text_structure.xml 30.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Rozpoczniemy nasze posiedzenie Komisji, które poświęcone jest rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych dzisiaj w czasie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (druk 205), jak również rozpatrzenie poprawek do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Poprawki zostały zgłoszone do druku nr 205 i 267 przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Czy jest potrzeba? Pan poseł Polaczek, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Tak, jak w wystąpieniu sejmowym, panie przewodniczący, poprawka 1 wyczerpuje opinię Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, jeśli chodzi o zachowanie rękojmi i gwarancji, proponujemy, aby decyzja o pozwoleniu na użytkowanie, o której mowa w ust. 1, następowała pod warunkiem wykonania pełnej konstrukcji nawierzchni jezdni lub odcinka drogi. Propozycja sprowadza się do uzupełnienia tego artykułu o ust. 2a. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Panie ministrze, poproszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejTadeuszJarmuziewicz">Nie podzielam obaw pana ministra Polaczka. Jestem przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (13) Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? (17) Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 2, proszę bardzo, rozumiem, że również pan poseł Polaczek, tak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyPolaczek">W poprawce drugiej proponujemy, aby minister transportu, który jest ustawowo odpowiedzialny m.in. za kształtowanie systemu bezpieczeństwa ruchu, za przepisy i normy techniczne, które dotyczą realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, wyrażał zgodę na wniosek właściwego organu nadzoru budowlanego. Proponujemy tutaj 14-dniowy termin, nie dłuższy niż 14-dniowy termin od dnia złożenia wniosku na udzielenie takiej zgody albo jej odmowę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Z całym szacunkiem, ale minister nie jest zarządcą drogi, w związku z tym nie mogę się zgodzić na coś takiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Ale niech weźmie odpowiedzialność, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Cały czas podkreślamy, że jest ta propozycja rozwiązaniem antysystemowym. Tak, że jeśli Ministerstwo Transportu proponowało i w imieniu rządu minister transportu prezentował ten projekt szczególnej regulacji do szczególnej ustawy w zakresie przygotowania inwestycji dotyczących dróg publicznych, to przynajmniej po prostu wypada, aby nie uchylał się od tej odpowiedzialności. Tutaj nie mówimy o tym, że minister te decyzje wydaje, on tylko wyraża zgodę przy oczywistym założeniu, iż wniosek właściwego organu nadzoru budowlanego jest poparty tymi warunkami, które są zawarte w nowelizacji. To jest po prostu wzięcie odpowiedzialności również przez ministra transportu za tę ustawę, którą w takim trybie, a nie innym proponuje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki drugiej, proszę bardzo? (12) Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? (17) Dziękuję bardzo. Poprawka również uzyskała negatywną opinię. A kto się wstrzymał, przepraszam? (1) Przepraszam bardzo. Poprawka uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych do druku nr 258 i 269. Poprawki zostały zgłoszone przez dwa kluby, czyli Klub Prawo i Sprawiedliwość i Klub Platformy Obywatelskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 1, proszę bardzo pan poseł Huskowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Szanowni państwo, nie ma tej osoby, która miała w imieniu klubu przedstawić tę poprawkę, więc pozwolę sobie przedstawić. Problem polega na tym, że w dotychczasowym przepisie mamy zapis, że umowę można podpisać wyłącznie w siedzibie przedsiębiorcy. Intencją wnoszących tę poprawkę było to, żeby nie tylko w siedzibie, ale w innych miejscach, gdzie prowadzi on działalność gospodarczą, w lokalach, w których prowadzi on działalność gospodarczą, ale zdaje się, że wyszło co innego. W związku z tym ja pytam…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Szanowni państwo, bardzo bym prosił o chwilę skupienia i prosiłbym o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawHuskowski">W związku z czym chciałbym, uzasadniając właśnie tę poprawkę, chciałbym zapytać Biuro Legislacyjne, pana legislatora, co to jest miejsce wykonywania działalności gospodarczej, czy przypadkiem nie jest to pojazd, w którym jeździ przedsiębiorca i prowadzi działalność?