text_structure.xml
56.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KazimierzSzczygielski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli strony rządowej. Pierwszym tematem posiedzenia Komisji jest ustawa termomodernizacyjna. Zgodnie z prośbą pana Marszałka Sejmu Komisja ma przedstawić stanowisko w sprawie sprawozdania z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KazimierzSzczygielski">W punkcie drugim mamy przyjęcie komisyjnego projektu Rezolucji Sejmu RP w sprawie polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji społeczno-ustrojowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KazimierzSzczygielski">Zwracam się do pań posłanek i do panów posłów, czy zaproponowany porządek obrad Komisji jest do zaakceptowania. Sprzeciwu nie widzę, zatem porządek obrad przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KazimierzSzczygielski">Powracamy do punktu pierwszego posiedzenia Komisji. Sprawozdanie jest wymogiem ustawowym. Zgodnie z uchwałą Sejmu, rząd jest zobowiązany do okresowej prezentacji takiego sprawozdania na forum Sejmu. Naszym obowiązkiem jest rozpatrzenie sprawozdania i przygotowania opinii, czy przyjmujemy sprawozdanie rządu, czy też nie. Obowiązkiem Komisji jest także wybór posła sprawozdawcy, który przekaże na posiedzeniu plenarnym Sejmu stanowisko Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KazimierzSzczygielski">Otwieram dyskusję na temat sprawozdania, które w imieniu rządu przedstawił prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Czy można by prosić o bardzo krótkie wprowadzenie do tematu. Nie wiem kto z państwa jest upoważniony do reprezentowania rządu, bo nie widzę na sali obrad pani prezes Ewy Bończak-Kucharczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardPazura">Nie jestem upoważniony do reprezentowania rządu. Taką osobą jest pan prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, który nie jest obecny. Ja natomiast jestem zainteresowany realizacją tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzSzczygielski">Z tego co wiem, to wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, pan Dionizy Beda, który ma reprezentować rząd, jest obecny w Sejmie w związku ewentualnością rozpatrywania na plenarnym posiedzeniu Sejmu ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ponieważ jednak w tej chwili nie ma na sali obrad Komisji nikogo z kierownictwa Urzędu Mieszkalnictwa, prosiłbym pana prezesa Ryszarda Pazurę o przedstawienie stanu realizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Nie chciałbym, abyśmy niepotrzebnie tracili czas na oczekiwanie prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardPazura">W związku z tym, że sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych zostało państwu przedstawione na piśmie, nie będę powtarzał zawartych w nim informacji. Powiem jedynie, że odnoszą się one do stanu z dnia 7 września, czyli sprzed prawie dwóch miesięcy. Stan ten uległ zmianie. Dlatego powiem o tych zmianach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RyszardPazura">Do dnia dzisiejszego Bank Gospodarstwa Krajowego ma już podpisane umowy z 33 bankami. Są w nich największe banki sieciowe. Tak więc w stosunku do danych z września jest to o kilka banków więcej zainteresowanych tym produktem bankowym. Myślę, że po pierwszej fazie wdrażania ustawy termomodernizacyjnej banków tych będzie jeszcze więcej, bo praktycznie rzecz biorąc wszystkie banki są zainteresowane produktem oferowanym w ustawie TERMO. Wszystkie, z wyjątkiem banku PKO BP, który jako jeden z dużych banków na razie nie podpisał z nami umowy. Myślę jednak, że po pewnym czasie PKO BP również będzie oferował ten nowy produkt bankowy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RyszardPazura">Druga informacja, którą chcę przedstawić, dotyczy liczby wniosków złożonych do banków o kredyty. W sprawozdaniu mowa jest o 25 wnioskach. Wg naszej informacji z dnia dzisiejszego w bankach złożono już 101 wniosków kredytowych, które trafiły następnie do Banku Gospodarstwa Krajowego. 80 wniosków dotyczy kredytów na przedsięwzięcia termomodernizacyjne w domach jednorodzinnych i 21 wniosków na budynki wielorodzinne.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#RyszardPazura">Można wyciągnąć z tego wniosek, że w ostatnim okresie liczba wniosków uległa zwielokrotnieniu. Wnioski kredytowe dotyczą jednak głównie projektów małych, na niewielki zakres przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Spośród 101 złożonych projektów 43 zostały zaakceptowane, negatywnie zweryfikowanych zostało 27 projektów, a 23 projekty znajdują się w trakcie weryfikacji. 7 projektów zostały zwrócone wnioskodawcom z prośbą o uzupełnienie i zwrócenie do banku. Sądzimy, że na koniec br. może być około 100 wniosków kredytowych pozytywnie zaopiniowanych, ale wnioski nadal wpływają. Co się tyczy wyników Funduszu Termomodernizacji na koniec roku, to przy zasileniu kwotą 5 mln zł przewidywaliśmy stratę. Ta strata będzie mniejsza od przewidywanej i wyniesie 420 tys. zł. Jest to jednak strata przejściowa dlatego, że w przyszłym roku na funduszu będzie wynik pozytywny. Przy założeniach budżetu na rok przyszły pokryjemy również stratę i w efekcie uzyskamy niewielki zysk na koncie Funduszu, który przeznaczymy na jego cele statutowe zgodnie z ustawą.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#RyszardPazura">Koszty obsługi kredytu okazały się niższe. Planowaliśmy bowiem wyższe zatrudnienie, ale na razie nie ma takiej potrzeby, bo nie ma tylu wniosków kredytowych. Nie ma więc potrzeby, aby te koszty „pompować”.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#RyszardPazura">W naszym przekonaniu, dopiero przyszły sezon pokaże, jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na kredyt termomodernizacyjny. Najprawdopodobniej złożone już zostaną do banku duże wnioski, to znaczy na większy kredyt. Oceniamy, że kwota zawarta w projekcie budżetu na rok 2000, jest chyba wystarczająca z jednym zastrzeżeniem. W roku przyszłym pewnym ograniczeniem mogą być wydatki na weryfikacje audytów. Zgodnie z ustawą są one limitowane wielkością 3% od kwoty przeznaczonej na zasilenie Funduszu Termomodernizacji. Audyt energetyczny musi być najpierw zweryfikowany, a dopiero później jest wypłacana premia termomodernizacyjna. Tyle uwag do sprawozdania. Bardzo proszę o jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#RyszardPazura">Jeszcze jedna informacja. Najlepiej radzi sobie z realizacją ustawy Bank Ochrony Środowiska, bo do tej pory udzielał podobnych kredytów częściowo zasilanych z funduszy ochrony środowiska. Bank