znaleźliśmy z list publikowanych w prasie, jak i uczestników targów branżowych oraz promocyjnych. Ostatecznie wzięło w nich udział około 100 polskich podmiotów, z których wiele nie miało żadnego stoiska na CeBIT. Przyjechały one jedynie na spotkania B2B, a następnie wróciły do kraju.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#DyrektordepartamentuPARPMichalPolanski">Podsumuję, rekrutacja była prowadzona na różnych poziomach, i też zaangażowanie firm w samą ekspozycję. Dodam, że polskie firmy uczestniczyły też w wydarzeniach informacyjno-promocyjnych, które odbywały się podczas targów CeBIT i również podczas konferencji. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że Asseco również w którejś z tych konferencji brało udział.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Proszę, pan przewodniczący Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Idąc śladem pana dyrektora, to nie chciałbym, aby powstało mylne wrażenie, że lobbujemy za jedną albo drugą firmą. Jeżeli sam premier Tusk daje prezydentowi Obamie grę „Wiedźmin”, jako upominek reprezentujący naszą krajową dumę – oznaczający, że w tym sektorze naprawdę jesteśmy nieźli – to uważam za ważne, jak organizujemy tak ważną imprezę jak CeBIT. Jesteśmy partnerem strategicznym, to wydaje mi się, że powinniśmy strategicznie spojrzeć kto tam powinien być, nie tylko dawać ogłoszenia i zrobić taki mały lobbing, ale mocno się w to zaangażować.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Wymieniłem dwie firmy, które akurat przyszyły mi do głowy, ale być może warto było spojrzeć na to szerzej, tym bardziej – panie dyrektorze i szanowni państwo – że myśmy panu ministrowi Bogdanowi zwracali uwagę na ten fakt na jednym z posiedzeń Komisji. Rozmawialiśmy o tym na posiedzeniu Komisji i w MG, że impreza CeBIT absolutnie powinna być rozpatrywana na wielu płaszczyznach. Jeżeli chodzi o polskie firmy, to powinno to zostać rozegrane na medialnej, ale również strategicznej płaszczyźnie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Jeżeli pozwolicie, to przedstawię taką refleksję. Mam absolutne poczucie, że nasze zaangażowanie w działalność polskich firm poza granicami kraju jest bardzo małe, nie tylko w tej branży, o której dzisiaj rozmawiamy, ale w ogóle. Podam przykład, jak działają inne kraje wspomniane przez pana prof. Kaźmierczaka – chociażby Kazachstan. Nie tylko on jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanKazmierczak">To nie jest taki mały kraj, jest on ponad osiem razy większy od Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Wiem, chcę powiedzieć, że nie tylko ty zostałeś zaproszony przez pana ambasadora, ale my wszyscy. Chodzi o to, że przykład Kazachstanu pokazuje, jak można aktywnie lobbować i pracować poza granicami własnego kraju. Mam wrażenie, że Polska tego nie robi. Mówię to, jako wniosek na przyszłość, do zaangażowania się w tę materię.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Odniosę się jeszcze do pytania, a może raczej sugestii prof. Kaźmierczaka. Otóż, skoro patrzymy na Azję, to spójrzmy też na Kambodżę i Wietnam. Nie wiem, czy mamy tam ambasady, bo ostatnio w tamtym regionie je likwidowaliśmy. Nie pamiętam, czy w Kambodży jest polska ambasada, ale nie zmienia to faktu, że jest to miejsca warte uwagi. Czytałem artykuł, że Kambodża pod względem wykształcenia informatyków naprawdę nieźle się prezentuje. Zauważyłem to w zeszłym roku na specjalnych targach w Chinach. Tam minister nauki i techniki z Kambodży był bardzo aktywny. Naprawdę tego rejonu Azji bym nie odpuszczał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję, pan profesora Kaźmierczak, bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanKazmierczak">Mam jeszcze krótką sprawę, poprzednio trochę mi umknęła. Chcę państwa prosić o refleksję, jak powiedział pan przewodniczący Napieralski. Jak oceniacie państwo nasz udział w tegorocznym hanowerskim CeBIT? Nie pytam, czy było to dobre wydarzenie, ale czy mógł być lepszy i w jakich aspektach.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselJanKazmierczak">Drugie pytanie brzmi następująco. Jest to inicjatywa, która teraz się dzieje. Fajnie, zaistnieliśmy bardzo mocno, rekordowa powierzchnia wystawiennicza, ale czy podmioty odpowiedzialne za aktywność Polski na tym obszarze nie myślą o organizacji targów w Polsce? Jeżeli mogły się odbyć w Istambule, to może mogłyby odbyć się również w Polsce. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Następnym razem pewnie będą w Polsce. Czy ktoś jeszcze z państwa chce zabrać głos, aby w pakiecie mogła odpowiedzieć pani minister i pozostali nasi goście? Bardzo proszę, nasz stały doradca, pan Radosław Nielek. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Radek Nielek, stały doradca Komisji. Może wskażę panu przewodniczącemu jedną kwestię, gdzie było miejsce na to, aby nasza prezentacja mogła być lepsza. Chociaż bezpośrednio nie odnosi się to do Ministerstwa Gospodarki, to jest kwestia związana z prezentacją naszych projektów naukowych, które przygotowywało i którymi kierowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pięć najlepszych projektów zostało pokazanych, ale oferta dla tych pięciu wystawianych projektów zapadła dopiero pięć tygodni przed początkiem targów CeBIT. To oznacza, że te zespoły miały dokładnie pięć tygodni na przygotowanie się do prezentacji na targach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanKazmierczak">To dlatego, że minister nauki i szkolnictwa wyższego ma daleko do ministra gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Być może to jest powód, dla którego tyle czasu zajęło dotarcie do tych projektów. Nie chcę mówić o zupełnie technicznych kwestiach związanych z prezentacją, jak na przykład o fakcie, że oferta została złożona, ale w jej ramach, poza miejscem i wystrojem wnętrz, nie było pieniędzy ani nawet zarezerwowanych miejsc noclegowych. Ciężko znaleźć jakiekolwiek miejsce pięć tygodni przez rozpoczęciem imprezy CeBIT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanKazmierczak">Mniej więcej o to pytałem, ale będę wdzięczny, jak przedstawiciel strony rządowej się do tego ustosunkuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Zabieram głos w tej sprawie, ponieważ miałem okazję być na miejscu w ramach tych pięciu zespołów. Stąd to moje osobiste doświadczenie. Na pewno mogło być lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję. Te odległości niejednokrotnie w Warszawie są problematyczne. Korki czasem blokują połączenie. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Może z zaproszonych gości? Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Zawsze może być lepiej, to jest bezdyskusyjne. Możemy ocenić naszą promocję na imprezie CeBIT w ramach naszych aspiracji. Pod tym względem uważam, że mogło być lepiej, ale jak porównujemy nasze wystawienie w stosunku do Brazylii, która była rok wcześniej, to sądzę, że byliśmy bezkonkurencyjnie lepsi. Jeżeli nasze oczekiwania i twarda rzeczywistość spotkają się pośrodku, to otrzymamy wynik naszej prezentacji na imprezie CeBIT. Sądzę, że było to swego rodzaju przełomowym przedsięwzięciem, nie tylko dla samej imprezy branżowej, ale także dla polskiego rządu. Uważam, że jest to jednym z przełomowych elementów naszej promocji gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Jeżeli chodzi o kierunki, które wybieramy do promocji, to muszę powiedzieć, że w tym wypadku mamy pewną zmianę. Mianowicie, zmiana nastąpiła w tym roku, a dokładniej w poprzednim tygodniu. Odbyliśmy wspólną naradę z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, podczas której wybraliśmy kierunki kluczowe dla promocji gospodarki w przyszłym roku. Zostaną one ogłoszone na początku stycznia wraz z projektami kluczowymi, które będą miały miejsce na danych rynkach. Dzięki temu damy biznesowi szansę na przygotowanie się, a następnie skontaktowanie się z nami odnośnie do danego kraju i branży. Z drugiej strony, aby bardziej celowo wydawać środki publiczne, nie dublować się oraz móc skoncentrować się na najważniejszych miejscach...