text_structure.xml 33.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności (druk 486).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam, panie ministrze. Pan będzie uzasadniał projekt, więc może przystąpimy do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dzisiaj, jako Komisja, spotykamy się jeszcze o godzinie 15.00. Mamy posiedzenie poświęcone sprawom budżetu. Potrwa może z cztery godziny. Tak to będzie. Będziemy głosować na końcu posiedzenia, żeby wszyscy posłowie wiedzieli, jak będą na posiedzeniu innej komisji, że nic się nie będzie działo bez ich udziału. Tak jest, trzymamy się tej zasady, że głosowanie odbywa się na końcu posiedzenia. Jeżeli będzie coś nie tak, to będzie to na końcu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jutro też mamy posiedzenie Komisji o godzinie 11.00. Będziemy omawiać ustawę o działach.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze, rozpoczynamy pierwsze czytanie. Proszę o kilka słów o projekcie ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychRomanDmowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie posłanki, panowie posłowie. Szanowni państwo, chciałbym przedstawić Wysokiej Komisji opracowany przez rząd projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności. Generalnie celem projektu jest dostosowanie przepisów obydwu wyżej wymienionych ustaw do regulacji zawartych w ustawie o obywatelstwie polskim z dnia 2 kwietnia 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychRomanDmowski">Proponowane w tym projekcie nowe brzmienie art. 14 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o ewidencji ludności rozszerza katalog organów zobowiązanych do informowania gmin prowadzących ewidencję ludności oraz wydających dowody osobiste. Zmiany dotyczące zmian obywatelstwa rozszerzają ten katalog o ministra właściwego do spraw wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychRomanDmowski">Dotychczasowe regulacje nakładały obowiązki wyłącznie na wojewodę. Przypisanie Ministrowi Spraw Wewnętrznych tych kompetencji stanowi konsekwencję nałożonego na ten organ przez ustawę o obywatelstwie polskim obowiązku orzekania w sprawach o przywrócenie obywatelstwa polskiego oraz rejestrowania tych danych w centralnym rejestrze danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychRomanDmowski">Jednocześnie przedmiotowa nowelizacja zapewnia w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych aktualizację zbioru PESEL o dane związane z obywatelstwem osób, które nie posiadają miejsca stałego pobytu, wskazując, że dane te muszą w takim wypadku trafić do organu właściwego ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące. Ponadto z uwagi na to, że ustawa o ewidencji ludności przy ustalaniu właściwości miejscowej wojewody odwołuje się do miejsca zameldowania w przeciwieństwie do ustawy o obywatelstwie polskim posługującym się kryterium nie zameldowania lecz miejsca zamieszkania, projekt proponuje zmianę dostosowawczą zapisu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o ewidencji ludności. Ta zmiana polega na odwołaniu się w zakresie ustalania właściwości wojewody do ustawy o obywatelstwie polskim.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychRomanDmowski">Zmiany wprowadzane przedmiotową nowelizacją pozwalają na bieżącą bezkolizyjną aktualizację danych dotyczących obywatelstwa w rejestrach centralnych oraz umożliwiają unieważnianie, z urzędu, dowodów osobistych osób, które utraciły obywatelstwo polskie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychRomanDmowski">Przedkładając, w imieniu rządu projekt nowelizacji, wyrażam nadzieję, że zasadność zaproponowanych rozwiązań prawnych przekona Wysoką Komisję do pozytywnego zaopiniowania projektowanej ustawy w takim terminie, aby – jak to powiedziano w projekcie – nowe przepisy mogły wejść w życie z dniem 16 sierpnia 2012 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę bardzo, uwagi, pytania? Pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselArturGorski">Panie ministrze, z całym szacunkiem, ale jest to kolejny, pilny projekt rządowy, który ma ugasić kolejny pożar legislacyjny. Ta nowelizacja jest niczym innym a tylko przyznaniem się do tego, iż uchwalając ustawę o obywatelstwie polskim nie wprowadziliśmy stosownych zmian. My jako posłowie, nie wprowadziliśmy stosownych zmian, nad którymi powinien czuwać rząd, do tych nowelizowanych ustaw. