text_structure.xml 66.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, mamy kworum, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam panie i panów posłów, a w państwa imieniu chciałbym powitać naszych gości. Witam pana Macieja Wąsika, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami, z panem dyrektorem Departamentu Budżetu MSWiA. Witam pana Marka Bieńkowskiego, dyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli. Witam pana Krzysztofa Andura, przewodniczącego Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ „Solidarność” – jest pan przewodniczący? Dostałem informację, że powinien być. Witam pana Krzysztofa Hetmana, przewodniczącego NSZZ Pracowników Pożarnictwa. Nie ma pana przewodniczącego? Może jeszcze panowie nie dotarli. Witam pana Rafała Jankowskiego, przewodniczącego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów – dzień dobry, witam, panie przewodniczący. Czy jest pan Marcin Kolasa? Jest, witam pana przewodniczącego NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej. Czy jest pan Krzysztof Oleksak z Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków Florian? Jest, witam, panie przewodniczący. Witam pana Sławomira Siwego, przewodniczącego Związku Zawodowego Celnicy PL. Czy kogoś nie wymieniłem? Myślę, że nie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, porządek dzienny został państwu posłom przedstawiony. W dzisiejszym porządku mamy dwa punkty: informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat stanu realizacji porozumienia zawartego w dniu 8 listopada 2018 r. pomiędzy MSWiA a związkami zawodowymi służb mundurowych oraz punkt drugi,  tj. rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2020 r. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń, zatem możemy przystąpić do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie ministrze, jeśli można, to przyjęlibyśmy taką formułę, że najpierw pan minister przedstawi stan porozumienia, potem oddałbym głos stronie związkowej, a następnie paniom i panom posłom, który będą zadawali pytania, zgłaszali swoje uwagi. Czy są uwagi do takiego sposobu procedowania? Nie widzę zgłoszeń. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam nadzieję, że to, co będę mówił o porozumieniu, będzie się pokrywało z tym, co będą mówili związkowcy, strona społeczna. Przejdźmy zatem do meritum.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Szanowni państwo, porozumienie z 7 listopada 2018 r. zostało podpisane między ministrem spraw wewnętrznych i administracji a stroną społeczną reprezentowaną przez przedstawicieli związków zawodowych służb resortu spraw wewnętrznych i administracji. Porozumieliśmy się w sprawach następujących: pierwsza rzecz to jest podwyżka uposażenia funkcjonariuszy formacji resortowych od dnia 1 stycznia 2019 r. o 655 zł na etat wraz z nagrodą roczną. Kwota ta zawiera podwyżkę w wysokości 335 zł z nagrodą roczną wynikającą z ustawy modernizacyjnej Policji z 2016 r. na lata 2017–2020. Od dnia  1 stycznia 2020 r. funkcjonuje podwyżka uposażenia w przeciętnej miesięcznej wysokości 500 zł brutto na etat wraz z nagrodą roczną.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Nowelizacja ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji i pozostałych służb poprzez usunięcie wymogu ukończenia 55 lat przez funkcjonariusza powołanego do służby po 31 grudnia 2012 r., uprawniającego do nabycia emerytury policyjnej, tak żeby jedynym wymogiem był co najmniej 25-letni staż służby. Termin wejścia w życie tej zmiany to 1 lipca 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Wprowadzenie odpłatności w wysokości 100% stawki godzinowej za czas służby ponadnormatywny, czyli za nadgodziny. Termin wejścia w życie tej zmiany to 1 lipca 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Pojawiły się też pewne rozbieżności, ale umówiliśmy się ze stroną społeczną, że będziemy nad tym pracować i mam takie wrażenie, a wręcz pewność, że nad tym pracujemy. Jest to kwestia tzw. art. 15a, czyli zrównania statusu funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. To był czas, kiedy funkcjonariusze nie byli rozliczani przez Zakład Emerytalno-Rentowy, tylko byli uzusowieni – taki czas reformy później cofniętej – i mieli oni mieć dotychczasowy staż służby doliczany do stażu policyjnego w celu osiągnięcia wysługi emerytalnej. Ten problem pozostaje nierozwiązany, bo pojawiła się tu rozbieżność, ale zapisaliśmy w porozumieniu, że będziemy na ten temat rozmawiać i rozmawiamy. W tej chwili jesteśmy na etapie szczegółowej oceny skutków tej zmiany, tak żebyśmy mogli prowadzić dalsze rozmowy ze stroną społeczną.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Kolejne rozbieżności dotyczyły przywrócenia pełnego uposażenia za czas absencji chorobowej w służbie, nieprzekraczający łącznie 30 dni, oraz odmrożenie waloryzacji kwoty bazowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Następny punkt to przygotowanie rozwiązań umożliwiających przyznanie dodatkowych należności pieniężnych dla funkcjonariuszy, którzy po nabyciu prawa do emerytury i posiadaniu co najmniej 25 lat służby nadal pozostaną w służbie. W porozumieniu zapisano, że rozwiązanie to wejdzie w życie nie później niż 1 stycznia 2021 r. Na ostatnim posiedzeniu Komisji minister Kamiński referował pomysły, które ma w tym zakresie, i zadeklarował, że to rozwiązanie wejdzie w życie wcześniej. Jeśli nie w pierwszym kwartale, to w pierwszej części 2020 r. będziemy musieli to zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Reasumując, udało się wprowadzić podwyżki od 1 stycznia 2019 r. – 655 zł na etat, zmienić prawo w zakresie ustawy emerytalnej i usunięciu warunku ukończenia 55. roku życia w celu osiągnięcia emerytury – pozostaje tylko 25 lat wysługi, wprowadzić 100-procentową odpłatność za godziny nadliczbowe – to też realizujemy. Do realizacji zostaje podwyżka, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2020 r. Jesteśmy do tego przygotowani, wiem, że są porozumienia w poszczególnych służbach ze stroną społeczną w zakresie szczegółowych rozwiązań dotyczących tej podwyżki. Pieniądze na ten cel w budżecie mamy i prawdopodobnie już 1 lutego ze skutkiem od 1 stycznia… Oczywiście jeżeli ustawa budżetowa wejdzie w życie, ale jesteśmy przygotowani do tego, żeby to realizować i wydaje się to być niezagrożone. Pozostaje do realizacji kwestia art. 15a ustawy emerytalnej i na pewno rozmawiamy, dyskutujemy, ale pewnie niełatwo będzie wypracować w tym zakresie modelowy, postulowany przez stronę społeczną konsensus, tak żeby dla wszystkich cały ten okres poprzedniej służby zaliczać do wysługi emerytalnej czy rentowej. Ze względów budżetowych musimy te skutki oszacować. Szacujemy je wstępnie dosyć wysoko i będziemy rozmawiać, czy jesteśmy w stanie zaproponować tym funkcjonariuszom, którzy rozpoczęli pierwszy raz służbę między 1999 r. a 2003, inne rozwiązanie, stopniowe dochodzenie, uzyskanie po osiągnięciu 25 lat dodatkowej wysługi. Będziemy na ten temat rozmawiać i czuję takie porozumienie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Rozmowy ze stroną związkową, spotkania odbywają się w dobrej atmosferze wzajemnego zrozumienia i mam nadzieję, że