ten szybko zarekomendował swoim klientom nowy produkt w postaci kredytów na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Jeśli ze strony państwa będą pytania, postaramy się na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławSzczepański">Trudno mówić o analizie funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jeśli bowiem spojrzymy w informację przygotowaną przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, to okazuje się, że pierwsze 8 miesięcy od daty uchwalenia ustawy zajęły sprawy organizacyjne i przygotowanie rozporządzeń wykonawczych. Dopiero koniec roku, a więc dzień 31 grudnia, będzie terminem, kiedy można będzie więcej powiedzieć, ile środków z kwoty 5 mln zł przyznanych w budżecie na realizację ustawy, zostało wykorzystanych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiesławSzczepański">Mam pytanie do pana prezesa Ryszarda Pazury, który powiedział, że 43 projekty zostały zaopiniowane pozytywnie. Na jaką łączną kwotę były te wszystkie projekty? W informacji z 7 września napisane zostało, że była to kwota 50 tys. zł, a więc mniejsza od wydanej na promocję ustawy; przeznaczono na nią 60 tys. zł. Rozumiem, że chodzi nie o kwoty przyznane, ale obiecane wnioskodawcom, bo zostaną one de facto wypłacone po zrealizowaniu całego zadania inwestycyjnego zapisanego we wniosku kredytowym. Pieniądze są u państwa zapisane, ale nie zostaną wydane. Jedyne środki wydane, to pieniądze na weryfikację audytów, natomiast nie ma wypływu pieniędzy w postaci wypłacania premii termomodernizacyjnych. Taka wypłata premii następuje po zakończeniu dzieła.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WiesławSzczepański">Chciałbym ponadto dowiedzieć się ile wyniosły koszty funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji. Jak pan prezes powiedział, na koniec bieżącego roku osiągniecie państwo 420 tys. zł straty. Ile wobec tego wynoszą koszty obsługi całej operacji przez bank związanej z wdrożeniem ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SiergiejPlewa">Powinniśmy przyjąć sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, bo jest ono w miarę rzetelne. Powinniśmy jednak stwierdzić, że ta ustawa jest martwa i podjąć od razu, w krótkim czasie jej nowelizację.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SiergiejPlewa">W takim wydaniu, w jakim została ona uchwalona, a byłem temu przeciwny, on nie znajdzie odbiorców i będzie tylko zapisany jeszcze jeden punkt w rządowym pakiecie ustaw mieszkaniowych, jako pomoc w ociepleniu budynków i ich termomodernizacji. Podobnie zresztą będzie ustawą o własnym mieszkaniu, której projekt został dzisiaj zaprezentowany Sejmowi przez rząd w pierwszym czytaniu. O ile przy tej ustawie termomodernizacyjnej nie mogę winić rządu za jej uchwalenie, bo był to projekt poselski, o tyle przy tej drugiej ustawie mamy do czynienia wręcz z mydleniem oczu. Niby coś się ludziom daje, w zasadzie nic.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiesławSzczepański">Ad vocem: jest rzeczą zastanawiającą, że ustawa termomodernizacyjna stworzyła coś w rodzaju banku, który udziela kredytu dla domów jednorodzinnych. Bo aż 80% wniosków kredytowych dotyczy domów jednorodzinnych i złożyły je osoby indywidualne. A wydawało się nam przy uchwalaniu ustawy, że jej celem jest pomoc finansowa dużym inwestorom, a więc spółdzielniom mieszkaniowym albo właścicielom budynków zakładowych. Bo oni mają największe potrzeby. Ktoś, kto ma własny dom jednorodzinny, posiada inne źródła finansowania, po które może sięgnąć chcąc przeprowadzić termomodernizację budynku. Z tego punktu widzenia jest to ustawa martwa, jak powiedział mój kolega.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzSzczygielski">Czy ktoś z państwa posłów chciał jeszcze zadać pytanie? A może ktoś z gości chciałby się wypowiedzieć? Mam prośbę do prezesa Krajowej Agencji Poszanowania Energii, pana prof. Tadeusza Skoczkowskiego, aby zechciał podzielić się z nami refleksją na temat ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzSzczygielski">Najpierw jednak odniosę się do wypowiedzi pana posła Wiesława Szczepańskiego. Ustawa została tak skonstruowana, że wielcy odbiorcy energii, a więc spółdzielnie mieszkaniowe i gminy, mogą skorzystać z dobrodziejstw ustawy termomodernizacyjnej w roku 2001. Celowo daliśmy dwa lata prywatnym inwestorom na skorzystanie z kredytów i premii termomodernizacyjnej mając na względzie możliwości finansowe budżetu państwa. Tyle uwagi formalnej z mojej strony.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzSzczygielski">Wracam do debaty. Po pierwsze chcielibyśmy poznać opinię o ustawie prezesa Krajowej Agencji Poszanowania Energii pana prezesa Tadeusza Skoczkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławSzczepański">Przepraszam, że przerywam panu wypowiedź, ale chyba nastąpiło nieporozumienie. Przecież spółdzielnie mieszkaniowe mogą już obecnie skorzystać z ustawy TERMO, a jedynie jednostki publiczne dopiero od roku 2001.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzSzczygielski">Ma pan rację, wycofuję swoją uwagę. Mam jeszcze pytanie do pana prezesa Ryszarda Pazury: jaka jest pana prognoza co do możliwości skorzystania z kredytów i premii termomodernizacyjnej przez właścicieli domów jednorodzinnych? Z analizy sytuacji wykorzystania energii i jej strat przez odbiorców przeprowadzonej przez Ministerstwo Finansów wynikało, że około 160 tysięcy budynków grzeje atmosferę w sposób ponadnormatywny czyli niepotrzebny.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzSzczygielski">Czy wobec tego z faktu, że wnioski kredytowe złożyło tylko 100 prywatnych inwestorów świadczy o słabej promocji ustawy, czy też może ustalone przez nas parametry warunkujące otrzymanie kredytu oraz premii są zbyt wygórowane, a przez to niedostępne dla wielu inwestorów? Inaczej mówiąc czy w stosunku do tych potencjalnych klientów należy podnieść wysokość premii termomodernizacyjnej lub obniżyć kryteria jej uzyskiwania? Który z tych wariantów uważa pan prezes za lepszy i czy w ogóle uważa to za słuszne? Proszę pana prezes o zbiorczą odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RyszardPazura">Jeśli chodzi o premie, to przyznano je dotychczas na kwotę 438 tys. 886 zł. Dzisiaj wypłacona została pierwsza premia w wysokości około 10 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#RyszardPazura">Odnosząc się do wypowiedzi pana posła Kazimierza Szczygielskiego i pytania, czy podwyższyć wysokość premii albo złagodzić kryteria, że jest to dobry produkt, ale można go dopiero ocenić po pewnym czasie. Ten czas jeszcze nie nadszedł. Dzisiaj nie wolno oceniać ustawy TERMO dlatego, że funkcjonuje ona dopiero od kilku miesięcy. Dobrze wszyscy wiemy, jak długo trwały prace nad rozporządzeniami wykonawczymi do ustawy, co spowodowało, że ustawa w zasadzie weszła w życie już w sezonie letnim, kiedy już nie ogrzewano mieszkań. W takim okresie nie podejmuje się na ogół inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraBlida">Takie inwestycje właśnie wykonuje się w sezonie pogrzewczym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RyszardPazura">Dokładnie między jednym a drugim sezonem grzewczym, ale proszę jednak pozwolić mi skończyć wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzSzczygielski">Prosiłbym o nie przerywanie wypowiedzi. Można przecież w dyskusji wyjaśnić sobie ewentualne różnice zdań.