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselArturGorski">Druga sprawa. Ten przypadek świadczy o tym, że jest swoisty bałagan i brak kontroli rządu nad porządkiem prawnym, nad którym ma nadzór i go wykonuje Minister Spraw Wewnętrznych. Jak powiedziałem, nie jest to pierwszy przypadek.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselArturGorski">Kolejna kwestia. Już wiemy, że do tego projektu za chwilę posłowie Platformy Obywatelskiej zgłoszą poprawki. O czym to świadczy, jeżeli w tak małym projekcie, który dotyczy tylko trzech artykułów, mieści się on na jednej stronie, muszą być zgłoszone dwie poprawki przez posłów koalicji rządzącej? To świadczy o tym, że ten projekt przygotowywany w tak pilnym trybie, znów został po prostu źle opracowany. Czy wy naprawdę w ministerstwie nie macie legislatorów, którzy przygotowywaliby właściwe projekty?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselArturGorski">Trzecia sprawa. Termin 16 sierpnia 2012 r. Ja doskonale rozumiem, żeby nie było pewnej kolizji prawnej, to ta ustawa musi wejść w życie i zacząć obowiązywać wtedy, kiedy zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o obywatelstwie polskim. To jest tak krótki termin, który znowu na Sejm nakłada obowiązek bardzo szybkiej pracy, na Senat obowiązek braku składania poprawek, a Prezydenta RP dyscyplinuje.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselArturGorski">No, w ten sposób dobrego prawa w Polsce się nie uchwali. Dlatego ja kolejny raz apeluję do rządu, żebyście naprawdę zadbali o dobrych legislatorów, którzy będą czuwali nad tymi projektami ustaw, które dotyczą funkcjonowania Ministra Spraw Wewnętrznych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy państwo posłowie mają jeszcze jakieś pytania, uwagi? Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, ja chciałbym jednak wziąć w obronę rząd. Sprawa terminu. Ustawa jest z 2009 roku, to prawda. Natomiast projekt jest projektem rządowym i pamiętajmy o tym, że projekty rządowe muszą przejść procedury konsultacji. Natomiast o tym, że ustawa o obywatelstwie polskim wejdzie w życie, to tak naprawdę zdecydował dopiero wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 stycznia 2012 r. W związku z tym, sądzę, że tutaj rząd rzeczywiście starał się dopełnić wszelkich formalności. Myślę, że warto tutaj pochwalić to, że to jest projekt rządowy a nie proponować przesuwanie odpowiedzialności za wprowadzenie takich zmian na kluby koalicyjne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJaroslawZielinski">W zasadzie to, co chciałem powiedzieć, wyraził już pan poseł Artur Górski. Potwierdzam to tylko swoim głosem. Chciałem też zapytać pana ministra, kiedy ostatnio zmienialiśmy ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Mam wrażenie, że można było tę kwestię uregulować w poprzednich zmianach. To jest pytanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Przy okazji taka refleksja. Ten chaos, który powstaje poprzez tego typu działania legislacyjne, powiększa się. On trwał w tamtej kadencji, również pojawia się teraz i nasila, nasila się w tym sensie, że nowe chaotyczne elementy polskiego prawa nakładają się na poprzednie. Teraz poprawka do poprawki. Ta ustawa jest swoistą poprawką, a teraz do niej jeszcze dochodzi poprawka klubowa. Świadczy to o tym, że rzeczywiście jakość działań legislacyjnych rządu jest bardzo słaba, na niskim poziomie. Nie wiem, czy państwo w ogóle czuwacie nad tym wszystkim. Mam wrażenie, mówiąc kolokwialnie, że to wszystko się rozłazi. Może okazać się, że znowu pojawi się kolejny element, który będzie wymagał pożarniczych działań. Nagle, szybko, bo coś złego się stanie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJaroslawZielinski">Oczywiście, nie twierdzę, że nie poprzemy tych zmian. One są konieczne. Ja to rozumiem. Natomiast tę uwagę muszę wyartykułować. Już ileś razy mówiliśmy o tym i zawsze były zapewnienia ze strony resortu i rządu, że będzie lepiej. To przecież jest część rządu. I nie jest lepiej. Poprawcie się państwo, naprawdę, jeśli macie rządzić trzy lata. Później z tego chaosu nikt się nie pozbiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Polak i później pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrPolak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, moja uwaga dotyczy właśnie tego, o czym mówił pan przewodniczący Zieliński, czyli chaosu, który – niestety – zapanował w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Chciałbym zapytać, czy rzeczywiście jest dobrze zredagowana poprawka. O poprawkę mi chodzi. W samym tytule ustawy wydaje mi się, że może przez nieuwagę, umknęła jedna litera. Czy to też nie zaważy na jakości tego, co robimy? Brakuje literki „o”. Po prostu „o”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę bardzo, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselArturGorski">Rozumiem, że możemy odnosić się już do tych poprawek, co dostaliśmy?