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. Oczywiście, jeśli chodzi o działalność gospodarczą rozróżniamy siedzibę, oddziały i miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Trudno mówić o pojęciach typu lokal i tego rodzaju określeniach w stosunku do wykonywania działalności gospodarczej. Trzeba byłoby to bardzo szczegółowo opisać. Natomiast miejsce wykonywania działalności gospodarczej ze względu na przedmiot działalności gospodarczej z jakim mamy tutaj do czynienia, to może zachodzić taka sytuacja, kiedy do podpisania umowy dojdzie w samochodzie, który to samochód można uznać za miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Ja się opieszale zabieram za zabranie głosu, bo zdaje się, że poseł Huskowski będzie miał inicjatywę. Dobrze, w takim razie jestem za odrzuceniem tych poprawek. Zapis – w miejscu wykonywania działalności gospodarczej – jest na tyle nieprecyzyjny, że może budzić podejrzenie, że jest to samochód i że w samochodzie się odbywa płatność. Nie ryzykujmy. Już żeśmy się tyle tutaj napracowali. Panie pośle Adamczyk, do pana też mówię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Tak, tak, jestem pełen podziwu i pełen wrażenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Dziękuję. Pierwsze dwie poprawki…, ja może uprzedzę, panie przewodniczący, bo druga poprawka dotyczy bardzo podobnej historii, w związku z tym prosiłbym…, znaczy rekomenduję państwu odrzucenie tych dwóch pierwszych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Rozumiemy. Przejmuję ten wniosek. Jest propozycja odrzucenia poprawki… Można wycofać? Proszę bardzo. Proszę, pani poseł, proszę, pierwszą i drugą – podpowiadamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMagdalenaGasiorMarek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zatem wycofuję poprawki nr 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękujemy bardzo. Przechodzimy do poprawki 3. Proszę bardzo. Będziecie uzasadniać, proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselPiotrBabinetz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nasze poprawki zmierzają do tego, żeby maksymalnie wyeliminować możliwe patologie i nieprawidłowości. Jedną z nich jest pierwsza z naszych poprawek. Dotyczy ona tych zapisów, które uściślają, jakie są wymogi dla przewozów okazjonalnych wykonywanych samochodami osobowymi. Przypominam, że to przewożenie samochodami osobowymi dokonuje bardzo szerokiego rozszerzania tych podmiotów, które mogą wykonywać przewozy okazjonalne i w związku z tym w sformułowaniu „po uiszczeniu opłaty ryczałtowej za przewóz w formie bezgotówkowej lub gotówkowej w siedzibie przedsiębiorcy przed rozpoczęciem tego przewozu” – wnioskujemy, aby usunąć ten fragment i skreślić wyrazy „lub gotówkowej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę bardzo. Tak, proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Chyba zbyt daleko idąca restrykcja, bo dzisiaj chcemy dać możliwość płacenia gotówką w siedzibie przedsiębiorcy. Ja bym to zostawił. Nie popieram tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Otóż, ustawa, którą przyjęliśmy przed rokiem wskutek dzisiaj przyjmowanych zmian staje się ustawą dwubiegunową, ponieważ dając wyjątek, faktycznie likwidujemy zapisy tamtej ustawy, likwidujemy w tym kontekście, że mówimy, że wszystkie samochody osobowe, które mają konstrukcję samochodu osobowego, wszystkie mogą wykonywać przewozy okazjonalne. My mówimy, że robimy to pod tytułem „przedsiębiorcy”, który prowadzi specjalną działalność, na wesele, jakiś super biznes dla osób, które nie zechcą wsiąść do innego samochodu itd. Nie, ja mówię w tym kontekście, skąd ta poprawka. A faktycznie rozszerzamy to na możliwość prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę sieciowego, to znaczy takiego, który będzie funkcjonował sieciowo. Jeżeli będzie funkcjonował sieciowo, to będzie musiał wtedy brać pieniądze w gotówce. I teraz normą jest coś takiego, że jak to udowodnić, że nie w siedzibie przedsiębiorcy, jak? Dostaje od przedsiębiorcy bloczek, w którym pisze: „siedziba przedsiębiorcy”. Pieczątka, że wzięte pieniądze. Wystawia ten bloczek, płaci pieniądze i do widzenia. I będzie się mógł zatrzymywać wszędzie, bloczek wystawiać, odda bloczek przedsiębiorcy, pieniądze zapłacone w siedzibie przedsiębiorcy, tutaj nikt do tego nie dojdzie, jaki może być system kontroli. Żaden. Bezgotówkowo, to znaczy, że podpisał umowę i zapłacił. I dzisiaj każdy obywatel, który zechce mieć luksusowy samochód, ma na 100-procentowe konto. Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś, kto chce jechać luksusowym samochodem i zapłacić za niego za godzinę jazdy czy za kilometr, 50 km, nie ma konta, żeby zapłacić bezgotówkowo. Umawia się, daje termin zapłaty i płaci bezgotówkowo. Skreślając słowa „lub gotówkowej”, tak naprawdę uszczelniamy ten system i sprowadzimy go do tego, że będzie mógł być stosowany tylko właśnie w tych szczególnych przypadkach, o których mówimy. Umówił się na wesele, proszę bardzo. Umówił się na obsługę konferencji, proszę bardzo. Ma umowę, po 3 dniach płaci przelewem, nie ma problemu, sprawy są załatwione. Chyba, że intencje są po cichu inne, to proszę bardzo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Panie pośle, jedyny wyłom do zapłacenia gotówką chcemy stworzyć w siedzibie przedsiębiorstwa, nigdzie więcej żadnych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Ale, panie ministrze, po co, jak w tej chwili większość normalnych przedsiębiorców i ludzi płaci bezgotówkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">W siedzibie przedsiębiorstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">A po co ma do niego jechać i płacić, jak może przelać. Panie ministrze, po co ma do niego jechać i płacić, jak może przelać. Przecież my stwarzamy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Ja daję mu możliwość tylko, a nie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Panie ministrze, stwarzamy w ten sposób furtkę, która nie jest potrzebna i nikt się o tę gotówkę nie upomina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Znamy stanowisko wnioskodawcy, znamy stanowisko rządu. Jeszcze poproszę pana przewodniczącego Huskowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Szanowni państwo, podczas posiedzenia podkomisji mieliśmy dosyć długą dyskusję na ten temat, ale i na posiedzeniu Komisji. Mianowicie, są takie podmioty, szczególnie zagraniczne, ludzie w delegacji dostają często pieniądze, którymi się rozliczają i jeżeli oni płacą w siedzibie przedsiębiorcy, umawiają się i płacą gotówką, to ja nie widzę w tym żadnego zagrożenia i zła. Właśnie szczególnie przy obsłudze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Znamy opinię. Przechodzimy do rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (10) Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? (15) Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 4. Pan przewodniczący Tchórzewski w zasadzie ją też uzasadniał, jeżeliby to wystarczyło, to byłbym wdzięczny. Proszę o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Ja werbalnie z trybuny poparłem, natomiast mam taką refleksję, panie pośle, a mianowicie, co z leasingiem i współwłasnościami. Wywalimy parę interesów do góry, a nie to jest naszą intencją, szczególnie leasing, te drogie niezwykłe samochody mogą być kupowane w leasingu. Jeżeli mówimy o wyłącznej własności, to zakopiemy gości, po prostu ich skrzywdzimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Panie ministrze, tutaj właśnie polemizuję z problemem, który mieliśmy i o którym dyskutowaliśmy wcześniej. Była współwłasność, to jest najważniejszy problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Współwłasność? A leasing?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Ten problem nie był w ogóle z terenu, bo tu chodzi o przedsiębiorcę, który ma kilka samochodów, to nie jest sieć samochodów. Zawsze kredytem może to załatwić, zawsze może sobie poradzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Jestem rozdarty, naprawdę, boję się, że robimy krzywdę paru ludziom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Panie przewodniczący, jeżeli rzeczywiście ta poprawka będzie odrzucona, to ja do protokołu oznajmiam, żeby nie było potem takich wystąpień, jak dzisiaj, że system zostanie całkowicie rozszczelniony. Dziękuję. Wiem i znam sytuację na rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Znaczy, to już jest doprecyzowane w tej chwili. Pan jeszcze mocniej dociska, tylko, że przy tej okazji chyba wylewamy dziecko z kąpielą, robimy ludziom krzywdę. Ja werbalnie z trybuny