text_structure.xml
40.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeżeli państwo pozwolicie, rozpoczniemy posiedzenie Komisji. Porządek dzienny państwo otrzymaliście w zawiadomieniu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Witam pana ministra Stanisława Gawłowskiego i pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza i wszystkich naszych gości – bardzo serdecznie witam – i oczywiście panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 376 i 711). Poprawka została zgłoszona przez klub Prawo i Sprawiedliwość. Czy pan poseł Polaczek chciałby na temat tej poprawki się wypowiedzieć? To może najpierw poproszę o stanowisko rządu, dobrze? Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejTadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, my rozmawiamy o rynku wartym czterdzieści parę miliardów złotych. Ten segment, gdyby nawet stanowił rząd 5-10%, bo o takim wolumenie mówimy mniej więcej i przy 200 tys. zatrudnionych w tej branży to jest kilkanaście tysięcy miejsc pracy. Wątpimy w to, czy państwo da sobie radę z kontrolowaniem wpuszczania niehomologowanych części na rynek. W związku z tym najlepiej zakazać ich sprowadzania i produkcji. Mówimy o tym kawałku rynku, czyli importowanie i produkowanie części, które nie wymagają homologacji na rynek europejski. Skoro my nie jesteśmy pewni, że państwo będzie w stanie to kontrolować, to najlepiej to „uwalmy” w ogóle. W związku z tym, ja jestem przeciwny takiemu stawianiu sprawy i na pytanie pana przewodniczącego powiem wprost – jestem przeciwny tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pan poseł Szmit, tak? Proszę. Witam jeszcze panią minister Wypych-Namiotko.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzySzmit">Tak, serdecznie witam. Stąd nie zaczynałem, zanim pani minister spokojnie nie usiądzie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, otóż poprawka, która została dzisiaj w czasie debaty plenarnej zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość jest wynikiem naszych wewnętrznych, klubowych dyskusji na temat ustawy, nad którą przez kilka miesięcy ciężko pracowaliśmy. Chciałbym tutaj jasno i wyraźnie powiedzieć, że przez wiele miesięcy przekonywaliśmy do tego zarówno podkomisję, jak i i Komisję. Dyskutowaliśmy też z przedstawicielami rządu, aby wprowadzać do ustawy te przepisy, które będą pozytywnie nastawione do polskiego przemysłu, do polskich przedsiębiorców, do polskiego handlu. Ogromną część tych poprawek udało nam się wypracować w wyniku – czasami – bardzo ostrych, zdecydowanych dyskusji, ale myślę, że to co działo się w czasie obrad było przykładem dobrej, rzetelnej pracy nad ustawą, nad przedstawionym projektem.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJerzySzmit">Dzisiaj zgłaszamy jedną poprawkę do wcześniej wypracowanych, która dotyczy bardzo szczególnej części, aczkolwiek ważnego fragmentu projektu ustawy. Otóż, po analizie skłaniamy się jednak do tego, aby w przypadku stwierdzenia, że części które nie są homologowane, nie podlegały obowiązkowi homologacji, a zostały wprowadzane do obrotu, oprócz kar, które były wcześniej wymienione, zostały zniszczone. Dlaczego? Otóż, szanowni państwo, w tym przypadku nie mówimy o sytuacjach, które wynikają spoza woli ludzkiej, nie mówimy o jakichś specjalnych okolicznościach. Mówimy o sytuacji, w której przedsiębiorca, producent, handlowiec wprowadza do obrotu części, które nie podlegają procesowi homologacji. Może to się zdarzyć w dwóch przypadkach. Pierwszy przypadek – przez niedopatrzenie, ale niedopatrzenie też jest błędem, który powinien być sankcjonowany. Drugi przypadek to sytuacja, w której ktoś świadomie to robił. W tym przypadku chyba nie mamy wątpliwości, że dotkliwość sankcji powinna być rzeczywiście bardzo konkretna.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJerzySzmit">Wobec tego po głębokim namyśle proponujemy wprowadzenie tej poprawki – jednej, jedynej do wypracowanego tekstu sprawozdania. Nie jest to, szanowni państwo, poprawka systemowa, ona nie zmienia logiki prawa, nie zmienia też całej filozofii, nie wprowadza nowych elementów. Utrzymuje może to, co było w przedłożeniu rządowym i wnosi dodatkową sankcję za wprowadzanie do obrotu niehomologowanych części. Ma to generalnie zwiększyć czujność, uwagę przedsiębiorców na tę sprawę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu usłyszeliśmy, jest ono negatywne. W takim razie, kto z pań i panów… Pan mecenas jeszcze? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorMichalBaranowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne chciałoby tutaj ponowić pytanie do rządu. Otóż komentarz usłyszeliśmy, natomiast ta poprawka ma pewną historię. W projekcie rządowym faktycznie nakaz niszczenia wycofanych z obrotu przedmiotów był. W trakcie posiedzenie podkomisji została zgłoszona poprawka, która ten punkt skreśliła i dodano nowy ustęp, który w sprawozdaniu jest ust. 8. Cytuję: „8. Przedmiot wyposażenia lub część wycofane z obrotu nie mogą być ponownie wprowadzone do obrotu” i w konsekwencji przepis karny, który sankcjonuje naruszenie zakazu wprowadzenia do obrotu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorMichalBaranowski">Biuro Legislacyjne zadaje to pytanie, ponieważ ewentualne dodanie tego pkt 3 dotyczącego niszczenia wycofanych z obrotu przedmiotów wyposażenia lub części może bądź niekoniecznie mieścić się w generalnym systemie, wycofywania przedmiotów wyposażenia lub części, zaproponowanym w ustawie. Na chwilę obecną w ust. 7 podmiot który wprowadzi do obrotu przedmiot wyposażenia lub część wbrew generalnemu zakazowi wprowadzenia bez homologacji po pierwsze musi podać do publicznej wiadomości lub w miejscach wprowadzenia do obrotu informację o takich przedmiotach w określonym terminie, po drugie wycofać z obrotu przedmiot wyposażenia lub część, zgodnie z żądaniem, o którym mowa w ust. 9. Ust. 9 dotyczy sytuacji, kiedy osoba, która już posiada taki przedmiot może zażądać od takiego podmiotu odkupienia albo wymiany. Teraz dochodziłby nowy obowiązek zniszczenia wycofanego z obrotu przedmiotu wyposażenia lub części.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LegislatorMichalBaranowski">Także, zdaniem Biura ta poprawka legislacyjnie wydaje się być właściwa, tylko pytanie do strony rządowej – czy jeżeli burzy ona system zawarty w ustawie, to czy nie zawiera ona konsekwencji? Natomiast jeżeli istnieje możliwość stosowania, to Biuro tutaj nie może o braku konsekwencji mówić. Także tu pytanie jeszcze raz do strony rządowej, czy to nie mieści się w systematyce ustawowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Ja myślę, że Komisja ma świadomość, że zatoczyliśmy koło, bo doszliśmy do takiego etapu i to, że ten przepis w przyjętym projekcie jest trochę inny, to też zawdzięczamy wnioskodawcy poprawki. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Ja chyba się rozumiem z panem legislatorem. Pan mi wytłumaczył w tej chwili, czego ja nie potrafiłem używając języka prawnego wytłumaczyć, że ustawa w tej chwili będzie niespójna, jak przyjmiemy tę poprawkę. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LegislatorMichalBaranowski">Tutaj ciężko ocenić czy będzie, czy nie. Jakiś margines stosowania może być, ale to nie Biuro będzie stosowało te przepisy, więc wydaje się, że to jest pytanie do merytorystów, czy będzie możliwe stosowanie, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Będą problemy. Na pewno będą problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Rozumiemy, więc podejmiemy decyzję. Poprawka nie jest niezgodna z procesem legislacyjnym, więc podejmiemy decyzję o jej rekomendacji w głosowaniu. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki zaproponowanej przez pana posła Szmita i klub PiS? Pan poseł Wojtkiewicz jeszcze. (7) Kto jest przeciw? (13) Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? (2). Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprosimy o opinie Ministerstwa Spraw Zagranicznych do jutra do godz. 12.00. Dobrze, dziękuję. Tak, myślę, że będzie, oczywiście. My zrobiliśmy wszystko, żeby było.