text_structure.xml 13.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanKopczyk">Otwieram posiedzenie Komisji, witam wszystkich posłów. Zgodnie z decyzją przyjętą na poprzednim posiedzeniu przystępujemy do głosowania nad opinią opracowaną przez Prezydium Komisji we współpracy z zespołem d/s oceny budżetu za 1992 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanKopczyk">Odczytam teraz opinię nr 1 Komisji Zdrowia dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, w sprawie wykonania budżetu w dziale 85-ochrona zdrowia w 1992 r., w częściach:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanKopczyk">- część 35 - budżet centralny Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanKopczyk">- część 85 - zbiorczy budżet wojewodów,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanKopczyk">- część 21 - budżet resortu koordynowanego przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej tzn. Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJanKopczyk">Komisja Zdrowia po omówieniu i przeanalizowaniu złożonego przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej sprawozdania z wykonania budżetu w ochronie zdrowia za 1992 r. i zapoznaniu się z uwagami Najwyższej Izby Kontroli na posiedzeniu w dniu 16 listopada 1993 r. - stwierdza:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJanKopczyk">1) Rok 1992 był kolejnym rokiem realnego obniżenia nakładów finansowych na ochronę zdrowia. Nakłady te były w wysokim stopniu nie wystarczające w stosunku do istniejących potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełJanKopczyk">Spowodowało to narastające utrudnienia w realizacji zadań służby zdrowia i znaczną dekapitalizację bazy i sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełJanKopczyk">Zobowiązania na koniec roku 1991 wynosiły 3,5 bln zł i mimo wielu inicjatyw, pomysłów i działań dostosowawczo-oszczędnościowych w ciągu roku 1992 przeszły na rok 1993 w wysokości ok. 2,5 bln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełJanKopczyk">2) Wydatki zbiorczego budżetu w części 35, 85, 21 koordynowanego przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej we wszystkich działach w 1992 r. stanowiły 15,4% budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełJanKopczyk">Ich udział zmniejszył się w stosunku do 1991 r. o 1,3 pkt.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PosełJanKopczyk">Ostateczny plan wydatków zbiorczego budżetu wyniósł 59.085.173 mln zł. z tego: cz. 21 MTGiM - 1.316.288 mln zł, cz. 35 MZiOS - 19.336.503 mln zł i cz. 85 budżet wojewodów - 38.432.402 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PosełJanKopczyk">Komisja Zdrowia formułuje ponadto następujące uwagi i zastrzeżenia:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PosełJanKopczyk">a) Głębokiej analizy wymaga zarówno funkcjonowanie ustaw: o odpłatności za leki i artykuły sanitarne oraz o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym, jak i sama struktura wydatków.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PosełJanKopczyk">Z ogółu wydatków zrealizowanych w 1992 r. w dziale ochrona zdrowia - cz.35 - 42,2% stanowią dopłaty do leków dla uprawnionych, przy czym nastąpił wzrost wydatków na ten cel o 31,6% z czego 4,6% stanowią karne odsetki za zwłokę.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PosełJanKopczyk">b) Finansowanie jednostek niepaństwowych wymaga precyzyjnego formułowania umów określających zakres i rodzaj zleconych zadań oraz szczegółowy tryb rozliczeń.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PosełJanKopczyk">Z Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej współpracowały 62 stowarzyszenia i 50 placówek opiekuńczo-leczniczych, z którymi resort zdrowia zawarł umowy zlecenia na kwotę 979.883 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PosełJanKopczyk">c) Konieczne jest dokładne określenie przez rząd jasnej polityki w dziedzinie realizacji rozpoczętych i kontynuowanych inwestycji szpitalnych, zgodnie z którą powinien być dokonany podział środków.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PosełJanKopczyk">Polityka ta winna uwzględniać obiektywne potrzeby i celowość rozpoczętych inwestycji oraz realne szanse ich zakończenia.