text_structure.xml 24.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Witam wszystkich państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje w pkt I – rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Administracji i Cyfryzacji na dezyderat nr 4 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia rozwiązań prawnych uniemożliwiających łączenie funkcji kuratora oświaty oraz innych podobnych stanowisk, znajdujących się pod kierownictwem wojewody w ramach rządowej administracji zespolonej, z mandatem radnego jednostki samorządu terytorialnego. I w pkt. II – rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie poprawy warunków funkcjonowania Muzeum Harcerstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian. Niezwłocznie przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Przystępujemy do realizacji pkt. I. Oddajemy głos pani Magdalenie Młochowskiej, podsekretarzowi stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, z prośbą o przedstawienie odpowiedzi na dezyderat nr 4. Oddaję głos pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Szanowni państwo, serdecznie witam. Przesłaliśmy do państwa odpowiedź na ten dezyderat w formie pisemnej. Nie będę w związku z tym bardzo szczegółowo omawiać przedstawionych zapisów. To, co należy powiedzieć, to to, że oczywiście nie istnieje wiele przepisów zakazujących łączenia funkcji radnego z innymi funkcjami, w tym, na przykład, z funkcją wojewody, wicewojewody, z funkcjami posła senatora, jak również w przypadku niektórych innych instytucji, takich jak sędziowie czy pracownicy regionalnych izb obrachunkowych. Nie ma natomiast rzeczywiście przepisu, który bezpośrednio zakazywałby łączenia funkcji kuratora oświaty z byciem radnym w jednostce samorządu terytorialnego, niezależnie, o której jednostce samorządu terytorialnego jest mowa. W przypadku, o którym mówimy, to jest łączenie funkcji kuratora oświaty w województwie lubelskim z funkcją radnego na poziomie urzędu marszałkowskiego, czyli radnego województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Analizowaliśmy to zagadnienie, ten dokładnie przypadek, prosiliśmy o wyjaśnienie zarówno wojewodę, jak i kuratora lubelskiego. Dostaliśmy informację, że w tym przypadku nie było konfliktu interesów. Oczywiście, potencjalnie taki konflikt interesów może następować. Istnieje prawdopodobieństwo, że w którymś momencie jednostkowy kurator oświaty kontrolować będzie działania, które tenże kurator oświaty wykonuje, jako radny. Natomiast przy analizie zagadnienia, czy należy wprowadzać konkretne przepisy zakazujące łączenia tej funkcji, musimy jednak na problem popatrzeć trochę szerzej, ponieważ kurator oświaty jest jednym z organów należących do organów wojewody, a w tym przypadku jest to organ wykonujący swoje zadania w imieniu wojewody. Ale mamy różnego rodzaju inspekcje znajdujące się również na poziomie wojewódzkim czy też na poziomie powiatowym i pytanie, czy tego typu zakaz powinien też dotyczyć tego typu działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Musimy popatrzeć na problem trochę szerzej, nie tylko z punktu widzenia edukacji. To, do czego bym chciała przekonać, to do przeanalizowania tego zagadnienia. Prawda jest taka, że do tej pory nie mieliśmy zgłaszanych takich przypadków łączenia funkcji radnego z funkcjami stricte nadzorującymi, poza kuratorem lubelskim. Prawda jest taka, że pytając wszystkich wojewodów w Polsce powinniśmy się dowiedzieć, czy tego typu przypadków jest więcej i jak to wygląda w praktyce. Wiem też, że jest projekt poselski, który ma wprowadzić właśnie zakaz łączenia funkcji kuratora oświaty. Nie wiem, czy on dotyczy szerzej innych funkcji, czy tylko łączenia kuratora oświaty z funkcją radnego. I prawda jest taka, że ten projekt jest opiniowany przez rząd. Będzie to jakieś uzupełnienie tej dyskusji i pozwoli nam przedstawić stanowisko całego rządu, a nie tylko ministerstwa administracji czy ministerstwa edukacji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMlochowska">Dziękuję, tyle z