text_structure.xml 31.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Serdecznie witam na wspólnym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Informuję, że marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierowała do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do pierwszego czytania poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 1823).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 1823.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny bez zmian. W takim razie, realizując porządek dzienny bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy. Tu informuję, że na wniosek desygnowanego reprezentanta wnioskodawców – pana posła Arkadiusza Mularczyka – uzasadnienie przedstawi pani poseł Marzena Wróbel.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarzenaWrobel">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dziękuję za ten wstęp, bo – rzeczywiście – faktycznym autorem tego projektu i przedstawicielem wnioskodawców jest pan poseł Arkadiusz Mularczyk. Ja jedynie w zastępstwie prezentuję ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMarzenaWrobel">Projekt zmiany ustawy o systemie oświaty dotyczy rynku podręczników używanych. Projekt zakłada, że zostanie stworzony ogólnopolski system obrotu podręcznikami używanymi a minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i warunki funkcjonowania tego systemu, z uwzględnieniem zapewnienia uczniom dostępu do podręczników używanych oraz stworzenia wykazu działań, jakie powinny podjąć dyrekcje szkół oraz kuratoria, w celu organizacji systemu obrotu podręcznikami używanymi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselMarzenaWrobel">Ten projekt jest odpowiedzią na potężną dyskusję społeczną, która zawsze odbywa się pod koniec wakacji (tuż przed 1 września) a która dotyczy generalnie cen wyprawki szkolnej a przede wszystkim – cen podręczników. Doskonale wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w tej chwili rynek podręczników jest przede wszystkim rynkiem wydawców i często jest tak, że zakup kompletu podręczników przerasta możliwości finansowe przeciętnej rodziny. Ja nie mówię o rodzinie ubogiej, ja mówię o przeciętnej rodzinie. To są już takie wydatki, że rodzice muszą brać kredyty na to, by zaopatrzyć swoje dzieci w podstawowe książki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselMarzenaWrobel">Jaki jest stan obecny? Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, opisanym w art. 22b ustawy o systemie oświaty, dyrektor szkoły ma obowiązek podjęcia działań umożliwiających obrót podręcznikami używanymi na terenie szkoły. Często dyrektor ma zbyt mało narzędzi, żeby w sposób skuteczny zorganizować taki obrót podręcznikami ze względu jakby na skalę, na jaką organizuje ten obrót podręcznikami. Uważamy, że ta skala powinna być większa, nie powinna ograniczać się tylko do jednej szkoły. W związku z tym pojawia się w tym projekcie ustawy postulat stworzenia ogólnopolskiego systemu obrotu podręcznikami używanymi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselMarzenaWrobel">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo za to syntetyczne przedstawienie projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę panią Joannę Berdzik o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Będzie to stanowisko Ministra Edukacji Narodowej, ponieważ nie mamy jeszcze stanowiska rządu w sprawie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Szanowni państwo, poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 1823) przewiduje dodanie w ustawie z dnia 7 września 1991 r. nowego art. 22c, który tworzy ogólnopolski system obrotu podręcznikami używanymi. Poza regulacją wprowadzającą instytucję ogólnopolskiego systemu obrotu podręcznikami używanymi projekt nie zawiera żadnych unormowań precyzujących czym jest ów system, ani też jak funkcjonuje. Projektodawcy przewidzieli jedynie upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe zasady i warunki funkcjonowania ogólnopolskiego systemu obrotu podręcznikami używanymi. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w tym upoważnieniu, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, wydając upoważnienie, ma uwzględnić zapewnienie uczniom dostępu do podręczników używanych oraz stworzenie wykazu działań, jakie powinny podjąć dyrekcje szkół i kuratoria w celu organizacji tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Zakres regulacji przekazanych do określenia w akcie wykonawczym jest bardzo szeroki. Obejmuje bowiem wszystkie kwestie związane z kształtem owego systemu oraz z zasadami jego funkcjonowania. Blankietowość projektowanego przepisu materialnego oraz kształt upoważnienia do wydania aktu wykonawczego, w tym treść szczegółowych wytycznych do treści aktu, powodują wątpliwości co do zgodności projektowanej regulacji