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Sprawozdawcą, rozumiem, że pozostaje pani poseł Monika Wielichowska. Pełna akceptacja Komisji, za co dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Informacja Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Ministra Środowiska na temat przygotowania dokumentacji projektów inwestycyjnych na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do finansowania ze środków UE w latach 2007-2013 oraz w następnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Poproszę – najpierw pan minister czy pani minister? Pani minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMTBiGMAnnaWypychNamiotko">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić stan zaangażowania środków w inwestycje dotyczące żeglugi śródlądowej w obecnej perspektywie finansowej, a także plany na następną perspektywę, które czynimy oczywiście na razie jeszcze w sferze przygotowań dosyć wirtualnych, bo tak do końca nie wiemy, jakie będą możliwości działania. Niemniej jednak są to konkretne plany, które będą wskazywały na programy rewitalizacyjne czy poprawiające stan dróg śródlądowych w Polsce. Te projekty będą na pewno miały swoje miejsce w odpowiednich dokumentach strategicznych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMTBiGMAnnaWypychNamiotko">W obecnej perspektywie finansowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko aktualnie podpisano umowy dotyczące 5 projektów śródlądowych o łącznej wartości wydatków kwalifikowanych prawie 370 mln zł z czego dofinansowanie unijne planowane jest na poziomie 315 mln zł. Do podpisania została jeszcze jedna umowa o dofinansowanie. Do 14 września, czyli powiedzmy dwa tygodnie temu, mieliśmy mniej więcej zaalokowanych 87,5 %, a wykorzystanych alokacji na poziomie 12%. Dla porównania powiem, że tylko projekty lotnicze czy szynowe miejskie i drogowe mają lepsze wskaźniki, także nawet projekty morskie też nie uzyskały tyle. Niemniej jednak, jeżeli już mamy podpisane umowy i zakontraktowane prace to jest już kwestia uzyskania takiego postępu prac, aby procedury płatności mogły się sfinalizować. Wtedy te działania będą widoczne i myślę, że te wskaźniki szybko podrosną.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMTBiGMAnnaWypychNamiotko">Dodatkowym wysiłkiem, który udało się wypracować i uzyskać jest realizacja tzw. pilotażowego RIS na Dolnej Odrze. Właściwie nie wiem, dlaczego się nazywa pilotażowy, ale widocznie tak było łatwiej projekt przedstawić w Agencji TEN-T i tam uzyskaliśmy wsparcie finansowe dla tego projektu. Projekt jest mniej więcej na 7 mln EUR, jego czas realizacji przewidziano na ok. 18 miesięcy, współfinansowanie z funduszy unijnych na poziomie 23%. Ten projekt obecnie jest w bardzo decydującej fazie. Mianowicie w przyszłym tygodniu ogłoszone zostaną procedury przetargowe na wykonawcę głównego, jeszcze jedno postępowanie z zakresu inwestycji i 4 postępowania dotyczące zakupów inwestycyjnych. Chcielibyśmy w ramach tego projektu wydać jeszcze w roku bieżącym ok. 7 mln, które są na to zarezerwowane. Mam nadzieję, że ten projekt szczęśliwie się uda wykonać. To są nasze obecne działania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMTBiGMAnnaWypychNamiotko">Jeśli chodzi o właściwe tytuły projektów śródlądowych, przeczytam tylko, do czego to się sprowadza. Jest to modernizacja śluz odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – projekt pierwszy 7.5-1. Potem drugi projekt – modernizacja śluz odrzańskich w (w zarządzie RZGW Wrocław) – również przystosowanie drogi wodnej do III klasy. Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZWG Wrocław – czwarty projekt i modernizacja stopnia Brzeg Dolny – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – piąty. Szósty – modernizacja stopnia Chróścice. Odbudowa zabudowy regulacyjnej – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – ten projekt jest chyba jeszcze w CUPT, czyli w Centrum Unijnych Projektów Transportowych trwa ocena wniosku o dofinansowanie. Miejmy nadzieję, że w styczniu 2013 r. uda się ten projekt podpisać.