mojej strony na wstępie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy pani minister Berdzik chce coś dodać? Pani minister, ja pozwolę sobie dodać tylko tyle, że problem istnieje. I z tego powodu, że problem istnieje, pozwoliliśmy sobie sformułować dezyderat o takiej, a nie innej treści. Troszeczkę martwi mnie przeciąganie w załatwianiu tej sprawy. W związku z tym moje pytanie będzie następujące: kiedy możemy się spodziewać jednoznacznego stanowiska rządu w tej kwestii, bo praktyka sejmowa jest różna, jeżeli chodzi o traktowanie projektów poselskich? Nie chcielibyśmy, jako Komisja, zwlekać z tym w nieskończoność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMlochowska">Rozumiem, że mówimy o stanowisku do tego projektu poselskiego, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dokładnie tak, bo o tym pani minister była łaskawa powiedzieć przed momentem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMlochowska">Stanowisko do tego konkretnego druku przygotowywać będzie ministerstwo edukacji, więc, mówiąc szczerze, nie wiem, czy w ogóle druk poselski trafił już do nas w celu zaopiniowania go. Musimy mieć druk poselski, który możemy oficjalnie zaopiniować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Rozumiem, że nie możemy ustalić, kiedy tego stanowiska się możemy spodziewać, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMlochowska">Nie wiem, czy możemy ustalić, kiedy trafi do nas ten druk poselski, jeżeli mogę tak powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">To znaczy, że dalej rozmawiamy o niczym i to może się przekładać na naszą pracę w przyszłości. Za moment otworzymy dyskusję i będziemy analizować tę kwestię dalej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Pan poseł Piontkowski, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Chciałbym przypomnieć, że mówiłem o podobnym przypadku w Białymstoku. Tam kurator jest jednocześnie radnym miejskim i tam wątpliwość pojawia się zwłaszcza w momencie, kiedy kurator, jako organ nadzorujący działalność samorządu, ma opiniować kwestie wygaszania czy raczej likwidacji szkół. A w ubiegłych kilkunastu miesiącach taka sytuacja była, kiedy samorząd Białegostoku likwidował 5 szkół ponadpodstawowych. Z tego, co pamiętam, kurator chyba nie wziął udziału w głosowaniu. Pozostaje jednak wątpliwość, czy podejmował decyzje i wydawał opinie bardziej jako kurator czy bardziej jako radny koalicji. I tutaj ta sprzeczność może jednak występować. Proszę pamiętać o tym, że kuratorzy, jeżeli są w dużych miastach czy to w samorządzie miejskim, czy w samorządzie wojewódzkim, najczęściej związani są z jakimiś partiami politycznymi. W tych partiach czy w klubach radnych najczęściej obowiązuje dyscyplina głosowania i, co prawda, jednostkowe, wyłączenie się kuratora w pojedynczych głosowaniach może sugerować, że kurator próbuje zachować bezstronność - i z tego, co pamiętam, tak było w Białymstoku - ale jednocześnie nie do końca wiemy, czy potem dalszy tok postępowania kuratora jest bardziej związany z tym, że on patrzy na problem jako kurator czy jednak jako radny, członek swojego klubu radnych. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję panu posłowi. Kto z posłów chce jeszcze zabrać głos? Pani przewodnicząca Augustyn, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Mnie zainteresował ten wątek i faktycznie chyba należałoby się zastanowić nad problemem. Pani minister była uprzejma powiedzieć, że analizujemy akurat w tej chwili przypadek, kiedy łączy się mandat radnego ze stanowiskiem kuratora. Natomiast, czy nie należałoby tej sprawie przyjrzeć się szerzej, skoro mówimy o tym, co przecież sama pani minister zaznaczyła, że mogą być inne konfiguracje. Są osoby, które pełnią jakiś mandat z wyboru, na przykład, mandat radnego, który ma wpływ na jakieś decyzje związane z innymi funkcjami. Zastanawiam się, ponieważ naprawdę nie przypominam sobie, czy my mamy taki projekt; wydaje mi się, że do Komisji taki projekt nie wpłynął. Bodajże pani poseł Wróbel zgłaszała gotowość