text_structure.xml 47.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam gości oraz państwa posłów. Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Przechodzimy do punktu 1. Państwo posłowie otrzymali bogaty i interesujący materiał. Zanim oddam głos panu ministrowi, chciałbym zwrócić uwagę na trzy obszary, które są przedmiotem zainteresowania Komisji. Jest to pierwsze posiedzenie Komisji Zdrowia w tej kadencji poświęcone problemowi integracji Polski z Unią Europejską. Jest więc ono bardzo ważne. Intencją Komisji jest, by była ona na bieżąco informowana o postępie prac w tym zakresie. Z jednej strony chodzi o kontrolę rządu, z drugiej o współpracę i pomoc dla rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Polska w dziedzinie zdrowia publicznego, które jest szczególnym przedmiotem zainteresowania i współdziałania wspólnoty europejskiej, ma wiele rozwiązań, którymi może się pochwalić i które mogą być wzorem dla innych krajów. W sferze polityki antynikotynowej, antyalkoholowej czy też w sferze zakażeń HIV Polska ma osiągnięcia i praktyczne, i legislacyjne. Niestety, jeśli chodzi o efekty polityki zdrowia publicznego, nasz kraj odstaje od krajów członkowskich w wielu wskaźnikach. Bierze się to z wieloletnich zaniedbań. Powtórzę więc jeszcze raz, że to dzisiejsze posiedzenie uważam za bardzo ważne i myślę, że pozwoli ono włączyć się posłom w proces przekonania opinii publicznej do korzyści, jakie wynikną dla Polski z przystąpienia do Unii Europejskiej. Nie należy oczywiście zapominać o zagrożeniach. Moim zdaniem większy akcent należy kłaść na bariery i zagrożenia wynikające z procesu dostosowawczego. Korzyści przyjdą same, a bariery trzeba zlikwidować. Chcemy też powołać podkomisję nadzwyczajną do spraw integracji z Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę pana ministra Andrzeja Rysia o przedstawienie informacji ze zwróceniem uwagi na trzy obszary, czyli na problem polityki zdrowotnej krajów Unii Europejskiej, dostosowanie Polski do wymagań prawodawstwa europejskiego i na wspólnotowe programy współpracy w dziedzinie zdrowia publicznego. Wiemy, że obecnie realizowane są 4 takie programy. W przyszłości będą realizowane kolejne. Komisję bardzo interesuje udział Polski w tych programach. Proszę pana ministra o prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejRyś">Na początku chciałbym przeprosić za to, że w trakcie prezentacji będę musiał opuścić państwa, gdyż za moment przedmiotem obrad Senatu będzie punkt „Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej”. W moim imieniu prezentację poprowadzi pan dyrektor Bogusław Suski.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejRyś">Chciałbym zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze na dokument dotyczący syntezy tego, co jest dorobkiem strony polskiej w procesie negocjacyjnym. Po drugie na to, że w dzisiejszym posiedzeniu Komisji Zdrowia biorą udział państwo, którzy w Departamencie Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą zajmują się tą tematyką. Wiek pracowników świadczy o tym, że beneficjentami polityki zdrowia publicznego będą raczej oni niż my. Dla rządu proces integracji europejskiej jest jednym z priorytetów. Na ostatnim posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej pan premier zwrócił się z apelem przyspieszenia procesu legislacyjnego wewnątrz rządu. Chciałbym państwu opowiedzieć o problemach, z którymi będziemy się borykać podczas tego procesu. Proces przygotowania Polski do przystąpienia do UE rozpoczął się w 1991 roku. W 1993 roku miał miejsce szczyt w Kopenhadze, na którym zapadły decyzje o dalszej współpracy z Polską. W 1994 roku rząd polski złożył wniosek w sprawie akcesji Polski do UE. W tym samym roku w Essen została przyjęta strategia członkowska. W 1995 roku upubliczniono Białą Księgę, czyli dokument pokazujący problematykę krajów stowarzyszeniowych i wymogi, które musimy spełnić, aby zostać członkiem UE. Dokument ten został opublikowany podczas szczytu w Cannes w 1995 roku. Na podstawie tego dokumentu został opracowany harmonogram działań dostosowawczych, które w 1997 roku zamieniły się w narodową strategię integracji. W 1998 roku został przyjęty dokument „Partnerstwo dla członkostwa”, w którym zapisano zasady, priorytety, cele krótko i średniookresowe. Polityka zdrowia publicznego jest celem średniookresowym. Został opracowany dokument „Narodowy program przygotowania do członkostwa” zawierający kierunki działań dostosowawczych i harmonogram na lata 1998–2002.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejRyś">Rząd polski stawia sobie za cel przystąpienie do UE w dniu 1 stycznia 2003 roku. Cały czas trwają różnego rodzaju prace. Oceniany jest stan realizacji, trwają screeningi. Przygotowany został dokument zawierający stanowiska negocjacyjne, w którym strona polska po procesie screeningowym, czyli po zapoznaniu się partnerów z Unii z problematyka polską, przygotowuje stanowiska negocjacyjne, które później przedstawiane są w Komitecie Integracji Europejskiej i przyjmowane przez rząd. Jest też dokument zwany „Regular Report”, w którym przedstawiany jest stan przygotowań do wejścia do UE.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejRyś">Komitet Integracji Europejskiej został powołany w 1997 roku, podobnie międzyresortowy zespół do spraw przygotowania dokumentacji do negocjacji o członkostwie Polski w UE. Minister zdrowia nie jest członkiem KIE, natomiast ja jestem członkiem zespołu negocjacyjnego przygotowującego stanowiska, który działa pod przewodnictwem pana profesora Jana Kułakowskiego. W 1997 roku otrzymaliśmy także opinię Komisji Europejskiej o Polsce, o jej stanie przygotowania do członkostwa, która zawarta była w dokumencie Avis.