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PosełJanKopczyk">d) Wprowadzoną w ograniczonym zakresie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej obiektywizację alokacji środków w cz. 85 budżetu dotyczącą wydatków rzeczowych Komisja ocenia pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PosełJanKopczyk">Znaczny spadek realnych nakładów uniemożliwił rozszerzenie tego sposobu podziału środków.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PosełJanKopczyk">e) Formuła zakupów centralnych realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej pomimo zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli jest w obecnej sytuacji uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PosełJanKopczyk">Wobec niewystarczających środków finansowych pozwala ona na najbardziej racjonalne ich wydatkowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełZbigniewMierzwa">Sądzę, że nasza rozmowa dziś o budżecie jest trochę spóźniona. Poza oczywistymi problemami było też wiele do zrobienia i sporo możliwości do zrealizowania w zakresie budżetu, których nie wykonano.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełZbigniewMierzwa">Roztrwoniono środki - 83 mld zł., później powstała kwestia przemieszczenia środków między jednym, a drugim działem. Efekt jest taki, że bardzo dużo środków będzie przeznaczonych na opracowania, które nie przyniosły jednak żadnego efektu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełZbigniewMierzwa">Dyskusyjne jest również wykorzystanie np. 1% z funduszu inwestycyjnego na zakup sprzętu medycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKopczyk">Przyjmując zastrzeżenia pana posła, czy możemy przyjąć następujący tryb - jakkolwiek byśmy oceniali, budżet, to sprawozdanie zostało złożone, a budżet wykonany. Przegłosujemy więc, czy przyjmujemy sprawozdanie, a na zakończenie możemy sformułować zastrzeżenie Komisji w części budzącej zastrzeżenia, czyli w części 35...</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanKopczyk">Czy Komisja przyjmuje tę uwagę?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanKopczyk">Nie widzę sprzeciwu, przystępujemy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJanKopczyk">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu w ochronie zdrowia w 1992 r.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełJanKopczyk">W głosowaniu posłowie opowiedzieli się 13 głosami za, 4 osoby były przeciw, 8 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełJanKopczyk">Stwierdzam, że sprawozdanie z wykonania budżetu w ochronie zdrowia w 1992 r. zostało przyjęte przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełJanKopczyk">Pozostaje nam jeszcze czas na zastanowienie się, czy nasze uwagi i zastrzeżenia są pełne. Proszę o propozycje, które dołączymy do naszej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaSienkiewicz">Uwagi pana posła są zarówno słuszne, jak i rozproszone, ponieważ linia kredytowa 200 mln.dolarów nigdy nie została uruchomiona, mimo że trzykrotnie była zapisywana w ustawie budżetowej. Chciałbym, aby została ona uwzględniona po raz kolejny. Była to linia kredytowa na zakup sprzętu medycznego, a pan poseł Z.Mierzwa ma na myśli chyba wykorzystanie z pożyczki Banku Światowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbigniewMierzwa">Mówiłem o tym samym, sądziłem że wszystko będzie realizowane zgodnie z założeniami, zwłaszcza że pieniądze były na to rozdysponowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekBalicki">Myślę, że istnieje tu pewne nieporozumienie. W ustawie budżetowej na 1993 r. została zapisana możliwość zaciągnięcia kredytu na zakupy inwestycyjne przez ministra zdrowia w wysokości 200 mln.dolarów. Na takiej samej zasadzie, jak rada gminna zapisałaby sobie iż rozważa możliwość zaciągnięcia kredytu na wybudowanie szkoły. To tylko zostało zrobione. Podjęte zostały próby, czynności organizacyjne przez ministra zdrowia, do zaciągnięcia tego kredytu. Jednakże nie została jeszcze zaciągnięta nawet 1 złotówka kredytu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarekBalicki">Przy omawianiu sprawozdania z wykonania budżetu ta sprawa nie dotyczy tego, dlatego że kredytu jeszcze nie zaciągnięto. Można rozmawiać na temat - czy dobrze się stało, że nie zostało to zrobione, czy też źle i dlaczego nie zrobiono, ale to jest odrębny, poważny temat.