strona związkowa to potwierdzi. Jak mówię, jednym z priorytetów ministra Kamińskiego jest jak najszybsze wprowadzenie w życie dodatku dla funkcjonariuszy, którzy osiągnęli wiek emerytalny, wiek 25 lat – chciałbym podkreślić – nie niższy, tak żeby najlepiej wykształceni, najbardziej doświadczeni policjanci mieli motywację do tego, żeby pozostać w służbie. Mamy pomysł na finansowanie tego, państwu powinno się opłacać, żeby to był dodatek powszechny. Chciałbym podkreślić jeszcze raz, bo wiem, że pojawiły się tu różne niedopowiedzenia, że ten dodatek ma mieć charakter powszechny. Niepowszechne będzie to, że ktoś nie dostanie tego dodatku po 25 latach służby – będzie musiał mieć po prostu negatywną opinię, co nie znaczy, że musi odejść ze służby. Powszechność tego dodatku będzie polegała na finansowaniu powszechnym, tzn. nie będzie tak, że poszczególne komendy dostaną po trzy, cztery, pięć dodatków na całą komendę, tylko każdy, kto przejdzie opiniowanie służbowe, będzie przydatny w służbie, będzie chciał zostać i będzie chciał dostać ten dodatek, będzie miał zapewnione finansowanie tego dodatku z pieniędzy ZER. Przyznam, że ta ustawa, ten projekt już jest napisany w ministerstwie i przystąpimy do prac nad tą ustawą dość szybko. Według mnie nie ma żadnych przeciwwskazań i jest to obopólny interes, żeby jak najszybciej dojść do tego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Nie wiem, czy poruszyłem wszystkie tematy. Jeżeli strona związkowa się o coś upomni – mam nadzieję, że nie będzie to długa lista – to jestem w stanie oczywiście do tego się odnieść. Osobiście mam wrażenie, że dotychczasowe kierownictwo resortu – widzę, że jest na sali pan minister Zieliński – dosyć konsekwentnie wprowadzało reformę. Modernizacja szła dobrze i chciałbym panu ministrowi podziękować, bo większość rzeczy, które wymieniłem, to jest praca pana ministra Zielińskiego, który zabiegał zarówno o finanse dla Policji, jak i dobre rozwiązania – nie tylko dla Policji, ale dla wszystkich służb, które mu podlegały. Myślę, że porozumienie jest realizowane z obopólną korzyścią zarówno dla policjantów, jak i rządu, społeczeństwa, które w efekcie ma zapewnione w mojej ocenie wyższe poczucie bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Panie przewodniczący, skrótowo to tyle na początek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Jako pierwszy głos zabierze pan przewodniczący Rafał Jankowski. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowRafalJankowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, panie ministrze, powiem tak: nie będzie w tym żadnej przesady, jeżeli listopadowe porozumienie nazwę wielkim, historycznym kontraktem pomiędzy rządem a stroną społeczną. Kontraktem, który ma stworzyć warunki do zażegnania kryzysu kadrowego w służbach mundurowych i rozwiązać wiele problemów, które do tej pory pozostawały bez rozwiązania. Pytanie, na ile ten kryzys uda się zażegnać, to też pytanie o stan realizacji porozumienia – o tym za chwileczkę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowRafalJankowski">Nie powinniśmy zapominać o okolicznościach, w jakich porozumienie zostało podpisane. Nie możemy też zapominać, że np. ogromne zmiany na rynku pracy, spowodowane poprawą koniunktury gospodarczej, obnażyły smutną prawdę o rzeczywistej sytuacji służb mundurowych, które w powszechnym odbiorze uznawane były za ostoję dostatku, stabilizacji zawodowej i niezmierzonej ilości przywilejów. Okazało się tymczasem, że służby mundurowe od lat były niedoinwestowane, a uposażenia funkcjonariuszy z roku na rok traciły na wartości. Swoją wartość stracił też system emerytalny i przepisy dotyczące absencji chorobowej, czyli wszystko to, co w jakiś sposób stanowiło rekompensatę dla skromnych uposażeń. Policja i inne służby mundurowe straciły swoją pozycję na rynku pracy i przestały przyciągać młodych, wartościowych ludzi. Ale to nie wszystko, bo ze służby zaczęli odchodzić funkcjonariusze najbardziej doświadczeni i przez moment zrobiło się naprawdę niebezpiecznie. Z tego niebezpieczeństwa, oprócz branżowych związków mundurowych, przedstawiciele władzy nie bardzo zdawali sobie sprawę. Przedstawiciele władzy uznali, że problem rozwiąże program modernizacji służb mundurowych. To prawda, dzięki programowi modernizacji sytuacja bardzo istotnie się poprawiła, ale środki zarezerwowane w nim na wzrost uposażeń nie były w stanie zmienić wszystkiego. Dopiero wzrost liczby wakatów, ale też fala protestów uświadomiły rządzącym, że sytuacja wymaga zaangażowania środków, o które walczyły związki. Podpisanie porozumienia zakończyło protest, uspokoiło nastroje i dało nam nadzieję na to, że naprawdę może być lepiej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowRafalJankowski">Od podpisania porozumienia minęło 14 miesięcy. Nie da się ukryć, że większość zobowiązań jest realizowana, za co jesteśmy bardzo wdzięczni. Mamy jednak w kilku kwestiach, o których powiedział pan minister Wąsik, pewne opóźnienia. Wierzę w to, że są one konsekwencją ostatniej kampanii wyborczej, zmian na stanowiskach w MSWiA. Proszę państwa, do tej pory z panem ministrem Kamińskim spotkaliśmy się trzykrotnie i każde kolejne spotkanie było coraz bardziej szczegółowe, coraz bardziej merytoryczne. Szukamy w tej chwili rozwiązań dotyczących tych kwestii, które dla zażegnania kryzysu kadrowego są szalenie ważne, ale w porozumieniu nie zostały zapisane na sztywno, jak np. ubiegłoroczne i tegoroczne podwyżki. Mam tu właśnie na myśli ten nieszczęsny art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, który bez żadnego racjonalnego uzasadnienia różnicuje sytuację funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby przed 31 grudnia 1999 r. i po tej dacie. O tym właśnie wspomniał pan minister Wąsik, mówiąc, że stopniowo będziemy dochodzić do jakiegoś rozwiązania. Dużym wyzwaniem są szczegóły związane z przedemerytalnym dodatkiem, o którym usłyszeliśmy z ust pana wiceministra. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że ten pomysł może się okazać bardzo skutecznym narzędziem, jeżeli chodzi o zatrzymanie doświadczonych funkcjonariuszy, ale musi być spełniony jeden podstawowy warunek: dodatek musi mieć charakter powszechny. I bardzo się cieszę, że przed chwilą usłyszałem o tym od pana ministra. Jesteśmy za tym, żeby to opiniowanie służbowe było wiążące i zabiegamy o wprowadzenie w tym przypadku kryteriów negatywnych. Jeżeli kryteria będą inne albo pozostawimy zbyt dużą swobodę przełożonym, nic z tego nie wyjdzie, bo muszę powiedzieć, że na dzień dzisiejszy część funkcjonariuszy nie wierzy w zapowiedzi o powszechności tego dodatku. Na dzisiaj to naprawdę stanowi poważny problem, który powinniśmy rozwiązać jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowRafalJankowski">Jak najszybciej powinniśmy też uchwalić program rozwoju kładący nacisk na znaczny wzrost uposażeń. Im szybciej go uchwalimy, pokazując funkcjonariuszom, kiedy i jakie podwyżki dostaną, tym mniej fachowców stracimy. Uważam, że przy okazji programu rozwoju powinniśmy naprawić też siatkę płac we wszystkich służbach, odbudowując system motywacyjny. Naszym zdaniem pewnej modyfikacji wymaga również kwestia odpłatności za nadgodziny. W Policji, Straży Granicznej od roku 2020 mieliśmy wrócić do 3-miesięcznych systemów rozliczeniowych, ale wprowadzone przepisy nie są w tym zakresie w chwili obecnej zgodne z zapisami porozumienia, chociaż sama odpłatność za nadgodziny – nie ma co kryć – zapewniła dużo więcej racjonalności w planowaniu służb, na co nie wszyscy jeszcze zwrócili uwagę, i na pewno jest znaczną wartością dodaną.