text_structure.xml 20.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Proszę o zajmowanie miejsce. Rozpoczynamy posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne (druk nr 494). Uzasadnienie przedstawi minister finansów. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę uwag. Natomiast słyszę wiele innych uwag chyba niemających związku z porządkiem dnia, a więc bardzo proszę…. Czy można prosić o wyciszenie rozmów? Dziękuję bardzo. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Chciałbym powitać obecnego na naszym posiedzeniu podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Jacka Kapicę. Witam, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że Marszałek Sejmu w dniu 26 czerwca 2012 roku skierowała do naszej Komisji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne do pierwszego czytania. Przystąpimy teraz do pierwszego czytania projektu ustawy. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy bez szczegółowego roztrząsania jej poszczególnych zapisów. Oczywiście, w tej fazie posłowie będą mieli możność zadawania pytań bądź wygłaszania swoich opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Obecnie proszę przedstawiciela rządu, pana ministra Kapicę, o przedstawienie uzasadnienia do projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefSluzbyCelnejJacekKapica">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefSluzbyCelnejJacekKapica">Potrzeba nowelizacji ustawy z dnia 19 marca 2004 roku – Prawo celne wynika przede wszystkim z wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku, w którym Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż art. 93 ust. 2 ustawy – Prawo celne, w zakresie w jakim dotyczy stawki opłaty za przechowywanie w depozycje organu celnego towarów zajętych do postępowania, jest niezgodny z Konstytucją RP. W tym zakresie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo proszę. Przepraszam bardzo, panie ministrze. Chciałbym naprawdę poprosić szanownych państwa posłów o przerwanie rozmów albo ich wyciszenie. Jeżeli ktoś musi rozmawiać, to prosimy na korytarzu. Teraz pozwólmy panu ministrowi przedstawić uzasadnienie do projektu ustawy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Przepis art. 93 ust. 2 ustawy – Prawo celne w wyżej wymienionym zakresie traci moc obowiązującą z upływem dwunastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku, to znaczy z dniem 25 listopada 2012 roku. W związku z tym w celu wykonania wyżej wymienionego wyroku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy. Pozwolicie państwo, że zacznę od pkt 2 projektu ustawy, który jest podstawą inicjatywy legislacyjnej, a odnosi się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">W pkt 2 projektu proponuje się nadanie nowego brzmienia art. 93 ust. 2 stanowiącemu upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, stawek opłat pobieranych przez organy celne. Wyżej wymieniony przepis w obowiązującym brzmieniu zawiera wytyczną, w świetle której minister finansów, określając stawki opłat, uwzględni charakter czynności, za które opłaty te są pobierane. Mając na uwadze, iż treść wyżej wymienionej wytycznej nie została zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny, w nowym przepisie, w art. 93 ust. 2, proponuje się jedynie uzupełnienie jej o zapis, na podstawie którego w przypadku towarów zajętych na podstawie ustawy – Prawo celne całkowita opłata za przechowywanie towarów w depozycie urzędu celnego nie może być wyższa od wartości celnej towaru i nie może być niższa od równowartości kwoty 10 euro. W przypadku przechowywania towarów w depozycie urzędu celnego przewiduje się, iż w rozporządzeniu wydanym na podstawie proponowanego art. 93 ust. 2 ustawy – Prawo celne stawka opłaty zostanie określona tak jak w obecnie obowiązującym rozporządzeniu ministra finansów – w formule procentowej w odniesieniu do wartości towaru, czyli 5% wartości celnej towaru za każdy rozpoczęty miesiąc. Natomiast określenie dolnej granicy opłaty za przechowywanie w depozycie urzędu celnego towaru zajętego, w wysokości 10 euro za cały okres przechowywania, ma na celu zapewnienie pokrycia przynajmniej części kosztów przechowywania zajętych towarów o małej wartości celnej, ale np. o dużej masie i gabarytach.