text_structure.xml 51.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Otwieram drugie posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji. Bardzo serdecznie witam pana Józefa Górnego, dyrektora w NIK, panią Marię Kobierską z NIK, panią Weronikę Kowalik z GIODO oraz pana ministra Karpińskiego. Pozwolę sobie w jego imieniu przeprosić za nieobecność ministra Boniego, z którym wczoraj rozmawiałam. Pan minister jest chory. Życzymy zdrowia i liczymy, że na następnym posiedzeniu będzie w dobrej formie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Proszę państwa, rozmawiałam z panią marszałek Sejmu. Niezależnie od tego, że plany pracy komisji będą składane dopiero na początku przyszłego roku, nasza Komisja, która dopiero powstała, złoży plan pracy po dzisiejszym posiedzeniu. Rozesłany był do państwa komunikat z prośba o przygotowanie propozycji do planu pracy. Chciałam podziękować panu posłowi Dziadzio za przysłanie propozycji. Mam nadzieję, że macie państwo kopie tych propozycji, żebyśmy mogli je omówić. Ponadto na iPady i adresy mailowe zostały przesłane państwu dwa dokumenty. Pierwszy to materiał Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dotyczący finansowania zadań z zakresu informatyzacji. Do tego materiału odnosi się jeden z punktów planu pracy na I półrocze. Drugi, obszerny materiał „Państwo 2.0” również omawia zagadnienia, które nas interesują.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Chciałabym po zakończeniu omawiania planu pracy przejść do spraw różnych, gdyż mam propozycję sposobu procedowania w dość drażliwej sprawie. Chciałabym, żeby to był standard postępowania w tego typu sytuacjach.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Czy macie państwo uwagi do porządku obrad? Pan poseł Wipler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Pani przewodnicząca, rozumiem, że będziemy jeszcze mieli możliwość zgłoszenia innych propozycji do planu pracy Komisji. Dopiero dziś rano przesłałem do sekretariatu Komisji szereg tematów, o których uwzględnienie chciałbym prosić. Jestem przygotowany, żeby zreferować te punkty i uzasadnić je. Rozumiem, że będzie to możliwe, kiedy będziemy dyskutować plan pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Prawdę powiedziawszy, nie mam wyboru. Proponowałabym w takim razie, żebyśmy odrzucili propozycje, które państwo macie dziś przedłożone, a na następnym posiedzeniu omówimy jeszcze wnioski do planu pracy, które pan poseł dziś przesłał. W ten sposób uzupełnimy plan, który dziś przyjmiemy. Plan pracy przewidziany jest na pół roku. Ja również chciałam zgłosić wiele szczegółowych propozycji, ale uznałam, że ponieważ jest to nowa Komisja i nie było zbyt dużego zainteresowania sprawami administracji państwowej, odrzuciłam pomysły bardziej szczegółowych zagadnień na rzecz tematów pilnych, takich jak rejestry w służbie zdrowia. Była zapowiedź wprowadzenia ich wraz z początkiem roku. Powinniśmy dowiedzieć się, na jakim etapie są przygotowania. Powinniśmy również poznać zasady funkcjonowania i bieżące plany pracy ministerstwa oraz uzyskać podstawowe informacje w materii, którą mamy się zająć.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Kwestie bardziej szczegółowe, dotyczące konkretnych rozwiązań, moglibyśmy omówić w drugim półroczu, kiedy ustalimy już kierunek naszych prac. Musimy zadbać o to, żeby plan był realistyczny. Nie mam zamiaru unikać żadnych tematów. Taka jest rola komisji sejmowych. Nie będę chciała odwodzić państwa od jakichś pomysłów. Chcę natomiast móc zapewnić ich wykonanie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Jeśli państwo się zgodzą, będę czytała konkretne propozycje, prosząc państwa o uwagi. Potem będziemy nad każdym punktem głosować. Pana posła Wiplera prosiłabym później o przedstawienie propozycji, które omówimy szczegółowo na następnym posiedzeniu, po ich wydrukowaniu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Czy jest zgoda na takie postępowanie? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Zacznę od przedstawienia bardziej obszernego planu, a potem przeszłabym do propozycji pana posła Dziadzio. Niektóre tematy pokrywają się. Propozycja pierwsza – informacja ministra administracji i cyfryzacji na temat bieżącej i planowanej realizacji zadań resortu. To jest punkt ogólny, w ramach którego będziemy mogli zadać pytania. Jest zgoda Komisja.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Propozycja druga – informacja na temat funkcjonowania Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Dyskusja na temat sposobu kształcenia służby cywilnej jest ciągle żywa. W tym kontekście stawiane są pytania, czy szkoła realizuje zadania, które zostały na nią nałożone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamRogacki">Rozumiem, że propozycje nie są podawane w kolejności, w jakiej będą omawiane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Absolutnie nie. To będziemy uzgadniać. Są to tematy, ale bez kolejności ich omawiania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Czy jest zgoda na ten punkt?