text_structure.xml
72.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Wznowienie posiedzenia o godz. 9 min 09)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Na posiedzeniu przewodniczą marszałek Sejmu Maciej Płażyński oraz wicemarszałek Stanisław Zając)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Marszalek">Wznawiam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Marszalek">Na sekretarzy dzisiejszych obrad powołuję panią posłankę Agnieszkę Pasternak oraz panów posłów Jerzego Jankowskiego, Adama Stanisława Szejnfelda i Marka Wikińskiego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Marszalek">W pierwszej części obrad sekretarzami będą pani posłanka Agnieszka Pasternak i pan poseł Adam Stanisław Szejnfeld.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Marszalek">Protokół i listę mówców prowadzić będą pani posłanka Agnieszka Pasternak i pan poseł Jerzy Jankowski.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Marszalek">Proszę wyznaczonych posłów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Marszalek">Proszę posła sekretarza o odczytanie komunikatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzPoselAdamStanislawSzejnfeld">W dniu dzisiejszym, za zgodą marszałka Sejmu, odbędą się posiedzenia następujących Komisji:</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzPoselAdamStanislawSzejnfeld">- Sprawiedliwości i Praw Człowieka - o godz. 11.30, a w razie przedłużania się głosowań - bezpośrednio po ich zakończeniu,</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzPoselAdamStanislawSzejnfeld">- Polityki Społecznej - o godz. 11.45,</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzPoselAdamStanislawSzejnfeld">- Administracji i Spraw Wewnętrznych wspólnie z Komisją Finansów Publicznych oraz Komisją Polityki Społecznej - 15 minut po zakończeniu głosowań.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SekretarzPoselAdamStanislawSzejnfeld">Posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących spółdzielczości zostało odwołane.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#Marszalek">Wysoka Izbo! Informuję, że właściwa komisja przedłożyła sprawozdanie o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#Marszalek">Sprawozdanie zostało paniom posłankom i panom posłom doręczone w druku nr 698.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#Marszalek">Po uzyskaniu jednolitej opinii Konwentu Seniorów podjąłem decyzję o uzupełnieniu porządku dziennego o punkt dotyczący tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#Marszalek">Proponuję, aby w tym przypadku Sejm wyraził zgodę na zastosowanie art. 47 pkt 3 regulaminu Sejmu oraz wysłuchał w debacie nad tym punktem 5-minutowych oświadczeń w imieniu klubów i kół.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Marszalek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm propozycję przyjął.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#Marszalek">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#Marszalek">Punkt ten rozpatrzymy bezpośrednio po głosowaniach.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#Marszalek">Informuję również, że na prośbę prezesa Rady Ministrów oraz w związku z dostarczonym wczoraj paniom posłankom i panom posłom stanowiskiem rządu wobec poselskiego projektu ustawy, a również w związku z podnoszonymi przez prezesa Rady Ministrów wątpliwościami konstytucyjnymi wobec poselskiego projektu ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego w produkcji rolnej, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, podjąłem decyzję o skreśleniu z porządku dziennego bieżącego posiedzenia punktu dotyczącego tej sprawy i przeniesieniu go na następne posiedzenie Sejmu, tj. na 9 listopada 1998 r, czyli jest to przesunięcie o 2 dni. One muszą wystarczyć na rozstrzygnięcia i prawne, i polityczne. O godz. 11 zamykamy ten problem głosowaniem.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#GlosZSali">(Proszę powtórzyć, panie marszałku.)</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#Marszalek">Powracamy do rozpatrzenia punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdania Komisji Finansów Publicznych o:
1) poselskich i rządowym projektach ustaw o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) poselskich i rządowym projektach ustaw o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
3) rządowym projekcie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#Marszalek">Przypominam, że Sejm wysłuchał sprawozdań komisji przedstawionych przez panią poseł Helenę Góralską oraz panów posłów Stanisława Steca, Henryka Dykty oraz przeprowadził dyskusję, w której zgłoszono poprawki.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#Marszalek">Sejm skierował wszystkie projekty ustaw do Komisji Finansów Publicznych w celu przedstawienia dodatkowych sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#Marszalek">Komisja przedstawiła dodatkowe sprawozdania, które zostały paniom posłankom i paniom posłom doręczone w drukach nr 673-A, 677-A, 681-A.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#Marszalek">Przystępujemy zatem do trzeciego czytania projektów ustaw zawierających zmiany do ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#Marszalek">Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę komisji panią poseł Helenę Góralską w celu przedstawienia sprawozdania z druku nr 681-A.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#Marszalek">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselHelenaGoralska">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jeżeli chodzi o poprawki zgłoszone w drugim czytaniu, to w niektórych z nich powtarzało się to, co było już zgłoszone wcześniej na posiedzeniu komisji, a niektóre były nowe.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselHelenaGoralska">Panie Marszałku! Czy mogłoby być teraz głosowanie? Złożyłabym potrzebne wyjaśnienia, bo teraz jest małe zainteresowanie, tak jak wczoraj przy finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#Marszalek">Ponieważ jeden z posłów zapomniał karty do głosowania, to proszę jeszcze te 3 minuty wykorzystać na przedstawienie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselHelenaGoralska">Trzy minuty to jest za mało.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#Marszalek">To chwilę poczekamy, według uznania pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselHelenaGoralska">Panie Marszałku! Ponawiam tę prośbę, żebyśmy - tak jak przy finansach publicznych - przystąpili do głosowania, skoro teraz posłowie nie są zainteresowani.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#Marszalek">Już, pani poseł, karta jest gotowa, więc możemy przystępować do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselHelenaGoralska">Już można głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#Marszalek">Tak jest!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#Marszalek">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#Marszalek">Komisja wnosi o uchwalenie projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#Marszalek">Komisja przedstawia również poprawki i wnioski mniejszości, nad którymi głosować będziemy zgodnie ze wzrastającą numeracją artykułów.