text_structure.xml
49.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejChrzanowski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Witam wszystkich przybyłych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejChrzanowski">Porządek dzienny obejmuje informacje o stanie prac legislacyjnych oraz realizacji ustaw będących w przedmiotowym zakresie działania Komisji. Czy ktoś z państwa wnosi uwagę do zaproponowanego porządku dziennego? Nie widzę. Przyjmujemy zatem porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejChrzanowski">Czy na sali jest obecny przedstawiciel Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, który jako pierwszy powinien przekazać nam informacje? Zgłasza się pan dyrektor Jędrzejewski. Czy jest pan upoważniony przez prezesa Najnigiera do zreferowania prac prowadzonych przez Urząd? Jeśli tak, to proszę o wystąpienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykJędrzejewski">Chciałem przeprosić za nieobecność kogoś z prezesów Urzędu. Nie wiem, co się stało, bo pani wiceprezes miała referować stan prac legislacyjnych i przypuszczam, że reprezentacja Urzędu jest tylko na poziomie dyrektora departamentu. Niemniej jednak po-staram się przekazać państwu informacje w sposób najlepszy, jak tylko potrafię.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykJędrzejewski">Zacznę od informacji o wdrażaniu ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia br. i - niestety - co z żalem stwierdzam, nie udało nam się spowodować, żeby razem z nią weszły w życie przepisy wykonawcze. Przyczyn było kilka, głównie chodziło o zmiany związane z wyborami do parlamentu i kształtowaniem się nowych organów administracji. Zapanował okres przestoju w pracach nad aktami wykonawczymi i nie bardzo było jak prowadzić działania legislacyjne i uzgodnienia projektów rozporządzeń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HenrykJędrzejewski">Obecnie sytuacja wygląda następująco. Bardzo przepraszam, ale na obrady przyszedł pan prezes Najnigier i nie wiem, czy w tej sytuacji będę kontynuował wystąpienie. Zapewne pan prezes będzie chciał sam przedstawić państwu informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejChrzanowski">Serdecznie witam pana prezesa. Czy będzie pan kontynuował informację o stanie prac legislacyjnych w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SławomirNajnigier">Tak, ale najpierw chcę przeprosić państwa za opóźnienie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SławomirNajnigier">Powrócę do ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ustawa ta wygasiła wszystkie akty i rozporządzenia wykonawcze do poprzedniej ustawy o gospodarce gruntami i uwłaszczaniu nieruchomości. Od 12 stycznia 1998 r. powstała całkowita luka prawna w całym obszarze działania ustawy. Ustawa zawiera delegacje do wydaniu 9 aktów wykonawczych. Wszystkie one mają rangę rozporządzeń Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SławomirNajnigier">13 stycznia br. Rada Ministrów przyjęła 3 rozporządzenia: w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność skarbu państwa lub własność gminy, w sprawie określania rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa oraz w sprawie sposobu zaliczanie wartości nieruchomości pozostawionych za granicą na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości lub opłat za użytkowanie wieczyste oraz sposobu ustalania wartości tych nieruchomości. Wszystkie trzy rozporządzenia są już opublikowane i obowiązują.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SławomirNajnigier">10 lutego br. Rada Ministrów przyjęła następne rozporządzenie w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczenia osób prawnych nieruchomości będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu. W tydzień później Rada Ministrów przyjęła piąte rozporządzenie. Dotyczyło ono trybu dokonywania podziałów nieruchomości oraz sposobów sporządzania rodzajów dokumentów wymaganych w tym postępowaniu. W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła kolejne, szóste już rozporządzenie w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących scalania i podziału nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SławomirNajnigier">Obecnie są rozpatrywane rozporządzenia dotyczące przepisów wykonawczych regulujących działalność zawodową w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami. Projekt tego rozporządzenia został uzgodniony bez rozbieżności i zaakceptowany przez Komisję Prawną przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i czeka na rozpatrzenie przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SławomirNajnigier">Opóźniły się prace nad ostatnim ważnym rozporządzeniem. Dotyczy ono szczegółowych zasad wyceny nieruchomości oraz zasad i trybu sporządzania operatu szacunkowego. Projekt tego rozporządzenia jest gotowy i 17 marca, czyli w dniu dzisiejszym, został rozesłany do uzgodnień międzyresortowych. Przewidujemy, że na początku kwietnia projekt zostanie przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SławomirNajnigier">Z wielkiej dziewiątki rozporządzeń, będących aktami wykonawczymi do ustawy o go-spodarce nieruchomościami, ostatnie będzie rozporządzenie dotyczące powszechnej taksacji nieruchomości. Z uwagi na to, że sprawa ta musi być skorelowana z pracami ministra finansów nad podatkiem katastralnym, rozporządzenie może wejść w życie dopiero w późniejszym terminie.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SławomirNajnigier">Skierowałem do uzgodnień resortowych projekt zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami w części dotyczącej licencji w dziedzinie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami. W pierwotnej konstrukcji obecnie obowiązującej ustawy zasada jest następująca: po okresie przejściowym tylko podmioty posiadające licencje w zakresie pośrednictwa i zarządzania mogą być dopuszczone do rynku, z pewnymi tylko wyjątkami.