przygotowania jakiegoś projektu, ale go nie mamy, więc nie rozmawiamy o żadnym konkrecie. Jesteśmy chyba w takim momencie, kiedy Komisja zwróciła uwagę ministerstwu, że tego typu problemy mogą powstać. Myślę, że warto byłoby zainteresować się samym problemem i zastanowić się nad tym, czy nie powinien być katalog stanowisk, które nie powinny być łączone z różnego rodzaju funkcjami, które nie powinny być łączone z mandatami radnych. W zależności od tego, jacy to są radni, chociaż być może należałoby po przeprowadzeniu dyskusji zdecydować o tym, że w ogóle radny nie powinien pewnych funkcji pełnić. Jasne, że taki katalog już jest, ale być może on w rzeczywistości, która wokół się zmienia, i w sytuacji, jaka się zmienia, powinien być o pewne funkcje uzupełniony i może taką debatą należałoby sprowokować. Chyba taki był także cel uwagi, którą zwraca tutaj Komisja dezyderatem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pan poseł Piontkowski i pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Skoro już rozpoczęliśmy dyskusję nad katalogiem stanowisk, które ewentualnie nie powinny być łączone z mandatem radnego, to jeszcze jeden przykład z województwa podlaskiego. Tam z kolei w samorządzie województwa jednym z radnych jest dyrektor szpitala powiatowego. I teoretycznie nie ma tu konfliktu interesu, ale proszę jednak pamiętać o tym, że samorząd województwa m.in. dzieli środki unijne, w tym także środki przeznaczane na ochronę zdrowia, podejmuje również uchwały dotyczące kierunków działania polityki zdrowotnej w województwie i może mieć to pewien wpływ, jak przyznawane są środki poszczególnym szpitalom w powiatach. Co prawda, jest to teoretycznie zupełnie niezależna jednostka i innego szczebla, ale być może warto również nad takim przykładem się zastanowić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pani przewodnicząca Kopaczewska, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo. W dalszym ciągu na temat, o którym mówili moi poprzednicy. Pani minister, kurator oświaty jest jednym z organów, który wykonuje swoje zadania na terenie województwa i może medialnie te zadania są najbardziej widoczne. W relacjach z samorządem pojawiają się problemy, ale przecież – o czym mówili moi poprzednicy – w podobnej sytuacji jest wojewódzki inspektor budowlany czy wojewódzki inspektor sanitarny. Czy nie należałoby jednak opracować takiego katalogu stanowisk na poziomie wojewódzkim, których decyzje dotyczą samorządów, niezależnie, czy radnych powiatu w mieście grodzkim, czy radnych gminy lub samorządu województwa? Jeśli wydaję decyzje administracyjne, to stanowisko, które pełnię, jest organem, a jednocześnie jestem radnym tego samorządu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Myślę, że warto by było zrobić taki katalog, choć to jest dosyć trudna i żmudna praca, bo kurator oświaty jest tylko jednym z tych organów, który funkcjonuje na poziomie województwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękujemy. Czy ktoś z posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym oddaję głos naszym gościom. Jako pierwszy - pan prezes Baszczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Nie ukrywam, że jesteśmy rozczarowani stanowiskiem ministra cyfryzacji, który myślał cztery miesiące nad tym, co tutaj napisał, i do tej pory nie sprawdził, ile takich przypadków występuje. Rozumiem, że wniosek, który zgłosiliśmy w grudniu, dotyczył konkretnej sprawy czy konkretnej instytucji, czy konkretnego organu, jakim jest kurator oświaty. Gdyby pani minister cyfryzacji przeczytała sobie stenogram z posiedzenia Komisji, to dowiedziałaby się, że nie mówimy o jednym przypadku, tylko o wielu przypadkach. Z tego wynika, rozumiem, że upłyną kolejne miesiące i będziemy ciągle stali w miejscu. Prosimy posłów, żeby naprawdę sprawę potraktować poważnie, bo to jest gra na zwłokę, której my nie rozumiemy. Wskazaliśmy przypadek kuratora lubelskiego, ale nie chodzi tylko o to, że jest pewna kolizja w tym, jakie są zadania kuratora, i w tym, że jest ten kurator jednocześnie radnym. Podobnie jest w sprawie kuratora podlaskiego i na ten temat była dyskusja. Może warto byłoby poczytać, o czym mówili na posiedzeniu Komisji posłowie, o czym mówili goście?