text_structure.xml 20 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WicemarszałekSejmuJanKról">Otwieram inauguracyjne posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Zadaniem tego posiedzenia jest ukonstytuowanie władz Komisji, powołanie prezydium, do którego wchodzą przewodniczący i zastępcy przewodniczącego Komisji. Zgodnie z art. 21 regulaminu Sejmu wyboru dokonuje się w trybie jawnym. Jeżeli Komisja nie będzie sobie życzyła głosowania tajnego, będziemy głosować poprzez podniesienie ręki. Wyboru dokonujemy zwykłą większością głosów. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Józefa Dąbrowskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Pan poseł Józef Dąbrowski pochodzi z Krakowa i był przez wiele lat przewodniczącym sekcji Krajowej Solidarności Kolejarzy. Pracował również w administracji i w latach 1990–1992 był zastępcą dyrektora Warszawskiego Okręgu Dyrekcji Kolei Państwowych. W latach 1992–1994 był zastępcą dyrektora generalnego PKP.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Szerzej tematyką transportową zajmował się pracując w Niezależnym Zespole ds. Transportu, który przygotowywał program wyborczy Akcji „Solidarność”, w zakresie transportu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Szerzej tematyką transportu morskiego zajmował się działając w Stowarzyszeniu Morskim. W środowiskach transportowców szczególnie związanych z NSZZ „Solidarność” cieszy się dużym autorytetem.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Sądzę, że z korzyścią dla całego środowiska transportu i łączności będzie sprawował funkcję przewodniczącego Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WicemarszałekJanKról">Czy są jeszcze inne kandydatury na stanowisko przewodniczącego Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJacekPiechota">Chciałem zgłosić kandydaturę dotychczasowego przewodniczącego Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług pana posła Andrzeja Szarawarskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJacekPiechota">Pan poseł Andrzej Szarawarski był przewodniczącym Komisji w poprzedniej kadencji, ale również w I i II kadencji. Pracował w Komisji Transportu i Łączności. W poprzedniej kadencji pod jego przewodnictwem, była to jedna z najbardziej pracowitych komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJacekPiechota">Komisja ta rozpatrzyła 56 projektów ustaw, z tego 43 zostały przyjęte przez Wysoką Izbę, a są to tak fundamentalne ustawy jak ustawa o finansowaniu dróg publicznych, o autostradach płatnych, o PKP. Czternaście ustaw pilotował i prowadził bezpośredni pan poseł Szarawarski jako przewodniczący podkomisji, a później jako poseł sprawozdawca. Wykazał się w pełni kompetencją i pokazał, że merytoryczna działalność jest najważniejsza dla Komisji. W czasie przewodniczenia przez niego Komisji nie występowały podziały polityczne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełJacekPiechota">Poseł Andrzej Szarawarski znany jest w środowisku transportowców i myślę, że mógłby z powodzeniem dalej tę funkcję pełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WicemarszałekJanKról">Czy są jeszcze inne kandydatury na to stanowisko? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WicemarszałekJanKról">Czy są pytania do kandydatów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełDorotaArciszewska">Chciałabym wiedzieć, w jakim stopniu obaj kandydaci są zainteresowani gospodarką morską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Chciałem zwrócić uwagę, że pan poseł Tchórzewski przy przedstawianiu mojej osoby zwrócił uwagę na to, że jestem aktywnie zaangażowany w Polskim Stowarzyszeniu Morskim, to jakby z góry definiuje moje zaangażowanie w ten temat. Muszę zaznaczyć, że jestem w władzach tego stowarzyszenia, a to świadczy o tym, że i w tym środowisku mam coś do powiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Muszę powiedzieć, że zagadnienia gospodarki morskiej są mi bardzo bliskie. W zeszłej kadencji opracowaliśmy 5 ustaw, w tym 2 ustawy fundamentalne dla gospodarki morskiej tzn. ustawę o portach morskich i ustawę o rybołówstwie morskim.