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#Marszalek">W poprawkach nr 1 i 2 do art. 19: do ust. 1a oraz polegającej na dodaniu ust. 1b wnioskodawca proponuje, aby przychód z odpłatnego przeniesienia rzeczy i praw w drodze zamiany, stanowił nadwyżkę między określonymi w umowie zamiany wartościami niematerialnych rzeczy i praw, uzyskaną przez tę stronę umowy, która zamienia rzecz lub prawo o wyższej wartości, pomniejszoną o koszty zamiany.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#Marszalek">Nad tymi poprawkami będziemy głosować łącznie.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#Marszalek">Komisja wnosi o ich odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#Marszalek">Jest pytanie.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnnaFilek">Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Mam pytanie do pani poseł sprawozdawcy, z tym że będę musiała zilustrować je przykładem, aby było lepiej zrozumiane. Jest rodzina posiadająca dzieci. Matka pracuje w budżetówce, ma niewielki dochód. Mężczyzna ma lepszy dochód. Wynajmują mieszkanie i chcą poprawić swoje warunki finansowe.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Gwar na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#Marszalek">Proszę o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAnnaFilek">Chcą poprawić swoje warunki finansowe, kupują działkę, ponieważ mają nadzieję, że będą mogli wybudować dla większej rodziny dom. Mężczyzna umiera.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselAnnaFilek"> Prosiłabym nie śmiać się, bo jest to problem związany z tym rozwiązaniem. Kobieta wie, że już nie potrafi wybudować domu na działce, ale chce sobie polepszyć warunki mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselAnnaFilek">W związku z tym czy jest prawdą, że w świetle obecnego rozwiązania kobieta, mogąc wymienić tę działkę i, powiedzmy, samochód męża na małe mieszkanie własnościowe, zapłaci - przy obecnym stanie prawnym - tylko różnicę między wartością rzeczy, czyli podatek od różnicy między wartością tej działki i samochodu a wartością ewentualnego mieszkania, które dostanie w drodze zamiany, czy też</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselAnnaFilek">... Bardzo proszę, sprawa jest poważna.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#komentarz">(Gwar na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#Marszalek">Proszę o ciszę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#Marszalek">Pani poseł, proszę kończyć pytanie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselAnnaFilek">Proszę państwa, sprawa jest bardzo poważna. Chcę zapytać, czy w obecnym stanie prawnym rodzina zapłaci podatek od wartości wymiany rzeczy, czyli będzie on pomniejszony o wartość wymienianej działki i samochodu, a jeżeli Sejm nie przyjmie tej poprawki, czy będzie musiała zapłacić podatek od całej wartości działki i całej wartości samochodu? Czyli, krótko mówiąc, czy uniemożliwi się tej rodzinie ze względów finansowych dokonanie życiowej dla niej wymiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselHelenaGoralska">Pani poseł tu przedstawiała bardzo dramatyczną sytuację. Chciałam powiedzieć, że ustawa podatkowa jest dla biednych i dla bogatych. Art. 19 w brzmieniu, jakie przyjęła komisja, mówi: przychodem z odpłatnego przeniesienia własności nieruchomości i praw majątkowych oraz innych rzeczy jest ich wartość, odpowiadająca cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego przeniesienia własności, czyli koszty sprzedaży poniesione przez zbywającego. Za poprawką, którą zgłosiła pani posłanka Filek, na posiedzeniu komisji głosowała tylko jedna osoba, a 13 było przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#Marszalek">Pani poseł, trudno.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselAnnaFilek">Proszę państwa, czy obciążenie tej rodziny - nie dostałam odpowiedzi - będzie większe w przypadku nieprzyjęcia tej poprawki, czy też będzie takie, jak w obecnym stanie, czyli mniejsze? Proszę o odpowiedź, czy ta rodzina będzie musiała zapłacić więcej podatku?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#Marszalek">Czy pani poseł chce uściślać?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAnnaFilek">Sądzę, że więcej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#GlosZSali">(Skoro pani wie, to po co pani pyta?)</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselHelenaGoralska">Komisja wyraźnie nie przychyliła się do tej koncepcji, skoro...</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#GlosZSali">(Do jakiej?)</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#Marszalek">Proszę o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselHelenaGoralska">Pani poseł sądzi, że więcej, ja z kolei sądzę, że nie zapłaci więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#Marszalek">Dziękuję pani poseł.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselStanislawStec">Panie marszałku, chciałbym wrócić do tematu. W poprzednim stanie prawnym przy zamianie opodatkowana była nadwyżka. Obecnie przy zamianie opodatkowany jest przychód zamienionego mieszkania minus koszty zamiany. I teraz jest pytanie, czy w kosztach zamiany jest wartość dotychczas zajmowanego mieszkania. Bo jeżeli nie ma, to faktycznie byłby błąd w tym rozwiązaniu i pani poseł Filek miałaby rację. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselHelenaGoralska">Moim zdaniem w kosztach zamiany nie ma kosztów tego mieszkania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawek do art. 19 ust. 1a i polegającej na dodaniu ust. 1b, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#Marszalek">Głosowało 390 posłów. Za - 187, przeciw - 176, wstrzymało się 27.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#Marszalek">Do art. 21 ust. 1 pkt 6 zgłoszono dwie poprawki.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#Marszalek">W dalej idącej poprawce nr 3 do art. 21 ust. 1 pkt 6 wnioskodawca proponuje, aby utrzymać obowiązujący przepis, że wygrane w grach losowych i zakładach wzajemnych urządzanych i prowadzonych na podstawie przepisów o grach losowych i zakładach wzajemnych przez podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są wolne od podatku dochodowego.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#Marszalek">Komisja proponuje, aby to zwolnienie podatkowe znieść.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#Marszalek">Przyjęcie tej poprawki spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 4.</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3 do art. 21 ust. 1 pkt 6, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-31.16" who="#Marszalek">Głosowało 394 posłów. Za - 6, przeciw - 386, wstrzymało się 2.</u>
<u xml:id="u-31.17" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-31.18" who="#Marszalek">W poprawce nr 4 do art. 21 ust. 1 pkt 6 wnioskodawca proponuje, aby wolne od podatku dochodowego były wygrane w grach losowych i zakładach wzajemnych urządzanych i prowadzonych jedynie przez Totalizatora Sportowego i Polski Monopol Loteryjny.</u>
<u xml:id="u-31.19" who="#Marszalek">Konsekwencją przyjęcia tej poprawki będzie odpowiednia zmiana w art. 30 ust. 1 pkt 2.</u>