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Przepraszam, jestem daleki od tego, żeby kogokolwiek urazić. Jesteśmy zaskoczeni tym stanowiskiem, tym bardziej, że przedstawiciel ministerstwa cyfryzacji na posiedzeniu Komisji w dniu 6 grudnia bardzo wyraźnie mówił, że jest sposób, aby tę sprawę rozwiązać nie poprzez ustawę, bo wiadomo, że prace nad ustawą trwają określony czas, bo ten proces legislacyjny jest określony, ale że może to zrobić minister cyfryzacji, który zawiaduje wojewodami. A co za tym idzie, wojewoda powinien podjąć męską decyzję. Przepraszam za bardzo nieelegancki język, ale rozumiem, że my się „bujamy” z problemem.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Panie przewodniczący, przecież rozmawiamy o kuratorze, jeżeli już mówimy personalnie, o kuratorze lubelskim, którzy nie liczy się ze zdaniem ministra edukacji narodowej, który nie liczy się ze zdaniem Komisji edukacji, więc to nie jest tylko problem tego, że jest kolizja. Mamy do czynienia z osobą, która działa przede wszystkim jak samorządowiec, a nie jak przedstawiciel państwa czy rządu w terenie. I to powinno dać wiele do myślenia Komisji edukacji. Przepraszam bardzo, minister cyfryzacji schował głowę w piasek. To jest odpowiedź niepoważna. Rozumiem, że nie jestem od oceniania tego, ale wstyd, że tego typu rzecz podpisuje wiceminister cyfryzacji i daje wykład posłom, jak pewne sprawy są regulowane. Wystarczyło przeczytać diariusz z posiedzenia Komisji i tam byśmy się wszystkiego dowiedzieli.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Panie przewodniczący, my prosimy o to, żeby zająć się jak najszybciej tym problemem. Wiem, że proces legislacyjny trwa, to wobec tego niech ktoś wreszcie podejmie decyzję, decyzję, która nie pozwoli na to, co wyczynia się m.in. w województwie lubelskim, ale podobnie jest na Podlasiu.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Pani minister, pani mówi, że pani nie zna takich przypadków, a przecież to wynika również z informacji prasowych. Pan kurator podlaski nie uczestniczy w posiedzeniach Komisji czy w posiedzeniach rady, kiedy są głosowania nad likwidacją placówek, czyli nie wywiązuje się z pozycji radnego. Wobec tego zdecydujmy się na coś - czy to jest radny, czy to jest kurator. Czekamy na szybką reakcję ze strony Komisji edukacji narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję panu przewodniczącemu. Głos zabierze pani przewodnicząca Augustyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Chciałam troszeczkę ostudzić emocje pana przewodniczącego, albowiem wydaje mi się, że skoro nie mamy druku sejmowego, nie ma konkretnego projektu, tekst został napisany, oddany do konsultacji, został zaopiniowany. Na podstawie tych opinii zwrócono go wnioskodawcom do uzupełnienia i dopiero potem wróci do Komisji. Wydaje nam się, że Komisja i tak już jest o krok do przodu, że Komisja podjęła własną inicjatywę bardzo sprawnie i wydaje mi się także, że nie ma co Komisji popędzać. Naprawdę, wykonujemy swoje obowiązki z poważnym wyprzedzeniem. Kiedy tylko projekt będzie miał konkretny kształt, a więc kiedy wnioskodawcy zechcą go wnieść, wtedy będziemy rozmawiali o konkretach. Myślę także, że jeżeli dzisiaj prawo nie zabrania łączenia tych funkcji, to chyba do oceny tych, którzy nadzorują wykonywanie tych funkcji, szczególnie funkcji kuratora, do jego opinii należy to, czy osoby taką funkcję pełnią, czy też nie. Natomiast Komisja naprawdę wywiązuje się ze swoich funkcji, ze swoich zadań w sposób perfekcyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pan przewodniczący Baszczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Pani przewodnicząca, to nie jest głos polemiczny. Ja nie mówiłem i nie zwracałem się do Komisji, tylko ja mówiłem do ministra cyfryzacji, który nic nie robi. I taka jest prawda. Przepraszam, proszę przeczytać