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#SławomirNajnigier">Nasze propozycje zmierzają do tego, aby zachować dualizm, tzn. aby każdy podmiot gospodarczy mógł w tej dziedzinie prowadzić działalność. Ponadto każdy podmiot powinien być ubezpieczony od odpowiedzialności zawodowej, a podmioty działające w zakresie pośrednictwa lub zarządzania mogą wystąpić o licencję państwową. Licencja taka byłaby wydawana na zasadach, które przewiduje ustawa w obecnym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#SławomirNajnigier">Nasze propozycje zostaną jeszcze przedyskutowane w łonie rządu.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#SławomirNajnigier">Chcę krótko poinformować o innych delegacjach ustawowych w innych obszarach działania Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#SławomirNajnigier">Ustawa z 22 sierpnia 1997 r. zmieniająca Prawo budowlane oraz ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym, nałożyła na nas obowiązek przygotowania dwóch projektów aktów wykonawczych. Pierwszym dokumentem jest projekt rozporządzenia Rady Ministrów i wzorców dokumentów stosowanych w pracach planistycznych oraz zakresu i rodzajów dokumentów wymaganych w postępowaniu o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Byłby to przepis wykonawczy do ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#SławomirNajnigier">Drugie rozporządzenie Rady Ministrów ma zmienić poprzednie rozporządzenie dotyczące uprawnień urbanistycznych. Obydwa projekty rozporządzeń są już przygotowane. Gotowy jest również projekt obwieszczenia prezesa Rady Ministrów w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym wraz z jednolitym tekstem ustawy. W najbliższym czasie obydwa rozporządzenia oraz obwieszenie będą opublikowane.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#SławomirNajnigier">Wspólnie z ministrem obrony narodowej podjęliśmy wstępne prace nad rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie zasad uwzględniania w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#SławomirNajnigier">Tyle o prowadzonych pracach legislacyjnych związanych z gospodarką przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#SławomirNajnigier">Na podstawie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych opracowano projekt obwieszczenia prezesa Rady Ministrów w sprawie średnich należnych podstawowych dochodów podatkowych gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Obwieszczenie to zostało już opublikowane w „Monitorze Polskim”. Rada Ministrów w dniu 10 marca br. przyjęła projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu rozliczeń dotacji dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#SławomirNajnigier">W zakresie mieszkalnictwa przygotowujemy obecnie w porozumieniu z Ministerstwem Finansów dwa rozporządzenia. Obydwa stanowią delegację zawartą w ustawie o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji wypłaconych premii gwarancyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw. Pierwsza dotyczy szczegółowych warunków i trybu rozliczeń.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#SławomirNajnigier">Pierwsze rozporządzenie dotyczy szczegółowych warunków i trybu rozliczeń z bankami z tytułu przejściowego wykupienia ze środków budżetu państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych. Jest ono przygotowane zgodnie z aktualnym stanem prawnym. Niezależnie od tego prowadzone są prace nad zmianą całej koncepcji spłaty kredytów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#SławomirNajnigier">Drugie rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb stosowania oraz sposoby rozliczania umorzeń zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia ze środków budżetu państwa odsetek do kredytów mieszkaniowych. Obydwa rozporządzenia przeszły uzgodnienia międzyresortowe i w najbliższym czasie zostaną skierowane pod obrady Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#SławomirNajnigier">W Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast kończymy również prace nad rozporządzeniem Rady Ministrów zmieniającym rozporządzenie z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie urządzeń zaopatrzenia w wodę oraz urządzeń kanalizacyjnych, a także zasady ustalania opłat za wodę i odprowadzanie ścieków. Potrzeba wydania nowego aktu prawnego wynika z faktu masowego uchylania przez wojewodów uchwał rad gmin określających ceny i opłaty za wodę i odbiór ścieków. Wynika to z zapisu w rozporządzeniu z grudnia 1996 r., które nie dopuszcza zróżnicowania kosztów i lokalnej tradycji.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#SławomirNajnigier">W efekcie gminy stają przed perspektywą znacznej, nawet 100%, podwyżki cen wody, by doprowadzić do zrównoważenia cen. Ponadto inne są koszty poboru wody na cele komunalne, a inne na cele przemysłowe. Prawidłowa kalkulacja kosztów dla różnych odbiorców wody nie może prowadzić do ujednolicenia ceny.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#SławomirNajnigier">Dlatego chcemy w rozporządzeniu Rady Ministrów umożliwić gminom wprowadzenia dwóch cen. Dotyczy to jednak wyłącznie cen wody z wodociągów, które są całkowicie własnością gminy lub skarbu państwa. Docelowo rozpoczęliśmy już prace nad koncepcją regulacji prawnej sektora wodociągowego. Myślę, że koncepcja taka będzie mogła być w 1999 r. przedstawiona jako element dyskusji o nowym prawie wodnym.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#SławomirNajnigier">W naszym Urzędzie prowadzimy również prace nad projektami nowych ustaw. W dniu dzisiejszym rząd prawdopodobnie przyjmie projekt ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych skieruje go do parlamentu.