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselArturGorski">Głos z sali:</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselArturGorski">Jeszcze chyba nie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselArturGorski">Jeszcze nie? Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dobrze. Może pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWRomanDmowski">Szanowni państwo, rozumiem troskę o to, aby wszystkie prace prowadzone były zgodnie z planem, metodycznie. Natomiast chciałem przypomnieć pewne fakty. Ten projekt ustawy o obywatelstwie polskim, to był projekt senacki. Wydaje się, że to dobrze, że rząd zbytnio szczegółowo nie nadzorował pracy Senatu. Istnieje bowiem rozdzielenie tych obszarów władzy. Stąd też rząd i ministerstwo nie miało wpływu na ostateczny kształt tej ustawy. Do tego oczywiście pogłębił chaos fakt, że ustawa została skierowana do Trybunału Konstytucyjnego i dopiero w styczniu tego roku Trybunał wydał wyrok. Jak pan poseł wcześniej wspomniał, jest to ustawa rządowa, która musiała przejść przez procedury związane z legislacją. Tak naprawdę, Rada Ministrów przyjęła założenia do tej zmiany dopiero w maju. Wydaje się, że termin, w którym się tutaj pojawiamy, to jest minimalny czas, jaki można było osiągnąć przy obowiązujących zasadach prac legislacyjnych. Dlatego mówię, że też chcielibyśmy, aby prace postępowały sprawnie i bez konieczności zmian i poprawek. Natomiast te wszystkie uregulowania, te okoliczności powodują, że musimy się z takimi wyzwaniami mierzyć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Jeszcze są uwagi do pana wypowiedzi, panie ministrze. Pan poseł Artur Górski i później pani profesor, później pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselArturGorski">Ja nie ukrywam, panie ministrze, mojego zdziwienia, słuchając pana słów. Jeżeli pan mówi, że rząd nie nadzorował, nie czuwał w trakcie procedowania tej ustawy nad procesem legislacyjnym ustawy tylko dlatego, że był to projekt Senatu, to jestem bardzo zdziwiony.  Obowiązkiem rządu jest na każdym etapie czuwać nad procesem legislacyjnym, niezależnie od tego kto jest autorem projektu. To nie jest wytłumaczenie, że rząd nie dopatrzył, nie dopilnował, bo to był projekt senacki. Proszę się nie ośmieszać, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselArturGorski">Druga sprawa. Powiedział pan rzecz, która zabrzmiała bardzo irytująco. Przyznał pan, że jest chaos. To cieszy, że pan przyznał, że jest chaos legislacyjny. Natomiast zrzucanie odpowiedzialności za chaos na Trybunał Konstytucyjny, na fakt, że ustawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego – wydaje się całkowicie nieuprawnione. Raczej sugerowałbym naprawdę szukać winy u siebie, uderzyć się w piersi, a nie próbować obciążać Trybunału Konstytucyjnego za panujący chaos. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę pani profesor Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. To, co chciałam powiedzieć, w pełni wyczerpał pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJaroslawZielinski">W zasadzie też to samo powinienem powiedzieć. Pan poseł Górski wyczerpał temat. Jeszcze jedno chciałem powiedzieć. Otóż, panie ministrze, rząd nie nadzoruje oczywiście prac legislacyjnych Senatu, bo rząd nie jest od tego. Jest podział władzy w Polsce, ale rząd powinien zgłaszać uwagi. Jeśli dostrzegł lukę, nieścisłość powinien zgłosić do senackiego projektu swoją uwagę. Tyle.