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejRyś">W 1998 roku zostaje powołany pełnomocnik Rządu RP do spraw negocjacji o członkostwo w UE. Zostaje też powołany zespół negocjacyjny, który pracuje stale. Spotkania odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu. Zespół przygotowuje kolejne stanowiska. Wczoraj pracowaliśmy nad ostatnim stanowiskiem związanym z rolnictwem.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejRyś">Chciałbym parę słów powiedzieć na temat screeningu. Screening to inaczej spotkania uzgodnieniowe. Po nich następują spotkania wielostronne, w których partnerzy z krajów Unii, jak i ubiegający się o członkostwo, spotykają się. Do krajów ubiegających się należą: Polska, Węgry, Czechy, Estonia, Słowenia. Podczas tych spotkań porównuje się problemy tych krajów, a także prawodawstwo z prawodawstwem Unii. Później następuje faza spotkań dwustronnych. Podczas tych spotkań partnerzy mają świadomość naszych problemów i dochodzi do bardzo szczegółowych opracowań. Powstają wówczas dokumenty typu: lista A, lista B, dossier, raport. Na tych spotkaniach bardzo szczegółowo przegląda się prawodawstwo polskie. Spotkania screeningowe odbywały się w latach 1997–1999.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejRyś">Jeśli chodzi o proces negocjacji, to bardzo ważnym momentem jest przyjęcie stanowiska negocjacyjnego, czyli zapisanie optymalnych warunków przystąpienia Polski do UE. Negocjując nasze stanowisko zawsze musimy brać pod uwagę jego realność. Stanowisko jest przygotowane dla Acquis Communautaire, czyli prawa wspólnotowego. W stanowisku tym omawia się prawodawstwo krajowe, a więc mówi się o tym, gdzie polskie ustawy odbiegają od rozwiązań UE. Po tej fazie zostaje przygotowany program dostosowania. Następnie powstaje dokument pt. „Draft Common Position”, w którym strona unijna odpowiada na nasze stanowisko i wskazuje na kwestie wymagające dopracowania czy poprawy. Efektem końcowym jest dokument pt. „Common Position”, który jest przedstawiany formalnie stronie polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejRyś">Cały proces negocjacyjny jest bardzo rozbudowany. Często w przypadku opracowywania trudnego stanowiska, tak było w przypadku stanowiska rolniczego, dochodzi do spotkań społecznych. Oceniany jest wówczas koszt danego stanowiska. W niektórych sytuacjach koszt jest minimalny, jak w przypadku porównania naszych systemów szkolnictwa z systemami unijnymi. Gotowe stanowisko trafia do KIE, jest tam zatwierdzane i następnie zajmuje się nim rząd. Rząd przedstawia to stanowisko w Brukseli na spotkaniu z deputies i następuje ciąg dalszy procesu negocjacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejRyś">W opracowaniu, które państwo otrzymaliście, staraliśmy się przedstawić wszystkie stanowiska negocjacyjne, w których znalazły się sprawy związane ze zdrowiem. Problematyka ta mieści się w kilku stanowiskach. O szczegółach powie pan dyrektor Bogusław Suski. Strona unijna może zamknąć stanowisko lub zamknąć je czasowo.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejRyś">Na koniec mojej części prezentacji chciałbym powiedzieć, że przechodzimy obecnie od fazy przedstawiania stanowisk do fazy monitorowania przez UE zobowiązań Polski. Polska będzie musiała działać zgodnie z harmonogramem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję panie ministrze za przedstawienie nam tej problematyki. Materiał jest bardzo bogaty i proponowałbym skupienie się na dostosowaniu polskiego prawa do wymogów Unii. To będzie właśnie przedmiotem posiedzeń podkomisji nadzwyczajnej, która wspólnie z rządem będzie analizowała następne kroki. Jestem ciekaw stanowiska Unii w zakresie zdrowia publicznego. Jej oczekiwań wobec Polski.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGrzonkowski">Interesuje mnie też wspólnotowy program współpracy w dziedzinie zdrowia publicznego. W tej sferze dochodzą niepokojące sygnały. Ostatnio media podały, że zdaniem UE Polska wydaje zbyt mało środków publicznych na ochronę zdrowia i zdrowia publicznego. Chciałbym wiedzieć, czy zostało już zaprezentowane polskie stanowisko w tym względzie, a także dlaczego Polska nie uczestniczy w programach z dziedziny zdrowia publicznego. Jakie są przeszkody?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejRyś">Odniosę się do politycznego stanowiska UE, o którym mówił pan przewodniczący. Kraje starające się o członkostwo wydają znacznie mniej środków na ochronę zdrowia niż kraje UE. Jeśli chodzi o proces tzw. problemów zdrowotnych, to MZ złożyło ofertę, ale Unia jeszcze nie odpowiedziała, gdyż większość programów kończy się w roku 2000. Obecnie trwają przygotowania do opracowania nowych programów. W UE powstała nowa komisja, są też nowi dyrektorzy generalni, którzy teraz rozpoczynają planowanie nowego pięciolecia Unii. Liczymy, że teraz w niektórych dziedzinach uda nam się uzyskać wsparcie. O tym rozmawiamy z KIE jak i partnerami unijnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Miesiąc temu, w imieniu Komisji Zdrowia, miałem spotkanie z nowym komisarzem odpowiedzialnym za sprawy polityki społecznej krajów członkowskich. Spotkanie miało charakter informacyjny i kurtuazyjny. Chodziło o to, by nawiązać kontakt z nowym komisarzem. Komisarz spotkał się także z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia. Wrażenie było pozytywne. Współpraca na pewno zaczyna się dobrze. Jest też nowy duch w Komisji Europejskiej, który jest konsekwencją wielu nominacji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym dowiedzieć