<u xml:id="u-31.20" who="#Marszalek">Komisja wnosi o przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-31.21" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-31.22" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4 do art. 21 ust. 1 pkt 6, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-31.23" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-31.24" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-31.25" who="#Marszalek">Głosowało 389 posłów. Za - 334, przeciw - 42, wstrzymało się 13.</u>
<u xml:id="u-31.26" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-31.27" who="#Marszalek">We wniosku mniejszości nr 1 do art. 21 ust. 1 wnioskodawcy proponują, aby utrzymać w dotychczasowym brzmieniu przepis zawarty w pkt. 26, dotyczący zwolnienia od podatku dochodowego tylko tych zapomóg wypłacanych z funduszów związków zawodowych, które dotyczą indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, choroby lub śmierci.</u>
<u xml:id="u-31.28" who="#Marszalek">W poprawce nr 7 wnioskodawca, utrzymując obowiązujące brzmienie pkt. 26, proponuje w dodawanym pkt. 26a, aby wolne od podatku dochodowego były także zapomogi wypłacane z funduszów związków zawodowych z ich części pochodzącej ze składek, nie częściej niż raz na pół roku do wysokości najniższego wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-31.29" who="#Marszalek">Komisja proponowała natomiast, aby wolne od podatku były wszelkie zapomogi wypłacane z funduszów związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-31.30" who="#Marszalek">Komisja proponuje przyjąć poprawkę.</u>
<u xml:id="u-31.31" who="#Marszalek">Przedstawione propozycje poddam kolejno pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-31.32" who="#Marszalek">Przyjęcie pierwszej z nich spowoduje bezprzedmiotowość drugiej.</u>
<u xml:id="u-31.33" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem mniejszości.</u>
<u xml:id="u-31.34" who="#PoselAndrzejMaciejWoznicki">(Mam pytanie.)</u>
<u xml:id="u-31.35" who="#Marszalek">Pan poseł ma pytanie?</u>
<u xml:id="u-31.36" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselAndrzejMaciejWoznicki">Mam pytanie do pani poseł sprawozdawcy. We wniosku mniejszości, nad którym głosujemy, jest przywrócona wersja, którą zmieniliśmy na pierwszym posiedzeniu naszej komisji. W poprawce, którą proponuję, jest przywrócona ta wersja, ale również zawarta jest zmiana. Czy tryb głosowania zaproponowany przez pana marszałka jest więc poprawny?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselHelenaGoralska">Mnie się wydaje, że najpierw powinniśmy głosować nad poprawką nr 7, dlatego że przywraca ona obecnie obowiązujące brzmienie oraz dodaje nowe zwolnienie. Wniosek mniejszości natomiast wyłącznie przywraca obecnie obowiązujące brzmienie. Czyli kolejność, jak sądzę, powinna być taka: najpierw poprawka, potem wniosek mniejszości.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#GlosZSali">(Premier chce zabrać głos.)</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Przed podjęciem przez państwa decyzji pozwolę sobie na parę słów komentarza.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Przedłożenia rządowe miały być pierwszym etapem porządkowania systemu podatkowego. Porządkowanie systemu podatkowego oznacza m.in. usuwanie przywilejów. Propozycje, które zostały tutaj przedłożone, zmierzają w kierunku rozszerzenia przywilejów podatkowych. Chcę przy tym zwrócić uwagę, że propozycje te są formułowane przez przedstawicieli organizacji, które miałyby te propozycje popierać. Nie uważam tego za stosowną metodę i bardzo bym prosił szanowną Izbę o poparcie poprawki, która jest zgodna z pierwotnym przedłożeniem rządowym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Opodatkowanie zasiłków jest jakby podwójnym opodatkowaniem, ponieważ środki, z których związki udzielają zasiłków, są środkami, od których już ci, którzy wpłacają składki, zapłacili podatek dochodowy od osób fizycznych. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#Marszalek">Utrzymujemy kolejność proponowaną w zgodzie z sugestiami - mam nadzieję, że konsultowanymi - Biura Legislacyjnego. Nie będziemy teraz tego zmieniać.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#Marszalek">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselHelenaGoralska">Panie Marszałku! Moim zdaniem ta poprawka ma szerszy zakres niż wniosek mniejszości i jeżeli zostanie przyjęta, wniosek mniejszości staje się bezprzedmiotowy.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#GlosyZSali">(Przerwa.)</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#Marszalek">Chwileczkę.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#Marszalek">Pani poseł, według Biura Legislacyjnego wniosek mniejszości jest wnioskiem dalej idącym.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#Marszalek">Czy pani się upiera przy swoim zdaniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselHelenaGoralska">Trudno powiedzieć, że ja się upieram. Zawsze w Sejmie obowiązywał taki tryb głosowania, że nad poprawkami czy wnioskami dalej idącymi głosowano w pierwszej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#Marszalek">Widzę, że różnica tkwi w rozumieniu, co jest dalej idące.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselHelenaGoralska">Poprawka składa się jak gdyby z dwóch części: jedną jej część stanowi dokładnie to, co zawiera wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#Marszalek">Dobrze, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselHelenaGoralska">Zawiera też drugą część - dodanie dodatkowego zwolnienia, o którym nie ma mowy we wniosku mniejszości. Wydaje więc mi się, że poprawka jest dalej idąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#Marszalek">Dobrze, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania nad poprawką.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#komentarz">(Gwar na sali)</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#Marszalek">Proszę bardzo, zmienimy kolejność.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselMaciejManicki">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Myślę, że kolejność głosowania nie jest sprawą najważniejszą. W związku z sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy, bardzo prosiłbym, aby pani poseł sprawozdawca precyzyjnie wyjaśniła, na czym polega obowiązujący stan prawny, co przyjęła komisja, co wynika z wniosku mniejszości, co wynika z poprawki. Jeśli będziemy znać te cztery kwestie, to głosowania będą już tylko sprawą tego, kto za jakim poglądem się opowie. Musimy jednak wiedzieć, nad czym głosujemy. Podejrzewam, że w tej atmosferze straciliśmy kontrolę, nad czym będziemy głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselHelenaGoralska">W obecnie obowiązującej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 wymienia się, jakie przychody bądź dochody są wolne od podatku dochodowego. W tym art. 21 ust. 1 znajduje się pkt 26, w którym mówi się, że wolne od podatku są: ˝świadczenia z pomocy społecznej oraz zapomogi wypłacane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz funduszów związków zawodowych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby i śmierci˝.