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Propozycja trzecia – zarządzanie zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, przestrzeganie zasad służby cywilnej, gromadzenie informacji, szkolenie, nabory. Czy jest zgoda? Rozumiem, że akceptujemy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Po czwarte – realizacja oceny okresowej urzędników wynikająca z art. 81 ustawy o służbie cywilnej z 2008 r., doprecyzowanej aktem wykonawczym – rozporządzeniem Rady Ministrów z 8 maja 2009 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej. Czy jest zgoda? Akceptujemy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Po piąte – informacja w sprawie odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Po szóste – nowoczesne metody zarządzania w administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Sprzeciw. Pani przewodnicząca, mam wrażenie, że punkt po punkcie przyjmujemy tematy, które skończą się pustosłowiem, a mamy naprawdę poważne problemy, jeśli chodzi o funkcjonowania programów związanych z administracją i cyfryzacją. Obawiam się, że przyjmiemy do planu pracy ogólnie słuszne punkty o niczym, a jednocześnie odsuniemy na odległą przyszłość sprawy, które są pilne, palące, trudne. Zawsze dobrze jest pogadać o nowych metodach zarządzania w administracji państwowej. Zawsze można zrobić prezentację, zaprosić ciekawych gości. Do podjęcia są jednak palące kwestie. Dlatego mam zastrzeżenia zarówno do tego punktu, jak i do kilku poprzednio przyjętych. Trudno formułować wobec nich sprzeciw, bo warto o tym rozmawiać. Istotne jest natomiast skupienie się na sprawach pilnych. Nie można odsuwać ich na odległą przyszłość. Przykład to problemy związane z wdrożeniem rejestru usług medycznych, które powinny stać się przedmiotem obrad Komisji niezwłocznie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Przepraszam, panie pośle. Zagadnienia, o których pan mówi, są elementem nowoczesnego zarządzania administracją. Punkty szczegółowe są uwzględnione dalej. W jakiej kolejności będziemy je realizować na posiedzeniach Komisji, to będzie zależało od państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Wycofuję swój sprzeciw. Rozumiem, że nie decydujemy o kolejności, lecz o gotowości podjęcia danego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł Sługocki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWaldemarSlugocki">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Szanowni państwo, cieszę się, że pan poseł Wipler wycofał zastrzeżenie. Miał czas, żeby te palące, nagłe problemy, które wymagają natychmiastowego procedowania sformułować. Nie zrobił pan tego, więc proszę nie przeszkadzać w prowadzeniu prac. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAdamRogacki">Ad vocem, jeśli pani przewodnicząca pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAdamRogacki">Wydaje się, że dzisiaj tematem spotkania jest przygotowanie planu działania Komisji na najbliższy okres. Nie było określonego terminu, do którego należało zgłaszać propozycje. Wydaje się, że dzisiejsze posiedzenie jest odpowiednim momentem. Pan poseł Wipler z niczym się nie spóźnił, tylko składa propozycje. Wszystko, co rząd miał wprowadzać z dniem 1 stycznia, z reguły jest przesuwane. System, o którym wspominał mój klubowy kolega ma zacząć działać od 1 stycznia. Wszystkie kwestie są ważne. Wydaje się jednak, że pilniejsze są problemy związane z niewdrożeniem dyrektyw, za co możemy płacić kary, oraz sprawa wejścia w życie w dniem 1 stycznia rejestru usług medycznych. Uwaga, że zgłaszanie propozycji na dzisiejszym posiedzeniu jest nie na miejscu, jest niestosowna. To właśnie dziś powinniśmy o tym rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWaldemarSlugocki">Powiedziałem jedynie, żebyśmy dyskutowali o kwestiach, które zaproponowało prezydium Komisji. Nic nie stoi na przeszkodzie, by sprawy, które państwo uznajecie za pilne i ważne, włączyć do harmonogramu prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt siódmy – funkcjonowanie ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa po dwóch latach od wejścia w życie ustawy – marzec 2011 r. Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt ósmy – informacja o finansowaniu zadań z zakresu informatyzacji wynikających z „Informacji o realizacji planów zawartych w raporcie «Państwo 2.0 – nowy start dla e-administracji» oraz o realizacji projektów w ramach 7 i 8 osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Po dziewiąte – wnioski de lege ferenda Najwyższej Izby Kontroli dotyczące organizacji i efektywności funkcjonowania administracji publicznej, w tym zapoznawanie się z wynikami kontroli.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt dziesiąty – stan realizacji ustawy z 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zakresie obowiązku prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej, art. 9 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz akt wykonawczy – Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej. Pan poseł Siarka, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselEdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, kwestia dostępu do informacji publicznej jest sprawą ważną. Uważam, że punkt związany z realizacją obowiązku prowadzenia BIP powinniśmy rozszerzyć. Obecnie wiele samorządów zgłasza wątpliwości dotyczące funkcjonowania ustawy. Chodzi np. o to, że różne instytuty badawcze czy podmioty występują do samorządu o przekazanie danych, które wymagają opracowania. Czynią to na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Niektóre organy samorządowe odmawiają przygotowania takich danych, inne interpretują ustawę tak, że należy udzielić informacji. Chciałbym, żebyśmy w toku dyskusji mogli uwzględnić również ten aspekt. Problem jest palący i obciąża administrację samorządową, a ponadto jest kosztowny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Rzeczywiście, to rodzi wiele problemów i ich przedyskutowanie było m.in. celem zgłoszenia tego tematu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt 11 – informacja na temat dostępu do Internetu, w tym kosztów dostępu do Internetu w Polsce na tle państw UE: gospodarstw domowych, szkół, prokuratury – nie wszystkie prokuratury w Polsce mają dostęp do Internetu, policji, urzędów administracji rządowej i samorządowej, sądów. Czy są uwagi do tego punktu? Jak rozumiem, jest akceptacja.