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMTBiGMAnnaWypychNamiotko">Jeśli chodzi o plany na następną perspektywę finansową, to bym poprosiła może materiał, albo może poproszę panią dyrektor. Inwestycje przewidziane do realizacji w latach 2014-2020 – projekty zostały przygotowane wspólnie z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej, oczywiście razem z zainteresowanymi regionalnymi zarządami gospodarki wodnej. Lista projektów inwestycyjnych jest dosyć bogata. Oczywiście, jest to m.in. efekt zamierzonego działania, aby być przygotowanym na więcej i na wybór tych projektów, które mają największą wartość, jeśli chodzi o spełnienie kryteriów dofinansowania. Na kilku spotkaniach udało się wypracować 17 projektów o ogólnej, szacunkowej oczywiście, wartości 3 mld zł, z tego część tych projektów będzie przygotowywana już przed ustaleniem czy przyjęciem pewnej puli do podziału na te projekty. W każdym razie większość tych projektów to: remont i modernizacja Odry; modernizacja Kanału Gliwickiego; modernizacja śluz odrzańskich ciąg dalszy; jazy sektorowe na stopniach wodnych Januszkowice, Wróblin, Zwanowice, Krępa, Groszowice, Dobrzyń – przystosowanie do III klasy drogi wodnej; modernizacja trzech długich śluz pociągowych w Krapkowicach, w Opolu i w Januszowicach; modernizacja stopnia wodnego u ujścia Nysy; dalej Odra 1,260 km przystosowanie do III klasy drogi wodnej w Rędzinie, budowa stopnia wodnego Lubiąż na Odrze – nowy projekt; następnie przywrócenie parametrów eksploatacyjnych na Górnej Wiśle na odcinku od Oświęcimia do Krakowa; modernizacja śluz żeglugowych na drodze wodnej Nogat-Szkarpawa; odbudowa obiektów bydgoskiego węzła wodnego; modernizacja budowy hydrotechnicznych na Kanale Bydgoskim; rewitalizacja szlaku żeglownego Kanał Bydgoski – Noteć Dolna; modernizacja budowli hydrotechnicznych na drodze wodnej Noteci na 38-176 km; odbudowa budowli regulacyjnych na Warcie w Kostrzynie nad Odra, w Santoku na Noteci swobodnie płynącej; modernizacja Kanału Gliwickiego; budowa stopnia wodnego Niepołomice i odbudowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze Dolnej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMTBiGMAnnaWypychNamiotko">To są, na dziś, projekty, które w intencjach i w ocenie ludzi, którzy pracują zarówno na rzecz gospodarki wodnej, jak i na rzecz bezpieczeństwa żeglugi wydawały się najłatwiejsze do zdefiniowania, do określenia, oszacowania, zaprojektowania i jako niezbędne. Mam nadzieję, że uzyskają naszą pełną aprobatę i możliwość realizacji w następnej perspektywie finansowej, licząc się z takim zielonym światłem na rzecz projektów dotyczących śródlądowych dróg wodnych w całej Europie. To jest dosyć konkretna informacja. Mam nadzieję, że pozytywnie zostanie przyjęta. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Poprosimy pana ministra Stanisława Gawłowskiego o równie zwięzłą, a może i jeszcze krótszą informację. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister bardzo szczegółowo opisała rzeczy, które już się dzieją i które są…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Ale, szanowni państwo, niecodziennie gościmy na naszym posiedzeniu pana ministra Gawłowskiego i prosiłbym naprawdę o wysłuchanie jego wypowiedzi. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo. W związku z tym, ja naprawdę nie chcę powtarzać danych, które przekazaliśmy w formie pisemnej, czy wcześniej pani minister. Może tylko dwie jeszcze dodatkowe informacje. Projekt dotyczący modernizacji śluz w Bartoszewicach, Rogowie, Dobrzeniu i Janowicach został już zakończony. Ten jeden, który jeszcze nie wystartował, wynika z dodatkowych oczekiwań Komisji Europejskiej związanych z właściwym rozumieniem art. 47 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Jak trzeba, będę to wyjaśniał, ale mam nadzieję, że aż tak szczegółowo Komisja nie chce się pochylać nad tymi sprawami.