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PoselHelenaGoralska">Komisja w sprawozdaniu, które mamy w druku nr 681 - zaraz to znajdę, przepraszam bardzo - w zmianie 10 lit. a tiret drugie i trzecie zmieniła ten zapis w ten sposób, że z obecnie obowiązującego wykreśliła słowa ˝oraz funduszów związków zawodowych˝, dodała natomiast pkt 26a, w którym przewidziała, że wolne od podatku są również zapomogi wypłacane z funduszów związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PoselHelenaGoralska">Różnica między obecnym zapisem a tym, który zaproponowała komisja, polega na tym, że obecny zapis zwalnia od podatku tylko niektóre wypłaty z funduszów związków zawodowych, a mianowicie te, które są wypłacane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PoselMarianKrzaklewski">(Pochodzące ze składek.)</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PoselHelenaGoralska">Komisja uznała więc, że zwalnia od podatku wszystkie wypłaty z funduszów związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#PoselHelenaGoralska">Do tego został zgłoszony wniosek mniejszości, który przywraca obecnie obowiązujące brzmienie tego punktu, czyli że tylko niektóre wypłaty z funduszów związków zawodowych są zwolnione od podatku - te związane ze zdarzeniami losowymi.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#PoselHelenaGoralska">O czym mówi zgłoszona poprawka? W niej również przywraca się brzmienie obecne, dodaje się jednak nowy punkt, że zwolnione od podatku są zapomogi wypłacane z funduszów związków zawodowych, z ich części pochodzącej ze składek, nie częściej niż raz na pół roku, do wysokości najniższego wynagrodzenia. A więc w stosunku do obecnie obowiązującego zapisu jest to poszerzenie zakresu zwolnienia, a w stosunku do tego, co zaproponowała komisja - zawężenie. Czy to jest już jasne?</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#GlosyZSali">(Tak, tak.)</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania nad poprawką.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 21 ust. 1, polegającej na dodaniu pkt. 26a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#Marszalek">Głosowało 391 posłów. Za - 314, przeciw - 64, wstrzymało się 13.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-50.7" who="#Marszalek">W takim razie wniosek mniejszości jest bezprzedmiotowy.</u>
<u xml:id="u-50.8" who="#Marszalek">We wniosku mniejszości nr 2 do art. 23 ust. 1 wnioskodawca w dodawanym pkt. 30a proponuje, aby nie uważać za koszt uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem składek na rzecz organizacji związków zawodowych, do wysokości określonej przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-50.9" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-50.10" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem wniosku mniejszości do art. 23 ust. 1, polegającego na dodaniu pkt. 30a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-50.11" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-50.12" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.13" who="#Marszalek">Głosowało 390 posłów. Za - 322, przeciw - 51, wstrzymało się 17.</u>
<u xml:id="u-50.14" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm wniosek mniejszości przyjął.</u>
<u xml:id="u-50.15" who="#Marszalek">W poprawce nr 5 do art. 26 ust. 1 pkt. 7 lit. a wnioskodawca proponuje, aby odliczeniu od podstawy podatku podlegały darowizny przekazane na wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej oraz zaopatrzenia w wodę, nie tylko na wsi - jak proponuje komisja - ale także na terenach miejskich.</u>
<u xml:id="u-50.16" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-50.17" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-50.18" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów...</u>
<u xml:id="u-50.19" who="#PoselJozefGorny">(Mam pytanie.)</u>
<u xml:id="u-50.20" who="#Marszalek">Pytanie, tak?</u>
<u xml:id="u-50.21" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselJozefGorny">Mam pytanie do pani poseł sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PoselJozefGorny">Czy pani poseł potwierdzi, iż odrzucenie tej poprawki spowoduje utrzymanie obecnej, moim zdaniem, wysoce niesprawiedliwej sytuacji, w której wydatki związane z wykonaniem wodociągu, budową drogi czy sieci telekomunikacyjnej mieszkaniec wsi może odpisywać od dochodu, nie może natomiast uczynić tego jego sąsiad, który mieszka w granicach miasta, a nawet małej miejscowości o charakterze typowo wiejskim, ale mającej nieszczęście mieć prawa miejskie? Czy pani potwierdzi, że jest tak nawet wtedy, gdy taką drogę czy wodociąg budują wspólnie - co często ma miejsce - i jeśli tylko przekroczona zostanie granica małej miejscowości, która jest miastem? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#Marszalek">Jeszcze pytanie pana posła Goryszewskiego.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! może pani poseł sprawozdawca odpowiedziałaby również na moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy na podstawie tej poprawki mieszkaniec najbogatszego miasta Polski, Warszawy, również będzie mógł odpisywać darowizny tego rodzaju?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselHelenaGoralska">Na obydwa pytania postawione przez panów posłów odpowiedź brzmi: tak. Rzeczywiście, obecnie obowiązujące zwolnienie stwarza preferencje dla wsi. Jeżeli poprawka zostanie przyjęta, to również będzie mógł skorzystać z tego zwolnienia mieszkaniec Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 26 ust. 1 pkt. 7 lit. a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#Marszalek">Głosowało 396 posłów. Za - 164, przeciw - 193, wstrzymało się 39.</u>
<u xml:id="u-56.6" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-56.7" who="#Marszalek">Wnioski mniejszości nr 3 i 4 zostały wycofane.</u>
<u xml:id="u-56.8" who="#Marszalek">We wnioskach mniejszości od nr 5 do 7 wnioskodawcy proponują, aby wprowadzić zasiłek prorodzinny, ustalając zasady jego wypłacania, i wprowadzić nowy odpis od podatku dochodowego w związku z wychowywaniem dzieci. Nad tymi wnioskami głosować będziemy łącznie.</u>
<u xml:id="u-56.9" who="#Marszalek">Podobna propozycja została przedstawiona w poprawce nr 6, z tym że wnioskodawca proponuje, aby osiągnięcie ostatecznej wysokości odpisu od podatku dochodowego w związku z wychowywaniem dzieci rozłożyć na lata od roku 1999 do 2002.</u>
<u xml:id="u-56.10" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-56.11" who="#Marszalek">Przedstawione propozycje poddam kolejno pod głosowanie. Przyjęcie pierwszej z nich spowoduje bezprzedmiotowość drugiej. Przyjęcie którejkolwiek z nich spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 15.</u>
<u xml:id="u-56.12" who="#Marszalek">Pan premier?</u>