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardPazura">Pan poseł dobrze wie, że normalny komercyjny produkt bankowy jest zawsze testowany przez kilka miesięcy. Przykładem może być kredyt Millenium. Dlatego uważam, że w przypadku kredytu termomodernizacyjnego banki w stosunkowo krótkim czasie go rozpropagowały. Bałbym się dzisiaj oceniać ustawę. Uważam, że sto wniosków kredytowych złożonych w tak krótkim okresie, to wcale nie jest mało i dobrze rokuje na przyszłość. W moim odczuciu dopiero w przyszłym sezonie mogą ujawnić się większe projekty czy przedsięwzięcia termomodernizacyjne. A większe projekty oznaczają bardziej skomplikowane wnioski kredytowe, trudniejsze audyty energetyczne i bardziej skomplikowana ocena wypłacalności kredytobiorcy. Biorąc pod uwagę moment, w jakim przepisy ustawy TERMO zostały wdrożone uważam, że sukcesem jest pojawienie się wniosków kredytowych jeszcze w tym sezonie letnim.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RyszardPazura">Inaczej wygląda przygotowanie projekt na modernizację lokalnych źródeł ciepła i sieci ciepłowniczej. Wnioski kredytowe na takie przedsięwzięcia, jako znacznie trudniejsze, dopiero się pojawią, o czym wiemy. Ich przygotowanie wymaga jednak dłuższego czasu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RyszardPazura">Z naszego doświadczenia wynika, że mniej więcej jeden rok trwa okres rozruchu wdrożenia jakiegoś nowego produktu bankowego. Tak było z kredytami Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, tak jest obecnie z kredytami górniczymi. Zanim kredytobiorca się przekona do złożenia wniosku kredytowego, upływa zwykle kilka miesięcy. Zgadzam się jednak z panem posłem Kazimierzem Szczygielskim, że procedury dotyczące audytów energetycznych są bardzo, ale to bardzo wymagające. Gdybym jednak miał się zastanawiać nad zmianami, to nie mogę ocenić funkcjonowania ustawy TERMO od strony ekonomicznej. W moim przekonaniu jednak, jeśli Sejm lub rząd, a nie bank, określają jakiś produkt bankowy, to proces wdrożenia tego produktu trwa znacznie wolniej, a to dlatego, że kredytobiorca musi dostosować się jeszcze dodatkowo do pewnych formuł administracyjnych. Uważam, że dopiero w czerwcu lub lipcu przeszłego roku można będzie dokonać pełnej oceny funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#RyszardPazura">Jeśli chodzi o koszty funkcjonowania Banku Gospodarstwa Krajowego, to one są rekordowo niskie. O tym jaki jest plan Funduszu Termomodernizacji i jakie są odchylenia w stosunku do tego planu, powie już moja pracownica.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DanutaWiśniewska">Dysponujemy wynikami realizacji planu finansowego na koniec III kwartału br. Z zaplanowanych kosztów na obsługę Funduszu Termomodernizacji w wysokości 643 tys. zł wydatkowano 465 tys. zł, w tym w pełni wykorzystano środki przeznaczone na promocję ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Na promocję przeznaczono 60 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DanutaWiśniewska">Ponadto w pełni wykorzystano środki na zakupy inwestycyjne. Były to dwa komputery i drukarka do obsługi Funduszu w Banku Gospodarstwa Krajowego. Dodatkowo większe były przychody z inwestowania wolnych środków; w planie założono 220 tys. w tym okresie, natomiast zrealizowano 260 tys.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DanutaWiśniewska">W rezultacie na koniec września br. Fundusz Termomodernizacji poniósł stratę w wysokości 211 tys. zł przy planowanej w tym okresie 418 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RyszardPazura">Chcę sformułować uwagę. Strata, o której było powiedziane, jest stratą w ujęciu rachunkowym. Jeśli się bowiem podejmuje decyzje i daje promesę premii termomodernizacyjnej, to oznacza, że środki te już są liczone jako zobowiązania banku, ale one nie opuszczają Funduszu. Środki te pracują na rzecz Funduszu do momentu ich wypłacenia. Odsetki z inwestycji też wracają na Fundusz. To jest bardzo dobry mechanizm, bo oszczędza środki budżetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BarbaraBlida">Jestem bardzo wdzięczna panu prezesowi Ryszardowi Pazurze za fachowe przedstawienie okresu uruchamiania jakiegoś nowego produktu bankowego i wdrożenie nowych systemów finansowych. Nie wystarczy uchwalić ustawę, trzeba jeszcze mieć czas na jej wdrożenie, na opracowanie tego produktu, na jego obrobienie w banku i zaprezentowanie go ludziom. To wszystko trwa około roku.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BarbaraBlida">Chciałabym, abyśmy wzięli sobie do serca słowa powiedziane przez pana prezesa Ryszarda Pazurę. Dobrze wiem, ile trwa wdrożenie nowego produktu bankowego, bo wiem ile trwało uruchomienie kas mieszkaniowych, zanim pani prezes wydała wszystkie pozwolenia i zanim nowy system został wypromowany.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#BarbaraBlida">Za kilka godzin będziemy debatowali nad nowymi systemami mającymi zastąpić system ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma żadnej możliwości, aby zakończyć udzielanie ulg mieszkaniowych z dniem 31 grudnia br. i 1 stycznia 2000 roku mieć już funkcjonujące nowe systemy aktywizacji budownictwa. Dopiero teraz, czyli na początku listopada, odbędzie się pierwsze czytanie projektów nowych ustaw mieszkaniowych. Kuchnia parlamentarna wygląda tak, że jeżeli naprawdę się zmobilizujemy, to w najlepszym razie projekty zostaną uchwalone w końcu roku. Tymczasem rząd nie nadał projektom ustaw mieszkaniowych klauzuli pilności, dotyczy to również nowej ustawy o kasach mieszkaniowych. Czyli około połowy roku 2000 ten system będziemy mieli opracowany w parlamencie.