z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Z tego względu Ministerstwo Edukacji Narodowej opiniuje ten projekt negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Chciałabym państwa zapewnić, że tematyka obrotu używanymi podręcznikami, utworzenia mechanizmów pozwalających na ten obrót i w konsekwencji mechanizmów, które staną się mechanizmami obniżającymi ceny podręczników, jest oczywiście, zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, bardzo ważna i jest jedną z najbardziej kluczowych kwestii, którymi ministerstwo się zajmuje. W tej chwili Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad szczegółowymi rozwiązaniami, które w sposób precyzyjny tą kwestię rozwiążą. Te szczegółowe rozwiązania będziemy mogli państwu w najbliższym czasie przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo pani minister.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę, pani posłanka Urszula Augustyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">Z wielką uwagą wysłuchałam obydwu głosów. Rozumiem troskę o to, żeby używane podręczniki były w obrocie, żeby one były ważnym elementem polityki prorodzinnej i, żeby były tanie i dostępne dla wszystkich uczniów. Niemniej jednak myślę, że nie ma sensu w powoływaniu jakiejś instytucji ogólnopolskiej, którą należałoby zarządzać w jakiś sposób, aby rozwiązywać problemy, z którymi i samorządy i sami rodzice i środowisko radzą sobie doskonale na poziomie najniższym. Myślę, że tutaj byłaby jakaś nadregulacja z punktu widzenia państwa. W szkołach funkcjonują i dobrze się mają giełdy podręczników. Są giełdy internetowe, są specjalne antykwariaty, które zajmują się tylko i wyłącznie obrotem podręcznikami, więc tych rozwiązań trochę jest.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselUrszulaAugustyn">Jasną jest rzeczą (i to też rozumiem), że ministerstwo powinno się włączyć w takie działania, które będą umożliwiały jak najsprawniejszy obrót podręcznikami. Zresztą sytuacja na rynku podręczników będzie się zmieniać, bo wciąż mamy nadzieję, że e-podręcznik, który powinien wejść do użytku w 2015 r., powinien tę sytuację w jakimś sensie rozwiązać. Myślę, że e-podręcznik dla każdego ucznia byłby jeszcze lepszym, jeszcze dalej idącym rozwiązaniem.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselUrszulaAugustyn">W związku z tym chciałam postawić wniosek o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Z wnioskiem przeciwnym – pan przewodniczący Kłosowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, co by nie powiedzieć o tym projekcie przedłożonym przez Solidarną Polskę, to wydaje się, że wszyscy tu mamy świadomość, iż idea tego projektu jest słuszna. On na pewno wymaga dopracowania, wymaga uzupełnienia, ponieważ problem drożyzny podręczników, to, co się dzieje z zaprzestaniem obrotu, w ramach rynku wtórnego albo pewnych ewenementów w tym zakresie, wymaga, abyśmy się nad tą sprawą pochylili.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselSlawomirKlosowski">Uważam, że to, co zostało zapowiedziane przez panią minister, że ministerstwo pracuje nad pewnymi rozwiązaniami, które mają doprowadzić do obniżenia cen podręczników i umożliwienia funkcjonowania tego rynku wtórnego – nie stoi w żadnej mierze w sprzeczności z tym projektem, nad którym – w ramach podkomisji – moglibyśmy spokojnie pracować, aby wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące również ministerstwo. Myślę bowiem, że moglibyśmy się dopracować takich rozwiązań, które – rzeczywiście – wyjdą naprzeciw potrzebie społecznej w tej chwili, czyli obniżeniu cen podręczników. Wiemy, że od sześciu lat ceny podręczników horrendalnie wzrosły a rynek obrotu tymi podręcznikami – rzeczywiście – jest symboliczny na terenie szkół, co wpływa na ceny tych podręczników.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselSlawomirKlosowski">Dlatego właśnie zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku pani przewodniczącej. A, co za tym idzie – jeżeli państwo zdecydujecie się odrzucić wniosek pani przewodniczącej – również o powołanie podkomisji, abyśmy mogli spokojnie nad tym projektem pracować i go udoskonalić.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselSlawomirKlosowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Pani przewodnicząca Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Projekt dotyka bardzo ważnej kwestii, bo istotnie każdego 1 września a właściwie – przed 1 września, w wielu rodzinach jest problem wynikający i z ceny podręczników, ale także z faktu, że właściwie muszą to być wyłącznie podręczniki nowe, ponieważ – rzeczywiście – rynek podręczników używanych działa w bardzo ograniczonym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselKrystynaLybacka">Mam wobec tego pytanie do pani poseł Wróbel, jako przedstawiciela wnioskodawców. Czy pani dopuszcza pewne zmiany w projekcie, jak również pewne niezbędne uzupełnienia, aby ten projekt mógł wejść w życie? Pytam, ponieważ tak lakoniczne sformułowanie niewątpliwie nie wyczerpuje całej treści zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselKrystynaLybacka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Pani poseł Hall.