się, czy problem środków wydawanych na ochronę zdrowia znalazł się w tym opracowaniu czy nie. Proszę też o dostarczanie dokumentów w języku polskim. Otrzymaliśmy dokument zatytułowany „Commission Stuff Working Paper of Health and Enlargement”. Czy to w nim zawarte są te informacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogusławSuski">Informacja mówiąca o niskich nakładach na opiekę na zdrowie publiczne w krajach ubiegających się o członkostwo została zawarta w dokumencie „Commission Stuff Working Paper of Health and Enlargement”. Nie jest to stanowisko UE. Jest to dokument roboczy, czyli opinia urzędników Komisji Europejskiej, którzy zwracają uwagę na ten problem. Trudno opierać się na tym stanowisku i dokumencie jak na stwierdzeniu obligującym kraje ubiegające się do takich czy innych działań. Trudno też traktować ten dokument jako wytyczną do przystosowania się w tym względzie. Polityka Unii jako prawa ponadnarodowego nie ingeruje w prawodawstwo krajów członkowskich w obszarach organizacji opieki zdrowotnej, sposobu jej finansowania czy całej sfery usług medycznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogusławSuski">Jeśli chodzi o tłumaczenie tego dokumentu, to w tym tygodniu mieliśmy dostać tłumaczenie. Niestety, biuro tłumaczeń nie zdążyło nam tego dostarczyć. Jak tylko tłumaczenie będzie gotowe, przekażemy je Komisji Zdrowia. Dołączymy także materiały opublikowane po 18 listopada br. Tak naprawdę negocjacje dopiero się zaczynają. Proces screeningowy zakończył się. Ostatnie spotkanie przeglądu prawa odbyło się 5 listopada w obszarze rolnictwa. Rozpoczęły się już negocjacje, jednakże w 4 obszarach, gdzie Ministerstwo Zdrowia bierze udział, nie zostały jeszcze rozpoczęte. Dwa obszary zostały tymczasowo zamknięte: „Statystyka” oraz „Ochrona konsumenta i zdrowia”.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BogusławSuski">Pan minister napomknął o tym, że w Komisji Europejskiej następują obecnie przemiany, które przyczyniły się do opóźnienia przystąpienia Polski do wspólnotowych programów w zakresie ochrony zdrowia publicznego. Nasza oficjalna aplikacja została przekazana na forum Rady Stowarzyszenia w kwietniu br. Po dwóch miesiącach otrzymaliśmy odpowiedź nieoficjalną, że z powodów proceduralnych UE nie jest w stanie udzielić nam odpowiedzi pozytywnej. Na oficjalną odpowiedź wciąż czekamy. Komisarz władny do podpisania odpowiedzi w związku z kryzysem w Kosowie i reorganizacją Komisji Europejskiej nie ma czasu na jej podpisanie. Dziś wiemy już, że nie będziemy w stanie przystąpić do tych programów. Ministerstwo Zdrowia przekazało do dyrektoriatu zajmującego się zdrowiem publicznym 9 projektów programów, które mogłyby być włączone we wspólnotowe programy ochrony zdrowia publicznego. Myślę o programach, które zostały powołane w 1996 roku i które w 2006 tracą swoją ważność. Są to: walka z rakiem, walka z AIDS oraz walka z narkomanią.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BogusławSuski">Chciałbym teraz powiedzieć o zmianach, które nastąpiły w Komisji Europejskiej. Nowa komisja sformułowana przez Romano Prodiego została przyjęta przez nowy parlament europejski w dniu 15 września br. Zakres obowiązków poszczególnych komisarzy znacznie się zmienił w porównaniu do dziedzin podlegających członkom komisji Jaquesa Santera. W zakresie zainteresowania Ministerstwa Zdrowia nastąpiły zasadnicze zmiany. Dyrekcja generalna, która zajmowała się do tej pory zdrowiem publicznym, została przemianowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przepraszam, że przerywam, ale machina biurokratyczna UE mniej interesuje posłów. Chciałbym zapytać państwa posłów, czy są tym wątkiem zainteresowani, czy też wolą wysłuchać prezentacji skupionej na trzech wymienionych przeze mnie obszarach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszZieliński">Popieram propozycję pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pan dyrektor już wyjaśnił sprawę udziału Polski w 4 programach. Wiem, że przygotowywane są następne 4 programy i prosiłbym o powiedzenie kilku słów na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogusławSuski">O tych programach powiem bardziej szczegółowo w dalszej części prezentacji. Programy te bowiem są małą częścią wszystkich działań w zakresie ochrony zdrowia i zdrowia publicznego. Główna polityka w tym obszarze jest nakierunkowana na ochronę zdrowia publicznego, na identyfikację czynników zagrożenia, na najmniejszy wpływ czynników zagrożenia itd. Nie podlega harmonizacji prawa finansowanie i organizowanie opieki medycznej.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogusławSuski">Polityka UE ma założenie, że za ochronę zdrowia nie odpowiada tylko jeden komisarz. Jest to dziedzina interdyscyplinarna. Począwszy od Traktatów w Maastricht i w Amsterdamie kompetencje ochrony zdrowia zostały rozłożone na różne dyrektoriaty. Ma to również odzwierciedlenie w kompetencjach ministra zdrowia w procesie harmonizacji prawa. W związku z tak szerokim podejściem do dziedziny zdrowia publicznego minister zdrowia ma swoje zadania w 11 obszarach negocjacyjnych. Mamy już ok. 200 aktów prawnych. Z tych 11 obszarów najważniejsze to: swobodny przepływ towarów, swobodny przepływ osób, polityka społeczna i zatrudnienie, ochrona zdrowia i konsumenta. Obszar nazwany ochroną zdrowia zawiera tylko 2 akty prawne pozostające w bezpośredniej kompetencji ministra zdrowia. Akty te nie wymagają harmonizacji prawa. Są to dwie decyzje mówiące o współpracy krajów członkowskich. Obszar swobodnego przepływu towarów zawiera szereg zadań. Prawodawstwo dotyczy bezpieczeństwa i poziomu zdrowotnego żywności