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Są realizowane projekty finansowane jeszcze z innych źródeł. W przypadku środków unijnych jest to Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, dotyczy Kanału Elbląskiego – on jest w trakcie realizacji, opiewa na kwotę 95 mln zł. I projekt finansowany z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – Kanał Ślesiński. On dotyczy modernizacji 4 śluz, jednego jazu i jednych wrót przeciwpowodziowych. On również jest w trakcie realizacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, czy ze strony pań i panów posłów są pytania do materiału przedstawionego przez panią minister i pana ministra? Pan poseł Szmit, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzySzmit">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam bardzo szczegółowe pytanie dotyczące Kanału Elbląskiego. Jaki jest planowany termin zakończenia modernizacji tej bardzo ważnej dla Warmii i Mazur inwestycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Panie ministrze, jeszcze momencik, dobrze? Pan przewodniczący Tchórzewski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Z wypowiedzi zarówno MŚ, jak i MTBiGM nie wynika konkretnie stanowisko. Zaawansowanie tutaj pokazane w wielu projektach jest dosyć nikłe, w niektórych przypadkach nawet 15%. A więc, czy w tej perspektywie z rozliczeniem do końca 2015 r., tak jak to przepisy mówią, wszystkie projekty tej perspektywy zostaną wykończone? Chcieliśmy usłyszeć deklarację, że będzie tak czy nie będzie tak, że macie jakąś pewność na zasadzie analizy przed Komisją tych materiałów, że perspektywa zostanie wykorzystana.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze ze strony pań i panów posłów dalsze zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">I perspektywa następna – czy w tym zakresie, w jakim jest przygotowana, bo informacje środowiskowe są takie, że można by było trochę więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeszcze raz zapytam, czy są jeszcze następne zgłoszenia? Rozumiem, że nie ma. Zamykamy listę i prosimy o odpowiedź. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Odpowiadam najpierw na pytania pana przewodniczącego – zdążymy. Nie ma już dzisiaj żadnych zagrożeń dla wszystkich projektów, które są związane z tym fragmentem dotyczącym transportu czy żeglugi śródlądowej. Proszę pamiętać, że startowaliśmy z bardzo dużym opóźnieniem, dlatego że każdy z tych projektów, w ogóle każdy z projektów finansowanych ze środków unijnych, jak o tym wielokrotnie, jestem przekonany, w tej Komisji państwo dyskutowaliście, musiał najpierw uzyskać dokument, który się nazywa decyzja środowiskowa. A żeby uzyskać ten dokument, to musieliśmy już w tej perspektywie finansowej dostosować prawo polskie do prawa unijnego głównie w części dotyczącej ocen oddziaływania na środowisko i właściwego wyznaczania obszarów naturowych. Obszary naturowe nie są tu jakąś nadzwyczajną barierą, choć pewne dodatkowe szykany wprowadzają. A to dopiero było startem sporządzania dokumentacji technicznych i już samych prac wykonywanych na poszczególnych urządzeniach hydrotechnicznych. One, tak jak powiedziałem, z jednym tylko wyjątkiem, wszystkie są już w trakcie realizacji i nie ma żadnego zagrożenia związanego z terminami. Większość realizacji kończy się na koniec 2013 r., ewentualnie 2014 r. Wszędzie mamy jeszcze ten roczny zapas.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Pan prezes Wiśniewski, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, pozwolę sobie przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Witamy i cieszymy się z obecności. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dla wszystkich tych projektów mamy co najmniej roczny zapas, czyli one muszą się zakończyć na koniec 2014 r., a perspektywa kończy się na koniec 2015 r., więc nie ma tutaj zagrożeń.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Oczywiście, dotyczy to również Kanału Elbląskiego. My bardzo byśmy chcieli zakończyć wszelkie prace modernizacyjne pamiętając, że stanowi to pewien – nawet nie pewien, bardzo duży – problem dla użytkowników, dla tych, którzy świadczą usługi w obszarze żeglugi śródlądowej i korzystają z Kanału Elbląskiego – na koniec przyszłego roku. Ale tam się różnego rodzaju historie pojawiają w trakcie modernizacji. To jest, proszę pamiętać, obiekt, który ma kilkadziesiąt lat – nawet ponad sto – i nie był modernizowany w nowożytnej historii, a więc siłą rzeczy te dodatkowe prace pewnie będą się pojawiać. Wydaje się, jesteśmy przekonani, że najważniejsze jest to, żeby ten proces inwestycyjny przede wszystkim był zrealizowany dobrze i bardzo dobrze, a niekoniecznie opóźnienie miesiąc czy dwa jakiekolwiek będzie miało tu znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJerzySzmit">Tylko, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselJerzySzmit">Trochę żartem, trochę serio. Dobrze byłoby, gdyby szerokość kanału została dostosowana do zakupionych statków przez armatorów, bo nie zgodziło im się troszeczkę, za szerokie statki kupili. Teraz trochę problemów z tego wynikło.