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKatarzynaHall">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKatarzynaHall">Ja zgłosiłam się do zabrania głosu jeszcze zanim pani poseł Augustyn złożyła wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy, więc teraz chcę się do niego przyłączyć. Natomiast chcę też dorzucić kilka spostrzeżeń związanych z tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselKatarzynaHall">Otóż, tworzenie centralnej instytucji, to są również koszty. Czy chcemy uszczuplić środki, np. na wyprawki szkolne, żeby stworzyć taką instytucję? Lepiej chyba wspierać ludzi, którzy tego potrzebują, konkretnymi środkami finansowymi niż przeznaczać pieniądze na tworzenie centralnych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselKatarzynaHall">Chcę przypomnieć państwu posłom, że jest taki artykuł w ustawie o systemie oświaty, który mówi o tym, że jest to zadanie szkoły, aby obrót wtórny podręcznikami organizować. Oczywiście, to zadanie bywa różnie w szkołach realizowane, więc warto monitorować jak to jest robione. Natomiast miejmy tą świadomość, że są środowiska szkolne, gdzie to jest w szerszym stopniu istotne i potrzebne a są i takie, gdzie rodzice w zdecydowanej większości kupują dzieciom nowe podręczniki, bo mają taką chęć i potrzebę. I to są lokalne decyzje, w jaki sposób jest to organizowane na terenie szkoły – zgodnie z tym punktem w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselKatarzynaHall">Chcę zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem związany z tym, że nieustająco dyskutujemy jedynie o cenach podręczników, tymczasem to, w jaki sposób są dopuszczane podręczniki, jak ta cała procedura wygląda itd., też ma wpływ na jakość edukacji. Generalnie bardzo się cieszę, że to zagadnienie będzie w centrum uwagi ministerstwa i jeżeli tylko jakieś pomysły zaczną być wypracowywane, to bardzo chętnie zaprosiłabym panią minister na posiedzenie Podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania, żebyśmy o tym porozmawiali, jak się te nowe rozwiązania mają do gwarantowania jakości materiałów edukacyjnych, żebyśmy przypadkiem „nie wylali dziecka z kąpielą” czyniąc z priorytetu tylko i wyłącznie cenę. Bo to jest też kluczowa kwestia i jestem za tym, żebyśmy w możliwie niedługim czasie na podkomisji właśnie o tym podyskutowali. Natomiast absolutnie przyłączam się do tego, żeby być przeciw mnożeniu jakiś centralnych instytucji, które właściwie tylko będą mnożyć koszty i uszczuplać środki na inne wartościowe rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselKatarzynaHall">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo..</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę, pan poseł Sprawka</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselLechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, Wysokie Komisje, mam pytanie do pani minister.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselLechSprawka">Wspomniała pani o zapisie w ustawie o systemie oświaty, o tym, że dyrektor szkoły ma zapewnić warunki do obrotu wtórnego tymi podręcznikami. Mamy też zapisy dotyczące rady rodziców. Ostatnio jednak, w odpowiedzi na moją interpelację, pan minister Krzyżanowski podał, że rada rodziców, jeśli chodzi o zasady funkcjonowania finansowego, nie ma żadnych zdolności do czynności prawnych i nie ma osobowości prawnej. Tak więc, w ogóle działalność finansowa rady rodziców – mimo tych zapisów – jest nielegalna w świetle prawa oświatowego i finansowego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselLechSprawka">Chciałbym zatem zadać pytanie: na czym polega ten obrót wtórny podręcznikami w świetle prawa finansowego? Jak dyrektor ma to zorganizować? Bo pragnę zwrócić uwagę, że obrót oznacza sprzedaż, a sprzedaż artykułów wiąże się z określonymi uwarunkowaniami prawa finansowego. W związku z tym – jak w świetle prawa finansowego dyrektor ma realizować to zadanie? Proszę o podanie wzorcowego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselLechSprawka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę, pani minister Łybacka ad vocem do pani minister Hall.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Tylko jedno zdanie polemiki z panią minister Hall.