text_structure.xml
61.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie. Witam panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra Wojciecha Chmielewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich przybyłych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z sierpnia 2015 roku –są to posiedzenia nr od 516 do 521 – wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku Ministra Skarbu Państwa w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców na 2015 rok, po drugie, zaopiniowanie wniosków Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych w ustawie budżetowej na rok 2015. Chciałbym także poinformować, że pierwotnie planowany punkt porządku dziennego dotyczący poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy dotyczącej tzw. umowy FATCA stał się nieaktualny z powodu niezgłoszenia poprawek w drugim czytaniu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, czyli zaopiniowania wniosku Ministra Skarbu Państwa w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców na 2015 rok. Bardzo proszę, pan minister Wojciech Chmielewski. Proszę o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaWojciechChmielewski">Dziękuję bardzo. Szanowna Komisjo, panie przewodniczący, pani przewodnicząca!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaWojciechChmielewski">W imieniu Ministra Skarbu Państwa chciałbym prosić o pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych w zakresie zmiany kosztów Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców poprzez zwiększenie kwoty kosztów Funduszu o 148.000 tys. zł, czyli z kwoty 755.377 tys. zł do kwoty 903.377 tys. zł. Procedura wnoszenia o pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych wynika z treści art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych. Oprócz tego wymagana jest również zgoda Ministra Finansów. Taka zgoda została uzyskana w dniu 22 września 2015 roku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaWojciechChmielewski">W ramach wyjaśnienia wniosku chciałbym przekazać, że dotychczasowy kształt planu finansowego Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców uniemożliwia podjęcie rozpatrywania dwóch wniosków o pożyczkę. Jeden wniosek został złożony przez Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki z siedzibą w Łodzi. Dotyczy on udzielenia pożyczki w kwocie 100.000 tys. zł. Drugi wniosek dotyczy pożyczki w kwocie 100.000 tys. zł i został złożony przez Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka z siedzibą w Warszawie. Obydwa wnioski wynikają z biznesplanów przygotowanych przez Instytuty, których podstawowym założeniem jest zoptymalizowanie zatrudnienia, jak również zadłużenia i zasobów majątkowych oraz zwiększenie efektywności prowadzonej działalności.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaWojciechChmielewski">Równocześnie chciałbym wyjaśnić, że z formalnego punktu widzenia wnioski wpłynęły do Ministerstwa i podlegają analizie. Niemniej jednak wciąż jesteśmy w trakcie procesu opiniowania obydwu wniosków. Obydwa podmioty, czyli Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki oraz Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka uzupełniają wymaganą dokumentację. W szczegółach chodzi tu o elementy biznesplanów, jak również wymagane opinie rady naukowej. W przypadku zaakceptowania wniosku Ministra Skarbu Państwa przez Komisję Finansów Publicznych, uwzględniając już zgodę Ministra Finansów na przesunięcia w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, ewentualna pozytywna decyzja Ministerstwa Skarbu Państwa o przyznaniu pożyczek umożliwi ich uruchomienie w 2015 roku. Tyle tytułem wyjaśnienia, uzasadnienia wniosku. Dziękuję, panie przewodniczący. Jeżeli są jakieś pytania, jestem gotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos, zadać pytanie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W takim razie chciałbym zaproponować przyjęcie opinii o następującej treści. Będzie to opinia nr 173 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Skarbu Państwa w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Skarbu Państwa z dnia 16 września 2015 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców na rok 2015”.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie opinii o treści przedstawionej przed chwileczką? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy punkt pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPWojciechChmielewski">Ja również dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi i współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Chciałbym powiedzieć, że do Komisji Finansów Publicznych wpłynęło dziewięć wniosków Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych. Wnioski te będziemy po kolei rozpatrywali. Mam tutaj pewną kolejność. Mam nadzieję, że nie pogubimy się w niej. W pierwszej kolejności chciałbym poprosić panią minister Majszczyk o przedstawienie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej dotyczącej pozycji 86 – Realizacja ustawy o pomocy dla działaczy opozycji antykomunistycznej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Zwracamy się z wnioskiem o zmianę przeznaczenia rezerwy, przy czym co do swojej istoty, jeżeli Wysoka Komisja wyrazi pozytywną opinię, środki zostaną wykorzystane w zasadzie zgodnie z pierwotnym celem, na jaki rezerwa była tworzona. Chodzi o nową ustawę, która przewiduje uruchamianie środków dla działaczy opozycji antykomunistycznej. Przekwalifikowania chcielibyśmy dokonać z tego powodu, że nazwa rezerwy była tworzona na bardo wczesnym etapie, kiedy jeszcze nie było ustawy. Tytuł ustawy jest nieco inny. Zgodnie z literą prawa