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt 12 – informacja na temat zaawansowania prac nad budową centralnego wykazu ubezpieczonych. Czy są uwagi? Rozumiem, że temat został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt 13 – informacja o wdrażaniu naziemnej telewizji cyfrowej. Nie ma uwag. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt 14 – informacja na temat przygotowania i wdrożenia Narodowego Planu Szerokopasmowego. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Przechodzimy do propozycji tematów zgłoszonych przez pana posła Dziadzio. Pkt 1 – E-obywatel – system elektronicznego potwierdzania poparcia dla obywatelskich projektów ustaw. Celem jest ułatwienie obywatelom potwierdzania poparcia projektów obywatelskich, zwiększenie inicjatywy obywatelskiej. Ten temat jest wart omówienia. Istotne jest pytanie, czy dostęp jest ograniczony, czy niechętnie się z tego dostępu korzysta. Czy państwo akceptujecie to zagadnienie?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Następny temat brzmi e-rejestracja – system elektronicznej rejestracji do specjalistów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Czy ten temat musi być omawiany na forum naszej Komisji? Wydaje mi się, że mamy już sporo kwestii do przedyskutowania. Nie wszystkie jeszcze zostały zgłoszone. Ja również myślałem o dodaniu swoich propozycji, tylko nie wiedziałem, że trzeba je zgłosić na piśmie. Zagadnieniem e-rejestracji powinna zająć się Komisja Zdrowia. Musimy dokonać pewnej selekcji. Czy to jest plan pracy na pół roku, czy na cały rok?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Na pół roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Przecież będziemy mieli jeszcze posiedzenia poświęcone projektom ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Poddaję pod głosowanie propozycję wprowadzenia do planu pracy tematu e-rejestracji. Kto jest za? (2) Kto jest przeciw? (13).</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Następny punkt – elektroniczny system przeprowadzania referendum. W tym przypadku również mam wątpliwości. Moim zdaniem, jest to właściwość Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej i zakres obowiązywania Kodeksu wyborczego. To nie podlega żadnemu ministerstwu. Rozumiem intencje, ale nie sądzę, żeby była to sprawa najbardziej istotna. Nie mamy wiedzy na temat dostępności do Internetu. Nie wiemy zatem, czy wprowadzenie systemu na tym etapie jest możliwe.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Słucham, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselDariuszDziadzio">Szanowna Komisjo, pani przewodnicząca. Sytuacja jest nieco inna. Możliwość głosowania internetowego i analogowego należy traktować jako alternatywę. Od pewnego czasu referenda w Polsce przeprowadzane są przy bardzo niskiej frekwencji. Moglibyśmy również zmienić temat sformułowany w pkt 2 i określić go jako informację na temat prac nad e-rejestracją. To zagadnienie może być omówione wraz z zaproponowanym przez prezydium pkt 12 – informacja na temat zaawansowania prac nad budową centralnego wykazu ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselDariuszDziadzio">Z tym tematem wiąże się również sformułowana przeze mnie propozycja czwarta – e-pacjent – elektroniczna karta ubezpieczenia zdrowotnego. Nie wiem, dlaczego Komisja odrzuca tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Panie pośle, jeśli chodzi o centralny wykaz ubezpieczonych, to zajmuje się tym Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Jeśli chodzi o elektroniczną rejestrację do specjalistów czy elektroniczną kartę ubezpieczenia zdrowotnego, tymi kwestiami zajmuje się centrum informatyzacji systemu ochrony zdrowia, które podlega ministrowi zdrowia. Proponowałabym albo przełożyć to zagadnienie na drugie półrocze, albo zrezygnować. To nie jest stricte nasze zadanie ze względu na właściwość Komisji. To jest zupełnie inne zagadnienie niż zawarte w pkt 12 propozycji prezydium. Wykracza poza zakres działania Komisji. Nie damy rady. Przełóżmy to na drugie półrocze. Prosiłabym o zgłoszenie na II półrocze pkt 2 i 3 z pana propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselDariuszDziadzio">Dobrze. Wyrażam zgodę, aby przełożyć te kwestie na II półrocze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Dziękuję bardzo. Ostatnia sprawa dotyczy dowodu osobistego. Wydaje mi się, panie ministrze, że to obszar działania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i zajmuje się tym Komisja Spraw Wewnętrznych. Wkraczamy w kompetencje innej komisji. Nie chciałabym powielać spraw, którymi się zajmujemy. Proszę o wycofanie tego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselDariuszDziadzio">Wycofuję ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do propozycji pana posła Wiplera. Pkt 1 – działania i zaniechania prezes UKE w zakresie zmian poziomu opłat za kończenie rozmów w sieci innego operatora. Słucham, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Wyjaśnię, o co chodzi. W styczniu zeszłego roku była prezes UKE pani Anna Streżyńska podpisała porozumienie z Komitetem Regulatorów BEREC i Komisją Europejską. Zgodnie z tym porozumieniem od 1 stycznia opłaty za połączenia między operatorami powinny być za poziomie 1 eurocenta, czy 4 groszy. Z uwagi na szereg działań i zaniechań obecnej pani prezes UKE, te opłaty przez