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#SławomirNajnigier">Wznowiliśmy prace nad projektem ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych. Temat ten ma długą tradycję. Wiele rozwiązań proponowanych w kolejnych projektach ustawy było kontrowersyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#SławomirNajnigier">Z inicjatywy Urzędu i Rozwoju Miast powołany został zespół roboczy złożony z ekspertów reprezentujących obok przedstawicieli Urzędu także przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Znaleźli się w nim również przedstawiciele strony rządowej reprezentujący Unię Metropolii Polskich oraz Związek Miast Polskich. Zadaniem zespołu jest weryfikacja prac na tle ostatniego, a była to wersja poselska, projektu ustawy i dokonanie rozstrzygnięć merytorycznych w kilku istotnych sprawach będących przedmiotem kontrowersji.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#SławomirNajnigier">Nie chcę teraz deklarować terminu zakończenia tych prac, ale sądzę, że w maju br. będziemy gotowi do przedstawienia projektu do uzgodnień międzyresortowych. Jeśli nie będzie już istotnych rozbieżności, to w czerwcu jest szansa na przyjęcie projektu ustawy przez Radę Ministrów i skierowanie go do parlamentu.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#SławomirNajnigier">Chciałbym poinformować państwa, że w ramach odbiurokratyzowania gospodarki będziemy chcieli przygotować pakiet niewielkich, ale praktycznych nowelizacji. Dotyczy to ustaw o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#SławomirNajnigier">W projekcie nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami zaproponowano zapisy zwalniające z obligatoryjności uzyskiwania licencji w dziedzinie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami. Mówiłem już o tym wcześniej. Uzyskanie licencji zawodowych będzie fakultatywne, a wybór pośrednika lub zarządcy bez licencji lub z licencją będzie należał do klienta.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#SławomirNajnigier">Jeśli z tym będą związane również sprawy ustrojowe, takie jak reforma administracji publicznej, będziemy chcieli projekt nowelizacji przygotować w jednym pakiecie. Jeśli jednak zmiany będą odrębne i będą wymagały odrębnego potraktowania, wówczas rząd przygotuje osobne pakiety ustaw. Zależy to od przebiegu dyskusji nad reformą powiatową i ustawą o samorządzie wojewódzkim. Urząd uczestniczył również w pracach powołanego w Ministerstwie Gospodarki zespołu roboczego, którego zadaniem jest przygotowanie aktów wykonawczych do prawa energetycznego. Chodzi o przygotowanie dwóch rozporządzeń ministra gospodarki.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#SławomirNajnigier">Pierwsze rozporządzenie dotyczy szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców energii cieplnej.</u>
<u xml:id="u-4.30" who="#SławomirNajnigier">Drugie odnosi się do szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie ciepłem.</u>
<u xml:id="u-4.31" who="#SławomirNajnigier">Tyle informacji z mojej strony. Dla posłów przygotowaliśmy podstawowe informacje w formie pisemnej, ale jeśli byłyby one niedostateczne możemy je uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejChrzanowski">Sądzę, że pytania i dyskusję przesuniemy na zakończenie posiedzenia po wszystkich informacjach, bo zapewne niektóre elementy tych informacji wzajemnie się zazębiają i nakładają.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejChrzanowski">Proszę pana wiceministra Naglewskiego z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekNaglewski">Przedstawię państwu informację o ważniejszych tylko pracach legislacyjnych w obszarze budownictwa prowadzonych w naszym resorcie. Zacznę od ustawy Prawo budowlane.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekNaglewski">W związku z reformą administracyjną opracowano projekt zmian ustawy. Ich treść odpowiada unormowaniom przyjętym w dokumentach reformy. Nowelizacja ustawy stworzyła sposobność wprowadzenia także innych zmian nie związanych bezpośrednio z reformą. Zmiany takie o charakterze korekt techniczno-redakcyjnych zostały wprowadzone do tego projektu nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarekNaglewski">Aktualnie prowadzony jest monitoring ustawy Prawo budowlane. Na jego podstawie po wszechstronnej analizie wniosków z niego wynikających, projekt dalszych zmian przygotuje nasz resort we współpracy z Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarekNaglewski">W tej chwili nie przesądzamy zakresu i treści przyszłej nowelizacji ustawy Prawo budowlane, a być może także innych przepisów prawnych. Pojawiły się jednak problemy wymagające rozważenia.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarekNaglewski">Dotyczy to m.in. przepisu art. 48 ustawy, który zakazuje bezwzględną rozbiórkę obiektów wzniesionych bez pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy. Rozważenia wymaga także możliwość uproszczenia procedury wydawania pozwoleń na budowę dla prostych budowli nie stanowiących zagrożeń dla otoczenia i środowiska.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarekNaglewski">Zasadna wydaje się także potrzeba wprowadzenia jako uczestników procesu budowlanego osób prawnych, takich jak jednostki projektowania czy przedsiębiorstwa budowlane i określenia dla nich obowiązków wynikających między innymi z zatrudnienia osób, którym ustawa daje określone prawa i narzuca obowiązki.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarekNaglewski">Przewidujemy, że założenia do przyszłej nowelizacji powinny zostać przygotowane do końca 1998 r., a projekt nowelizacji ewentualnie do końca I kwartału roku przyszłego. Obecnie przygotowujemy akty wykonawcze do ustawy Prawo budowlanego. Nie ukrywamy, że jesteśmy z tym trochę spóźnieni. O szczegółach będzie mógł państwa poinformować dyrektor Zieleniewski. Powinniśmy w kwietniu, może trochę później, opublikować wszystkie akty wykonawcze do ustawy Prawo budowlane.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarekNaglewski">Kolejna ustawa, nad której nowelizacją pracujemy, jest ustawa o zamówieniach publicznych. Wprawdzie nie nasz resort bezpośrednio jest odpowiedzialny za losy tej ustawy, ale zdajemy sobie sprawę z doniosłości tego aktu prawnego. Nowelizację przygotowuje Urząd Zamówień Publicznych.