np. bezpieczeństwa kosmetyków, niebezpiecznych substancji, produktów farmaceutycznych, praktyki laboratoryjnej itd. Prawodawstwo dotyczy także urządzeń medycznych. Prawodawstwo stanowią dyrektywy, które należy wpisać do prawa narodowego. Dyrektywy są podporządkowane wspólnemu rynkowi, czyli możliwości wprowadzania na rynek wewnętrzny UE produktów, które nie będą stwarzały ryzyka dla zdrowia konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BogusławSuski">W związku z prawodawstwem unijnym minister zdrowia przygotowuje nowelizację prawa. Państwo posłowie spotkacie się w Sejmie z szeregiem ustaw. Obliczamy, że będzie ich ok. 14. Będą one dotyczyły wszystkich kompetencji ministra zdrowia. Jeżeli chodzi o prawodawstwo żywnościowe, to będziecie państwo pracowali nad nowelizacją ustawy o bezpieczeństwie zdrowotnym żywności. Zostanie także przedstawiona ustawa o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, która zastąpi dotychczasową. Przygotowana jest także ustawa o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi. Ustawy te powinny trafić do Sejmu w roku 2001.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#BogusławSuski">Wszystkie działania legislacyjne są podporządkowane decyzji rządu, że z dniem 31 grudnia 2002 nasze narodowe prawodawstwo powinno być zharmonizowane z unijnym, oprócz obszarów, dla których będziemy występowali o okresy przejściowe lub derogacje.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#BogusławSuski">W zakresie farmaceutyków funkcjonują także dyrektywy mówiące o sposobie umieszczania produktów farmaceutycznych na rynku, o sposobie ich reklamowania, o informacji, która musi być zawarta na opakowaniu, o informacji zawartej w ulotkach wydawanych przez producentów. Generalnie zakres prawodawstwa dotyczy bezpieczeństwa farmaceutyków i ich kontroli.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#BogusławSuski">Prawodawstwo dotyczące kosmetyków jest już przygotowane. Powstała ustawa o kosmetykach, która trafi do Sejmu w 2001 roku. Jeśli chodzi o niebezpieczne substancje, to Komisja Europejska naciska, żeby ten obszar prawa był wcześniej zharmonizowany. Jest to możliwe. Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych ma już swoją historię w Sejmie. Dwa dni temu odbyło się posiedzenie podkomisji specjalnej w sprawie tego projektu w ramach komisji gospodarczej. Ustawa budzi różne kontrowersje ze strony producentów substancji chemicznych. Ministerstwo Zdrowia doprowadziło w zeszłym tygodniu do konferencji, w której brali udział eksperci przemysłu unijnego i przedstawiciele Komisji Europejskiej. Wiele spraw zostało uzgodnionych. Mamy opinie mówiące o tym, że projekt ustawy jest zgodny z wymogami UE. Sejm, a także Komisja Zdrowia, nie powinny mieć problemów z pracą nad tą ustawą. Zaplanowane jest także przygotowanie ustawy o urządzeniach medycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#BogusławSuski">Drugim bogatym w treści obszarem negocjacyjnym jest swobodny przepływ osób. Są tu dwa zagadnienia pozostające w kompetencji ministra zdrowia. Z całego obszaru, w którym wiodącą rolę pełni Ministerstwo Pracy, minister zdrowia odpowiada za 2/5 harmonizacji prawa. Jednym z tematów jest wzajemne uznawanie kwalifikacji zawodowych. Na 8 zawodów regulowanych sektorowymi dyrektywami 5 pozostaje w kompetencji ministra zdrowia. Są to następujące zawody:</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#BogusławSuski">1. lekarz medycyny,</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#BogusławSuski">2. stomatolog,</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#BogusławSuski">3. farmaceuta,</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#BogusławSuski">4. pielęgniarka,</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#BogusławSuski">5. położna.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#BogusławSuski">Poza naszymi kompetencjami znajduje się:</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#BogusławSuski">1. lekarz weterynarii,</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#BogusławSuski">2. architekt,</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#BogusławSuski">3. prawnik.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#BogusławSuski">Kolejnym interesującym obszarem negocjacyjnym jest koordynacja systemu za-bezpieczenia społecznego. Wspólnotowa koordynacja systemu zabezpieczenia społecznego ma za zadanie umożliwienie korzystania przez obywateli UE ze swobody przemieszczania się, ze swobody zakładania przedsiębiorstw i ze swobody świadczenia usług. Są to trzy podstawowe swobody, które dały podstawę do tworzenia wspólnoty europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#BogusławSuski">Wspólnota doszła do wniosku, że z różnych względów nie można prawa dotyczącego ubezpieczeń społecznych, w tym także ubezpieczeń zdrowotnych, harmonizować. Jest to zbyt trudne przedsięwzięcie. Wspólnota w liczbie 15 krajów nie doszłaby nigdy do porozumienia. Jednakże uznano, że prawo to można koordynować. Stworzono więc system opierający się na kilku zasadach. Obywatel, który nabył uprawnienia do świadczeń z tytułu ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, zatrzymuje uprawnienia podczas przemieszczania się w obrębie państw UE. Świadczenia są dostarczane przez instytucje aktualnego miejsca pobytu danej osoby. Jest to główna zasada koordynacji systemu. W tym zakresie nie ma konieczności harmonizacji prawa, czyli nowelizacji naszego prawa. Oznacza to, że pomimo zapisu w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, że Kasy Chorych nie ponoszą kosztów z tytułu świadczeń zdrowotnych dostarczonych obywatelowi polskiemu poza granicami kraju, możemy do systemu koordynacji przystąpić. Taki zapis pozostaje w prawodawstwie niemieckim. Dzieje się tak dlatego, że system jest wdrożony nie przez dyrektywę, a przez rozporządzenie, które ma działanie bezpośrednie ponad prawem narodowym. Na pewno musimy się przygotować do wejścia w ten system. Pojawia się tu istotny problem, a mianowicie problem finansowy. Różnica kosztów w usługach medycznych świadczonych w Polsce i w krajach UE jest znaczna. Sięga nawet dziesięciokrotności kosztów. Ministerstwo Zdrowia wraz z Ministerstwem Pracy przygotowuje sposób rozwiązania tego problemu, a także stanowisko negocjacyjne.