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Oprócz tego dzięki naciskom Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług rząd przygotował wiele programów dla gospodarki morskiej m.in. o konkurencyjności portów morskich. Zagadnienia te są znane, a ze środowiskami morskim łączyła nas bardzo dobra współpraca. Pan marszałek jako członek tej Komisji uczestniczył wtedy we wszystkich pracach. Jeszcze raz podkreślam: nie jest mi ten temat obcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WicemarszałekJanKról">Czy są jeszcze jakieś pytania do kandydatów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanOraniec">Mam pytanie do pana posła Szarawarskiego. Proszę przedstawić nam, jak wygląda sytuacja z autostradami i co zostało zrobione w poprzedniej kadencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Mówiłem o tym podczas dyskusji nad exposé pana premiera Buzka.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Mogę tylko powtórzyć, że ustawę o autostradach płatnych uchwaliliśmy w listopadzie 1994 r., następnie proces związany z realizacją tej ustawy został wdrożony poprzez przyjęcie przez rząd 12 aktów normatywnych, do których zobowiązywała go ustawa. Powołano Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad w roku 1995 i od tego czasu trwa cykl przygotowawczy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Co zrobiono? Przygotowano na dzień dzisiejszy sprawę przetargu na autostradę A-4. Wybudowano 62 km autostrady Kraków-Katowice, które zostały oddane w lipcu tego roku. Rozpoczęto budowę autostrady Gliwice-Wrocław. Rozstrzygnięto przetargi w systemie komercyjnym finansowania autostrad na 3 odcinki. Pierwszy od Świecka do Łodzi, tj. 370 km autostrad. Tu została już podpisana umowa koncesyjna, czyli na jakich warunkach będzie to robione.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Rozstrzygnięto przetarg na autostradę A-1 pomiędzy Gdańskiem a Toruniem. Autostradę tę będzie budowało konsorcjum gdańskie. Wykonano już w standardzie autostrady most przez Wisłę w Toruniu wraz z 12 km odcinkiem dojazdowym. Wykonane to zostało za pieniądze budżetowe. Jest to bardzo ważna inwestycja, bo gwarantuje przejście przez Wisłę w tym rejonie.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Generalnie zabezpieczono kredytowanie budowy autostrady A-4 z funduszy Europejskiego Banku Inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełAndrzejSzarawarski">W tej chwili trwają prace nad ustaleniem lokalizacji i związane z oceną wpływu auto-strady na grunty rolne i leśne dla 1100 km autostrad w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Rozumiem, że cel pytania jest taki: mówimy o autostradach, a nie ma autostrad. Za chwilę państwo jako członkowie tej Komisji przekonacie się, że budowa autostrad jest bardzo złożonym procesem. Na świecie przygotowanie budowy autostrady i to w państwach bardzo wysoko rozwiniętych trwa od 5 do 7 lat. Mówię tu o sprawach dokumentacji, ustalenia lokalizacji, wykupie gruntów itd. Nie wiem, czy państwo mają świadomość tego, że na 100 km odcinek autostrady może przypadać kilka tysięcy działek do wykupienia.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Wydano w tej chwili na budowę autostrad, głównie z kredytów banku światowego EBOR i EBI ponad 500 mln. dolarów. Proces budowy autostrad bez względu na „życzenia” polityczne będzie się toczył w takim tempie, w jakim się może toczyć. Jak już mówiłem, jest to bardzo złożony proces finansowany, bardzo złożony proces dochodzenia do tego, jak długi ma to być proces koncesyjny, pamiętajmy, że musi się zwrócić nakład poniesiony na budowę autostrady i przynieść jeszcze zyski. Trwa to przeciętnie 25–30 lat. Wszystko to jest poprzedzane studium przewidywanego ruchu na autostradzie itd. Są to złożone procesy i wszyscy państwo zetkniecie się z nimi w takim stopniu, w jakim zetknęli się posłowie pracujący w tej Komisji w poprzedniej kadencji. Aby była jasność: to, w jakim tempie będzie budowana autostrada, zależy głównie od koncesjonariusza, czyli tego kto dostał koncesję na budowę autostrady, a wpływ państwa będzie znikomy i to tylko w takim zakresie, w jakim mówi o tym podpisana umowa koncesyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełEdwardManiura">Mam pytanie do pana posła Szarawarskiego: czy Komisja wiedziała, że ustawa, która zmieniła podatek od środków transportowych, w tym kształcie doprowadzi do tego, że gminy stracą ok. 30–40% środków z tego tytułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Ustawa o finansowaniu dróg nie rozstrzyga o tym, jakie mają być wysokości subwencji rządowych w miejsce podatku od środków transportu. Ustawa ta rozstrzyga tylko procentowy