sobie, pani przewodnicząca, to, co było mówione na posiedzeniu Komisji. Jest wskazówka dla wojewodów, że – przepraszam – wojewoda może coś zrobić z takim fantem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pani poseł Wolak, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselEwaWolak">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Prosiłabym naszego gościa, który jest z nami bardzo często na posiedzeniach Komisji, żeby trochę ostudził emocje. Nie zabrałam wcześniej głosu, ale właściwie chciałam powiedzieć, że też byłam i starszym wizytatorem, i rzecznikiem dyscypliny dla nauczycieli przy wojewodzie, i właśnie z tego względu, będąc radną w radzie miejskiej Wrocławia, zrezygnowałam z pracy w kuratorium. Rzeczywiście, nie było łatwe powiązanie tych dwóch obowiązków. I odbieram, że sprawa jest dość ważna i poważna. Ale to nie jest tak, że ministerstwo cyfryzacji ma jakiś obowiązek wobec przedstawionych przez nas propozycji i wobec tej toczącej się dyskusji. Tak naprawdę, to każdy z posłów może napisać przecież projekt ustawy i możemy nad tym projektem ustawy debatować. Prosiłabym o umiar w ocenie tego, co ministerstwo cyfryzacji tutaj Komisji przedstawia, bo nie o to chodzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję, pani poseł. Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Czy są jakieś wnioski odnośnie do dezyderatu? Nie słyszę zgłoszeń. W związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie odpowiedzi na dezyderat. Nie było sprzeciwu. Możemy w takiej formule, czy jest sprzeciw wobec wniosku o przyjęcie dezyderatu w przedstawionej formie? Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselArturOstrowski">Tak, ja składam sprzeciw wobec takiej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Panie pośle, czy pana wniosek jest tożsamy z odrzuceniem odpowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselArturOstrowski">Tak, jest tożsamy z odrzuceniem tej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto z państwa jest za odrzuceniem odpowiedzi na dezyderat w przedstawionej formie? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">7 głosów – „za”, 9 – „przeciw”, 1 - wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Komisja po głosowaniu przyjęła dezyderat w przedstawionej formie. Jeszcze raz poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie dezyderatu w przedstawionej formie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest za wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">11 głosów – „za”, 7 – „przeciw”, 1 - wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat w przedstawionej formie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do realizacji pkt. II. Proszę panią poseł Joannę Fabisiak, zastępcę przewodniczącego podkomisji stałej do spraw młodzieży, o przedstawienie projektu dezyderatu w sprawie poprawy warunków funkcjonowania Muzeum Harcerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję, panie przewodniczący. Ta sprawa była przedyskutowana na poprzednim posiedzeniu Komisji. Wobec faktu, że były dwie wersje, podkomisja przedstawia Komisji do zaakceptowania projekt przegłosowany na podkomisji. Nie powtarzam całej procedury dyskusji, bo ona się już odbyła. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję, pani poseł. Czy jest sprzeciw wobec tego, abyśmy przerwali dyskusję, która odbyła się faktycznie na poprzednim naszym posiedzeniu, i przystąpili do głosowania? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy taką formułę. W związku z tym zapytam, czy są propozycje poprawek do treści dezyderatu? Treść dezyderatu jest wszystkim państwu posłom znana. Nie widzę. W związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie dezyderatu w przedstawionej formie.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest za wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">19 głosów – „za”, 0 – „przeciw”, 0  - wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat w przedstawionej formie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>