najbliższe pół roku albo dłużej, jeśli regulator nie podejmie zdecydowanych działań, będą na poziomie ponad 12 groszy. Dziennie opóźnienie w tym zakresie kosztuje nas klientów 4,7 mln zł. Chciałbym, żeby pani prezes UKE przedstawiła swoje działania. Obserwujemy duży niepokój na rynku. Mnie, jako klienta, również to niepokoi. Poprzednia prezes UKE dążyła do obniżenia opłat. Zależność pomiędzy opłatami za połączenia między operatorami a cenami detalicznymi jest ewidentna. To jest ważna, pilna kwestia. Od 1 stycznia powinna obowiązywać stawka 4 groszy. Opłata w wysokości ponad 12 groszy uderza w nasze kieszenie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselPrzemyslawWipler">Chciałbym, żeby w miarę szybko pani prezes UKE złożyła sprawozdanie. Jest w tej sprawie korespondencja z Komisją Europejską. Pani komisarz przypomina, że łamane jest porozumienie. Jeśli ktoś nie zagłębia się w tę problematykę, to sprawa może wydawać się błaha, ale dla portfeli naszych obywateli nie jest błaha. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Czy ktoś z państwa jest przeciw wprowadzeniu tego punktu? Rozumiem, że jest akceptacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiWlodzimierzKarpinski">Przepraszam Wysoką Komisję i posła wnioskodawcę, ale prosiłbym, żeby pan poseł zmodyfikował ten punkt. Sformułowanie „działanie i zaniechanie” zawiera w sobie diagnozę. Proponuję brzmienie – informacja prezesa UKE o zakresie liberalizacji rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Słuszna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Wskazałem, o co mi chodzi. Samo sformułowanie punktu nie jest kwestią najważniejszą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Temat brzmi – informacja prezesa UKE o zakresie zmian poziomu opłat itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Prosiłbym, żeby była to informacja prezes UKE i ministra administracji i cyfryzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Kolejne punkty dotyczą programów unijnych szerokopasmowych, budowy sieci szerokopasmowej, stanu przygotowań Polski. Miałabym propozycję, żeby kwestie te zostały włączone do porządku obrad Komisji, kiedy będziemy omawiać pkt 14 proponowany przez prezydium. Punkty 2, 3, 4, zaproponowane przez pana posła, zostałyby włączone do pkt 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Czy pani przewodnicząca może przytoczyć, jakie jest brzmienie tego punktu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Punkt 14 brzmi – informacja na temat przygotowania i wdrożenia Narodowego Programu Szerokopasmowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Dobrze. Proponowany przeze mnie pkt 4 dotyczy nie tylko wydatków i inwestycji na dostęp do usług telekomunikacyjnych, zwłaszcza Internetu szerokopasmowego, ale kwestii, jak w kolejnej unijnej perspektywie budżetowej ujęte byłyby wydatki na e-administrację, e-gospodarkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Panie pośle, zwracam uwagę na pkt 8 propozycji prezydium. Pana pkt 4 zawiera się w pkt 8 proponowanym przez prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Jeśli ten temat będzie mógł być omówiony przy okazji dwóch innych posiedzeń Komisji, wycofuję go. Zgoda na tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pana punkty 2, 3, 4 zostaną omówione przy okazji dyskusji nad pkt 8 i 14, które już przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Pani przewodnicząca, może jednak przed realizacją pkt 14 uszczegółowilibyśmy tę tematykę. Uważam, że wyliczenia posła Willera są bardzo cenne. Mówienie ogólnie o przygotowaniach i wdrożeniu Narodowego Planu Szerokopasmowego może być mało konstruktywne. Istotne są konkrety wynikające z raportu NIK, dotyczące wykorzystania środków unijnych. Punkt 14 trzeba uszczegółowić. Ja również dodałbym interesujące mnie zagadnienia z tego obszaru. Minister i prezes UKE powinni przygotować się do udzielenia informacji w sprawie konkretnych działań, które powinny być realizowane, a nie są, bądź realizowane są w sposób naganny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Właśnie to zaproponowałam. Te punkty będą uwzględnione w porządku obrad. Jeśli do porządku obrad danego posiedzenia macie państwo uwagi, to oczywiście proszę o zgłaszanie ich wcześniej. Zostaną one uwzględnione. Chodzi o to, żeby właściwy urzędnik mógł się do nich ustosunkować.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Następny punkt – agenda cyfrowa w działaniach inwestycyjnych regulatora; kwestie zluzowania gorsetu regulacyjnego na operatorach monopolistycznych i utrudnień dla konkurencyjnych. Ta tematyka wykracza poza moją wiedzę, zatem proszę pana posła o przybliżenie zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Agenda cyfrowa przedstawiona przez Komisję Europejską jest jednym z 7 filarów strategii „Europa 2020”, która ustala cele wzrostu do 2020 r. Agenda cyfrowa proponuje najlepsze wykorzystanie potencjału technologii informatycznych i komunikacyjnych dla wsparcia innowacji, wzrostu gospodarczego i postępu. Nakłada ona na państwa członkowskie m.in. cele w zakresie powszechnego dostępu do Internetu o wysokiej przepływowości, a także cele w obszarze: stworzenia jednolitego rynku cyfrowego, dostępu do legalnych treści w Internecie, elektronicznych płatności, fakturowania, bezpieczeństwa płatności, poszanowania życia prywatnego, zwiększenia interoperacyjności urządzeń, aplikacji, usług, baz danych i sieci, wzmacniania zaufania i bezpieczeństwa w sieci przeciwko cyberprzestępczości, pornografii dziecięcej, naruszaniu prywatności i danych osobowych, inwestowania w innowacje, zwiększenia umiejętności wykorzystywania technologii cyfrowych, wyciągania korzyści dla społeczeństwa z inteligentnego użytkowania technologii.