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MarekNaglewski">Podstawową sprawą, która ciągle pozostaje do rozstrzygnięcia, jest czy problematyka zamówień publicznych na roboty budowlane ma w przyszłości być regulowana w ramach dotychczasowej ustawy, czy też uwzględniając rozległą specyfikę budownictwa i całość procesu inwestycyjnego, problematykę tę należy ująć w postaci odrębnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#MarekNaglewski">Przewidujemy przygotowanie przez nasz resort stanowiska w tej sprawie w porozumieniu z zainteresowanymi środowiskami i właściwymi organami administracji państwowej. Stanowisko takie przedłożymy do 30 maja br.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#MarekNaglewski">Niezależnie od przedstawienia propozycji zmian modelowych, Ministerstwo Spraw We-wnętrznych i Administracji przygotuje propozycje koniecznych uzupełnień do obecnych uregulowań ustawowych. Podchodzimy do tego zagadnienia w taki sposób, że jeżeli do 30 maja br. powstanie koncepcja odrębnego uregulowania problemu dotyczącego procesów inwestycyjnych w nowym projekcie ustawy, to zaproponujemy do obecnie obowiązującej ustawy jedynie niewielkie uzupełnienia.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#MarekNaglewski">Jeśli jednak koncepcja odrębnych uregulowań nie nabierze realnego kształtu, to wówczas zaproponujemy bardzo szeroki pakiet zmian do ustawy o zamówieniach publicznych. Uczynimy to do końca maja br. Jeśli jednak zwycięży wariant zmian modelowych, to ich projekt przedłożymy do końca III kwartału 1998 r.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#MarekNaglewski">Nie chciałbym wchodzić w szczegóły zmian, powiem jedynie, że przewiduje się m.in. wprowadzenie do ustawy delegacji do wydania przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rozporządzenia precyzującego zakres i formę dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#MarekNaglewski">Wydaje się także konieczne wprowadzenie kompleksu uregulowań ustawowych określających podstawy bazy normatywnej procesu inwestycyjno-budowlanego. Będą się na nią składać następujące elementy: systematyka, klasyfikacja i kodyfikacja obiektów, ich elementów, rodzajów robót budowlanych oraz wyrobów budowlanych. Będą one stanowić podstawę do opracowania standardowych opisów robót do celów określenia cen jednostkowych robót budowlanych.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#MarekNaglewski">Konieczne jest także unormowanie problematyki planowania inwestycji budowlanych i powiązanych z tym kolejnych studiów projektowania obiektów. Mam na myśli koncepcję programowo-przestrzenną, projekt wstępny, projekt podstawowy oraz projekt wykonawczy. Unormowania wymagają także opracowania określające kolejne przybliżenia kosztów inwestycji aż do ich definitywnego ustalenia w zamówieniu publicznym.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#MarekNaglewski">Uzupełnienia normatywnego wymaga także przebieg inwestycji budowlanej od momentu zdefiniowania zamówienia publicznego aż do jej zakończenia i oddania obiektu do użytkowania.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#MarekNaglewski">Kolejnym aktem prawnym, nad którym pracujemy w resorcie, jest projekt ustawy o samorządzie zawodowych architektów, urbanistów oraz inżynierów budowlanych. Projekt ustawy jest obecnie uzgodniony między zainteresowanymi środowiskami zawodowymi. Po poddaniu go właściwym procedurom uzgodnień i zatwierdzeń, dokument ten zostanie przez rząd przedłożony Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#MarekNaglewski">Projekt ustawy przewiduje stworzenie trzech izb odrębnych dla każdej grupy zawodowej: architektów, urbanistów i inżynierów budowlanych. Izby zawodowe funkcjonować mają według jednolitych procedur, a ich podstawową funkcją jest unormowanie zasad etyki zawodowej w powiązaniu z nadawaniem uprawnień do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie i planowaniu przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#MarekNaglewski">Można przewidywać, że w czasie procedury legislacyjnej pojawią się problemy związane m.in. z niekompletnością grup zawodowych objętych ustawą. Mówi się, np. o braku grupy zawodowej geodetów i instalatorów. Osobnym problemem jest zakres działania izb związanych z uprawnieniami budowlanymi i urbanistycznymi; czy będą to tylko egzaminy, czy także nadawanie uprawnień, jak również orzekanie w sprawach dyscyplinarnych z tym związanych.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#MarekNaglewski">Przewidujemy, że projekt ustawy skierujemy do uzgodnień międzyresortowych do 30 kwietnia br. Chcielibyśmy, aby projekt trafił na posiedzenie Rady Ministrów do połowy czerwca br.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#MarekNaglewski">Ustawa o architekturze jest kolejnym projektem, nad którym pracujemy w resorcie spraw wewnętrznych i administracji. Projekt znajduje się w końcowej fazie przygotowania przez Stowarzyszenie Architektów Polskich, które współpracuje z Towarzystwem Urbanistów Polskich. Prace te prowadzone są w porozumieniu z naszym resortem, którego szef samodzielnie lub wspólnie z ministrem kultury i sztuki, wniesie ustawę pod obrady Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów a następnie Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#MarekNaglewski">Ustawa o architekturze, takie przynajmniej jest jej założenie, ma przyczynić się do podniesienia poziomu architektury polskiej. Ma także stanowić ważne uzupełnienie dotychczas funkcjonujących przepisów prawnych o ochronie dóbr kultury, ochronie i kształtowaniu środowiska oraz ochronie przyrody. Projekt ustawy zawiera rozwiązania organizacyjne dostosowane do założeń reformy administracyjnej państwa.</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#MarekNaglewski">Trudno jest w tej chwili mówić o jakichkolwiek terminach, ponieważ projekt ciągle jeszcze nie wyszedł ze Stowarzyszenia Architektów Polskich i nie chcielibyśmy architektom i urbanistom narzucać terminów.</u>