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Może nie o ten kanał chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Jeżeli mogę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">To jednak statki powinny być dostosowane do szerokości kanału, a nie odwrotnie. Ten kanał ma wymiar zabytkowy i jakakolwiek zmiana jego parametrów dzisiaj również ze względów choćby opieki konserwatora zabytków nie wchodzi w grę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJerzySzmit">Oczywiście żartowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że nie ma więcej zgłoszeń. Na tym zakończyliśmy dyskusję nad informacją Ministra Transportu, Budownictwa oraz Gospodarki Morskiej oraz Ministra Środowiska na temat przygotowania dokumentacji projektów inwestycyjnych na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do finansowania ze środków UE w latach 2007-2013 oraz w następnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Rozumiem, że Komisja przyjmuje informację pani minister i pana ministra, za co dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do punktu trzeciego – rozpatrzenie dezyderatów. Poproszę pana przewodniczącego Tchórzewskiego o przedstawienie pewnych propozycji związanych z dezyderatem dotyczącym publikacji Białej Księgi. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Do tego dezyderatu wnosimy tutaj uzgodnione już w międzyczasie poprawki. Może chwilę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">20 sekund przerwy.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Szanowni państwo, prosiłbym już o uwagę. Proszę bardzo, pan przewodniczący Tchórzewski. A wy zostańcie. Gdzie wy idziecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Idą do ministra. Zaczynamy więc, bo mamy taką numerację dezyderatów, już nie będziemy zmieniać: „Dezyderat nr 2 Komisji Infrastruktury uchwalony na posiedzeniu w dniu 26.09.2012 r. do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie publikacji Białej Księgi dotyczącej działań Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i podległych mu organów wobec spółek OLT EXPRESS POLAND” – tylko w nazwach zmieniamy „oraz OLT EXPRESS REGIONAL” i w treści. Treść, żeby skrótem powiedzieć, to bez zmian to co państwo otrzymali. Natomiast na końcu dodajemy w nawiasie „(w całym zakresie kompetencji urzędów)”, bo są pewne niejasności w rozumieniu określenia „sposobu nadzoru nad ich działalnością”, więc tutaj dodajemy „(w całym zakresie kompetencji urzędów)”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Stanowisko pana ministra chcemy usłyszeć. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Nie będę hipokrytą, myśmy o tym rozmawiali przed chwileczką. Skąd taka propozycja? Proszę państwa, chcąc zrobić Białą Księgę zgodnie z państwa oczekiwaniami nie możemy się domykać do tych dwóch rzeczy: koncesja i nadzór nad działalnością spółki. Państwo pytali się również o inne rzeczy leżące w zakresie działalności Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Stąd precyzyjniej, żebyśmy się potem nie migali, że czegoś tam brakuje, plus interpelacje, które napływały w ciągu ostatnich i najbliższych kilku dni, które też wychodziły poza zakres tych dwóch tematów. Wydaję się oczywistym, że powinno się dodać te kilka słów.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu wobec tej propozycji. Jest? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselBartlomiejBodio">W związku ze zmianą i wprowadzeniem do tytułu dezyderatu nazwy spółki OLT EXPRESS POLAND chciałbym przypomnieć, że istniała również trzecia spółka OLT EXPRESS Sp z o.o. Wnoszę, aby również wystąpić o informacje o tej trzeciej spółce, która jak wiemy nie była przedmiotem koncesjonowania, ale bardzo nam zależy, aby uzyskać od ULC informacje dlaczego ta spółka nie była przedmiotem koncesjonowania. Nawet jeśli to wynika z odrębnych przepisów i ona nie prowadziła działalności lotniczej, to wszyscy wiemy, że taka spółka istniała i chcielibyśmy, aby również została objęta dezyderatem.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Krzysiek, włącz mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">OLT EXPRESS POLAND, OLT EXPRESS Sp. z o.o., OLT EXPRESS REGIONAL, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselBartlomiejBodio">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Myślę, że jest to jasne dla pań i panów posłów. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia dezyderatu nr 2 wraz z poprawkami zgłoszonymi przez pana posła Tchórzewskiego i uzupełnieniem przez pana posła Bodio? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dezyderat nr 2 został przez Komisję przyjęty.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Tchórzewski, dezyderat nr 3. Nr 1, tak. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Tutaj by było tak: „Dezyderat nr 1 Komisji Infrastruktury uchwalony na posiedzeniu w dniu 26.09.2012 r. […] w sprawie nadzoru i kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie przyznawania koncesji i sprawowania kontroli nad spółkami OLT EXPRESS POLAND i OLT EXPRESS REGIONAL”. Nie wiem czy tą z o.o. dodać, bo ona tutaj nie była koncesjonowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselBartlomiejBodio">Tak, tutaj w tym dezyderacie ta sama uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Ta sama uwaga, tak. Dobrze, to ją dodałem. Teraz dalej bez zmian i dodajemy… Z tym, że tutaj były koncesje przyznane dla tych dwóch, więc o tej trzeciej nie piszemy. Natomiast to, co urząd o niej wiedział, w jakim zakresie się do niej odnosił, to wynika z tytułu. Następnie – „Po wysłuchaniu informacji oraz po dyskusji, wobec zgłoszonych uchybień, Komisja wnosi o zbadanie, czy właściwe organy nadzoru lotów komercyjnych” zamiast „lotów cywilnych” – w takim zakresie ministerstwo prosi, żeby takiego sformułowania użyć, bo w tej chwili sformułowania „lotów cywilnych” się nie stosuje – „tj. Urząd Lotnictwa Cywilnego, a także Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dopełniły wszelkich starań przy przydzielaniu w.w. przewoźnikom koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego, a także czy zgodnie z obowiązującymi przepisami właściwie pełniły nad nimi nadzór” i w nawiasie „(w całym zakresie kompetencji urzędu).”.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan minister, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Tak. W zasadzie, podobnie jak w poprzednim dezyderacie, myśmy to omówili. Natomiast ja mam jedną uwagę i będę prosił o wzięcie tego pod uwagę. Proszę państwa, w drugim akapicie, po pierwszej części zdania: „Po wysłuchaniu informacji oraz po dyskusji, wobec stwierdzonych uchybień” – w zasadzie tu nie ma co robić dezyderatu, tylko karać, jeżeli stwierdzono uchybienia. W związku z tym – ale pozwólcie państwo, że ja wniosę uwagę – „wobec stwierdzonych uchybień” jest faktem dokonanym. Proszę „wobec domniemanych uchybień” albo wykreślić w ogóle te trzy słowa i „Komisja wnosi o zbadanie itd.”. Brzmiałoby tak: „Po wysłuchaniu informacji oraz po dyskusji Komisja wnosi o zbadanie, czy właściwe organy itd.”. Natomiast „wobec stwierdzonych uchybień” proponowałbym usunąć, bo to jest stwierdzenie faktu, który nie jest zbadany.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Może tak, tutaj z przewodniczącym uzgodniliśmy kompromis w tej dziedzinie – „wobec zgłoszonych wątpliwości”.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeszcze raz bym prosił pana przewodniczącego Tchórzewskiego o odczytanie tej części dezyderatu, żeby dla wszystkich było jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo. „Po wysłuchaniu informacji oraz po dyskusji, wobec zgłoszonych wątpliwości, Komisja wnosi o zbadanie, czy właściwe organy nadzoru lotów komercyjnych tj. Urząd Lotnictwa Cywilnego, a także Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dopełniły wszelkich starań przy przedzielaniu w.w. przewoźnikom koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego, a także czy zgodnie z obowiązującymi przepisami właściwie pełniły nad nimi nadzór (w całym zakresie kompetencji urzędów).”