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselPrzemyslawWipler">Wykonanie agendy cyfrowej należy do organów politycznych państwa, jednak regulator, prowadząc prawidłową politykę regulacyjną, również przyczynia się do tego. Nie może jednak zapomnieć o swoich zasadniczych zadaniach wspierania konkurencji i konsumentów. Polityka prezesa UKE wydaje się być nastawiona na zmniejszenie obciążeń regulacyjnych nałożonych na operatorów o znaczącej sile rynkowej, kosztem operatorów alternatywnych i konsumentów w celu uzyskania finansowania inwestycji szerokopasmowych, które regulator przypisuje wielkim operatorom. Tymczasem mali i średni operatorzy, jak dotąd zrobili dla realizacji agendy co najmniej tyle samo, jeśli nie więcej, niż wielcy operatorzy.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PoselPrzemyslawWipler">Chciałbym, żeby w ramach tego punktu omówić m.in. kwestię, jak prezes UKE zamierza regulować rynek, by zachować proporcje między realizowanymi celami zapewnienia konkurencji i stwarzania warunków dla inwestycji wszystkich, a nie tylko wybranych operatorów, a także, jak zamierza zachować konkurencyjność ofert, żeby konsumenci mogli dokonywać wyboru, a nie byli skazani na jednego operatora. Dyskusja powinna odbywać się w kontekście unijnej agendy cyfrowej. Pożądana byłaby obecność prezes UKE i ministra administracji i cyfryzacji. Dobrze byłoby skonfrontować stanowiska zainteresowanych uczestników rynku, organizacji konsumentów, organizacji pozarządowych w zakresie dostępu do Internetu, agendy cyfrowej. Jest wiele podmiotów żywo zainteresowanych tą problematyką, co znalazło odzwierciedlenie podczas wysłuchania publicznego zorganizowanego przez pana premiera przy okazji ACTA i w trakcie trwającego pół roku kongresu moderowanego przez jednego z wiceministrów w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PoselPrzemyslawWipler">Byłaby to okazja, aby przy tak szeroko zarysowanym temacie omówić wiele kwestii szczegółowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Mam tylko jeden zasadniczy problem. Nasz plan na najbliższe półrocze będzie tak wypełniony, że obawiam się, iż nie zdążymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Dlatego zgłaszałem zastrzeżenia do tak słusznych punktów, jak np. nowe trendy w zarządzaniu w administracji publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Nie „nowe trendy”, tylko nowoczesna administracja. W tym temacie mieszczą się wszystkie nowoczesne systemy. To jest naturalne. Pan poseł Mężydło, słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Pani przewodnicząca, uważam, że ten punkt powinniśmy podjąć jak najwcześniej. Ostatnio nastąpiły zmiany w prawie telekomunikacyjnym. W Senacie wprowadzono zmianę idącą w kierunku teoretycznie proinwestycyjnym, ale tak naprawdę poluzowania regulacji dla dużych operatorów. Jeśli nie rozwiążemy tego na rynku wewnętrznym, znajdzie się to na rynku zewnętrznych. Operatorzy niezależni zaskarżą te decyzje. Są wątpliwości prawne co do ich zgodności z dyrektywami UE. Po ostatniej nowelizacji podniosła się wielka burza w mediach specjalistycznych. Uważam, że łatwiejszym i szybszym rozwiązaniem byłoby dojście do porozumienia na forum Komisji, a nie prowadzenie sporów w Komisji Europejskiej czy przed trybunałami europejskimi.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Powinniśmy zająć się tymi kwestiami. Poprawka zgłoszona w Senacie nie była omawiana na posiedzeniu Komisji. Ponadto nie byli obecni przedstawiciele rynku. Po poprawkach Senatu nie ma zwyczaju zapraszać przedstawicieli środowiska telekomunikacyjnego na posiedzenie komisji, która je rozstrzyga. Zostało to „przepchnięte” przez Senat i Sejm. Nie było przedyskutowane, strony nie zostały wysłuchane. Powinniśmy zająć się tą sprawą w miarę szybko, żeby nie doszło do sporów na arenie międzynarodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł Wipler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Pani przewodnicząca. Poprawkami Senatu nadano nowe ważne kompetencje pani prezes UKE. Jest możliwość używania istotnego narzędzia bez wskazania precyzyjnie przesłanek jego stosowania. Na konferencjach branżowych pojawiały się już wypowiedzi dotyczące korzystania z tego narzędzia przez panią prezes. Punkt dotyczący agendy cyfrowej może być dobrą okazją, abyśmy usłyszeli od pani prezes, jak będzie prowadzona polityka regulacyjna z wykorzystaniem tych nowych narzędzi. Będziemy mogli zadać pytania i dowiedzieć się, czy to narzędzie nie będzie nadużywane, w jakich celach będzie używane i na podstawie jakich przesłanek. To pozwoli nam stwierdzić, czy musimy szybko pracować nad zmianą przepisów i doprecyzować przesłanki używania narzędzi regulacyjnych. Często polityka regulacyjna ma aspekt miękki, który w tym wypadku jest szczególnie istotny. Wystarczające może być dotrzymanie słowa i deklaracji przez prezesa UKE. To może zmniejszyć ryzyko wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Mam następującą propozycję. Na pewno nie uda się nam omówić wszystkich tych tematów. Zapytuję, które z tematów zgłoszonych przez pana posła są na tyle pilne, bo wpływają na wysokość płatności, ewentualne problemy Polski w relacjach międzynarodowych, że wymagają szybkiego omówienia. Jak rozumiem, dwa z nich tego wymagają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselAdamRogacki">Może z tych 14, już przyjętych tematów, również wybierzemy te, które są bardziej i mniej pilne. Te