<u xml:id="u-6.23" who="#MarekNaglewski">Kolejna sprawa, to prawo geodezyjne i kartograficzne. W związku z reformą administracyjną państwa został przygotowany projekt nowelizacji ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Projekt zawiera ponadto zmiany nie związane bezpośrednio z reformą. Podobnie jak przy prawie budowlanym mają one głównie charakter redakcyjny i porządkowy. Przy okazji zmieniona została również terminologia.</u>
<u xml:id="u-6.24" who="#MarekNaglewski">W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęto opracowanie rządowego programu modernizacji operatu ewidencji gruntów. Działania te mają na celu stworzenie nowoczesnego, wielofunkcyjnego katastru nieruchomości. Powstanie on przez sukcesywne i zorganizowane działania przekształcające odpowiednio istniejący obecnie system ewidencji gruntów i budynków.</u>
<u xml:id="u-6.25" who="#MarekNaglewski">Stworzenie i wdrożenie katastru nieruchomości będzie wymagało głębokiej nowelizacji ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, uwzględniającej wszystkie aspekty funkcjonowania katastru. Chodzi głównie o aspekt finansowy.</u>
<u xml:id="u-6.26" who="#MarekNaglewski">Obecnie z założeniami programu zostały zapoznane zainteresowane resorty. Otrzymujemy już ich opinie. Przewidujemy, że do końca marca 1998 r. gotowy będzie projekt programu modernizacji operatu ewidencji gruntów, który następnie skierujemy do uzgodnień resortowych.</u>
<u xml:id="u-6.27" who="#MarekNaglewski">Przewidujemy, że w końcu kwietnia br. projekt programu powinien być przygotowany i skierowany do Rady Ministrów nie później niż do końca kwietnia br.</u>
<u xml:id="u-6.28" who="#MarekNaglewski">Co stanie się z obecnie obowiązującą ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne? Jeżeli rząd przyjmie program modernizacji operatu ewidencji gruntów, ustawa będzie musiała być poddana głębokim zmianom. Przewidujemy przygotowanie takiej zmiany do końca września br.</u>
<u xml:id="u-6.29" who="#MarekNaglewski">W resorcie spraw wewnętrznych i administracji pracujemy nad dokumentem określającym politykę budowlaną państwa. Szczerze przyznam, że obecnie nie jesteśmy w stanie określić dokładnie tytułu dokumentu. Będzie to program rządowy określający cele, kierunki i priorytety oraz formy działania administracji publicznej w obszarze budownictwa. Przy czym budownictwo rozumiemy w tym przypadku jako sektor gospodarki państwa odpowiadający na zamówienia inwestycyjno-budowlane formułowane w różnych działach gospodarki, takich jak mieszkalnictwo, transport, oświata, ochrona zdrowia i inne.</u>
<u xml:id="u-6.30" who="#MarekNaglewski">Przy opracowaniu tego dokumentu wykorzystane zostaną wszystkie dotychczasowe materiały, w szczególności dokumenty sporządzone w latach 1996 i 1997. Mam głównie na myśli „Założenia polityki budowlanej państwa”, które były już rozpatrywane przez Komisję Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej poprzedniej kadencji Sejmu oraz dokument Komisji Unii Europejskiej pt. „Konkurencyjność przemysłu budowlanego”.</u>
<u xml:id="u-6.31" who="#MarekNaglewski">Przewidujemy, iż projekt tego dokumentu skierujemy do uzgodnień międzyresortowych do końca maja br. Uważamy, że do końca czerwca projekt zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-6.32" who="#MarekNaglewski">Przestawiłem w ogromnym skrócie prace prowadzone nad różnymi aktami prawnymi związanymi z przedmiotowym zainteresowaniem Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejChrzanowski">Dziękuję panu ministrowi i proszę o zabranie głosu Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, pana ministra Andrzeja Urbana.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejUrban">Ponieważ pan minister Naglewski wyczerpał propozycje legislacyjne, nad którymi pracuje również Główny Urząd Nadzoru Budowlanego lub będzie w nich uczestniczył, pozostaje mi powiedzieć jedynie państwu dzień dobry i z dużą przyjemnością to czynię. Natomiast jest oczywiste, że mój Urząd uczestniczy w przygotowaniu zmian prawa budowlanego, o których tylko wspomniał krótko pan minister Naglewski, a także w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy. Podejrzewam jednak, że szczegóły tych zmian nie są przedmiotem zainteresowania posłów na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejUrban">Jestem otwarty na wszelkie pytania, dotyczące w szczególności rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo budowlane. Jeśli taka będzie wola posłów, to mogę poinformować o zmianach do projektu prawa budowlanego w związku z reformą administracji publicznej. Ale zastrzegam, że nie są to jeszcze ostateczne rozstrzygnięcia, o czym zresztą mówił pan minister Naglewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejChrzanowski">Przyjmujemy wyjaśnienia pana ministra Urbana. Proszę, aby w imieniu ministra finansów wypowiedziała się pani dyrektor Grzyb.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrażynaGrzyb">Zostałam upoważniona przez ministra finansów do poinformowania państwa o stanie prac legislacyjnych, którymi w obszarze budownictwa koordynuje minister finansów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrażynaGrzyb">Zakończone zostały prace nad projektem ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jak już zaznaczył w swym wystąpieniu pan prezes Najnigier, projekt został przedłożony na posiedzenie Rady Ministrów w dniu dzisiejszym. Pewne kwestie związane z tym projektem pozostały jeszcze do przesądzenia przez rząd, co znalazło wyraz w materiałach przekazanych Radzie Ministrów. Mam nadzieję, że niebawem będziemy mogli projekt rządowy zaprezentować posłom i pokazać jego założenia, uwarunkowania a także konsekwencje.