nie możemy wprost uruchomić środków. Dlatego też zwracamy się z prośbą o przekwalifikowanie całej rezerwy w wysokości 25.000 tys. zł na wydatki bieżące związane z wyposażeniem stanowisk pracy dla pięciu nowozatrudnionych pracowników, zakupem dodatkowych skanerów, drukarek, wytworzeniem i wysyłką legitymacji oraz odznak honorowych, opłatami od przekazów pieniężnych z pomocą pieniężną i świadczeniem pieniężnym, opłatami pocztowymi od zwiększonej korespondencji, zakupem materiałów biurowych, zwrotem kosztów przejazdów na posiedzenia rad dla członków wojewódzkich rad konsultacyjnych w kwocie 471.800 zł, na wydatki majątkowe w kwocie 18 tys. zł oraz na świadczenia na rzecz osób fizycznych z przeznaczeniem na wypłatę świadczeń dla działaczy opozycji i osób represjonowanych z powodów politycznych w kwocie 24.510.200 zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy w tej sprawie ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W takim razie chciałbym zaproponować przyjęcie opinii. Będzie to opinia nr 174 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmian przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 22 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 25.000 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 86 – Realizacja ustawy o pomocy dla działaczy opozycji antykomunistycznej oraz osób represjonowanych z powodów politycznych, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na...”. Pozwolą państwo, że nie odczytam już szczegółowych danych. Pani minister przed chwilą dokładnie je przytoczyła.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę o przyjęcie opinii o treści przedstawionej przed chwileczką. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii? Nie widzę. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani minister, kolejna opinia dotyczy kilku rezerw, począwszy od rezerw w pozycjach 4, 9, 24. Bardzo proszę, pani minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, w tym przypadku zwracamy się o pozytywną opinię w zakresie zmiany przeznaczenia kilku rezerw – za chwilę powiem szczegółowo, jaka to będzie kwota z każdej rezerwy – w ogólnej kwocie 233.000 tys. zł, która byłaby przeznaczona dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu udzielenia pomocy finansowej producentom rolnym, u których powstały szkody spowodowane przez suszę w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Środki na ten cel pochodziłyby ze zmiany przeznaczenia części środków z rezerw:</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 4 – Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych w wysokości 38.000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 9 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego w kwocie 24.500 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 24 – Ochrona odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej w kwocie 50.000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu w kwocie 10.500 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 35 – Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w kwocie 2919 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– z pozycji 62 – Programy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zakończone w 2013 roku i 2014 roku objęte wnioskami o kontynuację w kwocie 7081 tys. zł oraz</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 65 – Rezerwa na sfinansowanie wypłat z Funduszu Dopłat wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych w kwocie – Mieszkanie dla Młodych w kwocie 100.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Po przeanalizowaniu poziomu wykorzystania owych rezerw oraz możliwości, jakie są związane z uruchamianiem środków – pamiętajmy, że co do zasady środki z rezerw w dziewięćdziesięciu procentach mogą być uruchomione jedynie do dnia 15 października, a są tylko dwie albo trzy rezerwy, które mogą być uruchamiane w dłuższym okresie – biorąc pod uwagę zgłoszone zapotrzebowania istnieje możliwość zmiany przeznaczenia środków zawartych we wskazanych rezerwach na cel, o którym wspomniałam na wstępie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy z tej sprawie ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Pani poseł Bubula, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselBarbaraBubula">Oczywiście nie kwestionuję celu przeznaczenia pieniędzy, jest on ze wszech miar uzasadniony. Interesuje mnie natomiast zmniejszenie w siedmiu pozycjach rezerw, z których pochodzą pieniądze. W niesłychanie ważnej z punktu widzenia innowacyjności naszej gospodarki pozycji 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu obcięcie wynosi aż 10.500 tys. zł. Chciałabym zapytać o zakres rzeczowy wykonania tejże rezerwy oraz powody, dla których nie jest możliwe wydatkowanie środków do końca roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Pani minister, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani poseł!