text_structure.xml
14 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, witam w imieniu prezydiów obu komisji. W projekcie porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mieliśmy dwa punkty. Używam czasu przeszłego, albowiem z tych dwóch punktów jeden jest niewykonalny. Mianowicie, mieliśmy w projekcie porządku obrad punkt: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o ochronie lokatorów (druk nr 1759) oraz punkt: rozpatrzenie ponownej odpowiedzi Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na dezyderat nr 7/1 w sprawie praw osób niepełnosprawnych jako uczestników ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Z informacji, jaką otrzymałem od pana posła Ryszarda Zbrzyznego, który jest przedstawicielem wnioskodawców projektu ustawy o ochronie lokatorów (druk nr 1759) wynika, że pan poseł nie jest w stanie dzisiaj przybyć na nasze posiedzenie. Tym samym nie jest możliwe przeprowadzenie pierwszego czytania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W porządku dziennym pozostaje jeden punkt, czyli ponowna odpowiedź ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej na dezyderat w sprawie praw osób niepełnosprawnych jako uczestników ruchu drogowego. Czy do takiej propozycji porządku obrad wspólnego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Infrastruktury są jakieś uwagi? Nie słyszę, a zatem uznaję, że porządek posiedzenia został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przypomnę państwu, że nasze komisje na wspólnym posiedzeniu przed rokiem, 28 sierpnia 2013 r., zapoznały się z informacją o utrudnieniach, jakie osoby niepełnosprawne, będące uczestnikami ruchu drogowego, napotykają w swoim codziennym życiu. Informacja ta była przedstawiona przez podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks Wykroczeń. Komisje w toku ówczesnej dyskusji uznały, że rozwiązanie problemów jest możliwe nie tylko w drodze zmian ustawowych, ale także w drodze odpowiednich korekt w aktach prawa wykonawczego – w rozporządzeniach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Komisje uznały, że przepisy wymagają zmiany – m.in. poprzez ujednolicenie w całej Polsce rodzaju dźwięku emitowanego przy przejściach dla pieszych w tych samych sytuacjach drogowych. Po drugie, komisje uznały za konieczne zdecydowane zawężenie parametrów dźwięku, jaki może być emitowany – chodzi o jego częstotliwość i natężenie. Stwierdzono, że wymaga to ujednolicenia. Stwierdzono, że jest niezbędne precyzyjne określenie parametrów, związanych z ukierunkowaniem dźwięku emitowanego przez sygnalizację dźwiękową na przejściach dla pieszych. Także konieczne jest określenie zasad ustalenia minimalnego czasu, jaki na konkretnym przejściu dla pieszych zostanie zapewniony pieszemu na przejście.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Komisje zwróciły się z dezyderatem do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. W dniu 25 września 2013 r. minister przedstawił odpowiedź za pośrednictwem pani marszałek. 12 grudnia ub. r. nasze komisje uznały tę odpowiedź za niezadowalającą i ponowiły dezyderat. W piśmie z 15 kwietnia 2014 r. minister infrastruktury przedstawił dodatkową odpowiedź. Dzisiaj bardzo proszę o zreferowanie istoty tego stanowiska pana ministra Zbigniewa Rynasiewicza, którego witamy na posiedzeniu naszych komisji. Witamy również pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych, pana ministra Jarosława Dudę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie istoty odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Chciałbym przedstawić krótką informację, dotyczącą problematyki, która została poruszona na wcześniej wymienionych przez pana przewodniczącego posiedzeniach komisji. Chcę też przedstawić nasze stanowisko, związane z propozycjami zmiany przepisów, które zostały zgłoszone przez komisje – przepisów zmierzających do właściwego uregulowania ruchu drogowego w odniesieniu do praw osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Zgodnie z naszą deklaracją z 15 kwietnia 2014 r., w której wyraziliśmy swoje stanowisko i przedstawiliśmy odpowiedź na dezyderat nr 7/1, uwagi zgłoszone przez Komisje zostały uwzględnione w projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju, zmieniającym rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Rozporządzenie z 2003 r. jest w trakcie nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">W celu łatwiejszej lokalizacji miejsc parkingowych przez osoby niepełnosprawne poprzez zastosowanie koloru niebieskiego nawierzchni stanowiska postojowego, w tymże rozporządzeniu zmienia się przepis pkt 5.2.4 – linie wyznaczające stanowiska postojowe oraz pkt 5.2.9.2 – symbol osoby niepełnosprawnej w załączniku nr 2 do przywołanego wyżej rozporządzenia z 3 lipca 2003 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Natomiast, mając na uwadze potrzebę ujednolicenia sygnalizacji dźwiękowej dla pieszych – dla osób niewidomych i słabowidzących – wprowadza się proponowane przez państwa zmiany. To zmiany w pkt 3, czyli tam, gdzie w rozporządzeniu są opisane sygnalizatory akustyczne dla pieszych i w pkt 3.3.5.3 – sygnalizatory wibracyjne. To jest załącznik nr 3 do tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Ostateczne brzmienie przepisu będzie efektem konsultacji publicznych oraz uzgodnień międzyresortowych. Delegacje ustawowe pozwalają na takie rozwiązanie tego problemu, czyli nie ma tu potrzeby wprowadzania zmian ustawowych. Jest możliwość właściwego zapisania w rozporządzeniu oczekiwań, zgłaszanych z państwa strony, a potwierdzonych przez analizy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Obecnie projekt rozporządzenia jest na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych. W tym tygodniu te konsultacje się zakończą. Przewiduje się, że w lipcu 2014 r. projekt rozporządzenia, zmieniającego przywołane wyżej rozporządzenie z dnia 3 lipca 2003 r., zostanie skierowany do konsultacji publicznych. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję, panie ministrze. Kiedy realnie mogą wejść w życie nowe regulacje? Rozumiem, że teraz trwa proces uzgodnień. W jakiej perspektywie możemy się spodziewać, że te rozwiązania wejdą w życie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMIRZbigniewRynasiewicz">Panie przewodniczący, konsultacje publiczne mają trwać miesiąc, a więc, jeśli wszystko dobrze pójdzie, to najpóźniej w październiku nowe rozporządzenie powinno zacząć funkcjonować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos odnośnie do wyjaśnień, dotyczących dezyderatu? Pan poseł Tadeusz Tomaszewski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje. Chciałem zapytać o sprawę, która bezpośrednio nie dotyczy odpowiedzi na dezyderat, ale pośrednio dotyczy sytuacji osób z niepełnosprawnościami, a mianowicie osób niedosłyszących i głuchych. O tę kwestię pytam pana ministra już od kilku miesięcy w interpelacjach. Chodzi o możliwość zdawania egzaminu na prawo jazdy przez osoby niedosłyszące. W ostatniej odpowiedzi była mowa o tym, że potrzebne są konsultacje i takie ujednolicenie przez Radę Języka Migowego określonych kwestii, aby w nowych testach mogły znaleźć się stosowne zmiany. Miałoby to nastąpić po uzgodnieniu z Radą Języka Migowego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałem zapytać – na jakim etapie są dzisiaj te prace? Mamy w biurach poselskich kilkanaście interwencji tego typu, że osoby niedosłyszące na skutek braku stosownych zmian są wykluczane z możliwości zdawania egzaminu na prawo jazdy. Dlatego sygnalizowano, że w okresie przejściowym mogłaby zaistnieć możliwość np. zdawania egzaminu przez te osoby w ciągu dłuższego czasu, niż normalnie mają osoby pełnosprawne. Wykluczono możliwość udziału asystenta czy osoby wspierającej, dlatego że, niestety, były przepisy dotyczące tzw. pomocy i w związku z powyższym nie można tego tolerować.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałem zatem zapytać, na jakim etapie prac znajduje się ewentualna zmiana tego rozporządzenia? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMIRZbigniewRynasiewicz">Panie przewodniczący, szanowny panie pośle. Naszym zdaniem nie ma w zasadzie potrzeby tworzenia jakichś dodatkowych regulacji prawnych w tym obszarze. Natomiast tak, jak zobowiązaliśmy się na wcześniejszych spotkaniach z państwem, w resorcie, w ścisłej współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego powstał zespół, który zajął się tą problematyką. Jesteśmy w tej chwili na takim etapie prac, że wszystko wskazuje na to, iż we wrześniu tego roku pytania egzaminacyjne będą przetłumaczone na język migowy. Wówczas zamkniemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMIRZbigniewRynasiewicz">Jak wynika z informacji, które posiadamy, Polski Związek Głuchych samodzielnie podjął też prace nad przetłumaczeniem na język migowy Prawa o ruchu drogowym. Prawo o ruchu drogowym jest już w tej chwili przetłumaczone. Uważam, że państwa zainteresowanie tematem spowodowało naszą większą aktywność. Rozwiązanie tego problemu zbliża się ku końcowi, ku właściwemu załatwieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś jeszcze chciał zabrać głos? To może ja zapytam. Moje pytanie chciałbym skierować do pana ministra Jarosława Dudy. Od 1 lipca zaczęła się wymiana starych kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych na nowe. Gdyby pan minister mógł powiedzieć – jak przebiega wdrażanie tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałem poinformować, że mimo obaw, które pojawiały się w związku z wprowadzeniem nowej karty parkingowej – i w związku z wprowadzeniem związanych z tym, niezbędnych zmian – proces ten przebiega sprawnie. Po pierwsze, warto zauważyć, jak myślę, że chociaż tempo było dość szybkie, to jednak udało się nam w odpowiednim czasie i w odpowiednim terminie legislacyjnym, czyli do 1 lipca, wprowadzić wszystkie rozporządzenia związane z wdrożeniem nowej karty.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Nie odnotowujemy w tej chwili żadnych emocji przy składaniu wniosków. 1 lipca pojawiły się trzy kolejki w trzech miastach, ale tam bardziej chodziło o doinformowanie się przez najbardziej zainteresowanych tym, jaka jest procedura wymiany kart i jaka jest nowa formuła kart. Wszystkie sygnały, płynące do tej pory z powiatowych zespołów i w ogóle z powiatów, wskazują na to, że proces wymiany przebiega bardzo sprawnie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Oczywiście obawiamy się tego, co się może zdarzyć pod koniec listopada, czyli nadmiernego kumulowania się wówczas osób chętnych do wymiany swoich kart. Niemniej jednak, chcemy przeprowadzić też kampanię informacyjną w tym zakresie, finansowaną ze środków PFRON. Chcemy bowiem w jak najszerszym zakresie dotrzeć do zainteresowanych tym, że karta jest wydawana na nowych zasadach – co oczywiście jest z korzyścią dla całego środowiska osób z niepełnosprawnością w Polsce. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję, panie ministrze. Czy są jeszcze jakieś pytania do panów ministrów? Może są inne kwestie do omówienia? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proponuję zatem uznać tę dodatkową odpowiedź na dezyderat za zadowalającą i oczekujemy na nowe regulacje w rozporządzeniu. Bardzo dziękuję wszystkim państwu za przybycie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>