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrażynaGrzyb">Dodam jedynie, że projekt ustawy powstawał w większym zespole i nie sposób pominąć wkładu kilku instytucji, które przyczyniły się do nadania mu ostatecznego kształtu. Mam głównie na myśli resort spraw wewnętrznych i administracji, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Krajową Agencję Poszanowania Energii, jak również Fundacji Poszanowania Energii oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. W pracach nad projektem brane były także pod uwagę uwagi wielu ekspertów, m.in. z Politechniki Warszawskiej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GrażynaGrzyb">Pragnę poinformować państwa o podpisaniu przez ministra finansów rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania kredyto-pożyczek ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Jest to zakończenie jednego z elementów programu osłonowego przyjętego przez rząd w związku z uwolnieniem cen energii cieplnej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GrażynaGrzyb">Dokonana zmiana ma umożliwić przede wszystkim przeprowadzenie niezbędnych remontów i modernizacji w 1998 r. lokalnych źródeł ciepła jak również lokalnych sieci ciepłowniczych. Celem tych zabiegów jest zmniejszenie strat ponoszonych na przesyłaniu energii, a także zmniejszenie kosztów wytwarzania energii cieplnej, a co za tym idzie również zmniejszenia opłat gospodarstw domowych za ciepło zużywane na cele bytowe mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GrażynaGrzyb">Jest to jednak tylko działanie doraźne przewidziane tylko na 1998 r. do czasu pełnego wprowadzenia i wdrożenia programu wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Program ten zawiera wiele propozycji nie tylko dla właścicieli i zarządców lokalnych sieci ciepłowniczych i lokalnych źródeł ciepła, ale również dla właścicieli i zarządców budynków mieszkalnych niezależnie od formy własności.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#GrażynaGrzyb">Na tym chciałabym zakończyć informację o działania legislacyjnych resortu finansów będących w sferze zainteresowań Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejChrzanowski">Po serii wystąpień przedstawicieli instytucji centralnych przystępujemy do dyskusji. Proszę o zadawanie pytań kierowanych bezpośrednio do określonych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiesławSzczepański">Pytanie do pana ministra Naglewskiego. Wspomniał pan o nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. Wiadomo jednak, że uchwalona w sierpniu ub.r. nowelizacja, ustawa zawiera delegacje do wydania 9 aktów wykonawczych w formie rozporządzeń. Tylko jedno rozporządzenie funkcjonuje, pozostałe 8 do tej pory nie zostało wydanych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiesławSzczepański">Stąd moje pytanie, kiedy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji a następnie Rada Ministrów, zamierza wydać brakujące rozporządzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekNaglewski">Proszę, by na to pytanie odpowiedział pan dyrektor Zieleniewski. Akurat wczoraj odbyły się konferencje uzgodnieniowe, dotyczące projektów rozporządzeń. Informuję jedynie państwa, że resort spraw wewnętrznych i administracji jest zobligowany ustawą o zamówieniach publicznych do wydania tylko 3 rozporządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławZieleniewski">Jestem zorientowany jedynie w przebiegu prac nad trzema projektami rozporządzeń, nad innymi nasz resort nie ma kontroli.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StanisławZieleniewski">Jak powiedział pan minister Naglewski, 3 rozporządzenia obejmują kwestie związane z metodami kosztorysowania oraz katalogów określających nakłady rzeczowe i ceny jednostkowe. Pierwsze rozporządzenie, obejmujące metody sporządzania kosztorysów, było wczoraj przedmiotem obrad komisji prawniczej przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jest to już ostatni etap prac nad tym dokumentem, pozostają jeszcze jakieś drobne korekty i jego publikacja.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StanisławZieleniewski">Projekty dwóch pozostałych aktów wykonawczych są już po uzgodnieniach między-resortowych i będą kolejno wchodziły na wokandę, jeśli tak można powiedzieć, wspomnianej komisji prawniczej. Termin ich opublikowania można już liczyć w dniach, może w tygodniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzSzczygielski">Pragnę podziękować przedstawicielom dwóch urzędów za przygotowanie nam materiałów na piśmie, co znakomicie ułatwia zapoznanie się z zawartymi w nich informacjami. Jest to poza tym podstawa do ewentualnych uwag, a także rozliczenia autorów dokumentów z zawartych w nich informacji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzSzczygielski">Czy Ministerstwo Finansów nie mogłoby przedstawić nam na piśmie informacje przedstawione przez panią dyrektor Grzyb? Mielibyśmy wówczas komplet interesujących nas informacji. Gest ze strony pani dyrektor odbieram jako zgodę na moją propozycję.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzSzczygielski">W dzisiejszych obradach nie uczestniczy przedstawiciel urzędu będącego w polu zainteresowania naszej Komisji. Mam na myśli przedstawicieli Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Chcę przypomnieć państwu, że Komisja odbyła odrębne posiedzenie poświęcone m.in. informacji o stanie prac Centrum w zakresie problematyki będących w sferze zainteresowania naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KazimierzSzczygielski">Uwaga moja dotyczy również Urzędu Zamówień Publicznych, z którego przedstawicielami spotkaliśmy się również osobno.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KazimierzSzczygielski">Mam dwa pytania związane z przedstawionymi nam informacjami.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#KazimierzSzczygielski">Pytanie do pani dyrektor Grzyb. Niezależnie od działań perspektywnych, a więc wybiegających w przyszłość, chciałbym dowiedzieć się, jak wygląda problem kas budowlanych? Może poznamy stanowisko Ministerstwa Finansów w tej kwestii? W jakiej fazie znajdują się prace nad kasami budowlanymi?