</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Faktycznie, Wietnam i Kambodża nie były krajami, które priorytetowo braliśmy pod uwagę. Teraz mamy nałożony plan rynków priorytetowych i perspektywicznych. W przyszłym roku będziemy kończyli pierwsze doświadczenia trzyletnie. Będziemy je podsumowywali. Uważamy, że kontynuacja danego rynku przez kilka następnych lat przyniesie większe efekty w naszej pracy. Jednak jeżeli zobaczymy, że jakieś kraje spośród wybranych, nie sprawdzają się – przykład Brazylii, która nie za bardzo nam wychodzi – to oczywiście zastąpimy te państwo innymi krajami. Ostatnio Wietnam jest bardzo często wskazywany w rozmowach gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Przejdę do udziału naszych przedsiębiorców w promocji Polski. Przy badaniu „Made in Poland” – czyli marki polskiej gospodarki – odkryliśmy coś, co intuicyjnie każdy z nas wie. Mianowicie polscy przedsiębiorcy nie mają często interesu w przyznawaniu sie, że są z Polski. Dzieje się tak z tego powodu, że chociażby będąc firmą niemiecką albo amerykańską docierają do innego typu klientów niż docieraliby, gdyby byli firmą polską. Są to świadome strategie marketingowe, szczególnie w branży nowych technologii.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Mieliśmy ostatnio szereg rozmów na ten temat, m.in. dotyczyły one problemu, jakie firmy powinny pojechać z nami na targi CeBIT. Część firm wybierała prezentację poprzez swoje spółki, które są na rynku bardziej znane oraz bardziej odpowiadają sieci klientów. Jednakże powoli mamy przełom. Nasze analizy jasno pokazały, że niezależnie od tego, jak przedsiębiorcy krótkoterminowo widzą swoje strategie na danym rynku, to powinniśmy budować markę polskiej gospodarki i dbać, aby produkty wyprodukowane w Polsce były oznaczone polskimi markami. Właśnie w tym kontekście mówiłam o grach komputerowych – produktach masowych, które muszą zaistnieć w światowej świadomości jako produkty polskie. W tym celu mamy przygotowaną naszą promocję marki polskiej gospodarki. Mamy najróżniejsze działania z tym związane, ale między innymi z tym zagadnieniem łączą się dwa tematy, o których panowie przewodniczący powiedzieli. To znaczy pierwszy to łączenie się firm, a drugi dotyczy Kazachstanu.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Kazachstan jest krajem, w którym pierwszy raz zorganizujemy sieć polskich przedsiębiorców. Będą oni ambasadorami Polski na terenie tego państwa dla innych przedsiębiorców. To znaczy będą mieli za zadanie pokazywać, jak się robi biznes na tym terenie, oraz pełnić funkcję sieci wsparcia, a przez to będą także promować Polskę. Ambasador Utembayev zgodził się nam pomóc, a nasi przedsiębiorcy powiedzieli bardzo jasno: „Tak, chcemy to zrobić”. To jest droga promocji Niemiec. Tam nie promują kraju urzędnicy, tylko promują je przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy zrzeszeni w AHK (Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa) należą do wielu tysięcy osób, które reprezentując dany kraj. Jest to tym samym biały wywiad, który pokazuje najbardziej aktualne trendy na danym rynku. Z tego powodu uważamy, że ekspansja polskich firm za granicę daje nam szansę na odbudowanie naszej sieci informacyjno-promocyjnej, która opierałaby się na przedsiębiorstwach, a nie na urzędach. Takie działania będziemy podejmowali.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Będziemy wspierać, chociażby przez to, że w następnym okresie finansowania będziemy chcieli przyznawać granty zrzeszeniom przedsiębiorców, którzy będą reprezentowali część programu promocyjnego na danym rynku za granicą. Będziemy wybierali rynki, a oni będą proponowali program. Będzie musiał być komplementarny do tego, co robią państwowe instytucje, aby w większym stopniu mobilizować przedsiębiorców i redukować koszty. Przedsiębiorcy na tym rynku i tak są, a te działania są o wiele mniej kosztowne niż trzymanie dużej liczby dyplomatów w danym kraju. Sądzę również, że biznes najlepiej rozmawia z biznesem. Z naszej strony działania są podejmowane i jest to pewnego rodzaju moment przełomowy. Czy coś bezwzględnie musi pan dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#GlownyspecjalistawMGWojciechTrusz">Chciałbym jeszcze trochę dodać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Proszę się nie czuć za bardzo urażonym tymi uwagami i nie wchodzić w to za głęboko. Moje doświadczenie mówi, że lepiej nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Jak pan chce. Jeśli chce pan ryzykować, to niech pan mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#GlownyspecjalistawMGWojciechTrusz">Chcę dodać tylko, że nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że mamy przedstawić partnerstwo strategiczne w maju 2012 r. Wystosowaliśmy zaproszenia do współpracy w czerwcu, a w lipcu odbyło się pierwsze spotkanie, w którym brali udział przedstawiciele MNiSW. Naprawdę nie wiem, skąd wziął się ten termin pięciu tygodni, dlaczego tak późno zostało wystosowane zaproszenie. Już od lipca MNiSW bardzo aktywnie uczestniczyło w pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Może pani prezes chce coś jeszcze dodać? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WiceprezesPAIiIZMonikaPiatkowska">Nawiąże do jednej kwestii, a konkretnie do bardzo zasadnego pytania dotykającego tematu, mianowicie do pytania pana przewodniczącego Napieralskiego o Asseco i Comarch. Domyślam się, że na zadanie pytania miał wpływ fakt, że te firmy nie były wspólnie z nami na jednym polskim stoisku, o czym zresztą pan powiedział. Temat chcę przedstawić trochę szerzej, pokazując pewne modele współpracy z firmami.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WiceprezesPAIiIZMonikaPiatkowska">To, co powiem odnosi się także do innych sektorów. Mamy firmy w sektorze IT/ICT, które oczekują od MG i od PAIiIZ konkretnego wsparcia, bo same nie są gotowe do poradzenia sobie na rynkach zagranicznych, zwłaszcza tych odległych. Potrzebują konkretnej pomocy w ekspansji, od rozeznania na rynku przez drobnych przedsiębiorców z Polski Wschodniej, po wręcz dofinansowanie, a nawet sfinansowanie ich udziału w targach lub misjach handlowych. To są firmy, które nas potrzebują. Takie firmy jak Comarch lub Asseco naprawdę nie potrzebują pomocy naszej agencji do ekspansji zagranicznej, ale zadaniem PAIiIZ jest posiadanie pozytywnych relacji i kontaktów z tymi firmami. Te duże podmioty doskonale sobie radzą na rynkach zagranicznych, a wręcz mogą nam pomóc w promocji i budowaniu wizerunku Polski.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#WiceprezesPAIiIZMonikaPiatkowska">Pani minister w którymś momencie powiedziała, że są firmy, które nie przyznają się, że są polskie. To było odniesienie do strategii budowania konkurencyjności na poszczególnych rynkach. Przecież wiadomo, że jak dobry but to włoski. Nam właśnie o to chodzi. Chcemy promować skojarzenie, że jak świetny informatyk to polski. Mamy mocne i dobre firmy, które w Polsce mają bardzo ugruntowaną pozycję oraz świetnie sobie radzą w budowaniu pozycji na innych rynkach. Muszą one o tym pamiętać, a przypominanie to zadanie PAIiIZ.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#WiceprezesPAIiIZMonikaPiatkowska">Pan użył sformułowania „pod marką niemiecką”, ale muszę je sprostować. Nie pod marką niemiecką, ale pod marką polską. Duże firmy, mające swoje strategie biznesowe i marketingowe, tworzą oddzielne stoiska. To dobrze pod warunkiem, że mamy z nimi kontakt, organizujemy wspólnie panele, sesje, w których bierzemy czynny udział z firmami. Musimy pokazywać, że te 5–10 rozpoznawalnych dużych marek, rozrzuconych po hali targowej, należą do Polaków. Stąd bardzo dobrze, że wzięły udział w targach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Bardzo proszę, pan przewodniczący Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Muszę iść za chwilę na inne spotkanie, ale chciałbym jeszcze zabrać głos. Chcę powiedzieć parę zdań w kontekście pewnej filozofii myślenia, dotyczącej tego, co dzieje się w gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Uważam, że jak jest jakiś produkt, którym możemy się pochwalić i dobrze sprzedać, a do tego jest pewną marką, to trzeba zrobić wszystko, aby ten produkt lub marka były w naszym zasięgu. Targi CeBIT były świetnym miejscem do tego. Jeżeli po targach spacerował premier Tusk i kanclerz Niemiec, to była niesamowita okazja do promocji. Dwóch polityków z dwóch dużych krajów przechadzających się po targach CeBIT i oglądających stanowiska, a razem z nimi media. Cała ta obecna na imprezie atmosfera buduje pewien klimat. Z tego trzeba wyciągnąć wnioski. Uważam, że coś musiało zawieść. Być może lobbing ze strony rządu, ale nie wiem i nie chcę rozstrzygać tego w tej chwili. Być może przyjdą jeszcze podsumowania. To była rzecz pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Druga sprawa jest bardziej ogólna i bardziej wychodzi poza zakres naszej Komisji, ale dla mnie jest bardzo ważna. Otóż, mówiąc o promocji, to jestem święcie przekonany, że są firmy, które nie chcą działać pod marką polską. Również są firmy, które sobie radzą, jak i są firmy, które sobie nie radzą. Tych spraw jest bardzo dużo.