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#BogusławSuski">Jeśli chodzi o wzajemne uznawanie kwalifikacji, to trzeba będzie nowelizować ustawy o zawodzie lekarza, o izbach lekarskich, o samorządzie pielęgniarek i położnych, o zawodzie pielęgniarki położnej i o izbach aptekarskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przepraszam, że przerwę, ale chciałbym zapytać o jedną rzecz, a mianowicie czy rząd bierze pod uwagę sytuację, w której po zniesieniu różnic na skutek lepszych zarobków w UE wyjedzie z Polski mnóstwo wykwalifikowanych osób. Czy zbadano, jakie mogą być skutki społeczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejRyś">Problem ten pojawił się w momencie przystąpienia Hiszpanii do UE. Teoria, że ludzie wyjeżdżają w poszukiwaniu lepszych zarobków nie sprawdza się do końca. Nie nastąpiły jak dotąd wielkie migracje, chociaż po przystąpieniu Szwecji do UE spora liczba stomatologów szwedzkich znalazła zatrudnienie w Wielkiej Brytanii. Ruchy na rynku pracy występują, ale w niewielkim stopniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym zapytać posłów, czy ze względów czasowych przejdziemy już do dyskusji, czy wysłuchamy dalszej części prezentacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszZieliński">Gdyby pan dyrektor zechciał nam nakreślić ramy czasowe swojego wystąpienia, to byłoby nam łatwiej podjąć decyzję. Mam o godzinie 14-tej następne posiedzenie Komisji, a chciałbym się zapoznać z podstawowymi wątkami wystąpienia. Gdyby prezentacja trwała nie dłużej niż 30, 40 minut, zdążylibyśmy jeszcze podyskutować na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogusławSuski">Prezentacja potrwa jeszcze nie dłużej niż 15 minut.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszZieliński">Świetnie. W takim razie będzie czas na sesję dyskusyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławGrzonkowski">Prosimy o dokończenie prezentacji, a potem przejdziemy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogusławSuski">Kolejnym obszarem jest polityka społeczna i zatrudnienie. Tutaj także Ministerstwo Zdrowia jest bardzo zaangażowane. W tym obszarze znajdują się 3 zagadnienia:</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogusławSuski">1. ochrona pracownika przed czynnikami szkodliwymi w miejscu pracy,</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogusławSuski">2. dyrektywy tytoniowe,</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogusławSuski">3. wspólnotowe programy w zakresie zdrowia publicznego.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#BogusławSuski">Kiedy dowiedziałem się, że w Departamencie Zdrowia Publicznego planuje się obniżenie dopuszczalnego poziomu nikotyny do 1 miligrama i zmniejszenie zawartości substancji smolistych do 10 miligramów, to się przestraszyłem. UE ogranicza substancje smoliste do 12 miligramów, a nie mówi nic na temat poziomu nikotyny. Gdyby przedstawiciele UE dowiedzieli się o tym, podnieśliby krzyk, że znowu piętrzymy bariery. Teraz już jestem spokojny, gdyż w Komisji Europejskiej został przedstawiony projekt dyrektywy, w którym zawartość substancji smolistych obniżono do 10 miligramów. Musimy jednakże przystosować napisy ostrzegawcze na opakowaniach, gdyż system UE jest bardziej skomplikowany.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#BogusławSuski">Wspólnotowe programy współpracy w zakresie zdrowia publicznego, o które występowaliśmy w zeszłym roku, kończą się w roku przyszłym. W 1999 roku zostały wdrożone następne programy mające obowiązywać do roku 2001. Programy te dotyczą chorób rzadkich, wywołanych zanieczyszczeniem środowiska oraz zapobiegania wypadkom i urazom. Program dotyczący monitorowania zdrowia wygasa również w 2001 roku. Chcemy oficjalnie wystąpić z tymi programami do UE, ale najpierw musimy wiedzieć, ile nas to będzie kosztowało. Ile będzie wynosiła składka. Odpowiedzi musi nam udzielić Komisja Europejska. Do Komisji Europejskiej zwróciliśmy się z wnioskiem w lipcu tego roku i nadal nie mamy odpowiedzi. Warunki naliczania składki określa jeden dyrektoriat, samą składkę oblicza drugi dyrektoriat i stąd opóźnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejRyś">Chciałbym tylko dodać, że składkę płaci UE państwo, natomiast jest możliwość pokrycia połowy składki z funduszy pomocowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym wiedzieć, jakie koszty poniesie Polska w związku z udziałem w wymienionych programach. Jakie kwoty zawarto w tych programach? Nie rozumiem też, w jaki sposób programy te mają nam pomóc, skoro nie jesteśmy jeszcze członkiem UE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejRyś">Programy są programami wspólnotowymi i wyprzedzają nasze członkostwo w UE. Programy przystosowawcze są finansowane z funduszu PHARE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogusławSuski">Kraje członkowskie płacąc składkę, w ramach projektów finansowanych przez te programy, mogą otrzymać drugie tyle ze wspólnego budżetu UE. Podobnie kraje ubiegające się, które zostały dopuszczone do tych programów, mają możliwość funkcjonowania na tych samych zasadach. Nasza składka powinna się zwrócić w momencie finansowania projektów w podwójnej wielkości. Środki nie wykorzystane w danym roku zostają przekazane a konto składki na rok przyszły. Uwzględnia się także w planowaniu wysokości naszej składki dofinansowanie składki do wymaganej wysokości ze środków PHARE.