text_structure.xml
22.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Szanowni państwo, witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam bardzo serdecznie pana ministra Przemysława Kunę wraz ze współpracownikami. Witam pana komendanta Olbrysia wraz ze współpracownikami. Dzisiaj na posiedzeniu Komisji mamy rozpatrzenie informacji ministra spraw wewnętrznych na temat informatyzacji rejestrów publicznych oraz projektów informatycznych realizowanych przez Policję. Chciałbym państwu przypomnieć, że na mój wniosek, złożony właściwie już kilka lat temu, Komisja zaczęła systematycznie monitorować realizację projektów informatycznych po to, żebyście państwo mniej więcej co sześć miesięcy mieli informację na temat tego, jak wyglądają postępy, jeśli chodzi o ten obszar funkcjonowania państwa. W związku z tym takie informacje regularnie otrzymujemy i dlatego chciałbym, żebyśmy tę informację rozpatrzyli podczas tego posiedzenia. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychPrzemyslawKuna">Dziękuje serdecznie, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, ja bezpośrednio nadzoruję w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych te projekty. Jeden nazywa się pl.ID, a drugi nazywa się CEPiK 2.0. Są jeszcze cztery dodatkowe projekty realizowane przez Komendę Główną Policji i oddam później głos panu komendantowi, żeby je omówił. Przechodząc do meritum, to te projekty, zarówno pl.ID, jak i CEPiK 2.0 są projektami, które państwo znacie i nad którymi prace toczą się od kliku lat. Nie wiem, jaka była formuła do tej pory, panie przewodniczący, ale ja bym zaczął od tego, co jest w tej chwili, a nie od przypominania jaka była intencja i od podstawowych informacji na temat tych programów. Zresztą macie to państwo w materiałach, gdzie staraliśmy się to szczegółowo opisać.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychPrzemyslawKuna">Jeżeli chodzi o pl.ID, to jest to System Rejestrów Państwowych, który obejmuje Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Stanu Cywilnego, modernizację serwerowni oraz tak zwany komponent niejawny, czyli legalizację. Te wszystkie komponenty zostały uruchomione produkcyjnie w dniu 1 marca 2015 r. Na chwilę obecną sytuacja jest taka, że mamy przygotowane trzy paczki, z czego dwie zostały już wgrane. Te paczki to są poprawki, które jak gdyby usprawnią pracę tych komponentów. Żaden problem, który jest naprawiany w tych paczkach, nie jest krytyczny, tak że z całą stanowczością mogę stwierdzić, że to wszystko chodzi i wszyscy nasi obywatele korzystają z dobrodziejstwa uruchomienia tego projektu. Trzecia paczka, która zostanie wgrana 30 września, jest ostatnią paczką i dotyczy najmniejszych błędów, jakie znaleźliśmy albo jakichś poprawek, nazwijmy je udoskonaleniami. Z raportu wynika, że na 30 września będziemy gotowi, więc to od strony technologicznej całkowicie zamknie temat rejestrów państwowych w rozumieniu tego projektu. 30 września to jest również dla nas ważna data z powodu doposażenia gmin, ponieważ równolegle w tym projekcie doposażmy gminy. W dużej mierze gminy zostały już doposażone i zamknięty jest temat dostawy czytników kart do autoryzacji. W tej chwili jesteśmy na końcowym etapie przetargu dotyczącego doposażenia gmin w komputery. Jeżeli mogę się wypowiedzieć szerzej na temat tych komputerów, to jest to taki temat, który często wraca, jeżeli chodzi o naszych partnerów informatyków w gminach. Ten przetarg w tej chwili wygląda w ten sposób, że dostawcy skanerów i drukarek zostali wyłonieni i pójdą już zamówienia. Natomiast mamy, nazwijmy to, administracyjne przesunięcie w czasie ze względu na odwołania jeżeli chodzi o komputery, ale za chwile powinniśmy to rozstrzygać. Faktycznie jest to przesunięcie, z tym że termin 30 września, czyli to, co obiecaliśmy naszym gminom, nie jest obecnie zagrożony. Tak że to wszystko jest raczej pod kontrolą. Jeżeli chodzi o te komputery, to było 17 ofert, o ile dobrze pamiętam. Stąd się biorą protesty i te wszystkie rzeczy, ale musimy się trzymać procedury administracyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychPrzemyslawKuna">Projekt zostanie rozliczony rzeczowo w październiku i już się do tego przygotowujemy, a w listopadzie będzie rozliczany finansowo. Przypominam, że projekt jest dofinansowany z Unii Europejskiej, więc będziemy musieli rozliczyć zarówno środki kwalifikowane, jak i niekwalifikowane. To, co można jeszcze powiedzieć o projekcie z punktu widzenia finansów, to mamy w tej chwili wydatki na poziomie 170 mln zł versus przewidziane na ten cel 236 mln zł, w związku z tym od strony finansowej i budżetu tego projektu jesteśmy w grze i nie ma absolutnie żadnych przekroczeń, będą oszczędności. Co do samych kwestii jak to działa, to doświadczenia zbieramy od 1 marca, jak już wspomniałem, czyli jest to w zasadzie już sześć miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychPrzemyslawKuna">Jeżeli chodzi o liczby, które pokazują, ile pracy jest w to wszystko włożone w zasadzie przez naszych urzędników, to obecnie wszystkich obsłużonych spraw obywateli jest ponad 7,5 mln. Najwięcej jest de facto zgłoszeń dotyczących dowodów osobistych. Podobnie się miała sytuacja, tylko na szczęście w druga stronę, dotycząca zgłoszeń, że coś nie działa albo były jakieś problemy i potrzebne było doradztwo. Tego typu rzeczy i wszystkich takich incydentów czy zgłoszeń mieliśmy 17 tys., z tym że systematycznie ta liczba spada. W tej chwili rozwiązanych jest 14 tys. takich zgłoszeń, a otwartych cały czas jest 3 tys. zgłoszeń. Państwo macie to w materiałach, tendencja jest mocno spadkowa, co świadczy o tym, że to się dogrzewa. Pod tym kątem absolutnie wygląda na to, że wszystkie założenia przyjęte w tym projekcie powinniśmy dotrzymać. Nie wiem, czy są jakieś pytania, czy mam dokończyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Proszę kontynuować, a na końcu będzie czas na zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWPrzemyslawKuna">Okej. Drugi projekt CEPiK 2.0 również omówię na bieżąco, bo w ramach tego projektu już mieliśmy okazję się tu spotykać i rozmawiać o nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jeżeli chodzi o CEPiK 2.0, to tutaj też wygląda na to, że wszystko jest pod kontrolą. Prace rozpoczęto w 2013 r., a realizuje je głównie Centralny Ośrodek Informatyki, jeżeli chodzi o część informatyczną. Równocześnie w tej chwili trwają prace, jeżeli chodzi o łącza i są to łącza do starostw plus PWPW i w zasadzie tyle, bo to są 402 łącza. Na chwilę obecną wykonano i przełączono 220 łączy, o ile pamiętam, bo to jest informacja z dziś. Zamkniemy temat łącznie z przełączeniem na wszystkie nowe łącza do WAN CEPiK-u 15 września, tak że stanie się to szybciej, bo planowaliśmy wcześniej zamknięcie na koniec roku. Starostwa są przygotowane, Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych też jest przygotowana do tego, żeby zmodernizować starostwom oprogramowanie tak, żeby mogli od 4 stycznia pracować już bez żadnych większych przeszkód.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWPrzemyslawKuna">Jeżeli chodzi o finansowanie, to też absolutnie jesteśmy w grze. Sam plan zamknięcia to jest w ogóle 2016 r., jeśli chodzi o CEPiK 2.0, z tym że kluczową dla nas datą jest 4 stycznia i uruchomienie tego projektu od strony produkcyjnej. Później zakładamy, że przez pierwszy kwartał i część drugiego kwartału będziemy w fazie po uruchomieniu, czyli dogrzewania wszystkich problemów związanych z jakimiś pytaniami, wątpliwościami albo tego typu historiami. No i tak naprawdę zakończeniem projektu dla nas będzie grudzień 2016 r., gdzie chcemy wprowadzić szereg e-usług, żeby obywatel mógł z tego korzystać jak najwięcej. Część rzeczy będzie już od 4 stycznia, typu sprawdzenie historii pojazdu, punkty karne i tego typu historie. Natomiast mamy nadzieję, że dzięki zgromadzeniu wszystkich tych danych w innym miejscu, czyli w bazie CEPiK 2.0, nasi obywatele będą mogli prze Internet jak najwięcej tych danych pozyskiwać. Jeżeli chodzi o pieniądze, to tak jak wspomniałem, całość środków to było 150 mln zł, a w tej chwili zostało wydanych mniej więcej 