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Zwróćcie państwo uwagę na pewien klimat, który w Polsce funkcjonuje, a który jest dość niebezpiecznym klimatem dla gospodarki. On cały czas się gdzieś tli. Chodzi mi szczególnie o afery informatyczne. Mówię to w kontekście podsumowania imprezy CeBIT przez MG. Jeżeli do polityka jakiegokolwiek szczebla podejdzie przedsiębiorca lokalny z prośbą o pomoc, to będziemy się bali z nim spotkać i rozmawiać, a tym bardziej pomagać. Wolimy pomóc emerytce lub emerytowi, bo jest to zawsze bezpieczniejsze. Oczywiście, tej drugiej osobie też trzeba pomóc, żeby była jasność. Jednak trzeba pomyśleć w MG, co z tym fantem zrobić.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Po drugie, gdy byłem przewodniczącym partii, to na własnej skórze odczułem, jakie działania podejmują inne kraje. Nie chcę wracać do Kazachstanu, dlatego podam inny przykład. Pamiętam sprawę dotyczącą Rady Bezpieczeństwa Narodowego – debatę o energetyce jądrowej. Byłem bardzo sceptyczny względem programu rządowego. Wypowiedziałem się na temat, powiedziałem, że powinno odbyć się referendum. Na drugi dzień miałem zaproszenie z ambasady francuskiej na lunch. Pytanie kolejne, jakie sprawy tam padły. Były omawiane sprawy polityczne. Taki był temat do pogadania, ale ostatnie kluczowe pytanie, to dlaczego jestem przeciwny energetyce atomowej. Przecież oni mają tak świetne rozwiązania. Zapraszali mnie na tydzień do Francji. Pokazuje to mechanizm, który wiele państw stosuje wobec własnych firm i ich interesu narodowego. Tego mi trochę brakuje. Warto się nad tym zastanowić. Oczywiście, to nie jest zastrzeżenie do pani minister, czy do jakiejś innej konkretnej osoby. Chodzi mi o budowanie pewnego klimatu, systemu. Nie wiem, czy da się to zapisać w jakiś konkretnych przepisach, w jakimś konkretnym akcie normatywnym. Chcę zwrócić uwagę na przygotowanie odpowiednich osób, aby się tym mogli zająć.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Podam kolejny przykład. Widzę, że sekretarz stanu USA zmienia trasę i przylatuje na jeden dzień do Polski, bo mamy największy program wojskowy, a nasz prezydent jest w Izraelu. Program dzisiaj wynosi 130 mld zł, a obliczony jest na 10 lat. John Kerry mówi, że Amerykanie też mają znakomite firmy. Tak naprawdę tylko po to przylatuje do Polski. To pokazuje, jaka jest determinacja rządów, bez względu na barwę polityczną, jeżeli chodzi o ich sektor gospodarczy.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Teraz wrócę do przykładu „Wiedźmina”. Zostawię już Asseco, aby nie było żadnych podejrzeń. Z „Wiedźminem” to naprawdę musimy robić to samo, czy ktoś chce, czy nie chce. Może trzeba użyć innych argumentów i narzędzi. Trzeba próbować naprawić system. Trzeba zorganizować dyskusję mądrych ludzi, być może zorganizować wspólne posiedzenie komisji. Skoro ten sektor jest bardzo ważny, rozwojowy i możemy się na nim opierać, to może należy zorganizować spotkanie wspólne z Komisją Gospodarki. Pogadajmy o tym.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Uważam, że jest jeszcze dużo spraw niezałatwionych. CeBIT kilka takich rzeczy pokazał. Między innymi mówił o nich pan Radosław Nielek, ale mówili o tym także inni. Impreza pokazała trochę naszych słabości.</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Teraz trzeba postawić pytanie, co zrobić w przyszłości, aby te słabości absolutnie wyeliminować. Inni są w tym absolutnie dobrzy, świetni, są dobrze przygotowani, a my gdzieś trochę odstajemy. Jednak są dobre jaskółki. Czytałem ostatnio w jakiejś gazecie, à propos Kenii lub Etiopii – nie pamiętam dokładnie kraju, że nasza ambasada bardzo dobrze działa i zabiega o nasze interesy. Ale tych jaskółek powinno być więcej. O to mi właśnie chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Tak, zaproszenie do ambasady francuskiej na lunch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#StalydoradcaKomisjidrRadoslawNielek">Bardzo podejrzane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Chcę sprostować – nie pojechałem do Francji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Pamiętacie państwo sytuację, kiedy