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowRafalJankowski">W momencie podpisywania porozumienia wszyscy mieliśmy świadomość, że wiele ważnych punktów nie znalazło tam swojego miejsca, więc istnieje konieczność, żeby odnosząc się do obecnej sytuacji, ponownie przygotować kompleksowy program dla służb mundurowych. Taki program przygotowała i przedstawiła niegdyś Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych. Znalazła się tam np. kwestia zmiany systemu kształtowania nakładów na bezpieczeństwo wewnętrzne na wzór systemu obowiązującego w Ministerstwie Obrony Narodowej albo w ochronie zdrowia, czyli po prostu powiązanie nakładów na ten cel z produktem krajowym brutto. Bardzo pozytywnie oceniamy to, że szereg spraw i problemów rozwiązywanych jest poza porozumieniem i tu wielkie nasze ukłony w stronę ministra Kamińskiego, ministra Wąsika, którzy sami występują z wieloma inicjatywami. Mam tu na myśli chociażby penalizację niestosowania się do poleceń wydawanych przez policjantów i innych funkcjonariuszy w związku z realizacją zadań służbowych. Nie jest tajemnicą, że funkcjonariusze czekają również na przepisy wzmacniające ochronę przed bezprawnymi atakami w związku z podejmowaną interwencją. Uważamy, że każdy atak na funkcjonariusza realizującego obowiązki służbowe – fizyczny bądź tylko werbalny – powinien stanowić przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego. W tej chwili, tak jak powiedział minister Wąsik, sytuacja jest taka, że wiele spraw może nie weszło na jakąś ścieżkę legislacji, ale mam nadzieję, że stanie się to jak najszybciej. Wiele osób z resortu spraw wewnętrznych zapewnia mnie, że tak dobrego ministra jak minister Kamiński jeszcze nie mieliśmy.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowRafalJankowski">Panie ministrze, ja o tym wiem i my to widzimy. Naprawdę też uważam, bez żadnego lizusostwa, że obecne kierownictwo resortu działa w bardzo dobrą stronę. My to doceniamy i cieszymy się, że możemy brać udział w tym wszystkim, co dla funkcjonariuszy naszych służb jest ważne, i mam nadzieję, że z tej drogi nie zejdziemy. A mamy jeszcze wspólnie wiele rzeczy do zrobienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo. Pan minister chce teraz odpowiedzieć na pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Chcę jeszcze wspomnieć o jednym ważnym elemencie, którego nie ma w porozumieniu, ale jest on wynikiem realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego, bo minister Kamiński podjął decyzję, że szybko zrealizujemy ten wyrok. On ma już ponad rok, a chodzi o wynagrodzenie za zaległy urlop i na ten temat rozmawiamy ze związkami, w porozumieniu to robimy. Dotychczasowe ustawy o Policji mówiły, że każdy dzień zaległego urlopu to jest 1/30 wynagrodzenia i to rzeczywiście jest niesprawiedliwe. Na podstawie Kodeksu pracy to jest 1/21, bo za dni wolne się nie płaci, i dlatego wprowadzimy 1/21 wynagrodzenia za dzień zaległego urlopu. Tyle chciałem dodać. Robimy to w porozumieniu ze związkami i mam nadzieję, że ten dialog, który prowadzimy, jest pewną wartością, bo obie strony często dowiadują się czegoś od siebie i myślę, że to jest pożyteczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoCelnicyPLSlawomirSiwy">Dzień dobry, Sławomir Siwy, przewodniczący ZZ Celnicy PL. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję za możliwość uczestniczenia w tym posiedzeniu Komisji. Uprzejmie pragnę zwrócić uwagę gospodarzowi prac, panu ministrowi, że ten temat dotyczy także funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, których reprezentuję, i jest dla nas bardzo ważny. Chodzi o zniesienie art. 15a, co rzutuje również na inne służby mundurowe. Bardzo prosimy o włączenie do dialogu na ten temat i zwracamy się do Wysokiej Komisji, aby nas w tym wsparła. Inaczej być nie może, bo odrębne traktowanie służb mundurowych w zakresie art. 15a może doprowadzić do dyskryminacji funkcjonariuszy jednej z formacji w stosunku do funkcjonariuszy innej formacji. My słyszymy w Ministerstwie Finansów, bo stamtąd się wywodzimy, że gospodarz prac o tym decyduje, dlatego zwracam się do ministra spraw wewnętrznych i administracji z prośbą o odpowiedź. Zostało wysłane pismo tuż przed świętami z prośbą o włączenie w ten dialog i o odpowiedź, czy to nastąpi, kiedy to nastąpi. To jest właściwie pierwszy temat, są jeszcze inne, które przy okazji, a może wcześniej, ale jak rozumiem… Chodzi o sprawy związane z art. 12 ust. 2 ciągle nieuregulowanym. Byłby kompromis z większością parlamentarną przy okazji uchwalania projektu obywatelskiego w poprzedniej kadencji, ale tylko i wyłącznie z powodu takiego, a nie innego charakteru pana ministra Mariana Banasia. Kompromis z większością parlamentarną nie został uwzględniony i wydaje się…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie przewodniczący, czy to jest przedmiotem porozumienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyZZCelnicyPLSlawomirSiwy">To akurat nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Rozmawiamy na temat porozumienia, więc myślę, że to na inne posiedzenie. Rozumiem, że pierwszy punkt tak, natomiast pozostałe nie są przedmiotem porozumienia, o którym dzisiaj dyskutujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyZZCelnicyPLSlawomirSiwy">Tak jest. Dziękuję bardzo, chodzi mi tylko o art. 15a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Panie przewodniczący, chciałem tylko dodać, że bardzo chętnie zaprosilibyśmy celników, a jeszcze chętniej ministra finansów na posiedzenie takiego zespołu. Na pewno byłoby nam łatwiej rozmawiać i podejmować pewne decyzje, kiedy minister finansów siedziałby obok i mógłby od razu odnotowywać pewne ustalenia i wprowadzać w życie. Z przyjemnością, natomiast nie jesteśmy przełożonymi celników i w tym jest problem. Z ogromną przyjemnością na tego typu spotkania z funkcjonariuszami służb mundurowych zapraszalibyśmy przełożonego celników, ministra finansów, byłoby to na pewno z korzyścią dla wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze ze strony związkowej? Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyNSZZFunkcjonariuszyStrazyGranicznejMarcinKolasa">Dzień dobry. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym tylko potwierdzić to, co powiedział przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych kolega Rafał Jankowski, że podpisane 8 listopada porozumienie było sprawą przełomową i jest w tym wielka zasługa ówczesnego ministra Brudzińskiego i kierownictwa MSWiA oraz obecnego, który kontynuuje prace związane z realizacją tego porozumienia. W naszej ocenie niezmiernie ważne w kontekście prac w ministerstwie, o których rozmawiamy, jest zwrócenie uwagi na ustawę rozwojową. Będziemy mieli wielką prośbą do państwa posłów z tej Komisji, abyście wsparli prace i ustalenia, które tu zapadną, bo tak jak rozmawialiśmy w trakcie prac nad porozumieniem, ma być położony większy nacisk na kwestię wynagrodzeń, żeby funkcjonariusze widzieli jasną perspektywę i ścieżkę kariery, jak to się ma odbywać i jak w najbliższym czasie będą się kształtowały uposażenia w służbach mundurowych MSWiA. Poruszę też kwestię art. 15a i wypracowania rozwiązań satysfakcjonujących obie strony oraz chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz, która tu już padła, tj. kwestię okresu rozliczeniowego za przepracowane godziny powyżej 100% normy. Myślę, że w najbliższym czasie tę kwestię ocenimy, zobaczymy, jak funkcjonuje ustawa, która wprowadza okres 6-miesięczny, i jakie możemy tu wprowadzić zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyZarzaduKrajowegoZwiazkuZawodowegoStrazakowFlorianKrzysztofOleksak">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo posłowie, po wielu latach zaniedbań, jakie w służbach mundurowych miały miejsce, pojawiła się ustawa modernizacyjna, duży krok do przodu. A jeżeli chodzi o kwestię samego porozumienia, to trudno mieć inne zdanie niż to, które przedstawił pan minister, ale też pan przewodniczący federacji. Porozumienie to duży krok do przodu, jest ono realizowane, mamy też kwestie związane z art. 15a, ale ja też jestem pewien, że znajdziemy dobre rozwiązanie tego problemu. Wiadomo, że życie przyniesie pewnie kolejne problemy w służbach mundurowych, ale myślę, że jeżeli będzie dialog, jeżeli będzie rozmowa, poszukiwanie konsensusu – tak jak ma to miejsce w tej chwili, ale tak jak kolega wspomniał, miało miejsce też za poprzedniego ministra, ministra Brudzińskiego czy minister Witek, obecnie marszałek Sejmu – to będzie to z korzyścią dla funkcjonariuszy i dla obywateli, bo na tym nam też niezmiernie zależy. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo dziękuję. Wyczerpaliśmy listę mówców ze strony związkowej. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos, zadać pytanie? Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMagdalenaSroka">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, ja również uważam, tak samo jak pan przewodniczący, że jest to porozumienie, jakie w historii Policji, od 1989 r., na pewno nie miało miejsca i te zrealizowane zmiany są zmianami, które funkcjonariusze rzeczywiście doceniają. Jeszcze nie wiem, bo nie usłyszałam, czy wiemy już, na jakiej zasadzie będzie realizowana podwyżka w 2020 r., tzn. czy ona będzie przyznawana funkcjonariuszom do dodatku służbowego, tak jak w roku 2019, czy też będzie wliczana do postawy. I tutaj też moja prośba, żeby przy wliczaniu do podstawy i wzięciu pod uwagę mnożnika nie doszło do dysproporcji, żeby rzeczywiście ta podwyżka była kwotowo przyznawana i żeby były jak najmniejsze dysproporcje między funkcjonariuszami na najniższych szczeblach w stosunku do tych zajmujących najwyższe stanowiska. Na pewno jeżeli chodzi o kwestię dodatku dla funkcjonariuszy posiadających co najmniej 25 lat służby, to jest to bardzo dobre rozwiązanie, które wymaga ustalenia szybkiego terminu realizacji, przygotowania przepisów, bo perspektywa takiego dodatku pozwoli nam zatrzymać funkcjonariuszy w służbie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselMagdalenaSroka">Panie przewodniczący, jeszcze jedna kwestia. Ta niewiara funkcjonariuszy, o której pan mówił, odnośnie do powszechności dodatku wynika z tego, że funkcjonariusze słyszeli obietnice przed 2015 r., dużo słów wtedy padało, ale w dużej części te obietnice, o których była mowa, nie były realizowane. Teraz jednak widzimy tę zmianę, że realizacja tych postulatów jest i jak myślę, będzie dalej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję. Czy pan minister w tej chwili odpowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Może pan dyrektor powie o szczegółach tej podwyżki. Ja powiem tylko tyle, że naszą intencją jest podwyżka w jak największym wymiarze kwotowym, czyli równym dla wszystkich funkcjonariuszy, co ma oczywiście także swoje gorsze strony w spłaszczeniu wynagrodzeń. Zdajemy sobie sprawę, że najbardziej te 500 zł jest oczekiwane przez tych funkcjonariuszy, którzy zarabiają najmniej, są na samym dole hierarchii finansowej i ona będzie dla nich najbardziej odczuwalna. Wiadomo, że są dwie szkoły – podwyżka proporcjonalna i podwyżka kwotowa. My w tym wymiarze chcemy przeprowadzić podwyżkę kwotową, bo zdajemy sobie sprawę, że największe niedobory mają ci, którzy są na dole hierarchii finansowej, ale o szczegółach opowie pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się przytoczyć parę liczb – ogólnych, orientacyjnych, dotyczących planowanych podwyżek. Otóż jak pan minister i przedstawiciele związków stwierdzili – jest to zapisane w porozumieniu – podwyżka od 1 stycznia 2020 r. wynosi brutto 500 zł. To się przekłada na następujące elementy: uposażenie – 462 zł i wzrost nagrody rocznej w 2021 r. o 38 zł. Taka jest generalnie struktura podwyżki. Czy równo? Prawdopodobnie w miarę równo, ponieważ indywidualne stawki będą zróżnicowane dodatkiem za wysługę lat i tu mogą wystąpić różnice rzędu 15, 20 czy 30 zł. Ale w tym zakresie chciałem powiedzieć, że sposób dokonania podwyżek jest w tej chwili przedmiotem ustaleń między komendantami a przedstawicielami związków, panami przewodniczącymi. W zależności od sposobu ustalenia podwyżki prezentowane będą ministrowi spraw wewnętrznych i administracji propozycje uzgodnione przez komendantów ze związkami. Po akceptacji przez pana ministra Kamińskiego będą opracowywane projekty rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i administracji, które to będą określały sposób podwyżek w każdej formacji. To tyle, jeśli chodzi o akty prawne.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWiAWladyslawBudzen">Dodatkowo muszę jeszcze wspomnieć o tym, że zostały przez nas również opracowane projekty rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie tzw. wskaźników wielokrotności kwot uposażenia – zaraz powiem dokładniej, o co chodzi – i te projekty rozporządzeń Rady Ministrów zostały przesłane 30 grudnia do kancelarii pana premiera w celu ujęcia w wykazie prac rządu. Spodziewamy się, że do końca stycznia te rozporządzenia powinny być uzgodnione międzyresortowo, zostaną przyjęte przez komitet i skierowane do Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli chodzi o kwotę podwyżki, to od 1 stycznia przyszłego roku wzrasta tzw. kwota bazowa dla funkcjonariuszy z 1523,29 zł… Przepraszam, tego roku oczywiście. Kończymy budżet roku ubiegłego i jeszcze jestem... Kwota bazowa wzrosła z 1523,29 zł do 1614,94 zł, tj. o 6%. Jest to powszechny wzrost kwoty bazowej w odniesieniu do pracowników korpusu służby cywilnej oraz do funkcjonariuszy i żołnierzy. Czyli ta podwyżka będzie się składała z dwóch elementów: skutki finansowe z tytułu wzrostu kwoty bazowej oraz uzupełnienie tej podwyżki do 500 zł, wzrost tzw. wskaźników wielokrotności kwoty bazowej, wchodzące do przeciętnego uposażenia funkcjonariuszy. I w tym zakresie opracowane przez nas projekty rozporządzeń Rady Ministrów zawierają wzrosty wielokrotności kwoty bazowej w odniesieniu do