propozycje, niezależnie od tego, czy pochodzą od posłów z PiS, RP czy innego klubu, powinny być traktowane na równi. Może powinniśmy przyjąć wszystkie tematy, a o kolejności realizacji zadecyduje ich pilność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Wolałabym, żebyśmy omówili plan pracy i żeby został on zatwierdzony w drodze konsensusu. Moja propozycja jest taka, żeby dwa punkty, o których panowie posłowie mówili, czyli agenda cyfrowa w działaniach proinwestycyjnych oraz wykonanie porozumienia, zostały wprowadzone do planu pracy Komisji na najbliższe półrocze. Jeśli chodzi o dalsze punkty, które pan poseł zgłosił, są one po części ujęte w punktach, które już przyjęliśmy. Identyfikacja i likwidacja istniejących barier administracyjno-prawnych to zagadnienie, które może być omawiane przy każdym z punktów dotyczących informatyzacji administracji.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Słucham, pan poseł Wipler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Pani przewodnicząca. Te dwa punkty są ważne i pilne. Jeśli chodzi o identyfikacje i likwidacje istniejących barier administracyjno-prawnych w zakresie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej, to jest ostatni moment, aby podjąć szybkie działania legislacyjne, które zminimalizują ryzyko utraty funduszy unijnych przez samorządy wojewódzkie. Mają one poważne problemy z wydatkowaniem tych środków, przede wszystkim natury regulacyjnej. Nie chodzi o przepisy Prawa budowlanego czy związane ściśle z kwestiami inwestycyjnymi, ale o przepisy Prawa telekomunikacyjnego. Funkcjonujący na rynku operatorzy utrudniają przyłączenie infrastruktury nowobudowanej przez sejmiki wojewódzkie. Problemy występują na Podkarpaciu, w Wielkopolsce, na Śląsku i Podlasiu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoselPrzemyslawWipler">Należałoby zaprosić przedstawicieli sejmików wojewódzkich i podmioty, które we współpracy z sejmikami realizują te inwestycje. Wydatkowanie środków w tej perspektywie budżetowej zostało przełożone z administracji rządowej na administrację samorządową. Występują ewidentne problemy, a mamy niewiele czasu. Jest kilka zmian, które moglibyśmy szybko wprowadzić. Wymagane są działania o charakterze regulacyjnym, korzystanie z już istniejących narzędzi. Samo wskazanie przez regulatora, że skorzysta z określonych narzędzi wystarczy, żeby odblokować pewne procesy.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PoselPrzemyslawWipler">Prawo i Sprawiedliwość nie współrządzi żadnym z sejmików wojewódzkich. Platformie Obywatelskiej i PSL powinno leżeć na sercu rozwiązanie tego problemu. Cieszę się, że powstała komisja sejmowa mająca w swoim zakresie działania te zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PoselPrzemyslawWipler">Co do pozostałych punktów, to wyrażam zgodę, żeby zostały omówione, gdy będzie ku temu czas i możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Kto z państwa przyjmuje rozwiązanie, które zaproponował pan poseł, to znaczy, żeby wymienione trzy punkty weszły do planu pracy na najbliższe półrocze? Pozostałe punkty, jeśli nie zdążymy ich omówić, będą wprowadzone do planu pracy na II półrocze. Czy jest na to zgoda? Pan poseł Mężydło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Prosiłbym pana posła Wiplera, żeby temat dotyczący identyfikacji i likwidacji istniejących barier administracyjnych włączyć do pkt 14. Dobrze byłoby, aby wnioskiem końcowym posiedzenia był projekt ustawy. Mógłby to być projekt klubowy lub komisyjny. Trzeba to zrobić w trybie szybkim. Dobrze byłoby zlikwidować istniejące bariery komisyjnym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Mam nadzieję, że będziemy mieli wnioski, które będzie można przełożyć na wymierne efekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Jeśli sobie podyskutujemy, a nie będziemy mieli przygotowanych konkretnych zmian w prawie, to działania Komisji będą pozbawione sensu. Te zmiany trzeba bezwzględnie szybko przeprowadzić, bo one są bezsporne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan przewodniczący Rogacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselAdamRogacki">Pani przewodnicząca, rozumiem, że propozycja, którą pani przedstawiła, jest wygodna dla strony rządowej. Na pierwszym posiedzeniu, gdy konstytuowało się prezydium Komisji, klub PiS zgłaszał pewne zastrzeżenia wobec osoby pani przewodniczącej. Mieliśmy wątpliwości, czy pani dotychczasowe postępowanie nie będzie wpływało na sposób traktowania posłów wszystkich klubów parlamentarnych. Pani marszałek, której chcielibyśmy przyznać rację, zapewniła, że jest przekonana, iż nasze obawy się rozwieją. Potwierdziliśmy, że chcielibyśmy móc zmienić zdanie. Jednak dziś mamy sytuację, że kilkanaście propozycji zostało zgłoszonych – jak się domyślamy – przez stronę rządową i kilkanaście przez opozycję. Uznajemy, że wszystkie sprawy są ważne. Głosowaliśmy za wszystkimi propozycjami zgłoszonymi przez panią przewodniczącą. Kiedy przedstawiamy swoje propozycje, pani przewodnicząca proponuje, by z kilkunastu wybrać trzy.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselAdamRogacki">Skoro mamy pracować koncyliacyjnie, proponuję przyjęcie wszystkich propozycji. Będziemy je omawiać w zależności od czasu, jakim będziemy dysponować. Nie wiem, ile będzie projektów ustaw. Staram się na bieżąco śledzić prace ministerstwa i wiem, że czeka nas praca nad kilkoma projektami. Mamy jednak świadomość, że praca nad ustawami odbywa się głównie na posiedzeniach podkomisji. Nic nie powinno stać na przeszkodzie, abyśmy dziś przyjęli wszystkie punkty do planu pracy. Jeśli części nie uda nam się zrealizować, to przełożymy je na dalszy okres.