text_structure.xml 20.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Rodziny, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Zdrowia. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Podczas drugiego czytania projektu ustawy posłowie zgłosili sześć poprawek, które będziemy dzisiaj rozpatrywać. Pierwszą poprawkę zgłosił pan poseł Marian Cycoń. Proszę o krótkie uzasadnienie zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianCycoń">W zestawieniu poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektów ustaw o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest zapisane, że art. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarianCycoń">„9) w art. 11:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarianCycoń">a) w ust. 1 wyrazy „w wysokości 1%” zastępuje się wyrazami „w wysokości 0,1%”,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarianCycoń">b) skreśla się ust. 3;”.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarianCycoń">W tej poprawce jest jeden błąd. Powinno być tu napisane „w wysokości do 1%” a nie „w wysokości 0,1%”. Kwestia przeznaczenia części wpływu z podatku akcyzowego w wysokości co najmniej 1% budzi niepokój. Dotychczasowy przepis mówiący o wysokości 1% został zastąpiony przepisem o charakterze życzeniowym. Praktyka obowiązywania tego przepisu jest bowiem taka, że na działalność antyalkoholową jest przeznaczane około 0,25% wpływów z podatku akcyzowego. Czterokrotne zwiększenie wolumenu środków budzi nasz niepokój o stan finansów państwa. Dlatego opowiadając się za zwiększeniem środków przeznaczonych na działalność antyalkoholową opowiadamy się bezwzględnie za uelastycznieniem tego zapisu. W obecnej postaci jest on bowiem nie do zrealizowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszWrona">Uważam, że Komisje nie powinny rekomendować tej poprawki, ponieważ byłoby to w pewnym sensie cofnięcie wobec ustawodawstwa, które przyjął Sejm. Poprzedni zapis rzeczywiście miał taki kształt, jaki proponuje dzisiaj pan poseł Marian Cycoń. A zatem przywrócilibyśmy taki zapis, przy którym nie trzeba przekazywać żadnych środków. Przyjęcie sformułowania „do 1%” oznaczałoby, że można przekazywać na działalność antyalkoholową mniej środków niż obecnie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszWrona">Zupełnie inną kwestią jest to, dlaczego nie przekazuje się na ten cel środków wynikających z zapisów ustawy. Jeśli samorządy nie otrzymają tych pieniędzy, to za co będą prowadzić działania profilaktyczne? Proszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby poprzeć tę poprawkę? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym tylko przypomnieć, że podobną propozycję zgłaszał rząd w druku zawierającym nowelizację ustawy. Ten wniosek został odrzucony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RadosławGawlik">Chciałbym zapytać, o jakich środkach jest tutaj mowa? Ile obecnie przekazuje się na ten cel pieniędzy? Ile pieniędzy będzie przekazywanych przy przyjęciu propozycji podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofTronczyński">W przypadku 1% od podatku akcyzowego możemy mówić o ok. 65 mln zł. Pan poseł Marian Cycoń ma rację mówiąc, że nie zawsze udaje się zrealizować tak duże odpisy. Wynika to ze specyficznej procedury postępowania w przypadku finansów publicznych. Zazwyczaj te kwoty przechodzą na następny rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym wyjaśnić, że w ustawach budżetowych przez kolejne lata te środki ulegają zmniejszeniu. Komisja Zdrowia rozpatrywała projekt budżetu Ministerstwa Zdrowia na 2001 r., w którym zmniejsza się te środki o ponad 10%. Dlatego Komisja wystąpiła z propozycją zwiększenia tej kwoty o 2 mln złotych przynajmniej w celu podtrzymania poziomu finansowania z ubiegłego roku po uwzględnieniu inflacji. Zadania, które posiada Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, mogą być wykonywane bez przeszkód.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGrzonkowski">Wydaje się zatem, że rozsądniejszy jest zapis proponowany przez połączone Komisje. Zapewnia on wzrost środków do poziomu odpowiadającego wykonywaniu zadań zawartych w ustawie. Pan poseł Marian Cycoń proponuje zmianę, która może doprowadzić do tego, że co roku będzie się odbywał pewnego rodzaju przetarg o te środki. Praktyka wskazuje na to, że tych pieniędzy będzie coraz mniej w sytuacji, gdy akcyza na alkohol rośnie i daje budżetowi państwa systematyczne dochody.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, aby rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki zgłoszonej przez pana posła Mariana Cyconia. W głosowaniu 2 posłów opowiedziało się za rekomendowaniem Sejmowi poprawki zgłoszonej przez posła Mariana Cyconia, 31 było przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że połączone Komisje wyraziły negatywną opinię o tej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3 zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. Proszę o krótkie uzasadnienie proponowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszZieliński">W zestawieniu poprawek zmiana nr 3 ma następującą treść:</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszZieliński">„w art. 1 po pkt. 13 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszZieliński">13) po art. 13 dodaje się art. 13 prim w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszZieliński">Art. 13 prim. Zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama jest dozwolona pod warunkiem, iż nie jest kierowana do młodzieży”.