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Jednocześnie, korzystając z inicjatywy legislacyjnej, Rada Ministrów w przedłożonym projekcie ustawy w pkt 1 proponuje także w art. 92 ust. 1 uchylenie pkt 3 i 4. Wyżej wymieniona zmiana wynika z konieczności dostosowania krajowych przepisów prawa celnego do art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólnotowy kodeks celny. Przepis art. 30 rozporządzenia, zatytułowany „Opłaty i koszty”, określa generalną zasadę, zgodnie z którą organy celne nie mogą pobierać opłat z tytułu przeprowadzania kontroli celnych lub innych form stosowania przepisów prawa celnego, jeżeli odbywa się to w godzinach pracy urzędów celnych. W związku z tym przepisem znosi się pobieranie opłat za czynności urzędowe – najczęściej badanie towarów – w sytuacji, kiedy są one dokonywane w godzinach pracy urzędu celnego. Natomiast, tak jak dotychczas, opłaty na podstawie wspólnotowego kodeksu celnego będą pobierane w sytuacji, kiedy jest to wniosek podmiotu po godzinach pracy urzędu celnego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">W związku z tym, podsumowując, panie przewodniczący, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne odnosi się do dwóch kwestii. W kolejności, jest to – zmiana ustawy dostosowująca krajowe prawo celne do przepisów unijnych w zakresie niepobierania opłat za czynności kontrolne w czasie godzin pracy urzędu. W pkt 2 jest to dostosowanie przepisów ustawy – Prawo celne do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w zakresie pobierania opłat za przechowywanie towarów w depozycie urzędu celnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram teraz dyskusję w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Bardzo proszę, kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMariaZuba">Panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo proszę, pani poseł Zuba. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMariaZuba">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselMariaZuba">Mam pytanie do pana ministra. Proszę, żeby określił, w jakiej wysokości dotychczas były ściągane sumy. Jak często były stosowane przypadki ściągania opłat od podmiotów gospodarczych? Jak wyglądała owa statystyka w skali roku zarówno pod względem ilościowym, jak i finansowym?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselMariaZuba">Drugie pytanie. Jeżeli owe przepisy wejdą, jaka jest pewność, że urzędy celne nie będą doprowadzać do sytuacji, że kontrole będą przeprowadzane po godzinach tylko po to, żeby dodatkowo ściągnąć środki finansowe i obciążyć podmioty? Czy tutaj są jakieś narzędzia obronne w tym zakresie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szmit.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzySzmit">Panie przewodniczący, panie ministrze!</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJerzySzmit">Nawiązując do głosu pani poseł, chciałbym zapytać pana ministra, jaka w ogóle jest wartość towarów zatrzymywanych w ciągu roku przez służby celne. Chodzi o określenie skali naszego przedsięwzięcia prawnego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJerzySzmit">Mam też drugie pytania. Jakie są wpływy wynikające ze sprzedaży towarów, gdyż część z nich jest kwestionowanych, przepadają, jeżeli chodzi o osoby, które je przemycały, i są one sprzedawane. Jakie są wpływy z tego tytułu? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję. Czy są inne pytania? Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie będę pytać o ogólne rzeczy, jeżeli pan minister będzie miał w dniu dzisiejszym informację dotyczącą, między innymi, zatrzymywanych papierosów. Zwyczajowo był to duży problem. Jak rozwiązanie to będzie wpływało na rynek sprowadzania nielegalnych wyrobów tytoniowych, ponieważ jest to ważna rzecz? Wskazane w wykonaniu budżetu za rok 2011 przychody z tytułu akcyzy, między innymi, od wyrobów tytoniowych jest to największa pozycja. A więc z dwóch powodów… Jeżeli mamy mieć przychody z akcyzy, żeby trafiały one do budżetu, a nie omijały go. W jaki sposób w tym zakresie, ponieważ jest to rzecz niezwykle trudna do likwidacji… Jak to zjawisko dzisiaj wygląda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Jeżeli