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PoselAdamRogacki">Chciałbym, żebyśmy byli traktowani tak samo, niezależnie od opcji politycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie. Zwykle na podstawie propozycji zgłoszonych przez posłów prezydium opracowuje szczegółowy harmonogram prac wraz z określeniem terminów procedowania nad poszczególnymi punktami. Oddajmy materiał prezydium. Prawie wszyscy mamy tam swoich przedstawicieli. Prosiłbym panią przewodniczącą, żeby na następne posiedzenie prezydium przygotowało harmonogram prac. To jest ważne, bo dopiero rozpoczynamy naszą działalność. Dobrze byłoby mieć czytelny, tabelaryczny zapis. To ułatwi nam zadanie. Wówczas przegłosowalibyśmy propozycję planu pracy. Po co mamy wprowadzać elementy polityczne? Proszę o przeanalizowanie mojego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł Sługocki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselWaldemarSlugocki">Myślę, że osiągnęliśmy konsensus. Pan poseł Wipler zgodził się na ten sposób procedowania. Nie ma tematów niewygodnych dla rządu. Wszystkie kwestie, chociażby te dotyczące realizacji programów europejskich, są szalenie ważne z punktu widzenia dobiegającej końca perspektywy finansowej 2007-2013. Te zagadnienia są także przedmiotem prac innych komisji. Nie sądzę, panie przewodniczący, żeby ktokolwiek, w tym strona rządowa, obawiał się tych zagadnień. Informacje są publicznie dostępna na stronach internetowych poszczególnych resortów.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselWaldemarSlugocki">Przejdźmy do konkluzji. Jestem za tym, żeby punkty proponowane przez posła Wiplera wpisać do planu pracy. Niektóre są kluczowe i powinny być omówione odrębnie. Kompromis został osiągnięty. Prosiłbym, żebyśmy nie przedłużali dyskusji, tylko zaakceptowali plan pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Uważam, że dobiegliśmy końca. Chciałam podsumować, że z 11 propozycji pana posła Wiplera 4 zostały przesunięte, ale zostaną ujęte w innych tematach. Pozostałe zostały wprowadzone, albo jako element posiedzeń Komisji, które zostały zaproponowane, albo jako samodzielne punkty. Bilans nie jest taki, jak przedstawił to pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">W związku z tym poddaję pod glosowanie, kto z państwa jest za przyjęciem planu pracy Komisji w kształcie omówionym przez Komisję? (17) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0). Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Chciałam zaproponować państwu tematy na najbliższe posiedzenie Komisji. Jak rozumiem, dwa tematy są pilne. Jeden został zgłoszony przez pana posła Wiplera – informacja prezes UKE o zakresie zmian poziomu opłat za kończenie rozmów w sieci innego operatora. Proponowałabym omówić ten temat na następnym posiedzeniu, za tydzień. Drugi punkt, który chciałabym zaproponować, to informacja na temat zaawansowania prac nad budową centralnego wykazu ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł Mastalerek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselMarcinMastalerek">Pani przewodnicząca, nie zgłosiłem propozycji na piśmie, ale chciałbym przedstawić dwa tematy. Kiedy mogę to uczynić i w jakiej formie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Panie pośle, przyjęliśmy już plan pracy. Prośba o państwa propozycje została wysłana do państwa jakiś czas temu. Nie możemy przedłużać kwestii proceduralnych, bo szkoda czasu. W przyszłym tygodniu chciałam zaproponować państwu dwa posiedzenia. Warto byłoby wysłuchać informacji ministra administracji i cyfryzacji o stanie prac i planach resortu. Jeśli jeszcze raz będziemy rozważać plan pracy, to ograniczy nam to czas na jego wykonanie. Proponuję zgłaszać tematy na następne półrocze.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł Wipler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselPrzemyslawWipler">Pani przewodnicząca, mam uwagę techniczną. Jeśli otrzymujemy maila z prośbą o zgłaszanie propozycji, to dobrze byłoby wskazać termin, do którego należy przedstawić sugestie.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselPrzemyslawWipler">Co do propozycji, by w przyszłym tygodniu spotkać się z panią prezes UKE, to bardzo dobry pomysł, choć nie wiem, czy to będzie możliwe, ponieważ zgodnie z moją wiedzą pani prezes trzeci lub czwarty raz w tym roku poleciała do Dubaju, aby tam pełnić swoje obowiązki. Nie jestem przekonany, czy w przyszłym tygodniu już zdąży wrócić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Mam nadzieję, że wówczas urząd nie jest zamknięty na kłódkę. Pan poseł będzie mógł zapytać, czemu służyły te wyjazdy i ile ich było.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Proponuję dwa spotkania w przyszłym tygodniu, jedno z panem ministrem, drugie dotyczące wymienionych dwóch punktów planu pracy. W ten sposób zaczniemy intensywnie pracować.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Na zakończenie chciałabym, abyśmy w sprawach bieżących omówili pewną procedurę. Pan minister Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#SekretarzstanuwMAiCWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Proszę przyjąć gratulacje z powodu powstania Komisji. Będzie zajmowała się bardzo ważnymi sprawami związanymi z rewolucja technologiczną XXI w. Te zagadnienia do tej pory nie były spójnie zarządzane w szeroko rozumianej administracji i w życiu publicznym. Mam nadzieję na owocną współpracę.