<u xml:id="u-56.13" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Czuję się w obowiązku poinformować państwa, że: po pierwsze, przedstawiona poprawka jest sprzeczna z przedłożeniem rządowym wspólnego rządu Akcji Wyborczej Solidarność i Unii Wolności.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">. Tak jest.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Po drugie, skutki finansowe tej poprawki są sprzeczne z przedłożonym budżetem, który Wysoka Izba będzie rozpatrywać w poniedziałek, albowiem przewiduje ona dodatkowe wydatki, nie znajdujące pokrycia w przyszłorocznym budżecie.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Po trzecie, pragnę poinformować Wysoką Izbę, że prawdziwe skutki finansowe ewentualnego wejścia w życie tej poprawki miałyby miejsce w roku 2000, tj. ponad miliard zł, i w 2001 r., wedle naszych obliczeń - 2,2 mld zł.</u>
<u xml:id="u-57.5" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Pragnę podkreślić, że w przyszłym roku staniemy przed nowymi wyzwaniami, a mianowicie będziemy musieli sobie odpowiedzieć na pytanie, czy Polska będzie w stanie wykorzystywać dostępne środki z Unii Europejskiej. To będą duże sumy, potencjalnie dostępne, w granicach miliarda ECU, i będzie trzeba mieć na to pieniądze w ramach finansów publicznych, co najmniej 50%.</u>
<u xml:id="u-57.6" who="#PoselMarekBorowski">(Proszę popatrzeć na drugą stronę.)</u>
<u xml:id="u-57.7" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz">Patrzę i na państwa, bo państwo niedawno uchwaliliście poprawki, które rozbijały system podatkowy, patrzę więc również w tę stronę.</u>
<u xml:id="u-57.8" who="#komentarz">(Wesołość na sali, oklaski)</u>
<u xml:id="u-57.9" who="#WiceprezesRadyMinistrowMinisterFinansowLeszekBalcerowicz"> Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-57.10" who="#PoselMarekBorowski">(Dziękujemy.)</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#Marszalek">Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Mam pytanie do pani poseł sprawozdawcy. Chciałam się upewnić - ponieważ nie uczestniczyłam w pracach tej komisji - czy ta poprawka spowoduje, że problem zasiłków prorodzinnych będzie rozwiązany w podobny sposób, niezależnie od miejsca zamieszkania, czyli jedakowo dla osób mieszkających na wsi i w mieście, czy też będą jakieś różnice? To wydaje mi się bardzo ważne ze względu na równy sposób traktowania obywateli. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselJanRulewski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Rząd w swoich pierwotnych planach, a wydaje się, że nawet inicjatywach ustawodawczych, zgłaszał podobne ujęcie w systemie podatkowym zwiększonych odpisów na trzecie i czwarte dziecko. Wobec tego mam pytanie do pani sprawozdawczyni: na ile propozycja przedstawiona przez posłów AWS odbiega od pierwotnej rządowej, która też była wkalkulowana w plany budżetowe? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselHelenaGoralska">Pierwotna propozycja rządowa dotyczyła wprowadzenia ulgi rodzinnej, począwszy od trzeciego dziecka. Komisja, jak przedstawiałam to przedwczoraj w swoim sprawozdaniu, uznała takie rozwiązanie za dyskryminujące dzieci rolników, niekoniecznie wiejskie, bo na wsi mogą mieszkać osoby, które płacą podatek dochodowy, ponieważ zaproponowane rozwiązanie dotyczyło wyłącznie dzieci, których rodzice płacą podatek dochodowy. W związku z tym komisja zaproponowała inne rozwiązanie, zawarte w sprawozdaniu w druku nr 681 w art. 4, które to rozwiązanie równo traktuje wszystkie dzieci niezależnie od tego, czy rodzice płacą podatek dochodowy, czy nie płacą go, proponując zwiększenie zasiłku rodzinnego począwszy od trzeciego dziecka, przy czym koszty rozwiązań, które proponował rząd, i koszty rozwiązań, które zaproponowała komisja, są takie same.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PoselHelenaGoralska">Natomiast we wnioskach mniejszości nr 5-7, a także w poprawce nr 6 to rozwiązanie jest znacznie szersze od zaproponowanego przez rząd, bo po pierwsze jest dodany zasiłek prorodzinny dla dzieci, których rodzice nie płacą podatku dochodowego, poza tym w obydwu rozwiązaniach, i we wniosku mniejszości, i w poprawce, jest propozycja - tutaj jest pewna różnica, czy od razu, czy ma to być rozłożone na lata - objęcia tą ulgą również pierwszego i drugiego dziecka w rodzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania nad wnioskami mniejszości.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem wniosków mniejszości od nr 5 do 7, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.5" who="#Marszalek">Głosowało 398 posłów. Za - 190, przeciw - 187, wstrzymało się 21.</u>
<u xml:id="u-64.6" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-64.7" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm wnioski mniejszości przyjął.</u>
<u xml:id="u-64.8" who="#Marszalek">Poprawkę nr 7 już rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-64.9" who="#Marszalek">W poprawce nr 8 do art. 23 ust. 1 pkt 4 wnioskodawca proponuje zmianę legislacyjną.</u>
<u xml:id="u-64.10" who="#Marszalek">Komisja wnosi o jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-64.11" who="#Marszalek">Symetryczną poprawkę nr 2 zgłoszono do projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-64.12" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-64.13" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 23 ust. 1 pkt 4, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.14" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.15" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.16" who="#Marszalek">Głosowało 388 posłów. Za - 377, przeciw - 9, wstrzymało się 2.</u>
<u xml:id="u-64.17" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-64.18" who="#Marszalek">W poprawce nr 9 do art. 23 ust. 1 pkt 10 wnioskodawca proponuje, aby do kosztów uzyskania przychodu zaliczać wynagrodzenie za pracę, wypłacane na podstawie umowy o pracę, wykonywaną przez współmałżonka i małoletnie dziecko podatnika.</u>
<u xml:id="u-64.19" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-64.20" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-64.21" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 23 ust. 1 pkt 10, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.22" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.23" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.24" who="#Marszalek">Głosowało 399 posłów. Za - 10, przeciw - 385, wstrzymało się 4.</u>
<u xml:id="u-64.25" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-64.26" who="#Marszalek">W poprawce nr 10 do art. 23 ust. 1 pkt 47 wnioskodawca proponuje zmianę legislacyjną.</u>
<u xml:id="u-64.27" who="#Marszalek">Komisja wnosi o jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-64.28" who="#Marszalek">Symetryczną poprawkę nr 4 zgłoszono do projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-64.29" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-64.30" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 23 ust. 1 pkt 47, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.31" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.32" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.33" who="#Marszalek">Głosowało 398 posłów. Za - 385, przeciw - 12, wstrzymał się 1.</u>
<u xml:id="u-64.34" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-64.35" who="#Marszalek">W poprawce nr 11 do art. 23 ust. 1 pkt 57 wnioskodawca proponuje, aby po wyrazach ˝(Dz.U. z 1996 r. nr 11, poz. 62)˝ skreślić przecinek.</u>