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Po drugie, znane są przypadki bardzo mocnego skracania procedur legislacyjnych. W przypadku ustawy emerytalnej, to nocą szybko poszło, nie trzeba było dłuższego czasu. A tutaj co? To znaczy, że Minister Spraw Wewnętrznych nie ma przebicia w rządzie, nie potrafi swojej ważnej ustawy naprawiającej poprzednio zawiniony chaos szybko przeprowadzić? Może wieczór wystarczyłby, niekoniecznie praca w nocy, jak przy ustawie emerytalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, pan poseł przewodniczący Marek Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Ja chciałem się odnieść do głosu posła Polaka dotyczącego poprawki do projektu ustawy. Rzeczywiście taką poprawkę będziemy przedkładać. Chciałbym, aby ta poprawka była w miarę czytelnie napisana. Jeżeli nie spełniłem kryteriów wymaganych przez pana posła Polaka, to bardzo pana przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselMarekWojcik">Rzeczywiście moim celem będzie zgłoszenie poprawki nie do tytułu ustawy, ale zgłoszenie jej po art.1. A mianowicie zgłoszenie art. 1a przewidującego zmiany w ustawie o dokumentach paszportowych. Natomiast konsekwencją wprowadzenie tej zmiany – jak pan poseł Polak zauważył – będzie zmiana tytułu ustawy. To tyle, żeby wytłumaczyć jakby pewne zamieszanie, jeżeli takie powstało. Natomiast chciałem przedstawić państwu tę poprawkę na piśmie, tak żeby wszyscy z państwa mieli ją przed oczami wtedy, kiedy będziemy o niej decydować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Panie ministrze? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWRomanDmowski">Oczywiście, nie było moją intencją zrzucanie winy na Trybunał Konstytucyjny. Chciałem tylko przedstawić fakty, jakie wystąpiły w tym procesie legislacyjnym. Tylko tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi, pytania ze strony państwa posłów? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie było wniosku o wysłuchanie publiczne, więc zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chyba przystąpimy do rozpatrzenia tego projektu. Jest on bardzo krótki. Intencje nie są złożone. Wydaje mi się, że intencje wszystkich posłów są jednak takie, żeby procesować, więc może rozpoczniemy procedowanie. Tak?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do tytułu? Tytuł będzie zmieniany? Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekWojcik">Tak. Konsekwencją wprowadzenia ewentualnej poprawki i wprowadzenia art. 1a będzie zmiana tytułu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dobrze. Czyli art.1. Czy są uwagi do art. 1? Proszę bardzo, pan legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Chcieliśmy zapytać się wnioskodawców, czy mają świadomość, że zmiana proponowana w art. 1 będzie obowiązywać od 16 sierpnia do końca tego roku, gdyż ten przepis będzie miał nowe brzmienie nadawane ustawą o ewidencji ludności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWRomanDmowski">Tak, jesteśmy tego świadomi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do art. 1? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekWojcik">Ja mam poprawkę po art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To dobrze. Do art. 1 uwag nie słyszę. Art.1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do art. 2. Jest poprawka po art. 1. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekWojcik">Chciałbym dodać poprawkę dotyczącą dodania art. 1a. W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych w art. 37 ust. 1 pkt 2 należy zmienić brzmienie. Punkt 2 brzmiałby: „z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez posiadacza dokumentu paszportowego”. Ta poprawka jest bezpośrednio związana z potrzebą przedłożonej nowelizacji ustawy. Jest jedną ze zmian koniecznych po to, żeby zmiany przewidziane w pierwotnym przedłożeniu rządowym mogły wejść w życie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselMarekWojcik">Rzeczywiście, to wprowadzi pewne rozszerzenie o niezbędne zmiany nie tylko w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych, ustawie o ewidencji ludności, ale również w ustawie o dokumentach paszportowych. Rzeczywiście, po wprowadzeniu tej zmiany, cel jakim było przedłożenie rządowe i dokonanie pewnej korekty w związku z wejściem w życie ustawy o obywatelstwie, będzie w pełni realizowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselArturGorski">Rzeczywiście wprowadzenie tej poprawki powoduje, iż nowelizujemy tą krótką ustawą trzeci akt prawny. Wydaje mi się, że nie jest dobrą propozycją zaproponowanie nowego tytułu. Oczywiście, logicznie jest to uzasadnione. Ale wydaje mi się, że jest lepsze