Policji i Straży Granicznej o 0,1, czyli wskaźnik dotychczasowy 3,71 wzrasta do kwoty 3,81. Jeżeli chodzi o Państwową Straż Pożarną, wzrost wielokrotności kwoty bazowej wynosi 0,104, ponieważ tamten wskaźnik był niższy, czyli łączny wskaźnik wielokrotności wzrasta z 3,65 do 3,754. W przypadku Służby Ochrony Państwa wzrost wynosi 0,06 – z 4,42 do 4,48. Jest to pierwsza w zasadzie podwyżka skutkująca w dwóch elementach składowych, czyli w kwocie wynikającej ze wzrostu kwoty bazowej i wskaźnika wielokrotności. To są szczegóły, ale być może Wysoka Komisja chce, żebym się zagłębił w szczegóły. Natomiast to będzie jeszcze przedmiotem naszych ustaleń ze związkami, ponieważ zdaje się, że pierwszy raz zostały podane informacje dotyczące podziału struktury podwyżki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Pan przewodniczący Jankowski chciał zabrać głos czy pan dyrektor jeszcze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli chodzi o ten drugi element, to najważniejsze są tu ustalenia komendantów głównych ze stroną związkową. Natomiast te dwa uwarunkowania, o których mówiłem, w sumie się na siebie nakładają, ale pozwoliłem sobie je przytoczyć dla orientacji, ponieważ jeżeli chodzi o te 462 zł, to będzie to zależało od ustaleń, w którym kierunku pójdą podwyżki – czy nastąpi wzrost kwoty zasadniczej, czy wzrost dodatku za stopień, za stanowisko. Trudno przesądzić, panie przewodniczący, szanowni państwo, jakie będą dokładne ustalenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie przewodniczący, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyZGNSZZPolicjantowRafalJankowski">Króciutko chciałem się odnieść do pytania pani poseł. To bardzo dobre pytanie. Pan dyrektor sprawnie odepchnął problem na stronę społeczną i szefów formacji, ale generalnie powiem tak, że podwyżka w 2019 r. w ogóle nie weszła w dodatki, pani się myli, w żadnym zakresie nie weszła w dodatki służbowe. Była zróżnicowana jedynie stażem służby, czyli funkcjonariusze, którzy mieli najniższy staż służby, dostali nieco mniej od tych, którzy mieli większy. Naszym zdaniem jest to dobre rozwiązanie, bo wraz z nabywaniem lat służby i tak te pieniążki do funkcjonariusza trafią. W tej chwili, jeżeli już mówimy tak otwartym tekstem o tej podwyżce, praktycznie brakuje nam małego kroczku do tego, żeby ją zrealizować. Jeżeli chodzi o Policję – a pani poseł pytała o Policję – jest to kwestia jakichś 50 zł, o których dziś rozmawiałem z panem komendantem. Jest to więc niewielka kwota, która naprawdę będzie satysfakcjonująca dla wszystkich, niemniej jednak powiem, że ta drobna kwota będzie uregulowana właśnie w dodatku służbowym poprzez to, że zmieniły się warunki, o których mówił pan dyrektor. Z automatu niejako wzrastają pensje wszystkich funkcjonariuszy. Także w tej chwili toczymy dyskusję o niewielkie pieniądze, o te 50 zł, i jesteśmy naprawdę na dobrej drodze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselArturLacki">Dzień dobry. Panie przewodniczący, panie ministrze, panowie oficerowie, według pana ministra, według panów ze związków zawodowych wszystko jest okej, więc wypadałoby tylko pochwalić i powiedzieć: oby tak dalej, bo dawno tak nie było, że i strona związkowa, i minister mówią, że wszystko już jest dobrze pozałatwiane. To trzeba pochwalić i można powiedzieć troszeczkę żartobliwie: przenieśmy wszystkich do Ministerstwa Zdrowia, a za rok będziemy mieli i tam porządek. Zazwyczaj włącza mi się taka lampka, jak wszyscy zaczynają dmuchać w jedną trąbkę i wszyscy mówią, że wszystko jest okej, dlatego jako poseł chciałem nie tyle zapytać, co zadeklarować, że jesteśmy tu po to, żeby pomagać w rozwiązywaniu waszych problemów. Nie mówię tylko o art. 15a, bo możecie państwo być pewni, że większość z posłów jest za tym, żeby nastąpiły radykalne zmiany w tym artykule, dlatego że nie może być zróżnicowania w emeryturach mundurowych uzależnionego od tego, kto kiedy wszedł do służby, to jest normalne. My mamy swoje skrzynki mailowe, mamy swoje adresy, także zapraszamy związki zawodowe do tego, żeby się z nami kontaktowały. Nie chcę mówić o tym, co już przyszło, może na następnym posiedzeniu Komisji, ale wiem, że wiele spraw nie jest załatwionych. Zarówno mi, jak i moim kolegom bardzo leży na sercu forma i wysokość zarobków funkcjonariuszy służb mundurowych, dlatego że jesteście panowie od tego, żeby chronić nas i naszych obywateli. Od waszych zarobków, od waszego samopoczucia zależy, czy ta ochrona będzie zła, czy bardzo dobra. A nam zależy na tym, żeby była bardzo dobra. Dlatego jeszcze raz powtórzę, że jeśli będą jakieś problemy, to jesteśmy na miejscu, proszę o informację i wtedy możemy wam pomóc. Jeśli będziecie państwo mówili na posiedzeniach Komisji, że jest wszystko okej, to nie ma sensu tu przychodzić. Jeśli wszystko jest okej, to wszystko jest załatwione. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyZGNSZZPolicjantowRafalJankowski">Panie pośle, na wstępie powiedziałem, że jest jeszcze wiele spraw, które czekają na rozwiązanie, nie jest oczywiście idealnie, bo pan jakiś taki obraz sobie stworzył. Jest tak, jak bardzo dawno nie było. To, że w ogóle rozmawiamy ze sobą, że te rozmowy są coraz bardziej merytoryczne i częstsze, normalne, to jest naprawdę wartość dodana. Po drodze załatwiliśmy kilka spraw. Przecież pan zna okoliczności podpisania porozumienia, to nie było tak, że wszyscy nas rozumieli i świadomie podpisali porozumienie. Podpisanie porozumienia poprzedziło kilka miesięcy protestów, o czym wszyscy państwo wiecie, ale uważam, że od tej daty postawiliśmy taką kreseczkę i ta współpraca w tej chwili jest taka, że daje jakieś perspektywy na to, że będziemy po kolei załatwiać wszelkie sprawy. A naprawdę w ostatnim czasie, w ostatnich kilku miesiącach załatwiliśmy tych spraw sporo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyZGNSZZPolicjantowRafalJankowski">Jestem przewodniczącym związku, nie mogę być rzecznikiem pana ministra, ale też nie mogę mówić, że coś się nie wydarzyło, bo się wydarzyło wiele dobrych rzeczy i mam nadzieję, że wiele jeszcze dobrych się wydarzy. A naprawdę jest co w tych służbach robić, bo przez lata nie najlepiej tam się działo i stąd to porozumienie, stąd protesty. Jesteśmy teraz na dobrej drodze, ale oczywiście bardzo dziękuję za pełną gotowość do pomocy, panie pośle, i zapewniam, że jeżeli kierownictwo resortu zmieni kurs, to pan się dowie o tym ode mnie pierwszy, a państwo przeczytacie o tym gdzieś w prasie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo proszę, pan poseł Łącki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselArturLacki">Dziękuję bardzo. Chciałem jeszcze zwrócić się do związku zawodowego straży pożarnej – zdaje się, że nie ma na posiedzeniu żadnego przedstawiciela…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Jest jeden przedstawiciel straży pożarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselArturLacki">Ze względu na to, że jestem strażakiem ochotnikiem od 100 lat, a może i dłużej, bardzo mi leży na sercu ta formacja, a wiem, że tam też jest wiele spraw do załatwienia. Dlatego jeżeli będzie taka potrzeba, to bardzo proszę, jesteśmy gotowi do współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyZKZZStrazakowFlorianKrzysztofOleksak">Mogę jedno zdanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">W jakiej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyZKZZStrazakowFlorianKrzysztofOleksak">Generalnie porozumienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę bardzo. Pytałem pana przewodniczącego celników. Proszę, panie przewodniczący, a potem pan Sławomir Siwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyZKZZStrazakowFlorianKrzysztofOleksak">Panie przewodniczący, państwo posłowie, w PSP jest wiele do zrobienia. Mamy nowego szefa, jest nowe kierownictwo, dajmy temu nowemu kierownictwu duży mandat zaufania, a myślę, że sprawy, które gdzieś tam troszeczkę nie funkcjonowały należycie, mówiąc delikatnie, zostaną w niedługiej perspektywie rozwiązane. Myślę, że kierownictwo resortu pewne wytyczne nowemu szefostwu PSP w tym zakresie dało.