<u xml:id="u-64.36" who="#Marszalek">Komisja wnosi o przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-64.37" who="#Marszalek">Symetryczną poprawkę nr 5 zgłoszono do projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-64.38" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-64.39" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 23 ust. 1 pkt 57, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.40" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.41" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.42" who="#Marszalek">Głosowało 395 posłów. Za - 342, przeciw - 45, wstrzymało się 8.</u>
<u xml:id="u-64.43" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-64.44" who="#Marszalek">W poprawce nr 12 do art. 26 wnioskodawca proponuje, aby dodać ust. 4a stanowiący, że warunkiem odliczania przekazanych w roku podatkowym darowizn na cele kultu religijnego jest przekazanie ich dla działających fundacji przykościelnych.</u>
<u xml:id="u-64.45" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-64.46" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-64.47" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 26, polegającej na dodaniu ust. 4a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.48" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.49" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.50" who="#Marszalek">Głosowało 395 posłów. Za - 148, przeciw - 244, wstrzymało się 3.</u>
<u xml:id="u-64.51" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-64.52" who="#Marszalek">W poprawce nr 13 lit. a do art. 27a ust. 1 wnioskodawca, w dodawanym pkt. 2a, proponuje, aby podatnik mógł zmniejszyć podatek dochodowy z tytułu wydatków poniesionych na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.</u>
<u xml:id="u-64.53" who="#Marszalek">Przyjęcie tej poprawki spowoduje odpowiednie zmiany w art. 27a ust. 3 pkt 2.</u>
<u xml:id="u-64.54" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-64.55" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-64.56" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 27a ust. 1, polegającej na dodaniu pkt. 2a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-64.57" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.58" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.59" who="#Marszalek">Głosowało 397 posłów. Za - 156, przeciw - 228, wstrzymało się 13.</u>
<u xml:id="u-64.60" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-64.61" who="#Marszalek">W poprawce nr 13 lit. b do art. 27a ust. 3 pkt 1 lit. a wnioskodawca proponuje, aby określić próg odliczeń tzw. dużej ulgi budowlanej na 6% tych wydatków na każdego członka rodziny podatnika, a nie - jak stanowi przepis obowiązujący - 19% wydatkowanej kwoty.</u>
<u xml:id="u-64.62" who="#Marszalek">Przyjęcie tej poprawki spowoduje odpowiednie zmiany w art. 27a ust. 3 pkt 2 i w ust. 8 oraz dodanie ust. 8a.</u>
<u xml:id="u-64.63" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-64.64" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselJanRulewski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Również pytanie do pani sprawozdawczyni. Po pierwsze, żeby podała wynik głosowania w komisji, po wtóre wreszcie, żeby przekazała Wysokiej Izbie uzasadnienie wniosku komisji, który, moim zdaniem, odbiega od oczywistości, a kwestia polega na tym, że ulga budowlana w chwili obecnej, wielka ulga budowlana, przydzielana jest niezależnie od tego, czy jest się jednoosobową rodziną, czy też rodzina jest czteroosobowa. Projekt zakłada uzależnienie tego od stanu liczebnego rodziny.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PoselJanRulewski">Dalej, jak się to ma do rozwiązań w większości krajów Europy Zachodniej i innych spoza Europy Zachodniej? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#Marszalek">Jeszcze jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam pytanie do posła sprawozdawcy. Czy pani poseł potwierdzi, że na 22 miliony 100 podatników z pierwszej grupy podatkowej z ulgi budowlanej skorzystało aż prawie 6 milionów - cały czas była opinia, że tylko bogaci korzystają - natomiast z dwóch pozostałych grup podatkowych - 800 tysięcy i trochę. Czy to jest prawda? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselHelenaGoralska">Jeśli chodzi o tę propozycję, bo to jest poprawka posła Rulewskiego, na posiedzeniu komisji wynik głosowania był następujący: 8 osób za przyjęciem tej poprawki, 8 - przeciw i jedna osoba się wstrzymała. Czyli poprawka nie uzyskała większości.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PoselHelenaGoralska">Jeśli chodzi o pytanie pana posła, to te liczby, ile osób skorzystało z ulg mieszkaniowych, już były na tej sali przytaczane. W 1997 r. z różnego rodzaju ulg mieszkaniowych, bo tutaj mieści się również ulga remontowa i ulga związana z oszczędzaniem w kasach mieszkaniowych, skorzystało z pierwszego przedziału 5 849 293 osoby, z drugiego przedziału - 647 387 osób i z trzeciego przedziału - 163 423 osoby.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselMaciejManicki">Panie Marszałku! Jeszcze jedno pytanie: czy poprawka ta jest kompletna? Chodzi mi o to, czy poprawka ta również rozwiązuje problem przejściowy, chodzi o tych, którzy rozpoczęli budowę, stanowiąc na przykład rodzinę jednoosobową, pod rządami starych przepisów, mówiących o 19%. Czy oni będą mogli kontynuować budowę w warunkach 19%, czy zejdą do 6%? Krótko powiedziawszy: czy poprawka załatwia również problem konstytucyjnej ochrony praw nabytych, jeśli chodzi o okres przejściowy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselHelenaGoralska">Poprawka ta ma bardzo wąski zakres i nie były do niej dołączone przepisy, które by rozstrzygały, co się dzieje w okresie przejściowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#Marszalek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselJanRulewski">Niestety, przepraszam, Wysoka Izbo, muszę reklamować, bo nie otrzymałem odpowiedzi na dwa najistotniejsze pytania, a mianowicie: jak te rozwiązania mają się do rozwiązań w krajach przynajmniej Europy Zachodniej, dane są publikowane w BSE, podpowiadam. I pytanie drugie: jakimi kryteriami się kierowała komisja, odrzucając rozwiązanie, w moim rozumieniu naturalne, uwzględniające liczbę dzieci w rodzinie, które potrzebują jednak powierzchni mieszkaniowej, a które nie dostarczają pieniędzy na budowę?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#Marszalek">Jeszcze pan poseł Goryszewski, w związku z tym poczekamy.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#komentarz">(Gwar na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Panie Marszałku! Oczywiście przyszedłem z pytaniem, a nie by wyręczać w odpowiedzi panią poseł sprawozdawcę, ponieważ motywy mają posłowie, a nie komisja.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Mam jednak pytanie: czy ta poprawka rozstrzyga, z jakich ulg będzie korzystał budowniczy domu, który zaczął budować dom, a dom buduje się kilka lat? Jeden z posłów, chyba poseł Rulewski, powiedział na posiedzeniu komisji, że buduje dom 20 lat</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">. Zaczął budowę domu, nie mając dzieci</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#PoselHenrykGoryszewski">, ale wiedząc o tym, że rodzina chce mieć dzieci, a skończył, mając sześcioro dzieci. </u>