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Środki we wspomnianej rezerwie na ten rok były zaplanowane w wysokości 30.000 tys. zł. Możliwość uzyskania środków z rezerwy została szczegółowo uzgodniona z Ministrem Administracji i Cyfryzacji. W tej chwili nie jestem w stanie podać pani poseł zakresu rzeczowego, ale jeżeli pani poseł pozwoli, skieruję, przekażę tę prośbę do Ministra Administracji i Cyfryzacji. Na pewno przekaże on szczegółowe informacje, jaki zakres rzeczowy został wykonany przy wykorzystaniu środków z rezerwy. Na pewno powodem nie jest... To, że przeznaczamy środki na cel związany z przekazaniem środków dla rolników poszkodowanych w wyniku suszy, nie ogranicza przeznaczenia, celu, na który rezerwa została utworzona, ponieważ jak wspomniałam przy okazji wcześniejszego wniosku, który Wysoka Komisja przyjęła, mamy możliwość uruchamiania rezerw tylko do dnia 15 października. Zresztą wynika to z wielu względów i jest jak najbardziej poprawne. Bierzmy pod uwagę czas, w którym jesteśmy, czyli koniec września. Mówimy o systemach informatycznych. Jak rozumiem, wniosek i zgoda Ministra Administracji i Cyfryzacji na zmianę przeznaczenia części rezerwy nie wynikają z faktu pozbawienia możliwości wykorzystania środków na ten cel, tylko z tego, że uruchomienie ich do końca roku z tej właśnie rezerwy nie jest już możliwe. Tak jak powiedziałam, przekażemy na piśmie informację na temat zakresu rzeczowego wykonanego przy pomocy środków z tejże rezerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W takim razie chciałbym zaproponować przyjęcie opinii o następującej treści. Będzie to opinia nr 175 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmian przeznaczenia rezerw celowych uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia...” Tutaj następuje wyszczególnienie wszystkich pozycji i kwot, o których mówiła pani minister. Jeżeli państwo posłowie zwolnią mnie, nie będę tego odczytał, gdyż jest to dosyć duży akapit.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dalszy ciąg opinii brzmi następująco: „Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia łącznej kwoty 233.000 tys. zł dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu umożliwienia udzielenia pomocy finansowej producentom rolnym, którym został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w których gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez suszę w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.”</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii zaproponowanej, przedstawionej przed chwileczką? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani minister, kolejna opinia. Tym razem pozycja 15 – Środki na realizację Karty Dużej Rodziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. W tym przypadku zwracamy się z prośbą o zmianę przeznaczenia części środków zawartych w rezerwie, o której wspomniał pan przewodniczący, w kwocie 8.279.598 zł. Chodzi o część, której dysponentem był Minister Pracy i Polityki Społecznej. Zmiana przeznaczenia części rezerwy dokonuje się na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Środki będą przeznaczone na działania wojewódzkich i powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. W związku z olbrzymią liczbą spraw rozpatrywanych przez zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności istnieje uzasadniona potrzeba zasilenia ich działalności dodatkowymi środkami. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej środki w tej wysokości można przeznaczyć na cel, o którym wspomniałam. Nie spowoduje to zakłóceń w realizacji celu, na który rezerwa była utworzona. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chciałbym więc zaproponować przyjęcie opinii o następującej treści. Będzie to opinia nr 176 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 września 2015 r. dotyczący zmian przeznaczenia kwoty 8.279.598 zł z rezerwy celowej w pozycji 15 – Środki na realizację Karty Dużej Rodziny, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na działalność wojewódzkich i powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności.”</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie opinii w treści przedstawionej przed chwileczką? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani minister, kolejna opinia. Rezerwa celowa w pozycji 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tutaj zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia części środków zawartych w rezerwie w pozycji 34. Jest to rezerwa przeznaczona na świadczenia rodzinne zaplanowana pierwotnie w wysokości 1.250.000 tys. zł. Została ona zaplanowana w tak wysokiej kwocie ze względu na zakładane zwiększenie progów dochodowych, które następuje od października. Po przeanalizowaniu potrzeb w zakresie rezerwy okazuje się, że istnieje możliwość przeznaczenia części środków w wysokości 89.260.273 zł na dofinansowanie wypłat zasiłków stałych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 19 ustawy o pomocy społecznej, jak też na wypłatę dodatku w wysokości 250 zł miesięcznie na pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, realizującego pracę socjalną w środowisku w roku 2015. Środki na ten drugi cel byłyby w kwocie 46.000 tys. zł. Jak powiedziałam, są to środki, które są ponad potrzeby związane bezpośrednio z celem, na jaki rezerwa została przeznaczona. Wniosek skierowany do Wysokiej Komisji jest uzasadniony wnioskiem Ministra Pracy i Polityki Społecznej, który zwrócił się w tym zakresie do Ministra Finansów o dokonanie zmiany przeznaczenia rezerwy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chciałbym zaproponować przyjęcie opinii o następującej treści. Będzie to opinia nr 177 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 135.260.273 zł z rezerwy celowej w pozycji 34 – Środki na uzupełnienie dotacji celowych na świadczenia rodzinne (w tym na wypłatę świadczenia pielęgnacyjnego), świadczenia z funduszu alimentacyjnego i zasiłki dla opiekunów oraz na opłacanie składki emerytalnej i rentowej z ubezpieczenia społecznego, a także na opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne i zasiłki dla opiekunów, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na...” I tutaj są wymienione dwie pozycje, o których mówiła pani minister.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie takiej opinii? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I kolejny wniosek. Tym razem jest to rezerwa celowa w pozycji 73. Bardzo proszę, pani minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. W tym przypadku zwracamy się z prośbą o zmianę przeznaczenia części środków zawartych w rezerwie w pozycji 73 – Rezerwa na zmiany systemowe oraz niektóre zmiany organizacyjne, w tym na nowe zadania. Wniosek ten kierujemy do Wysokiej Komisji w związku z wnioskiem Ministra Zdrowia o zmianę przeznaczenia części środków w kwocie 3.838.832 zł. Ze środków tych kwota 536.160 zł byłaby przeznaczona dla wojewódzkich i powiatowych stacji epidemiologicznych, natomiast kwota 3.302.672 zł byłaby przeznaczona na zwiększenie dotacji na zadania zespołów ratownictwa medycznego. W obu przypadkach pieniądze te byłyby przekazane na dodatkowe środki na wynagrodzenia dla pielęgniarek i położnych w dwóch instytucjach, o których wspomniałam. Możliwość zmiany przeznaczenia środków wynika z faktu, że w rezerwie znajdowały się środki, które były przeznaczone dla Ministra Zdrowia. Były one przeznaczone na specjalizacje medyczne w kwocie ponad 60.000 tys. zł. Zgodnie z analizami i potrzebami, które Minister Zdrowia zidentyfikował, środki te nie będą wykorzystane w pełnej wysokości. Przeznaczenie części środków na cele, o których wspomniałam, jest w pełni możliwe i nie zagraża realizacji pierwotnych celów, na które środki na specjalizacje medyczne były przeznaczone. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Pani minister, proszę powiedzieć, jaka jest droga środków na zwiększenie wynagrodzeń pielęgniarek. Robiliśmy zmianę planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Tam też przeznaczaliśmy pieniądze, które drogą aneksów będą przekazywane dalej. Jest tu Minister Zdrowia. Proszę powiedzieć, czy jest to na etapy pielęgniarskie, które są w kompetencjach Ministra. Jaki jest przebieg? Po drugie, w jakim stopniu jest wykorzystana rezerwa na specjalizacje? Wydaje mi się, że jest duże zainteresowanie lekarzy. Z czego wynika niepełne wykorzystanie środków?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Pani minister Hanna Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani minister, są to środki, które są uruchamiane z budżetu państwa. Nie są finansowe z Narodowego Funduszu Zdrowia i dlatego muszą być uruchomione. Nie ma to nic wspólnego z planem Narodowego Funduszu Zdrowia. Są to jednostki budżetowe finansowane bezpośrednio z budżetu państwa. Są to inspekcje sanitarne, więc środki muszą iść przez wojewodów. W przypadku zespołów ratownictwa medycznego jest to dotacja, ale również kierowana przez wojewodów. To nie są środki, które idą...</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Pieniądze dla Sanepidu też są na wzrost wynagrodzeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tak, oczywiście. Może poproszę panią minister Łukasik o odpowiedź na drugie pytanie, które pani zadała.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaLukasik">Anna Łukasik. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaLukasik">Pani poseł, szanowni państwo!</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaLukasik">Jeżeli chodzi o niewykorzystanie środków i dotacji przyznanych na rezydentury, głównym powodem niewykorzystania jest to, że przyznaliśmy 1000 miejsc specjalizacyjnych w sesji wiosennej, a lekarze, którzy składali na nie aplikacje, złożyli je w licznie 283. Było to zależne tylko i wyłącznie od osób, które były zainteresowane składaniem wniosków na rezydenturę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Bardzo przepraszam, że nie przywitałem pani minister na początku, ale niestety nie miałem w wykazie. Bardzo proszę wszystkich państwa o podpisywanie się na liście, gdyż potem występują nieporozumienia.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są jeszcze jakieś wątpliwości, pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W takim razie chciałbym zaproponować przyjęcie opinii. Będzie to opinia nr 178 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 23 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 3.838.832 zł z rezerwy celowej w pozycji 73 – Rezerwa na zmiany systemowe oraz niektóre zmiany organizacyjne, w tym na nowe zadania, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na przyznanie od dnia 1 września br. dodatkowych środków na wynagrodzenia pielęgniarek i położnych, z tego środki w wysokości 536.160 zł zostaną przeznaczone dla wojewódzkich i powiatowych stacji epidemiologicznych oraz środki w wysokości 3.302.672 zł na zwiększenie dotacji na zadania zespołów ratownictwa medycznego.”</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie opinii o takiej treści? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I kolejna opinia, kolejny wniosek. Tym razem jest to rezerwa celowa w pozycji 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">W przypadku rezerwy w pozycji 9 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 22 listopada 2013 roku o systemie powiadamiania ratunkowego zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia części kwoty w wysokości 689.810 zł. Środki te zostaną przeznaczone:</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– dla części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe w kwocie 125 tys. zł z przeznaczeniem na zadania związane z utrzymaniem serwerów Systemu Informatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego i Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego w Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów w Radomiu,</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– dla części 42 – Sprawy wewnętrzne w kwocie 500 tys. zł z przeznaczeniem na zakup