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#BarbaraBlida">Zanim ustawa wejdzie w życie i zanim nowy produkt bankowy zostanie wykreowany upłynie co najmniej następne pół roku. Dlatego w roku 2000 powinniśmy pozostawić jeszcze instrument pomocy ludziom w postaci ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie wystarczy więc tylko skierować projekt ustawy do Sejmu, a potem ją uchwalić. Trzeba jeszcze wiele czasu poświęcić na jej rozpowszechnienie i wdrożenie. Nie wiem czy pan prezes potwierdzi moje obserwacje, ale do mojego biura poselskiego zwracają się spółdzielnie mieszkaniowe, które usiłowały przygotować się do zaciągnięcia kredytu na termomodernizację. Przypomnę, że kiedyś właśnie spółdzielnie przeprowadzały wiele robót tego rodzaju, a w obiegu było około 4 bilionów starych złotych na procesy termomodernizacyjne w formie dotacji.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#BarbaraBlida">Dzisiaj spółdzielcy twierdza, że mają problemy z zaciągnięciem kredytu w bankach komercyjnych, które domagają się podpisania pod wnioskiem kredytowym przez członków, czyli właścicieli danego budynku, na który ma być zaciągnięty kredyt. Niestety, często właściciele mieszkań odmawiają swoich podpisów, ponieważ obawiają się, że to będzie skutkowało nowymi obciążeniami finansowymi. Czy banki działają w sposób prawidłowy? Czy zawierając umowy kredytowe z innymi bankami Bank Gospodarstwa Krajowego postawił taki warunek i czy banki nie chcą się trochę przesadnie zabezpieczyć żądając podpisów członków spółdzielni mieszkaniowych. Taki warunek praktycznie przekreśla możliwość realizacji wielu projektów termomodernizacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzSzczygielski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze coś dodać do zaprezentowanych dotąd stanowisk? Czy jest obecny na posiedzeniu pan prezes Tadeusz Skoczkowski z Krajowej Agencji Poszanowania Energii? Skoro mamy pana w swoim gronie, to bardzo proszę by powiedział pan kilka zdań na temat realizacji ustawy TERMO.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszSkoczkowski">Rzeczywiście z oceną ustawy TERMO trzeba jeszcze poczekać. Zapewne wszystko można było załatwić szybciej, ale nie ma w tej chwili co deliberować, dlaczego tak się nie stało. Możemy jednak w tej chwili powiedzieć jaka jest ocena społeczna tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszSkoczkowski">Pan prezes Ryszard Pazura powiedział, że dominują projekty małe, głównie dotyczące działań termomodernizacyjnych związanych z domami jednorodzinnymi. Z audytów energetycznych, które były weryfikowane w Krajowej Agencji Poszanowania Energii, a było ich do dzisiaj 50, aż 41 dotyczyło domków jednorodzinnych, a 9 budynków wielorodzinnych. Potwierdza to tezę, że z różnych przyczyn zainteresowanie spółdzielni mieszkaniowych ustawą TERMO jest bardzo małe.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszSkoczkowski">Można nawet powiedzieć trochę mocniej: spółdzielcy z ustawy są bardzo niezadowoleni. Dochodzi do tego, że Agencja została przymuszona do zorganizowania w najbliższym czasie forum dla spółdzielców, na którym chcemy tłumaczyć zawiłości ustawy TERMO. Lepiej, jak widać, z ustawą radzą sobie właściciele domów jednorodzinnych. Mamy więc do czynienia z występowaniem barier dla dużych spółdzielni mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#TadeuszSkoczkowski">Jeśli chodzi o pieniądze na promocję ustawy, to były one bardzo małe, zaledwie 60 tys. zł. Był projekt Krajowej Agencji Poszanowania Energii jak zrobić kampanię promocyjną dla ustawy. Nie skorzystano z niego, zapewne tylko dlatego, że nie było pieniędzy. Niemniej uważam, że okres posezonowy, okres zimy, nie powinien być okresem, w którym będziemy oczekiwali, że ustawa już się przebiła i w czasie zimy nic nie należy robić. Wręcz odwrotnie, promocję ustawy trzeba właśnie w okresie przed sezonem budowlanym jeszcze bardziej zintensyfikować. Trzeba zwiększyć zachęty finansowe, jakie ustawa proponuje inwestorom. Trzeba zmniejszyć obciążenie stopy dyskonta. Powinna ona wynosić około 4%. Wiem, że Ministerstwo Finansów przewiduje obniżenie tej stopy. Trzeba również wyjaśnić pewne, podobno już zinterpretowane przez Ministerstwo Finansów, parametry ustawy, np. co oznacza okres 7 lat spłaty, ile trzeba spłacić w ciągu tych lat, czy 100% czy tylko 75% zaciągniętego kredytu. Gdyby Ministerstwo Finansów dało jednoznaczną interpretację parametrów ustawy TERMO i zmieniło je na korzyść klientów, to na pewno ustawa zaczęła być bardziej atrakcyjna. Trzeba mieć także dalsze rozporządzenia do ustawy. Prace są w toku, eksperci nad tym pracują.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#TadeuszSkoczkowski">Reasumując wydaje się, że dla upowszechnienia ustawy konieczne są większe środki na promocję. Ustawa wymaga bardzo dobrego przygotowania przed nowym sezonem budowlanym i remontowym. Byłoby nieroztropnością oczekiwanie, że ustawa już sama zacznie działać. W każdym razie oczekiwania społeczne, które w Agencji rejestrujemy na podstawie listów i telefonów, które codziennie odbieramy, są bardzo wielkie. Dlatego ustawa powinna zostać dostosowana do możliwości budżetowych z jednej strony, ale także do oczekiwań społecznych z drugiej. Oczekiwania te powinny być brane pod uwagę przy konstruowaniu parametrów dla ustawy na rok 2000.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzSzczygielski">Dziękuję bardzo panu prezesowi za tę wypowiedź. Jestem w pewnym zakłopotaniu dlatego, że z jednej strony panuje powszechna opinia, że z oceną ustawy TERMO należałoby jeszcze poczekać, a z drugiej...</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BarbaraBlida">Z tym nie mogę się zgodzić, gdyż od początku nie zgadzałam się z zapisami ustawy i moje hiobowe oceny, niestety, się potwierdzają.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzSzczygielski">Ale mówimy jedynie o konkretnym sprawozdaniu przygotowanym przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, a nie o zapisach ustawy. Jak rozumiem pani pesymistyczna ocena możliwości wdrożenia ustawy pani zdaniem się potwierdza, ale pani również uważa, że z oceną ustawy trzeba jeszcze poczekać.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzSzczygielski">Po wypowiedzi pana prezesa Tadeusza Skoczkowskiego moje pytanie jest następujące. Jeśli jest obecny przedstawiciel Ministerstwa Finansów, to chciałbym z jego strony uzyskać zaprzeczenie lub potwierdzenie, że w resorcie finansów jest przygotowana weryfikacja systemu finansowego ustawy TERMO w formie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KazimierzSzczygielski">Otrzymaliśmy dwa sprzeczne ze sobą sygnały. Jest opinia Banku Gospodarstwa Krajowego, że trzeba poczekać z wszelkimi zmianami, bo nowy produkt bankowy musi się wprowadzać długo. Jest także stwierdzenie pana prezesa Krajowej Agencji Poszanowania Energii, że parametry ustawy są źle ustawione i rząd przygotowuje się do ich zmiany.