<u xml:id="u-77.6" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselHelenaGoralska">Poprawka zaproponowana przez posła Rulewskiego jest nowatorska i nie rozstrzyga, co się będzie działo, jeżeli w rodzinie będą się pojawiały kolejne dzieci. Posłowie z komisji - jak słusznie zwraca uwagę poseł Goryszewski - uznali, że rozwiązanie, iż odrębnie istnieje ulga mieszkaniowa, a odrębnie zasiłki rodzinne, jest właściwsze.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#GlosyZSali">(Nie.)</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PoselJanRulewski">(Ostatnie pytanie.)</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#Marszalek">Panie pośle, ale to już ostatnie pytanie. Jeśli pani poseł sprawozdawca nie będzie mogła panu odpowiedzieć, to trudno.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselJanRulewski">Panie Marszałku! Muszę jednak skorzystać z instytucji sprostowania, gdyż mam obecnie pięcioro dzieci.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PoselJanRulewski"> Być może są na tej sali szwagrowie; postać posła Goryszewskiego jest bardzo interesująca w tym zakresie. Tylko tyle chciałem powiedzieć. Natomiast wszystko pozostaje do uznania Wysokiej Izby.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#GlosZSali">(Jasiu, to jeszcze nie koniec.)</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#Marszalek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 27...</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#Marszalek">Awaria urządzenia do głosowania.</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-81.5" who="#Marszalek">15 minut przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 9 min 58 do godz. 10 min 18)</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#Marszalek">Proszę państwa, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#komentarz">(Gwar na sali)</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#Marszalek">Wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 13 lit. b.</u>
<u xml:id="u-83.4" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 27a ust. 3 pkt. 1 lit. a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-83.5" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-83.6" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-83.7" who="#Marszalek">Głosowało 364 posłów. Za - 19, przeciw - 332, wstrzymało się 13.</u>
<u xml:id="u-83.8" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-83.9" who="#Marszalek">W poprawce nr 13 lit. c do art. 27a ust. 3 pkt. 1 lit. h wnioskodawcy proponują, aby podatnik mógł zwiększyć o połowę kwotę odliczaną od podatku w związku z odpłatnym kształceniem w szkołach wyższych, jeżeli szkoła ta położona jest w miejscowości odległej o co najmniej 100 km od miejsca zamieszkania podatnika.</u>
<u xml:id="u-83.10" who="#Marszalek">Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-83.11" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-83.12" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 27a ust. 3 pkt. 1 lit. h, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-83.13" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-83.14" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-83.15" who="#Marszalek">Głosowało 376 posłów. Za - 161, przeciw - 198, wstrzymało się 17.</u>
<u xml:id="u-83.16" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił.</u>
<u xml:id="u-83.17" who="#Marszalek">W poprawce nr 14 do art. 32 ust. 1 a wnioskodawca proponuje zmianę legislacyjną.</u>
<u xml:id="u-83.18" who="#Marszalek">Komisja wnosi o jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-83.19" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-83.20" who="#Marszalek">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 32 ust. 1a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-83.21" who="#Marszalek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-83.22" who="#Marszalek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-83.23" who="#Marszalek">Głosowało 380 posłów. Za - 377, przeciw - 1, wstrzymało się 2.</u>
<u xml:id="u-83.24" who="#Marszalek">Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął.</u>
<u xml:id="u-83.25" who="#Marszalek">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-83.26" who="#Marszalek">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Panie Marszałku! Ponieważ w trakcie tych głosowań doszło do dość fundamentalnych zmian, w tym także do jednej zmiany, którą w czasie głosowania uchwalano w innej wierze, na przykład głosowaliśmy w przeświadczeniu, że składki związkowe są opodatkowane przy ich płaceniu, a zasiłki potem nie. Zmieniliśmy to później w dwóch głosowaniach, to znaczy zmieniła to część Izby, wyjmując procent funduszu płac w Polsce spod opodatkowania de facto w ten sposób, bo przedtem rozszerzyliśmy możliwość wypłat, potem zaś to, co na te wypłaty wchodzi, uwolniliśmy od opodatkowania. Procent funduszu płac został wyjęty spod opodatkowania. To jest dość poważna kwota.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Po drugie, są wprowadzone inne zmiany, które powodują dość poważne obciążenia przyszłoroczne i na następne lata. W tej sytuacji nastąpiło zdeformowanie pierwotnego projektu. W związku z powyższym proszę o godzinę przerwy przed głosowaniem nad całością ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#Marszalek">Zgadzam się. Spotykamy się dwadzieścia po jedenastej.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 10 min 20 do godz. 12 min 38)</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Wysoka Izbo! W związku z tym, że trwają jeszcze rozmowy w sprawie poprzedniego punktu porządku obrad, rozpatrzymy punkt następny.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 16 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o pilnym rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej (druki nr 638 i 687).</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę komisji pana posła Henryka Goryszewskiego.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Informuję Wysoką Izbę, że dalsze głosowania odbędą się w późniejszym terminie, o czym poinformujemy Wysoką Izbę.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-87.6" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Wysoka Izba będzie poinformowana później o terminie głosowań.</u>
<u xml:id="u-87.7" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-87.8" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę o zabranie głosu pana posła Henryka Goryszewskiego.</u>
<u xml:id="u-87.9" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-87.10" who="#GlosZSali">(Panie marszałku, pan poseł Martyniuk.)</u>