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Otóż, ja też w pierwszym odruchu sądzi łam, że chodzi o ogólnopolską instytucję, ale tu jest mowa o ogólnopolskim systemie, czyli tu nie ma mowy o tworzeniu jakiejś instytucji zarządzającej, tylko o wytworzeniu systemu – jak rozumiem – niekoniecznie z instytucją, która by tym kierowała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Pan poseł Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselZbigniewDolata">Początkowo nie miałem zamiaru zabierać głosu, ale sprowokowała mnie pani minister Hall, która jest chyba ostatnią osobą, która powinna się wypowiadać na temat cen podręczników i środków, które wydawcy wyciągają z kieszeni rodziców, bo jej zasługi w powiększaniu tego rynku podręczników szkolnych są dla wydawców ogromne i nie do przecenienia. Ja jakiś czas temu na posiedzeniu Komisji pokazywałem taki wykres, który obrazował zależność między wzrostem wartości rynku podręczników szkolnych a decyzjami, które pani minister Hall podejmowała. Te decyzje służyły wydawcom w zwiększaniu zysku, więc nic dziwnego, że teraz w sposób tak jednoznaczny chce doprowadzić do odrzucenia tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselZbigniewDolata">Choć sam projekt – powiem szczerze – mnie się nie podoba, bo troszeczkę przypomina mi „leczenie nowotworu aspiryną”. Nie da się wyleczyć aspiryną nowotworu. I jeśli będzie się traktowało podręczniki, jako towar rynkowy, to nigdy tego problemu, tak naprawdę, się nie rozwiąże. Podręcznik to nie jest towar rynkowy. Podręcznik powinien być dla uczniów bezpłatny. Tak jest w Wielkiej Brytanii, tak jest we Francji, tak jest w bardzo wielu krajach, gdzie to państwo zapewnia uczniom podręczniki. Nie ma tam konkurencji, która w sposób oczywisty jest niezdrowa.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselZbigniewDolata">Wydawcy dysponują ogromnymi kwotami na działania promocyjne, często na korumpowanie nauczycieli, dyrektorów szkół. W starciu z wydawcą rodzic jest zupełnie bezradny i właściwie zmuszany jest do tego, żeby co roku kupować nowe podręczniki.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselZbigniewDolata">Ale, oczywiście, ten projekt ma dobrą intencję. Dlatego popieram wniosek pana przewodniczącego Kłosowskiego, aby powołać podkomisję i żeby nad tym problemem pracować. Może bardziej nad problemem niż nad zgłoszonym projektem.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Pani przewodnicząca Domicela Kopaczewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Nie ulega wątpliwości, że wszyscy chcemy, aby podręczniki były jak najlepsze. Natomiast ta propozycja, która została złożona, nic nowego nie wnosi – zarówno do systemu dotyczącego wartości w oferowanych podręcznikach, jak i systemu obrotu podręcznikami używanymi. Te zapisy, które „włożyliśmy” do ustawy o systemie oświaty stworzyły taką możliwość i warto dyskutować dalej nad udoskonaleniem tego procesu. Natomiast tworzenie nowych bytów, które określamy jako „system, który dookreśli minister edukacji” nic tutaj nie zmieni poza zapisem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Musimy również, mówiąc o podręcznikach, uwzględnić to, co się dzieje w zakresie tworzenia e-podręczników. To, o czym mówiła zarówno pani minister Hall, jak i pani minister Łybacka, czyli o projekcie„wyprawka szkolna”, który realizujemy od lat oraz to, jakie działania trzeba podjąć, żeby ten system funkcjonował i, żeby – rzeczywiście – te podręczniki, które teraz używa młodzież, mogły być jak najdłużej wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Pomimo dobrej intencji nie widzę powodów, abyśmy mogli procedować dalej nad tym projektem, bo on naprawdę w tej sprawie nic nowego nie wnosi.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Jeszcze pani posłanka Ligia Krajewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselLigiaKrajewska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselLigiaKrajewska">W zasadzie chciałam tylko odnieść się ad vocem do pana posła Dolaty.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselLigiaKrajewska">Panie pośle, ja wiem, że wy macie taką mentalność, że rzucacie oskarżenie w połowie prawdziwie, w połowie – nie, nic nie wyjaśniając. Ja przypominam panu, panie pośle, że zmiana podstawy programowej spowodowała również zmiany na rynku wydawniczym. Ale efektem tejże zmiany – bo to jest w przeciągu powstania tej zmiany programowej – są ostatnie wyniki PISA. Proszę o tym pamiętać, że ostatnie wyniki PISA są efektem zmiany tej podstawy programowej. Warto więc panu przypomnieć jako historykowi, że nie tylko mentalnością pisowską należy się kierować, ale również prawdą.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselLigiaKrajewska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Ad vocem, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselZbigniewDolata">Tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselZbigniewDolata">Pani poseł, niech się pani naprawdę nie zachwyca tymi wynikami testów, bo chyba w edukacji nie chodzi o to, żeby dzieci i młodzież umiały rozwiązywać testy, tylko, żeby były mądre i przygotowane do dorosłego życia. To, co te testy pokazują, to fakt, że dzieci lepiej umieją rozwiązywać testy. Natomiast poziom tych testów...bo wielu ekspertów się na ten temat się wypowiadało. Oczywiście, wy – wy, czyli ministerstwo i może niektórzy posłowie Platformy i PSL – możecie próbować robić z tego jakiś wielki sukces.