nie ma, jeszcze ja zadam pytanie. Panie ministrze, jakie są skutki budżetowe przewidywane przez resort po wprowadzeniu noweli? Bardzo proszę, udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Do tej pory ustawa – Prawo celne nie określała maksymalnej kwoty za przechowywanie towarów w depozycie. Stąd bywały przypadki, na kanwie których właśnie zostało złożone zapytanie do Trybunału Konstytucyjnego, że koszty przechowywania okazywały się wyższe od wartości towarów. Stąd też Trybunał Konstytucyjny orzekł, że należy dokonać zmiany w tym zakresie w ciągu dwunastu miesięcy, określając, że przepis ten jest niezgodny z Konstytucją RP. Obecnie wskazuje się, tak jak dotychczas, że opłata będzie obliczona na podstawie formuły procentowej, czyli 5% wartości celnej towaru za przechowywanie za każdy miesiąc, ale nie więcej niż wartość towaru. Standardowo towary przechowywane są średnio w magazynie w okresie czterech miesięcy, w czasie których regulowany jest ich status celny. W przypadku towarów o niskiej wartości – najczęściej mamy do czynienia z przemytem drobnej ilości papierosów o wartości celnej do 200 zł – opłata za przechowywanie towaru wynosiłaby 40 zł, jednak nie więcej niż wartość celna. Jeżeli założymy, że wartość jest 200 zł, to towar musiałby być składowany przez okres ponad roku, co się nie zdarza albo są to co najwyżej jednostkowe przypadki.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Odpowiadając na pytanie dotyczące zabezpieczeń na okoliczność wykonywania czynności poza godzinami pracy urzędu, chciałbym powiedzieć, że w tym przypadku decyduje godzina, czas złożenia wniosku przez stronę. Jeżeli wniosek jest złożony przez stronę w godzinach pracy urzędu, nie ma podstaw do tego, żeby z przyczyn, nie wiem, organizacyjnych, kadrowych, był on rozpatrywany poza godzinami pracy urzędu. Decyduje czas, że tak powiem, przyjęcia dokumentu w ewidencji urzędu celnego. Trudno mówić o tym, żeby były jakiekolwiek możliwości. To przedsiębiorca decyduje, czy składa go w czasie godzin pracy urzędu, czy też po godzinach pracy urzędu.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Odpowiadając na pytanie pana posła dotyczące wartości towarów i przychodów z likwidacji, chciałbym powiedzieć, że ponieważ nie jest to bezpośrednio związane z opłatami, pozwolę sobie przekazać to na piśmie. Nie dysponuję w tej szczegółowymi danymi dotyczącymi wartości zatrzymanych towarów, jak też przychodów z likwidacji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Odpowiadając na pytania pani poseł, chciałbym powiedzieć, że przepisy te o tyle odnoszą się do zatrzymywanych towarów, małych ilości papierosów, że nie będzie sytuacji, na kanwie której wyszedł wyrok Trybunału Konstytucyjnego, a więc że koszy przechowywania będą wyższe niż wartość celna towaru. Mamy natomiast uzgodnienie i w tej chwili wewnątrz Rady Ministrów jest procedowany projekt zmiany ustawy – Kodeks karny skarbowy dopuszczający likwidację papierosów przed orzeczeniem przepadku przez sąd. Do tej pory musiały one być przechowywane jako dowody w sprawie do czasu orzeczenia przez sąd. Jednocześnie z góry było wiadomo, że, zgodnie z regulacjami, nie będą one sprzedawane na rynek. W związku z tym potem były niszczone. Udało się stworzyć przyjęte przez ministra sprawiedliwości uzasadnienie, że będzie przechowywana próbka towarów, natomiast pozostały towar, ponieważ de facto i tak jest towarem niedopuszczanym do obrotu, będzie niszczony. A więc na pewno zmniejszą się koszty przechowania papierosów zatrzymywanych masowo przy wschodniej granicy.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Co do kwestii skutków budżetowych wejścia w życie rozporządzenia, to trzeba powiedzieć, że w pierwszym przypadku, czyli pobierania opłat za wykonywanie czynności poza godzinami pracy urzędu, nie pobieraliśmy takich opłat, ponieważ z przepisów unijnych wynikało, że ich pobieranie i tak byłoby niezgodne z obowiązującym bezpośrednio rozporządzeniem, z regulacją unijną bezpośrednio obowiązującą. Stąd w 2011 roku nie pobieraliśmy opłat.