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#KazimierzSzczygielski">Pytanie moje kierowane do Ministerstwa Finansów brzmi, czy rząd rzeczywiście negatywnie ocenia parametry ustawy? Jest to także pytanie do pani prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Co innego jest kwestia oceny funkcjonowania ustawy TERMO ze strony Krajowej Agencji Poszanowania Energii.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MartaSambor">W Ministerstwie Finansów trwają prace nad takimi zmianami w ustawie TERMO, które uwzględniałyby oczekiwania społeczne. Być może zmienią się również parametry przyjęte w ustawie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MartaSambor">Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z ekspertami, to znaczy z przedstawicielami Krajowej Agencji Poszanowania Energii i Fundacji Poszanowania Energii oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W Ministerstwie Finansów odbywają się spotkania, zbieramy wszystkie wiadomości o efektach ustawy, które pokazują potrzebę dokonania zmian niektórych zawartych w niej przepisów. Mam nadzieję, że do końca I kwartału przyszłego roku wszystkie problemy, które państwo poruszyliście, i które poruszają przedstawiciele spółdzielni mieszkaniowych z Krajową Agencją Poszanowania Energii w trakcie spotkań, będą uwzględnione w propozycjach ewentualnej nowelizacji ustawy. Wśród tych zmian być może znajdą się także parametry finansowe, jeśli takie wnioski będą wynikały z analizy ekspertów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzSzczygielski">Mam do pani pytanie. Chodzi o ostatni akapit sprawozdania Urzędu Mieszkalnictwa, które otrzymaliśmy przed dzisiejszym posiedzeniem. Brzmi on następująco: „W chwili obecnej proces wdrażania ustawy znajduje się dopiero w początkowej fazie. Funkcjonowanie systemu wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych będzie monitorowane, a działania rządu oraz Banku Gospodarstwa Krajowego zmierzać będą w kierunku pełnego wdrożenia ustawy i zrealizowania jej celów.”</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzSzczygielski">Czy te działania rządu, to jest właśnie analiza parametrów ustawy? Bo w sprawozdaniu z funkcjonowania ustawy działania Ministerstwa Finansów nie zostały uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MartaSambor">Współautorami ustawy TERMO jest Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Ministerstwo Finansów. W związku z tym nic się nie dokona bez udziału Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MartaSambor">Jeśli natomiast chodzi o monitorowanie ustawy, to odbywa się ono na poziomie Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, jak i w Ministerstwie Finansów. Stąd też wzięły się spotkania przedstawicieli obu instytucji i dzielenia się uwagami na temat ustawy. W dyskusjach tych biorą udział także przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, który to resort koncentruje się jednak głównie na rozporządzeniach wykonawczych, które obowiązują dopiero od maja br. Dlatego być może przedstawione państwu sprawozdanie nie jest pełne i nie satysfakcjonuje państwa, ale to był naprawdę krótki okres funkcjonowania ustawy. W każdym razie ustawa jest przez nas monitorowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzSzczygielski">Czy do wypowiedzi pani z Ministerstwa Finansów ma jakieś uwagi pani prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewa Bończak-Kucharczyk?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Chciałam wyjaśnić, że sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych zostało przez nas przygotowane ponad dwa miesiące temu i w związku z tym obrazuje stan z sierpnia br. A do tego czasu trudno było mówić nawet o pomyśle nowelizacji ustawy, bo jeszcze niewiele było wiadomo o jej działaniu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#EwaBończakKucharczyk">Dzisiaj wiemy znacznie więcej na ten temat i przyglądamy się uważnie realizacji ustawy i jakie przy tym powstają problemy. Ale nie przystąpiono jeszcze do żadnych konkretnych prac nad nowelizacją ustawy. Jest natomiast przygotowane rozporządzenie ministra finansów dotyczące relacji stopy dyskonta do obliczania zdyskontowanej wartości netto pożyczek i kredytów na rok następny. Proponuje się, aby w roku przyszłym wskaźnik ten wynosił 6,5%. To jest jedynym faktem prawnym związanym z pracami nad ustawą TERMO.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzSzczygielski">Zanim udzielę głosu następnym dyskutantom chciałbym przypomnieć, że ustalenie stopy dyskonta na następny rok jest koniecznym wymogiem ustawowym. W ustawie stopa ta została ustalona na rok 1999 a na następne ma to już robić każdorazowo minister finansów. Dlatego w tej zmianie nie dostrzegam niczego nadzwyczajnego, jest to jedynie wykonanie zapisu ustawowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#LubomirDuda">Przy uchwalaniu ustawy panowała wśród posłów obawa, że nie obejmie ona budynków jednorodzinnych i że ze względu na koszty audytu energetycznego oraz zawiłości proceduralne, ten segment rynku nie skorzysta z ustawy.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#LubomirDuda">Jak widać obawy te nie potwierdziły się. Dotychczasowe doświadczenia, aczkolwiek skromne, pokazują, że inwestorzy prywatni decydują się na inwestycje termomodernizacyjne przy wsparciu kredytu bankowego.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#LubomirDuda">W samej ustawie jest kilka przynajmniej błędów, które powinny być jak najszybciej usunięte. Jednym z tych błędów jest art.2, który może powodować, że spółdzielnie mieszkaniowe w niewielkim stopniu korzystają z ustawy. Dzieje się tak właśnie dlatego, że spółdzielnie już znacznie wcześniej podjęły wiele różnych działań termomodernizacyjnych i teraz nie są w stanie spełnić wymogów stawianych w ustawie, jeśli chodzi o uzyskane efekty oszczędzania energii.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#LubomirDuda">W zapisie art. 2 ust. 1 pkt. „a” określone są limity mówiące o tym, kiedy dane przedsięwzięcie uznajemy za przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Dla tych inwestorów, którzy już coś zrobili np. dla ocieplenia domu, te limity powodują, że w zasadzie ich racjonalne i efektywne usprawnienia nie mogą być objęte działaniem ustawy. W związku z tym na pewno należałoby to możliwie szybko zmienić.