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#TadeuszZieliński">W tej chwili proponuję inną redakcję tego zapisu. Chodzi o to, aby dotychczasowy ust. 1 w art. 13 prim otrzymał brzmienie zgodnie z zaproponowanym przeze mnie tekstem. W ten sposób usuniemy zastrzeżenia, które znajdują się w pkt. 1–5, a które zakazują krzewienia reklamy poprzez budowanie skojarzeń z: atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sportem, nauką, pracą lub sukcesem zawodowym, zdrowiem lub sukcesem życiowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanRulewski">W jaki sposób będzie się orzekać, czy reklama jest kierowana do młodzieży? Czy ten zapis nie rozszerza możliwości reklamowania piwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BarbaraImiołczyk">Chciałabym poprzeć poprawkę zgłoszoną przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. Wydaje mi się, że jeszcze trudniejsze będzie określenie tego, co jest budowaniem skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, czy zdrowiem lub sukcesem życiowym. Być może stosunkowo łatwe będzie zidentyfikowanie nawiązywania do relaksu, sportu i wypoczynku. Natomiast w przypadku skojarzenia z atrakcyjnością seksualną będzie to bardzo trudno ustalić. Zapis proponowany przez pana posła Tadeusza Zielińskiego uchroni nas przed tego typu dylematami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym powiedzieć, że autorzy zapisu, który znajduje się w sprawozdaniu podkomisji, wzorowali się na prawie Unii Europejskiej w tym zakresie. Dyrektywa Unii Europejskiej ogłoszona w Dzienniku Ustaw w 1989 roku właśnie w ten sposób opisuje zakaz prezentowania napojów alkoholowych. Reklama nie może sugerować, że napoje alkoholowe sprzyjają tężyźnie fizycznej, ułatwiają kontakty międzyludzkie lub zawierają właściwości lecznicze. Oczywiście ten zapis nie jest precyzyjny i w trakcie realizacji ustawy orzeczenia sądów będą regulowały, jaki rodzaj reklamy spełnia kryteria zapisane w poszczególnych punktach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofTronczyński">Rząd popiera zapis, który znajduje się z sprawozdaniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszZieliński">Chciałbym odpowiedzieć na pytania zadane przez pana posła Jana Rulewskiego.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszZieliński">Propozycja połączonych Komisji, którą zajmowaliśmy się podczas drugiego czytania projektu ustawy, jest o wiele bardziej utopijna niż zaproponowany przeze mnie zapis. Nie tylko zakazuje się kierowania reklamy do młodzieży, ale ponadto zakazuje się budowania reklamy w oparciu o skojarzenia: z atrakcyjnością seksualną, relaksem etc. Wnosząc tę zmianę, proponuję jednocześnie usunięcie fragmentu przepisu, który zakazuje stosowania reklamy, jeśli zawiera ona wyliczone elementy. Najważniejszy zapis mówiący o nie kierowaniu reklamy do młodzieży pozostaje bez zmian. Po nim stawia się kropkę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszZieliński">A zatem będzie można reklamować piwo z zastrzeżeniami ust. 2 czyli w mediach elektronicznych i w kinie po godz. 23.00 do 6.00 rano. Moja poprawka nie dokonuje w tej materii żadnych zmian. Skreśla się tylko utopijne zapisy zawarte w ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofTronczyński">Te zapisy wcale nie są utopijne. Art. 13 jest sformułowany bardzo jasno. Te przepisy są znacznie szersze od tego, co proponuje pan poseł Tadeusz Zieliński. Tak w większości wypadków są konstruowane kodeksy reklamy napojów alkoholowych w większości krajów europejskich. Tam mówi się wyraźnie, że nie należy kojarzyć reklamy napojów alkoholowych z atrakcyjnością seksualną, ze sportem, wypoczynkiem i relaksem. Dlatego ten zapis jest tutaj ujęty. Zapis proponowany przez połączone Komisje dopuszcza reklamę między godziną 23.00 a 6.00 rano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejWojtyła">Pan poseł Tadeusz Zieliński proponuje zastąpienie dotychczasowego art. 13 prim nowym przepisem. Z tego wynika, że ust. 2 również zostaje wykreślony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, aby rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. W głosowaniu 17 posłów opowiedziało się za rekomendowaniem Sejmowi poprawki zgłoszonej przez posła Tadeusza Zielińskiego, 21 było przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że połączone Komisje wyraziły negatywną opinię o tej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4 również zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. Proszę o krótkie uzasadnienie proponowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszZieliński">Proponuję, aby w art. 1 w pkt. 13 w dodawanym art. 13 prim w ust. 2 skreślić pkt. 6 i 7. Chodzi o to, że obecnie przepis zakazuje prowadzenia reklamy inaczej niż przy użyciu nazwy i znaku towarowego. Zmiana polegałaby na tym, że po godz. 23.00 w telewizji ukazywałaby się tablica, na której występowałaby nazwa i znak danej firmy. Następny punkt, który również należy skreślić, zakazuje prezentowania reklamy z udziałem osób, zwierząt lub innych postaci. Czyli niektóre browary, chcąc się reklamować, będą musiały zmienić logo, ponieważ w ich znakach firmowych występują na przykład tańczące sylwetki osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jakie