text_structure.xml 29.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Witam państwa. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury. W imieniu prezydiów Komisji witam serdecznie panie i panów posłów oraz przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2015 r. (druk nr 2772) w zakresie: części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6, 54 i 70; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: a) 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, b) 710 – Działalność usługowa – dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6 oraz środki europejskie na finansowanie projektów z zakresu działalności usługowej z zał. nr 4 i 15. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Przystępujemy do realizacji porządku. Bardzo proszę. Oddaję głos przedstawicielowi Ministerstwa Finansów. Proszę mi wybaczyć, ale nie znam państwa, a w związku z tym, osobę, która będzie referować, proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Elżbieta Milewska – zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów. Wysokie Komisje, szanowni państwo, w odniesieniu do rezerw celowych będących w kręgu zainteresowania Wysokich Komisji prezentuję poniższe informacje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Pozycja nr 6 to rezerwa na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, w zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu w transeuropejskiej sieci drogowej. Utworzona została w wysokości 386 tys. zł. Rezerwa została utworzona w związku z ustawą o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Wysokość środków na 2015 r. wynika z art. 10 ust. 2 powyższej ustawy. Środki z rezerwy zostaną przekazane na finansowanie zadań związanych z zarządzaniem i bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej polegających na przeprowadzeniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, dokonywania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Pozycja nr 54 to środki dla województw na dofinansowanie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi w wysokości 150.000 tys. zł. Środki rezerwy zostaną przeznaczone dla województw, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju, które w roku budżetowym nie są objęte obowiązkiem dokonywania wpłat do budżetu państwa. Rezerwa została utworzona w związku z rozwiązaniami zawartymi w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowego przepisu, zgodnie z którym w latach 2015-2016 w budżecie państwa tworzy się rezerwę celową przeznaczoną na dotacje dla województw na dofinansowanie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi, którą dysponuje minister właściwy ds. finansów publicznych. Środki z tej rezerwy będą przekazywane dla województw w formie dotacji celowej, której wysokość nie może stanowić więcej niż 98% kosztów realizacji zadania.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Pozycja 70 rezerwy celowej to Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, Etap II: Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój w wysokości 1.000.000 tys. zł. Środki rezerwy zaplanowano na dofinansowanie kosztów realizacji programu wieloletniego ustanowionego uchwałą Rady Ministrów z dnia 6 września 2011 r. Głównym celem programu jest podniesienie poziomu jakości życia społeczności lokalnych oraz zwiększenie efektywności instytucji publicznych, dzięki intensyfikacji rozwoju bezpiecznej, spójnej, funkcjonalnej oraz efektywnej infrastruktury drogowej poprzez wsparcie działań samorządu gminnego i powiatowego na rzecz modernizacji i budowy dróg lokalnych o kluczowym znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego wspólnot samorządowych. Zaplanowanie rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez Ministra Administracji i Cyfryzacji. Środki będą przekazane do wojewodów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję. Proszę, referujemy dalej. Teraz zreferowała pani część budżetową 83 i proszę o kolejną. Przepraszam. Pytania będą po zreferowaniu całości i tak to proponuję. Proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">W odniesieniu do części 85 – Budżety wojewodów, w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa w tytule dochody w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. w dziale 700 zaplanowane zostały dochody w wysokości 1.304.449 tys. zł. Dochody w tym dziale pochodzą z wpływów osiągniętych m.in. z opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności, sprzedaży mienia z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawy oraz najmu nieruchomości Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">W odniesieniu do wydatków, w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa zostały zaplanowane wydatki w wysokości 94.052 tys. zł. Wydatki bieżące w wysokości 87.052 tys. zł zostaną przeznaczone