specjalistycznego oprogramowania w ramach realizacji zadania pod nazwą „Dostosowanie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji do modyfikacji interfejsu wymiany danych po stronie Systemu Informacyjnego Powiadamiania Ratunkowego”,</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– dla części 85 – Województwa w kwocie 55.766 zł z przeznaczeniem na dodatki stażowe wraz z pochodnymi dla pracowników obsługi technicznej Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego odpowiedzialnych za utrzymanie i obsługę techniczną na terenie województw, jak również</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– dla części 85 – Województwa w kwocie 9044 zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące służące realizacji zadania związanego z utrzymaniem Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego na terenie województwa lubelskiego i pomorskiego.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tutaj chciałabym wyjaśnić, że co do zasady zmiana przeznaczenia wynika również z kwestii dbałości o właściwe uruchamianie rezerw, ponieważ okazuje się, że ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego zmieniła inne ustawy, które wiążą się z celami, na które była tworzona rezerwa. Tym niemniej zadania te nie wynikają bezpośrednio z samej tej ustawy, ale z innych ustaw. System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego nie mieści się w samej ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego. Stąd dla dochowania właściwych procedur w zakresie uruchamiania środków niezbędna jest zmiana przeznaczenia środków, o której wspomniałam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W takim razie proponuję przyjęcie opinii o następującej treści. Będzie to opinia nr 179 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 23 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 689.810 zł z rezerwy celowej w pozycji 9 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 22 listopada 2013 roku o systemie powiadamiania ratunkowego, w tym kwota 12.241 tys. zł na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na zwiększenie wydatków w części...” I tutaj następuje wyliczenie czterech przypadków, o których szczegółowo mówiła pani minister.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie opinii o takiej treści? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I kolejna opinia. Pozycja 13 – Pomoc dla repatriantów. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. W tym przypadku zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia środków z rezerwy w pozycji 13 – Pomoc dla repatriantów, która została zaplanowana w kwocie 14.000 tys. zł. Co do zasady jest ona w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych. W związku z wnioskiem Ministra Spraw Wewnętrznych chcielibyśmy prosić o zmianę przeznaczenia kwoty 1266 tys. zł, która byłaby przeznaczona na wydatki związane z pomocą dla cudzoziemców ubiegających się o status uchodźcy. Wniosek ten kierujemy do Wysokiej Komisji w związku z wnioskiem Ministra Spraw Wewnętrznych, dla którego środki te są niezbędne z uwagi na większy napływ uchodźców z Ukrainy i Czeczenii oraz konieczność zapewnienia obsługi dla tych osób. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Bubula.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselBarbaraBubula">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo!</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselBarbaraBubula">Jestem oburzona tym wnioskiem, dlatego że po raz kolejny – chyba co najmniej trzeci raz z rzędu – właśnie w tej rezerwie są niewykonania dotyczące pomocy dla repatriantów, podczas gdy od pięciu lat w Sejmie międli się ustawa o sprowadzeniu Polaków z terenów byłego Związku Sowieckiego, projekt śp. pana marszałka Płażyńskiego, który uzyskał ogromne poparcie społeczne oraz wiele podpisów. Przez te wszystkie lata rząd blokował przyjęcie ustawy przez Sejm posługując się argumentem, że nie ma pieniędzy. Tymczasem kolejny rok mamy sytuację, kiedy właśnie w tej rezerwie są niewykonane środki przeznaczone na, w tej chwili i tak ułomną, pomoc dla repatriantów. Rok w rok przesuwa się je w kierunku przekazania na pomoc dla ludzi, którzy mają status uchodźcy. Moim zdaniem, a myślę, że nie tylko moim, ale ogromnej grupy osób w naszym społeczeństwie, tego rodzaju działania, w których z powodów finansowych blokowana jest pomoc dla naszych rodaków, a środki są przeznaczane na pomoc dla cudzoziemców, dla uchodźców z rozmaitych krajów... W ten sposób przeciwstawiane są sobie te dwie ważne dziedziny. Nie ma z tego powodu żadnego regresu w stosunku do niewykonującego swoich obowiązków Ministra Spraw Wewnętrznych. Wydaje mi się to absolutnie oburzające i skandaliczne. Zgłaszam wniosek o odrzucenie wniosku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Panie przewodniczący, pani minister!</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Nie pamiętam dokładnie, miesiąc, półtora miesiąca temu opiniowaliśmy podobny wniosek zmniejszający tę właśnie rezerwę. Pytałam wtedy i dostałam z Ministerstwa Finansów odpowiedź, jak przez te wszystkie lata były wykorzystywane rezerwy tworzone w związku z zadaniem pomocy repatriantom. Nigdy nie były one w całości zrealizowane. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że na wykonanie owego zadania według dotychczasowego sposobu jego realizacji zgodnie z aktualnie obowiązującymi ustawami, na sprowadzenie wszystkich repatriantów, którzy deklarują chęć powrotu do Polski, potrzeba siedemnaście lat. Siedemnaście lat. Takie są wyniki raportu Najwyższej Izby Kontroli. W pierwszym roku, kiedy była utworzona owa rezerwa z kwoty 40.000 tys. zł wykorzystaliśmy 4000 tys. lub 5000 tys. zł. Potem też było bardzo różnie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselElzbietaRafalska">W takiej sytuacji jak dzisiaj pokazuje się, że źródłem pokrycia środków potrzebnych dla uchodźców są pieniądze na repatriację. Myślę, że nic gorszego nie mogliście państwo wymyślić. Naprawdę. Absolutnie podpisuję się pod tym, co przed chwileczką mówiła moja koleżanka. Jestem absolutnie oburzona. Myślę, że nic byśmy tym Polakom, którzy tyle lat czekają na takie rozwiązanie ustawowe, które pokaże, że samorządy otrzymują z budżetu państwa tyle wsparcia, że rzeczywiście będą zainteresowane repatriacją... A nie od lat jest rozkładanie rąk i mówienie, że nie ma zainteresowania i że tak to idzie. Po prostu trzeba przerwać zaklęty krąg niemocy, który jest tutaj prezentowany. Do tej pory akceptowaliśmy państwu różne pomysły na zmianę planów finansowych, ponieważ zbliża się koniec kadencji, zbliża się koniec roku. Czasami jest to konieczne, ale tym razem podpisuję się pod tym, co zostało powiedziane. Na pewno będziemy głosować przeciwko.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pani minister Hanna Majszczyk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Może odniosę się w kilku zdaniach, iż argumenty, które przedstawiały obie panie poseł, nie mają odniesienia do technicznej kwestii, z którą tutaj przyszliśmy. Argumenty, które zostały przedstawione, nie mają wpływu na poziom wykorzystania rezerwy. Fakt, że Wysoka Komisja nie wyrazi zgody i nie będzie dokonana zmiana przeznaczenia, nie spowoduje, że rezerwa zostanie przeznaczona na te cele. Jej niewykorzystanie nie wynika z faktu, że ktoś zablokował uruchomienie środków z rezerwy. Nie ma wniosków. Jeżeli Wysoka Komisja nie zmieni przeznaczenia rezerwy, po prostu zostanie ona niewykorzystana. Tyle mogę powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, a właściwie wypowiedź pani poseł Bubuli, chciałabym zwrócić uwagę, że o ile pamiętam, stanowisko rządu do projektu z druku, o którym pani poseł wspomniała, było pozytywne z sugestią dokonania jedynie pewnych zmian. Nie będę odnosić się do faktu, dlaczego do dzisiaj nie ma ustawy, ponieważ nie mam takiej wiedzy ani też resort finansów nie jest resortem prowadzącym w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jeszcze ktoś chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie? Pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister, z szacunkiem do pani, rozumiem, że patrzy pani na cyfry i widzi je. Rozumiem to. Jak najbardziej rozumiem pani stanowisko w tym momencie, ale za liczbami tak naprawdę idzie brak działań ze strony Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. O tym tutaj mówimy. Oczekujemy wytłumaczenia ze strony Ministerstwa. Nie ma wniosków. Pani minister, mamy kontakty z Polonią, z Polakami, którzy zamieszkują za wschodnią granicą. Proszę mi wierzyć, że ich oczekiwania, że wyciągniemy do nich rękę i pomożemy im, są ogromne. Wstyd się przyznać, że za każdym razem mówimy, iż pomoc przyjdzie w zorganizowany sposób poprzez ustawę. A ustawa nadal jest blokowana. Dlatego to, co się tutaj dzieje, o co państwo wnosicie jako przedstawiciele rządu, jest niedopuszczalne. Stawiamy repatriantów przeciwko uchodźcom. Jest to nieetyczne. Albo odwrotnie stawiamy uchodźców przeciwko repatriantom. Po prostu jest to niemoralne. Tutaj możemy z dnia na dzień podjąć decyzję, a w przypadku repatriantów latami nie możemy się pochylić nad ustawą. Jest to nieuczciwe. Dzisiaj pracujemy nad ustawami, które są przyjmowane w ciągu trzydziestu sześciu godzin. Można przyjąć ustawy dotyczące finansów, wprowadzające duże skutki finansowe w budżetach poszczególnych jednostek. Rząd potrafi to zrobić, a tutaj nie potrafi się otworzyć na oczekiwania repatriantów. Jest to przykre i bardzo niemoralne.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję. Pan poseł Święcicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselMarcinSwiecicki">Proszę państwa, nie znam dokładnie sprawy repatriantów oraz tego, dlaczego ustawa marszałka Płażyńskiego nie została przyjęta. Nie wiem, jak proces ten przebiega, ale z tego, co wyjaśniała pani minister, rozumiem, że przesunięcie środków w żaden sposób nie uszczupla tych środków na repatriantów, które faktycznie mogą być wykorzystane w tym roku. Nie to jest barierą w przyjmowaniu repatriantów, że brakuje środków, tylko nie wiem, być może niedobra ustawa, która stawia zbyt ostre kryteria, zbyt słabe działanie jakichś innych filtrów. Owszem, na początku roku przyjmujemy dosyć śmiałe założenia, żeby środków było tyle, żeby w zupełności wystarczyło, a nawet są one z naddatkiem. Zgadzam się z paniami posłankami, że szkoda, iż nie są one do końca wykorzystywane na repatriantów, że być może coś jest w sprawach ustawowych, w sprawach procedur, w sprawach funkcjonowania, że być może drzwi dla repatriantów należałoby otworzyć szerzej, ale w tym konkretnym przypadku rozumiem, że mamy do rozpatrzenia więcej wniosków uchodźczych, że są jakieś inne sprawy związane z uchodźcami i dlatego część środków, które pozostaną niewykorzystane, tak czy owak pozostaną niewykorzystane, trzeba przesunąć na zadania, które w tej chwili urząd ma do zrobienia do końca roku.