text_structure.xml 5.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny panie i panowie posłowie otrzymali w zawiadomieniu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Witam wszystkich naszych gości. Bardzo serdecznie witam pana ministra Andrzeja Massela wraz ze współpracownikami z resortu i z grupy Polskich Kolei Państwowych, przedstawicieli strony społecznej, wszystkich naszych gości, panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (druk nr 1046). Rozmawialiśmy na temat tego projektu. Zresztą w wielu gronach rozmawia się o tym projekcie z wiadomych powodów. On jest bardzo ważny i istotny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Prezydium Komisji proponuje, aby pierwsze czytanie zakończyło się wnioskiem o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Uprzedzam jak gdyby tę informację, bo myślę, że to spowoduje też inny sposób wypowiedzi nie tylko ze strony naszych gości, ale również pań i panów posłów. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejAndrzejMassel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Komisji pod rozwagę projekt przyjęty przez Radę Ministrów w miesiącu grudniu, dotyczący zmiany ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Przesłanki, które stały u podstaw opracowania tego projektu, to przede wszystkim sprawa szkolenia maszynistów. Ten projekt normuje i doprecyzowuje zasady szkolenia maszynistów. Daje również upoważnienie ministrowi właściwemu do spraw transportu do określenia w trybie rozporządzenia szczegółowego programu i czasu szkolenia kandydatów na maszynistów, warunków zdrowotnych, jakie powinny spełniać osoby ubiegające się o te uprawnienia, a także zasad doskonalenia zawodowego maszynistów. Istotne jest również to, że projekt normuje wymagania dla ośrodków szkolenia maszynistów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejAndrzejMassel">Kolejny obszar tematyczny, który jest unormowany w projekcie, to jest ujednolicenie standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego, gdzie przewidujemy rozszerzenie zadań prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wydawanie i publikowanie instrukcji i wytycznych dotyczących najważniejszych procedur bezpieczeństwa ruchu, szczególnie związanych z pracą personelu kolejowego i eksploatacją pojazdów kolejowych oraz urządzeń SRK (sterowanie ruchem kolejowym). Zgodnie z przyjętą w tym projekcie koncepcją warunkiem dopuszczenia przewoźników i zarządców do wykonywania działalności jest stosowanie wzorcowych instrukcji i wytycznych wydawanych przez prezesa UTK.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejAndrzejMassel">Kolejny aspekt ustawy to jest eliminacja nieprawidłowych praktyk związanych z pracą maszynistów, naruszaniem norm czasu pracy. Tutaj jest mechanizm monitorowania czasu pracy maszynistów i nakładania kar w przypadku występowania nieprawidłowości. Związane są z tym nowe uprawnienia dla prezesa UTK, które pozwolą na egzekwowanie od maszynistów oświadczeń dotyczących świadczenia pracy na rzecz więcej niż jednego pracodawcy. Konkludując, proszę Wysoką Komisję o pozytywne rozpatrzenie niniejszej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy debatę w trakcie pierwszego czytania projektu zawartego w druku nr 1046. Proszę bardzo, czy są zgłoszenia? Czy są chętni do wypowiedzi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Tak, jak powiedziałem, ten projekt wymaga szczegółowego spojrzenia, więc zgodnie z regulaminem wnoszę o powołanie podkomisji nadzwyczajnej, która przepracuje w sposób szczegółowy zapisy zawarte w druku nr 1046. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Skoro nie było zgłoszeń i nie ma sprzeciwu, rozumiem, że na tym kończymy pierwsze czytanie i przechodzimy do rozstrzygnięcia dotyczącego powołania podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Są następujące zgłoszenia: pan poseł Tchórzewski i pan poseł Szmit z klubu Prawo i Sprawiedliwość, pan poseł Smolarz pani poseł Pierzchała i pani poseł Bukiewicz z platformy Obywatelskiej, pan poseł Bodio z Ruchu Palikota, pan poseł Dąbrowski z Polskiego Stronnictwa Ludowego. Proszę bardzo, czy są jeszcze inne zgłoszenia z pozostałych klubów? Nie ma. W takim razie komisja liczyłaby siedem osób. Jest akceptacja co do siedmioosobowego składu podkomisji? Jest. Dziękuję bardzo. Czy jest akceptacja co do składu osobowego podkomisji? Przedstawiłem skład osobowy przed momentem. Jest akceptacja. Dziękuję bardzo. Podkomisja została wybrana.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Na tym kończymy posiedzenie. Proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego, a wszystkim państwu dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>