text_structure.xml
9.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Porządek dzienny w punkcie pierwszym obejmuje kontynuację pierwszego czytania poselskiego projektu uchwały z druku nr 284. W punkcie drugim mamy kontynuację pierwszego czytania poselskiego projektu rezolucji z druku nr 285. Proszę o zachowanie ciszy. Czy możemy zaprosić pana przewodniczącego na miejsce? Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia Komisji? Proszę państwa, jeżeli nie zachowają państwo ciszy, to nie będziemy mogli kontynuować posiedzenia. Czy zakończyły się już dyskusje w kuluarach? Dziękuję bardzo. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Przypominam, że na poprzednim posiedzeniu Komisja przeprowadziła dyskusję nad dwoma projektami. Odpowiedzi udzieliła poseł Marzena Wróbel, przedstawicielka wnioskodawców projektu z druku nr 284. Proszę o zabranie głosu, oczywiście, jeżeli zamierza, posła Ryszarda Terleckiego przedstawiciela wnioskodawców z druku nr 285.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselRyszardTerlecki">Panie przewodniczący, myślę, że wszystkie argumenty zostały wyczerpane. Dodam tylko jeden. Autorzy podstawy programowej spotkali się z profesorami historii z kilku uczelni u pana prezydenta Komorowskiego. Dyskutowali nad tą sytuacją. Efekt był taki, że pojawił się postulat minimum środowisk sprzeciwiających się zmianie podstawy programowej. Żeby jeden z modułów „Panteon narodowy” był obowiązkowy. Trzy pozostałe byłyby do wyboru. Ministerstwo odpowiedziało, że wprowadziłoby to bałagan do ustawy. Potwierdza to fakt, że celem nie jest reforma tylko wyeliminowanie treści patriotycznych z polskiej szkoły. Trzeba to przyjąć ze smutkiem, ale tak niestety jest. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Chęć zabrania głosu wyraził pan poseł Żyżyński. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyZyzynski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem zacytować list, który dostałem od nauczyciela fizyki. Był po prostu podpisany, nauczyciel fizyki. Pisze coś takiego: „Jak wiadomo reforma redukuje program nauczania. Ostatnie działy np. fizyki kończą się w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej. W wyższy klasach kontynuowana jest nauka treści rozszerzonych. Według mojej oceny nauka jest pobieżna, bez głębszej analizy i wyprowadzania wzorów. Nauki ścisłe stają się opisowe, w których załamuje się logiczny ciąg tematyczny. Uczniowie nie mają czasu na wyćwiczenie umiejętności matematyczno-fizycznych, czyli do dobrego przygotowania się do materiału rozszerzonego. Na spotkaniu autorów nowego programu z nauczycielami, autorzy szczycą się tym, że nie powtarza się tematów z gimnazjum w szkole ponadgimnazjalnej. Należy się tym martwić, gdyż powtórzenie treści jest ważnym czynnikiem w propagowaniu wiedzy. Młodzież, która jest bardziej dorosła ma inne podejście do nauki. Jest jeszcze to, że szesnastolatek musi podjąć decyzję o swojej przyszłości zawodowej. To według mnie za wcześnie. Mam wrażenie, że autorzy tej reformy bardziej przekazują entuzjazm niż poważne propozycje, a sama reforma nie przyniesie korzyści polskiej nauce. Uważam, że ta nieudolna próba zmiany kształcenia polskiej młodzieży powinna być powstrzymana”. To jest autentyczny głos nauczyciela. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu uchwały z druku nr 284 oraz projektu rezolucji z druku nr 285. Przystępujemy do głosowania wniosków zgłoszonych przez panią poseł Urszulę Augustyn o odrzucenie projektu uchwały z druku nr 284 i projektu rezolucji z druku nr 285.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W pierwszej kolejności poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie projektu uchwały z druku nr 284. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">21 głosów za, 13 przeciwnych i brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie projektu. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Zgłaszam kandydaturę pana posła Lucjana Pietrzczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Proponuję pana posła Terleckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy jest sprzeciw wobec powołania pana posła Terleckiego na sprawozdawcę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselRyszardTerlecki">To jest nieporozumienie, ponieważ jest to wniosek pani poseł Marzeny Wróbel.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarzenaMachalek">To ja wycofuję kandydaturę i zgłaszam panią Marzenę Wróbel.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy jest przeciw wobec wniosku pani przewodniczącej o powołanie na posła sprawozdawcę pana Lucjana Pietrzczyka?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarzenaWrobel">Jest sprzeciw. Zgłaszamy pana profesora Mariusza Oriona Jędryska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy pani przewodnicząca wycofuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Tak. Wycofuję swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy jest sprzeciw wobec wyboru pana posła Mariusza Oriona Jędryska na posła sprawozdawcę? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższy wniosek.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W następnej kolejności poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie projektu rezolucji z druku nr 285. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">23 głosy za, 13 przeciwnych i 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Oddaję głos pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Z całą stanowczością zgłaszam pana posła Lucjana Pietrzczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselLechSprawka">Zgłaszam panią Marzenę Machałek. Uważam, że tak to powinno być w ramach dobrego obyczaju, bo Klub Prawo i Sprawiedliwości jest autorem tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek? Dobrze. Poddaję pod głosowanie wniosek o powołanie pana posła Lucjana Pietrzczyka na posła sprawozdawcę? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">21 głosów za, 14 przeciwnych i 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Sprawozdawcą będzie pan poseł Lucjan Pietrzczyk. Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia wraz z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>