poparłem, natomiast nie zdałem sobie sprawy ze skutków, że forma własności może być inna, znaczy forma prawa władania tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Czyli pan, panie ministrze, kręcisz, z trybuny co innego, tutaj co innego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozstrzygnięcia. Proszę, pan poseł, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Mnie się wydaje, że i tak zwrócimy się do Senatu, do kolegów senatorów, żeby wnieść poprawkę, niestety, do pkt 2 lit. c, w związku z czym, skoro i tak to w Senacie będzie jeszcze debatowane, to może przyjmijmy poprawkę proponowaną w tej chwili przez pana posła Tchórzewskiego, a dopiszemy leasing w Senacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Sprawia panu kłopot, że możemy być świadkami takiej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki czwartej? Nie ma sprzeciwu. Poprawka czwarta uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 5. Proszę bardzo poprawka 5, stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Kasy fiskalne, …. podobne funkcje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Rozumiem. Przechodzimy do rozstrzygnięcia. Rozumiem, że będziemy głosować, tak?</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki piątej? (10) Kto jest przeciw? (17) Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 6. Proszę bardzo panie ministrze o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">To jest bardzo ciekawa poprawka, mianowicie, zrobiliśmy taki zapis, że umieszczenie na zewnątrz pojazdu oznakowań, że w tych przewozach specjalnych było to zabronione i niektórzy przewoźnicy montowali wewnątrz, a z zewnątrz nie było widoczne. W związku z tym autor poprawki proponuje umieszczenie w sposób widoczny i czytelny z zewnątrz pojazdu, żeby wykluczyć, że to coś jest na zewnątrz czy w środku pojazdu, jak widać, to źle, chodzi o efekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jesteśmy przy szóstej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Do tej poprawki, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Do tej poprawki, bo pragnę zwrócić uwagę, że w poprawce 7 proponujemy rozwiązać problem i reklam na zewnątrz i wewnątrz, w związku z tym, gdyby poprawka 6 została wycofana, a przyjęta 7, to mamy problem jednoznacznie rozwiązany, bez żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Ja odnoszę wrażenie, że poprawka 6 jest bardziej kompleksowa i jest pierwsza, w związku z tym, jeżeli przegłosujemy, to poprawka 7 zostanie skonsumowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Tylko, że poprawka 7 jest dalej idąca. Mówimy o problemach wnętrza. Na to znawcy dzisiaj zwrócili uwagę, że umieszcza się wewnętrzne reklamy widziane z zewnątrz, chociażby na osłonach przeciwsłonecznych, na różnego rodzaju materiałach. Ale my wskazujemy na wewnętrzne i zewnętrzne oznaczenia, nie rozpatrując, czy one są widoczne, czy niewidoczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">A o co chodzi? O to, gdzie jest umieszczone, czy jest widoczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Prosiłbym, żeby zabierać głos pojedynczo, bo później naprawdę jest kłopot z protokołem, a poza tym tak chyba jest lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Proszę państwa, to już wchodzimy w taki zakres szkoły rabinackiej, czy ona jest widoczna, czy niewidoczna. Jest nazwa firmy umieszczona, czy jej nie ma, sprawa jest jasna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Znamy stanowisko wnioskodawców poprawki 7. Znamy również…, ale proszę panie przewodniczący, będziemy rozstrzygać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Tylko chciałbym zwrócić uwagę na pewną istotną różnicę między oboma podejściami. Mianowicie to, że w tej poprawce, o której w tej chwili mówimy, że nie zabraniamy tak w ogóle umieszczania informacji o przewoźniku, bo to również dotyczy informacji o przewoźniku, jego numerze telefonu itd., że przewoźnik może umieścić informację wewnątrz, małą tabliczkę, żeby pasażer wiedział, widział, jaka to jest firma, żeby mógł sobie spisać numer telefonu itd. Intencją projektodawców tej poprawki jest to, żeby przedsiębiorca mógł umieścić wewnątrz małą tabliczkę widoczną dla pasażera, ale nie widoczną z zewnątrz, o to chodzi. Natomiast wasza poprawka zakazuje wszelkiej informacji, tak że wewnątrz pasażer nie będzie mógł nawet mieć wizytówki umieszczonej