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselMarcinSwiecicki">Chciałbym zauważyć, że jeżeli chodzi o uchodźców, środki są przesuwane w całej Europie. Czytam, ile osób zatrudnia się w innych krajach. Zatrudnia się emerytów, zatrudnia się inne osoby, żeby rozpatrywały wnioski, żeby badały wnioski. Sami chcemy być dobrze przygotowani, żeby napływ uchodźców do nas był dobrze kontrolowany, żeby uchodźcy za długo nie siedzieli w ośrodkach, tylko ci, którzy mają się integrować, integrowali się szybciej, żeby procedury te przebiegały sprawnie. Zgadzam się, że polityka repatriacyjna być może wymaga osobnych narad, ustaw oraz przejrzenia jej, ale w tym przypadku nie widzę tutaj sprzeczności. Pozostawienie niewykorzystanych środków i zatkanie się sprawą uchodźców, uniemożliwienie wykonania zadań w sytuacji, jaka jest, byłoby niezrozumiałe. Rozumiem, że środki dla repatriantów tak czy owak będą dostateczne w stosunku do trendu, który mamy, jak też tego, co się dzieje. Istnieje natomiast pewna potrzeba wykorzystania części środków, które tak czy owak pozostałyby niewykorzystane, na zwiększone zadania w zakresie uchodźców. Chciałbym, żeby Polska zadania te wykonywała dobrze, żeby urząd dobrze pracował w tym zakresie. Osobiście będę popierał wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Również chciałbym zaapelować, żebyśmy nie przeciwstawiali repatriantów uchodźcom. Nie na tym polega problem. Dzisiaj rzeczywiście nie jesteśmy w stanie wydać wszystkich pieniędzy dla repatriantów, a dla uchodźców tak. W związku z tym apeluję o to, żebyśmy jednak w ten sposób spojrzeli na problem. Czy ktoś z resortu spraw wewnętrznych chciałby zabrać głos? Myślę, że staraliśmy się wyjaśnić tę sprawę.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, zdaje się, że kilku naszych kolegów chwilowo wyszło z sali. Rozumiem, że musimy głosować wniosek. Proponuję, żebyśmy odłożyli głosowanie wniosku na koniec naszego posiedzenia, a w tym czasie przeanalizowali inne wnioski, mając nadzieję, że koledzy za chwileczkę wrócą.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani minister, kolejny wniosek znowu dotyczy kilku rezerw, począwszy od rezerwy w pozycji 16. Bardzo proszę, pani minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">W tym przypadku zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia części kilku rezerw celowych w ogólnej kwocie 271.614.480 zł. Środki te zostaną przekazane na zwiększenie planu wydatków budżetu państwa w części 20 – Gospodarka z przeznaczeniem na finansowanie zadań związanych ze zmianami, które nastąpiły w ustawie o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego na początku tego roku. Jest to druga transza środków, które zostaną przeznaczone na ten cel. W tym przypadku prosimy o zmianę przeznaczenia części następujących rezerw:</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 16 – Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa w kwocie 56.614.480 zł,</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 45 – Dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 50.000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 49 – Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne w kwocie 30.000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 52 – Zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego w kwocie 40.000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 57 – Środki na finansowanie zadań związanych z budową Ambasady RP w Berlinie w kwocie 25.000 tys. zł oraz</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 80 – Uzupełnienie środków na waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych w kwocie 70.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy w tej sprawie ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W takim razie chciałbym zaproponować przyjęcie opinii. Będzie to opinia nr 181 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia...” Tutaj są wymienione pozycje z wyszczególnieniem kwot, o których szczegółowo mówiła pani minister.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I dalej: „Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia łącznej kwoty 271.614.480 zł na zwiększenie planu wydatków budżetu państwa w części 20 – Gospodarka, w dziale 100 – Górnictwo i kopalnictwo, w rozdziale 10001 – Górnictwo węgla kamiennego, z przeznaczeniem na finansowanie zadań, o których mowa w art. 8a ust. 3 i art. 11f ustawy z dnia 7 września 2007 roku o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2015 r. poz. 410).”</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie proponowanej opinii? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I kolejna opinia. Pozycje 81, 15, 63. Pani minister Hanna Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tutaj zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia kilku rezerw w łącznej kwocie 185.410 tys. zł. Cała ta kwota zostanie przeznaczona dla części 39 – Transport na dotację dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na wypłatę rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości w związku z kosztami utrzymania Służby Ochrony Kolei za 2012 rok. Środki na ten cel byłyby zebrane, jak już wspomniałam, z kilku rezerw, między innymi:</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 81 – Zadania w obszarze mieszkalnictwa, w tym realizowane w ramach funduszy zarządzanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w kwocie 130.000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 15 – Środki na realizację Karty Dużej Rodziny w wysokości 51.720 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Od razu zaznaczę, że obie te rezerwy, zarówno ta, jak i poprzednia, są w dyspozycji Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Fakt przekwalifikowania środków chociażby z rezerwy w pozycji 15 – Środki na realizację Karty Dużej Rodziny nie ma wpływu na realizację zadań, ponieważ okazuje się, że środki posiadane w części 39 na cele związane z ulgami w transporcie będą wystarczające na zrealizowanie zapotrzebowania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Następnie chodzi o rezerwy:</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 63 – Wdrożenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w kwocie 2322 tys. zł oraz</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">– w pozycji 73 – Rezerwa na zmiany systemowe oraz niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania w kwocie 1368 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję. bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie wniosku omawianego w tej chwili? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chciałbym zaproponować przyjęcie opinii. Będzie to opinia nr 182 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia...” Tutaj są następuję wyszczególnienie kwot, o których mówiła pani minister.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I dalej: „Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwoty 185.410 tys. zł na zwiększenie środków w części 39 – Transport, dział 600 – Transport i łączność, rozdział 60002 – Infrastruktura kolejowa, na dotację dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na wypłatę rekompensaty z tytułu normalizacji rachunkowości w związku z kosztami utrzymania Służby Ochrony Kolei za 2012 rok.”</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie opinii w treści przedstawionej przed chwileczką? Dziękuję bardzo. Nikt nie zgłasza zastrzeżeń. Opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">I kolejna opinia. Pozycja 34. Bardzo proszę, pani minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">W tym przypadku zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia części środków zawartych w rezerwie pozycji 34, o której już dzisiaj była mowa. Są to środki na uzupełnienie dotacji celowych na świadczenia rodzinne. Chodzi o kwotę 31.566.896 zł z przeznaczeniem na działalność wojewódzkich i powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności w wysokości 4.720.402 zł, dofinansowanie bieżącej działalności domów pomocy społecznej w wysokości 12.822.015 zł oraz finansowanie ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w wysokości 14.024.479 zł. Jak już wspominałam wcześniej, wniosek ten kierujemy na prośbę Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Środki zarezerwowane w rezerwie pierwotnie, jak już mówiłam, w wysokości 1.250.000 tys. zł zabezpieczają cele, na które rezerwa została stworzona, a jednocześnie pozwalają na zmianę przeznaczenia części środków w kwotach, o których wspomniałam, na równie ważne społeczne cele, o których mówiłam. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Mam pytanie do pani dyrektor Wyrwickiej, czy zmniejszenie to oznacza, że również w roku 2015 utrzymała się tendencja spadkowa liczby osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Pani minister Hanna Majszczyk. Tak. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Dziękuję bardzo. Tak. Rzeczywiście być może nie obserwujemy zbyt dużej tendencji spadkowej, natomiast nie ma wzrostów. Pula środków uwzględniała pewne wzrosty. Po drugie, są mniejsze wzrosty w kryteriach. Odpowiedzieliśmy na potrzeby wszystkich wojewodów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Nie ma kolejnych pytań.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chciałbym więc zaproponować przyjęcie opinii. Będzie to opinia nr 183 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 31.566.896 zł z rezerwy celowej w pozycji 34 – Środki na uzupełnienie dotacji celowych na świadczenia rodzinne (w tym na wypłatę świadczenia pielęgnacyjnego), świadczenia z funduszu alimentacyjnego i zasiłki dla opiekunów oraz na opłacenie składki emerytalnej i rentowej z ubezpieczenia społecznego, a także na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne i zasiłki dla opiekunów, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na...” Tutaj są wymienione zadania, o których przed chwileczką szczegółowo mówiła pani minister Majszczyk.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda na przyjęcie opinii w takiej treści? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, teraz musimy wrócić do opinii, która została już omówiona, ale została oprotestowana. Chciałbym przeczytać treść opinii, którą za chwileczkę poddam pod głosowanie. Jest to opinia nr 180 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 września 2015 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 23 września 2015 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 1266 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 13 – Pomoc dla repatriantów, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na zwiększenie wydatków w części 42 – Sprawy wewnętrzne, w dziale 852 – Pomoc społeczna, w rozdziale 85231 – Pomoc dla cudzoziemców, z przeznaczeniem na wydatki związane z utrzymaniem cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.”</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem opinii w takiej treści, zechce podnieść rękę. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzKomisjiMonikaZolnierowiczKasprzyk">15 głosów za, 7 przeciwnych, nikt się nie wstrzymał od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Słyszeli państwo wynik głosowania. 15 osób było za, 7 przeciwnych, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła przedstawioną opinię.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, był to ostatni punkt, ostatnia opinia, ostatni wniosek, który opiniowaliśmy. W związku z tym zakończyliśmy prace, wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jednocześnie informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w Sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>