podjęliśmy nasz dezyderat kierowany do prezesa Rady Ministrów w sprawie ACTA? Wtedy też mieliśmy ciekawy telefon z ambasady amerykańskiej, propozycję, że ho-ho-ho. Teraz czas na podsumowanie. Czy pani minister chce jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Pozwolę sobie powiedzieć parę zdań. Jeżeli chodzi o kontakty z biznesem, to nasza wrażliwość jest wystarczająca. Nie jest nadmierna, nie boimy się spotykać z biznesem. Pod tym względem mamy bardzo komfortową sytuację jako Ministerstwo Gospodarki. Będąc z biznesem za granicą, w każdym przemówieniu wymieniamy bezpośrednio nazwy firm. Jest to nasze standardowe działanie. W dodatku we wszystkich rozmowach mówimy o konkretnych projektach, aby już zmieniać relacje, w tym sprzedażowe. Nie mówimy o abstrakcyjnych sprawach, takich jak dobre samopoczucie. Robimy to w miarę otwarcie i umiejętnie, żeby nie było problemów z jakimiś nieporozumieniami dotyczącymi tego, kogo się promuje.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PodsekretarzstanuwMGIlonaAntoniszynKlik">Chcę również powiedzieć, że pan prezydent Komorowski, lecąc do Korei, zgodził się na prośbę naszą i MSZ dołączyć do swojego programu wizytę w Mongolii. Chodziło o to, aby nasze spółki wydobywcze miały dodatkowe wsparcie przy podpisywanych kontraktach. Dzięki bardzo elastycznej decyzji, został zmieniony w ciągu dwóch tygodni program wizyty, cała marszruta pana prezydenta, tylko po to, aby zapewnić wsparcie naszym spółkom wydobywczym. Także rozmowy pana premiera Tuska z Li Keqiangiem, premierem Chin, były nastawione na konkretne sektory i na konkretne wsparcie. Jeżeli chodzi o podejście do promocji gospodarczej, to nastąpiła już bardzo duża zmiana jakościowa. Na pewno będziemy musieli iść w kierunku determinacji, jaką pokazuje Francja i Stany Zjednoczone. Muszę powiedzieć, że są to niedoścignieni mistrzowie w determinacji dotyczącej sprzedaży swoich produktów. Naprawdę, do tej pory już bardzo wiele się zmieniło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Jeszcze o głos poprosił pan poseł John Abraham Godson. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Poseł John Abraham Godson (niez.):</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Muszę zareagować na to, co pani minister powiedziała, że to, co się dzieje w tej materii jest wystarczające. Wydaje mi się, że działanie jest jeszcze niewystarczające.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Razem z panem premierem byłem w Nigerii. Chcę pokazać to jako przykład. Inne kraje wykorzystują cały aparat państwowy, aby wspierać swoich biznesmenów i przedsiębiorców, a nawet wykorzystują służby specjalne. Lobbują, walczą, robią wszystko, aby swój biznes wspierać. Po naszej stronie jest strach, a nawet wręcz hipokryzja, ponieważ z jednej strony nie chcemy pokazywać na zewnątrz, że wspieramy biznes i mamy z nim kontakt. Z drugiej strony wiemy, że tak trzeba robić. Uważam, że trzeba o tym głośno zacząć mówić. Jeżeli chodzi o ekspansję za granicę, to biznesowi potrzebne jest wsparcie, szczególnie w tych krajach i w tych częściach świata, gdzie polityka odgrywa dużą rolę, jak jest w Afryce i w Azji. Po naszej wizycie w Nigerii, pan prezydent powiedział, że widzi teraz poparcie najwyższych władz Polski. W tym momencie zaczęły przychodzić kontrakty. Tak więc uważam, że musimy zrobić wszystko, aby wspierać nasz biznes w ekspansji za granicę. Nie ma się powodów bać takich działań. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Tak, to prawda. Rzeczywiście biznes trzeba wspierać, na pewno w przyszłości tak będzie. Z tymi służbami to różnie wygląda. Myślę, że jak biznes, to gospodarka. Jak gospodarka, to życie nas wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Bardzo serdecznie dziękuję państwu za obecność oraz za tak wyczerpującą informację. Dziękuję pani minister, jak i wszystkim jej współpracownikom, ale dziękuję również pani prezes. Przemyślenia były szczere i głębokie, a niektóre nawet za szczere, ale trzeba zaznaczyć, że przede wszystkim były prawdziwe. Dziękuję bardzo. Protokół posiedzenia z załączonym jego zapisem będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Jeszcze raz dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-54.6" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>