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselZbigniewDolata">Ale jeśli próbujecie to robić, to – po pierwsze – zachęcam do głębszej refleksji, do wczytania się i wsłuchiwania w opinie ekspertów. A przede wszystkich wsłuchiwania się w opinie nauczycieli liceów ogólnokształcących a w dalszej kolejności – w opinie środowiska akademickiego – jaki...</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselZbigniewDolata">Głosy z sali:</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselZbigniewDolata">Jaki to ma związek z tematem, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Przepraszam, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Pan bardzo odbiega od tematu. Chcę też panu przypomnieć, że poprzez zmianę, iż więcej dzieci idzie do liceów, zmieniła się pula intelektualna, która weszła do liceów. I to samo na wyższych uczelniach. Ale bardzo proszę zmierzać do konkluzji, abyśmy mogli jednak na temat dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselZbigniewDolata">Jasne. W każdym bądź razie sama pani poseł Krajewska przyznała, że to co powiedziałem, polegało na prawdzie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselZbigniewDolata">A ja jeszcze skonkluduję to w ten sposób, że zapowiedź pani minister Berdzik to jest taka zapowiedź, że „będziemy bohatersko walczyć z problemami, które sami stworzyliśmy”. I tutaj akurat wasza wiarygodność jest bardzo niewielka i wiarygodność tych zapowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców, panią poseł Marzenę Dorotę Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarzenaWrobel">Bardzo dziękuję pani poseł Łybackiej, panu posłowi Kłosowskiemu i wszystkim posłom z PiS, którzy wypowiadali się na temat tego projektu. To jest oczywiste, pani poseł, że jesteśmy otwarci na propozycję dotyczącą uszczegółowienia tego projektu. Bo ten projekt, w gruncie rzeczy, jest projektem ramowym.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselMarzenaWrobel">Bardzo dziękuję również za propozycję, by powstała podkomisja, która nad tym projektem dalej by pracowała. Myślę, że prace tej podkomisji mogłyby też pozytywnie wpłynąć na działania ministerstwa, gdyż to zintensyfikowałoby nieco prace nad resortowymi projektami, bo odkąd słyszę, to ministerstwo ciągle z zapałem pracuje, tylko efektów tych działań nie widać.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselMarzenaWrobel">Państwo z Platformy Obywatelskiej mówicie, że ten projekt nic nie wnosi. Moim zdaniem wnosi – wnosi efekt skali. Jest olbrzymia różnica właśnie w skali obrotu podręcznikami używanymi. Oczywiście, on w tej chwili też jest dokonywany w kraju, natomiast nie ma charakteru uporządkowanego. Myślę, że i dzieciom i rodzicom przydałaby się taka ogólnopolska baza internetowa, w której bez problemu wyszukaliby te pozycje, które ich interesują.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselMarzenaWrobel">Prosiłabym również, żeby nie demonizować kosztów wcielenia tego projektu w życie, bo – jak zauważyła pani poseł Łybacka – on może być wprowadzony w życie przy stosunkowo niewielkich kosztach, ponieważ ministerstwo ma określoną liczbę urzędników, którzy mogliby bez problemu taki system stworzyć.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselMarzenaWrobel">Oczywiście proszę, by projekt nie był odrzucony w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1823.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Został postawiony wniosek przez panią posłankę Urszulę Augustyn o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Poddaję pod głosowanie wniosek pani posłanki Urszuli Augustyn.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za odrzuceniem projektu ustawy z druku nr 1823?</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">20 głosów za, 7 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu ustawy z druku nr 1823.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Proszę o zgłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Mamy zgłoszenie, pani poseł Ligia Krajewska.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Czy pani poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselLigiaKrajewska">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Stwierdzam, że przy braku sprzeciwu Komisje wybrały panią poseł Ligię Krajewską na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBauc">Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach komisji</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>