75 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWPrzemyslawKuna">To byłoby tyle, jeżeli chodzi o zakresy CEPiK-u 2.0 i pl.ID. Jeżeli można, to w takim układzie chciałbym poprosić pana komendanta o kontynuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja też pozwolę sobie przedstawić najnowsze informacje, które pojawiły się od tamtego roku w zakresie poszczególnych systemów, a więc co zrobiliśmy, gdzie jesteśmy i co jeszcze planujemy zrobić. Pierwszy taki istotny program informatyczny, to jest System Wspomagania Dowodzenia. Od 10 grudnia ubiegłego roku w województwie małopolskim rozpoczęto wdrażanie pilotażowe interfejsu wymiany informacji pomiędzy SWD Policji, a WCPR-em. Do 1 lipca zakresem wdrożenia zostały objęte wszystkie jednostki garnizonu małopolskiego i Komendy Miejskiej Policji w Radomiu. Na podstawie obserwacji funkcjonowania tego systemu dokonano szeregu modyfikacji i poprawek w SWD, co w znacznym stopniu poprawiło wymianę informacji pomiędzy SWD i SIPR-em. W tej chwili mamy już opracowany harmonogram wdrożenia tego programu, tego interfejsu i współpracy w następnych województwach: mazowieckim, świętokrzyskim, łódzkim, podkarpackim i opolskim. Są to województwa, które są najlepiej przygotowane do tego, żeby to wszystko współdziałało. Uruchamianie rozpoczynamy już teraz od sierpnia, a zakończone będzie w listopadzie 2015 r., czyli w tych następnych województwach informacja przepływałaby pomiędzy SWD i SIPR-em, również w zakresie formatek, tak że to wszystko zaczęłoby nam funkcjonować, czyli telefon alarmowy 112 i przekazywanie informacji oraz działanie. Oprócz tego, w celu zwiększenia aktywności wykorzystania i działania SWD, poprawiliśmy mobilność terminali mobilnych. Przeprowadzony został również dialog techniczny celem znalezienia produktu, który byłby najlepszy w tym zakresie jako urządzenie mobilne. Dialog techniczny się zakończył i w tej chwili już jest ogłoszenie o rezultacie przetargu. W dialogu technicznym opracowaliśmy takie urządzenia, które spełniają, po pierwsze, nasze wymagania i są możliwe do realizacji przez producentów, czyli dostosowane są do jak najlepszego współdziałania, żebyśmy jak najbardziej efektywnie mogli wykorzystać System Wspomagania Dowodzenia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następny element projektów informatycznych, które były realizowane, to jest system radiokomunikacyjny DMR. Te systemy były ukierunkowane na dwa województwa, a więc na województwo podlaskie oraz warmińsko-mazurskie, co pozwoliło pozyskać dodatkowe środki finansowe, dzięki czemu zakupiliśmy dodatkowo 90 radiotelefonów przewoźnych i 150 radiotelefonów noszonych dla województwa podlaskiego. To zwiększyło interoperacyjność systemu łączności radiowej Straży Granicznej na obszarach przygranicznych, a oprócz tego w ramach tego systemu radiokomunikacyjnego uzyskano funkcjonalność maskowania korespondencji głosowej przed dostępem osób nieuprawnionych. W tej chwili trwają postępowania przetargowe na zakup kolejnych takich urządzeń dla Biura Operacji Antyterrorystycznych i pionu kryminalnego KWP, czyli też w zakresie szyfrowania i maskowania korespondencji głosowej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następny system, który chciałbym omówić, to jest Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna, tak zwany OST 112. Zgodnie z decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych z 30 grudnia 2014 r., Komendantowi Głównemu Policji zostały powierzone zadania operatora Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru 112. Co do tej pory zrobiliśmy przez ten rok? Dalej trwają: budowa przyłączy podstawowych do 18 baz LPR, czyli Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, budowa łączy redundantnych i zakup 50 kompletów urządzeń dostępowych do Skoncentrowanych Dyspozytorni PRM, czyli pogotowia ratunkowo-medycznego, budowa w ramach OST 112 pozostałych przyłączy redundantnych do KPP i straży pożarnych, w których nie zostało to wykonane, utrzymanie wybudowanej infrastruktury dostępowej i utrzymanie systemów zasilania i klimatyzacji węzłów sieci OST 112. Te zadania są realizowane. Przewidziane jest również przejęcie od MSW składników majątkowych OST 112 na stan środków stałych KGP. Przy czym zadanie to jest uzależnione od otrzymanych środków budżetowych na ten cel. One są przewidziane w ustawie, ale my jeszcze tych środków nie mamy, a w związku z powyższym, jeżeli będziemy już te środki mieli, to musimy wtedy ogłosić przetarg na utrzymanie tego sprzętu, bo kończy się okres gwarancyjny, kiedy ten sprzęt był objęty gwarancją.