głównie na finansowanie zadań z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami, w tym jest m.in. administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd tych nieruchomości, regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, wypłata odszkodowań za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa, sporządzenie operatów szacunkowych będących podstawą ustalenia wysokości odszkodowań oraz na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników starostw powiatowych wykonujących te zadania. Ponadto na zadania bieżące realizowane bezpośrednio przez wojewodów przypada kwota 8514 tys. zł. Wydatki majątkowe zaplanowano w wysokości 7000 tys. zł z przeznaczeniem na odrestaurowanie zabytkowego budynku będącego siedziba delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. została zaplanowana rezerwa celowa w poz. 41. Jest przeznaczona na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami w wysokości 25.300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dział 710, to dochody w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. zostały zaplanowane w wysokości 16.430 tys. zł. Główne dochody z tego tytułu to wpływy z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych oraz opłat legalizacyjnych nakładanych na jednostki nadzoru budowlanego. Wydatki w dziale 710 zaplanowane zostały w wysokości 279.244 tys. zł. Z kwoty 279.244 tys. zł przypada na wydatki bieżące 278.124 tys. zł oraz wydatki majątkowe – 1120 tys. zł. Wydatki bieżące głównie przeznaczono na sfinansowanie zadań ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej – 12.366 tys. zł, które to ośrodki prowadzą ewidencje wojewódzkich i powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych. Kolejnym zadaniem do sfinansowana są prace geodezyjne i kartograficzne, które nie są inwestycyjne. Jest to 45.149 tys. zł. Jest to modernizacja, zakładanie i utrzymanie osnów geodezyjnych oraz geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu, uzgadnianie usytuowania projektowej sieci uzbrojenia terenu, prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów, tworzenie map numerycznych, informatyzacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Kolejne zadanie to opracowania geodezyjne i kartograficzne. Na to przeznaczono kwotę 6084 tys. zł, czyli na regulację stanów prawnych nieruchomości, sporządzenie opracowań geodezyjnych i kartograficznych. Kwotę 202.438 tys. zł przeznaczono na bieżącą działalność wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Kwota 9575 tys. zł zostanie przeznaczone na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego i wojewodów związane z utrzymaniem, remontami oraz konserwacją kwater i cmentarzy wojennych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Wydatki majątkowe przeznaczono głównie dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego – 751 tys. zł. Jest to m.in. zakup transportu, sprzętu komputerowego, oprogramowania i sprzętu biurowego. Dla wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego jest kwota w wysokości 364 tys. m.in. na zakup środków transportu, sprzętu oraz serwerów z macierzami dyskowymi, a także sprzętu informatycznego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. zaplanowano środki europejskie na sfinansowanie projektów z zakresu działalności usługowej w wysokości 1148 tys. zł. Kwota ta została zaplanowana w części 85 dla woj. małopolskiego z przeznaczeniem na realizację projektów finansowanych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Z wydatków zaplanowanych w dziale 710 – Działalność usługowa finansowana jest działalność państwowych jednostek budżetowych m.in. wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. W projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach nadzoru budowlanego zaplanowano 26.576 tys. zł, z przeznaczeniem dla osób, które nie są objęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w wysokości 2352 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe – 2173 tys. zł, członków korpusu służby cywilnej w wysokości 24.124 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe to 22.270 tys. zł i dla jednego funkcjonariusza w wysokości 100 tys. zł, z tego uposażenie 92 tys. zł i nagroda roczna 8 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Posłem koreferentem tych części budżetowych jest pani poseł Katarzyna Matusik-Lipiec. Bardzo proszę, pani poseł oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKatarzynaMatusikLipiec">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli chodzi o część budżetową 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji: 6, 54 i 70, to jako koreferent tej części budżetowej nie mam uwag wobec informacji, która została przedstawiona przez panią reprezentującą Ministerstwo Finansów. Wobec tego wnoszę o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej. W tej kwestii to tyle.