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełMarekBalicki">Sądzę, że przed każdym rządem stoi możliwość zaciągania bardzo dużej liczby kredytów. To, co było tematem posiedzenia Komisji Zdrowia poprzedniej kadencji, to sprawa wyboru właściwej firmy, która miała problem kredytów organizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełKrystynaSienkiewicz">Mówiłam o pożyczce z Banku Światowego, ale dotyczącej czego innego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełZbigniewMierzwa">Mnie poinformowano, że 1% z funduszu został wykorzystany, a teraz wiem, że jednak nie został.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">Dotyczy to innej sprawy. Musi pan mieć taką świadomość, dlatego, że jeśli powie pan to poza Komisją Zdrowia, to obciążony będzie minister zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanKopczyk">Uporządkujemy tę dyskusję - rzeczywiście w przypadku pożyczki z Banku Światowego, to została ona zawarta, ale środki nie były uruchomione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełWładysławMedwid">Nie twierdziłbym w taki sposób, że wypowiedzi kolegi posła są rozproszone. Uważam, że całe sprawozdanie budżetowe jest rozproszone, gdyż sytuacje korelacyjne pomiędzy częścią 35, a 85 muszą być spójne. Według sprawozdania, także one nie były. W związku z tym wydaje mi się, że do części ekspertyz pan poseł ma również rację. Jako samorządowiec z terenu mógłbym również mieć wiele pretensji, ale nie wnosiłem ich dlatego, że uznałem, iż przedłużyłoby to tylko czas naszej dyskusji. W terenie wiadomo jednak, że była to kontrowersyjna zmiana pewnych sytuacji dotowania Caritasu, niszczenia PCK, itd.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełWładysławMedwid">Ponieważ jednak jako Komisja przyjęliśmy sprawozdanie, powinniśmy być jedynie czujni na działania obecne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełZbigniewMierzwa">Mimo wszystko, nie możemy pobłażać temu, co było złe i pisać wymijająco, że jest dobrze. Wiele instytucji zostało bardzo zaniedbanych, jeśli chcemy być uczciwi, to należy do tematu tego podejść uczciwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanKopczyk">Kierujemy się jednak zmysłem taktycznym. Mieliśmy przyjąć sprawozdanie z wykonania budżetu, budżet ten został wykonany. Piszemy, że był on niewystarczający, ale jednak był, przyjęty został przez poprzedni Sejm, a resort realizował go wraz ze wszystkimi jego pochodnymi w różnych częściach.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanKopczyk">Powstaje teraz pytanie, czy mamy w tej sytuacji wyręczać Najwyższą Izbę Kontroli bądź inne instytucje, czy też na kanwie sprawozdania, mając informacje uzyskane ze sprawozdania wykorzystać je w dalszej pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMariaWalczyńskaRechmal">Myślę, że te wszystkie uwagi będziemy mogli wykorzystać w chwili, gdy będzie ustalony budżet dla Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Wówczas wniesione przez nas uwagi będą istotne i pomocne dla ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanPieniądz">Sądzę, że rozpatrywanie dziś tych problemów, zwłaszcza gdy odbyło się głosowanie, jest niepotrzebne. Uwagi naniesione przez NIK powinny być przesłanką przy opracowywaniu założeń budżetu na 1994 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanKopczyk">Na zakończenie chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa ma propozycję konkretnego zapisu wzbogacającego przedstawioną opinię.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełJanKopczyk">Nie widzę, a zatem przyjmujemy opinię ze wszystkimi zastrzeżeniami i uwagami, które zostały dziś wypowiedziane. Myślę, że będziemy je wykorzystywać w czasie pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełJanKopczyk">Na tym zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>