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#LubomirDuda">Kolejną sprawą, która na pewno hamuje wdrożenie ustawy, jest przepaść, jaka dzieli rozporządzenia napisane językiem, jaki jest jedynie dopuszczalny dla rozporządzeń, a materiałem, który pozwoli inwestorowi wykonać audyt energetyczny. Potrzebne są podręczniki, ulotki i inne wydawnictwa, które przybliżą przepisy ustawy potencjalnemu inwestorowi.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#LubomirDuda">W krajach rozwiniętych, w których tego rodzaju instrumenty prawno - ekonomiczne są stosowane, wychodzi mnóstwo różnego rodzaju kolorowych i napisanych prostym językiem, materiałów informacyjnych i promocyjnych. W sprawozdaniu mówi się o upowszechnieniu 2,5 tys. ulotek. Po pierwsze jest ich stanowczo za mało, a po drugie mówią one jedynie o tym, że jest taka ustawa, natomiast nie objaśniają, jak przejść przez dosyć skomplikowaną procedurę.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#LubomirDuda">Powinny być publikowane przykładowe audyty energetyczne i dostępne w wielu miejscach, a nie tylko w bankach udzielających kredyty.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#LubomirDuda">Bez znacznych środków finansowych na prowadzenie prawdziwej, a nie pozorowanej, działalności promocyjno - informacyjnej, przybliżającej dość skomplikowaną materię ustawy, ustawa ta oczywiście będzie martwa. Nie dlatego, że jest zła lub niedoskonała, ale dlatego, że niewiele osób będzie o niej wiedziało. Bariera informacyjna dla przeciętnego inwestora jest tak duża, że przy obecnych środkach na promocję nie może być pokonana.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#LubomirDuda">Na koniec jedna sprawa, w moim przekonaniu niezwykle istotna. W jednej z pierwszych wersji projektu ustawy, a było ich kilka, mówiono o poręczeniach. To co się dzieje ze spółdzielniami mieszkaniowymi, co sygnalizowała pani posłanka Barbara Blida, wyraźnie wskazuje na to, że dla bardzo wielu osób ustawa TERMO będzie niedostępna przez to, że banki będą traktowały to jak normalny kredyt prawie, że gotówkowy czy inwestycyjny. W związku z tym banki żądają zabezpieczeń finansowych, których inwestorzy nie posiadają. W szczególności chodzi o gospodarstwa wiejskie. Przy dochodach tych gospodarstw liczonych z hektara przeliczeniowego nie ma żadnych możliwości, aby ci ludzie mogli skorzystać z kredytów na termomodernizację. Dlatego bez uruchomienia jakiejś formy poręczeń kredytowych ustawa TERMO będzie także niedostępna dla bardzo dużej grupy potencjalnych inwestorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzSzczygielski">Ponieważ mamy jeszcze do rozpatrzenia drugi punkt porządku obrad, bardzo proszę o bardziej syntetyczne wypowiedzi. Po wypowiedziach pana prezesa Ryszarda Pazury i pana posła Siergieja Plewy przejdziemy już do rozstrzygania.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RyszardPazura">W odpowiedzi na apel pana przewodniczącego bardzo syntetycznie odniosę się do kilku kwestii poruszonych przez dyskutantów.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#RyszardPazura">Jeśli chodzi o banki i ich zachowania, to nie widzę w tym niczego szczególnego. Nie może być banku komercyjnego, który nie żąda zabezpieczeń finansowych. Problem polega na czymś innym. Ustawa TERMO przewiduje, że Bank Gospodarstwa Krajowego może poręczać kredyty z funduszu poręczeń kredytowych. Mamy bardzo szeroką interpretację tej możliwości, bowiem ustawa o poręczeniach i gwarancjach skarbu państwa dotyczy tylko działalności gospodarczej de facto. Ale mamy szeroką interpretację ustawy TERMO i wszystkim osobom fizycznym, spółkom, spółdzielniom i innym podmiotom możemy poręczać.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WiesławSzczepański">Ale ile to kosztuje panie prezesie?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RyszardPazura">Jest to najtańsze poręczenie, jakie istnieje w systemie bankowym. Normalna gwarancja kosztuje bowiem przeciętnie dwa do trzech razy drożej. Ponadto w każdym przypadku z kredytobiorcą bank pertraktuje i poręczenie jest na ogół od 1 do 2%. Tyle wynosi prowizja banku.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RyszardPazura">Ten problem będzie rozwiązany. Podobnie jak przy kredytach studenckich Bank Gospodarstwa Krajowego robi aneksy do umów, informuje o tym banki współpracujące. Umowy o poręczeniach mamy już podpisane z 46 największymi bankami krajowymi. Myślę, że ten problem również przy kredytach termomodernizacyjnych zostanie rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#RyszardPazura">Bardzo poważnym problemem, o czym mówiło dzisiaj kilku uczestników dyskusji, jest promocja ustawy i całego systemu kredytów termomodernizacyjnych. Jak się na rynek wprowadza jakiś nowy produkt bankowy, to trzeba klienta najpierw zachęcić do skorzystania z ustawy. Wymaga to dotarcia z szeroką i przekonywującą informacją do potencjalnych klientów.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#RyszardPazura">Tymczasem Bank Gospodarstwa Krajowego dysponuje na ten cel bardzo skromnymi środkami i jest to dla nas autentyczny problem. Wystąpiliśmy do banków komercyjnych, żeby same, niejako we własnym imieniu, podjęły się promocji ustawy TERMO. Z pozytywnym odzewem spotkaliśmy się ze strony Banku Ochrony Środowiska, który to natychmiast podjął, widząc w tym swój interes. Bank ten w pewnym sensie specjalizuje się w tego rodzaju kredytach. Także BUD-BANK próbuje promować nowy produkt.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#RyszardPazura">Natomiast większe banki odniosły się do tego z rezerwą. Apel możemy ponowić, ale ich skuteczność jest wątpliwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KazimierzSzczygielski">Dziękuję panu prezesowi za syntetyczne wystąpienie i o to samo proszę pana posła Siergieja Plewę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#SiergiejPlewa">Słuchając wypowiedzi pana prezesa Ryszarda Pazury, przypomniało mi się powiedzenie „Tak dobrze jadło i zdechło”.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#SiergiejPlewa">Po dzisiejszych wypowiedziach coraz bardziej jestem utwierdzony w przekonaniu, że ustawa jest bublem. Dokładnie to samo mówiliśmy o ustawie na etapie jej uchwalania. Została uchwalona ustawa, która nie ma szans przebicia. Podobnie było z ustawą o niektórych formach pomocy dla budownictwa mieszkaniowego. Ustawa ta słusznie była znowelizowana i jest cały czas monitorowana. Poprawki były dostosowane do wymogów życia i dokonywane bez czekania.