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKatarzynaMatusikLipiec">Jeśli chodzi o część budżetową 85 dział 700, chciałabym zwrócić uwagę na to, iż środki są zaplanowane w budżecie wojewodów w tym dziale, a dotyczy on gospodarki mieszkaniowej, w wysokości 1.304.449 tys. zł. Chodzi o dochody. Stanowi to 107,2% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2014 r. Tak więc widzimy niewielką zwyżkę, jeśli chodzi o planowane dochody w tym dziale budżetowym. Jeśli popatrzymy na projekt ustawy budżetowej, to prym, jeśli chodzi o planowane dochody wiedzie województwo małopolskie, przepraszam mazowieckie. To przejęzyczenie, bo jestem z Małopolski. To województwo w tym dziale planuje dochody na poziomie 348.000 tys. zł. Drugie jest województwo śląskie i planuje ono dochody 192.182 tys. zł, a trzecie jest województwo wielkopolskie 145.818 tys. zł. Najmniej, jeśli chodzi o dochody w tym dziale budżetu państwa planuje woj. lubuskie – 15.215 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKatarzynaMatusikLipiec">Zwracając się do przedstawiciela Ministerstwa Finansów chciałabym, jeśli chodzi o ten dział, zapytać o kwestie związaną z planowaną rezerwą celową, która zapisana jest w poz. 41. Jest to dość wysoka rezerwa celowa, która została zaplanowana w kwocie 25.300 tys. zł. W tych informacjach, które zostały przekazane Komisji nie ma uszczegółowienia na co zostanie przekazana ta rezerwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselKatarzynaMatusikLipiec">Jeśli chodzi o dział 710 – Działalność usługowa, w części 85 – Budżety wojewodów, dochody planowane w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. wynoszą 16.430 tys. zł. Kolejne pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Nie mamy odniesienia do ubiegłego roku. Gdyby pani zechciała odpowiedzieć, jak te dochody szacowane były w 2014 r.?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselKatarzynaMatusikLipiec">Kwestie związane z wydatkami w tej części budżetowej, to jak pani reprezentująca Ministerstwo Finansów już wcześniej mówiła, są zaplanowane środki w wysokości 279.244 tys. zł. Stanowi to 102,9% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2014 r. Pierwsze miejsce na liście wydatków zajmuje rozdział 71015. Jest to nadzór budowlany. Tutaj planowane są wydatki na poziomie 202.438 tys. zł. Drugie w tej gradacji są wydatki z rozdziału 71013. Są to prace geodezyjne i kartograficzne. Tu zaplanowano kwotę 45.149 tys. zł. Trzecie w kolejności są ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Tutaj kwota zaplanowana w budżecie na 2015 r. wynosi 12.366 tys. zł. Prosząc o uzupełnienie tych informacji wnoszę jednocześnie do Wysokich Komisji o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej 85, dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa oraz dział 710 – Działalność usługowa projektu budżetu na 2015 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Pani poseł Paluch, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. W związku z przedstawionym materiałem mam dwa pytania do przedstawicieli rządu. Jaka będzie średnia płaca wśród pracowników zatrudnionych w ośrodkach dokumentacji geodezyjno-kartograficznej? To jest jedna kwestia. Drugie pytanie, to jaka będzie średnia płaca w nadzorze budowlanym? Tej jednostki dotyczą przedstawione wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo pana posła Jerzego Szmita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzySzmit">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, mam pytania dotyczące trzech pozycji rezerw celowych. Pierwsze pytanie jest ogólne. W tych sześciu pozycjach nie ma podanej dynamiki. Nie wiem, jak wysokość tych rezerw kształtowała się w poprzednich latach. To dawałoby nam możliwość oceny, czy nakłady rosną, czy nie lub z jakiego względu zostały zwiększone lub zmniejszone.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJerzySzmit">Są to środki, które będą dzielone na poszczególne województwa, więc chciałem zapytać, według jakich algorytmów dokona się ten podział? Jest to opisane tylko w jednym przypadku, zresztą w sposób bardzo ogólny. Chciałbym zobaczyć, jak ten podział będzie fizycznie wyglądał. Rozumiem, że jest to przygotowane i będzie wiadomo, ile dostanie każde województwo. Na przykład poz. 6 jest to 386 tys. zł. Podzielone na 16 województw to daje nam dwadzieścia kilka tys. zł na jedno województwo. Nie jest to duża kwota. W związku z tym, warto byłoby się zapoznać, jak będzie ta kwota dzielona na poszczególne województwa. Podobnie jest przy poz. 54. Tu jest znacząca kwota 150.000 tys. zł na dofinansowanie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi. Jest to bardzo istotna kwota. Wiemy w jakim stanie znajdują się drogi wojewódzkie. Są to ogromne potrzeby. Podobnie jest z poz. 70, czyli tzw. schetynówkami. Jest na to przeznaczone 1.000.000 tys. zł. Chciałbym dowiedzieć się, w jaki sposób kwota ta zostanie podzielona na poszczególne województwa? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Kto z państwa jeszcze chce zabrać głos? Bardzo proszę pan poseł Rzońca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselBogdanRzonca">Panie przewodniczący, chciałem zapytać, ponieważ zniknął rządowy program w kwestii dorzecza Górnej Wisły. Była na to ustanowiona rezerwa celowa. Jest zachowana kwota w projekcie ustawy budżetowej, ale chciałbym zapytać, skąd wzięła się taka kwota? Czy jest to przeliczenie tych inwestycyjnych zadań, które były przygotowane dla programu rządowego? Czy też ta kwota jest adekwatna do tej, która była w programie dotyczącym Górnej Wisły dotąd, dokąd obowiązywał ten program?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselBogdanRzonca">Drugie pytanie dotyczy wzrostu wpływów do budżetu za użytkowanie wieczyste. Zdaje się, że jest tutaj bardzo duża różnica względem poprzedniego roku. Skąd to się wzięło? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa jeszcze ma pytania? Nie słyszę. Dziękuję. Bardzo proszę o odniesienie się do poruszanych kwestii i udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Wysokie Komisje, szanowni państwo, na niektóre pytania będziemy mogli odpowiedzieć w dniu dzisiejszym, natomiast na niektóre prosilibyśmy o umożliwienie odpowiedzi w formie pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Jeżeli chodzi o zadane pytanie dotyczące poz. 41, jest to rezerwa w wysokości 25.300 tys. zł na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami. Środki z tej rezerwy zostaną przeznaczone na uzupełnienie zaplanowanych w budżetach wojewodów wydatków na gospodarkę nieruchomościami. W tym głównie mamy finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiaty z przeznaczeniem m.in. na porządkowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa, wykonanie operatów szacunkowych niezbędnych do wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania za nieruchomości przejmowane pod drogi publiczne oraz utrzymanie i remont przejmowanych do zasobu Skarbu Państwa nieruchomości. W trakcie 2015 r. szacunek wynosi 3966 tys. zł. Druga pozycja to modernizacja infrastruktury teleinformatycznej – 842 tys. zł oraz zapewnienie obsługi technicznej infrastruktury teleinformatycznej – 192 tys. zł umożliwiającej realizację zadań wynikających z ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Ponadto, zaplanowano wypłatę odszkodowań przez wojewodów za nieruchomości pozyskiwane pod gazociągi stanowiące inwestycje towarzyszące budowie gazoportu w Świnoujściu zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami. Tu poziom zaplanowanych środków to 300 tys. zł. Wysokość zaplanowanych środków wynika z ustawy. Środki na wypłaty odszkodowań z tytułu pozyskania nieruchomości pod gazociągi stanowiące inwestycje towarzyszące budowie gazoportu będą przeznaczone dla wojewodów. Zaplanowanie rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez Ministra Administracji i Cyfryzacji, a w części dotyczącej wypłaty odszkodowań za nieruchomości pozyskane pod gazociągi z inicjatywy Ministra Finansów te środki będą przekazane do Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz do wojewodów. To tyle w odniesieniu do rezerwy w poz. 41.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dynamikę dochodów w dziale 710, to jest to poziom 102,1% w stosunku do 2014 r. Ponadto, w kwestii pytania pana posła Szmita o dynamikę rezerw i algorytmy, postaramy się odpowiedzieć na to w formie pisemnej do Wysokiej Komisji. Jeśli chodzi o średni poziom wynagrodzenia w nadzorze budowlanym, to kształtuje się ono na poziomie 3838 zł. Natomiast, jeśli chodzi o średnie wynagrodzenie w ośrodkach geodezyjnych, informacji udzieli pani naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#NaczelnikwydzialuwMFLidiaRabiej">Lidia Rabiej – Ministerstwo Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Proszę do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#NaczelnikwydzialuwMFLidiaRabiej">Odnosząc się do pytania pani poseł o wynagrodzenie w ośrodkach dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, nie mamy takiej kwoty, ponieważ jest to ogólnie dotowane kwotą dotacji. Są to pracownicy zatrudnieni w samorządach, powiatach i u marszałka. Nie dysponujemy tym. Jak widzimy z naszych zestawień jest tak tylko w przypadku czterech województw. Pozostałe koszty są z działu 750 i inaczej jest to klasyfikowane. Jest to przekazywane łącznie jedną kwotą dotacji. Stąd nie dysponujemy takimi informacjami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że na pozostałe pytania panie udzielą odpowiedzi na piśmie. Bardzo proszę, pan poseł Jerzy Szmit.