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następny duży projekt teleinformatyczny, to jest Krajowy System Informacyjny Policji, mówimy tutaj o SIS II. Do 20 listopada 2014 r. SIS, czyli System Informacji Schengen drugiej generacji, wykorzystywał starą infrastrukturę sprzętową. Przeszliśmy na nową infrastrukturę i od dnia 20 listopada 2014 r. pracujemy na docelowej platformie informatycznej, która została zakupiona w ramach modernizacji Krajowego Systemu Informatycznego. Ponadto jest to bardzo istotne i pozwoliło nam to później na przeprowadzenie ewaluacji przez polskie Biuro Sirene w marcu tego roku na obszarze Polski i umożliwiło nam utworzenie i otwarcie dwóch ośrodków przetwarzania danych, czyli podstawowego i zapasowego. W tym momencie mamy podwójną możliwość sprawdzania w SIS-ie i nieobciążania podstawowej bazy. Była przeprowadzana schengenowska misja ewaluacyjna pod tym kątem, czy jesteśmy przygotowani i możemy powiedzieć, że system informacji SIS II u nas działa. Wynik oceny jest satysfakcjonujący i we wrześniu planowane jest oficjalne przyjęcie raportu, więc tutaj spełniliśmy te wymagania, które zostały nam przedstawione w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następny system, to jest system VIS. W czerwcu w ramach przygotowań uruchomiono VIS w regionie 17. To jest jeden z największych regionów, dlatego że ten system wizowy obejmuje Ukrainę i Białoruś. Została poprawiona wydajność tego komponentu i nawet po dołączeniu regionu 17, zwiększono pięciokrotnie liczbę operacji. Ten system działa, więc nie ma żadnych zagrożeń w tym zakresie. Zwiększyliśmy efektywność tego systemu poprzez modernizację. W dniu 5 lipca 2013 r. został powołany do zrealizowania harmonogram wdrożenia drugiej fazy VIS Mail. Zgodnie z tym harmonogramem uruchomienie VIS Mail II, czyli tego lepszego komunikowania, ma nastąpić 20 stycznia. W ramach tego został już przygotowany i zrealizowany test integracyjny z VIS Mail-em, którym komunikujemy się w Unii. Trwają przygotowania do testów globalnych, które zostały zaplanowane na wrzesień 2015 r., a więc ten termin, kiedy mówimy, że VIS Mail II ma działać, czyli 20 stycznia 2016 r., zostanie dotrzymany. Nie ma w tym zakresie zagrożeń.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">STBS II. Od marca 2015 r. funkcjonuje nowy System Teleinformatyczny Biura Sirene i to zwiększyło nam zarówno wydajność jak i komunikacyjność z Europą. Ta wydajność dała nam podstawy przy SIS II przeprowadzonym w zakresie strefy Schengen, więc ten system już działa, są nowe formatki. Ten system komunikacji działa bez zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następny projekt teleinformatyczny, to jest Eurotac. Mieliśmy dostosować w tym roku tę aplikację do obowiązujących przepisów, do AFIS-u. Zgodnie z terminem wyznaczonym przez agencje Eu-LISA, w dniu 20 lipca system Eurotac został przyłączony na nową platformę produkcyjną, więc to też działa na nowej platformie.