.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dobrze. Teraz jeszcze pan poseł Szmit, a później bym poprosił jeszcze pana prezesa Jarosza o ustosunkowanie się, bo w końcu Najwyższa Izba Kontroli ma się tą kwestią zajmować.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselJerzySzmit">Właśnie w tej sprawie. Otóż, sugeruję zastanowienie się, ponieważ tu nie mamy adresu do kogo zwracamy się o tą kontrolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselJerzySzmit">A, to przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie bez kozery poprosiłem pana prezesa Jarosza, żeby się wypowiedział. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#DepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliStanislawJarosz">Dziękuję bardzo. Teraz jestem aktualnie dyrektorem Departamentu Infrastruktury NIK – to sprostowanie. A teraz, jeżeli chodzi o nasze działanie. Dla mnie zmiany, które tutaj zostały zgłoszone nie mają wpływu na zakres kontroli, którą będziemy wykonywać. W związku z tym, Prezes NIK jakiś czas temu ogłosił, że jesteśmy gotowi kontrolę taką przeprowadzić. Co więcej, myślimy w przyszłości, żeby po tej kontroli planować kontrolę, szerszą w ogóle, udzielania wszelkich uprawnień i koncesji przez organy państwa w zakresie lotnictwa cywilnego, ale to jest sprawa przyszła. W tej chwili w związku z takim wnioskiem będziemy robić ten obszar, o którym państwo mówią. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo jeszcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Ja tutaj pominąłem, bo w obu przypadkach ten zwrot wstawiałem. Tutaj też chodzi o to, jak i w drugim dezyderacie, tak i w tym pierwszym właściwy organ pełni nad nimi kontrolę i nadzór. Tutaj w ten sposób. Na końcu, a w tamtym to już zostało przyjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy dla pań i panów posłów te wszystkie uwagi są jasne i czytelne? Widzę, że jest pełna akceptacja.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia dezyderatu nr 1 w wersji przedstawionej przez pana przewodniczącego Tchórzewskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">To w obu – i kontrolę, i nadzór.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Komisja przyjęła dezyderat nr 1, za co bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę? Zakończyliśmy już porządek, ale jest pytanie. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Ja mam pytanie do pana ministra Jarmuziewicza, bo tutaj pan minister Nowak na posiedzeniu 29 sierpnia, tak chyba zrozumieliśmy, informował Komisję Infrastruktury, iż trwa jeszcze kontrola zlecona przez ministerstwo transportu w ULC z taką informacją, iż ma się ona zakończyć w połowie września. Mam pytanie, czy ta kontrola jeszcze trwa? Czy są sformułowane wnioski? Gdyby pan minister mógł tutaj kilka zdań informacji co do zasady w tym zakresie przekazać w dniu dzisiejszym Komisji Infrastruktury.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Dziękuję bardzo. Panie pośle, 12 dni temu, to jest 14 września skończyła się kontrola nasza, wewnętrzna w ULC. Są przygotowywane dokumenty pokontrolne i tyle mogę powiedzieć. Nie mamy zwyczaju, podobnie jak pan był ministrem, zaglądania i wywierania presji na nasze kontrolne organy. Pojedyncze dni, szykują dokumenty pokontrolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Ile dni?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Tydzień, dwa, nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze inne pytania? Nie ma innych pytań. Dziękuję bardzo. Na tym kończymy posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Przyjęliśmy oba?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przyjęliśmy. Ja zadawałem pytanie, czy jest sprzeciw i nie było sprzeciwu. Przyjęliśmy oba dezyderaty. Dziękuję bardzo, na tym zamykamy posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>