w wizytowniku. Wydaje mi się, że to jest zbyt restrykcyjne i dlatego…, nie dlatego, że jestem przywiązany akurat do poprawki tego klubu, a nie tamtego, tylko, że wydaje mi się, że to rozstrzygnięcie jest trochę lepsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Jeśli patrzymy w kategoriach autora poprawki, w kategoriach skuteczności zapisów, to doświadczenie wskazuje, że inwencja osób zajmujących się działalnością gospodarczą, bo nie chcę tutaj wskazywać na określone grupy, jest absolutnie nieograniczona. I dano temu dowód przystosowując, wbrew…, albo inaczej, wbrew intencjom projektodawcy przystosowując oznaczenia pojazdów, wykorzystując luki, wykorzystując różne interpretacje, nadinterpretacje i praktycznie doprowadzono do stanu chaosu, o którym już wielokrotnie, chociażby w dniu dzisiejszym na sali sejmowej mówiono. W związku z czym w tym przypadku restrykcyjny przepis eliminuje jakiekolwiek wątpliwości, zaś, panie przewodniczący Stanisławie, kierowca zawsze może rozdać wizytówki, zawsze może rozdać materiały reklamowe firmy przy wsiadaniu, wysiadaniu, nikt mu tego nie zabrania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do…, jeszcze? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselJozefRacki">Może przeczytałbym to tak, proszę państwa, jaką intencję chcemy osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselJozefRacki">Kierowcy zabrania się umieszczania na pojeździe oraz w jego wnętrzu – nie może mieć ani w taksówce, ani na taksówce – zabrania się umieszczania w sposób widoczny i czytelny z zewnątrz pojazdu. To znaczy, że jeżeli ja coś mam, szyby przyciemnione, mam wewnątrz reklamy i jej nie widać z zewnątrz, to w związku z tym wolno wozić – w poprawce 6 –w taksówce wszystko, bo nie widać z zewnątrz. A poprawka 7 mówi, że i tu, i tu. I teraz cel, jaki chcemy osiągnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Myślę, że ten cel został przez obie strony omówiony. Czy osiągnięty, to się okaże po głosowaniu. Przechodzimy do rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto z pań i panów posłów jest pozytywnym zaopiniowaniem poprawki szóstej?</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Za –17, przeciw – 10, 0 – wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 7 stała się bezprzedmiotowa.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 8. Panie ministrze proszę o opinię, również do poprawki 9 i 10, jakby można było od razu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Było pomyłkowo odesłanie. Powinno być w ust. 1 pkt 1–2 i 4, a było 3 i 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Panie ministrze poproszę o opinię do poprawki 8, 9 i 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Poprawka 8 – tak, 9 – tak, 10 – nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dobrze. Czy w sprawie tych poprawek chciałby ktoś zabrać głos? Bardzo dziękuję, że nikt nie chce zabrać głosu. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki ósmej i jej pozytywnego zaopiniowania? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję. Mamy pozytywną opinię i rekomendację do poprawki 8.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 9, podobnie, czy jest sprzeciw? Również pozytywna rekomendacja dla poprawki dziewiątej.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka 10. Czy jest sprzeciw wobec propozycji negatywnego zaopiniowania poprawki dziesiątej? Jest sprzeciw? Głosujemy, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki dziesiątej? (9) Kto jest przeciw? (18) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-73.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych został pan poseł Żmijan.</u>
          <u xml:id="u-73.6" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">MSZ do godz. 12 w dniu jutrzejszym.</u>
          <u xml:id="u-73.7" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeżeli chodzi o ustawę zawartą w druku 258 i 269 – proponuję, by posłem sprawozdawcą został pan przewodniczący Huskowski.</u>
          <u xml:id="u-73.8" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">I również MSZ do godz. 12, tak. Opinia MSZ do tych poprawek. Dlatego musieliśmy to dzisiaj rozpatrzeć.</u>
          <u xml:id="u-73.9" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję wszystkim za aktywny udział w pracach Komisji o tej porze.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>