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#SiergiejPlewa">Z ustawą TERMO trzeba zrobić to samo i to już. Z dobrym czy złym funkcjonowaniem ustawy nie ma nic wspólnego sezon grzewczy czy okres przedsezonowy. Zabiegi termomodernizacyjne budynków można dokonywać przez okrągły rok, uwzględniając, rzecz jasna, warunki pogodowe. Mogą być przerwy, zahamowania i ograniczenia prac, można pewnych robót nie wykonać kompleksowo, ale to nie jest przeszkoda trwała. Znam to z własnej praktyki, ponieważ takie roboty osobiście przeprowadzałem.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#SiergiejPlewa">Ustawa w obecnym wydaniu, obojętnie ile byśmy wokół niej zrobili propagandy, nie zacznie funkcjonować, tak jak to oczekiwaliśmy. Do domów jednorodzinnych mieliśmy uwagi na samym początku debaty nad projektem ustawy. Ich właściciele sięgnęli po kredyty bankowe, ale tylko ze względu na bardzo ograniczony zakres robót, a co za tym idzie znacznie bardziej proste audyty energetyczne. Problem ten był, jak państwo sobie przypominacie, sygnalizowany już w trakcie prac nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#SiergiejPlewa">Nie przeciągając dłużej wypowiedzi mam konkretne wnioski. Uważam, że przedstawiona nam informacja o funkcjonowaniu ustawy do sierpnia br. jest rzetelna i należy ją przyjąć.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#SiergiejPlewa">Drugi wniosek jest bardziej konkretny. Należy niezwłocznie przystąpić do nowelizacji ustawy, po prostu do jej poprawienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KazimierzSzczygielski">Zgodnie z życzeniem pana posła chciałbym przedstawić propozycję przyjęcia sprawozdania Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast o funkcjonowaniu ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyznaczyli sprawozdawcę. Sprawozdanie będzie bowiem przedmiotem szerszej debaty, w trakcie której możliwe jest przedstawienie wniosków formułowanych w trakcie dzisiejszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#KazimierzSzczygielski">Proponuję, aby opinia Komisji do pana Marszałka Sejmu o sprawozdaniu rządu była taka, iż przyjmujemy sprawozdanie o funkcjonowaniu ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Kto z państwa jest za takim wyrażaniem woli przez Komisję?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#KazimierzSzczygielski">Za przyjęciem sprawozdania rządu głosowali wszyscy posłowie w liczbie 9.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#KazimierzSzczygielski">Komisja jednogłośnie zaakceptowała sprawozdanie rządu. Przypominam, że następne tego rodzaju sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych przewidziane jest na koniec marca 2000. Taki jest wymóg ustawowy. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy sprawozdania. Proponuję, aby sprawozdawcą był pan poseł Andrzej Chrzanowski. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Komisja przyjęła kandydaturę pana posła Andrzeja Chrzanowskiego.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#KazimierzSzczygielski">Zakończyliśmy rozpatrywanie punktu I naszych obrad. Ponieważ za chwilę na sali obrad plenarnych będę prezentował sprawozdanie o zmianach w ustawie o gospodarce nieruchomościami, przekażę przewodnictwo panu posłowi Włodzimierzowi Wasińskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WłodzimierzWasiński">Przystępujemy do kolejnego punktu naszych obrad, w którym znajduje się przyjęcie komisyjnego projektu Rezolucji Sejmu RP w sprawie polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji społeczno-ustrojowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SiergiejPlewa">Przepraszam panie przewodniczący, ale muszę powrócić jeszcze do poprzedniego punktu obrad Komisji. Ponieważ na sali nie ma pana posła Andrzeja Chrzanowskiego, którego wybraliśmy posłem sprawozdawcą, proponuję zamianę sprawozdawcy na pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzSzczygielski">Jest pewien problem techniczny. Przed głosowaniem kandydatury pana posła Andrzeja Chrzanowskiego zapytałem, czy jest inny kandydat i nikt się nie odezwał.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#SiergiejPlewa">Ale nie wiedzieliśmy, że pan poseł Andrzej Chrzanowski jest nieobecny na posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzSzczygielski">Jeżeli jest wyrażona wola, a taka była, to...</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#SiergiejPlewa">Tylko, że pan przewodniczący nas nie poinformował o nieobecności kandydata na posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzSzczygielski">Ale zgłosiłem kandydaturę i nie było wobec niej sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#SiergiejPlewa">Nie powiedział pan, że kandydat jest nieobecny na posiedzeniu i wyraził zgodę na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KazimierzSzczygielski">Rozumiem, że jest to nie wyrażenie zgody na kandydaturę pana posła Andrzeja Chrzanowskiego. Czy pan poseł wnosi o reasumpcję głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#SiergiejPlewa">Tak, wnoszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KazimierzSzczygielski">Wobec tego proszę pana posła Włodzimierza Wasińskiego o przeprowadzenie reasumpcji głosowania na posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WłodzimierzWasiński">Przystępujemy do głosowania nad reasumpcją naszego poprzedniego stanowiska, czyli wyborem pana posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WiesławSzczepański">Ale przecież nie było formalnego głosowania, to wobec tego jak przeprowadzić reasumpcję?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WłodzimierzWasiński">Jak możemy zmienić decyzje z formalnego punktu widzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzSzczygielski">Mój wniosek, by posłem sprawozdawcą został pan poseł Andrzej Chrzanowski, przyjęliśmy przez aklamację. Skoro jest wniosek przeciwny, to należy przystąpić do następnego głosowania. Nie chciałbym jednak państwa wprowadzić w błąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WiesławSzczepański">Mam propozycję, aby pan poseł Siergiej Plewa wycofał swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#SiergiejPlewa">Zgadzam się na wycofanie swojego wniosku o reasumpcję głosowania w sprawie wyboru posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WłodzimierzWasiński">Dziękuję panu posłowi Siergiejowi Plewie, w ten sposób bowiem wybrnęliśmy z tej trudnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#WłodzimierzWasiński">Otrzymaliśmy krótki tekst projektu rezolucji, który pozwolę sobie odczytać. Oto jej treść:</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#WłodzimierzWasiński">„Rezolucja Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej w sprawie polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji społeczno-ustrojowej.