rozwiązanie. Otóż proponuję, aby nowe brzmienie tytułu – „ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dokumentach paszportowych” zastąpić – „ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz innych ustaw”. Wymienianie wszystkich ustaw po kolei, moim zdaniem, nie ma sensu. Dlatego proponuję tutaj taką małą poprawkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie przewodniczący, Marek Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselMarekWojcik">Ja w tej sprawie zdaję się na opinię pana mecenasa. Jeżeli pan mecenas uzna za stosowne, że konsekwencja związana z wprowadzeniem art. 1a powinna tak wyglądać, jak zaproponował przewodniczący Artur Górski, to oczywiście Komisja powinna wesprzeć taką intencję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Propozycja posła Artura Górskiego wydaje się trafna. Przy okazji prosiłbym o wyrażenie zgody na to, żeby Biuro Legislacyjne wprowadziło jeszcze zmiany redakcyjne, które są w tych poprawkach i wynikają z przyjętych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W rezultacie pan zmodyfikuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMarekWojcik">Tak. Rzeczywiście, konsekwencja związana ze zmianą tytułu ustawy powinna brzmieć tak, jak zaproponował pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do takiej poprawki? Proszę bardzo, pan Jarosław Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Ja poprosiłbym o dopilnowanie spraw proceduralnych. Procedujemy poprawkę, która nie jest podpisana. Myślę, że ten kształt, który pan zgłasza, panie przewodniczący, powinien mieć pana podpis. Potem okaże się, że nie wiadomo, skąd to się wzięło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dopilnujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo. W stenogramie wszystko się znajdzie. Natomiast proszę mi wierzyć, panie przewodniczący, dopilnuję również, aby poprawka formalnie z moim podpisem znalazła się w sekretariacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie słyszę innych uwag. Więc poprawkę przewodniczącego Marka Wójcika w wersji zmodyfikowanej - wskutek uwag pana posła Artura Górskiego – przyjmujemy. Tak?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 2. Proszę bardzo, czy są uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący. Jeśli chodzi o art. 2, to chciałbym wprowadzić poprawkę, która trochę modyfikuje odesłanie zawarte w tej propozycji legislacyjnej. Jeżeli będzie potrzebne wyjaśnienie tej modyfikacji, to chciałbym prosić stronę rządową o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze. Pani dyrektor, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektorDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychMalgorzataPiotrak">Chodzi tutaj o to, że jest odesłanie w art. 2 w pkt 6 do ustawy o obywatelstwie polskim, czyli zakreślenie właściwości jest takie: „wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy zgodnie ze swoją właściwością wynikającą z ustawy o obywatelstwie polskim”. I dalej jest odwołanie się do zakresu ... Jest mowa ogólnie o zakresie danych i odesłanie do ustawy o ewidencji do art. 8 pkt 11. Art. 8 pkt 11 ustawy o ewidencji mówi o danych związanych z obywatelstwem oraz statusem bezpaństwowca. Ponieważ ustawa o obywatelstwie polskim, do której wcześniej jest odwołanie, nie przewiduje takiej instytucji jak status bezpaństwowca. Rzeczywiście, dla czystości legislacyjnej najlepiej byłoby nie robić tego odesłania do ustawy o obywatelstwie polskim, a tylko zostawić ten przepis w taki sposób: „wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy zgodnie ze swoją właściwością w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 11”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak, proszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Ta poprawka była sugerowana stronie rządowej przez Biuro Legislacyjne, więc my się całkowicie z nią zgadzamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki? Nie ma. Wobec tego Komisja art. 2 wraz z poprawką ... Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Jeżeli będziemy mieli zapis: „wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy zgodnie ze swoją właściwością”. Ale którą właściwością?