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzySzmit">Chciałem potwierdzić, że te wszystkie rezerwy rozpisane na województwa będą dostarczone nam na piśmie, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Słyszałem taką deklarację. Na pytania, na które panie nie są w stanie dzisiaj udzielić odpowiedzi, to otrzymają państwo odpowiedzi na piśmie. Dziękuję za debatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFElzbietaMilewska">Jeszcze odnośnie do kwestii dorzecza Górnej Wisły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#NaczelnikwydzialuMFBarbaraStaniszewska">Barbara Staniszewska – wydział finansowania inwestycji. Chciałam odpowiedzieć na pytanie dotyczące Wisły. Środki na realizację zadań kontynuowanych, które były przewidziane w ramach programu wiślanego są zabezpieczone w rezerwie celowej poz. 4, czyli tej rezerwie, która służy przeciwdziałaniu i usuwaniu skutków powodzi. Kwota, która jest zabezpieczona w tej rezerwie wynika z załącznika do uchwały uchylającej program wiślany. Uchwała uchylająca program jest stosunkowo świeża, ponieważ jest z 26 sierpnia 2014 r. Do tej uchwały mamy załącznik, w którym wskazane są zadania, dla których, w świetle informacji MAiC, zostały podpisane już umowy. Kwota, która wynika z tego załącznika jest to przeszło 63.000 tys. zł na 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#NaczelnikwydzialuMFBarbaraStaniszewska">Może spróbowałabym odpowiedzieć na pytanie dotyczące schetynówek. Pan poseł chciał wiedzieć, jak są dzielone. Podziału dokonuje MAiC. Ono jest właściwe do rozdzielenia tej rezerwy. Przepraszam, ale w bałaganie nie mogę znaleźć uchwały, żeby zejść do szczegółów, natomiast dokonywany jest nabór dla jednostek samorządu terytorialnego, bo jest to program, który służy zasileniu powiatów i gmin w celu budowy i remontów dróg. Jednostki składają wnioski do MAiC. Dalej selekcjonuje ono ten nabór i dokonuje wyboru tych zadań. Na początku roku dokonywany jest wstępny podział kwot pomiędzy województwa w ramach kwoty przewidzianej na dany rok. Potem przez cały rok dokonywane są korekty, ponieważ jednostki samorządu terytorialnego mają oszczędności w realizacji zadań i wprowadzane są na listę zatwierdzoną przez MAiC coraz to nowsze zadania. Tak to się co roku odbywa, aby wykorzystać oszczędności poprzetargowe. Robimy jeszcze korekty do 15 listopada, które wynikają z tego, aby jeszcze zagospodarować środki przewidziane na ten program. Nie wiem, czy wystarczy to panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJerzySzmit">Dziękuję. Tak, wystarczy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Wobec tego pytam państwa, czy jest sprzeciw wobec wniosku…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAnnaPaluch">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Jeszcze pani poseł nie wie do czego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselAnnaPaluch">Zgaduję intencję pana przewodniczącego. Wystarczająco długo pracuję w tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Czy chciałaby pani powiedzieć, do czego zgłosiła pani sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselAnnaPaluch">Prawdopodobnie do pozytywnego zaopiniowania budżetu w części 85, w działach: 700 i 710, tzn. gospodarka mieszkaniowa i działalność usługowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Chciałem postawić wniosek o negatywne zaopiniowanie. Dziękuję bardzo, że pani poseł zgłosiła sprzeciw. Pytam, czy jest sprzeciw do wniosku pani poseł Katarzyny Matusik-Lipiec o pozytywne zaopiniowanie części budżetowych 83 i 85?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselAnnaPaluch">Oczywiście, że jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Poddaję zatem to pod głosowanie. Kto z państwa jest za wnioskiem pani poseł Paluch, aby negatywnie zaopiniować części budżetowe 83 i 85? Głosujemy wniosek pani poseł. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 8 głosów, 15 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że wniosek pani poseł Paluch nie uzyskał akceptacji Komisji. Zatem Komisje pozytywnie zaopiniowały… Dobrze, poddajemy pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie. Kto z państwa jest za? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 16 głosów, 9 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały części budżetowe 83 i 85. Proponuję, aby opinię przed Komisją Finansów Publicznych i w imieniu obu Komisji przedstawił pan poseł Adam Żyliński. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy jest zgoda pana posła? Dobrze. Dziękuję. Wobec tego pan poseł przedłoży sprawozdanie z dzisiejszego posiedzenia. Wysokie Komisje, wobec wyczerpania porządku zamykam posiedzenie. Dziękuję za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>