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BogusławSuski">Jeśli chodzi o ochronę środowiska, to mamy tu do czynienia z dyrektywami wodnymi, z chemikaliami, ze środkami biobójczymi, ochroną przed promieniowaniem jonizującym pochodzącym ze środków medycznych. Planujemy stworzenie ustawy o środkach biobójczych, która powinna trafić do Sejmu w 2000 roku.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BogusławSuski">W ramach rolnictwa regulowane są poziomy pestycydów w żywności różnego pochodzenia. Jeśli chodzi o zwierzęta, strona polska musi spełnić warunki dotyczące czystości wody podawanej zwierzętom. Żywienie zwierząt nie wymaga harmonizacji prawa, gdyż przepisy są wdrożone na mocy rozporządzenia Rady Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#BogusławSuski">Trzeba będzie znowelizować ustawę o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz o inspekcjach sanitarnych.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#BogusławSuski">W naszej kompetencji pozostaje 12 aktów prawnych unii celnej. Są to rozporządzenia w sprawie środków zapobiegawczych rozprzestrzenianiu się substancji służących do nielegalnej produkcji narkotyków i środków psychotropowych. Nasze prawodawstwo w tym względzie jest bardzo bliskie prawodawstwu UE.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#BogusławSuski">Na koniec chciałbym powiedzieć o konwencjach Rady Europy. Rada Europy jako międzynarodowa organizacja wydała konwencje, które zostały przyjęte jako obowiązujące prawo przez UE. Konwencje mają za zadanie wymianę bezcłową odczynników do badań grupowych krwi, badań tkankowych itd. Polska będzie musiała podpisać w tej kwestii konwencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję za prezentację. Intencją Komisji Zdrowia jest powołanie podkomisji nadzwyczajnej do spraw integracji z UE, która co kwartał wspólnie z rządem analizowałaby dalsze kroki w tej materii. Na koniec 2000 roku Komisja poprosiłaby o przygotowanie sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławGrzonkowski">Na początku naszego posiedzenia zwracałem uwagę na programy przygotowawcze, gdyż z materiałów wynika, że proces może być wspierany przez programy pomocowe UE i że część tych programów pomocowych jest otwarta dla krajów kandydackich. W tym zakresie wiele instytutów, instytucji, organizacji oczekuje na tego typu współpracę.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#StanisławGrzonkowski">Innym problemem jest harmonizacja prawa, o którym mówił pan dyrektor. Myślę, że w tym zakresie Komisja Zdrowia będzie miała dużo pracy. Mamy już tylko 2 lata na zakończenie procesu dostosowania prawa do wymogów UE. Uważam, że podkomisja powinna już na pierwszym posiedzeniu sporządzić katalog oczekiwanych ustaw i zaplanować kalendarz prac. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszZieliński">Dobrze się stało, że Komisja Zdrowia nareszcie zaczęła zajmować się kwestią dostosowania naszego prawa do prawa unijnego w obszarze, który jest przedmiotem naszych zainteresowań. Cieszę się, że pan przewodniczący wystąpił z taką inicjatywą i że powstał tak obszerny materiał. Podkomisja będzie miała za zadanie szczegółowo zajmować się poszczególnymi aspektami opracowania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszZieliński">Chciałbym zapytać, dlaczego chcecie państwo skierować do Sejmu propozycje ustawodawcze dopiero w 2001 roku? Rok 2001 jest rokiem wyborów i moim zdaniem ciężar opracowania tych aktów prawnych spadnie na Sejm następnej kadencji. Jeżeli chcemy przystąpić do UE w roku 2003, to przy takich prognozach będzie to możliwe tylko pod warunkiem, że Sejm IV kadencji będzie pracował nad ustawami dzień i noc. Pośpiech zawsze odbija się na jakości tworzonego prawa. Wiem, że resort zdrowia pracuje nad wieloma kluczowymi aktami, ale chciałbym wiedzieć, dlaczego wyznaczono tak odległy termin? Uważam, że podkomisja mogłaby pomóc w przyśpieszeniu prac. Mogłaby nawet sugerować Komisji Zdrowia wszczęcie inicjatywy ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#TadeuszZieliński">Chciałbym też poruszyć kwestię korzystania przez obywateli polskich ze świadczeń medycznych udzielanych w krajach UE. Wiemy, że już teraz obywatele polscy z takich świadczeń korzystają i że świadczenia te są na wyższym poziomie niż świadczenia polskie. Środki są wypłacane przez Kasę Chorych czy też ministra zdrowia. Zadając to pytanie stawiam problem relacji między tym zagadnieniem a koszykiem świadczeń gwarantowanych z budżetu państwa. Koszyk będzie dla nas jakąś gwarancją, że w sytuacji, kiedy obywatel wyjedzie z kraju i zażyczy sobie drogiego świadczenia, to koszyk zadecyduje, ile pieniędzy polski dysponent środków publicznych za to zapłaci. Obecnie trwają prace nad ustawą określająca świadczenia gwarantowane ze środków publicznych. Chciałbym więc wiedzieć, jak to się ma w kontekście nowych regulacji określających relacje między polskim płatnikiem a płatnikiem obcym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AlfredOwoc">Zgadzam się z panem posłem Tadeuszem Zielińskim w sprawie zbyt późnego skierowania projektów ustaw do Sejmu. Jeśli projekty nie trafią do Sejmu w czerwcu 2000 roku, to