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselMarekWojcik">W zakresie danych, o których mowa. Nie wiem, czy ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Jest to zawężenie, i to dość niebezpieczne, gdyż w zakresie swojej właściwości wynikającej z ustawy o obywatelstwie polskim. Ustawa o obywatelskim polskim w ogóle nie przewiduje jakichkolwiek właściwości ani wojewody, ani ministra do spraw wewnętrznych, jeżeli chodzi o status bezpaństwowca. To odesłanie jest za wąskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Za wąskie odesłanie? Ale z kolei tylko zapis „zgodnie ze swoją właściwością” powoduje pytanie – jaką, gdzie określoną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Taki zapis obecnie już jest. I przypuszczam, że akurat i wojewoda, i minister nie mają problemów z ustaleniem swoich właściwości w tym zakresie, jeżeli chodzi o obywatelstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Ustawy nie są tylko dla ministra i wojewody. One są również dla obywatela, który czytając ustawę powinien mieć absolutnie zakreślony zarówno zakres kompetencji każdego organu, a także swoich obowiązków. Powinien wiedzieć już z samej ustawy, co należy do niego, a czego powinien oczekiwać od odpowiednich organów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przewodniczący Marek Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselMarekWojcik">Pani profesor, ja chciałbym prosić o pomoc również stronę rządową. Natomiast z tego, jak ja czytam tę treść ustawy, to pozostaje przecież w tym przepisie wers „w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 11”. W związku z tym myślę, że to odesłanie będzie czytelne. Natomiast gdybym mógł prosić o ustosunkowanie się w tej kwestii również pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze. Pani dyrektor? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#DyrektordepartamentuMSWMalgorzataPiotrak">Tak, to odesłanie jest rzeczywiście czytelne. Pozwolę sobie przypomnieć, że ustawa o ewidencji ludności dosyć szczegółowo w artykułach - o ile dobrze pamiętam, od art. 7 do art. 11 - reguluje kwestie związane z zakresem informacyjnym i zasobami zasilania w informacje i dane rejestru PESEL. Bardzo wyraźnie mówi, który organ i o jakie</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#DyrektordepartamentuMSWMalgorzataPiotrak">dane, i w którym momencie zasila rejestr PESEL. Z kolei z ustawy o obywatelstwie polskim wynika, który organ jest w ogóle uprawniony do tego, żeby zajmować się zasilaniem rejestru w te dane. Naszym zdaniem, tutaj nie powinno być żadnej wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do art. 2 wraz z poprawką przedłożoną przez pana przewodniczącego Marka Wójcika? Nie słyszę, więc ją przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 3. Proszę bardzo. Czy są jakieś uwagi do art. 3? Proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselArturGorski">Jest proste pytanie. Jeżeli my tę ustawę ... Rozumiem, że intencja jest taka, abyśmy głosowali jutro? Tak? Jaka jest intencja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czytanie będzie na następnym posiedzeniu Sejmu, czyli będzie jeszcze czas przejrzeć ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselArturGorski">Czy mamy pewność, że ten projekt wejdzie w życie z dniem 16 sierpnia 2012 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak. Jeżeli będziemy go czytali za dwa tygodnie, to tak.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie słyszę uwag do art. 3, więc go przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do całego projektu ustawy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje cały projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Muszę potwierdzić, że mimo, że projekt jest bardzo krótki, to tych poprawek trochę było. Były trzy artykuły i trochę poprawek.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Termin dla MSZ, to jest 4 lipca. Tak?</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na posła przewodniczącego proponuję pana Marka Wójcika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji. Spotykamy się o godzinie 15:00. Tak, jak już mówiłem, będziemy omawiać sprawę budżetu. Pod koniec posiedzenia Komisji będziemy rozstrzygali kwestie przyjęcia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Mamy jeszcze zgodę pani marszałek na wizytację Bemowa. Będziemy wizytować flotę lotniczą MSW. Serdecznie zapraszam. Są zgłoszenia. Polecam wszystkim, ponieważ warto to zobaczyć.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>