</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#KazimierzSzczygielski">Interesuje to nie tylko opinię publiczną. Komisja nasza powinna się zapoznać ze stanem prac, bo przecież trzeba wziąć pod uwagę potrzebę nowelizacji ustawy o kasach budowlanych.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#KazimierzSzczygielski">Drugie pytanie mam do pana prezesa Najnigiera, jak i do pana ministra Naglewskiego. Pan minister Kropiwnicki przedstawił tezę, że przedstawione zostaną programy rządowe, których wdrażanie stworzy strukturę przestrzenną kraju. Oprócz programów rządowych, które nie dotyczą struktury przestrzeni kraju, a dotyczących polityki budowlanej państwa, interesuje mnie to, co ma charakter przestrzenny.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#KazimierzSzczygielski">Jakie powstają programy rządowe, które później zostaną przełożone na programy regionalne i na poziomie gmin?</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#KazimierzSzczygielski">Nie bardzo wiem, do kogo mam zaadresować swoje trzecie pytanie. Chodzi mi o ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym. Wiele mówi się o zastąpieniu jej nową ustawą, natomiast prowadzony monitoring ustawy funkcjonującej od początku 1995 r. pokazuje obszary, w których źle się dzieje. Jeden taki obszar dotyczy wydłużonego procesu decyzyjnego. Chodzi m.in. o wydłużenie czasu reakcji urzędu od 2 miesięcy. Nie wnikając w merytoryczne treści zmian chcę dowiedzieć się, czy wspomniane kwestie, a może także inne hamujące proces inwestycyjny, staną się przedmiotem projektu nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrażynaGrzyb">Przedstawiając państwu informację o stanie prac legislacyjnych, którymi koordynuje minister finansów, pominęłam nowelizację ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych. Obecnie trwają w Ministerstwie Finansów ostateczne szacunki obciążeń finansowych dla państwa, a w konsekwencji projekt nowelizacji ustawy. Prace te zostały już zakończone, chociaż projekt nie wyszedł jeszcze z Ministerstwa Finansów i nie został przekazany do uzgodnień międzyresortowych. Dlatego celowo pominęłam tę kwestię w swojej dzisiejszej informacji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#GrażynaGrzyb">Gdyby jednak posiedzenie Komisji odbywało się w dniu jutrzejszym, to być może mogłabym przedstawić państwu założenia nowelizacji ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirNajnigier">W swojej informacji nie poruszyłem spraw długoterminowych. W najbliższym czasie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów rozpatrzy projekt programu obejmującego mieszkalnictwo, gospodarkę nieruchomościami i gospodarkę przestrzenną. W naszej ocenie ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym będzie wymagała czegoś więcej, niż tylko nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SławomirNajnigier">Niezależnie od tego, powinna być dokonana jej prosta nowelizacja po to, aby przyspieszyć pewne procedury postępowania. Dotyczy to m.in. opinii nie terenowego, ale wojewódzkiego inspektora sanitarnego, a wywłaszczenie nie kierownika urzędu rejonowego, ale wojewody. To są przykłady spraw, które można uporządkować przywracając procedury stosowane od wielu lat, a pominięte w obowiązującej ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SławomirNajnigier">Oceniamy, że cały system zagospodarowania przestrzennego, rozumianego jako system procedur państwowych, będzie musiał być przebudowany. Dlatego myślimy o kodeksie urbanistycznym, jako zbiorze przepisów, który zastąpi kilkadziesiąt ustaw de facto regulujących sprawy przestrzeni. Mieści się w tym koncepcja zadań publicznych na poziomie państwowym i regionalnym. Dodatkowo jeszcze myślimy uwzględnić powstanie dwóch rodzajów samorządu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#SławomirNajnigier">W naszej ocenie cały system gospodarowania przestrzenią będzie musiał ulec przebudowie. Natomiast w najbliższym czasie, chyba będzie to w przyszłym tygodniu, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów rozpatrzy projekt „Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju Polska 200 plus”. Projekt ten został już państwu zreferowany na osobnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#SławomirNajnigier">W zależności od rozstrzygnięć KERM projekt zostanie przedstawiony Radzie Ministrów. Sądzę, że w ciągu najbliższego miesiąca będziemy mogli przedstawić Komisji przynajmniej wstępnie zaakceptowany przez KERM program działania obejmującego nie tylko politykę przestrzenną i gospodarkę nieruchomościami oraz gospodarkę komunalną.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#SławomirNajnigier">Uważamy, że taki program musi mieć charakter interdyscyplinarny i powinien obejmować swym zasięgiem wszystkie agendy rządowe niezależnie od tego, kto odpowiada za koordynację np. gospodarki nieruchomościami. W tym ostatnim przypadku jest to prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#SławomirNajnigier">Jeśli jednak chcemy np. rozwiązać sprawy hipoteki ustawowej, to jest to już gestia ministra sprawiedliwości. Jeśli chcemy, aby księgi wieczyste były sprawne, to jest to też właściwość ministra sprawiedliwości. Jeśli jest to program przekształcenia ewidencji gruntów i budynków w wielozadaniowy kataster, to odpowiada za to minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#SławomirNajnigier">Myślę, że program zintegrowanych działań jest bardzo potrzebny i ma szanse być przyjęty przez KERM w najbliższych tygodniach. Z tego programu będzie wynikało bardzo wiele działań o charakterze legislacyjnym, ale w dłuższym już horyzoncie czasowym.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#SławomirNajnigier">Odrębną rzeczą jest reforma administracji publicznej. Z całą pewnością będą następowały przesunięcia kompetencyjne, m.in. dotyczące nadzoru budowlanego, jak i zagospodarowania przestrzennego czy mieszkalnictwa. W odpowiednim czasie zostaną one państwu przedstawione.