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyZKZZStrazakowFlorianKrzysztofOleksak">Korzystając, że jestem przy głosie, pozwolę sobie się odnieść do kwestii konsumpcji podwyżki 2020. Pani poseł, państwo posłowie, w PSP takie porozumienie, o którym pan dyrektor wspominał, zostało już podpisane 23 grudnia. Każdy strażak, każdy funkcjonariusz PSP zgodnie z tym porozumieniem do postawy dostanie 380 zł. Różnica będzie wynikała tylko z długości stażu. Pozostałe 120 zł, czyli różnica między 500 zł a 380 zł, wynika z nagrody rocznej i stażowego, na które też trzeba było zabezpieczyć środki. W myśl tego porozumienia każdy funkcjonariusz PSP dostanie 380 zł do podstawy plus stażowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Pan przewodniczący Siwy, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyZZCelnicyPLSlawomirSiwy">Dziękuję. Jeszcze raz proszę pana ministra o odpowiedź. Skoro nie może pan minister włączyć nas w dialog, nie może włączyć innych resortów – powiedzmy, że to rozumiem – to czy pan minister wystąpi do ministra finansów, do ministra sprawiedliwości, aby przedstawili stanowisko dotyczące art. 15a, dotyczące funkcjonariuszy przecież służb mundurowych, które są w innych resortach? Wszyscy państwo parlamentarzyście są posłami całego Sejmu i chodzi o to, żeby nie wyniknął później problem dyskryminacji na posiedzeniu Komisji, tudzież podczas drugiego czytania na sali plenarnej. Dyskryminacja to jest ważna sprawa, dlatego bardzo proszę o precyzyjną odpowiedź w tym zakresie, jak my mamy się zachować, jak się zachowa minister spraw wewnętrznych i administracji jako gospodarz tego projektu, tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Panie przewodniczący, każda ze służb zgodnie ze swoją podległością, ze swoim ministrem pionowym podpisała porozumienie i na pewno związki zawodowe służb MSWiA upominają się bardzo dobrze u ministra spraw wewnętrznych o jego realizację. Mam nadzieję, że funkcjonariusze Służby Celnej, Krajowej Administracji Skarbowej też mogą się upomnieć. Jeżeli to wymaga zmian ustawowych, to na pewno te zmiany ustawowe będą procedowane przez Sejm i będą szły w podobnym kierunku, podobne rozwiązania będą przewidywały. To nie będzie tak, że służby czy resorty będą ze sobą konkurowały w pewnych rozwiązaniach. Powiem tak: my pracujemy nad rozwiązaniem dotyczącym art. 15a w aspekcie służb podległych MSWiA, bo innego tytułu nie mamy. Jeżeli wypracujemy porozumienie, to ono nie będzie tajne, pokażemy je wam i będziecie mieli tytuł do tego, żeby iść do ministra finansów i pokazać, że można pewne sprawy rozwiązać. Ale ja naprawdę nie jestem w stanie z pominięciem ministra finansów tych spraw załatwiać. Pewnie będę rozmawiał ze swoimi odpowiednikami w Ministerstwie Sprawiedliwości, bo dotyczy to Służby Więziennej, jak i z ministrem finansów o tym, że my takie rzeczy robimy i że można pewne rozwiązania zaproponować albo skorzystać z tego, co zaproponujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo dziękuję. Myślę, że wyczerpaliśmy ten punkt. W imieniu prezydium bardzo chciałbym podziękować panu ministrowi, jak również stronie związkowej, bo mamy rzeczywiście taką miłą atmosferę, że udało się to porozumienie w znacznej części zrealizować. Mam nadzieję, że w roku 2020 uda nam się doprowadzić to porozumienie do końca i że ustawy oraz rozporządzenia zostaną przez państwa przyjęte oraz że nie będzie takiej sytuacji, że pogotowie strajkowe w służbach mundurowych się pojawi. Mam nadzieję, że rok 2020 przebiegnie nam w miłej atmosferze w momentach uchwalania ustaw, które trafią do nas z MSWiA. Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Jeśli mógłbym, panie ministrze, wykorzystać jeszcze pana obecność, to chciałbym zadać pytanie, zanim przystąpimy do realizacji punktu drugiego, ponieważ starałem się dzisiaj uzyskać odpowiedź w straży pożarnej, ale mi się nie udało. To jest pytanie zarówno moje, jak i marszałka województwa wielkopolskiego. Otóż wiemy, jaka jest w tej chwili sytuacja w Australii. Na portalach społecznościowych pojawiły się informacje, że polscy strażacy wybierają się do Australii – oczywiście jestem za tym całym sercem – a potem pojawił się znowu zły news mówiący o tym, że to nieaktualne. W związku z tym mam pytanie, czy Polska rozważa możliwość pomocy Australii, wysłania grupy strażaków? Sześć milionów hektarów spalonych łąk, traw, sawanny, pół miliarda spalonych zwierząt, nie mówiąc o obiektach inwentarskich czy zwierzętach. Czy rozważamy możliwość wysłania strażaków, tak jak wcześniej do Szwecji? Nie mówię, że ze sprzętem ciężkim, ale takich strażaków, którzy są obeznani z walką z pożarem w tak trudnych warunkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Panie przewodniczący, rzeczywiście wykracza to troszeczkę poza temat, ale odpowiem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Chciałbym jeszcze powiedzieć, że marszałek województwa wielkopolskiego deklarował mi, że był gotowy wesprzeć finansowo taki wyjazd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Sprawa wygląda następująco. Rzeczywiście te pożary trwają i prawdopodobnie będą trwały jeszcze kilka tygodni, jeśli nie miesięcy. Jeśli chodzi o specjalistów, to oni tego typu pożary mają co roku, więc mają kadrę, która jest przygotowana. Pan premier zadeklarował, że jeżeli będzie taka potrzeba, to udzielimy niezbędnej pomocy – takiej, jakiej możemy, żeby nie ucierpiał nasz system ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli będzie sygnał ze strony australijskiej, że jest taka potrzeba, to straż pożarna jest przygotowana i natychmiast w ciągu 48 godzin jest w stanie wysłać 100 strażaków, którzy będą mieli lekki nasobny sprzęt i rzeczy, które pozwolą im przetrwać w Australii 2 tygodnie, włącznie z żywnością, wodą, śpiworami. Jesteśmy w gotowości, ale to jest na tyle daleko i na tyle obce są nam pewne uwarunkowania, że wiem, że premier dzwonił dziś do premiera Australii, aby zapytać, czy taka pomoc jest w tej chwili niezbędna. Informację o rozmowie pana premiera znam tylko z mediów społecznościowych, bo dzisiaj było posiedzenie rządu, przed chwilą zakończyło się posiedzenie Rady Gabinetowej. W razie czego jesteśmy przygotowani, jeżeli padnie taki sygnał ze strony australijskiej. W tej chwili w