jest w tej kwestii stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofTronczyński">Rząd popiera zapis przedłożony przez połączone Komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, aby rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. W głosowaniu 17 posłów opowiedziało się za rekomendowaniem Sejmowi poprawki zgłoszonej przez posła Tadeusza Zielińskiego, 26 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że połączone Komisje wyraziły negatywną opinię o tej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5 zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. Proszę o krótkie uzasadnienie proponowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszZieliński">Poprawka ma następującą treść: „w art. 1 pkt. 19 otrzymuje brzmienie: 19) skreśla się art. 18 bis”. Chodzi o to, aby pozostać przy dotychczasowym przepisie, mówiącym o zakazie przeznaczania środków pochodzących z opłat za koncesje na inne cele niż walka z alkoholizmem”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść do tej propozycji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, aby rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5 zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. W głosowaniu 17 posłów opowiedziało się za rekomendowaniem Sejmowi poprawki zgłoszonej przez posła Tadeusza Zielińskiego, 26 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że połączone Komisje wyraziły negatywną opinię o tej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6 zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. Proszę o krótkie uzasadnienie proponowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszZieliński">Poprawka nr 6 ma następującą treść: „w art. 1 w pkt. 28 w nowelizowanym ust. 1 w art. 45 bis skreśla się wyrazy „oraz sponsoruje imprezy masowe”.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#TadeuszZieliński">Sens tej poprawki jest taki, żeby nie było sankcji karnej za sponsorowanie imprez masowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Jaka jest w tej kwestii opinia rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofTronczyński">Jeżeli w ustawie w art. 13 prim znajduje się zakaz sponsorowania imprez masowych, to konsekwencją tego jest zapisanie w art. 45 bis odpowiednich sankcji za złamanie tego zakazu. Logika tych zapisów jest taka, aby kara była utrzymana. Popieramy propozycję zgłoszoną przez połączone Komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy w świetle tych wyjaśnień, pan poseł Tadeusz Zieliński podtrzymuje zgłoszoną przez siebie poprawkę. Ona nie jest konsekwentna. Najpierw zakazuje się sponsorowania imprez masowych, a potem nie wprowadza się kary za złamanie tego zakazu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszZieliński">Zgadzam się z tym, że poprawka nr 6 powinna zostać rozszerzona o skreślenie w art. 13 prim ust. 5 oraz w art. 13 bis pkt. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o sformułowanie ostatecznego brzmienia proponowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszZieliński">Proponuję następujące zmiany: „w art. 1 w pkt. 28 w nowelizowanym ust. 1 w art. 45 bis skreśla się wyrazy „oraz sponsoruje imprezy masowe”. W art. 13 prim skreśla się ust. 5. W art. 13 bis skreśla się pkt. 3”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy ta poprawka jest teraz kompletna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Tak, zostały tu zawarte wszystkie konieczne elementy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, aby rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki zgłoszonej przez pana posła Tadeusza Zielińskiego. W głosowaniu 17 posłów opowiedziało się za rekomendowaniem Sejmowi poprawki zgłoszonej przez posła Tadeusza Zielińskiego, 24 było przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że połączone Komisje wyraziły negatywną opinię o tej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2 zgłoszonej przez pana posła Seweryna Jurgielańca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SewerynJurgielaniec">Wniesienie tych poprawek było związane z wątpliwościami w kwestii dostosowania prawa do wymogów Unii Europejskiej. Miałem także zastrzeżenia w kwestii reklamy. Zasady reklamowania napojów alkoholowych w krajach Europy Zachodniej wyraźnie określają, z czym reklama nie powinna być utożsamiana. Wymienia się tutaj nawiązywanie do atrakcyjności seksualnej, sprawności intelektualnej i fizycznej, atrakcyjności mężczyzn i kobiet jak również osiągnięć sportowych. A zatem w tej kwestii przepisy są jednoznaczne.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#SewerynJurgielaniec">Ponadto w ocenie sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pana Michała Wojtczaka załączony projekt nowelizacji ustawy jest zgodny z prawem europejskim. W związku z tym wycofuję swoje poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę pana posła Andrzeja Wojtyły. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejWojtyła">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zaakceptowały moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę Urząd Komitetu Integracji Europejskiej o wydanie opinii o projekcie ustawy do jutra.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#StanisławGrzonkowski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Rodziny, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>