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#SekretarzstanuwMAiCWlodzimierzKarpinski">Chciałbym sprostować dwie kwestie. Pan przewodniczący Rogacki pozwolił sobie powiedzieć, że rząd przesuwa wszystkie działania, które miały zostać wdrożone z dniem 1 stycznia. Są to sprawy incydentalne. Każdemu, kto działa w realnym życiu, to się zdarza. Wiemy, o jakie przypadki chodzi. Jak na liczbę regulacji, które są uchwalone, są to sprawy incydentalne. Jeśli chodzi o e-administrację, istotnie doszło do opóźnień. Dlatego powstało ministerstwo i odpowiednia komisja.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#SekretarzstanuwMAiCWlodzimierzKarpinski">Druga sprawa wiążę się z rolą Komisji, która jako organ Sejmu sprawuje nadzór nad władzą wykonawczą. Pragnę sprostować, że rząd nie ingerował w plan pracy Komisji. To jest autonomiczna decyzja prezydium i członków Komisji. Właśnie dziś byliśmy tego świadkami. Zaprzeczam, jakoby takie praktyki miały miejsce.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#SekretarzstanuwMAiCWlodzimierzKarpinski">Trudno odnosić mi się do ocen dotyczących pracy pani przewodniczącej. Współpraca posła Wiplera z posłem Mężydło w kwestiach kluczowych wydaje się dobrym sygnałem.</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#SekretarzstanuwMAiCWlodzimierzKarpinski">Wiele kwestii będzie miało swoje zakorzenienie w informacji, którą przedstawi pan minister Boni. Chodzi o raport „Państwo 2.0 – nowy start dla e-administracji”. Istotne będą również informacje dotyczące regulacji rynku telekomunikacyjnego, opłat, projektu szerokopasmowego Internetu, współpracy z samorządami. Administracja i e-administracja są rdzeniem działalności resortu. W kontekście propozycji pani przewodniczącej, dotyczącej spotkania w przyszłym tygodniu, pragnę poinformować, że istotnie może być kłopot, gdyż w Dubaju odbywa się konferencja, w której będzie uczestniczył również pan minister Boni. Wnoszę o porozumienie się w trybie roboczym w sprawie terminu. Zależy nam na tym, aby w pełnym składzie kierownictwo resortu zaprezentowało państwu dotychczasowy dorobek, zamierzenia oraz plany związane z dyrektywami, agendą cyfrową i współpracą z samorządami. Liczę na owocną współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Też mam taką nadzieję. Chciałabym państwa prosić o pozostanie w ramach spraw bieżących. Gościom dziękujemy za udział w obradach i poświęcony czas.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Mam pełną świadomość, jak wrażliwa jest tematyka Komisji. Dowodzi tego pierwsza korespondencja, która wpłynęła. Chciałam państwu zaproponować następujący tryb postępowania. Będą starali się docierać do nas różni operatorzy, osoby zainteresowane rynkiem informatycznym. Do mojego biura poselskiego wpłynęło pismo dużego operatora z prośbą o spotkanie. Odesłałam to pismo do sekretariatu Komisji. Asystentka poprosiła o kontaktowanie się w sprawach pracy Komisji z sekretariatem Komisji w Sejmie. Postanowiłam, że nie ma powodu, aby spotykać się na forum Komisji z jednym operatorem. Prezydium będzie odbywało takie spotkania. Państwo będziecie o tym poinformowani. Jeśli ze spotkania wyniknie problem, który jest szerszy, będziemy zapraszać więcej podmiotów zainteresowanych tym zagadnieniem. Wtedy dopiero będzie odbywało się posiedzenie. Z takich spotkań będzie opracowywana notatka.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Będziecie państwo informowani, kiedy te spotkania będą się odbywać. Dziś o godz. 14:00 w sali 206 będzie spotkanie z panem Manuelem Kohnstammem, prezesem Cable Europe, organizacji zrzeszającej operatorów. Ponadto jest on zastępcą prezesa Liberty Global. Jeśli ktoś z państwa chce uczestniczyć w spotkaniu, zapraszam na godz. 14:00 do pokoju 206. Zapytamy, jaki ma być temat rozmowy. Będzie tłumacz. Zostanie sporządzona notatka ze spotkania. W zależności od tematu rozmowy będziemy podejmowali decyzję, czy jest to kwestia szczegółowa, czy ogólna, dotycząca zakresu działania Komisji. Wówczas mogłaby być ona podjęta na forum Komisji. Taka jest moja propozycja. Dziś będziemy już realizować ten tryb.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Chciałabym prosić, żeby była sprawdzana lista obecności wszystkich gości na posiedzeniu Komisji. Wszystkie osoby powinny wpisać się na listę obecności.</u>
          <u xml:id="u-72.4" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Czy państwo macie uwagi dotyczące procedowania? Oczywiście kwestie te będziemy doprecyzowywać w toku prac. Pan przewodniczący Rogacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselAdamRogacki">Domyślam się, że dzisiejsze spotkanie przewidziane na godz. 14:00 nie zostało ustalone o 9.00 rano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Pan poseł otrzymał mail.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselAdamRogacki">Zwracam honor i przepraszam. Kiedy został wysłany mail?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">W zeszłym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselAdamRogacki">Przepraszam najmocniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Jako sprawca ustawy o dostępie do informacji gwarantuję, że będziecie mieli państwo pełną informację o pracach prezydium. Pan poseł Mężydło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Pani przewodnicząca, co z rynkiem pocztowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Prawo pocztowe to zakres działania Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacaposelJuliaPitera">Dziękuję państwu za frekwencję i aktywny udział. Do zobaczenia na następnych, merytorycznych posiedzeniach Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>