<u xml:id="u-87.11" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Gdyby pan marszałek był uprzejmy przedstawić nam przepis regulaminowy, który pozwala na przerwanie głosowania, przyczyny tego, byłbym panu marszałkowi bardzo wdzięczny.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Wysoka Izbo! Motywy przerwania głosowania były podane przed przerwą.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#GlosZSali">(Tak.)</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-89.5" who="#GlosZSali">(Regulamin nie pozwala.)</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoselJacekRybicki">Panie marszałku, ja też mam pytanie, jeśli pan pozwoli. Czy mógłby pan podać przepis zakazujący takiego poczynania?</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#GlosZSali">(Głosowanie się liczy.)</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałbym przypomnieć, iż pan poseł Syryjczyk - przewodniczący Klubu Parlamentarnego Unii Wolności - godzinę czy dwie godziny temu wyszedł i uprzejmie poprosił pana marszałka o godzinną przerwę. Przerwa się wydłużyła, rozumiemy to, mimo że trudno to zrozumieć. Ale skończyła się i po przerwie miało być głosowanie. Chciałbym zapytać, dlaczego tego głosowania nie ma? Na jakiej podstawie? Zwracam się z tym zapytaniem do pana marszałka, który prowadzi te obrady. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselJacekSzczot">Panie marszałku, mam pytanie. Jeżeli nie doszło jeszcze do pewnych ustaleń, to rozumiem, że teraz byłby czas na przerwę, którą ewentualnie ktoś z klubu AWS, PSL czy SLD mógłby zgłosić? Ale rozumiem, że, wykorzystując ten czas, przechodzimy do innego punktu, żeby nie robić przerwy? Chyba że jest to niemożliwe, to będzie przerwa.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Wysoka Izbo! Proszę pozwolić wypowiedzieć się panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę bardzo, pan poseł Niesiołowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoselStefanNiesiolowski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Rozumiem, że dla posłów SLD trudny do zrozumienia jest fakt, że się w ogóle rozmowy polityczne toczą - i to jest zrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#PoselStefanNiesiolowski">Rozumiem także, że intencja tych wniosków jest taka, żeby głosować w tej chwili. O to chodzi. Jeżeli panowie będą się upierać, jest to wniosek o marnowanie czasu, dlatego że ten czas można wykorzystać na inną debatę.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#komentarz">(Gwar na sali)</u>
<u xml:id="u-96.4" who="#PoselStefanNiesiolowski">Przepraszam bardzo... Jeżeli SLD, jak to zwykle robi, w uporczywy, natrętny sposób będzie się przy złej sprawie upierać, postawię w imieniu klubu AWS wniosek o przerwę. I to wszystko.</u>
<u xml:id="u-96.5" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselBogdanPek">Panie Marszałku! Nie chcę wnikać w merytoryczne różnice programowe w łonie koalicji, one są znane, ale regulamin Sejmu obowiązuje wszystkich. Posłom PSL też się to nie podoba, panie pośle Niesiołowski. Regulamin Sejmu nie może być dostosowywany do bieżących potrzeb jakiejkolwiek koalicji.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#PoselBogdanPek">Jesteśmy w tej chwili w trakcie przerwanego głosowania. Jeżeli nie ma procedury regulaminowej, żeby zmienić tok postępowania, to pan marszałek musi znaleźć wyjście regulaminowe. Jeżeli nie ma takiego wyjścia, to trzeba zmienić marszałka prowadzącego.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#komentarz">(Wesołość na sali, oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Nastąpiło chyba nieporozumienie w związku z dążeniem do, w cudzysłowie, usprawnienia postępowania. Art. 113 regulaminu, który nas obowiązuje, mówi wyraźnie: ˝Po zamknięciu dyskusji marszałek Sejmu oznajmia, że Sejm przystępuje do głosowania.˝ I następne zdanie, które nas obowiązuje: ˝Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem posłów przez marszałka do głosowania˝. Głosowanie rozpoczęte musi być zakończone i nie można tworzyć precedensów wprowadzaniem do toku głosowania innego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Pan poseł Wawak.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselZbigniewWawak">Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Mogę złożyć tylko wyrazy ubolewania, że posłowie dysponujący pewnym doświadczeniem parlamentarnym nie znają regulaminu. Otóż regulamin pozwala marszałkowi, nie muszę w tym względzie zgłaszać żadnego wniosku...</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Panie pośle, art. 46 pkt 3 regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselZbigniewWawak">Właśnie... Chciałem przypomnieć Wysokiej Izbie o art. 46 ust. 3, który pozwolę sobie odczytać: ˝Marszałek Sejmu może odroczyć głosowanie nad całością projektu ustawy˝- z tym mamy właśnie do czynienia - ˝na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami˝. Marszałek korzysta, rozumiem, ze swojego prawa.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#WicemarszalekStanislawZajac">I to jest ostatni głos w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Tak, tak. Przepraszam, nikt nie kwestionuje prawa marszałka do przerwania głosowania i odroczenia, ale głosowanie się toczy...</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#GlosZSali">(Niech marszałek odroczy głosowanie, nie przerwę.)</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">I w tym momencie... Oczywiście...</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Te argumenty były podnoszone.</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#WicemarszalekStanislawZajac">W imieniu klubu prosił o głos pan poseł Leszek Miller.</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#komentarz">(Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-107.4" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PoselLeszekMiller">Panie Marszałku! W sytuacji, jaka się wytworzyła, wnoszę o zwołanie Konwentu Seniorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#WicemarszalekStanislawZajac">Wobec wniosku zgłoszonego przez pana posła Stefana Niesiołowskiego, jak również wobec wniosku zgłoszonego przez pana posła Leszka Millera zarządzam przerwę w posiedzeniu do godz. 13.30.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 12 min 46 do godz. 15 min 45)</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#Marszalek">Wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#Marszalek">Wysoka Izbo! Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, postanowiło kontynuować bieżące posiedzenie Sejmu w dniu 9 listopada, tj. w poniedziałek.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#Marszalek">Na tym kończymy rozpatrywanie punktów porządku dziennego w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#Marszalek">Zarządzam przerwę - na wniosek klubu Akcji Wyborczej Solidarność - do poniedziałku do godz. 10.30.</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#Marszalek">Jest komunikat.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#SekretarzPoselMarekWikinski">Posiedzenie klubu Akcji Wyborczej Solidarność odbędzie się w dniu dzisiejszym o godz. 16.30 w sali kolumnowej.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#SekretarzPoselMarekWikinski">Posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, zwołane na dzień dzisiejszy, zostało przełożone na dzień 9 listopada, poniedziałek, na godz. 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#Marszalek">Przepraszam, ale takie są realia polityczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#SekretarzPoselMarekWikinski">Posiedzenie Klubu Parlamentarnego Unii Wolności odbędzie się teraz po zakończeniu obrad w sali nr 106.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu o godz. 15 min 48)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>