udział poszczególnych rodzajów finansowania dróg w podatku akcyzowym od paliw, który wpływa do skarbu państwa. Była to jedna z nielicznych ustaw, która uzyskała consensus w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jest to jedna z pierwszych ustaw, która składa jakby dwie sprawy razem, tzn. wzrost w ruchu na drogach, poprzez sprzedaż paliw z finansowaniem drogownictwa. Do tej pory finansowanie drogownictwa było uznaniowe i rząd wygospodarował na ten cel tyle środków ile w budżecie mu na to wychodziło. Teraz rząd będzie musiał dać dokładnie tyle, ile wynika z ustawy, tzn. 6,67% dla dróg lokalnych i 30% dla dróg wojewódzkich i krajowych. Jest to w ustawie bardzo jasno zapisane. Ustawa ta określa to minimum, natomiast rząd może przyznać znacznie większe środki na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Aby była pełna jasność, jeśli chodzi o samorządy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby obok tego, co wynika z ustawy, samorząd mocą własnej ustawy przyznał na drogi środki dodatkowe. Z tego co wiem, bardzo wiele samorządów tak robi i będzie robić, bo infrastruktura drogowa jest jedną z podstawowych spraw, za którą rozliczani są radni są przez swoich mieszkańców. Tak więc nie ma żadnego zakazu, jeśli chodzi o ustawy dotyczące funkcjonowania samorządu, finansowania dochodów lokalnych, które by zabraniały samorządom przeznaczać więcej środków niż by to wynikało z ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Panie marszałku, zgłaszam wniosek o zakończenie zadawania pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WicemarszałekJanKról">Ja stwarzam tylko możliwość, a posłowie nie muszą z niej korzystać.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WicemarszałekJanKról">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WicemarszałekJanKról">Kto jest za wyborem posła Józefa Dąbrowskiego na stanowisko przewodniczącego Komisji Transportu i Łączności?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WicemarszałekJanKról">Za wyborem posła J. Dąbrowskiego na przewodniczącego głosowało 17 posłów.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#WicemarszałekJanKról">Kto jest za wyborem posła Andrzeja Szarawarskiego na stanowisko przewodniczącego Komisji Transportu i Łączności?</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#WicemarszałekJanKról">Za wyborem posła A. Szarawarskiego na przewodniczącego Komisji głosowało 10 posłów.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#WicemarszałekJanKról">Ogłaszam, że przewodniczącym Komisji Transportu i Łączności został pan poseł Józef Dąbrowski.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#WicemarszałekJanKról">Pozostał nam jeszcze wybór zastępców przewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyGodzik">Panie marszałku, w imieniu Klubu Parlamentarnego Unii Wolności chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Karola Działoszyńskiego na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełJerzyGodzik">Pan Karol Działoszyński jest posłem od 1993 r., urodził się 13 lipca 1956 r., czyli ma 41 lat, żonaty, ma 3 dzieci, wykształcenie wyższe - mgr ekonomiki i turystyki. Napisał pracę na temat ekonomiki transportu w turystyce. Od 1989 r. był prywatnym przedsiębiorcą, a od 1993 r., jak już mówiłem, posłem na Sejm. W poprzedniej kadencji był członkiem Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług i działał w podkomisjach telekomunikacji i turystyki.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełJerzyGodzik">Pan poseł Karol Działoszyński był także rzecznikiem dyscypliny klubowej w Klubie Parlamentarnym Unii Wolności.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełJerzyGodzik">Pan poseł uczestniczył aktywnie w pracach nad ustawą o płatnych autostradach, nad nowym Kodeksem drogowym i o ruchu międzynarodowym. Brał aktywny udział w pracach Komisji USA-Polska z siedzibą w Waszyngtonie, jest to tzw. Grupa Brzezińskiego. W okresie kwiecień-maj 1996 r. przebywał w Stanach Zjednoczonych, gdzie zapoznał się z rozwiązaniami telekomunikacyjnymi dotyczącymi demonopolizacji i współpracy niezależnych operatorów. W okresie kwiecień-listopad 1996 r. zorganizował w Sejmie dwie konferencje na temat rozwiązań ustawowych dotyczących rynku telekomunikacyjnego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełJerzyGodzik">Jest sekretarzem krajowym Unii Wolności ds. polityki morskiej, transportu