wszystko się bardzo przesunie w czasie. Nowy parlament nie rozpocznie prac od tych aktów prawnych. Z chwilą zakończenia kadencji Sejmu kończy się aktualność wszystkich wniesionych aktów. Wtedy trzeba całą procedurę zaczynać od nowa. Nie wiadomo też, kiedy wybory się odbędą, gdyż coraz częściej słyszy się o przyśpieszonych wyborach. Tylko te ustawy, które trafią do Sejmu najpóźniej w czerwcu 2000 roku, mają jakąś szansę rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGrzonkowski">Kalendarz prac jest niezwykle potrzebny głównie ze względu na informowanie i edukowanie społeczeństwa w tym zakresie. Wiemy, jakie jest obecnie nastawienie społeczeństwa do przystąpienia Polski do UE. Jest bardzo duża rozbieżność w ocenach. Potrzebna jest więc współpraca parlamentu z rządem. Rząd koncentruje się na negocjacjach, komisje zaś na informowaniu. Odpowiednie grupy zawodowe muszą być poinformowane wcześniej, a na to potrzeba czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#EwaSikorskaTrela">Z materiałów wynika, że w obszarze farmaceutyki poniesiemy straty. Jest tam bowiem zapisane, że polskie przepisy dotyczące farmaceutyków są generalnie zbieżne z postanowieniami prawa unijnego, a rozbieżności dotyczą jedynie kwestii zasad stanowienia cen leków. Dyrektywa unijna z 1989 roku wyznacza kryteria stanowienia ceny leków oraz wprowadza zasady jednolitego sposobu ustalania cen dla leków produkowanych w Polsce i importowanych. Musimy dostosować polskie prawo do unijnego i w tym celu w sprawie farmaceutyków będzie wymagana nowelizacja co najmniej 12 ustaw i rozporządzeń. Między innymi musi być zmieniona ustawa o cenach leków w kierunku likwidacji obecnej kontroli cen leków produkcji krajowej, a także rozporządzenie Rady Ministrów upoważniające ministra zdrowia do określenia zasad ustalania cen regulowanych na leki gotowe, surowice i szczepionki. Konsekwencją dostosowania prawa polskiego do prawa unijnego będzie ujednolicenie zasad stanowienia cen na leki refundowane dla producentów krajowych i zagranicznych, co wiąże się z kosztami wynikającymi ze wzrostu cen leków w wyniku liberalizacji zasad stanowienia cen leków wytwarzanych w kraju.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#EwaSikorskaTrela">Muszę przyznać, że mnie to przeraziło. Wiadomo, że obecne ceny na leki produkowane w Polsce są ustalane przez ministra finansów, natomiast ceny leków importowanych są już uwolnione. Z chwilą przystąpienia Polski do UE również ceny leków krajowych będą uwolnione. Spowoduje to zdecydowany wzrost cen leków krajowych, a także leków w ogóle. Jestem zaskoczona naszą nadgorliwością. Już w roku 2000 w ustawie o VAT zostało zapisane, że wszystkie leki są objęte tą samą stawką VAT, czyli 7%. Do tej pory leki refundowane miały 4% stawkę. Konsekwencją takiej ustawy podatkowej będzie wzrost cen leków refundowanych w przyszłym roku. Oznacza to, że Kasy Chorych będą musiały więcej zapłacić za leki, podobnie jak chorzy.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#EwaSikorskaTrela">Jeśli Polska ma przystąpić do UE w roku 2002, to dlaczego taka decyzja została podjęta już teraz? Rozumiem, że jest to dostosowanie do prawa UE, ale dlaczego tak się z tym śpieszymy? Oczekuję na reakcję Ministerstwa Zdrowia w sprawie wzrostu stawki VAT na leki refundowane. Wiadomo, że już teraz leki są bardzo drogie. Pytam więc, jak Polska będzie regulować rynek lekowy w kwestii cen? Jest to bardzo ważny problem. Uważam, że leki mogą rozłożyć nasz system zdrowotny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WładysławSzkop">Jestem w trudnej sytuacji, gdyż nie wiem, czy mam mówić o hipokryzji czy o rzeczywistości. Chciałbym przypomnieć rozmowę o substancjach smolistych i nikotynie, która miała miejsce na jednym z posiedzeń Komisji Zdrowia. Eksperci mówili wówczas, że dzięki przystąpieniu do UE poziom zawartości nikotyny i substancji smolistych będzie mniejszy. Teraz usłyszałem, że pan dyrektor był zaniepokojony, że polska zaproponowała 10 miligramów substancji smolistych, a nie 12. Uważam, że w takich sprawach powinny być jednoznaczne opinie. Podzielam też niepokój pani posłanki Ewy Sikorskiej-Treli, co zdarza mi się niezwykle rzadko. Przedstawiciele resortu finansów na posiedzeniu Komisji Zdrowia nie umieli odpowiedzieć na pytanie, czy ceny leków wzrosną czy nie. Jest to bardzo niepokojące. Mówimy o akcesji, o dostosowaniu, ale nie mówimy o procedurach. Czy będziemy mówić o tym, co jest dla nas wygodne, czy o tym, co jest rzeczywistością.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WładysławSzkop">Jeśli chodzi o akty prawne, to w 2001 roku nikt się nimi nie będzie zajmował. Wszyscy posłowie i senatorowie będą się zastanawiali, jak wygrać wybory. Źle się dzieje, kiedy politycy sami kreują niejasne opinie dla procesów akcesyjnych. Jeżeli tak będzie, to nikogo nie przekonamy, by zmienił zdanie w sprawie przystąpienia do UE. Nie podzielam samozadowolenia ministra zdrowia. Uchwalić ustawę o zawodzie lekarza lub pielęgniarki nie jest łatwo. Na to potrzebny jest dobry rok. Środowiska te są trudne do negocjacji. Jeżeli dokumenty nie pojawią się z wyprzedzeniem, to czarno widzę nasze przystąpienie do UE. Wspieram pana posła Tadeusza Zielińskiego, który mówił o inicjatywach poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zgadzam się z tym, by podkomisja intensywnie zaczęła prace. Chciałbym też zapoznać się ze stanowiskiem negocjacyjnym Polski w zakresie ochrony zdrowia. Zgodnie ze strategią polityki zdrowotnej jest istotne, by dążyć do podnoszenia podatków na tytoń, alkohol, by w ten sposób uzyskać środki na cele zdrowia publicznego. Z wcześniejszych