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Natomiast w przypadku zmniejszenia opłat za przechowywanie towarów można powiedzieć, że były one niezgodne z Konstytucją RP, a więc trudno mówić tu o skutkach, skoro były one niezgodne z Konstytucją RP. Niemniej nie są to kwoty wysokie czy znaczące. Łączna kwota opłat pobranych na podstawie art. 93, czyli i pkt 1, i pkt 2, jest to kwota 2.790.141 zł, przy czym przewagę w tej kwocie stanowią opłaty za czynności wykonywane poza czasem pracy i miejscem urzędu, za które w tej chwili, jeżeli będą one wykonywane w godzinach pracy, nie będą pobierane opłaty. Nie chodzi tu o wszystkie czynności, tylko te na wniosek, jak badanie laboratoryjne towaru. Natomiast w sytuacji, w której – co jest zgodne z przepisami unijnymi – przedsiębiorca oczekuje wykonywania czynności poza miejscem i czasem pracy urzędu, np. u siebie w firmie, a nie ma procedur uproszczonych, wtedy są pobierane opłaty. Jest to kwota ryczałtowa w wysokości 40 zł za każdą rozpoczętą godzinę pracy, 30 zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie ministrze, za te wyjaśnienia. Jeżeli nie ma dalszych głosów, chciałbym stwierdzić zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Proponuję przystąpić teraz do szczegółowego rozpatrzenia poszczególnych przepisów projektu ustawy. Nie widzę sprzeciwu. W związku z tym proponuję przejść do rozpatrzenia kolejno poszczególnych artykułów. W istocie rzeczy mamy dwa artykuły.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">A zatem, chciałbym zapytać, czy w odniesieniu do art. 1 ze strony posłów jest… Tak jest, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący, jeszcze dla formalności kwestia tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Kwestia tytułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Tak, czy są uwagi do tytułu ustawy. To tyle, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">A tak, są dwa artykuły plus tytuł na początku. Dobrze. Dziękuję bardzo za to przypomnienie. Czyli mamy tytuł ustawy. Jest to projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne z projektem aktu wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Czy są uwagi? Nie widzę. Czy w związku z tym mogę stwierdzić, że Komisja akceptuje treść art. 1? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła treść art. 1.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia art. 2, który dotyczy terminu wejścia w życie. Nie widzę uwag. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła także art. 2.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Jak rozumiem, rozpatrzyliśmy wszystkie artykuły i w tej chwili możemy rozpatrzyć całość projektu ustawy. Chciałbym zapytać, czy są głosy sprzeciwu wobec przyjęcia całości projektu ustawy. Jeżeli nie ma głosów sprzeciwu, a takich nie widzę, stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy w wersji zaproponowanej przez wnioskodawców. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Chciałbym poprosić o sugestię, jeżeli chodzi o posła sprawozdawcę. Pani przewodnicząca…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Co prawda, próbuję się wymigać, ale chciałabym zgłosić pana przewodniczącego Jana Łopatę jako sprawozdawcę projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanLopata">Nie zrozumiałem gestów, ale oczywiście, że tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">No dobrze, żeby skrócić te wzajemne adoracje, rozumiem, że Komisja nie zgłasza zastrzeżeń, sprzeciwu wobec kandydatury pana posła, pana przewodniczącego Łopaty. Bardzo ją popieram. W związku tym, że nie ma innych zgłoszeń, panie pośle, cieszę się, że zgodził się pan na podjęcie owej misji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dalej mamy tylko informację o tym, że projekt musi uzyskać zgodność z prawem unijnym. Opinia, jeżeli chodzi o zgodność z prawem unijnym, została już uzyskana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Nic się nie zmieniło, jest to treść z przedłożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Tak jest. Jest to w tekście przedłożenia.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek obecnego posiedzenia. Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przypominam koleżankom i kolegom, że spotykamy się o godz. 16.00. Dziękuję bardzo. Dziękuję, panie ministrze.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>