text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanWyrowiński">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przedmiotem posiedzenia jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o wspomaganiu i aktywizacji rozwoju społeczno-gospodarczego regionów górskich Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanWyrowiński">Czy w sprawie porządku dziennego są uwagi? Nie widzę. Zatem uznaję, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Wszyscy państwo otrzymaliście sprawozdanie. Proszę sprawozdawcę o krótkie zreferowanie treści sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianDembiński">Powołana przez Komisję podkomisja na wielokrotnych spotkaniach próbowała stworzyć taką propozycję, która zawierałaby w sobie elementy ustawy-matki, ale posegregowane w taki sposób, by jak najlepiej i najlogiczniej ta ustawa wyglądała.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarianDembiński">Zaproponowaliśmy w tym przedłożeniu powołanie Agencji Rozwoju Regionów Górskich. Stąd propozycja zmiany tytułu ustawy. Proponujemy dwa warianty tytułu. Wariant I - o utworzeniu Agencji Rozwoju Regionów Górskich oraz o zmianie niektórych ustaw. Wariant II - o rozwoju społeczno-gospodarczym regionów górskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarianDembiński">W przedłożeniu proponujemy precyzyjny i poprawny zapis definicji regionu górskiego. Ustawę podzieliliśmy na rozdziały w ten sposób, by były czytelne definicje poszczególnych problemów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarianDembiński">Rozdział 1 to przepisy ogólne mówiące o tym co jest tematem ustawy i definiujące podstawowe pojęcia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarianDembiński">Rozdział 2 dotyczy Agencji Rozwoju Regionów Górskich. Są tu określone zadania oraz sposoby ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarianDembiński">Rozdział 3 określa gospodarkę finansową agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarianDembiński">Rozdział 4 - zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarianDembiński">Dlaczego proponujemy utworzenie Agencji Rozwoju Regionów Górskich? Otóż takiej odrębności jaką stanowią góry - nie tylko ze względu na deniwelację terenu, ale również ze względów kulturowych, przyrodniczych - chyba nie ma w żadnym ze zbiorów, jakie omawiają różne ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarianDembiński">Agencja ta miałaby za zadanie nie tylko przesyłać pieniądze do beneficjantów, ale również nadzorować wykonanie ustawy i zajmować się tymi terenami w sposób trwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanWyrowiński">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardBrzezik">Oficjalnego stanowiska rządu w tej sprawie jeszcze nie ma. W tej chwili mogę wyrazić jedynie stanowisko w imieniu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardBrzezik">Otóż dostrzegamy znaczny postęp w stosunku do projektu pierwotnego, ale nadal ta ustawa wymagałaby istotnych zmian. W naszej ocenie kryteria określające gospodarstwa górskie czy regiony górskie są nieostre, nieprecyzyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RyszardBrzezik">Poza tym trzeba by policzyć - jest bowiem taki wymóg - jakie będzie to miało skutki finansowe. Dlatego np. powinno się policzyć, ile takich potencjalnie terenów, spełniających te kryteria, mamy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RyszardBrzezik">Specjaliści z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwracają również uwagę, że mimo iż ta ustawa jest zgodna z pewnymi uregulowaniami unijnymi, to jednak nie jest zgodna na tyle, by mogła być traktowana jako dorobek legislacyjny w dostosowaniu do rozwiązań unijnych. Tam bowiem te sprawy są przedmiotem negocjacji i ustaleń. Dlatego i tak ta ustawa, w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej, będzie musiała być nowelizowana.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RyszardBrzezik">Uważamy, że słuszna idea tej ustawy mogłaby być realizowana przez już istniejące jednostki organizacyjne. Widać wyraźnie, że niektóre obszary działalności proponowanej Agencji Rozwoju Regionów Górskich pokrywają się z działalnością co najmniej jednej z już istniejących agencji - Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RyszardBrzezik">Mamy trzy agencje działające w obszarze rolnictwa. Tworzenie następnej agencji wydaje się być rozrzutnością, z ekonomicznego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#RyszardBrzezik">Ze wstępnych szacunków wynika, że koszt utworzenia i funkcjonowania tej agencji wynosiłby około 1 mld zł, co oznaczałoby - zważywszy na to, że budżet całego resortu rolnictwa wynosi około 4 mld zł - zwiększenie wydatków o jedną czwartą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanWyrowiński">Czy w sprawie procedowania są jakieś wnioski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPupa">Z uwagi na to, że jesteśmy u schyłku III kadencji Sejmu RP, a ustawa jest bardzo ważna i wysłuchaliśmy głosu sprawozdawcy, który przedstawił propozycje zawarte w tym projekcie ustawy oraz pana ministra, który z kolei zwrócił uwagę na pewne niedomagania i pewną dysfunkcję zaproponowanych przepisów, chciałbym zaproponować następujące rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławPupa">Proponuję przyjąć ten projekt ustawy, a uwagi, które wniósł przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wnieślibyśmy jako poprawki w drugim czytaniu. Takie rozwiązanie dawałoby szansę, że ta ustawa - tak oczekiwana i potrzebna na terenach górskich i podgórskich - mogłaby wejść w życie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZdzisławPupa">Wnoszę o przyjęcie sprawozdania podkomisji i skierowanie go do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanWyrowiński">Najpierw jednak musimy rozstrzygnąć kwestię przyjęcia jednego z dwóch wariantów tytułu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanWyrowiński">Kto z pań i panów posłów jest za tym, by - po rozstrzygnięciu kwestii tytułu - procedować w trybie, jaki zaproponował poseł Zdzisław Pupa?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanWyrowiński">Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła tryb procedowania zaproponowany przez posła Zdzisława Pupę.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanWyrowiński">Przystępujemy do kwestii rozstrzygnięcia tytułu ustawy. Czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Proponuję przyjęcie wariantu II.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#HalinaNowinaKonopka">Przyjęcie wariantu I w zasadzie może skazać ustawę na niepowodzenie, jeżeli Wysoka Izba uzna, że powołanie jeszcze jednej agencji jest niepotrzebne. Dlatego właśnie proponuję przyjęcie wariantu II, który zawiera wszystkie możliwości, które są w projekcie, natomiast nie „utrąca” ustawy w momencie, kiedy zostanie zakwestionowane powołanie nowej agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanWyrowiński">Przystępujemy do głosowania alternatywnego. Który wariant uzyska większość - ten przyjmiemy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanWyrowiński">Kto jest za przyjęciem wariantu I?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanWyrowiński">Stwierdzam, że za wariantem I nie opowiedział się nikt z posłów.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanWyrowiński">Kto jest za przyjęciem wariantu II?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JanWyrowiński">Stwierdzam, że za wariantem II opowiedziało się 9 posłów.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JanWyrowiński">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy w brzmieniu wariantu II.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JanWyrowiński">Przystępujemy do głosowania całości sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#JanWyrowiński">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy w brzmieniu proponowanym przez podkomisję?</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#JanWyrowiński">Stwierdzam, że Komisja 6 głosami, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła projekt ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#JanWyrowiński">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechZarzycki">Proponuję posła Mariana Dembińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanWyrowiński">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury posła Mariana Dembińskiego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Marianowi Dembińskiemu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanWyrowiński">Czy na sali jest przedstawiciel Komitetu Integracji Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#OlgierdŚwierzewski">Zgodnie z naszymi wcześniejszymi opiniami stwierdzam, że projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanWyrowiński">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanWyrowiński">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>