dyskusji wynika, że narodowy program zdrowia i ustawa, która go określi, stworzą powiązanie między dochodami z akcyzy a finansowaniem zdrowia publicznego. Wiemy, że jednym z elementów stanowiska negocjacyjnego jest 5-letni okres dostosowawczy w zakresie wzrostu akcyzy do wysokości akcyzy zawartej w dyrektywie, czyli 57%. Osobiście, jestem tym zaniepokojony, gdyż uważam, że jest to niewłaściwe podejście rządu do jednej z kluczowych decyzji polityki antynikotynowej. Jeżeli w tym względzie sprzeciwiamy się UE, to musimy w innym względzie ustąpić. Niepotrzebny jest ten zatarg, gdyż Polska powinna jak najszybciej dostosować ceny w tym zakresie. Proponuję, by stanowisko negocjacyjne zostało przedstawione na najbliższym posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WładysławSzkop">Mam propozycję dla ministra zdrowia, by członków Komisji Zdrowia wyposażył w publikację zatytułowaną „Zdrowie publiczne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejRyś">Jeżeli chodzi o harmonogram, to przedstawiliśmy daty zawarte w stanowiskach negocjacyjnych. Na ostatnim spotkaniu KIE pan premier zobowiązał wszystkich członków rządu i wszystkie resorty do przyspieszenia prac wewnątrz rządu. Będziemy się starali skierować ustawy do Sejmu jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejRyś">Jeśli chodzi o świadczenia dla obywateli polskich, to przyjęliśmy zasadę podpisywania umów dwustronnych. Takie umowy zostały już podpisane z Wielką Brytanią, Szwecją, z Niemcami. Umowy są dla nas korzystne, gdyż złotówka za granicą zachodnią jest tańsza. Kraje, które poważnie traktują nasze przystąpienie do UE, nie są skłonne do podpisywania umów dwustronnych, gdyż wymiana usług będzie nas więcej kosztowała. Problem ten przedstawimy na oddzielnym spotkaniu.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejRyś">Koszyk gwarantowany przy świadczeniach stanowi osobny problem. Unia właśnie się z tym boryka. Ustawodawstwo jest bogate i ulega zmianie. Mamy sygnały, że podczas prezydentury Francji dojdzie do poważnej debaty na ten temat. Obecny stan prawny mówi o tym, że koszyk świadczeń dotyczy stanu zagrożenia życia. Jest to także problem na oddzielne spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejRyś">Inną trudnością jest sposób rozliczania. Wiemy, że w Unii są kraje, które nie płacą, chociaż podpisały prawo wspólnotowe. Przygotujemy obszerną informację na ten temat wspólnie z KIE.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#AndrzejRyś">Kolejna sprawa, to sprawa farmaceutyków. Nie tylko cena farmaceutyków będzie wzrastała, chodzi także o dopuszczenie ilości leków, ich rejestrację, o rolę Agencji Leków i Kas Chorych. Nasi producenci z jednej strony bronią się przed tym rozwiązaniem, z drugiej są bardzo nim zainteresowani, gdyż chcą wejść ze swoimi produktami na większy rynek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławGrzonkowski">Prosilibyśmy także o stanowisko negocjacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejRyś">W tej sprawie muszę się porozumieć z ministrem Janem Kułakowskim, gdyż część stanowisk jest jawnych i musimy ustalić tryb, w którym mielibyśmy pracować. Myślę jednak, że przekażemy stanowisko na najbliższe posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałabym uściślić, z jakimi państwami Polska ma podpisane umowy dwustronne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BogusławSuski">Ze Szwecją, Anglią i Niemcami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławGrzonkowski">Na tym wyczerpaliśmy pkt 1. Przechodzimy do pkt. 2, czyli do powołania podkomisji nadzwyczajnej do spraw integracji z Unią Europejską. Zgodnie z uzgodnieniami prezydium Komisji Zdrowia z poszczególnymi klubami w skład podkomisji nadzwyczajnej wejdą 4 posłowie koalicji i 4 posłowie opozycji. Odczytam teraz skład:</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#StanisławGrzonkowski">1. Władysław Szkop (SLD),</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#StanisławGrzonkowski">2. Alfred Owoc (SLD),</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#StanisławGrzonkowski">3. Ryszard Stanibuła (PSL),</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#StanisławGrzonkowski">4. Adam Wędrychowicz (ROP),</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#StanisławGrzonkowski">5. Zbigniew Szymański (AWS),</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#StanisławGrzonkowski">6. Ewa Sikorska-Trela (AWS),</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#StanisławGrzonkowski">7. Andrzej Wojtyła (AWS),</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#StanisławGrzonkowski">8. Tadeusz Zieliński (UW).</u>
          <u xml:id="u-36.9" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o konstytuowanie się podkomisji od razu po posiedzeniu i o uwzględnienie propozycji, które dzisiaj się ujawniły. Uważam, że członkowie podkomisji wraz ze strona rządową powinni uczestniczyć w niektórych spotkaniach negocjacyjnych w Brukseli. Wówczas byłby zapewniony przepływ informacji. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym zapytać pana przewodniczącego, czy prawdą jest to, że wczoraj na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych wyraził pan odrębne zdanie w sprawie budżetu resortu finansów. Odrębne w sensie różne od zdania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#StanisławGrzonkowski">W swoim imieniu powiedziałem, że 2 wnioski, które Komisja przyjęła w zakresie obcięcia pełnomocnikowi 850 tys. zł, nie powinny być przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WładysławSzkop">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>