Australii pracują strażacy z trzech krajów – pomocy udzielili Amerykanie, Kanadyjczycy i Nowozelandczycy, natomiast z informacji, które uzyskujemy na bieżąco, jeszcze kilka krajów europejskich zadeklarowało pomoc, m.in. Francja, Rumunia, Polska też oczywiście. Rozważali taką pomoc też Duńczycy i wszystkie te kraje czekają na sygnał. Jeżeli sytuacja wymknie się tam spod kontroli – wiem, że wczoraj zaczął padać deszcz, więc to jest dobry sygnał – niemniej jeżeli będzie taka potrzeba, to jesteśmy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">W przyszłym tygodniu ma być 48 stopni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Być może będzie, natomiast my też nie możemy tam jechać wbrew władzom australijskim. Tam nie rząd federalny jest odpowiedzialny za walkę z żywiołem, ale rządy stanowe. Czekamy na odpowiedź, jesteśmy przygotowani, żeby takiej pomocy ludzkiej udzielić, służyć swoją wiedzą, ekspertów ze sprzętem tam wysłać, choć wydaje się, że w tej chwili głównym problemem nie jest brak ludzi. Być może będzie element zmęczenia i trzeba będzie niektóre ichniejsze zastępy wymienić, więc my jesteśmy przygotowani do udzielenia takiej pomocy, tak jak minister Zieliński zdecydował, że pomożemy Szwecji. Zresztą była to niezwykle wydatna i cenna pomoc, która odbiła się szerokim echem nie tylko w Szwecji. To była bardzo dobra i mądra decyzja, panie ministrze. Jesteśmy przygotowani, żeby pomóc, ale nie jesteśmy w stanie wbrew gospodarzom takiego wysiłku podjąć. Będziemy przygotowani, wystarczy jeden sygnał ze strony australijskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo dziękuję za odpowiedź, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego, tj. rozpatrzenia planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2020 r. Jeszcze nie skończyłem, pani poseł. Bardzo dziękuję, panie ministrze, i życzę owocnej współpracy między panem a związkami.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Projekt planu został paniom i panom przedstawiony w formie elektronicznej. Nie wiem, czy mam go przeczytać? Nie ma potrzeby. Czy są uwagi do projektu planu pracy? Proszę, pani poseł Piekarska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Przepraszam, że ja tak chodzę, ale piętro niżej odbywa się posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka i pracujemy nad rządowym projektem ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, tak że przepraszam, że tak biegam. Mam taką uprzejmą prośbę, żeby do planu pracy dołączyć dwa punkty, jeżeli można. Sądzę, że nie są one konfrontacyjne. Czy mogę zgłosić, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Jeżeli większość uzna, że są uzasadnione…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Dobrze, rozumiem. Pierwszy punkt dotyczy sytuacji zwierząt wykorzystywanych przez służby – chodzi o psy i konie, ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji po odejściu ze służby, czyli przejściu, mówiąc kolokwialnie, na psią czy końską emeryturę. I to jest jedna kwestia. Poprosili mnie o to zresztą funkcjonariusze SG, którzy od dłuższego czasu postulują pewne zmiany w prawie dotyczące sytuacji tych zwierząt po zakończeniu służby. I tu jest prośba o informację ze strony ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Drugi wniosek to jest prośba o informację ze strony ministerstwa dotyczącą legalizacji pobytów cudzoziemców na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, również z uwzględnieniem repatriacji. Bardzo krótkie uzasadnienie. Chodzi o to, że te procedury bardzo się ostatnio wydłużyły, co jest zresztą związane z tym, że cudzoziemców starających się o pracę jest u nas wielu. Ale musimy też zdawać sobie sprawę, że bez cudzoziemców praktycznie nie istnieje polskie rolnictwo, handel czy spedycja, usługi transportowe. Dlatego bardzo bym prosiła o przedstawienie takiej informacji, ponieważ te… Proszę? Tak, ale jeżeli się odwołują, jeżeli są urzędy wojewódzkie, gdzie legalizujemy pobyty… ale nie mówimy tylko o pracy, ja mówię szerzej. Natomiast mówimy o urzędach wojewódzkich, o Urzędzie do Spraw Cudzoziemców, gdzie te procedury bardzo się wydłużyły, to było średnio – jak wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli – do 208 dni, a rzeczywiście jest bardzo wiele spraw i potrzebna będzie pewnie nowelizacja ustawy o cudzoziemcach. Jest to dla mnie temat bardzo ważny, ponieważ przez ostatnie 12 lat zawodowo tym się zajmowałam i bardzo bym prosiła o taką informację. Tym bardziej że od kilku miesięcy mamy nowego Szefa UdSC, więc dobrze by było, żeby Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych mogła tę osobę poznać i zapoznać się z tym, co ta osoba chce zrobić w celu skrócenia pewnych procedur. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselMichalGramatyka">Bardzo dziękuję. Jako wykładowca logiki i stróż poprawności języka polskiego proponuję, żeby w punkcie 6 skreślić słowo „wodnych”. Mamy tam akweny wodne, a to jest klasyczny przykład oksymoronu nazwowego. Nie ma innych akwenów jak tylko wodne. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Okej, dobrze. Czy ktoś jeszcze z pań i panów posłów? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie mam pytanie i jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to… Czy są uwagi do pierwszego punktu zgłoszonego przez panią poseł Piekarską, dotyczącego sytuacji zwierząt wykorzystywanych w służbach? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli można, pani poseł, to my ten temat na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych już omawialiśmy swego czasu. Generalnie można powiedzieć, że starzy bywalcy tej Komisji wiedzą, jaki jest los tych zwierząt. Ewentualnie można by to dołączyć do jakiegoś punktu, który mamy zaplanowany, bo nie sądzę, żebyśmy musieli poświęcać temu aż tak dużo czasu, dlatego że procedury dotyczące postępowania ze zwierzętami, które kończą służbę, są dokładnie opisane. Naprawdę to jest jasne i nie ma tu wątpliwości, chyba że ma pani jakieś przykłady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Szanowny panie, ta kwestia wyszła od samych funkcjonariuszy i to jest bardzo poważny problem. Wiem, że była także rozważana możliwość wniesienia zmian do ustawy o ochronie zwierząt, ponieważ kiedy te zwierzęta kończą służbę, to opieka nad nimi się absolutnie kończy. Mogłabym na ten temat mówić bardzo długo. Na ten problem zwrócili też uwagę sami funkcjonariusze, w tym byli funkcjonariusze, którzy prowadzą „Zakątek weterana” pod Poznaniem dla tego rodzaju psów oraz koni. Nie upieram się, żeby to był osobny punkt, być może było to przedmiotem dyskusji w poprzedniej kadencji, ale w tej chwili mamy IX kadencję Sejmu. Jeżeli chce pan to dołożyć do jakiegoś innego tematu, do innego posiedzenia Komisji, to ja się zgadzam. Chciałabym tylko, żebyśmy nad tym tematem się pochylili, tym bardziej że zostałam o to poproszona przez samych funkcjonariuszy – jako że jestem osobą znaną ze stosunku do zwierząt – którzy zajmują się opieką nad tymi zwierzętami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Mam pytanie: Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tego punktu do planu pracy Komisji? Bo jeżeli nie ma, to jest to