i łączności. Proszę wszystkich państwa o poparcie tej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełHenrykDługosz">Panie marszałku, uważam że najpierw powinniśmy ustalić, ilu zastępców przewodniczącego będziemy wybierać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WicemarszałekJanKról">Zasadą, którą proponuje Prezydium Sejmu jest, aby w Komisji średniej było 3 zastępców przewodniczącego, o ile Komisja nie zdecyduje inaczej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WicemarszałekJanKról">Rozumiem, że przy braku sprzeciwu Komisji Transportu i Łączności decyduje się na wybór 3 zastępców przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WicemarszałekJanKról">Proszę o następne kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJacekPiechota">W imieniu Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Andrzeja Szarawarskiego. Jest to kandydatura przeze mnie przedstawiana już wcześniej, tak więc nie będę powtarzał uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">W imieniu Akcji Wyborczej „Solidarność” chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Mirosława Stycznia na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Pan poseł Mirosław Styczeń w latach 1990–1994 pełnił funkcję wojewody bielskiego. Od 1994 r. był radnym w Bielsku-Białej - przewodniczącym Komisji Promocji Miasta. Tak więc pan poseł łączy w sobie cechy samorządowca i pracownika administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Chciałem nadmienić, że jest to człowiek nadzwyczaj pracowity, a świadczyć może o tym to, że biorąc udział w pracach Nadzwyczajnej Komisji powołanej ds. pilnych projektów został jej przewodniczącym. Jeśli chodzi o sprawy transportu, to pan poseł Styczeń był inicjatorem nowego przejścia kolejowego ze Słowacją, a także - jako wojewoda - bardzo mocno interesował się zarówno drogownictwem, jak i telekomunikacją.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Sądzę, że pan poseł Mirosław Styczeń będzie dobrze pełnił funkcję zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WicemarszałekJanKról">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. W związku z tym, że zostali zgłoszeni 3 kandydaci na 3 miejsca, możemy głosować łącznie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WicemarszałekJanKról">Czy pan poseł Działoszyński zgadza się kandydować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Tak zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WicemarszałekJanKról">Czy pan poseł Szarawarski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Tak. Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WicemarszałekJanKról">Czy pan poseł Mirosław Styczeń wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Tak. Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WicemarszałekJanKról">W takim razie poddaję pod głosowanie wszystkie 3 kandydatury.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WicemarszałekJanKról">Kto z posłów jest za wyborem posłów: Karola Działoszyńskiego, Andrzeja Szarawarskiego, Mirosława Stycznia na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Transportu i Łączności?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WicemarszałekJanKról">Za wyborem kandydatów na zastępców przewodniczącego głosowało 27 posłów, nikt nie był przeciwny i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WicemarszałekJanKról">Gratuluję wyboru panu przewodniczącemu Komisji i panom zastępcom przewodniczącego, życzę owocnej pracy.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#WicemarszałekJanKról">Oddaję głos nowemu przewodniczącemu Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Ponieważ transport jest często nazywany jest trucicielem środowiska, a my o środowisko powinniśmy dbać, to ekologiczne wystąpienie nie powinno trwać dłużej niż 15 sekund.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Mam nadzieję, że to dzisiejsze posiedzenie spowoduje, że transport pojawi się nie tylko w świadomości członków Komisji, ale przede wszystkim w mediach w społeczeństwie i stanie się razem z problematyką łączności, tym o czym każdy Polak będzie chciał mówić codziennie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Gratuluję wyboru panom zastępcom przewodniczącego i mam nadzieję, że nasza współpraca ułoży się jak najlepiej, bo przecież chodzi nam o wspólne dobro, jakim jest Polska.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>