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#WłodzimierzWasiński">Sejm Rzeczpospolitej Polskiej wzywa Radę Ministrów do przedstawienia w terminie do dnia - i tu powinniśmy zdecydować w jakim - działań rządu w sferze polityki mieszkaniowej państwa”.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#WłodzimierzWasiński">Otwieram dyskusję nad projektem rezolucji. Kto z posłów lub zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Mam pytanie do treści rezolucji. Zdanie jest tak sformułowane, że powstaje wątpliwość, czy chodzi o działania rządu, które już zostały wcześniej podjęte i doprowadzone były do tego dnia, czy też chodzi o przedstawienie do konkretnego dnia działań, które dopiero rząd zamierza podjąć w sferze polityki mieszkaniowej. Tak więc moja uwaga dotyczy samego sformułowania projektu rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WłodzimierzWasiński">Myślę, że chodzi o przedstawienie wszystkich działań, jakie w ostatnim czasie podejmowane były przez rząd w sferze mieszkaniowej. Także ostatnie projekty rządu nie były do tej pory poddane szerszej dyskusji na forum Sejmu, w związku z tym mogą być prezentowane przez rząd, jako szeroki plan pomocy państwa w rozwoju budownictwa mieszkaniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#SiergiejPlewa">Staram się w swoich ocenach być obiektywny, ale wydaje mi się, że treść tej rezolucji jest niezbyt czytelna. Podzielam pogląd pani prezes, że w zasadzie nie wiadomo o co w niej chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WiesławSzczepański">Podzielam pogląd pana posła Siergieja Plewy. Trzeba napisać wyraźnie, że albo chodzi o działania podjęte przez rząd do dnia dzisiejszego, albo jakie działania przewiduje podjąć. Trzeba zapis rezolucji bardziej sprecyzować. Może napisać o działaniach rządu planowanych do podjęcia w roku 2000 lub po tym roku lub też o działaniach już podjętych. Te sprawy trzeba wyraźnie rozdzielić na część przeszłą i przyszłą.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WłodzimierzWasiński">Mamy do czynienia jedynie z projektem rezolucji przygotowanym przez prezydium Komisji i wszystko możemy jeszcze zmienić. Jeżeli to sformułowanie nam nie odpowiada, to możemy je zmienić lub poprawić. Chciałbym jedynie przypomnieć, że w toku naszych dyskusji na posiedzeniach Komisji wielokrotnie ten problem powracał. Chyba nawet pan poseł Siergiej Plewa mówił o tym, że mamy założenia polityki mieszkaniowej państwa na lata 1999–2003, które powinny stać się podstawą do szerokiej dyskusji na forum całego Sejmu. Jeśli treść projektu rezolucji nie odpowiada państwu, to zawsze możemy ją zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WiesławSzczepański">Mam pytanie; czy możliwa jest zmiana wyrazu „działań” na wyraz „zamierzeń”. Chodziłoby wówczas o to, co rząd zamierza robić w najbliższym czasie w kwestii mieszkaniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSkorulski">Proponuję, aby po dacie napisać wyrazy „podjętych działań rządu w sferze polityki mieszkaniowej państwa oraz zamierzeń na dwa kolejne lata”. Taka treść byłaby jasna i czytelna. Na poprzednich posiedzeniach Komisji mówiliśmy, że dotychczasowa polityka mieszkaniowa nie była w pełni realizowana. Chodziłoby teraz o to, aby przedyskutować to co było zrealizowane i to co będzie dopiero realizowane zgodnie z zamierzeniami rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WłodzimierzWasiński">Czy do tekstu rezolucji ktoś z państwa jeszcze ma uwagi? Jeśli przyjmiemy wersję zaproponowaną przez pana posła Andrzeja Skorulskiego, to tekst miałby następującą treść:</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#WłodzimierzWasiński">„Sejm Rzeczpospolitej Polskiej wzywa Radę Ministrów do przedstawienia w terminie do... 1999 roku podjętych działań oraz zamierzeń na najbliższe lata w sferze polityki mieszkaniowej państwa.”</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#WłodzimierzWasiński">Sądzę jednak, że nie powinniśmy mówić o najbliższych dwóch latach, ale o kolejnych latach. Nie jest ważne, czy ma to być okres dwóch, trzech czy pięciu lat. Rządy się zmieniają, a polityka mieszkaniowa musi być kontynuowana. Czy byłaby zgoda na taką wersję rezolucji?</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#WłodzimierzWasiński">Mam pytanie do pani prezes. Sejm ustali ostateczny termin, do którego rząd ma przygotować odpowiednie działania. Czy jednak mogłaby pani zasugerować jakiś rozsądny termin, do którego rząd zdąży takie informacje przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Prawdopodobnie informacja będzie taka, jaka właściwie już obecnie jest przygotowana, ale musi jeszcze przejść procedury uzgodnień międzyresortowych, potem rząd musi taki dokument przyjąć, skierować do Marszałka Sejmu. Takie procedury trwają co najmniej miesiąc, dlatego dobrze byłoby wyznaczyć rządowi termin co najmniej miesiąca od dnia dzisiejszego. Jeśli będzie on jednak krótszy, to trudno.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WłodzimierzWasiński">Jeśli wpiszemy termin 31 grudnia 1999 roku, to czy nie będzie wystarczający?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WiesławSzczepański">Koniec roku nigdy nie jest do takich spraw najlepszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#WłodzimierzWasiński">A jeślibyśmy wpisali termin 15 grudnia, to czy nie byłoby najlepiej? A więc przyjmujemy ten termin.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#WłodzimierzWasiński">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła tekst projektu rezolucji Sejmu w tej wersji, jaką przed chwilą wspólnie sformułowaliśmy. Pozostaje nam jeszcze wyznaczenie posła sprawozdawcy. Oczekuję propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#SiergiejPlewa">Proponuję na sprawozdawcę pana posła Andrzeja Skorulskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#WłodzimierzWasiński">Czy pan poseł Andrzej Skorulski wyraża zgodę? Mamy jego zgodę, kto zatem jest za tym, aby posłem sprawozdawcą w tej sprawie był pan poseł Andrzej Skorulski?</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#WłodzimierzWasiński">Za wnioskiem głosowali wszyscy posłowie obecni na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#WłodzimierzWasiński">Posłem sprawozdawcą został pan poseł Andrzej Skorulski.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#WłodzimierzWasiński">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam obrady Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>