tylko kwestia umieszczenia tego tematu w którymś miesiącu i wtedy będziemy mieli do rozpatrzenia na którymś z posiedzeń dwa punkty. Jeżeli nie ma sprzeciwu, to ja bym te dwa punkty przyjął, natomiast ustalilibyśmy później z sekretariatem Komisji, w którym miesiącu byśmy te punkty dopisali. Jeśli nie byłoby sprzeciwu, to ja bym je zaakceptował, natomiast później podalibyśmy pani poseł, w którym miesiącu byłyby one rozpatrywane. Proszę, pan przewodniczący Polaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Mam tylko prośbę o doprecyzowanie. Mamy przewidzianą wizytację Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w Polskim Kontyngencie Policyjnym w Mitrowicy, gdzie chyba nigdy do tej pory nie było delegacji Komisji. Proponowałbym to delikatnie rozdzielić, bo następne punkty: Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie i w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie to byłyby wizytacje całej Komisji, tzn. nie w formie oficjalnego posiedzenia, ale w formie wyjazdowego posiedzenia tych z państwa, którzy na taki wyjazd się zgłoszą. To tyle z mojej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselAnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, w punkcie 8 planu pracy Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, zaplanowanym na kwiecień, mamy informację Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na temat funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Mam propozycję, aby ten punkt poszerzyć o kwestię związaną z funkcjonowaniem systemu obrony cywilnej, z racji tego, że to też się znajduje w gestii komendanta PSP. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy? Pani sekretarz, dopisalibyśmy, że to będzie informacja Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na temat funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz systemu obrony cywilnej. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuiBezpieczenstwaWewnetrznegoNajwyzszejIzbyKontroliMarekBienkowski">W nawiązaniu do wniosku pani poseł i dyskusji sprzed paru tygodni na posiedzeniu Komisji z panem ministrem. Nie da się oddzielić obrony cywilnej od zarządzania kryzysowego, w związku z tym jeśli informacja dotycząca systemu, to jednego i drugiego, dlatego że zarządzanie kryzysowe jest na czas pokoju, natomiast obrona cywilna na czas pokoju i na czas wojny. W związku z tym te systemy się nakładają. Jeden z wniosków NIK dotyczy tego, żeby przeanalizować, na ile sensowne jest podtrzymywanie dublujących się systemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Być może rozdzielimy to na dwa tematy, ale realizowane na jednym posiedzeniu – jeden dotyczący straży pożarnej, a drugi zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselAnnaMariaSiarkowska">Generalnie oczywiście jest zasadne rozszerzenie tego tematu o zarządzanie kryzysowe, natomiast pozwoliłam sobie zaproponować poszerzenie w pewien sposób zawężające temat, tzn. poszerzenie tej informacji, którą mamy uzyskać bezpośrednio od komendanta głównego PSP. Być może w następnym półroczu zorganizowalibyśmy posiedzenie poświęcone tylko i wyłącznie systemowi obrony cywilnej, bo to rzeczywiście jest szeroki temat, natomiast chodzi o to, żeby korzystając z obecności komendanta PSP na posiedzeniu naszej Komisji, o te ważkie kwestie temat poszerzyć. Odrębne posiedzenie dotyczące systemu obrony cywilnej mogłoby się odbyć w następnym półroczu. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Pani poseł, ponieważ mamy przewidziany do rozpatrzenia na jednym posiedzeniu temat poświęcony straży pożarnej i systemowi, to chciałbym zaproponować, żeby po prostu dopisać jeszcze jeden punkt i wtedy na jednym posiedzeniu rozpatrzylibyśmy dwa punkty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli można, panie przewodniczący. Problem polega na tym, że na jednym z ostatnich posiedzeń mówiliśmy o zarządzaniu kryzysowym jako dużym problemie, który należy omówić i któremu należy się przyjrzeć. Oczekiwaliśmy również, że ministerstwo przedstawi jakąś propozycję, w jakim kierunku modyfikować ustawę, bo o tym minister mówił, również w tym aspekcie – m.in. ja o to pytałem – że mamy nierozwiązaną kwestię ustawy o ochronie ludności. Wydaje się więc, że to jest duży obszar, natomiast intencje pani poseł były takie, żeby zaznaczyć kwestię obrony cywilnej, korzystając z tego, że będzie na posiedzeniu komendant główny PSP. Wydaje się, panie generale, że wchodzimy tu w bardzo duży temat, który jest słuszny, tylko czy jesteśmy w stanie to przerobić? To jest kwestia naszej decyzji jako Komisji, czy chcemy poświęcić temu ważnemu tematowi taki duży blok dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Najpierw pani poseł Piekarska, a potem pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Chciałam tylko zwrócić uwagę panu posłowi, że pewnie Komisja pracowała w poprzedniej kadencji i może jeszcze wcześniej nad różnymi sprawami, ale to jest nowa kadencja i pewnym rzeczom będziemy przyglądać się jeszcze raz. Uważam zresztą, że nie jest rzeczą złą, że ponownie im się przyjrzymy, bo i czas się zmienia, i różne rzeczy, i możemy tylko doprowadzić do tego, że być może wyjdziemy z jakąś inicjatywą legislacyjną, która daną dziedzinę poprawi. Chciałabym, panie pośle, żeby pan zwrócił uwagę, że w Komisji jest wielu nowych posłów, są nowi posłowie w Sejmie, tak jak pan przewodniczący, który wrócił po iluś latach, czy ja, czy inne koleżanki i koledzy. Prosiłabym wziąć to pod uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo dziękuję. Rozumiem, że nie ma więcej uwag do planu pracy. Pan dyrektor jeszcze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Króciutko. Wykorzystam okazję, że jest pan minister Zieliński, bo podczas kontroli stwierdziliśmy, że prace nad stworzeniem spójnego systemu zarządzania i ochrony ludności były bardzo zaawansowane, dlatego też zwracam państwu uwagę, że komendant PSP odpowiada nie tylko za KSRG, ale jest też szefem obrony cywilnej. W związku z tym oddzielenie jednego od drugiego jest dosyć sztucznym zabiegiem, ale to oczywiście decyzja Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Rozumiem, że w tym momencie przyjmiemy, że ten temat poszerzymy o to, co pani zaproponowała, i bardzo bym prosił, żeby ewentualnie jeszcze z sekretariatem się w tej sprawie skontaktować. Rozumiem, że uzupełniamy plan pracy o dwa punkty zgłoszone przez panią poseł Piekarską i rozdzielamy to, co proponował pan przewodniczący, czyli wizytę delegacji w kontyngencie policyjnym za granicą i wizytę całej Komisji w dwóch miejscach wskazanych na końcu planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy możemy plan pracy w takim kształcie z poprawkami przyjąć? Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Jednogłośnie przyjęliśmy plan pracy.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, mamy sygnały, że być może będziemy mieli jutro posiedzenie Komisji, tak że proszę, aby byli państwo na to przygotowani. Pani sekretarz, mamy już informację w tej sprawie? Podobno ma wpłynąć projekt ustawy o działach, więc jeśli do nas trafi, to będziemy musieli jutro zwołać posiedzenie Komisji i go rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>