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekNaglewski">Nawiążę do monitorowania i funkcjonowania ustawy Prawo budowlane. Monitoring nie dotyczy tylko ustawy Prawo budowlane, ale szerzej rozumianego procesu inwestycyjnego. Myślę, że wyniki monitoringu pozwolą odpowiedzieć także na niektóre kwestie podniesione w wypowiedzi pana posła Szczygielskiego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wynikną z tego wnioski dotyczące zmian w innych ustawach. Wnioski te wraz z propozycjami skierujemy do właściwych instytucji i agend rządowych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekNaglewski">Odpowiadając na pytanie dotyczące gospodarki przestrzenią mogę stwierdzić, że rządowy program modernizacji operatu ewidencji gruntów i przebudowy go w kataster wielozadaniowy dotyka tych zagadnień w sposób bezpośredni. Kataster nieruchomości ma być określonym zbiorem informacji. Między innymi będzie zawierał informacje dotyczące prawa miejscowego.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarekNaglewski">Te informacje znajdą się w zbiorze dotyczącym wartości nieruchomości. Trudno jest bowiem mówić o wartości nieruchomości nie uwzględniając specyfiki prawa miejscowego.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MarekNaglewski">W tym miejscu muszę stwierdzić, że program modernizacji operatu ewidencji gruntów jest dla nas niezwykle istotny ze względu na kilka kwestii związanych z czasem. Program będzie się wiązał przede wszystkim z problemem organizacyjnym, legislacyjnym, finansowym i innymi. Obecnie musimy podjąć zobowiązania organizacyjne, które pozwolą na wdrożenie programu w następnych latach.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MarekNaglewski">Natomiast te rozwiązania daje się tylko podjąć w momencie reformowania administracji publicznej po to, byśmy tych zmian nie wprowadzali za rok czy 2 lata. Dlatego program modernizacji operatu ewidencji gruntów musi być stworzony bardzo szybko.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#MarekNaglewski">Jednocześnie wcale nie ukrywamy, że jesteśmy do stworzenia katastru nieruchomości zobligowani wymaganiami Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#MarekNaglewski">Dlatego podzielam pogląd pana posła Szczygielskiego, że problemy z otoczenia problematyki zagospodarowania przestrzennego są niezwykle istotne ze względu na wzajemne powiązanie w ramach programów rządowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RomanNowicki">Chciałbym zadać jedno pytanie. W umowie koalicyjnej AWS i UW jest mowa o uruchomieniu w Polsce narodowego programu mieszkaniowego. Mówił o tym również pan premier Buzek w swoim sejmowym exsposé stwierdzając ponadto, że taki program zostanie szybko opracowany.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#RomanNowicki">Środowiska budowlane, jak również ludzie czekający na mieszkania, z wielką nadzieją przyjęli te zapowiedzi, podobnie jak z nadzieją przyjmowali zapowiedzi kolejnych poprzednich rządów, kiedy obejmowały one władzę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#RomanNowicki">Pytanie brzmi: czy trwają prace nad utworzeniem takiego narodowego programu i jak są one zaawansowane? Pytanie to kieruję do pana prezesa Najnigiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SławomirNajnigier">Nie wiem, czy akurat pan jest sympatykiem AWS czy Unii Wolności, ale zobowiązanie koalicyjne nadal nas zobowiązuje. W ramach programu, o którym mówiłem znajdzie się moduł pod tytułem „Rządowe programy wpierania budownictwa mieszkaniowego”. Mowa jest o programach, ponieważ nasze propozycje będziemy chcieli przygotować w kilku wariantach. Chodzi o to, aby skutki finansowe wariantów stanowiły jednocześnie wybór określonej opcji, które segmenty budownictwa mieszkaniowego będziemy wspierać i do kogo pomoc państwa będzie adresowana.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SławomirNajnigier">Z uwagi na to, że działamy w ramach dosyć napiętego budżetu, będę chciał przedstawić warianty w formie programu wieloletniego, ale zdefiniowanego, co do ilości oddawanych do użytku mieszkań, jak i potrzeb finansowych na wspomaganie programu. Wstępnie mogę powiedzieć, że będzie to wspieranie towarzystw budownictwa społecznego w być może lekko skorygowanej formie oraz grup rodzin najsłabszych pod względem ekonomicznym, a więc bezdomnych, bezdomnych matek z dziećmi, osób starszych, które są w stanie zamienić mieszkania komunalne, które obecnie zajmują, na TBS-owskie. Obydwa programy wspierają formę budowy mieszkań na wynajem.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SławomirNajnigier">O szczegółach będę jednak mógł powiedzieć, dopiero po przynajmniej wstępnej decyzji Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzSzczygielski">Nie wiem, czy pan Roman Nowicki, poseł poprzedniej kadencji, a jednocześnie prezes Fundacji Bezdomnych, został usatysfakcjonowany tą odpowiedzią. Myślę jednak, że jest to dla pana dobra informacja.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzSzczygielski">Czy ktoś z państwa ma inne pytania do przedstawicieli strony rządowej? Przypominam, że przedmiotem posiedzenia są informacje o stanie prac legislacyjnych, natomiast - jak rozumiem - podczas kolejnych posiedzeń Komisji będą drążone poszczególne rozwiązania merytoryczne, dziś jedynie zasygnalizowane. Czy w zakresie tematycznym dzisiejszego posiedzenia mają państwo jeszcze pytania?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzSzczygielski">Nie ma pytań, mogę zatem uznać, że Komisja zechciała przyjąć informacje o stanie prac legislacyjnych przedstawione przez przedstawicieli strony rządowej. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzSzczygielski">Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, uważam za zamknięte.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>