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następna operacja, która była bardzo ważna i dokonana w tym roku, dotyczy Krajowego Systemu Informacyjnego Policji. To jest podstawowe narzędzie policyjne, gdyż jest to system wspierający realizację zadań służ kryminalnych, dochodzeniowo-śledczych, operacyjnych, prewencyjnych oraz ruchu drogowego z wykorzystaniem terminali zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Specjaliści Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji przy pomocy inżynierów z firmy zewnętrznej zrealizowali jedną chyba z największych operacji w ostatnim czasie, gdyż wprowadzono zmiany i dokonano migracji na nową i bardziej stabilną wersję oprogramowania bazy danych i aplikację wraz z wydzieleniem, co jest istotne, części niejawnej, czyli mamy KSIP jawny i KSIP niejawny. Przedtem to było wszystko w jednej bazie danych, więc jest to bardzo ważne. Jakie zadania zostały już zrealizowane? Nastąpiła migracja aplikacji KSIP ze starszych serwerów na nowsze serwery. Oprócz tego została wgrana nowsza wersja bazy danych. Przeniesiono bazę danych KSIP na nowa platformę serwerową Linux. To, co mówiłem, a więc rozdzielenie części jawnej i niejawnej KSIP, utworzenie Centrum Zapasowego dla bazy danych KSIP, czego nie było, utworzenie Centrum Zapasowego dla serwerów aplikacyjnych KSIP i utworzenie Centrum Zapasowego dla Policyjnej Platformy Usług. Całkowite zakończenie prac przypada na koniec bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Następny projekt informatyczny, który, mówiąc szczerze, był oczekiwany i mówiliśmy o nim od 20 lat, to jest System Wspomagania Obsługi Policji, czyli to, co ma nam ułatwiać działanie i zarządzanie. Został powołany Zespół Interdyscyplinarny do spraw przyjęcia, utrzymania i rozwoju SWOP, ale zastosowaliśmy też tę politykę, że do sił własnych przyjęliśmy też pracowników, którzy budowli SWOP. To byli pracownicy z firmy, która wcześniej robiła ten system gdzieś w Gliwicach i w rezultacie zakończyła ona działalność, a zostali nam informatycy i programiści, więc my ich przyjęliśmy z miłą chęcią, żeby można było ten system rozwijać. Mamy więc specjalistów, którzy budowali system, a do tego są wykorzystani do programu szkoleń, dlatego że program ten został opracowany do nauczania w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, ale również jest on realizowany w Szkole Policji w Katowicach. Dokonano skutecznej migracji ze starych systemów policyjnych w obszarach gospodarki materiałowej i środków trwałych, uruchomiono części modułów przyjęcia i wydania, magazynowania i zarządzania majątkiem w pełnym cyklu życia majątku. Opracowano wzorcową politykę rachunkowości, bo tego nie mieliśmy w takim wydaniu, żeby współpracowały moduły gospodarki materiałowej i środków trwałych z systemem finansowo-księgowym. Do tego dokonano inwentaryzacji i priorytyzacji zagadnień w modułach kadrowych i płacowych.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPolicjiWojciechOlbrys">Ostatnim z projektów teleinformatycznych, który chciałbym omówić, to jest Elektroniczny Rejestr Czynności Dochodzeniowo-Śledczych. Jest to nowe narzędzie informatyczne, które wspomaga pracę służb dochodzeniowo-śledczych oraz czynności rejestracyjne Policji postępowań przygotowawczych. System ten usprawnia i przyśpiesza wykonywanie czynności przez policjantów, czyli nastąpiło zastąpienie rejestrami elektronicznymi rejestrów papierowych, prowadzonych w odrębnych postępowaniach i zapewniony został zdalny dostęp do rejestrów, połączony z funkcją wyszukiwania poszczególnych wpisów. Elektroniczny Rejestr Czynności Dochodzeniowo-Śledczych został wdrożony we wszystkich garnizonach od 1 stycznia 2015 r. Również w tym zakresie została uruchomiona wersja szkolna, żeby właśnie policjantów ze służby dochodzeniowo-śledczej szkolić na bieżąco w zakresie elektronicznego rejestru. Takie szkolenia są prowadzone i będą dalej prowadzone w Szkole Policji w Pile. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Panie ministrze, czy chciałby pan coś jeszcze dopowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWPrzemyslawKuna">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dobrze, dziękuję bardzo. W takim razie proszę państwa posłów o ewentualne zadawanie pytań. Czy są chętni? Nie słyszę zgłoszeń. Rozumiem, że informacja jest jasna.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">W takim razie dziękuję bardzo. Materiały otrzymaliście państwo na papierze. W związku z tym zawsze będziecie mogli państwo sięgnąć po te materiały. Bardzo dziękuję panu ministrowi i panu komendantowi za przedstawienie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>